ORDIN Nr. 4354
din 12 iunie 2009
privind desfasurarea
bacalaureatului bilingv spaniol sustinut de elevii de la sectiile bilingve
spaniole
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 23 iunie 2009
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor
Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul
Educaţiei şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi
funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la
organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee, semnat la Bucureşti la
26 martie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 997/2007,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - In sesiunile examenului de bacalaureat
2009 se aprobă organizarea şi desfăşurarea sesiunii-pilot a examenului de
bacalaureat special pentru absolvenţii claselor bilingve româno-spaniole.
Art. 2. -In cadrul sesiunii-pilot a examenului de
bacalaureat 2009 absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole vor susţine
probe diferenţiate specifice, menţionate în acordul bilateral româno-spaniol.
Art. 3. - La sesiunea-pilot a examenului de bacalaureat
special menţionat la art. 1 participă absolvenţii claselor bilingve
româno-spaniole, la solicitarea scrisă a acestora.
Art. 4. - Se aprobă Programa şcolară pentru secţiile
bilingve - Limba spaniolă - Cultură şi civilizaţie spaniolă pentru examenul de
bacalaureat, probă specifică absolvenţilor claselor bilingve româno-spaniole,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli,
performanţă şi programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor
şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor
de învăţământ implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXĂ
PROGRAMA ŞCOLARĂ
pentru secţiile bilingve - Limba spaniolă - Cultură
şi civilizaţie spaniolă
Argument
Cursul de Cultură şi civilizaţie spaniolă se adresează
elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a (clase cu program bilingv) care au
dobândit deja o competenţă fundamentală în studiul limbii spaniole.
Disciplina Cultură şi civilizaţie spaniolă face parte
din aria curriculară „Om şi societate" şi se studiază timp de 2 ani, câte
o oră pe săptămână în cadrul CDŞ, predându-se în cadrul primei limbi moderne
studiate în liceu.
Prin intermediul metodelor de limbă spaniolă utilizate
în decursul anilor, elevii de la clasele bilingve s-au familiarizat deja cu
anumite noţiuni de civilizaţie spaniolă şi hispanică: obiceiuri, sărbători,
gastronomie, mentalităţi, stil de viaţă, preocupări cotidiene, domenii de
interes etc. Orele de istorie şi de geografie a Spaniei le-au oferit şi ele
elevilor informaţii din aceste arii curriculare. De data aceasta sunt abordate
repere politice, economice, sociale, cotidiene şi culturale, în vederea
descoperirii Spaniei şi Hispanoamericii actuale.
Pentru a înţelege mai bine ansamblul fenomenelor
sociale: morale, religioase, estetice, ştiinţifice şi tehnice, caracteristice
Spaniei şi Hispanoamericii, predarea disciplinei Cultură şi civilizaţie
spaniolă se bazează pe documente şi resurse autentice. Temele alese au o
strânsă legătură cu fapte de civilizaţie ale epocii contemporane şi vor fi
prezentate în mod argumentativ.
Conţinuturile menţionate trebuie să prezinte în mod
obligatoriu o problematică specifică Spaniei sau Hispanoamericii; ele nu
trebuie să devină teme literare sau istorice, ci să permită elevilor efectuarea
unei analize bazate pe fapte sociale.
In acest mod, programa propusă elevilor claselor
bilingve a XI-a şi a XII-a le permite acestora manifestarea unor atitudini
personalizate şi recunoaşterea unor valori. Ele devin definitorii pentru
formarea unei gândiri independente, obiective, a unor opinii liber exprimate şi
îi ajută în capacitatea lor de a lua decizii.
In acelaşi timp, disciplina Cultură şi civilizaţie
spaniolă îşi propune să îi determine pe elevi să îşi însuşească un set de
competenţe cu implicaţii transdisciplinare, de exemplu: îmbogăţirea
cunoştinţelor de cultură şi civilizaţie spaniolă, dar şi a celor de cultură
generală, prin stimularea dorinţei de cunoaştere şi informare.
