ORDIN Nr. 39
din 16 octombrie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distributie a
energiei electrice - Revizia 1
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 25 octombrie 2007
Avand în vedere Referatul de aprobare
întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice şi
Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 16 octombrie 2007,
în temeiul art. 9 alin. (8) şi
(9) şi al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi h) din Legea energiei
electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia
de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice -
Revizia 1*), cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Operatorii economici şi persoanele fizice din
Sistemul electroenergetic naţional vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Entităţile organizatorice din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 31/2004, publicat în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.092 din
24 noiembrie 2004.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXĂ
METODOLOGIE
de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice - Revizia 1
1. Scopul şi obiectivele metodologiei
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementează atat metoda de stabilire, cat şi controlul
tarifelor pentru serviciul de distribuţie prestat de operatorul principal de
distribuţie.
(2) Metoda de reglementare adoptată este de tip „coş de
tarife plafon".
Art. 2. -Aplicarea acestui tip de reglementare
stimulativă asigură:
a) un mediu de reglementare eficient;
b) o alocare echitabilă a caştigurilor, rezultate prin creşterea eficienţei peste ţintele
stabilite de autoritatea competentă, între operatorul principal de distribuţie
şi beneficiarii serviciului de distribuţie;
c) viabilitatea financiară a societăţilor de
distribuţie;
d) funcţionarea efectivă şi eficientă a societăţilor
de distribuţie;
e) prevenirea abuzului de poziţie dominantă a
operatorului de distribuţie;
f) promovarea investiţiilor eficiente în reţeaua de
distribuţie a energiei electrice;
g) promovarea unor practici eficiente de exploatare
şi mentenanţă a reţelei de distribuţie a energiei electrice;
h) folosirea eficientă a infrastructurii existente;
i) operarea în condiţii de siguranţă a reţelei de
distribuţie;
j) îmbunătăţirea calităţii serviciului de distribuţie;
k) o abordare transparentă privind procesul de reglementare.
2. Domeniu de aplicare
Art. 3. - Metodologia este utilizată de către:
a) operatorii principali de distribuţie a energiei
electrice, care distribuie energie electrică la mai mult de 100.000 de
consumatori, pentru fundamentarea, stabilirea şi aplicarea tarifelor de
distribuţie din cadrul fiecărei perioade de reglementare;
b) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei, denumită în continuare ANRE, în procesul de analiză a datelor şi informaţiilor transmise de
operatorii principali de distribuţie, în vederea aprobării tarifelor pentru
serviciul de distribuţie.
Art. 4. - Tarifele de distribuţie se aplică, în baza
unui contract de distribuţie tuturor utilizatorilor reţelei de distribuţie,
conectaţi la reţeaua de distribuţie a operatorului principal de distribuţie, în
concordanţă cu nivelul de tensiune la care este distribuită/extrasă energia
electrică.
*) Metodologia împreună cu anexele la aceasta se
publică şi în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 722 bis în afara abonamentului, care se poate
achiziţiona de la Centrul pentru vanzări şi relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul
Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.
3. Definiţii şi abrevieri
Art. 5. - Termenii şi abrevierile din prezenta
metodologie au următoarele semnificaţii:
activitate reglementată
|
- activitatea desfăşurată de o persoană fizică/juridică, ce
constituie obiectul unor reglementări emise de ANRE;
|
anul t
|
- anul curent pe parcursul căruia se efectuează analizele pentru
stabilirea veniturilor reglementate şi aprobarea tarifelor de distribuţie
pentru anul t+1;
|
anul t-1
|
- anul reglementat anterior anului reglementat curent;
|
anii t+n
|
- anii unei perioade de reglementare;
|
an de bază
|
- ultimul an al unei perioade de reglementare;
|
amortizare reglementată
|
- amortizarea recunoscută de ANRE, aferentă mijloacelor fixe ce
contribuie la prestarea serviciului de distribuţie, considerată în calculul
tarifelor de distribuţie;
|
autoritate competentă
|
- Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei
-ANRE;
|
baza reglementată a activelor (BAR)
|
- valoarea netă a mijloacelor fixe ce contribuie la prestarea
serviciului de distribuţie, recunoscută de ANRE;
|
categorii de instalaţii
|
- grupurile de instalaţii, inclusiv echipamentele de măsurare
funcţionand la acelaşi nivel
de tensiune identificat şi delimitat în scopul determinării tarifelor
specifice de distribuţie:
a) categoria 110 kV - grupul de instalaţii care funcţionează la
nivelul de tensiune de 110 kV (inclusiv staţii de conexiune);
b) categoria staţii de transformare IT/MT - grupul de instalaţii
din staţiile de transformare 110 kV/MT (exclusiv instalaţiile din staţiile de
conexiune care funcţionează la nivelul de MT);
c) categoria MT - grup de instalaţii care funcţionează la nivel
de MT [inclusiv instalaţiile din staţiile de conexiune, exclusiv instalaţiile
definite la lit. b)];
d) categoria puncte de transformare MT/JT - grupul de instalaţii
din punctele de transformare MT/JT (exclusiv instalaţiile din punctele de
conexiune);
e) categoria JT - grupul de instalaţii
care funcţionează la nivel de JT [inclusiv instalaţiile din punctele de
conexiune, exclusiv instalaţiile definite la lit. d)].
