ORDIN Nr. 436
din 27 mai 2010
pentru aprobarea Normelor
procedurale privind achizitia publica de servicii hoteliere, campinguri si alte
tipuri de cazare decat cea hoteliera si a serviciilor de restaurant si de
servire a mancarii, pentru actiuni organizate de Autoritatea Nationala pentru
Sport si Tineret
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU SPORT SI TINERET
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 1 iunie 2010
Având în vedere:
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea
normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de
achiziţie publică din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 141/2010 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale
pentru Sport şi Tineret;
- Nota nr. 688 din 27 mai 2010 privind oportunitatea
întocmirii normelor procedurale, în baza art. 6 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 141/2010,
preşedintele Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele procedurale privind
achiziţia publică de servicii hoteliere, campinguri şi alte
tipuri de cazare decât cea hotelieră şi a serviciilor de restaurant
şi de servire a mâncării, pentru acţiuni organizate de
Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, cuprinse în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se difuzează prin
Direcţia logistică, achiziţii şi secretariat tuturor
direcţiilor interesate, care vor răspunde de îndeplinirea prevederilor
normelor procedurale.
Preşedintele Autorităţii Naţionale
pentru Sport şi Tineret,
Doina Ofelia Melinte
ANEXĂ
NORME PROCEDURALE
privind achiziţia publică de servicii
hoteliere, campinguri şi alte tipuri de cazare decât cea hotelieră
şi a serviciilor de restaurant si de servire a mâncării, pentru
acţiuni organizate de Autoritatea Naţională pentru Sport si
Tineret
CAPITOLUL I
Scop. Principii
Art. 1. - Prezentele norme procedurale au drept scop
stabilirea principiilor, cadrului general şi a procedurilor pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică, precum şi a
căilor de atac al actului sau deciziei autorităţii contractante
care aplică aceste proceduri.
Art. 2. - Principiile care stau la baza atribuirii
contractului de achiziţie publică sunt:
a) nediscriminarea;
b) tratamentul egal, respectiv aplicarea, în mod
nediscriminatoriu, a criteriilor de selecţie şi a criteriilor pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică, astfel încât orice
prestator de servicii să aibă şanse egale de a i se atribui
contractul respectiv;
c) recunoaşterea reciprocă;
d) transparenţa, respectiv punerea la
dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare
la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie
publică;
e) proporţionalitatea;
f) eficienţa utilizării fondurilor publice,
respectiv folosirea sistemului concurenţial şi a criteriilor
economice pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice;
g) asumarea răspunderii.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 3. - In sensul prezentelor norme procedurale, se
înţelege prin:
a) achiziţie publică - dobândirea,
definitivă sau temporară, de către o persoană
juridică, definită ca autoritate contractantă, a unor servicii,
prin atribuirea unui contract de achiziţie publică;
b) autoritate contractantă - Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret - persoana juridică care
atribuie contractul de prestări de servicii hoteliere, alte tipuri de
cazare decât cea hotelieră şi de restaurant, în urma aplicării
procedurii prevăzute în prezentele norme procedurale;
c) prestator de servicii - persoana
juridică care asigură servicii hoteliere şi de restaurant, care
dispune de baza materială necesară, sau persoana juridică care
asigură alte tipuri de cazare decât cea hotelieră şi servicii de
restaurant şi dispune de baza materială necesară;
d) pachet de servicii pentru tabere
studenţeşti de odihnă - servicii hoteliere şi de
restaurant;
e) contract de achiziţie publică -
contract, încheiat în formă scrisă, între autoritatea
contractantă şi prestator;
f) operator economic - ofertantul căruia i
se atribuie contractul de achiziţie publică în urma aplicării
procedurii prevăzute în prezentele norme procedurale;
g) contract de servicii - contract de
achiziţie publică care are ca obiect prestarea unuia sau a mai multor
servicii;
h) ofertant - oricare prestator care
furnizează pachetul de servicii pentru tabere de odihnă pentru
studenţi, care a depus ofertă;
i) oferta - documentaţie care cuprinde
propunerea tehnică, propunerea financiară şi orice formulare sau
documente solicitate în documentaţia de atribuire;
j) propunere tehnică - document al ofertei
elaborat pe baza cerinţelor din caietul de sarcini stabilite de
autoritatea contractantă;
k) propunere financiară - document al
ofertei prin care se furnizează informaţiile cerute prin
documentaţia de atribuire cu privire la preţ, tarif, alte
condiţii financiare şi comerciale;
l) garanţie pentru participare - depozit
valoric, titluri de credit sau alte forme de garanţie acceptate de
către autoritatea contractantă, puse la dispoziţia
autorităţii contractante de către ofertant, înainte de
deschiderea ofertei;
m) fonduri publice - sume alocate
instituţiei din bugetul de stat;
n) căi de atac - contestaţiile sau
acţiunile în justiţie împotriva unor acte sau decizii invocate ca
nelegale şi prin care se solicită suspendarea, corectarea, repetarea,
revocarea, modificarea sau anularea unui act, a unei decizii sau a unei
proceduri aplicate de către autoritatea contractantă;
o) zi - zi calendaristică.
