ORDIN Nr. 396
din 1 aprilie 2009
privind înlocuirea anexei la
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
2.134/2005 pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea, agrearea si
efectuarea inspectiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului
anumitor marfuri periculoase - RNTR 3
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 16 aprilie 2009
In temeiul prevederilor art. 15 alin. (1) pct. I lit. b) din Normele de efectuare a activităţii de transport rutier
de mărfuri periculoase în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.175/2007, ale art. 5 alin. (2) lit. i) şi j) şi alin. (3) lit. I) şi p) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul
transporturilor şi infrastructurii emite următorul
ordin:
Art. I. -Anexa „Reglementări privind omologarea, agrearea şi efectuarea
inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor
mărfuri periculoase" la Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005 pentru aprobarea Reglementărilor
privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a
vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR 3,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 97 si 97 bis din 1 februarie 2006, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Regia
Autonomă „Registrul Auto Român" va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 iulie
2009.
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Pistru Popa Eusebiu Manea,
secretar de stat
ANEXA (Anexa la Ordinul nr. 2.134/2005
REGLEMENTĂRI
privind omologarea, agrearea şi efectuarea
inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR
3
CAPITOLUL 1
Obiectul şi domeniul de aplicare. Abrevieri şi
definiţii
1.1. Prezentele reglementări
definesc cerinţele privind agrearea şi inspecţia tehnică periodică a
vehiculelor din categoriile N şi O destinate transportului anumitor mărfuri
periculoase, precum şi omologarea de tip a acestor vehicule în ceea ce priveşte
caracteristicile constructive speciale pentru transportul anumitor mărfuri
periculoase.
1.1.1. Categoriile de vehicule N şi O sunt cele
definite în RNTR 2.
1.2. Prezentele reglementări
definesc, de asemenea, cerinţele privind inspecţia tehnică periodică a
vehiculelor din categoriile N şi O echipate cu suprastructuri destinate
exclusiv pentru transportul de butelii de gaze, precum şi a remorcilor-cisternă
lente destinate transportului anumitor mărfuri periculoase.
1.3. In cuprinsul prezentelor
reglementări se utilizează următoarele abrevieri:
a) ADR - Acordul
european referitor la transportul internaţional rutier al mărfurilor
periculoase, încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, restructurat, în vigoare
de la 1 ianuarie 2009, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 31 mai 1994, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) CGEM - Container pentru gaze, cu elemente
multiple;
c) Directiva 98/91/CE- Directiva
98/91/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 1998
privind autovehiculele şi remorcile acestora destinate transportului rutier de
mărfuri periculoase şi de modificare a Directivei 70/156/CEE privind omologarea
de tip a autovehiculelor şi a remorcilor acestora;
d) ME- Ministerul Economiei;
e) RAR - Regia Autonomă
„Registrul Auto Român";
f) Regulamentul CEE-ONU nr. 13 - Regulamentul CEE-ONU nr. 13 „Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte
frânarea";
g) Regulamentul CEE-ONU nr. 105 - Regulamentul CEE-ONU nr. 105 „Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea vehiculelor destinate transportului de mărfuri periculoase în ceea
ce priveşte caracteristicile specifice de construcţie";
h) RNTR 1 - Reglementări
privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele
tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi folosinţa
conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică;
i) RNTR 2 - Reglementări
privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor
rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea;
j) RNTR 7- Reglementări
privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea
autenticităţii vehiculelor rutiere.
1.4. In sensul prezentelor reglementări, termenii
următori se definesc astfel:
1.4.1. agreare ADR: certificarea
acordată de RAR care atestă că un vehicul individual destinat transportului de
mărfuri periculoase îndeplineşte prescripţiile specifice din partea 9 din anexa
B la ADR pentru vehiculele de tip EX/II, EX/III, FL, OX, AT sau MEMU;
1.4.2. masa maximă: masa maximă tehnic admisibilă (masa totală maximă autorizată);
1.4.3. unitate mobilă pentru
fabricarea explozivilor (MEMU): un vehicul care are montată o unitate destinată fabricării
explozivilor din mărfuri periculoase care nu sunt explozivi şi încărcării
acestora în găuri de mină. Unitatea se compune din diverse cisterne şi
containere pentru transportul în vrac, din echipamente pentru fabricarea
explozivilor, precum şi din pompe şi accesoriile acestora. MEMU poate avea
compartimente speciale pentru explozivi ambalaţi. Deşi definiţia MEMU include
expresia „fabricării explozivilor din mărfuri periculoase care nu sunt
explozivi şi încărcării acestora în găuri de mină", prescripţiile pentru
MEMU se aplică numai transportului, şi nu fabricării şi încărcării
explozivilor";
1.4.4. vehicul: orice vehicul complet, incomplet
sau completat destinat transportului rutier de mărfuri
periculoase;
1.4.5. vehicul EX/II sau vehicul EX/III: vehicul destinat transportului de substanţe sau obiecte explozive
(clasa 1);
1.4.6. vehicul FL:
a) vehicul destinat transportului de lichide având un
punct de aprindere care nu depăşeşte 60°C [cu excepţia combustibililor diesel
ce satisfac standardul EN 590: 2004, motorinei şi uleiului de încălzire (uşor)
- nr. ONU 1202 - cu un punct de aprindere definit în standardul EN 590: 2004],
în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 ori în
containere-cisternă sau cisterne mobile cu o capacitate individuală mai mare de
3 m3; sau
b) vehicul destinat transportului de gaze inflamabile,
în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 ori în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o
capacitate individuală mai mare de 3 m3; sau
c) vehicul-baterie cu o capacitate totală mai mare de 1
m3, destinat
transportului de gaze inflamabile;
1.4.7. vehicul OX: vehicul destinat transportului
de peroxid de hidrogen, stabilizat sau în soluţie
apoasă stabilizată, conţinând peste 60% peroxid de hidrogen (clasa 5.1, nr. ONU
2.015), în cisterne fixe sau demontabile cu o
capacitate mai mare de 1 m3 ori în
containere-cisternă sau cisterne mobile cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3;
1.4.8. vehicul AT:
a) vehicul, altul decât un vehicul EX/III, FL sau OX,
destinat transportului de mărfuri periculoase în cisterne fixe sau demontabile
cu o capacitate mai mare de 1 m3 ori în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o
capacitate individuală mai mare de 3 m3; sau
b) vehicul-baterie cu o capacitate totală mai mare de 1
m3, altul decât un
vehicul FL;
1.4.9. vehicul complet: orice
vehicul care nu necesită nicio altă completare (de exemplu, autoutilitare
furgon, camioane, autotractoare, remorci, construite într-o singură etapă);
1.4.10. vehicul incomplet: orice vehicul care necesită completarea în cel puţin o etapă (de
exemplu, şasiu-cabină, remorcă şasiu);
1.4.11. vehicul completat: orice vehicul care
este rezultatul unui proces de omologare în mai multe
etape (de exemplu, şasiu sau şasiu-cabină, echipat cu caroserie);
1.4.12. vehicul omologat de tip: orice vehicul
care a fost omologat în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 105 sau cu
Directiva 98/91/CE.
1.5. Capitolele: 9.2 -
Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor, 9.3 - Prescripţii
suplimentare privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III
destinate transportului substanţelor şi obiectelor explozive (clasa 1) în
colete, 9.7 - Prescripţii suplimentare referitoare la vehicule-cisternă
(cisterne fixe), vehicule-baterie şi vehicule complete sau completate utilizate
pentru transportul de mărfuri periculoase în cisterne demontabile cu o
capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o
capacitate individuală mai mare de 3 m3 (vehicule EX/III, FL, OX şi AT) şi 9.8 - Prescripţii suplimentare
referitoare la MEMU complete sau completate din partea 9 din anexa B la ADR
sunt prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL 2
Omologarea de tip a vehiculelor destinate
transportului anumitor mărfuri periculoase
2.1. La cererea producătorului
vehiculului sau a reprezentantului acestuia, vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX,
AT şi MEMU pot fi omologate
de tip de către RAR în ceea ce priveşte caracteristicile specifice vehiculelor
destinate transportului de mărfuri periculoase, conform prevederilor din
Regulamentul CEE-ONU nr. 105 sau din Directiva 98/91/CE.
2.2. Prescripţiile tehnice
aplicabile din cap. 9.2 din anexa B la ADR sunt considerate ca fiind
îndeplinite dacă a fost eliberat un certificat de omologare de tip de către RAR
sau de către o altă autoritate competentă, conform Regulamentului CEE-ONU nr.
105 sau Directivei 98/91/CE, cu condiţia ca prescripţiile tehnice ale
regulamentului menţionat sau ale directivei menţionate să corespundă celor ale
cap. 9.2 din anexa B la ADR şi ca nicio modificare a vehiculului să nu afecteze
valabilitatea acestuia.
2.3. In cazul vehiculelor MEMU, marca de omologare de
tip aplicată în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 105 poate fi marca de
omologare prevăzută pentru un vehicul MEMU sau cea pentru un vehicul EX/III.
Vehiculele MEMU trebuie desemnate ca atare numai în certificatul de agreare
emis conform pct. 3.4.
CAPITOLUL 3
Agrearea vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase
3.1. Vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX, AT şi MEMU trebuie să efectueze anual o verificare tehnică ce include
efectuarea simultană a:
a) agreării, care are drept
scop verificarea îndeplinirii cerinţelor precizate în partea 9 cap. 9.2, 9.3,
9.7 şi 9.8 din anexa B la ADR, după caz; şi
b) inspecţiei tehnice periodice
conform celor precizate la pct. 4.1.