|
categorie de consumatori
|
- grupul de consumatori cu caracteristici comune ale cererii de
energie electrică;
|
contribuţie financiară
|
- aportul în numerar al beneficiarilor serviciului de distribuţie
sau al unei terţe părţi (de exemplu, fonduri de la organismele interne sau
internaţionale, subvenţii, taxa de dezvoltare, tariful de racordare etc.) dat
cu titlu gratuit operatorilor principali de distribuţie;
|
costuri reglementate reprezentand cheltuieli speciale
|
- costurile datorate unor evenimente unice (de exemplu, separarea
activităţii de distribuţie de cea de furnizare a energiei electrice), foarte
rare, care au loc o dată la caţiva ani (de exemplu, studiile privind evaluarea sau reevaluarea
activelor, studii privind amortizarea ori studii asimilate, al căror efect în
termen de cheltuieli se poate împărţi pe mai multe perioade) sau alte cauze
extraordinare.
NOTĂ: Aceste costuri pot fi amanate şi amortizate pe perioada pe care această cheltuială îşi
produce efectele. In astfel de cazuri, perioada de amortizare trebuie să
corespundă cu perioada de realizare a beneficiilor;
|
cost serviciu de distribuţie
|
- totalul costurilor justificate şi
recunoscute de autoritatea competentă, repartizate serviciului de distribuţie
a energiei electrice active, din totalul costurilor operatorului principal de
distribuţie;
|
coş de tarife-plafon (Tariffs Basket Cap)
|
- limita superioară impusă asupra mediei ponderate a structurii
tarifelor operatorului de distribuţie. Ponderarea se realizează prin
cantităţile de energie electrică distribuite de operatorul de distribuţie pe
categorii de consumatori şi niveluri de tensiune;
|
cost mediu ponderat al capitalului
|
- media ponderată a costurilor capitalurilor utilizate.
NOTĂ: Structura capitalului este formată din împrumuturi bancare
pe termen lung şi capitaluri proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se
calculează ca o însumare a costurilor capitalurilor utilizate, ţinandu-se cont de ponderea
acestora.
Costul capitalului propriu reflectă caştigurile nete care vor fi obţinute de către acţionari după
acoperirea tuturor costurilor aferente. Autoritatea competentă poate
considera diferite metode în determinarea unui cost
adecvat al capitalului propriu;
|
CPT reglementat
|
- consumul propriu tehnologic considerat de ANRE la calculul
tarifelor de distribuţie;
|
energie distribuită
|
- energie electrică activă pentru care se asigură serviciul de
distribuţie, măsurată în punctele de ieşire (extrasă) din reţelele de
distribuţie şi pentru care se aplică tariful de distribuţie sau o componentă
a acestuia;
|
indicatori de performanţă pentru serviciul de distribuţie
|
- indicatorii stabiliţi conform standardului de performanţă a
serviciului de distribuţie pentru menţinerea unui nivel minim al calităţii
serviciului de distribuţie;
|
înaltă tensiune - IT
|
- tensiunea mai mare sau egală cu 110 kV;
|
medie tensiune - MT
|
- tensiunea cuprinsă în intervalul 1-110 kV exclusiv, respectiv 6
kV, 10 kV, 20 kV, 30 kV, 35 kV;
|
joasă tensiune - JT
|
- tensiunea mai mică sau egală cu 1 kV; valoarea standardizată
pentru reţelele trifazate este de 0,4 kV (inclusiv instalaţiile din punctele
de conexiune cu reţeaua de iluminat public);
|
mijloc fix
|
- în accepţiunea prezentei metodologii,
în categoria mijloacelor fixe sunt considerate şi licenţele şi brevetele
incluse în contabilitate, rezultate în urma investiţiilor efectuate;
|
necesar de fond de rulment (NFRR)
|
- în accepţiunea prezentei metodologii, prin necesar de fond de
rulment (NFRR) se înţelege suma de bani aferentă finanţării creditelor pe
termen scurt, credite contractate pentru desfăşurarea activităţii de
exploatare aferentă serviciului de distribuţie a energiei electrice;
|
operator principal de distribuţie
(ODP)
|
- persoana juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care
deţine o reţea electrică de distribuţie pe care o exploatează, întreţine,
modernizează, dezvoltă şi are în concesiune exploatarea activităţilor şi
serviciului de distribuţie a energiei electrice. Operatorul principal de
distribuţie distribuie energie electrică la mai mult de 100.000 de clienţi;
|
OTS
|
- operatorul de transport şi de sistem;
|
perioadă de reglementare
|
- perioada determinată de timp de 5 ani, în care se aplică o
metodă de reglementare de tip coş de tarife-plafon. Prin excepţie, prima
perioadă de reglementare este de 3 ani (2005-2007);
|
rata inflaţiei (Rl)
|
- rata reglementată a inflaţiei, exprimată în procente;
|
rata titlurilor de stat (RTS)
|
- rata dobanzii titlurilor de stat, în
termeni reali, cu scadenţă la un an, exprimată în procente. In cazul în care
nu au fost emise titluri de stat cu scadenţă la un an, ANRE stabileşte şi
comunică operatorilor principali de distribuţie, pe baza datelor furnizate de
instituţiile abilitate, care emisiune de titluri de stat este utilizată;
|
rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR)
|
- valoarea recunoscută de ANRE a randamentului reglementat al
BAR, exprimată în unităţi monetare;
|
RRR
|
- rata reglementată a rentabilităţii, exprimată în procente;
|
tarif de distribuţie a energiei electrice
|
- tariful aprobat de ANRE, aferent serviciului de distribuţie a
energiei electrice active, ce poate avea una sau mai multe componente
aferente fiecărei categorii de instalaţii. Pentru prima perioadă de
