ORDIN Nr. 4316
din 3 iunie 2008
privind aprobarea
Programului de studii psihopedagogice in vederea certificarii pentru profesia
didactica prin Departamentul pentru pregatirea personalului didactic
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 520 din 10 iulie 2008
Având în vedere art. 68 din Legea învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor Legii nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 288/2004 privind organizarea
studiilor universitare, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programul de studii psihopedagogice
în vederea certificării pentru profesia didactică prin Departamentul pentru
pregătirea personalului didactic, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se aplică începând cu anul
universitar 2008-2009.
Art. 3. - Pentru promoţiile de absolvenţi ai studiilor
universitare de licenţă care au început studiile psihopedagogice pe baza
planurilor de învăţământ aprobate anterior, se recunosc cele 30 de credite
obţinute la modulul I şi se
acordă certificatul de absolvire a DPPD, Nivelul I.
Art. 4. - La data publicării prezentului ordin se
abrogă orice alte prevederi contrare.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Direcţia generală managementul resurselor
umane si Direcţia generală strategii si programe universitare din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului şi departamentele pentru pregătirea personalului didactic (DPPD)
din instituţiile de învăţământ superior acreditate, înfiinţate conform legii,
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai
Adomniţei
ANEXĂ
PROGRAMUL
de studii psihopedagogice în vederea certificării
pentru profesia didactică prin Departamentul pentru pregătirea personalului didactic
Art. 1. - Prezentul ordin reglementează programul de
studii psihopedagogice privind certificarea pentru profesia didactică.
Certificatul de absolvire a Departamentului pentru pregătirea personalului
didactic acordă dreptul de exercitare a profesiei didactice în învăţământul
secundar, postliceal şi superior, potrivit legii.
Art. 2. - (1) Absolvenţii
studiilor universitare pot ocupa posturi în învăţământ, cu condiţia parcurgerii
şi promovării programului de studii psihopedagogice oferit numai de către
departamentele pentru pregătirea personalului didactic (DPPD) din instituţiile de învăţământ
superior acreditate, înfiinţate conform legii.
(2) Certificarea pentru profesia didactică se poate
obţine la două niveluri, respectiv:
a) nivelul I (iniţial) acordă absolvenţilor de studii
universitare dreptul să ocupe posturi didactice în învăţământul preuniversitar
obligatoriu, cu condiţia acumulării unui minimum de 30 de credite transferabile
din programul de studii psihopedagogice;
b) nivelul II (de aprofundare) acordă absolvenţilor de
studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice în învăţământul liceal,
postliceal şi universitar, cu satisfacerea a două condiţii:
- acumularea unui minimum de 60 de credite transferabile
din programul de studii psihopedagogice;
- absolvirea unui program de maşter în domeniul
diplomei de licenţă.
Art. 3. - (1) Programul de
studii psihopedagogice oferit de DPPD este conceput şi aplicat în sistemul
creditelor de studiu transferabile. Obţinerea creditelor necesare celor două
niveluri de certificare pentru profesia didactică se conformează principiilor
de transfer, recunoaştere şi acumulare a creditelor de studiu.
(2) Curriculumul programului de studii psihopedagogice
este structurat pe 3 componente: curriculum nucleu, curriculum extins şi
curriculum opţional (anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul program).
(3) Curriculumul nucleu este alcătuit din disciplinele
şi activităţile didactice obligatorii pentru nivelele I şi II de certificare
pentru profesia didactică. Curriculumul nucleu cuprinde următoarele pachete de
discipline:
a) discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală
- 18 credite;
b) discipline de pregătire didactică şi practică de
specialitate - 12 credite.
(4) Curriculumul extins este alcătuit din disciplinele
şi activităţile didactice obligatorii pentru obţinerea nivelului II de
certificare pentru profesia didactică. Curriculumul extins cuprinde următoarele
pachete de discipline:
a) discipline de extensie a pregătirii psihopedagogice
- 10 credite;
b) discipline de extensie a pregătirii didactice şi
practice de specialitate - 10 credite.
(5) Curriculumul opţional este alcătuit din două
discipline - 10 credite. Se alege câte o disciplină din fiecare dintre cele
două pachete de discipline opţionale oferite de planul de învăţământ pentru
nivelul II de certificare pentru profesia didactică.