CAPITOLUL III
Noţiuni introductive
Art. 4 - (1) Autoritatea contractantă are dreptul
de a aplica o selecţie internă de oferte, respectiv procedeul prin
care solicită oferte de preţ, iar orice prestator interesat are
dreptul de a depune ofertă.
(2) Această procedură presupune:
a) publicarea într-un mijloc de informare naţional
(site-ul propriu, cel puţin un cotidian central şi/sau local) a
anunţului privind organizarea cererii de oferte pentru achiziţia
publică de servicii;
b) publicarea pe site-ul propriu a documentaţiei
de atribuire a contractului de achiziţie publică de servicii, care va
cuprinde: invitaţia de participare, caietul de sarcini, modele de
formulare, model - propunere de contract;
c) descărcarea de pe site-ul propriu al
autorităţii contractante a documentaţiei de atribuire de
către operatorii economici interesaţi să depună oferte;
d) întocmirea şi transmiterea răspunsurilor
la întrebările formulate de către prestatorii interesaţi, în
vederea clarificării unor elemente cuprinse în documentaţia de
atribuire;
e) primirea şi înregistrarea pachetelor
(coletelor) sigilate, care conţin ofertele şi documentele
însoţitoare;
f) deschiderea ofertelor ce cuprind propunerile tehnice
şi economice;
g) evaluarea ofertelor în funcţie de criteriile
stabilite în documentaţia de atribuire;
h) stabilirea rezultatelor cererii de oferte:
clasamentul final şi alocarea locurilor pe staţiuni;
i) comunicarea către toţi ofertanţii a
rezultatului procedurii de atribuire a contractului de achiziţie
publică;
j) încheierea contractului de achiziţie
publică, după terminarea perioadei alocate contestaţiilor.
CAPITOLUL IV
Transparenţă şi publicitate -
Anunţul de participare
Art. 5. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia de a transmite spre publicare într-un mijloc de informare local
sau naţional un anunţ de organizare a selecţiei de oferte, care
va cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea autorităţii contractante;
- tipul contractului de servicii pentru care sunt
solicitate oferte;
- indicaţii referitoare la
posibilităţile ofertanţilor de a intra în posesia
documentaţiei de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a publica pe site-ul propriu un anunţ care cuprinde toată
documentaţia de atribuire a contractelor de servicii, conţinând în
principal, dar fără a se limita la acestea, următoarele
informaţii:
- numărul locurilor pentru taberele organizate pe
litoral şi, separat, numărul locurilor pentru taberele organizate la
munte, precum şi eventualele locaţii;
- durata sau termenul-limită de prestare a
serviciilor;
- cerinţele minime de calificare, documente
solicitate, caietul de sarcini, model de formulare şi orice alte
informaţii referitoare la modul de întocmire a ofertei;
- criteriul de atribuire a contractului de
achiziţie publică, care în acest caz va fi „oferta cea mai
avantajoasă din punct de vedere economic";
- nivelul minim - maxim al cantităţilor ce
urmează a se achiziţiona;
- data-limită pentru depunerea ofertelor;
- adresa la care trebuie transmise/depuse ofertele;
- data, ora şi locul deschiderii ofertelor;
- alte informaţii, dacă este cazul.