reglementare reprezintă tariful calculat pentru fiecare categorie de
instalaţii, ca raport între veniturile reglementate aferente acesteia şi suma
energiilor distribuite prin aceasta;
|
venit-ţintă iniţial
|
- venitul anual calculat în termeni reali
pe baza costurilor prognozate reglementate ale serviciului de distribuţie,
aferente fiecărui an al perioadei de reglementare, obţinut pentru fiecare an
al perioadei de reglementare după aplicarea factorului de eficienţă Xinitial asupra costurilor de operare şi mentenanţă controlabile ale anului precedent;
|
venituri liniarizate
|
- veniturile care conduc la valoarea netă prezentă echivalentă a
veniturilor-ţintă iniţiale, prin aplicarea factorului de liniarizare Xfinal asupra tarifelor în vigoare în
ultimul an înainte de începutul perioadei de
reglementare şi a cantităţilor prognozate. Veniturile liniarizate se
utilizează pentru determinarea Xfinal;
|
venit reglementat
|
- venitul considerat de autoritatea competentă aferent tarifelor
de distribuţie aprobate pentru anul t+1;
|
Xinitial
|
- procentul de reducere de la un an la altul a costurilor de
operare şi mentenanţă controlabile, stabilit pentru creşterea eficienţei
serviciului de distribuţie a energiei electrice;
|
Xfinal
|
- procentul de variaţie, fără inflaţie, de la un an la altul a tarifului
de distribuţie, înainte de aplicarea corecţiilor.
|
4. Documente de referinţă
Art. 6. - In redactarea prezentei metodologii s-au
utilizat următoarele documente de referinţă:
a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) Hotărarea Guvernului nr.
890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din Romania", publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 şi 581 bis
din 14 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Hotărarea Guvernului nr. 1.048/2004 pentru aprobarea conţinutului-cadru
al caietului de sarcini, a contractului-cadru de concesiune şi a procedurii
pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distribuţia energiei
electrice, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. nr. 22 din 7 ianuarie 2005, astfel cum a
fost modificată prin Hotărarea Guvernului nr.
2.412/2004.
5. Principii
Art. 7. - Operatorilor principali de distribuţie le
revine în întregime responsabilitatea transmiterii şi fundamentării datelor şi
informaţiilor necesare autorităţii competente pentru stabilirea veniturilor
reglementate şi a tarifelor de distribuţie.
Art. 8. - (1) La calculul tarifelor de distribuţie,
orice cost justificat asociat activităţii de distribuţie este considerat o
singură dată.
(2) In cazul în care se constată că un cost a fost
inclus de mai multe ori, acesta va fi corectat prin scăderea din venitul
reglementat aferent următoarei perioade de reglementare.
Art. 9. -Tarifele de distribuţie sunt aprobate de
autoritatea competentă pentru fiecare operator de distribuţie. Tarifele de
distribuţie sunt unice pentru reţeaua fiecărui operator de distribuţie.
Art. 10. - Pentru fiecare an al perioadei de
reglementare venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie trebuie să
respecte condiţia prevăzută la art. 88.
Art. 11. - (1) Toate datele necesare determinării
veniturilor, care sunt transmise de operatorul principal de distribuţie, sunt
exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului
imediat anterior începerii fiecărei perioade de reglementare.
(2) Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit
prin intermediul RI aplicată anual tarifelor.
Art. 12. - (1) In aplicarea acestui tip de
reglementare, autoritatea competentă verifică tarifele de distribuţie care se
aplică pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de
reglementare.
(2) Perioadele de reglementare
sunt de 5 ani, cu excepţia primei perioade de reglementare care este de 3 ani
(2005- 2007).
Art. 13. -In procesul de verificare, autoritatea
competentă ia în considerare solicitarea transmisă de operatorul principal de
distribuţie pentru perioada de reglementare, ţinand
cont, în principal, de:
a) cantitatea justificată de energie electrică
distribuită;
b) standardele de performanţă impuse operatorului de
distribuţie conform legislaţiei în vigoare;
c) stabilitatea tarifelor;
d) CPT reglementat conform planului
de reducere stabilit de operator şi aprobat de ANRE;
e) rata reglementată a rentabilităţii aplicată bazei
reglementate a activelor reţelei de distribuţie;
f) taxele stabilite de autorităţile centrale sau
locale, aferente serviciului de distribuţie;
g) viabilitatea financiară a operatorului de
distribuţie.
Art. 14. -Autoritatea competentă poate invalida pe
durata unei perioade de reglementare tarifele de distribuţie aprobate, cu anunţarea prealabilă a operatorului de
distribuţie, dacă autoritatea competentă constată că:
a) stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor
informaţii false furnizate de operatorul de distribuţie;
b) există greşeli de calcul în stabilirea tarifelor de
distribuţie.
Art. 15. - Invalidarea tarifelor de distribuţie pe
baza prevederilor art. 14
implică, în primul rand,
corectarea informaţiilor false sau greşite, recalcularea şi aprobarea noilor
tarife ce vor fi aplicate de operatorul principal de distribuţie în cauză.
Art. 16. - Operatorul principal de distribuţie ţine
evidenţa separată a tuturor contribuţiilor financiare primite anual. Valoarea
acestor contribuţii este transmisă la autoritatea competentă, conform
machetelor de monitorizare.