(6) Planul de învăţământ al
programului de studii psihopedagogice oferit de DPPD pentru nivelul I de
certificare pentru profesia didactică este prezentat în anexa nr. 2a)
(monospecializare) şi în anexa nr. 2b) (dublă specializare), care fac parte
integrantă din prezentul program.
Art. 4. - (1) Certificarea nivelului I de studii
psihopedagogice se acordă în urma obţinerii unui număr minim de 30 de credite
transferabile [(anexa nr. 2a)]:
a) 18 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de pregătire psihopedagogică fundamentală;
b) 12 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de pregătire didactică şi practică pedagogică de specialitate.
(2) In cazul studiilor universitare de licenţă cu dublă
specializare, numărul minim de credite necesar obţinerii nivelului I de
certificare pentru profesia didactică este de 35 de credite [(anexa nr. 2b)].
Acestea rezultă din însumarea a 5 credite corespunzătoare didacticii celei de-a
doua specializări. Aceste 5 credite nu se acumulează în pachetul de 60 de
credite corespunzătoare nivelului II de certificare.
Art. 5. - Certificarea nivelului II de studii
psihopedagogice se acordă în urma obţinerii unui număr minim de 60 de credite
transferabile, prin cumularea celor 30 de credite de la nivelul I cu cele 30 de
credite de la nivelul II, după cum urmează:
a) 18 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de pregătire psihopedagogică fundamentală;
b) 12 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de pregătire didactică şi practică de specialitate (în cazul unei specializări)
sau 17 credite (în cazul dublei specializări);
c) 10 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de extensie a pregătirii psihopedagogice;
d) 10 credite corespunzătoare pachetului disciplinelor
de extensie a pregătirii didactice şi practice de
specialitate;
e) 10 credite corespunzătoare celor două discipline
opţionale.
Art. 6. - (1) Programul de studii psihopedagogice de 30
de credite corespunzător nivelului I, oferit studenţilor, în mod eşalonat, pe parcursul studiilor de
licenţă, se desfăşoară conform planului de învăţământ prevăzut în anexa nr. 2a)
(pentru monospecializare) sau conform planului de învăţământ prevăzut în anexa
nr. 2b) (pentru dublă specializare).
(2) Programul de studii psihopedagogice de 30 de
credite transferabile de extensie, necesare acumulării
pachetului de 60 de credite corespunzător nivelului II,
se desfăşoară conform planului de învăţământ prevăzut
în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul program. Acest program
poate fi urmat doar de absolvenţii învăţământului universitar care au absolvit
nivelul I pe parcursul sau după finalizarea studiilor universitare de licenţă.
(3) Absolvenţii studiilor universitare de licenţă care
nu au urmat programul de studii psihopedagogice pe parcursul studiilor
universitare pot să parcurgă programul de studii psihopedagogice în regimul
cursurilor postuniversitare. DPPD din universităţile acreditate, înfiinţate
conform legii, pot organiza periodic studii psihopedagogice în regim
postuniversitar pentru ambele niveluri de certificare pentru profesia
didactică.
Art. 7. - (1) Programul de studii psihopedagogice se
finalizează cu examen de absolvire. Examenul constă în elaborarea şi susţinerea
unui portofoliu didactic. Acesta este un pachet de documente care reflectă
sintetic nivelul şi calitatea competenţelor dobândite de absolvenţi prin
parcurgerea programului de studii psihopedagogice. Structura şi conţinutul
portofoliului didactic se stabilesc prin regulament de fiecare DPPD.
(2) Examenul de absolvire pentru fiecare dintre cele două niveluri de certificare în profesia didactică se
cotează cu 5 credite, distinct de cele 30 de credite aferente disciplinelor şi
activităţilor didactice din curriculumul programului de studii psihopedagogice.
(3) In cazul în care programul
de studii psihopedagogice de 60 de credite este urmat ca un program compact
după absolvirea studiilor universitare, se susţin ambele examene de absolvire,
fiecare cotat cu câte 5 credite.
Art. 8. - (1) Absolvirea programului de studii
psihopedagogice oferit de DPPD se finalizează cu
obţinerea certificatului de absolvire a DPPD, corespunzător nivelului
programului de studii psihopedagogice absolvite, respectiv:
a) absolvenţii studiilor universitare care au finalizat
programul de studii psihopedagogice de 30 de credite, corespunzător nivelului I
de certificare pentru profesia didactică, obţin Certificatul de absolvire a
DPPD, nivelul I, care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice în
învăţământul preuniversitar obligatoriu;
b) absolvenţii studiilor universitare care au finalizat
programul de studii psihopedagogice de 60 de credite, corespunzător nivelului
II de certificare pentru profesia didactică, obţin certificatul de absolvire a
DPPD, nivelul II, care le acordă dreptul de a ocupa posturi didactice în
învăţământul liceal, postliceal şi superior, dacă au absolvit şi un program de
maşter în domeniul diplomei de licenţă.