CAPITOLUL V
Data-limită pentru depunerea ofertelor
Art. 6. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia de a stabili şi de a include în anunţul de participare
la selecţia de oferte, data-limită pentru depunerea ofertelor.
(2) Data-limită stabilită pentru depunerea
ofertelor nu trebuie să fie mai devreme de 7 zile de la data
publicării anunţului de participare.
Art. 7. -Autoritatea contractantă are dreptul de a
prelungi perioada stabilită ca dată-limită pentru depunerea ofertei.
In acest caz, autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica
noua dată de depunere, în scris, cu cel puţin 3 zile înainte de
data-limită stabilită iniţial, tuturor prestatorilor care au
obţinut un exemplar din documentaţia pentru elaborarea şi
prezentarea ofertei.
CAPITOLUL VI
Participarea la selecţia internă de oferte
pentru atribuirea contractului de achiziţie publică
Art. 8. - Orice prestator care furnizează pachetul
de servicii pentru tabere studenţeşti de odihnă, aşa cum a
fost definit la art. 3 lit. c) şi d), are dreptul de a depune oferta, în
condiţiile prezentelor norme procedurale, la selecţia internă de
oferte şi de a participa, printr-un reprezentant împuternicit, la
şedinţa de deschidere a ofertelor depuse pentru atribuirea contractului
de achiziţie publică de servicii.
Art. 9. - (1) Numărul de prestatori care au
dreptul de a depune ofertă este nelimitat.
(2) Mai mulţi operatori economici au dreptul de a
se asocia cu scopul de a depune candidatura sau oferta comună,
fără a fi obligaţi să îşi legalizeze din punct de
vedere formal asocierea.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul de a
solicita ca asocierea să fie legalizată numai în cazul în care oferta
comună este declarată câştigătoare şi numai dacă
o astfel de măsură reprezintă o condiţie necesară
pentru buna îndeplinire a contractului.
(4) Candidatul/ofertantul nu are dreptul, în cadrul
aceleiaşi selecţii de oferte:
a) să participe la două sau mai multe
asocieri de operatori economici;
b) să depună candidatura/oferta
individuală şi o altă candidatură/ofertă comună;
c) să depună oferta individuală şi
să fie nominalizat ca subcontractant în cadrul unei alte oferte.
(5) Intreprinderile afiliate au dreptul de a participa
în cadrul aceleiaşi selecţii de oferte, dar numai în cazul în care
participarea acestora nu este de natură să distorsioneze
concurenţa.
(6) In sensul prevederilor alin. (5), prin întreprindere
afiliată se înţelege orice subiect de drept:
a) asupra căruia un alt subiect de drept poate
exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă; sau
b) care poate exercita o influenţă
dominantă asupra altui subiect de drept; sau
c) care, ca urmare a asocierii cu un subiect de drept,
se află sub influenţa dominantă a unui alt subiect de drept.
Art. 10. -Autoritatea contractantă are
obligaţia de a face cunoscute prestatorilor toate informaţiile
referitoare la documentele pe care aceştia trebuie să le prezinte,
precum şi orice alte modalităţi care urmează să fie
utilizate în scopul verificării eligibilităţii,
înregistrării capacităţii tehnice şi capacităţii
economico-financiare a acestora.
CAPITOLUL VII
Eligibilitate, înregistrare, capacitate tehnică
şi capacitate economico-financiară
Art. 11. - Poate fi exclus din procedura pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică, respectiv nu este
eligibil, orice ofertant care se află în oricare dintre următoarele
situaţii:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile
îi sunt administrate de un judecător sindic sau activităţile
sale comerciale sunt suspendate ori este într-o situaţie similară cu
cele anterioare, reglementată prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru
declararea sa în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a);
c) nu şi-a îndeplinit obligaţiile de
plată exigibile a impozitelor şi taxelor către stat, precum
şi a celorlalte contribuţii sociale obligatorii, asigurări
sociale, sănătate, şomaj etc; vor fi consideraţi eligibili
ofertanţii care au aprobată eşalonarea datoriilor către
bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat;
d) furnizează informaţii false în documentele
prezentate;
e) a comis o gravă greşeală în materie
profesională sau nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate
printr-un alt contract de achiziţie publică, în măsura în care
autoritatea contractantă poate aduce ca dovadă mijloace probante în
acest sens.