3.2. Agrearea vehiculelor de tipul EX/II, EX/III, FL,
OX, AT şi MEMU se efectuează de către reprezentanţele RAR pentru:
a) vehiculele complete sau completate noi, fabricate sau
importate;
b) vehiculele complete sau
completate care au mai fost înmatriculate anterior în altă ţară şi care se află
la prima înmatriculare în România;
c) vehiculele înmatriculate în România.
3.3. Agrearea vehiculelor care au fost supuse unor
modificări constructive cu scopul de a fi transformate în vehicule pentru
transportul anumitor mărfuri periculoase (vehicule EX/II, EX/III, FL, OX, AT şi
MEMU) este admisă numai dacă modificarea respectivă a fost efectuată într-un
atelier autorizat de către RAR în acest scop şi dacă vehiculele respective
îndeplinesc cerinţele specifice pentru omologarea individuală prevăzute în RNTR
7.
3.4. Conformitatea îndeplinirii
de către vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX, AT şi MEMU a cerinţelor precizate în
partea 9 cap. 9.2, 9.3, 9.7 şi 9.8 din anexa B la ADR, după caz, este atestată
printr-un certificat de agreare ADR emis de către RAR.
3.5. Certificatul de agreare
poate fi emis numai dacă pentru suprastructură este prezentat documentul
întocmit de către organismul competent desemnat de către ME, care atestă că respectiva
suprastructură specializată corespunde constructiv şi funcţional cerinţelor
specifice precizate în ADR, şi numai dacă sunt îndeplinite şi cerinţele
referitoare la inspecţia tehnică periodică generală conform celor precizate la
pct. 4.1.
3.6. Atunci când vehiculele trebuie echipate cu un
sistem de frânare de încetinire, producătorul (constructorul) vehiculului sau
reprezentantul acestuia trebuie să elibereze o declaraţie de conformitate cu
prescripţiile pertinente din anexa 5 la Regulamentul CEE-ONU nr. 13. Această
declaraţie trebuie prezentată la prima verificare tehnică în vederea eliberării
certificatului de agreare.
3.7. Constatările verificărilor
referitoare la conformitatea vehiculului cu cerinţele din partea 9 cap. 9.2,
9.3, 9.7 şi 9.8 din anexa B la ADR, după caz, precum şi cele referitoare la
documentele pentru suprastructură se consemnează în documentul prevăzut în
anexa nr. 2. Verificarea prescripţiilor suplimentare precizate în cap. 9.3, 9.7
şi 9.8 se face în conformitate cu precizările din anexa nr. 3.
3.8. Certificatul de agreare
pentru vehicule care transportă anumite mărfuri periculoase se eliberează de
către RAR deţinătorului vehiculului, individual şi la cererea scrisă a
acestuia, şi este valabil maximum un an, cu posibilitate de prelungire.
Dacă certificatul există deja, acesta va fi completat
cu următoarea dată la care valabilitatea acestuia încetează; dacă cel existent
nu mai poate fi prelungit, se eliberează un nou certificat.
3.9. Termenul de valabilitate
al certificatului de agreare pentru vehicule care transportă anumite mărfuri
periculoase nu poate depăşi
termenul menţionat în documentele emise de către organismul competent pentru
suprastructură.
3.10. în cazul unităţilor de
transport formate dintr-un autovehicul tractor şi o remorcă sau semiremorcă se
eliberează câte un certificat de agreare pentru fiecare vehicul în parte.
3.11. Modelele certificatelor
de agreare sunt prevăzute în anexele nr. 4, 5 şi 6.
Certificatele prevăzute în anexele nr. 4, 5 şi 6 sunt
valabile pentru transportul în trafic internaţional şi naţional de mărfuri
periculoase şi vor fi barate cu o diagonală de culoare roz. Titlul documentului
„Certificat de agreare pentru vehicule care transportă anumite mărfuri
periculoase" şi conţinutul rubricii 11 a acestuia trebuie redactate, în
funcţie de alegerea solicitantului, fie în limbile română şi engleză (conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4), fie în limbile română şi franceză (conform
modelului prevăzut în anexa nr. 5), fie în limbile română şi germană (conform modelului
prevăzut în anexa nr. 6).
Certificatul de agreare pentru un vehicul-cisternă
pentru deşeuri care operează sub vid trebuie să conţină menţiunea următoare:
„vehicul-cisternă pentru deşeuri care operează sub vid", în cazul în care
această menţiune este specificată în documentul pentru suprastructură întocmit
de către organismul competent desemnat de către ME.
CAPITOLUL 4
Inspecţia tehnică periodică a vehiculelor care
transportă anumite
mărfuri periculoase
4.1. Vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX, AT şi MEMU pentru care se eliberează certificat de agreare trebuie
supuse unei inspecţii tehnice periodice generale, efectuată pentru a verifica
dacă sunt corespunzătoare cerinţelor generale referitoare la inspecţia tehnică
periodică, în conformitate cu reglementările RNTR 1 în vigoare. Această
inspecţie tehnică periodică se efectuează de către RAR prin reprezentanţele
sale teritoriale.
4.2. Reprezentanţele RAR
efectuează, de asemenea, inspecţiile tehnice periodice la:
a) remorcile-cisternă lente
destinate transportului anumitor mărfuri periculoase;
b) vehiculele din categoriile N şi O echipate cu
suprastructuri destinate exclusiv pentru transportul de butelii de gaze.
4.3. Perioada de valabilitate a
inspecţiei tehnice periodice este de maximum un an, fără a depăşi termenul
menţionat în documentele pentru suprastructură emise de către organismul
competent desemnat de către ME.
4.4. La prezentarea vehiculelor
menţionate la pct. 4.1 şi 4.2 la inspecţia tehnică periodică, deţinătorul va
prezenta în plus faţă de documentele precizate în reglementările RNTR 1 şi
următoarele documente:
a) certificatul de agreare
pentru vehicule care transportă anumite mărfuri periculoase, pentru vehiculele
menţionate la pct. 4.1, dacă acesta a fost eliberat anterior;
b) documentul emis de către
organismul competent desemnat de către ME, în termen de valabilitate, pentru
suprastructurile specializate montate pe vehiculele menţionate la pct. 4.1 şi
4.2.
CAPITOLUL 5
Dispoziţii finale şi tranzitorii
5.1. Dispoziţiile tranzitorii
aplicabile vehiculelor destinate transportului rutier de mărfuri periculoase
sunt cele precizate în partea 1 cap. 1.6.5 din anexa Ala ADR.
5.2. Anexele nr. 1-6*) fac
parte integrantă din prezentele reglementări.
*) Anexele nr. 2-6 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la
reglementări (cuprinzând cap. 9.2. 9.3. 9.7 şi 9.8 din partea 9 din anexa B la ADR)
CAPITOLUL 9.2
Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor
9.2.1. Conformitatea
cu prescripţiile prezentului capitol
9.2.1.1. Vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX şi AT trebuie
să corespundă cerinţelor prezentului capitol, conform tabelului de mai jos.
Pentru alte vehicule decât vehiculele EX/II, EX/III, FL,
OX si AT:
- prescripţiile de la pct. 9.2.3.1.1 (echipament de
frânare în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 13 sau Directiva 71/320/CEE) la toate vehiculele
înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă
înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1997;
- prescripţiile de la pct. 9.2.5 (dispozitiv de
limitare a vitezei în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 89 sau Directiva
92/24/CE) se aplică la toate autovehiculele cu o masă maximă mai mare de 12
tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, şi la toate
autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu
12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007.
|
Vehicule
|
Observaţii
|
Specificaţii tehnice
|
EX/II
|
EX/III
|
AT
|
FL
|
OX
|
9.2.2.
|
ECHIPAMENT ELECTRIC
|
|
9.2.2.2.
|
Cablaj
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
9.2.2.3.
|
Intrerupătorul bateriei
|
|
|
|
|
|
|
9.2.2.3.1.
|
|
|
Xa)
|
|
Xa)
|
|
a) Ultima frază de la 9.2.2.3.1 se
aplică la toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au
intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) începând cu 1
iulie 2005.
|
9.2.2.3.2.
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.3.3.
|
|
|
|
|
X
|
|
|
9.2.2.3.4.
|
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.4.
|
Baterii
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.2.5.
|
Circuite alimentate în permanenţă
|
|
|
|
|
|
|
9.2.2.5.1.
|
|
|
|
|
X
|
|
|
9.2.2.5.2.
|
|
|
X
|
|
|
|
|
9.2.2.6.
|
Instalaţie electrică în spatele cabinei
|
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.3.
|
ECHIPAMENT DE FRÂNARE
|
|
|
|
|
|
|
9.2.3.1.
|
Dispoziţii generale
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
|
Sistem de frânare antiblocare
|
|
Xb,d)
|
Xb,d)
|
Xb,d)
|
Xb,d)
|
b) Aplicabil la vehiculele
înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă
înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1993, în cazul
autovehiculelor (tractoare şi purtătoare) cu o masă maximă mai mare de 16
tone şi remorcilor (remorci complete, semiremorci şi remorci cu axă centrală)
cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Aplicabil la autovehicule autorizate să
tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone, înmatriculate pentru
prima dată după 30 iunie 1995. Aplicabil la toate vehiculele care sunt
agreate pentru prima dată conform 9.1.2, după 30 iunie 2001, indiferent de
data la care au fost înmatriculate pentru prima dată sau de data la care au
intrat în exploatare. d) Incepând cu 1 ianuarie 2010, toate vehiculele trebuie să fie
conforme cu prescripţiile tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 sau cu
Directiva 71/320/CEE, modificate, aplicabile la data primei lor înmatriculări
sau a punerii lor în circulaţie, dacă înmatricularea nu este obligatorie, şi
cel puţin cu prescripţiile tehnice ale
|
|
Vehicule
|
Observaţii
|
Specificaţii tehnice
|
EX/II
|
EX/III
|
AT
|
FL
|
OX
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulamentului CEE-ONU nr. 13 seria 06 de amendamente sau cu
Directiva 71/320/CEE, modificată prin Directiva 91/422/CEE. Remorcile
(remorcile complete, semiremorcile şi remorcile cu axă centrală) trebuie să
fie echipate cu un sistem de frânare antiblocare de categoria A.