(2) Certificatele de absolvire a programului de studii
psihopedagogice sunt eliberate conform regimului actelor de studii. Fiecare
certificat va avea ca anexă foaia matricolă în limba
română, limba maternă şi în limba engleză, cu situaţia şcolară a absolventului.
(3) Certificatul de absolvire a DPPD, nivelul I, se
eliberează numai absolvenţilor programului de studii psihopedagogice care au
obţinut diploma de licenţă .
(4) Absolvenţii care nu au promovat examenele de finalizare
a studiilor universitare pot să primească, la cerere, o adeverinţă, eliberată
de universitate/DPPD, care va specifica disciplinele promovate.
Art. 9. - (1) Absolvenţii studiilor universitare (de
licenţă, masterat sau doctorat) care au obţinut certificatul de absolvire a
DPPD, nivelul I, pot ocupa
posturi didactice în învăţământul preuniversitar obligatoriu constituite din
discipline şi activităţi didactice corespunzătoare domeniului studiilor de
licenţă absolvite.
(2) Absolvenţii studiilor universitare care au obţinut
certificatul de absolvire a DPPD, nivelul II, pot ocupa posturi didactice în învăţământul liceal, postliceal şi
superior constituite din discipline şi activităţi corespunzătoare domeniului
studiilor de licenţă absolvit.
(3) Corespondenţa dintre domeniile studiilor
universitare absolvite şi disciplinele care pot fi predate în învăţământul
preuniversitar se stabileşte potrivit Centralizatorului privind disciplinele de
învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, pentru
încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobat anual
prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
(4) Corespondenţa dintre domeniile studiilor
universitare de licenţă, masterat sau doctorat absolvite şi disciplinele care
pot fi predate în învăţământul superior se stabileşte de către senatul
universităţii, prin regulamente interne privind ocuparea posturilor didactice.
Art. 10. - (1) Absolvenţii studiilor universitare în
domeniul de licenţă Ştiinţele educaţiei - specializările Pedagogie şi
Psihopedagogie specială - se certifică pentru profesia didactică, pe baza
diplomei de licenţă obţinute, cu condiţia ca planurile de învăţământ ale
ciclului de licenţă să includă integral disciplinele din programul de studii
psihopedagogice pentru obţinerea certificatului de absolvire a DPPD.
(2) Absolvenţii studiilor universitare în domeniul de
licenţă Ştiinţele educaţiei, cu specializarea Pedagogia învăţământului primar
şi preşcolar, se consideră certificaţi, prin diploma de licenţă obţinută,
pentru ocuparea posturilor didactice din învăţământul primar şi preşcolar.
Art. 11. - (1) Posesorii certificatelor de absolvire a
programului de studii psihopedagogice care urmează sau
au absolvit studii universitare şi în alte domenii decât cele pentru care deţin
certificarea didactică pot să obţină certificarea didactică în noile domenii şi
specializări, beneficiind de sistemul de transfer şi recunoaştere a creditelor
de studiu.
(2) Pentru obţinerea certificatului de absolvire a
DPPD, nivelul I, pentru o altă
specializare decât cea iniţială se recunosc 22 de credite obţinute anterior la
disciplinele de pregătire psihopedagogică fundamentală (18 credite), la
Instruire asistată de calculator (2 credite) şi la Practică pedagogică (2 credite).
In acest caz, obţinerea certificatului de absolvire a DPPD, nivelul I, pentru o
altă specializare decât cea iniţială este condiţionată de acumularea a 8
credite, corespunzătoare disciplinelor Didactica specialităţii (5 credite) şi
Practica pedagogică (3 credite).
(3) Pentru obţinerea certificatului de absolvire a
DPPD, nivelul II, într-un alt domeniu de licenţă absolvit se recunosc cele 20
de credite obţinute anterior la disciplinele de extensie a pregătirii
psihopedagogice şi la disciplinele opţionale. In acest caz, obţinerea
certificatului de absolvire a DPPD, nivelul II, pentru o altă specializare
decât cea iniţială este condiţionată de acumularea a 10 credite,
corespunzătoare pachetului disciplinelor de extensie a pregătirii didactice şi
practice de specialitate.