Art. 12. -Autoritatea contractantă are dreptul de
a solicita oricărui prestator să prezinte documente edificatoare care
să dovedească o formă de înregistrare ca persoană
juridică, în conformitate cu prevederile legale din România.
Art. 13. - Ofertantul are obligaţia de a prezenta
documentele cerute de autoritatea contractantă în documentaţia de
atribuire, prin care dovedeşte capacitatea tehnică şi pe cea
economico-financiară, precum şi de a permite verificarea de
către autoritatea contractantă a capacităţilor sale
materiale şi a sistemului de asigurare a calităţii serviciilor.
CAPITOLUL VIII
Documentaţia de atribuire. Conţinutul
documentaţiei de atribuire
Art. 14. -Autoritatea contractantă are
obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei de atribuire, care
trebuie să cuprindă cel puţin:
a) invitaţia de participare care va cuprinde,
fără a se limita la acestea, informaţii generale privind
autoritatea contractantă, în special cu privire la adresă - inclusiv
telefon, fax, e-mail -, persoane de contact, mijloace de comunicare,
instrucţiuni privind date-limită care trebuie respectate şi
formalităţi care trebuie îndeplinite în legătură cu
participarea la procedura de selecţie internă de oferte,
cerinţele minime de calificare, precum şi documentele care
urmează să fie prezentate de ofertanţi/candidaţi pentru
dovedirea îndeplinirii criteriilor de calificare şi selecţie;
b) caietul de sarcini cuprinzând specificaţiile
şi cerinţele tehnice solicitate pentru prestarea serviciilor;
c) instrucţiuni privind modul de elaborare şi
de prezentare a propunerii tehnice şi financiare;
d) informaţii detaliate şi complete privind
criteriul de atribuire aplicat pentru stabilirea ofertei
câştigătoare;
e) instrucţiuni privind modul de utilizare a
căilor de atac;
f) informaţii referitoare la clauzele contractuale
obligatorii.
Art. 15. -Autoritatea contractantă va publica pe
site-ul propriu, în format electronic, întreaga documentaţie de atribuire.
Art. 16. - (1) Caietul de sarcini conţine, în mod
obligatoriu, specificaţii tehnice şi orice informaţie sau
cerinţă necesare întocmirii de către ofertanţi a
propunerilor tehnice şi calculării valorilor propunerilor financiare.
Acestea definesc, după caz, caracteristici referitoare la nivelul
calitativ, tehnic şi de performanţă.
(2) La întocmirea caietului de sarcini se vor respecta
prevederile art. 35-38 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dreptul de a solicita clarificări
Art. 17. - (1) Orice prestator care a obţinut, în
condiţiile prezentelor norme procedurale, un exemplar din
documentaţia de atribuire are dreptul de a solicita, în scris,
clarificări despre elementele cuprinse în aceasta.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a transmite răspuns la orice solicitare de clarificări, într-o
perioadă care nu trebuie să depăşească, de
regulă, două zile lucrătoare de la primirea unei astfel de
solicitări, din partea operatorului economic, dar numai acelor
solicitări primite cu cel puţin 3 zile înainte de data-limită
pentru depunerea ofertelor.
(3) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a transmite răspunsul la solicitările de clarificări cu cel
puţin două zile înainte de data-limită pentru depunerea
ofertelor.
(4) In cazul în care operatorul economic nu a transmis
solicitarea de clarificare în timp util, punând astfel autoritatea
contractantă în imposibilitatea de a respecta termenul prevăzut la
alin. (3), aceasta din urmă are totuşi obligaţia de a
răspunde la solicitarea de clarificare în măsura în care perioada
necesară pentru elaborarea şi transmiterea răspunsului face
posibilă primirea acestuia de către operatorii economici înainte de
data-limită de depunere a ofertelor.
(5) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a transmite conţinutul răspunsului către toţi prestatorii
care au obţinut, în condiţiile prezentelor norme procedurale, un
exemplar din documentaţia de atribuire, luând măsuri pentru a nu
dezvălui identitatea celui care a solicitat clarificările respective.