Obiectivul principal pentru elevii claselor bilingve la
finalizarea acestui curs este obţinerea atestatului profesional de limba spaniolă,
promovarea probei de bacalaureat la limba spaniolă, cu menţiune bilingvă,
precum şi a probelor pentru obţinerea certificatelor DELE. Astfel, în timpul
anului şcolar, prezentarea profesorului, intervenţiile elevilor, expunerile,
dezbaterile realizate în clasă le vor permite acestora alegerea unei teme de
interes personal care să evoce o problematică specifică Spaniei sau
Hispanoamericii, să elaboreze un dosar de civilizaţie spaniolă prezentat în
cadrul probei de la sfârşitul clasei a XII-a. Acest dosar trebuie să
demonstreze că elevul este capabil să perceapă în profunzime un fapt de
civilizaţie spaniolă, să îl problematizeze, să dialogheze şi să îşi susţină
argumentat părerile personale.
Competenţe generale
1. Obţinerea unor informaţii prin receptarea de mesaje
orale, în scopul ameliorării competenţelor disciplinare şi lingvistice
2. Producerea unor mesaje orale, în scopul emiterii
unor reflecţii asupra culturii proprii şi asupra culturii „celuilalt"
3. Redactarea unor mesaje scrise, în scopul emiterii
unor reflecţii asupra culturii proprii şi asupra culturii „celuilalt"
4. Medierea şi transferul mesajelor orale în situaţii
diferite de comunicare pe teme de civilizaţie hispanică
Valori şi atitudini:
- dezvoltarea personalităţii elevilor;
- stimularea şi cultivarea simţului estetic;
- conştientizarea contribuţiei aduse de cultura
hispanică la patrimoniul cultural universal;
- raportarea critică la civilizaţia hispanică,
acceptarea diferenţelor şi manifestarea toleranţei prin abordarea critică a
stereotipurilor culturale;
- dezvoltarea gândirii autonome, critice şi reflexive,
prin receptarea unei varietăţi de texte în limba spaniolă (argumentative,
funcţionale, informative etc);
- stimularea interesului atât pentru valorile hispanice
de patrimoniu, cât şi pentru cele contemporane;
- conştientizarea rolului limbii spaniole ca mijloc de
acces la patrimoniul culturii universale.
1. Obţinerea unor informaţii prin receptarea de mesaje
orale, în scopul ameliorării competenţelor disciplinare şi lingvistice
Competenţe specifice
|
Forme de prezentare a
conţinuturilor
|
1.1. Inţelegerea globală şi detaliată a unor texte neliterare
care abordează aspecte ale civilizaţiei contemporane
1.2. Identificarea temelor, subtemelor dintr-un document
autentic
1.3. Identificarea poziţiei autorului faţă de tema abordată
|
Inregistrări în limba standard, la viteză normală, pe teme de
civilizaţie contemporană
Interpretări pornind de la un titlu Conversaţii, articole
Elemente de lectură a imaginii
|
2. Producerea unor mesaje orale, în scopul emiterii
unor reflecţii asupra culturii proprii şi asupra culturii „celuilalt"
Competenţe specifice
|
Forme de prezentare a
conţinuturilor
|
2.1. Relatarea conţinutului unui articol, interviu, cu
sublinierea elementelor esenţiale
2.2. Problematizare pornind de la o temă de documentare
2.3. Argumentarea unor opinii personale privind evenimente
contemporane
2.4. Compararea unor evenimente în vederea analizării
|
Tehnici de rezumat aplicate unor documente autentice
Documentare Problematizări pe teme date
Structuri argumentative pro şi contra anumitor fapte/realităţi
Elemente de lectură a imaginii
Analogii între situaţii similare
|
3. Redactarea unor mesaje scrise, în scopul emiterii
unor reflecţii asupra culturii proprii şi asupra culturii „celuilalt"
Competenţe specifice
|
Forme de prezentare a
conţinuturilor
|
3.1. Relatarea în scris a conţinutului unui articol, interviu,
cu sublinierea elementelor esenţiale
3.2. Problematizare pornind de la o temă de documentare
3.3. Argumentarea unor opinii personale privind evenimente
contemporane
|
Tehnici de rezumat aplicate unor documente autentice
Documentare
Problematizări pe teme date
Articole/interviuri/chestionare
Structuri argumentative pro şi contra anumitor fapte/realităţi
|
4. Medierea şi transferul mesajelor orale în situaţii
diferite de comunicare pe teme de civilizaţie hispanică
Competenţe specifice
|
Forme de prezentare a
conţinuturilor
|
4.1. Expunerea propriilor opinii şi susţinerea lor cu argumente
în conversaţii pe teme abordate
4.2. Exprimarea clară, fluentă şi argumentată a propriilor opinii
şi puncte de vedere legate de subiectele abordate
4.3. Solicitarea în mod adecvat a opiniilor interlocutorului şi
răspunsul adecvat la acestea
4.4. Verificarea înţelegerii şi solicitarea/oferirea de
clarificări/explicaţii când informaţia nu este clar înţeleasă, în conversaţii
4.5. Participarea la conversaţii folosind un limbaj adecvat la
context şi respectând convenţiile folosite în conversaţie
|
Tipuri de interacţiuni:
Conversaţii, la viteză normală, în diverse registre, privind teme
de actualitate
Contexte: Schimburi de opinii:
• întâlniri formale şi informale cu nativi spanioli;
•întâlniri profesionale, contacte profesionale informale, sarcini
de lucru;
• dialog cu examinatorul în cadrul susţinerii probei în vederea
obţinerii certificatului de competenţe lingvistice.