Art. 12. - (1) Se pot înscrie la programul de studii
psihopedagogice oferit de DPPD studenţii şi absolvenţii studiilor universitare.
a) Admiterea la programul de
studii psihopedagogice se face pe baza susţinerii unui interviu, cu respectarea
prevederilor stabilite de regulamentul DPPD aprobat de senatul universităţii;
b) în cazul absolvenţilor, dreptul de a se înscrie la
programul de studii psihopedagogice se obţine pe baza diplomei de licenţă.
(2) Programul de studii psihopedagogice oferit de DPPD
poate fi urmat în regim de subvenţie de la bugetul de stat sau în regim cu
taxă. Regimul studiilor în cadrul DPPD este acelaşi cu cel pe care studentul îl
are în cadrul studiilor de licenţă la care este înmatriculat.
(3) Subvenţia de la bugetul de stat se acordă în
cadrul finanţării de bază, în funcţie de numărul de studenţi echivalenţi,
potrivit coeficienţilor de finanţare aplicaţi de Consiliul Naţional al
Finanţării Invăţământului Superior, luându-se ca reper numărul creditelor
aferente programului de studii oferit de DPPD.
(4) Studenţii pot beneficia de subvenţia de la bugetul
de stat numai pentru numărul de credite corespunzătoare primului nivel de
certificare pentru profesia didactică şi pentru un singur parcurs de studiu.
(5) Absolvenţii studiilor universitare de licenţă pot
urma programul de studii psihopedagogice postuniversitare oferit de DPPD numai
în regim cu taxă.
(6) Cuantumul taxelor de studii aferente programului de studii psihopedagogice se stabileşte anual de
senatul universităţii.
(7) Drepturile şi obligaţiiile studentului
(cursantului) înscris la programul de studii psihopedagogice, precum şi
raporturile acestuia cu universitatea se stabilesc prin contractul de studii
încheiat cu DPPD, potrivit reglementărilor interne ale universităţii.
ANEXA Nr. 1 la program
PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT
pentru programul de studii psihopedagogice oferit de
Departamentul pentru pregătirea personalului didactic
Nr. crt.
|
Discipline de învăţământ
|
Perioada de studiu a disciplinei
|
Număr de ore pe săptămână*)
|
Total ore
|
Evaluare
|
Credite
|
Anul
|
Semestrul
|
Număr de săptămâni
|
C
|
A
|
C
|
A
|
Total
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
A. CURRICULUM NUCLEU
Discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală
(obligatorii)
|
1
|
Psihologia educaţiei
|
I
|
1
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
2
|
Pedagogie I:
- Fundamentele pedagogiei
- Teoria şi metodologia curriculumului
|
I
|
2
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
3
|
Pedagogie II:
- Teoria şi metodologia instruirii
- Teoria şi metodologia evaluării
|
II
|
3
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
4
|
Managementul clasei de elevi
|
II
I
|
6
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
E
|
3
|
Discipline de pregătire didactică şi practică de specialitate
(obligatorii)
|
5
|
Didactica specialităţii
|
II
|
4
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
6
|
Instruire asistată de calculator
|
II
I
|
5
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
C
|
2
|
7
|
Practică pedagogică în învăţământul preuniversitar obligatoriu
(1)
|
II
I
|
5
|
14
|
-
|
3
|
-
|
42
|
42
|
C
|
3
|
8
|
Practică pedagogică în învăţământul preuniversitar obligatoriu
(2)
|
II
I
|
6
|
12
|
-
|
3
|
-
|
36
|
36
|
C
|
2
|
TOTAL: nivelul I
|
|
|
|
|
|
140
|
218
|
358
|
5E+ 3C
|
30
|
|
Examen de absolvire: nivelul I
|
II
I
|
6
|
2
|
|
|
|
|
|
E
|
5
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
B. CURRICULUM EXTINS
Discipline de extensie a pregătirii psihopedagogice fundamentale
(obligatorii)
|
1
|