Art. 18. - (1) Autoritatea contractantă are
dreptul de a completa, din proprie iniţiativă, în vederea
clarificării, documentaţia de atribuire.
(2) Orice astfel de completare trebuie publicată
de către autoritatea contractantă pe site-ul propriu, dacă acest
fapt nu afectează participarea la procedeul de selecţie internă
de oferte.
CAPITOLUL X
Elaborarea, prezentarea şi evaluarea ofertei
Art. 19. - (1) Ofertantul are obligaţia de a
elabora oferta în conformitate cu prevederile din documentaţia de
atribuire.
(2) Propunerea tehnică se elaborează în
concordanţă cu cerinţele cuprinse în caietul de sarcini în
aşa fel încât să asigure furnizarea tuturor informaţiilor
necesare evaluării tehnice.
(3) Propunerea financiară se elaborează în
aşa fel încât să asigure furnizarea tuturor informaţiilor
necesare evaluării financiare.
Art. 20. - Oferta are caracter ferm şi
obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada
de valabilitate stabilită de către autoritatea contractantă
şi trebuie să fie semnată şi ştampilată pe
fiecare pagină, pe propria răspundere, de către ofertant sau de
către o persoană împuternicită legal de acesta.
Art. 21. - (1) Prestatorul are obligaţia de a
depune oferta la adresa şi până la data-limită şi
ora-limită pentru depunere, stabilite în documentaţia de atribuire,
şi îşi asumă riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forţa
majoră.
(2) Oferta care este depusă la o altă
adresă a autorităţii contractante decât cea stabilită de
către aceasta sau după expirarea datei-limită pentru depunere va
fi declarată inacceptabilă şi se returnează
nedeschisă.
Art. 22. - Ofertantul are dreptul de a depune o
singură ofertă, numită ofertă de bază, cu
obligaţia ca aceasta să nu se abată de la cerinţele
prevăzute în documentaţia de atribuire.
Art. 23. -Autoritatea contractantă are
obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra
conţinutului ofertei, precum şi asupra oricărei informaţii
suplimentare solicitate ofertantului şi a cărei dezvăluire ar
putea să aducă atingere dreptului ofertantului de a-şi proteja
proprietatea intelectuală sau secretele comerciale.
CAPITOLUL XI
Modificarea, retragerea şi valabilitatea
ofertei
Art. 24. - Orice ofertant are dreptul de a-şi
modifica sau retrage oferta numai înainte de data-limită stabilită
pentru depunerea ofertei.
Art. 25. - Ofertantul nu are dreptul de a retrage sau
modifica oferta după expirarea datei-limită pentru depunerea
ofertelor, sub sancţiunea excluderii acestuia de la procedura pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică şi a pierderii
garanţiei pentru participare, dacă aceasta a fost solicitată.
Art. 26. - (1) Ofertantul are obligaţia de a
menţine oferta valabilă pe toată perioada de valabilitate a
ofertei; perioada de valabilitate a garanţiei pentru participare,
dacă aceasta a fost solicitată, va fi cel puţin egală cu
perioada de valabilitate a ofertei.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a
solicita ofertanţilor, în circumstanţe excepţionale, înainte de
expirarea perioadei de valabilitate a ofertei, prelungirea acestei perioade; în
cazul extinderii perioadei de valabilitate a ofertei, perioada de valabilitate
a garanţiei pentru participare trebuie să fie prelungită în mod
corespunzător.
(3) Ofertantul are obligaţia de a comunica autorităţii
contractante dacă este de acord sau nu cu prelungirea perioadei de
valabilitate a ofertei.
(4) Ofertantul care nu este de acord cu prelungirea
perioadei de valabilitate a ofertei se consideră că şi-a retras
oferta, fără ca acest fapt să atragă pierderea
garanţiei pentru participare.