Art. 17. - (1) Pentru prima perioadă de reglementare
operatorul principal de distribuţie este obligat să organizeze:
a) evidenţă contabilă de gestiune separată pentru
fiecare activitate reglementată; şi
b) evidenţă contabilă separată pentru activităţile
nereglementate.
(2) Incepand cu a doua perioadă
de reglementare, operatorul principal de distribuţie este obligat să
organizeze:
a) evidenţă contabilă separată pentru fiecare
activitate reglementată; şi
b) evidenţă contabilă separată pentru activităţile
nereglementate.
Art. 18. - Operatorul principal de distribuţie trebuie
să aloce costurile comune serviciului de distribuţie reglementat şi celorlalte
servicii reglementate/nereglementate, folosind o metodă de alocare care
respectă principiile cauzalităţii economice.
Art. 19. -Autoritatea competentă controlează
corectitudinea alocării costurilor în vederea evitării subvenţiilor încrucişate
dintre serviciul reglementat de distribuţie şi alte activităţi.
Art. 20. - Operatorul principal de distribuţie va
furniza explicaţii detaliate pentru:
a) modul de alocare a costurilor;
b) motivul alegerii metodei
utilizate; şi
c) cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.
Art. 21. - Operatorul principal de distribuţie
clasifică şi alocă veniturile şi costurile solicitate în scopul aprobării
tarifelor de distribuţie, conform prevederilor acestei metodologii.
Art. 22. - (1) Operatorul principal de distribuţie
efectuează alocarea costurilor pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare
an al perioadei de reglementare.
(2) Costurile alocate potrivit alin.(1) se utilizează
pentru calculul tarifelor propuse de operatorul principal de distribuţie pentru
serviciul de distribuţie.
Art. 23. -In determinarea venitului reglementat nu se
includ următoarele costuri:
a) costuri efectuate de alte societăţi comerciale
care aparţin aceleiaşi societăţi-mamă/holding sau ale societăţii-mamă/holding;
b) cotă-parte din costurile specifice aferente
racordării noilor utilizatori, care sunt recuperate prin aplicarea tarifelor de
racordare;
c) costuri cu alte activităţi desfăşurate de operatorul
principal de distribuţie pentru care este utilizată reţeaua de distribuţie sau
de salariaţii implicaţi în prestarea serviciului de distribuţie;
d) costuri cu despăgubiri plătite consumatorilor
pentru nerespectarea termenelor stabilite prin standardul de performanţă pentru
serviciul de distribuţie a energiei electrice sau pentru deteriorarea
receptoarelor electrice din culpa operatorului de distribuţie;
e) costuri cu amenzi şi penalităţi aplicate
operatorului principal de distribuţie.
Art. 24. -Autoritatea competentă monitorizează
indicatorii de performanţă pe baza standardului de performanţă pentru serviciul
de distribuţie a energiei electrice.
Art. 25. - In ultimul an al celei de-a doua perioade de
reglementare, autoritatea competentă poate iniţia un proces public de
consultare în urma căruia prezenta metodologie va fi revizuită.
Art. 26. -In cazul corecţiilor aferente:
a) modificării cantităţilor previzionate atat pentru energia electrică distribuită, cat şi pentru CPT reglementat;
b) diferenţei dintre preţul prognozat de achiziţie al
CPT reglementat şi cel realizat;
c) limitării creşterii tarifelor de distribuţie de la
un an la altul, conform art. 107 şi 108;
d) nerealizării sau depăşirii programului de investiţii
aprobat conform art. 73;
e) modificării anuale a costurilor de operare şi
mentenanţă necontrolabile, realizate faţă de cele previzionate;
f) necesarului de fond de rulment, pentru ajustarea diferenţelor de venituri se utilizează RTS în
termeni reali.
6. Stabilirea veniturilor
reglementate pentru serviciul de distribuţie a
energiei electrice
6.1. Venitul-ţintă iniţial
al activităţii de distribuţie
Art. 27. - Venitul-ţintă iniţial se obţine după
aplicarea factorului de eficienţă Xiniţial asupra costurilor de
operare şi mentenanţă controlabile şi acoperă următoarele elemente:
a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile,
conform prevederilor subcap. 6.2;
b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile,
conform prevederilor subcap. 6.2;
c) costul de achiziţie al energiei electrice aferente
consumului propriu tehnologic aprobat de autoritatea competentă, conform
prevederilor subcap. 6.3;
d) amortizarea reglementată aferentă activelor
existente şi noilor investiţii eficiente, aprobată de autoritatea competentă
conform prevederilor subcap. 6.4;
e) rentabilitatea activelor
existente şi a noilor investiţii eficiente, aprobată de autoritatea competentă
conform prevederilor subcap. 6.5;
f) necesarul de fond de rulment.
6.2. Costurile de operare
şi mentenanţă
Art. 28. - Costurile de operare şi mentenanţă
recunoscute de autoritatea competentă cuprind următoarele elemente:
a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile;
b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile.
Art. 29. -In costurile de operare şi mentenanţă
controlabile sunt incluse la începutul fiecărei perioade de reglementare şi
costurile, specifice acestei categorii, aferente noilor racordări.