Psihopedagogia adolescenţilor, tinerilor şi adulţilor
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
2
|
Proiectarea şi managementul programelor educaţionale
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
Discipline de extensie a pregătirii didactice şi practice de
specialitate (obligatorii)
|
3
|
Didactica domeniului şi dezvoltări în didactica specialităţii
(învăţământ liceal, postliceal, universitar)
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
4
|
Practică pedagogică (în învăţământul liceal, postliceal şi
universitar)
|
|
|
14
|
-
|
3
|
-
|
42
|
42
|
C
|
5
|
C. CURRICULUM OPŢIONAL (se aleg 2
discipline opţionale)
|
5
|
Pachet opţional 1 (se alege o disciplină)*):
- Comunicare educaţională
- Consiliere şi orientare
- Metodologia cercetării educaţionale
- Educaţie integrată
|
|
2
|
14
|
1
|
2
|
14
|
28
|
42
|
E
|
5
|
6
|
Pachet opţional 2 (se alege o disciplină)*):
- Sociologia educaţiei
- Managementul organizaţiei şcolare
- Politici educaţionale
- Educaţie interculturală
- Doctrine pedagogice contemporane
|
|
3
|
14
|
1
|
2
|
14
|
28
|
42
|
E
|
5
|
TOTAL: nivelul II
|
|
|
|
|
|
112
|
140
|
252
|
5E+ 1C
|
30
|
|
Examen de absolvire: nivelul II
|
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
E
|
5
|
TOTAL I şi II:
|
|
|
|
|
|
252
|
358
|
610
|
12 E
4C
|
70
|
*) Precizări:
C = cursuri, A= activităţi aplicative (seminarii,
laboratoare, practică).
Listă deschisă, la dispoziţia fiecărui departament
pentru pregătirea personalului didactic.
ANEXA Nr. 2a) la program
PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT
pentru programul de studii psihopedagogice de 30 de
credite pentru nivelul I (iniţial) de
certificare pentru
profesia didactică
- monospecializare - Valabil începând cu anul
universitar 2008-2009*)
Nr. crt.
|
Discipline de învăţământ
|
Perioada de studiu a disciplinei
|
Număr de ore pe
săptămână*)
|
Total ore
|
Forme de evaluare
|
Număr de credite
|
Anul
|
Semestrul
|
Număr de săptămâni
|
C
|
A
|
C
|
A
|
Total
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală
(obligatorii)
|
1
|
Psihologia educaţiei
|
I
|
1
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
2
|
Pedagogie I:
- Fundamentele pedagogiei
- Teoria şi metodologia curriculumului
|
I
|
2
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
3
|
Pedagogie II:
- Teoria şi metodologia instruirii
- Teoria şi metodologia evaluării
|
II
|
3
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
4
|
Managementul clasei de elevi
|
II
I
|
6
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
E
|
3
|
Discipline de pregătire didactică şi practică de specialitate
(obligatorii)
|
5
|
Didactica specialităţii
|
II
|
4
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
6
|
Instruire asistată de calculator
|
II
I
|
5
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
C
|
2
|
7
|
Practică pedagogică în învăţământul preuniversitar obligatoriu
(1)
|
II
I
|
5
|
14
|
-
|
3
|
-
|
42
|
42
|
C
|
3
|
8
|
Practică pedagogică în învăţământul preuniversitar obligatoriu
(2)
|
II
I
|
6
|
12
|
-
|
3
|
-
|
36
|
36
|
C
|
2
|
TOTAL: nivelul I
|
|
|
|
|
|
140
|
218
|
358
|
5E+ 3C
|
30
|
|
Examen de absolvire: nivelul I
|
II
I
|
6
|
2
|
|
|
|
|
|
E
|
5
|
*)Precizări:
1. Numărul de săptămâni şi, respectiv, numărul de ore
pentru practica pedagogică rezultă din faptul că, potrivit standardelor
actuale, ultimul semestru al studiilor universitare este de 10-12 săptămâni.
2. Perioada de două săptămâni prevăzută pentru
examenul de absolvire este alocată pentru finalizarea portofoliului didactic.
3. Se aplică si în cazul studiilor universitare de
licenţă cu durata de 4/5/6 ani.