Autovehiculele trebuie să fie echipate cu un sistem de frânare antiblocare de
categoria 1.
|
|
Sistem de frânare de încetinire
|
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
Xc,g)
|
c) Aplicabil la autovehiculele
înmatriculate pentru prima dată după 30 iunie 1993, cu o masă maximă care
depăşeşte 16 tone sau autorizate să tracteze remorci cu o masă maximă care
depăşeşte 10 tone. g) Incepând cu 1 ianuarie 2010, toate autovehiculele trebuie să fie
conforme cu prescripţiile tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 sau cu
Directiva 71/320/CEE, modificate, aplicabile la data primei lor
înmatriculări, şi cel puţin cu prescripţiile tehnice ale Regulamentului
CEE-ONU nr. 13 seria 06 de amendamente sau cu Directiva 71/320/CEE,
modificată prin Directiva 91/422/CEE. Sistemul de frânare de încetinire
trebuie să fie de tip NA.
|
9.2.4.
|
PREVENIREA RISCURILOR DE INCENDIU
|
|
|
|
|
|
|
9.2.4.2.
|
Cabina vehiculului
|
|
|
|
|
X
|
|
9.2.4.3.
|
Rezervoare de combustibil
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
9.2.4.4.
|
Motor
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
9.2.4.5.
|
Sistem de evacuare
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
9.2.4.6.
|
Frâna de încetinire a vehiculului
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
9.2.4.7.
|
Dispozitive de încălzire cu combustie
|
|
|
|
|
|
|
9.2.4.7.1. 9.2.4.7.2. 9.2.4.7.5.
|
|
xe)
|
xe)
|
xe)
|
xe)
|
Xe)
|
e) Aplicabil la autovehiculele
echipate după 30 iunie 1999. Conformitate obligatorie nu mai târziu de 1
ianuarie 2010 pentru vehiculele echipate înainte de 1 iulie 1999. Se
utilizează data primei înmatriculări atunci când data echipării nu este
disponibilă.
|
9.2.4.7.3. 9.2.4.7.4.
|
|
|
|
|
Xe)
|
|
e) Aplicabil la autovehiculele
echipate după 30 iunie1999. Conformitate obligatorie nu mai târziu de 1
ianuarie 2010 pentru vehiculele echipate înainte de 1 iulie 1999. Se
utilizează data primei înmatriculări atunci când data echipării nu este
disponibilă.
|
9.2.4.7.6.
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
9.2.5.
|
DISPOZITIV DE LIMITARE A VITEZEI
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
Xf)
|
f) Aplicabil la autovehiculele cu masa maximă mai mare de 12
tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, şi la toate
autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu
12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007.
|
9.2.6
|
DISPOZITIV DE CUPLARE A REMORCII
|
X
|
X
|
|
|
|
|
9.2.1.2. MEMU trebuie să satisfacă prescripţiile din
prezentul capitol aplicabile vehiculelor EX/III.
9.2.2. Echipament electric
9.2.2.1. Dispoziţii
generale
Instalaţia electrică, în ansamblul său, trebuie să
satisfacă prescripţiile de la pct. 9.2.2.2 până la 9.2.2.6, conform tabelului
de la 9.2.1.
9.2.2.2. Cablaj
9.2.2.2.1. Conductorii trebuie astfel dimensionaţi
încât să se evite supraîncălzirea. Conductorii trebuie să fie izolaţi în mod
corespunzător. Toate circuitele trebuie protejate prin elemente fuzibile sau
disjunctoare automate, cu excepţia următoarelor circuite:
- de la baterie la sistemele de pornire la rece şi de
oprire a motorului;
- de la baterie la alternator;
- de la alternator la cutia cu elemente fuzibile sau
disjunctoare;
- de la baterie la demarorul motorului;
- de la baterie la cutia de comandă a sistemului de
frânare de încetinire (a se vedea paragraful 9.2.3.1.2), dacă acesta este electric sau electromagnetic;
- de la baterie la mecanismul electric de ridicare a
axei. Circuitele neprotejate de mai sus trebuie să fie cât mai scurte posibil.
9.2.2.2.2. Cablurile electrice
trebuie ataşate sigur şi plasate astfel încât conductorii să fie protejaţi
corespunzător împotriva solicitărilor mecanice şi termice.
9.2.2.3. Intrerupătorul
principal al bateriei
9.2.2.3.1. Un întrerupător
pentru întreruperea circuitelor electrice trebuie montat cât mai aproape
posibil de baterie. Dacă se utilizează un întrerupător monopolar, acesta
trebuie plasat pe conductorul de alimentare, şi nu pe cel de legare la masă.
9.2.2.3.2. Pentru a facilita
funcţiile de deconectare şi reconectare ale întrerupătorului, un dispozitiv de
comandă trebuie instalat în cabina conducătorului auto. Acesta trebuie să fie
uşor accesibil pentru conducătorul auto şi semnalizat distinct. Acest
dispozitiv trebuie protejat împotriva acţionării involuntare, fie printr-un
capac de protecţie, fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare dublă, fie prin
alte mijloace corespunzătoare. Pot fi instalate dispozitive de comandă
suplimentare, cu condiţia ca acestea să fie identificate în mod distinct şi
protejate împotriva unei manevrări involuntare. Dacă dispozitivul
(dispozitivele) funcţionează electric, circuitele dispozitivului
(dispozitivelor) de comandă trebuie să respecte cerinţele de la 9.2.2.5.
9.2.2.3.3. Intrerupătorul trebuie plasat într-o cutie
având un grad de protecţie IP65, conform standardului CEI 529.
9.2.2.3.4. Conexiunile electrice la întrerupător trebuie să aibă un grad de protecţie IP54. Totuşi,
acest lucru nu este necesar dacă aceste conexiuni se află în interiorul unei
cutii, care poate fi cea a bateriei. In acest caz, este suficientă protejarea
acestor conexiuni împotriva scurtcircuitelor prin
intermediul unui capac din cauciuc, de exemplu.
9.2.2.4. Baterii
Bornele bateriei trebuie să fie izolate electric sau
acoperite de capacul izolator al cutiei bateriei. Dacă bateriile sunt situate
în altă parte decât sub capota motorului, acestea trebuie fixate într-o cutie
pentru baterii ventilată.
9.2.2.5. Circuite
alimentate în permanenţă
9.2.2.5.1. a) Acele părţi ale
instalaţiei electrice, inclusiv conductorii, care trebuie să rămână sub
tensiune atunci când întrerupătorul bateriei este deschis, trebuie să aibă
caracteristicile adecvate pentru utilizare în zone periculoase. Acest
echipament trebuie să satisfacă dispoziţiile generale ale standardului CEI
60079, părţile 0 şi 141), şi dispoziţiile suplimentare aplicabile ale
standardului CEI 60079, părţile 1, 2, 5,6,7, 11, 15 sau 182).
b) Pentru aplicarea standardului CEI 60079, partea 141), trebuie utilizată clasificarea următoare:
Echipamentul electric aflat permanent sub tensiune,
inclusiv conductorii, care nu este supus prescripţiilor pct. 9.2.2.3 şi 9.2.2.4
trebuie să satisfacă prescripţiile aplicabile zonei 1 pentru echipamentul
electric în general sau prescripţiile aplicabile zonei 2 pentru echipamentul
electric situat în cabina conducătorului auto. Trebuie îndeplinite
prescripţiile aplicabile grupei de explozie IIC, clasa de temperatură T6.
Totuşi, pentru echipamentul electric aflat în
permanenţă sub tensiune, instalat într-un mediu unde temperatura determinată de
echipamentul neelectric situat în acelaşi mediu depăşeşte limita de temperatură
T6, clasa de temperatură a echipamentului electric aflat sub tensiune în
permanenţă trebuie să fie cel puţin T4.
c) Conductorii de alimentare
pentru echipamentul electric aflat în permanenţă sub tensiune fie trebuie să
îndeplinească prescripţiile standardului CEI 60079, partea 7 („Securitate
crescută"), şi să fie protejaţi de o siguranţă sau un întrerupător automat
al circuitului plasat cât mai aproape posibil de sursa de alimentare, fie, în
cazul unui „echipament de siguranţă intrinsec", trebuie să fie protejaţi
printr-un dispozitiv de siguranţă plasat cât mai aproape posibil de sursa de
alimentare.
9.2.2.5.2. Conexiunile de
derivaţie ale întrerupătorului principal al bateriei pentru echipamentul
electric care trebuie să rămână sub tensiune atunci când întrerupătorul
bateriei este deschis trebuie protejate împotriva supraîncălzirii printr-o
metodă adecvată, cum ar fi un element fuzibil, un întrerupător sau un
dispozitiv de siguranţă (limitator de curent).
9.2.2.6. Dispoziţii
aplicabile părţii instalaţiei electrice
plasate în spatele cabinei
Ansamblul acestei instalaţii trebuie conceput, realizat
şi protejat astfel încât să nu poată provoca o aprindere sau un scurtcircuit în
condiţii normale de utilizare a vehiculelor şi să minimizeze aceste riscuri în
caz de impact sau de deformare. In special:
9.2.2.6.1. Cablaj
Conductorii situaţi în spatele cabinei conducătorului
auto trebuie protejaţi împotriva şocurilor, abraziunii şi frecării în timpul
utilizării normale a vehiculului. Exemple de protecţii adecvate sunt oferite în
figurile 1, 2, 3 şi 4 de mai jos. Totuşi, cablurile senzorilor dispozitivelor
de frânare antiblocare nu necesită o protecţie suplimentară.