Art. 30. - Costurile de operare şi mentenanţă
controlabile cuprind în principal, fără a fi limitative, următoarele:
a) costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
b) costuri cu apa, energia electrică (regie) şi alte
utilităţi;
c) alte costuri cu materiale, inclusiv aparatele de
măsurare înregistrate ca obiecte de inventar;
d) costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii
executate de terţi;
e) costuri cu locaţii de
gestiune şi chirii;
f) costuri cu prime de asigurare;
g) costuri cu studii şi cercetări;
h) costuri cu alte servicii executate de terţi,
(inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane
şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi
transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
i) costuri legate de personal (salarii, diurne, prime);
j) costuri cu despăgubiri plătite de operatorul
principal de distribuţie către terţi, pentru efectuarea lucrărilor de
mentenanţă, stabilite prin acordul părţilor.
Art. 31. - (1) Costurile de operare şi mentenanţă sunt
analizate de autoritatea competentă în vederea evitării costurilor
nejustificate.
(2) In cursul acestei analize autoritatea competentă poate utiliza tehnici de analiză comparativă ce vor fi definite
în urma unui proces de consultare cu operatorii principali de distribuţie.
Art. 32. - (1) In ultimul an al unei perioade de
reglementare, autoritatea competentă analizează nivelul costurilor de operare
şi mentenanţă controlabile atins la sfarşitul ultimului an al perioadei anterioare.
(2) Costul de operare şi mentenanţă controlabil luat în
calcul ca punct de pornire la începutul următoarei perioade de reglementare
este costul de operare şi mentenanţă controlabil realizat în ultimul an al
perioadei anterioare, la care se adaugă jumătate din diferenţa dintre:
a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile
stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al perioadei
anterioare; şi
b) costurile de operare şi mentenanţă controlabile,
efectiv realizate de operatorul de distribuţie în ultimul an al perioadei
anterioare, dar nu mai mare decat valoarea aprobată anterior de autoritatea competentă.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care costurile de operare şi mentenanţă
controlabile realizate în ultimul an al perioadei anterioare de reglementare
sunt mai mari decat costurile de
operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea
competentă, prin aplicarea Xiniţial pornind de la anul de bază.
In acest caz, ca punct de pornire pentru următoarea perioadă de reglementare,
se vor considera costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite
anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al perioadei anterioare de reglementare.
(4) In cazuri excepţionale, pentru a doua perioadă de
reglementare, ANRE poate stabili, la solicitarea justificată a operatorilor
principali de distribuţie, o ajustare a nivelului costurilor de operare şi
mentenanţă controlabile luate în calcul ca punct de pornire pentru următoarea
perioadă de reglementare.
Art. 33. - Următoarele costuri de operare şi mentenanţă
sunt considerate necontrolabile:
a) costuri rezultate din plata impozitelor,
redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;
b) costuri reglementate privind cheltuieli speciale;
c) contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri
speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, conform
obligaţiilor şi în limita valorilor/procentelor stabilite prin legislaţia
primară în vigoare;
d) costuri de distribuţie reglementate generate de
utilizarea reţelei de distribuţie proprietate a altor operatori economici;
e) costuri extraordinare
determinate de forţa majoră;
f) costuri cu salarii compensatorii, conform
legislaţiei în vigoare;
g) costuri generate de imposibilitatea întreruperii
alimentării cu energie electrică a unor societăţi comerciale, în baza unui act
de legislaţie primară. Se va recunoaşte numai acea parte aferentă serviciului
de distribuţie neacoperită prin garanţii bancare;
h) costuri cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi
pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice;
i) costuri cu despăgubirile plătite de operatorul
principal de distribuţie către terţi, pentru efectuarea lucrărilor de
mentenanţă, stabilite prin hotărare judecătorească în cazul în care părţile nu se înţeleg.
Art. 34. - (1) In primul an al primei perioade de
reglementare, autoritatea competentă recunoaşte
integral cheltuielile cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi.
(2) In timpul celui de-al doilea semestru al primului
an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentă va iniţia
procesul de consultare cu operatorii de distribuţie în vederea aprobării unei
metodologii pentru determinarea valorii pierderilor din creanţe şi debitori
diverşi şi programul de reducere a acestora, care vor fi recunoscute în tarif.
Acest program se va aplica începand cu al doilea an al
primei perioade de reglementare.
6.2.1. Factorul de eficienţă
reglementat Xinitial
Art. 35. - Factorul Xiniţial de creştere anuală a eficienţei, stabilit de autoritatea
competentă, este aplicat costurilor de operare şi mentenanţa controlabile ale
operatorului de distribuţie, faţă de anul precedent, începand cu primul an al primei perioade de reglementare.
Art. 36. -Autoritatea competentă impune reducerea
treptată a costurilor de operare şi mentenanţa controlabile şi absorbţia
constantă a ineficientei prin creşterea anuală a ţintelor de eficienţă.
Art. 37. - Ţinta de îmbunătăţire a eficienţei (factorul
Xiniţial) pentru cea de-a treia perioadă de reglementare şi următoarele
se va stabili în urma unui proces de consultare cu operatorii de distribuţie şi
poate include:
a) o componentă care măsoară
potenţialul relativ de creştere a eficienţei, reprezentand diferenţa de eficienţă faţă de ceilalţi operatori de
distribuţie, realizată prin analiza comparativă (benchmarking) a tuturor
operatorilor de distribuţie;
b) o componentă care măsoară potenţialul absolut de
creştere a eficienţei, care se determină prin aproximarea creşterii eficienţei
la nivelul ramurii industriale/sectorului energiei electrice.