CAPITOLUL XII
Comisia de evaluare
Art. 27. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia de a constitui o comisie de evaluare care răspunde de
următoarele activităţi:
a) deschiderea ofertelor şi, după caz, a
altor documente care însoţesc oferta;
b) verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare
de către ofertanţi, în cazul în care acestea au fost solicitate prin
documentaţia de atribuire;
c) verificarea propunerilor tehnice prezentate de
ofertanţi, din punctul de vedere al modului în care acestea corespund
cerinţelor minime din caietul de sarcini;
d) verificarea propunerilor financiare prezentate de
ofertanţi, din punctul de vedere al încadrării în fondurile care pot
fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie
publică respectiv;
e) stabilirea ofertelor inacceptabile sau neconforme
şi a motivelor care stau la baza încadrării ofertelor respective în
această categorie;
f) stabilirea ofertelor admisibile;
g) aplicarea criteriului de atribuire, astfel cum a
fost prevăzut în documentaţia de atribuire, şi stabilirea
ofertei/ofertelor câştigătoare;
h) în cazuri justificate conform prevederilor art. 209
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, elaborarea unei
propuneri de anulare a selecţiei interne de oferte;
i) elaborarea raportului procedurii de atribuire,
astfel cum este acesta prevăzut la art. 213 alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Comisia de evaluare va fi formată din cel
puţin 5 membri cu pregătire profesională şi
experienţă relevantă în domeniu, precum şi cu probitate
morală recunoscută.
(3) Comisia de evaluare se numeşte prin ordin al
preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret.
Art. 28. - Nu au dreptul să fie membri în comisia
de evaluare următoarele persoane:
a) persoane care deţin părţi sociale,
părţi de interes, acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre
ofertanţi/candidaţi sau subcontractanţi ori persoane care fac
parte din consiliul de administraţie/organul de conducere sau de
supervizare al unuia dintre ofertanţi/candidaţi sau
subcontractanţi;
b) soţ/soţie, rudă sau afin până la
gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de
administraţie/organul de conducere sau de supervizare al unuia dintre
ofertanţi/candidaţi;
c) persoane despre care se constată că pot
avea un interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe
parcursul procesului de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor.
CAPITOLUL XIII
Deschiderea şi evaluarea ofertelor
Art. 29. - (1) Comisia de evaluare are obligaţia
de a deschide ofertele la data şi în locul indicate în invitaţia de
participare.
(2) Orice reprezentant al ofertanţilor care au
depus oferta are dreptul de a fi prezent la şedinţa de deschidere a
ofertelor, în baza unei împuterniciri din partea operatorului economic.
(3) Comisia de evaluare nu are dreptul de a respinge o
ofertă având ca singură motivaţie absenţa de la deschidere
a ofertantului care a depus oferta respectivă.
(4) In cazul în care constată lipsa a cel mult
două dintre documentele solicitate, comisia de evaluare poate acorda
operatorului economic în cauză un termen de maximum 48 de ore pentru
depunerea acestora, iar în cazul nedepunerii lor în termen, oferta depusă
va fi respinsă ca neconformă.
Art. 30. - Comisia de evaluare are obligaţia de a
exclude orice ofertant în cazul în care se dovedeşte că acesta a fost
sau este angajat în practici corupte sau frauduloase în legătură cu
procesul de atribuire a contractului de achiziţie publică.
CAPITOLUL XIV
Criteriul pentru atribuirea contractului de
achiziţie publică
Art. 31. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia să precizeze în invitaţia de participare criteriul pe
baza căruia se atribuie contractul, iar acesta poate fi „cel mai mic
preţ" sau „oferta cea mai avantajoasă tehnico-economic".
(2) Odată cu menţionarea criteriului de
atribuire, dacă este cazul, autoritatea contractantă va menţiona
şi factorii de evaluare, formule sau algoritmi de calcul ce vor fi
utilizaţi la stabilirea clasamentului final al ofertelor depuse.
(3) Contractele de achiziţie publică vor fi
atribuite în ordinea crescătoare a valorilor financiare propuse în oferte
sau descrescătoare a punctajului stabilit în urma aplicării
formulelor/algoritmului de calcul.
Art. 32. - Autoritatea contractantă nu poate
schimba în procesul de evaluare a ofertelor criteriul de atribuire stabilit în
documentaţie.
CAPITOLUL XV
Forme de comunicare
Art. 33. - (1) Orice comunicare, solicitare, informare,
notificare şi altele asemenea trebuie să se transmită sub
formă de document scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat în
momentul transmiterii şi al primirii.