9.2.2.6.2. Iluminare
Nu trebuie utilizate becuri cu dulie filetată.
9.2.2.6.3. Conexiuni electrice
Conexiunile electrice dintre
autovehicule şi remorci trebuie să fie conforme gradului de protecţie IP54
conform standardului CEI 529 şi trebuie să fie concepute astfel încât să
împiedice orice debransare accidentală. Exemple de asemenea conexiuni adecvate
sunt oferite în standardele ISO 12098:2004 si ISO
7638:1997.
1) Dispoziţiile standardului CEI 60079, partea 14, nu prevalează
asupra dispoziţiilor prezentei părţi.
2) Implicit,
dispoziţiile generale ale standardului european EN 50014 şi dispoziţiile
suplimentare ale standardelor EN 50015, 50016, 50017,
50018, 50019, 50020, 50021 sau 50028 pot fi aplicate.
FIGURI*)
9.2.3. Echipament de frânare
9.2.3.1. Dispoziţii
generale
9.2.3.1.1. Autovehiculele şi remorcile destinate să
constituie o unitate de transport pentru mărfuri periculoase trebuie să
îndeplinească toate cerinţele tehnice pertinente din Regulamentul CEE-ONU nr.
133), cu
modificările ulterioare, sau din Directiva 71/320/CEE4), cu modificările ulterioare,
conform datelor de aplicare specificate.
9.2.3.1.2. Vehiculele EX/III,
FL, OX şi AT trebuie să îndeplinească dispoziţiile din anexa 5 la Regulamentul
CEE-ONU nr. 133).
9.2.3.2. (Abrogat)
9.2.4. Prevenirea riscurilor de incendiu
9.2.4.1. Dispoziţii
generale
Dispoziţiile tehnice de mai jos se vor aplica conform tabelului de la pct. 9.2.1.
9.2.4.2. Cabina
Cu excepţia cazului în care cabina este construită din
materiale greu inflamabile, în spatele cabinei trebuie dispus un scut metalic
sau dintr-un alt material adecvat, cu o lăţime egală cu cea a cisternei. Toate
ferestrele din spatele cabinei sau din scut trebuie să fie închise ermetic, să
fie realizate din sticlă securizată, rezistentă la foc, şi să aibă cadre
ignifuge. Intre cisternă şi cabină sau scut trebuie să existe un spaţiu liber
de cel puţin 15 cm.
*) Figurile sunt reproduse în facsimil.
3) Regulamentul CEE-ONU nr. 13 (Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte frânarea).
4) Directiva 71/320/CEE (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 202 din 6.09.1971).
9.2.4.3. Rezervoare de combustibil
Rezervoarele de combustibil pentru alimentarea
motorului vehiculului trebuie să corespundă următoarelor prescripţii:
a) în caz de scurgere, combustibilul trebuie să curgă pe sol fără a veni în contact cu părţile încălzite ale
vehiculului sau cu încărcătura;
b) rezervoarele care conţin
benzină trebuie echipate cu un dispozitiv antiflacără eficient, care să se
adapteze la orificiul de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea
acestui orificiu închis ermetic.
9.2.4.4. Motor
Motoarele vehiculelor trebuie echipate şi plasate
astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a
încălzirii sau aprinderii. în cazul vehiculelor EX/II şi EX/III, motorul
trebuie să fie un motor cu aprindere prin comprimare.
9.2.4.5. Sistem de evacuare
Sistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare)
trebuie îndreptat sau protejat astfel încât să se evite orice pericol pentru
încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Părţile sistemului de
evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil (diesel) trebuie să se
găsească la o distanţă de cel puţin 100 mm sau să fie protejate printr-un ecran
termic.
9.2.4.6. Frâna de încetinire a vehiculului
Vehiculele echipate cu un
sistem de frânare de încetinire, care emite temperaturi ridicate, plasat în spatele
peretelui din spate al cabinei, trebuie prevăzute cu un scut termic între acest
sistem şi cisternă sau încărcătură, fixat solid şi astfel dispus încât să
permită evitarea oricărei încălziri, chiar localizată, a peretelui cisternei
sau a încărcăturii.
In plus, acest scut termic
trebuie să protejeze sistemul de frânare împotriva scurgerilor, chiar
accidentale, ale produsului transportat. Se va considera drept satisfăcătoare o
protecţie care are, de exemplu, un scut cu pereţi dubli.
9.2.4.7. Dispozitive
de încălzire cu combustie
9.2.4.7.1. Dispozitivele de
încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească cerinţele tehnice pertinente
din Regulamentul CEE-ONU nr. 1225), cu modificările ulterioare, sau din Directiva 2001/56/CE6), cu modificările ulterioare, în
conformitate cu datele de aplicare specificate în acestea, precum şi
prevederile de la 9.2.4.7.2 până la 9.2.4.7.6 aplicabile, conform tabelului de
la 9.2.1.
9.2.4.7.2. Dispozitivele de
încălzire cu combustie şi conductele lor de evacuare a gazelor trebuie
concepute, amplasate şi
protejate sau acoperite astfel încât să prevină orice risc inacceptabil de
încălzire ori de aprindere a încărcăturii. Această prescripţie se consideră
satisfăcută dacă rezervorul şi sistemul de evacuare ale dispozitivului sunt conforme
cu dispoziţiile similare celor prescrise pentru rezervoarele de combustibil şi
sistemele de evacuare ale vehiculelor de la 9.2.4.3 şi, respectiv, 9.2.4.5.
9.2.4.7.3. Dispozitivele de
încălzire cu combustie trebuie să poată fi scoase din funcţiune cel puţin prin
următoarele metode:
a) întrerupere manuală deliberată din cabina
conducătorului auto;
b) oprirea motorului vehiculului; în acest caz, aparatul
de încălzire poate fi repus în stare de funcţionare
manual de către conducătorul auto;
c) pornirea unei pompe de
alimentare de pe autovehiculul pentru substanţele periculoase transportate.
9.2.4.7.4. O funcţionare
reziduală este permisă după ce dispozitivele de încălzire au fost întrerupte.
Pentru metodele de la pct. 9.2.4.7.3 lit. b) şi c), alimentarea cu aer de
combustie trebuie să fie întreruptă prin măsuri adecvate, după un ciclu de
funcţionare reziduală de maximum 40 de secunde. Trebuie utilizate numai
dispozitive de încălzire cu combustie pentru care s-a demonstrat că
schimbătorul de căldură rezistă la un ciclu de funcţionare reziduală redus de
40 secunde pe durata utilizării normale.
9.2.4.7.5. Dispozitivul de
încălzire cu combustie trebuie pus în funcţiune manual.
Dispozitivele de programare sunt interzise.
9.2.4.7.6. Sistemele de încălzire cu combustie care
utilizează combustibili gazoşi nu sunt autorizate.
9.2.5. Dispozitiv de limitare a vitezei
Autovehiculele (purtătoare şi tractoarele pentru
semiremorci) cu o masă maximă
mai mare de 3,5 tone trebuie echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei,
conform prescripţiilor tehnice din Regulamentul CEE-ONU nr. 897), cu modificările ulterioare.
Dispozitivul va fi reglat astfel încât viteza să nu depăşească 90 km/h, ţinând
seama de toleranţa tehnică a dispozitivului.
9.2.6. Dispozitive de cuplare a remorcilor
Dispozitivele de cuplare ale remorcilor trebuie să îndeplinească
prescripţiile Regulamentului CEE-ONU nr. 558), cu modificările ulterioare, sau ale Directivei
94/20/CE9), cu modificările ulterioare,
conform datelor de aplicare specificate.
5) Regulamentul CEE-ONU nr. 122 (Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte sistemele
lor de încălzire).
6) Directiva 2001/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
27 septembrie 2001 referitoare la sistemele de încălzire pentru autovehicule şi
remorcile acestora (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene nr. L 292 din 9 noiembrie 2001).
7) Regulamentul CEE-ONU nr. 89: Prescripţii referitoare la omologarea:
I. vehiculelor, în ceea ce
priveşte limitarea vitezei lor maxime;
II. vehiculelor, în ceea ce
priveşte instalarea unui dispozitiv limitatorde viteză (DLV) de tip omologat;
III. dispozitivelor limitatoare
de viteză (DLV).
De asemenea, este posibilă aplicarea dispoziţiilor
corespunzătoare din Directiva 92/24/CEE a Consiliului din 31 martie 1992
(publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L129din
14.05.1992), modificate, cu condiţia ca acestea să fi fost modificate conform ultimului
amendament la Regulamentul nr. 89 aplicabil în momentul omologării vehiculului.
8) Regulamentul CEE-ONU nr. 55 (Prescripţii uniforme referitoare la
omologarea pieselor mecanice de cuplare a combinaţiilor de vehicule).
9) Directiva
94/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 1994 (publicată
iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L195 din 29.07.1994).
CAPITOLUL 9.3
Prescripţii suplimentare privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III destinate
transportului substanţelor şi obiectelor
explozive (clasa 1) în colete
9.3.1. Materiale care
trebuie utilizate pentru construcţia caroseriei vehiculelor
In componenţa caroseriilor nu trebuie să intre
materiale susceptibile de a forma combinaţii periculoase cu substanţele
explozive transportate.