Art. 38. -Autoritatea competentă poate utiliza diferite
tehnici pentru evaluarea eficienţei, ca de exemplu:
a) metoda factorilor globali de productivitate;
b) metoda indicatorilor principali de performanţă;
c) metoda analizei regresive;
d) programe de analiză liniară;
e) altele.
Art. 39. - In prima perioadă de reglementare
autoritatea competentă:
a) nu evaluează separat cele două componente ale
factorului de eficienţă Xiniţial;
b) stabileşte ca valoare impusă pentru factorul de eficienţă
Xinitial o valoare
anuală unică pentru toţi operatorii de distribuţie de 1%, aplicabilă tuturor
costurilor de operare şi mentenanţa controlabile.
Art. 40. - (1) In cea de-a doua perioadă de
reglementare, pentru fiecare operator principal de distribuţie, la calculul
factorului Xiniţial autoritatea competentă consideră o creştere de
eficienţă egală cu 80% din media aritmetică a realizărilor aferente celor 3 ani
ai primei perioade de reglementare, dar nu mai mică de 1%.
(2) In calculul caştigului de eficienţă
nu este inclusă reducerea de CPT (tehnic şi comercial).
Art. 41. - (1) La sfarşitul
celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă analizează
nivelul de eficienţă al costurilor de operare şi mentenanţa controlabile,
prognozat a fi atins în a doua perioadă de reglementare comparativ cu nivelul
efectiv realizat.
(2) La calculul venitului
reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare,
autoritatea competentă va determina suma aferentă caştigurilor de eficienţă peste ţintele stabilite pentru cea de-a
doua perioadă şi va aloca consumatorilor 50% din surplus (mecanism de împărţire
a caştigurilor).
(3) Valoarea determinată la alin. (2) corectează
venitul determinat după aplicarea lui Xiniţial, pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare.
6.2.2. Necesarul de fond de rulment
Art. 42. - In accepţiunea prezentei
metodologii, prin necesarul de fond de rulment (NFRR) se înţelege suma de bani aferentă finanţării creditelor pe termen
scurt (mai puţin de un an), credite contractate pentru desfăşurarea activităţii
de exploatare aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice.
Art. 43. - Pentru calculul necesarului de fond de
rulment se utilizează următoarea formulă:
NFRR = 1/8 * Co&m* RRR/100
(lei) (1)
unde:
NFRR - necesarul de fond
de rulment;
Co&m - total
costuri de operare şi mentenanţa controlabile plus costuri de operare şi
mentenanţa necontrolabile;
RRR- rata reglementată a
rentabilităţii.
6.3. Consumul propriu tehnologic (CPT)
Art. 44. - Stabilirea CPT reglementat se realizează
conform unei metodologii specifice emise de ANRE.
Art. 45. - (1) Operatorii principali de distribuţie
transmit la ANRE spre avizare, în ultimul an al unei perioade de reglementare,
un program de reducere a CPT reglementat pe niveluri de tensiune, corelat cu
programul de investiţii.
(2) Acest program va conţine, pentru fiecare an al
perioadei de reglementare şi pentru fiecare nivel de tensiune, procentul de CPT
reglementat pe care ODP se obligă să-l atingă.
(3) Procentele stabilite în cadrul acestui program de
reducere sunt folosite atat la prognoza costurilor cu CPT reglementat, cat şi la efectuarea corecţiilor anuale ale veniturilor datorate
modificării cantităţilor de energie electrică aferente CPT reglementat.
(4) In cadrul primei şi celei de-a doua perioade de
reglementare caştigurile
rezultate dintr-o mai eficientă gestionare a acestor consumuri sunt lăsate la
dispoziţia operatorilor de distribuţie.
(5) Incepand cu cea de-a treia
perioadă de reglementare, caştigul
de eficienţă obţinut din o bună gestionare a acestor consumuri este alocat
consumatorilor în proporţie de 50%.
(6) In cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3) nu
se mai aplică prevederile alin.(4) şi (5).
Art. 46. -In programul de reducere a consumului propriu
tehnologic operatorii principali de distribuţie au în
vedere că, începand cu cea
de-a doua perioadă de reglementare, ţinta CPT pe niveluri de tensiune pentru
primul an al oricărei perioade de reglementare trebuie să fie egală cu minimul
dintre:
a) ţinta stabilită de operatorul principal de
distribuţie şi aprobată de autoritatea competentă pentru ultimul an al
perioadei de reglementare anterioare, conform programului de reducere al CPT; şi
b) media aritmetică a CPT realizat de către operatorul
principal de distribuţie în perioada de reglementare anterioară.
Art. 47. - (1) In anul 2012, pentru toţi operatorii
principali de distribuţie, autoritatea competentă recunoaşte la stabilirea
tarifelor de distribuţie un CPT reglementat (tehnic şi comercial) mediu pe
operator de 9,5 %.
(2) Incepand cu cea de-a doua
perioadă de reglementare, ţinta de CPT reglementat, de 9,5% pentru anul 2012,
poate fi defalcată între CPT tehnic şi CPT comercial.
(3) Incepand cu cea de-a doua
perioadă de reglementare, atat
responsabilitatea achiziţionării CPT reglementat, cat şi costul acestuia pot fi transferate, total sau parţial, prin
ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei, la OTS; în cazul transferului total, nu se mai aplică prevederile
art. 27 lit. c).