Schimburi de opinii:
• argumente pro şi contra în susţinerea unor idei/opinii personale;
• ipoteze, predicţii;
• preferinţe, evaluări de procese;
• chestionare, interviuri.
|
Conţinuturi recomandate
NOTE:
1. Pentru formarea şi dezvoltarea competenţelor şi a
valorilor şi atitudinilor prevăzute în programă, se recomandă să fie utilizate
conţinuturile din listele de mai jos.
2. La alegerea temelor şi textelor pe care se va lucra,
se va avea în vedere corelarea lor cu sfera de interese şi cu nevoile de
comunicare ale elevilor în perioada şcolarităţii.
Teme
Se recomandă ca în clasele a XI-a şi a XII-a
activităţile de învăţare să fie proiectate şi realizate în contextul
următoarelor teme:
Clasa
|
Teme
|
Conţinuturi
|
Clasa a XI-a
|
1. Spania
|
Principalele elemente de identitate (relief, climă, peisaje)
|
Regiuni şi comunităţi autonome
|
Date socioeconomice
|
Performanţe economice (industrie, agricultură, turism;
mediu urban, urban/rural)
|
Elemente naţionale specifice
|
2. Spania - trecut şi prezent
|
Istoria recentă
|
Tranziţia democratică
|
Constituţia Spaniei
|
3. Politica administrativă a Spaniei
|
Conducerea statului şi simbolurile
|
Separarea puterilor
|
Partidele politice
|
Sindicatele
|
4. Oraşele Spaniei
|
Madrid
|
Barcelona
|
Valencia
|
Alte oraşe importante
|
Clasa
|
Teme
|
Conţinuturi
|
|
5. Societatea spaniolă actuală
|
Familia
|
Situaţia tinerilor
|
Obiceiuri în societatea spaniolă
|
Transformări la nivelul populaţiei active
|
Educaţia ecologică
|
6. Obiceiuri şi sărbători
|
Sărbători de primăvară (Las Fallas, Feria de Abril, El Carnaval,
Fiesta de Moros y Cristianos, La Semăna Santa)
|
Sărbători de vară (El Rocio, Los Sanfermines)
|
Sărbători de toamnă
|
Sărbători de iarnă (Navidad, Los Reyes Magos)
|
Sărbători laice (12 octombrie etc.)
|
7. Timp liber
|
Obiceiuri ale tinerilor
|
Vacanţele şcolare
|
Forme şi tipuri de turism
|
Rute culturale (Camino de Santiago)
|
Clasa a XII-a
|
1. Sistemul educativ în Spania
|
Organizarea sistemului educativ
|
Bacalaureatul
|
Universitatea
|
2. Evoluţia culturală (I) (repere culturale)
|
Marile curente artistice: Renaşterea, Secolul de aur; Baroc,
Realism, Modernism
|
Reprezentanţi ai picturii
|
Reprezentanţi ai arhitecturii
|
Reprezentanţi ai artei
|
3. Evoluţia culturală (II) (repere culturale)
|
Mass-media (presă, televiziune şi radio)
|
Protagonişti ai spectacolului
|
Protagonişti ai sportului
|
4. Religia
|
Religia catolică
|
Islamism şi Iudaism
|
5. Bucătăria spaniolă
|
Dieta mediteraneană şi dieta spaniolă
|
Obiceiuri zilnice
|
„Tapear"
|
6. Repere ale lumii hispanice
|
America prehispanică
|
Aztecii
|
Incaşii
|
Mayaşii
|
Descoperirea şi cucerirea Americii
|
Independenţa Americii
|
Statele din Hispanoamerica astăzi
|
Sugestii metodologice
Prezenta programă este un instrument de lucru -
orientativ - care se adresează profesorilor care predau la clasele bilingve
disciplina Cultură şi civilizaţie spaniolă.