(3) Orice document scris trebuie confirmat de primire,
cu excepţia documentelor care confirmă primirea.
(4) Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre
următoarele forme:
a) prin poştă;
b) telegramă;
c) telex;
d) telefax;
e) e-mail.
Art. 34. - (1) In cadrul şedinţei de
deschidere a ofertelor, comisia de evaluare verifică modul de respectare a
regulilor formale de depunere şi prezentare a ofertelor şi a
documentelor care le însoţesc.
(2) Plicurile vor fi deschise de preşedintele
comisiei de evaluare, care are obligaţia de a anunţa următoarele
informaţii:
a) denumirea ofertanţilor;
b) modificările şi retragerile de oferte;
c) existenţa garanţiilor de participare
(dacă au fost solicitate în documentaţia de atribuire);
d) elementele principale ale propunerilor financiare,
inclusiv tariful;
e) orice alte detalii şi precizări pe care
comisia de evaluare le consideră necesare;
f) toate documentele/formularele depuse în cadrul
ofertei pentru achiziţia de servicii solicitate de autoritatea
contractantă.
(3) Comisia de evaluare va întocmi un proces-verbal de
deschidere, care trebuie să includă informaţiile prevăzute
la alin. (2) şi care urmează să fie semnat atât de membrii comisiei,
cât şi de reprezentanţii ofertanţilor care sunt prezenţi la
deschiderea ofertelor.
(4) La întrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a
participa numai membrii acesteia.
(5) Comisia de evaluare va examina documentele care
dovedesc îndeplinirea cerinţelor minime privind capacitatea tehnică
şi capacitatea economico-financiară, numai pentru acei ofertanţi
care nu au fost deja excluşi ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor
referitoare la eligibilitate şi înregistrare.
(6) După verificarea îndeplinirii cerinţelor
minime privind capacitatea tehnică şi capacitatea
economico-financiară, comisia de evaluare stabileşte ofertanţii
calificaţi şi, dacă este cazul, pe cei excluşi.
Art. 35. - (1) După finalizarea etapei de evaluare
a ofertelor, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite în
cel mult două zile tuturor ofertanţilor o comunicare în scris
referitoare la rezultatul procedurii.
(2) In cazul ofertanţilor a căror ofertă
nu a fost declarată câştigătoare, comunicarea trebuie să
precizeze motivul pentru care a fost respinsă, precum şi căile
de atac împotriva deciziei comisiei.
(3) In cazul ofertanţilor câştigători,
comunicarea trebuie să precizeze faptul că oferta lor a fost
declarată câştigătoare şi că aceştia vor fi
invitaţi în vederea încheierii contractului de achiziţie
publică, după expirarea perioadei legale prevăzute pentru
depunerea de contestaţii.
Art. 36. - In cazul în care după evaluarea
ofertelor şi stabilirea operatorilor economici câştigători
membrii comisiei de evaluare constată că nu s-a acoperit necesarul de
locuri stabilit iniţial, autoritatea contractantă are dreptul de a
completa numărul de locuri printr-o solicitare de suplimentare
făcută ofertanţilor declaraţi câştigători.
CAPITOLUL XVI
Anularea selecţiei interne de oferte şi a
atribuirii contractului de achiziţie publică
Art. 37. -Autoritatea contractantă are dreptul de
a anula selecţia internă de oferte şi atribuirea contractului de
achiziţie publică numai dacă ia această decizie înainte de
data transmiterii comunicării privind rezultatul selecţiei ofertelor
şi numai în următoarele circumstanţe:
a) niciunul dintre ofertanţi nu a îndeplinit
condiţiile de calificare prevăzute în documentaţia de atribuire;
b) au fost prezentate numai oferte
necorespunzătoare, respectiv oferte care:
- sunt depuse după data-limită de depunere a
ofertelor;
- nu au fost elaborate şi prezentate în
concordanţă cu cerinţele din documentaţia de atribuire;
- conţin propuneri referitoare la clauzele
contractuale, propuneri care sunt, în mod evident, dezavantajoase pentru
autoritatea contractantă;
c) circumstanţe excepţionale afectează
procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publică sau
este imposibilă încheierea contractului.