(4) In cazul aplicării prevederilor alin.(3),
valoarea dezechilibrelor aferente CPT este alocată operatorilor principali de
distribuţie în limita corecţiei anuale aferente cantităţilor de CPT
reglementat.
Art. 48. - (1) In cazul în care în cadrul programului
anual de investiţii nu sunt aprobate de către autoritatea competentă
investiţiile aferente reducerii cantităţii de CPT, operatorii de distribuţie au
dreptul să solicite autorităţii competente revizuirea programului de reducere a
CPT.
(2) Autoritatea competentă nu poate respinge în mod nejustificat cererea de revizuire, noul program urmand să fie în concordanţă cu programele de investiţii aferente
reducerii cantităţii de CPT aprobate.
Art. 49. - (1) Costul de achiziţie al energiei
electrice aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie se estimează
utilizandu-se costul de
achiziţie al energiei electrice şi costul serviciului de transport, serviciilor
de sistem şi de administrare piaţă.
(2) In costul de achiziţie al energiei electrice
aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie nu se includ costurile
cu transportul, cu serviciile de sistem şi administrare piaţă, aferente
energiei electrice tranzitate către alţi operatori de distribuţie sau OTS.
Art. 50. - In cadrul corecţiei anuale aferente CPT
reglementat se au în vedere:
a) diferenţele de cantităţi de CPT reglementat
prognozate faţă de cele realizate datorită modificării cantităţilor de energie
electrică distribuite, considerate ca procent de CPT reglementat aplicat la energia electrică intrată în
contur, pentru fiecare nivel de tensiune;
b) diferenţele dintre preţul mediu de achiziţie al
CPT reglementat prognozat şi cel realizat;
c) în cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3) se
va considera ca preţ mediu de achiziţie realizat al CPT reglementat media
ponderată a preţurilor medii lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele
6 luni ale anului respectiv.
Art. 51. - (1) In cazul în care operatorul principal de
distribuţie asigură pentru OTS, la cererea acestuia, tranzitarea energiei
electrice la 110 kV, ODP pot solicita considerarea în cadrul corecţiei anuale a
CPT reglementat a unui alt procent de reducere la 110 kV faţă de cel asumat prin
programul de reducere a CPT reglementat.
(2) Solicitarea ODP trebuie să fie însoţită de
documente din care să rezulte că OTS a cerut efectuarea tranzitului deoarece nu
există capacitate suficientă prin reţeaua de transport din zona respectivă şi
tranzitul a fost realizat.
(3) In cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3),
nu se mai aplică prevederile alin. (1) şi (2).
6.4. Costurile cu amortizarea
Art. 52. - Amortizarea reglementată anuală se
calculează numai prin utilizarea metodei liniare, conform legislaţiei în
vigoare.
Art. 53. - (1) Costul cu amortizarea reglementată se
estimează ca sumă a amortizării BAR iniţial şi amortizării mijloacelor fixe
puse în funcţiune în fiecare an, ulterior datei de 1 ianuarie 2005/data
privatizării.
(2) Amortizarea BAR iniţial (BAR la 1 ianuarie 2005 sau
la data privatizării) recunoscută în tarif se stabileşte utilizandu-se metoda liniară pentru o durată
normală de viaţă de 25 de ani.
(3) In calculul amortizării nu se include partea
aferentă contribuţiilor financiare.
AMrt = AMbar initial + AMexistente
+AMinv (lei) (2)
unde:
AMrt - amortizarea
reglementată aferentă unui an generic t;
AMBAR iniţial - amortizarea BAR iniţial;
AMexistente -
amortizarea anuală totală a mijloacelor fixe aferente fiecărui an, puse în
funcţiune după data de 1 ianuarie 2005/data privatizării, incluse în lista de
mijloace fixe a societăţii comerciale pană la data de 31 decembrie a anului t-1;
AMinv -amortizarea
mijloacelor fixe prognozate a se pune în funcţiune în cursul anului t.
Art. 54. - Pentru mijloacele fixe aferente
investiţiilor realizate, în procesul de stabilire a duratei normale de
funcţionare a mijloacelor fixe conform politicilor contabile existente,
operatorul principal de distribuţie trebuie să aleagă, din Catalogul privind
clasificarea şi duratele normale de funcţionare, o durată normală de
funcţionare astfel încat
amortizarea anuală cumulată a mijloacelor fixe cu durată normală de
funcţionare mai mică de 10 ani să nu depăşească 30% din valoarea anuală totală a amortizării mijloacelor
fixe puse în funcţiune în anul respectiv.
Art. 55. -Amortizarea aferentă
mijloacelor fixe realizate din contribuţii financiare, primite cu titlu
gratuit, din donaţii sau achiziţionate din Fondul de dezvoltare a sistemului
energetic sau din alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obţinute din
aplicarea tarifelor de racordare a noilor utilizatori ai reţelei electrice de
distribuţie, nu se include în costurile justificate cu amortizarea.
Art. 56. - Costurile cu amortizarea reglementată,
determinate potrivit prevederilor prezentului capitol, sunt folosite pentru diminuarea BAR conform art. 60.