9.3.2. Dispozitive de
încălzire cu combustie
9.3.2.1. Dispozitive de
încălzire cu combustie pot să fie instalate în vehicule EX/II şi EX/III pentru
încălzirea cabinei conducătorului auto sau a motorului.
9.3.2.2. Dispozitivele de
încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripţiile de la pct.
9.2.4.7.1, 9.2.4.7.2, 9.2.4.7.5 şi 9.2.4.7.6.
9.3.2.3. Intrerupătorul
dispozitivului de încălzire poate fi instalat în exteriorul cabinei
conducătorului auto.
Nu este necesar să se demonstreze că schimbătorul de
căldură al dispozitivelor de încălzire rezistă la un ciclu redus de funcţionare
reziduală.
9.3.2.4. Niciun dispozitiv de încălzire cu combustie,
rezervor de carburant, surse de energie, priză de aer de combustie sau de aer
de încălzire şi nicio ieşire a ţevilor de evacuare necesare funcţionării unui
dispozitiv de încălzire cu combustie nu trebuie instalate în compartimentul de
încărcare.
9.3.3. Vehicule EX/II
Vehiculele trebuie concepute, construite şi echipate
astfel încât substanţele şi obiectele explozive să fie protejate de riscuri
exterioare şi de intemperii. Ele trebuie să fie închise sau acoperite cu o
prelată. Prelata trebuie să fie rezistentă la sfâşiere şi realizată dintr-un
material impermeabil şi greu inflamabil1). Ea trebuie întinsă bine, astfel încât să închidă suprafaţa de
încărcare pe toate laturile.
Toate deschiderile compartimentului pentru încărcătură
al vehiculelor acoperite trebuie să fie prevăzute cu uşi sau panouri ajustate
care pot fi zăvorâte. Compartimentul conducătorului auto trebuie separat de
compartimentul pentru încărcătură printr-un perete fără interstiţii.
9.3.4 Vehicule EX/III
9.3.4.1. Vehiculele trebuie concepute, construite şi echipate astfel încât substanţele şi obiectele
explozive să fie protejate de riscuri exterioare şi de intemperii. Aceste
vehicule trebuie să fie închise. Compartimentul conducătorului auto trebuie
separat de compartimentul pentru încărcătură printr-un perete fără interstiţii.
Suprafaţa de încărcare nu trebuie să prezinte interstiţii. Pot fi instalate
puncte de ancorare pentru reţinerea încărcăturii. Toate îmbinările trebuie să
fie etanşe. Toate deschiderile trebuie să poată fi zăvorâte. Ele trebuie
plasate şi construite astfel încât să se suprapună la îmbinări.
9.3.4.2. Caroseria trebuie să
fie realizată din materiale rezistente la căldură şi la flacără, cu o grosime
minimă de 10 mm. Materialele clasificate în clasa
B-s3-d2 conform standardului EN 13501-1: 2002 sunt
considerate ca îndeplinind această cerinţă.
Dacă materialul utilizat pentru caroserie este metalic,
tot interiorul caroseriei trebuie acoperit cu materiale care îndeplinesc
aceeaşi cerinţă.
9.3.5. Motorul şi
compartimentul pentru încărcătură
Motorul unui vehicul EX/II sau EX/III trebuie să fie
plasat în faţa peretelui din
faţă al compartimentului pentru încărcătură; totuşi, el poate fi plasat sub
compartimentul de încărcare, cu condiţia ca instalarea sa să fie astfel
realizată încât căldura emisă în exces să nu constituie niciun risc pentru
încărcătură prin creşterea temperaturii la suprafaţa interioară a
compartimentului pentru încărcătură peste 80°C.
9.3.6. Surse de
căldură externe şi compartimentul pentru încărcătură
Sistemul de evacuare al
vehiculelor EX/II şi EX/III sau alte părţi ale acestor vehicule complete sau
completate trebuie construite şi amplasate astfel încât căldura emisă în exces
să nu constituie un risc pentru încărcătură prin creşterea temperaturii la
suprafaţa interioară a compartimentului pentru încărcătură peste 80°C.
9.3.7. Echipamentul electric
9.3.7.1. Tensiunea nominală a
circuitului electric nu trebuie să fie mai mare de 24 V
9.3.7.2. Corpurile de iluminat
din compartimentul pentru încărcătură al vehiculelor EX/II trebuie să fie
situate pe plafon şi să fie acoperite, adică fără cabluri sau becuri expuse.
In cazul grupei de compatibilitate J, instalaţia
electrică trebuie să aibă cel puţin gradul de protecţie IP65 (de exemplu,
rezistenţă la flacără Eex d). Orice echipament electric accesibil din
interiorul compartimentului pentru încărcătură trebuie să fie protejat
suficient de impactul mecanic din interior.
9.3.7.3. Instalaţia electrică a
vehiculelor EX/III trebuie să satisfacă prescripţiile pertinente de la pct.
9.2.2.2, 9.2.2.3, 9.2.2.4, 9.2.2.5.2 şi 9.2.2.6.
Instalaţia electrică situată în compartimentul pentru
încărcătură trebuie protejată împotriva prafului (grad de protecţie cel puţin
IP54 sau echivalent) sau, în cazul grupei de compatibilitate J, cel puţin IP65
(de exemplu, rezistenţă la flacără Eexd).
CAPITOLUL 9.7
Prescripţii suplimentare referitoare la
vehicule-cisternă (cisterne fixe), vehicule-baterie şi vehicule complete sau completate utilizate pentru
transportul de mărfuri periculoase în cisterne
demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o capacitate mai mare de 3 m3 (vehicule EX/III, FL, OX şi AT)
9.7.1. Prescripţii
generale
9.7.1.1. In afara vehiculului propriu-zis sau a elementelor sistemului de rulare utilizate în locul acestuia, un vehicul-cisternă
cuprinde unul sau mai multe rezervoare, echipamentele lor şi piesele de
legătură la vehicul sau la sistemul de rulare.
1) In cazul
inflamabilităţii, această cerinţă va fi considerată îndeplinită dacă, în
concordanţă cu procedura specificată în standardul ISO 3795:1989 „Vehicule
rutiere, tractoare şi maşini agricole şi forestiere - Determinarea
comportamentului la ardere al materialelor interioare", eşantioane ale
prelatelor au o viteză de ardere care nu depăşeşte 100 mm/min.
9.7.1.2. Odată ataşată o cisternă demontabilă la
vehiculul purtător, ansamblul trebuie să corespundă prescripţiilor referitoare
la vehiculele-cisternă.
9.7.2. Prescripţii
referitoare la cisterne
9.7.2.1. Cisternele fixe sau
demontabile metalice trebuie să corespundă prescripţiilor pertinente din cap.
6.8.
9.7.2.2. Elementele
vehiculelor-baterie şi CGEM trebuie să corespundă prescripţiilor pertinente din
cap. 6.2 în cazul buteliilor, tuburilor, rezervoarelor sub presiune şi cadrelor
de butelii sau ale cap. 6.8 în cazul cisternelor.
9.7.2.3. Containerele-cisternă
metalice trebuie să corespundă prescripţiilor cap. 6.8; cisternele mobile
trebuie să corespundă prescripţiilor cap. 6.7 sau, dacă este cazul, celor ale
codului IMDG (a se vedea paragraful 1.1.4.2).
9.7.2.4. Cisternele din
material plastic ranforsat cu fibre trebuie să corespundă prescripţiilor cap.
6.9.
9.7.2.5. Cisternele pentru
deşeuri care operează sub vid trebuie să corespundă prescripţiilor cap. 6.10.
9.7.3. Mijloace de fixare
Mijloacele de fixare trebuie concepute pentru a rezista
la solicitările statice şi dinamice în condiţii normale de transport, precum şi
la eforturile minime, aşa cum sunt definite la 6.8.2.1.2, 6.8.2.1.11 până la
6.8.2.1.15 şi 6.8.2.1.16, în cazul vehiculelor-cisternă, vehiculelor-baterie şi
vehiculelor purtătoare de cisterne demontabile.
9.7.4. Legarea la
pământ a vehiculelor FL
Cisternele metalice sau din material plastic ranforsat
cu fibre ale vehiculelor-cisternă FLşi elementele vehiculelor-baterie FL
trebuie legate la şasiul vehiculului prin intermediul cel puţin al unei bune
conexiuni electrice. Orice contact metalic care ar putea provoca o coroziune
electrochimică trebuie evitat.
NOTA: A se vedea, de asemenea,
pct. 6.9.1.2 şi 6.9.2.14.3.
9.7.5. Stabilitatea
vehiculelor-cisternă
9.7.5.1. Lăţimea totală a suprafeţei de sprijin pe sol
(distanţa dintre punctele exterioare de contact cu solul ale pneurilor dreapta
şi stânga ale aceleiaşi axe) trebuie să fie cel puţin egală cu 90% din
înălţimea centrului de greutate al vehiculului-cisternă încărcat. Pentru
vehiculele articulate, masele pe axe ale unităţii purtătoare a semiremorcii
încărcate nu trebuie să depăşească 60% din masa totală a ansamblului
vehiculului articulat complet.
9.7.5.2. In plus,
vehiculele-cisternă cu cisterne fixe, de capacitate mai mare de 3 m3, destinate transportului de
substanţe periculoase în stare lichidă sau topită şi încercate la o presiune
mai mică de 4 bari, trebuie să fie conforme prescripţiilor tehnice ale Regulamentului CEE-ONU nr. 1111) referitoare la stabilitatea laterală, modificat, conform datelor
de aplicare specificate. Aceste prescripţii se aplică vehiculelor-cisternă
înmatriculate pentru prima dată începând cu 1 iulie 2003.