Sugestiile metodologice au în vedere deplasarea de
accent de la conţinuturile programei pe competenţe. De aceea, accentuăm faptul
că tematica poate fi adaptată, completată în conformitate cu schimbările
survenite în societatea spaniolă contemporană. Unităţile de conţinut sunt
prezentate într-o ordine care nu este obligatorie - interesul elevilor sau
evenimentele din Spania permiţând o restructurare sau modificare a acestei
ordini.
Ceea ce este important de reţinut este că ora de
Cultură şi civilizaţie spaniolă nu poate fi concepută ca simplă
predare-învăţare pe baza unor cursuri magistrale, susţinute de la catedră, de
către propunător. Activitatea la clasă are la bază documente autentice,
suporturi iconice (grafice, statistici, desene, caricaturi), suport audiovideo
şi, în general, orice suport multimedia sau articole de presă a căror vechime
însă nu trebuie să fie depăşită de evenimentele actuale din societatea
spaniolă.
In semestrul II al clasei a XI-a, elevii vor fi
solicitaţi să realizeze un minidosar de civilizaţie, în vederea pregătirii
atestatului din clasa a XII-a, cu susţinere-dezbatere, simulare a viitorului
examen.
Componenta „limbă", corectitudinea lingvistică -
importantă pentru un vorbitor bilingv - nu trebuie să oprească expozeul,
dezbaterea. De aceea, se recomandă ca tehnica de corectare a greşelilor să fie
aplicată corespunzător, oprirea elevului fiind necesară doar atunci când
erorile lui de limbă afectează grav mesajul.
Deoarece nu există un manual tradiţional de Cultură şi
civilizaţie spaniolă - şi nici nu este recomandabilă existenţa lui, având în
vedere schimbările rapide la nivel social - recomandăm ca fiecare profesor
să-şi întocmească un dosar cu documentele pentru temele alese (multiplicate -
textul-suport sau grila de evaluare, aparatura necesară pentru documentele
audiovideo), documente pe baza cărora se va desfăşura activitatea la clasă. In
cazul documentelor audio-video, demersul coincide pentru prima etapă cu cel de
la ora de limba spaniolă: pregătirea audiţiei/vizionării, comunicarea cerinţei
pentru prima/a II-a/a III-a vizionare/audiţie - urmată obligatoriu de
dezbatere, exploatare. Profesorul poate alege momentul în care să aducă
explicaţii lexicale (înainte, în timpul, după vizionare/audiţie) în funcţie de
nivelul clasei - dar nu este obligatorie o înţelegere totală a documentului.
In ceea ce priveşte demersul metodologic, în cazul unui
suport scris, se recomandă înţelegerea globală a documentului, cu reperarea
elementelor caracteristice: titlu, intertitlu, paragrafe, idei principale,
secundare, conectori, tip de text. Exerciţii de tipul „resumen" sau „ideas
principales" pot fi propuse elevilor, fără însă a absolutiza aceste
procedee, pentru că scopul principal al unui text este declanşarea dezbaterii.
Punctul de vedere argumentat sau expunerea pe temă dată nu trebuie neglijate în
demersul didactic, iar în clasa a XII-a, în funcţie de nivelul clasei, poate fi
introdusă „sinteza" documentelor chiar ca muncă diferenţiată pentru elevii
care pregătesc examenul de bacalaureat.
Cum această disciplină are avantajul, dar şi
dificultatea unei materii vii, în continuă schimbare (unele date, documente pot
fi perimate în 6-12 luni), propunem implicarea elevilor în căutarea de
date/documente şi în timpul altor activităţi, nu doar în timpul celor specifice
disciplinei; colaborarea şi elaborarea temelor cu ajutorul lectorului spaniol
este de asemenea profitabilă. Elevii pot realiza anchete, sondaje de opinie,
statistici, interviuri, fotografii, care pot fi ulterior folosite ca suport
declanşator pentru dezbatere. Activităţile ludice au şi ele un rol important în
timpul orelor de civilizaţie.
Această disciplină este solicitantă atât pentru
profesor (timpul de pregătire depăşeşte cu mult pe cel al activităţii în sine),
cât şi pentru elev, dar deosebit de atractivă, atât prin noutatea
informaţiilor, cât şi a demersului didactic, dezbaterile, comparaţiile elevilor
stârnind în general interesul clasei.