Art. 38. - Decizia de anulare nu creează vreo
obligaţie autorităţii contractante faţă de
participanţii la selecţia de oferte, cu excepţia returnării
garanţiei pentru participare, dacă aceasta a fost solicitată în
documentaţia de atribuire.
Art. 39. - Autoritatea contractantă are
obligaţia de a comunica în scris tuturor participanţilor atât
încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin
depunerea de oferte, cât şi motivul anulării.
CAPITOLUL XVII
Incheierea, îndeplinirea şi finalizarea
contractului de achiziţie publică
Art. 40. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publică cu
ofertantul/ofertanţii ale cărui/căror oferte au fost stabilite
ca fiind câştigătoare de către comisia de evaluare.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a încheia contractul de achiziţie publică în perioada de valabilitate
a ofertelor.
(3) Fără a fi încălcate prevederile
alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a încheia
contractul de achiziţie publică după data transmiterii
comunicării privind rezultatul aplicării procedurii respective, dar
nu înainte de expirarea perioadei legale pentru depunerea eventualelor
contestaţii.
Art. 41. -In cazul nerespectării obligaţiilor
contractuale de către una dintre părţi, partea lezată are
dreptul de a cere rezilierea contractului de achiziţie publică
şi de a pretinde plata de despăgubiri potrivit legii.
CAPITOLUL XVIII
Dosarul achiziţiei publice
Art. 42. - (1) Autoritatea contractantă are
obligaţia de a întocmi dosarul achiziţiei publice.
(2) Dosarul achiziţiei publice trebuie să
cuprindă cel puţin următoarele documente:
a) nota de fundamentare/oportunitate a achiziţiei;
b) anunţul de intenţie şi dovada
transmiterii acestuia spre publicare, dacă este cazul;
c) documentaţia de atribuire şi dovada
publicării pe site-ul propriu;
d) procesul-verbal de deschidere a ofertelor;
e) raportul procedurii de atribuire;
f) comunicările rezultatului procedurii aplicate;
g) contractul de achiziţie publică semnat;
h) anunţul de atribuire (dacă este cazul)
şi dovada transmiterii acestuia spre publicare.
(3) Raportul procedurii de atribuire se elaborează
înainte de încheierea contractului de achiziţie publică şi
cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) denumirea şi sediul autorităţii
contractante;
b) obiectul contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru;
c) denumirea/numele ofertanţilor participanţi
la procedură;
d) dacă este cazul, denumirea/numele
candidaţilor neselectaţi, precum şi motivele care au stat la
baza neselectării respectivilor candidaţi;
e) denumirea/numele ofertanţilor participanţi
la procedură;
f) denumirea/numele ofertanţilor respinşi
şi motivele care au stat la baza acestei decizii;
g) denumirea/numele ofertantului/ofertanţilor a
cărui/căror ofertă a fost declarată câştigătoare
şi motivele care au stat la baza acestei decizii;
h) dacă este cazul, justificarea hotărârii de
anulare a procedurii de atribuire.
Art. 43. - Dosarul achiziţiei publice se
păstrează de către autoritatea contractantă atât timp cât
contractul de achiziţie publică produce efecte juridice, dar nu mai
puţin de 5 ani de la data finalizării contractului respectiv.
CAPITOLUL XIX
Căi de atac. Dispoziţii generale privind
utilizarea căilor de atac
Art. 44. - Orice persoană juridică care are
un interes legitim în legătură cu un act sau o decizie emise de
comisia de evaluare a ofertelor şi care suferă, riscă să
sufere sau a suferit un prejudiciu ca o consecinţă directă a
acelui act are dreptul de a utiliza căile de atac prevăzute de
prezentele norme procedurale.
Art. 45. - (1) Forma de atac pe cale
administrativă a actelor şi deciziilor nelegale care determină
încălcarea prevederilor prezentelor norme procedurale este
contestaţia.
(2) In conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, contestaţiile
privind procedura de atribuire a contractelor de servicii, din categoria celor
incluse în anexa 2B, se soluţionează potrivit dispoziţiilor cap.
IX din actul normativ menţionat.
CAPITOLUL XX
Dispoziţii finale
Art. 46. - Prezentele norme procedurale intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.