9.7.6. Protecţia
spate a vehiculelor
Partea din spate a vehiculului trebuie prevăzută, pe
toată lăţimea cisternei, cu o bară de protecţie suficient de rezistentă la
impactul din spate. Intre peretele spate al cisternei şi partea din spate a barei de protecţie trebuie să
existe un spaţiu de cel puţin 100 mm (această distanţă fiind măsurată faţă de
cel mai din spate punct al peretelui cisternei sau de accesoriile proeminente
în contact cu substanţa transportată). Vehiculele cu rezervoare basculante
pentru transportul substanţelor pulverulente sau granuloase şi cisternele
pentru deşeuri care operează sub vid, cu rezervor basculant, care se descarcă
prin partea din spate, nu trebuie să fie prevăzute cu bară de protecţie dacă
echipamentele spate ale rezervoarelor au în compunere un mijloc de protecţie a
rezervoarelor care le protejează în acelaşi mod ca şi bara de protecţie.
NOTA 1: Această prescripţie nu
se aplică vehiculelor utilizate pentru transportul substanţelor periculoase în
containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM.
NOTA 2: Pentru protecţia
cisternelor împotriva deteriorării în urma unui impact lateral sau răsturnării,
a se vedea pct. 6.8.2.1.20 şi 6.8.2.1.21, iar pentru cisternele mobile, pct.
6.7.2.4.3 şi 6.7.2.4.5.
9.7.7. Dispozitive de
încălzire cu combustie
9.7.7.1. Dispozitivele de
încălzire cu combustie trebuie să corespundă prescripţiilor de la 9.2.4.7.1,
9.2.4.7.2, 9.2.4.7.5 şi următoarelor prescripţii:
a) întrerupătorul poate fi
instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto;
b) dispozitivul de încălzire
poate fi scos din funcţiune din exteriorul compartimentului pentru încărcătură;
şi
c) nu este necesar să se
demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă
la un ciclu redus de funcţionare reziduală.
In plus, pentru vehiculele FL, trebuie să fie îndeplinite prescripţiile de la 9.2.4.7.3 şi
9.2.4.7.4.
9.7.7.2. Dacă vehiculul este destinat transportului de
mărfuri periculoase pentru care este prescrisă o etichetă conform modelelor nr.
1.5, 3, 4.1, 4.3, 5.1 sau 5.2, niciun rezervor de combustibil, nicio sursă de
energie, priză de aer de combustie sau de aer de încălzire şi nicio ieşire a
ţevilor de evacuare necesare funcţionării unui dispozitiv de încălzire cu
combustie nu trebuie instalate în compartimentul pentru încărcătură. Se va
asigura ca ieşirea pentru aerul cald să nu fie obturată de încărcătură.
Temperatura la care încărcătura este supusă nu trebuie să depăşească 50 °C.
Aparatele de încălzire instalate în interiorul compartimentelor pentru
încărcătură trebuie concepute astfel încât să împiedice aprinderea unei
atmosfere explozive în condiţiile de exploatare.
9.7.8. Echipamentul electric
9.7.8.1. Instalaţia electrică la vehiculele FL, pentru
care este necesară o omologare conform pct. 9.1.2, trebuie să satisfacă
prescripţiile de la 9.2.2.2, 9.2.2.3, 9.2.2.4, 9.2.2.5.1 şi 9.2.2.6.
Totuşi, orice suplimentări sau modificări ale
instalaţiei electrice trebuie să corespundă prescripţiilor aplicabile
echipamentului electric din grupa şi clasa de temperatură pertinente, conform
substanţelor de transportat.
NOTA: Pentru dispoziţiile
tranzitorii, a se vedea pct. 1.6.5.
1) Regulamentul
CEE-ONU nr. 111: Prescripţii referitoare la omologarea vehiculelor-cisternă din
categoriile N şi O în ceea ce priveşte stabilitatea la răsturnare.
9.7.8.2. Echipamentul electric
al vehiculelor FL, situat în zonele în care există sau poate exista o atmosferă
explozivă într-o proporţie care necesită luarea de măsuri speciale, trebuie să
posede caracteristici adecvate pentru utilizarea în zone periculoase. Acest
echipament trebuie să satisfacă dispoziţiile generale ale standardului CEI
60079, părţile 0 şi 14, şi dispoziţiile suplimentare aplicabile din standardul
CEI 60079, părţile 1, 2, 5, 6, 7, 11 sau 182). Echipamentul electric trebuie să corespundă prescripţiilor
aplicabile echipamentului electric din grupa şi clasa de temperatură
pertinente, conform substanţelor de transportat.
Pentru aplicarea standardului CEI 60079 partea 142) trebuie utilizată următoarea clasificare:
ZONA 0
Interiorul compartimentelor cisternei, accesoriile de încărcare şi de golire şi tubulatura de
recuperare a vaporilor
ZONA 1
Interiorul casetelor de protecţie pentru echipamentul
utilizat la încărcare şi golire şi zona situată la mai puţin de 0,5 m de
dispozitivele de aerisire şi supapele de decompresiune
9.7.8.3. Echipamentul electric
aflat în permanenţă sub tensiune, inclusiv conductorii, situat în afara zonelor
0 şi 1, trebuie să satisfacă prescripţiile care se aplică zonei 1 pentru
echipamentul electric în general sau prescripţiile aplicabile zonei 2 pentru
echipamentul electric situat în cabina conducătorului auto, conform CEI 60079
partea 142).
Echipamentul electric trebuie să corespundă prescripţiilor aplicabile
echipamentului electric din grupa şi clasa de temperatură pertinente, conform
substanţelor de transportat.
CAPITOLUL 9.8
Prescripţii suplimentare referitoare la MEMU
complete sau completate
9.8.1. Prescripţii
generale
In afara vehiculului propriu-zis sau a elementelor
sistemului de rulare utilizate în locul acestuia, o MEMU cuprinde una sau mai multe cisterne şi containere pentru transportul
în vrac, echipamentele lor şi piesele de legătură la vehicul sau la sistemul de
rulare.
9.8.2. Prescripţii
referitoare la cisterne şi la containerele pentru transportul în vrac
Cisternele, containerele pentru
transportul în vrac şi compartimentele speciale pentru coletele de explozivi
ale MEMU trebuie să corespundă prescripţiilor din cap. 6.12.
9.8.3. Legarea la
pământ a MEMU
Cisternele, containerele pentru transportul în vrac şi
compartimentele speciale pentru coletele de explozivi, din metal sau din
material plastic ranforsat cu fibre, trebuie legate la şasiul vehiculului prin
intermediul cel puţin al unei bune conexiuni electrice. Trebuie evitat orice
contact metalic care ar putea provoca o coroziune electrochimică sau care ar
putea reacţiona cu mărfurile periculoase transportate în cisterne sau în
containerele pentru transportul în vrac.
9.8.4. Stabilitatea MEMU
Lăţimea totală a suprafeţei de sprijin pe sol (distanţa
dintre punctele exterioare de contact cu solul ale pneurilor dreapta şi stânga
ale aceleiaşi axe) trebuie să fie cel puţin egală cu 90% din înălţimea
centrului de greutate al vehiculului încărcat. Pentru vehiculele articulate,
masele pe axe ale unităţii purtătoare a semiremorcii încărcate nu trebuie să
depăşească 60% din masa totală a ansamblului vehiculului articulat complet.
9.8.5. Protecţia
spate a MEMU
Partea din spate a vehiculului trebuie prevăzută, pe
toată lăţimea cisternei, cu o bară de protecţie suficient de rezistentă la
impactul din spate. Intre peretele spate al cisternei şi partea din spate a
barei de protecţie trebuie să existe un spaţiu de cel puţin 100 mm (această
distanţă fiind măsurată faţă de cel mai din spate punct al peretelui cisternei
sau de echipamentele de protecţie ori accesoriile în contact cu substanţa
transportată). Vehiculele cu rezervoare basculante care se descarcă prin partea
din spate nu trebuie să fie prevăzute cu bară de protecţie dacă echipamentele
spate ale rezervoarelor au în compunere un mijloc de protecţie a rezervoarelor
care le protejează în acelaşi mod ca şi bara de protecţie.
NOTĂ: Această prescripţie nu se aplică la MEMU ale căror cisterne sunt
protejate într-un mod adecvat împotriva impactului din spate prin alte
mijloace, cum ar fi echipamente sau conducte care nu conţin mărfuri
periculoase.
9.8.6. Dispozitive de
încălzire cu combustie
9.8.6.1. Dispozitivele de
încălzire cu combustie trebuie să corespundă prescripţiilor de la 9.2.4.7.1,
9.2.4.7.2, 9.2.4.7.5, 9.2.4.7.6 şi următoarelor prescripţii:
a) întrerupătorul poate fi
instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto;
b) dispozitivul de încălzire
trebuie să poată fi scos din funcţiune din exteriorul compartimentului MEMU; şi
c) nu este necesar să se
demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă
la un ciclu redus de funcţionare reziduală.
9.8.6.2. Niciun rezervor de
combustibil, nicio sursă de energie, priză de aer de combustie sau de aer de
încălzire şi nicio ieşire a ţevilor de evacuare necesare funcţionării unui
dispozitiv de încălzire cu combustie nu trebuie instalate în compartimentele
pentru încărcătură care conţin cisterne. Se va asigura ca ieşirea pentru aerul
cald să nu fie obturată. Temperatura la care este supus oricare echipament nu
trebuie să depăşească 50°C. Aparatele de încălzire instalate în interiorul
compartimentelor trebuie concepute astfel încât să împiedice aprinderea unei
atmosfere explozive în condiţiile de exploatare.
9.8.7. Prescripţii
suplimentare referitoare la siguranţă
9.8.7.1. MEMU trebuie să fie
echipate cu sisteme automate pentru stingerea incendiilor la compartimentul
motor.