Acesta poate creşte prin implicarea elevilor în
elaborarea unor portofolii multimedia (de exemplu, CD-uri despre instituţii
europene, partide, înregistrări, interviuri până la scurte filme-anchetă,
destul de uşor de realizat în zilele noastre).
Demersul didactic şi evaluarea vor ţine cont în mare
măsură de acest aspect formativ de căutare a informaţiei, de capacitatea de
elaborare a suportului didactic, de capacitatea de analiză a fenomenului şi de
uşurinţa de a depista/discuta problematica tematicii/documentelor.
Activităţi de învăţare:
- extragerea esenţialului din texte de civilizaţie cu
un conţinut bogat în idei;
- selectarea de informaţii din fragmente ale unor texte
mai ample, extrase din antologii de civilizaţie spaniolă în scopul utilizării
lor ulterioare;
- extragerea unor informaţii din pliante, broşuri,
reviste, inclusiv internet;
- realizarea de dosare tematice;
- formularea de idei, opinii pe teme culturale
(integrare socială, violenţă, turism) în cadrul unor dezbateri în grup;
- redactarea unor texte scurte pe teme derivate din
domeniul culturii şi civilizaţiei spaniole;
- activităţi de lectură, de descifrare a unui text, de
grupare a cuvintelor pe arii şi câmpuri semantice, reperarea articulatorilor/conectorilor
logici;
- descrierea unei imagini (portret, publicitate,
caricatură din presa spaniolă);
- studierea unor texte funcţionale (reţete culinare,
instrucţiuni de folosire, prospecte, ghiduri de utilizare etc);
- producerea unor texte funcţionale, descrierea unor
operaţii, a unor texte argumentative;
- lectura de grafice, hărţi, procente şi comentarea
lor;
- lectura spotului publicitar, comentarea sloganului
publicitar;
- exerciţii de înţelegere orală (cântece, înregistrări
sonore...);
- exerciţii de reformulare, reducere de paragraf, de
argumentare folosind conectorii logici şi articulatorii;
- exerciţii de exploatare lexicală;
- jocuri de rol;
- realizarea de postere, hărţi, desene, afişe, fişe de
identitate (ale unor regiuni, personalităţi, scriitori etc);
- scriere creativă (afişe, referate, compuneri, eseuri
etc);
- exerciţii de creativitate orală.
Modalităţi de evaluare în cadrul orelor de curs
Evaluarea cunoştinţelor de civilizaţie spaniolă se va
realiza prin:
1. elaborarea şi prezentarea de portofolii legate de
teme de civilizaţie spaniolă;
2. oferirea de răspunsuri pertinente la chestionare
care verifică înţelegerea unor texte pe teme de cultură şi civilizaţie
spaniolă;
3. redactarea de texte diverse;
4. exprimarea unui punct de vedere personal legat de o
temă de civilizaţie spaniolă şi susţinerea acestuia în cadrul unui dialog;
5. prezentarea unei opinii personale pornind de la un
document declanşator legat de civilizaţia spaniolă şi argumentarea acestei
opinii;
6. participarea la un dialog/schimb de
informaţii/interviu.
Tehnici de redactare:
1. rezumat al unui document pe o temă dată;
2. eseu structurat pe o temă dată;
3. expunere pe bază de documentaţie;
4. sinteză.
Probe de examen în vederea obţinerii atestatului:
1. eseu structurat - capacitatea vizată: să exprime
păreri personale în legătură cu o temă.
2. proiect - capacitatea vizată: să
întreprindă o cercetare/investigaţie şi să elaboreze proiectul propriu-zis.
Bibliografie
RONCERO, Eugenio y BELLON, Vîctor - Espana, ayer y
hoy, Madrid, Edinumen, 2003.
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de
fiesta. De fiesta en Primavera, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de
fiesta. De fiesta en Verano, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de
fiesta. De fiesta en Otono, Barcelona, Difusion, 2006
VILLANUEVA, Clara y FERNANDEZ, Josefina - Aires de
fiesta. De fiesta en Invierno, Barcelona, Difusion, 2006
VV AA- Recorrido, Consejerîa de Educacion en
Bulgarîa
QUESADA MARCO, Sebastiân - Historia de Arte de
Espana e Hispanoamerica, Madrid, Edelsa, 2005
QUESADA MARCO, Sebastian - Esp@na, Madrid,
Edelsa, 2006