ANEXA Nr. 2b) la program
PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT
pentru programul de studii psihopedagogice de 30 de
credite pentru nivelul I (iniţial) de
certificare pentru
profesia didactică
- dublă specializare -
Valabil începând cu anul universitar 2008-2009*)
Nr. crt.
|
Discipline de învăţământ
|
Perioada de studiu a disciplinei
|
Număr de ore pe
săptămână*)
|
Total ore
|
Evaluare
|
Număr de credite
|
Anul
|
Semestrul
|
Număr de săptămâni
|
C
|
A
|
C
|
A
|
Total
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală
(obligatorii)
|
1
|
Psihologia educaţiei
|
I
|
1
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
2
|
Pedagogie I:
- Fundamentele pedagogiei
- Teoria şi metodologia curriculumului
|
I
|
2
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
3
|
Pedagogie II:
- Teoria şi metodologia instruirii
- Teoria şi metodologia evaluării
|
II
|
3
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
4
|
Managementul clasei de elevi
|
|
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
E
|
3
|
Discipline de pregătire didactică şi practică de specialitate
(obligatorii)
|
5
|
Didactica specialităţii A
|
II
|
4
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
6
|
Didactica specialităţii B
|
III
|
5
|
14
|
2
|
2
|
28
|
28
|
56
|
E
|
5
|
7
|
Instruire asistată de calculator
|
III
|
6
|
14
|
1
|
1
|
14
|
14
|
28
|
C
|
2
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
8
|
Practică pedagogică (în învăţământul preuniversitar obligatoriu)-
specializarea A
|
III
|
5
|
14
|
-
|
3
|
-
|
42
|
42
|
C
|
3
|
9
|
Practică pedagogică (în învăţământul preuniversitar obligatoriu)
- specializarea B
|
III
|
6
|
12
|
-
|
3
|
-
|
36
|
36
|
C
|
2
|
TOTAL: nivelul I
|
|
|
|
|
|
168
|
246
|
414
|
6E+ 3C
|
35
|
|
Examen de absolvire: nivelul I
|
III
|
6
|
2
|
|
|
|
|
|
E
|
5
|
*) Precizări:
1. Precizările de la anexa nr. 2a) la program
(monospecializare) se aplică şi în cazul programului de studii psihopedagogice
pentru dublă specializare.
2. Cele 5 credite suplimentare nu pot fi acumulate în
pachetul de 60 de credite necesar obţinerii nivelului II
de certificare pentru profesia didactică.
ANEXA Nr. 3 la program
PLAN DE ÎNVĂŢĂMÂNT
pentru programul de studii psihopedagogice de 30 de
credite de extensie pentru nivelul II (aprofundare) de certificare pentru profesia didactică
- absolvenţi de studii universitare -
Valabil începând cu anul universitar 2008-2009
Nr. crt.
|
Discipline de învăţământ
|
Perioada de studiu a disciplinei
|
Număr
de ore pe
săptămână
|
Număr de ore
în care se studiază
disciplina
|
Forme de evaluare
|
Număr de credite
|
Anul
|
Semestrul
|
Număr de săptămâni
|
C
|
A
|
C
|
A
|
Total
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Discipline de pregătire psihopedagogică fundamentală (obligatorii
|
1
|
Psihopedagogia adolescenţilor, tinerilor şi adulţilor
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
2
|
Proiectarea şi managementul programelor educaţionale
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
Discipline de pregătire didactică şi practică de specialitate
(obligatorii)
|
3
|
Didactica domeniului şi dezvoltări în
didactica specialităţii (învăţământ liceal, postliceal, universitar)
|
|
|
14
|
2
|
1
|
28
|
14
|
42
|
E
|
5
|
4
|
Practică pedagogică (în învăţământul liceal, postliceal şi
universitar)
|
|
|
14
|
-
|
3
|
-
|
42
|
42
|
C
|
5
|
Discipline opţionale (se aleg două discipline)
|
5
|
Pachet opţional 1 (se alege o disciplină)*):
- Comunicare educaţională
- Consiliere şi orientare
- Metodologia cercetării educaţionale
- Educaţie integrată
|
|
|
14
|
1
|
2
|
14
|
28
|
42
|
E
|
5
|
6
|
Pachet opţional 2 (se alege o disciplină)*):
- Sociologia educaţiei
- Managementul organizaţiei şcolare
- Politici educaţionale
- Educaţie interculturală
- Doctrine pedagogice contemporane
|
|
|
14
|
1
|
2
|
14
|
28
|
42
|
E
|
5
|
TOTAL: nivelul II
|
|
|
|
|
|
112
|
140
|
252
|
5E+ 1C
|
30
|
|
Examen de absolvire: nivelul II
|
II
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
E
|
5
|
*) Precizări:
1. Fiecare pachet opţional
trebuie să cuprindă cel puţin 3 discipline.
2. Perioada de două săptămâni prevăzută pentru
examenul de absolvire este alocată finalizării portofoliului didactic.