9.8.7.2. Protecţia încărcăturii împotriva incendiului
cauzat de pneuri trebuie asigurată prin scuturi termice din metal.
9.8.8. Prescripţii suplimentare referitoare
la securitate
Echipamentele pentru fabricarea explozivilor şi compartimentele
speciale ale MEMU trebuie prevăzute cu dispozitive de zăvorâre.
2) Ca alternativă,
pot fi aplicate dispoziţiile generale ale standardului european EN 50014 şi
dispoziţiile suplimentare ale standardelor EN 50015, 50016, 50017, 50018,
50019, 50020 sau 50028.
ANEXA Nr. 2 la
reglementări
(faţă)
ANEXA
La raportul de inspecţie tehnică
Valabilă pentru vehicule care
transportă anumite mărfuri periculoase
Număr de înmatriculare.........................Număr de
identificare.........................................................Nr CIV...........
Seric suprastructură..............................Anexă la
raportul de verificare nr.................din....................................
Tip vehicul ADR.......EX/II EX/III FL. OX AT MEMU
|
Nr. crt.
|
Obiectul verificării
|
Tipurile de vehicule ADR la care se
aplică
|
Codul
respingerii
|
Condiţia din ADR RNTR 3
|
C1)
|
NC2)
|
NA3)
|
Obs.
|
1.
|
Documente, identificare
- certificat de înmatriculare;
-C1V:
- document suprastructura (inclusiv pentru caroserie vehicule FX
şi MEMU);
- cerere tip:
- declaraţie conformitate dispozitiv frână de mectinire(la prima
agreare).
|
EX/Il,EX/III, FL, OX, AT. MEMU
|
400
|
|
|
|
|
|
2.
|
Cablaje instalaţie electrică
|
EX/III. EL,OX,AT, MEMU
|
413
|
9.2.2.2
|
|
|
|
|
3.
|
Intrerupător general
|
EX/III. FL, MEMU
|
414
|
9.2.2.3.1 9.2.2.3.2 9.2.2.3.4
|
|
|
|
|
4.
|
Intrerupător general
|
FL
|
414
|
9.2.2.3.3
|
|
|
|
|
5.
|
Baterii de acumulatoare
|
EX/II, EX/III, FL. MEMU
|
414
|
9.2.2.4
|
|
|
|
|
6.
|
Circuite alimentate in permanenţa FI.
|
FL
|
413
|
9,2.2.5.1
|
|
|
|
|
7.
|
Circuite alimentate în permanenţă
ex/iii. memu
|
EX/III, MEMU
|
413
|
9.2.2.5.2
|
|
|
|
|
8.
|
Instalaţia electrică din spatele cabinei
|
EX/III. FL. MEMU
|
413
|
9.2.2.6
|
|
|
|
|
9.
|
Sistem de frânare
|
EX/II, EX/III, FL.OX, AT. MEMU
|
404
|
9.2.3.1
|
|
|
|
|
10.
|
AB.S. frână de încetinire
|
EX/III. FI.. OX. AT. MEMU
|
405
|
9.2.3.1
|
|
|
|
|
11.
|
Cabina
|
OX
|
406
|
9.2.4,2
|
|
|
|
|
12.
|
Rezervoare de combustibil
|
EX/II. EX/III, FL.OX, MEMU
|
408
|
9.2.4.3
|
|
|
|
|
13
|
Amplasare motor
|
EX/II, EX/III, FL.OX, MEMU
|
401
|
9.2.4.4
|
|
|
|
|
14.
|
Sistem de evacuare
|
EX/II. EX/III, FL. MEMU
|
402
|
9,2.4,5
|
|
|
|
|
15.
|
Protecţie termică frână de încetinire
|
FX/III, FL, OX, AT, MEMU
|
402
|
9.2,4.6
|
|
|
|
|
16.
|
Dispozitive de încălzire cu combustie vehicule EX
|
EX/II. EX/III
|
415
|
9.2.4.7.1
9.2.4.7.2
9.2.4.7.5
9.2.4,7.6
9.3.2,1
9.3.2.2
9.3.2.3
|
|
|
|
|
17.
|
Dispozitive de încălzire cu combustie vehicule FL.
|
FL
|
415
|
9.2.4.7.1 9.2.4.7.2 9.2.4,7.3 9.2.4.7.4
9.2.4.7.5 9.7.7.1
|
|
|
|
|
18.
|
Dispozitive de încălzire cu combustie vehicule OX şi AT
|
OX. AT
|
415
|
9.2.4.7.1 9.2.4.7.2 9.2.4,7.5
9.7.7.1
|
|
|
|
|
19.
|
Dispozitive de încălzire cu combustie vehicule MEMU
|
MEMU
|
415
|
9.2.4.7.1 9.2.4.7.2 9,2.4,7.5 9.2.4.7.6
9.8.6.1
|
|
|
|
|
20.
|
Dispozitiv de limitare a vitezei
|
EX/II. EX/III, FL, OX, AT. MEMU
|
416
|
9.2.5
|
|
|
|
|
21.
|
Dispozitive de cuplare a remorcilor
|
EX/II, EX/III, MEMU
|
418
|
9.2,6
|
|
|
|
|
22.
|
Amplasare motor vehicule EX
|
EX/II, EX/III
|
401
|
9.3.5
|
|
|
|
|
23.
|
Sistem de evacuare vehicule EX
|
EX/II. EX/III
|
402
|
9.3.6
|
|
|
|
|
24.
|
Echipament electric vehicule EX
|
EX/II. EX/III
|
413
|
9.3.7.1
|
|
|
|
|
25.
|
Echipament electric vehicule FL.
|
FL
|
413
|
9.7.8.1
|
|
|
|
|
26
|
Prescripţii suplimentare referitoare la vehicule MEMU
|
MEMU
|
402
|
9.8 7.1 9.8.7,2
|
|
|
|
|
27.
|
Modificări neomologale şi neconforme
|
EX/II. EX/III, FL, OX, AT. MEMU
|
419
|
-
|
|
|
|
|
Nota: 1 )-Corcspunde: 2)- Nu corespundc:3)-Nu este
aplicabil
(verso)
OBSERVAŢII PRIVIND RESPINGEREA
VEHICULULUI LA VERIFICAREA TEHNICĂ
Prima
respingere:........................................................................................................................................................................ .......................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
Următoarele
respingeri:.......................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
Menţiuni:............................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
........................................................................................................................................................................ .................................................
|
Semnătura de luare la cunoştinţă a persoanei care a prezentat
vehiculul
|
Numele, prenumele si semnătura persoanei care a efectuat
verificarea
|
CERTIFICAT DE AGREARE
Seria şi numărul........................................................
Data:.................Valabil până
la..................................
|
PERSOANA CARE L-A PRIMIT
Nume. prenume...............................................
Act de identitate.............................................
Semnătura:
|
ANEXA Nr. 3 la reglementări
Verificarea prescripţiilor suplimentare precizate în
cap. 9.3, 9.7 şi 9.8
Specificaţii tehnice
|
Verificări efectuate de RAR
|
Verificări efectuate de
organismul competent
din cadrul ME
|
Verificări în sarcina
operatorului de
transport
|
9.3 Prescripţii suplimentare
privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III destinate
transportului substanţelor şi obiectelor explozive (clasa 1) în colete
|
9.3.1
|
|
X
|
|
9.3.2
|
9.3.2.1
|
X
|
|
|
9.3.2.2
|
X
|
|
|
9.3.2.3
|
X
|
|
|
9.3.2.4
|
|
X
|
|
9.3.3
|
|
X
|
|
9.3.4
|
9.3.4.1
|
|
X
|
|
9.3.4.2
|
|
X
|
|
9.3.5
|
X
|
|
|
9.3.6
|
X
|
|
|
9.3.7
|
9.3.7.1
|
X
|
|
|
9.3.7.2
|
|
X
|
|
9.3.7.3 (primul paragraf)
|
X
|
|
|
9.3.7.3 {al doilea paraşiral)
|
|
X
|
|
9.7 Prescripţii suplimentare
referitoare la vehiculc-cisternă (cisterne fixe), vehicule - baterie şi
vehicule complete sau completate utilizate pentru transportul de mărfuri
periculoase în cisterne
demontabile cu o capacitate mai mare de
1 m3 sau in containere - cisternă,
cisterne mobile sau CGEM eu o capacitate individuală mai mare de 3 m3 (vehicule EX/III, FL, OX şi AT)
|
9.7.1.2
|
X
|
X
|
X
|
9.7.2
|
9.7.2.1
|
|
X
|
|
9.7.2.2
|
|
X
|
|
9.7.2.3
|
|
X
|
|
9.7.2.4
|
|
X
|
|
9.7.2.5
|
|
X
|
|
9.7.3
|
|
X
|
|
9.7.4
|
|
X
|
|
9.7.5
|
9.7.5.1
|
X
|
|
|
9.7.5.2
|
X1)
|
|
|
9.7.6
|
|
X
|
|
9.7.7
|
9.7.7.1
|
X
|
|
|
9.7.7.2
|
|
X
|
X
|
9.7.8
|
9.7.8.1
|
X
|
|
|
9.7.8.2
|
|
X
|
|
9.7.8.3
|
|
X
|
|
9.8 Prescripţii suplimentare
referitoare la MEMU complete sau completate
|
9.8.2
|
|
X
|
|
9.8.3
|
|
X
|
|
9.8.4
|
X
|
|
|
9.8.5
|
|
X
|
|
9.8.6
|
9.8.6.1
|
X
|
|
|
9.8.6.2
|
|
X
|
|
9.8.7
|
9.8.7.1
|
X
|
|
|
9.8.7.2
|
X
|
|
|
9.8.8
|
|
X
|
|
NOTĂ: 1) organismul competent desemnat de ME indică
dacă vehiculul se încadrează în cerinţele de la pct. 9.7.5.2
ANEXA Nr. 4 la
reglementări
(faţă)
ROMÂNIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI
INFRASTRUCTURII
|
|
REGISTRUL
AUTO
ROMÂN
|
CERTIFICATE OF APPROVAL FOR VEHICLES
CARRYING CERTA1N DANGEROUS GOODS
This certificate testifies that the
vehicle specified below fulfils the conditions prescribed by the European
Agreement conceming the International Carriage of Dangerous Goods by Road
(ADR)
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU
VEHICULE
CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI PERICULOASE
Acest certificat atestă că vehiculul
definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de Acordul european pentru
transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificare al vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau
proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului" :
|
7. Incadrarea (încadrările) vehiculului conform pct. 9.1.1.2. al
ADR2):
EX/II
EX/III FL
OX AT MEMU
|
8. Sistemul frânei de încetinire3):
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2
din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de : t4) .
|
9. Definirea
suprastructurii (lor) tip cisternă / vehicul-baterie (dacă este cazul):
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii conf. pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform
punctului 6.8.4 din ADR (dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul mărfurilor
periculoase admise conform încadrării
(încadrărilor) de la pct. 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau EX/III3) |_| mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de
compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa I exclusiv grupa de
compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul cisternă /
vehicul baterie .
|_| pot fi transportate numai substanţele
permise conform codului-cistemă şi tuturor dispoziţiilor speciale indicate la
pct. 95)
sau
|_| pot fi transportate numai următoarele
substanţe (Clasa. nr. ONU. şi. dacă este cazul, grupa de ambalare sau
denumirea oficială a mărfii transportate):
Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile
de a reacţiona periculos cu materialele carcasei, garniturilor,
echipamentelor si învelişurilor de protecţiei dacă este aplicabil).
|
11. Remarks - Observaţii:
|
12. Valabil până
la:
Ştampila emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
|
|
|
|
|
|
1) conform definiţiilor
autovehiculelor si remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în
Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau in
Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara simbolizarea (simbolizările)
neadecvata (e)
3) se va bifa menţiunea valabila
4) se va înscrie valoarea
constructiva corecta, O valoare de 44 t nu va putea modifica masa maxima
autorizata înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele admise pentru cisternele cu codul
menţionat la pct 9 sau pentru alt rad permis conform
ierarhiei stabilite la pct, 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2,
ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă există.
6) nu este necesar când substanţele autorizate sunt
precizate la pct. 10.2
(verso)
13. Prelungiri ale valabilităţii :
|
Valabilitate prelungită până la:
|
Ştampila emitentului, locul, data, semnătura.
|
NOTĂ: Acest certificat trebuie să fie returnat
emitentului alunei când vehiculul este scos din exploatare. dacă vehiculul este
transferat altui transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este
specificat la poz. 5, la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă
modificări ale uneia sau mai multe caracteristici principale.
ANEXA Nr. 5 la
reglementări
(faţă)
ROMÂNIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI
INFRASTRUCTURII
|
|
REGISTRUL
AUTO
ROMÂN
|
CERTIFICAT D'AGREMENT POUR LES
VEHICULES TRANSPORTANT
CERTAINES MARCHANDISES DANGEREUSES
Ce certificat atteste que le vehicule
designe ci-apres remplit Ies conditions requises par l'Accord europeen
relatif au transport internaţional de marchandises
dangereuses par route (ADR)
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU
VEHICULE
CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI
PERICULOASE
Acest certificat atestă că vehiculul
definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de Acordul european pentru
transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificarea) vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau
proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului1):
|
7. Incadrarea (încadrările)
vehiculului conform pct. 9.1.1.2. al ADR2):
EX/II
EX/III FL
OX AT MEMU
|
8. Sistemul frânei de încetinire3):
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2
din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de : t4).
|
9. Definirea suprastructurii (lor) tip cisternă / vehicul-baterie
(dacă este cazul):
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii conf. pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform
punctului 6.8.4 din ADR (dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul
mărfurilor periculoase admise conform încadrării (încadrărilor) de la pct. 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau BX/III3) |_| mărfuri din Clasa l inclusiv grupa de compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de
compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul cisternă /
vehicul baterie3):
|_| pot 11 transportate numai substanţele
permise conform codului-cisternă şi tuturor dispoziţiilor speciale indicate la pct. 9
sau
|_| pot 11 transportate numai următoarele
substanţe (Clasa. nr. ONU. şi, dacă este cazul, grupa de ambalare sau
denumirea oficială a mărfii transportate):
Pot fi transportate numai substanţele
care nu sunt susceptibile de a reacţiona periculos cu materialele carcasei,
garniturilor, echipamentelor şi învelişurilor de protecţie(dacă este
aplicabil).
|
11. Observations - Observaţii:
|
12. Valabil până la:
Ştampila
emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
|
|
|
|
|
|
1) conform definiţiilor
autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în
Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau în
Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara simbolizarea (simbolizările)
neadecvata (e)
3) se va bifa menţiunea valabila
4) se va înscrie valoarea
constructivă corectă. O valoare de 44 1 nu va putea modifica masa maximă
autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele admise pentru cisternele cu codul
menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis conform ierarhiei stabilite la
pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2. ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă
există.
6) nu este necesar când substanţele autorizate sunt
precizate la pct. 10.2
(verso)
13. Prelungiri ale valabilităţii:
|
Valabilitate prelungită până la:
|
Ştampila emitentului, locul. data. semnătura.
|
NOTA: Acest certificat trebuie să fie returnat
emitentului atunci când vehiculul este scos din exploatare, daca vehiculul este
transferat altui transportator, utilizator sau proprietar, asa cum este specificat
la poz. 5. la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul şuieră modificări
ale uneia sau mai multe caracteristici principale.
ANEXA Nr. 6 la reglementări
(faţă)
ROMÂNIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI
INFRASTRUCTURII
|
|
REGISTRUL
AUTO
ROMÂN
|
ZULASSUNGSBESCHE1NIGUNG FUR
FAHRZEUGE
ZURBEFORDERUNG BESTIMMTER
GEFĂHRLICHER GUTER
Mit dieser Bescheinigung wird
bestătigt, dass das nachstehend bezeichnete Fahrzeug die Anforderungen des
Europăischen Ubereinkommens uber die Internationale Beforderung gefăhrlicher
Guter auf der Stralbe (ADR) erfullt
CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU VEHI
CULE CARE TRANSPORTĂ ANUMITE
MĂRFURI PERICULOASE
Acest certificat atestă că vehiculul
definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de Acordul european pentru
transportul rutier internaţional de
mărfuri periculoase (ADR)
|
1. Seria numărul
|
2. Constructor:
|
3. Nr. identificare al vehiculului:
|
4. Nr. înmatriculare:
|
5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau
proprietarului:
|
6. Definirea vehiculului1):
|
7. Incadrarea (încadrările) vehiculului conform pct. 9.1.1.2. al ADR2):
EX/II
EX/III FL
OX AT MEMU
|
8. Sistemul frânei de încetinire :
|_| Nu este aplicabil acestui vehicul.
|_| Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2
din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii de transport de : t4).
|
9. Definirea suprastructurii (lor) tip cisternă / vehicul-baterie
(dacă este cazul):
9.1. Constructorul suprastructurii:
9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului
baterie::
9.3. Nr. de identificare al suprastructurii / componentelor
vehiculului baterie:
9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii:
9.5. Codul suprastructurii cont, pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR:
9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conform
punctului 6.8.4 din ADR (dacă sunt aplicabile)6):
|
10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport:
Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul mărfurilor
periculoase admise conform încadrării
(încadrărilor) de la pct. 7
10.1 In cazul unui vehicul EX/II sau EX/III3) |_| mărfuri din Clasa I inclusiv grupa de compatibilitate J
|_| mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de compatibilitate J
10.2 In cazul unui vehicul
cisternă/vehicul baterie3):
|_| pol fi transportate numai substanţele
permise conform codului-cisternă şi tuturor dispoziţiilor speciale indicate
la pct. 95)
sau
|_| pot fi transportate numai următoarele
substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este cazul, grupa de ambalare sau
denumirea oficială a mărfii transportate):
Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile
de a reacţiona periculos cu materialele carcasei, garniturilor,
echipamentelor şi învelişurilor de protecţie (dacă este aplicabil).
|
11. Bemcrkungen -Observaţii:
|
12. Valabil până la: Ştampila emitentului
Localitatea, data, semnătura
|
1) conform definiţiilor
autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în
Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau in
Directiva 97/27/CE.
2) se va (vor) bara .simbolizarea (simbolizările)
neadecvată (e)
3) se va bila menţiunea valabilă
4) se va înscrie valoarea
constructivă corectă. O valoare de 44 1 nu va putea modifica masa maximă
autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare.
5) substanţele admise pentru
cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis conform
ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2. ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă
e\islă.
6) nu este necesar când substanţele autorizate sunt precizate
la pct. 10.2
(verso)
13. Prelungiri ale valabilităţii :
|
Valabilitate prelungită până la:
|
Ştampila emitentului, locul, data, semnătura.
|
NOTA: Acest certificat trebuie
să fie returnat emitentului atunci când vehiculul este scos din exploatare,
dacă vehiculul este transferat altui transportator,
utilizator sau proprietar, asa cum este
specificat la poz. 5. la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă
modificări ale uneia sau mai multe caracteristici principale.