6.5. Rentabilitatea bazei reglementate a activelor
Art. 57. - (1) Pentru determinarea RBAR prognozată se
ţine cont atat de baza
reglementată a activelor (BAR), cat şi de rata reglementată a rentabilităţii (RRR) şi se stabileşte
conform formulei următoare:
RBARt = (RRR /100) * BAR t 1 ian + BARt31 dec
(lei) (3)
2
unde:
RRR - rata reglementată a rentabilităţii;
BARt 1 ian - BAR existent la
1 ianuarie în anul t;
BARt 31dec - BAR existent la 31
decembrie în anul t;
t - un an generic al perioadei de
reglementare;
(2) Pentru determinarea RBAR realizată se ţine cont de
intrările/ieşirile de mijloace fixe efectiv realizate
în anul respectiv.
6.5.1. Baza reglementată a
activelor (BAR)
Art. 58. - Baza reglementată a activelor, prognozată,
include:
a) valoarea netă reglementată a BAR iniţial; şi
b) valoarea netă reglementată a mijloacelor fixe
rezultate în urma investiţiilor prudente aprobate de autoritatea competentă,
puse în funcţiune după data de 1 ianuarie 2005 sau data privatizării, incluse
şi prognozate a se include în lista de mijloace fixe a societăţii.
Art. 59. - (1) BAR include numai acele mijloace fixe
utilizate de operatorul principal de distribuţie,
necesare pentru prestarea serviciului de distribuţie.
(2) Nu sunt incluse în BAR terenurile, activele
circulante (cu excepţia licenţelor şi brevetelor), activele puse în conservare
sau stocurile.
Art. 60. -Incepand cu a doua
perioadă de reglementare, pentru calculul tarifelor de distribuţie, baza
reglementată a activelor prognozată (BAR), în oricare an al perioadei de
reglementare, se calculează cu formula:
BARt 31dec = BARt 1ian+
IAt -EAt- AMrt (lei)
(4)
unde :
BARt 31dec - baza reglementată a activelor la data de 31 decembrie a anului
generic t;
BARt 1ian - baza reglementată a activelor existente la data de 1 ianuarie a
anului t;
AMrt - amortizarea
reglementată aferentă anului t, calculată conform pct. 6.4;
IAt - intrările de
mijloace fixe în cursul anului t, recunoscute şi aprobate de autoritatea
competentă, pentru care se înregistrează amortizare;
EAt - ieşirile de
mijloace fixe în cursul anului t prin operaţiuni de vanzare,
casare, cedare etc. din mijloacele fixe puse în
funcţiune după data de 1 ianuarie 2005/data privatizării; valoric sunt egale cu
valoarea rămasă de amortizat a acestora;
BAR t 1ian = BAR t-l 31dec
Art. 61. - (1) Obiectivele aflate în curs de execuţie
pot fi incluse etapizat în valoarea BAR, la solicitarea operatorului de
distribuţie, în măsura în care mijloacele fixe rezultate sunt incluse în lista
de mijloace fixe a societăţii şi se înregistrează amortizarea aferentă
acestora. Valoarea anuală a mijloacelor fixe cuprinse în BAR este justificată
la autoritatea competentă, pe baza documentelor de includere în lista de
mijloace fixe a societăţii.
(2) La punerea în funcţiune a întregului obiectiv se va
proba la autoritatea competentă că valoarea totală a investiţiei nu depăşeşte
suma valorilor cuprinse anterior în valoarea BAR la punerile parţiale în funcţiune plus diferenţa pană la valoarea totală a investiţiei.
Art. 62. - BARt,
determinat conform art. 60, nu conţine mijloacele fixe finanţate din
contribuţii financiare, indiferent care este sursa
acestora.
Art. 63. - (1) In ultimul an al fiecărei perioade de
reglementare, operatorul principal de distribuţie poate solicita autorităţii
competente recunoaşterea reevaluării activelor, pe baza studiilor de reevaluare
efectuate conform legislaţiei primare.
(2) Valoarea maximă a reevaluării acceptată de autoritatea
competentă nu va depăşi valoarea cumulată a ratei inflaţiei pe perioada
respectivă, conform formulei BAR aferent ultimei zile a ultimului an al unei
perioade de reglementare.
(3) Pentru reevaluarea activelor la sfarşitul perioadei de reglementare, inflaţia este considerată automat
de către ANRE, pană cand diferenţa dintre baza reglementată a
activelor şi valoarea netă contabilă totală a mijloacelor fixe utilizate pentru
prestarea serviciului de distribuţie este mai mică 5%. După atingerea acestui
nivel, reevaluarea activelor este considerată numai la solicitarea operatorului
principal de distribuţie, conform alin. (1).
Art. 64. - (1) Formula de calcul al valorii BAR realizat, aferent ultimei zile a ultimului an al unei perioade de
reglementare, ia în considerare intrările/ieşirile de mijloace fixe, efectiv
realizate, în termeni reali şi Rl utilizată la calculul tarifelor de
distribuţie, atat timp cat se
respectă prevederile art. 63, şi este următoarea:
BAR t +5 = (BAR initial * Π (1 + RIt+1
/100)) +
t=1
((IA t+1- Ea t+1) - AMrt+1)*(1
+ RIt+2/100)* (1 + RIt+3/100)* (1 + RIt+4/100)
*(1 + RIt+5/100) +
((IA t+2- Ea t+2) - AMrt+2)*
(1 + RIt+3/100)* (1 + RIt+4/100) *(1 + RIt+5/100)
+
((IA t+3- Ea t+3) - AMrt+3)*
(1 + RIt+4/100) *(1 + RIt+5/100) +
((IA t+4- Ea t+4) - AMrt+4)*
(1 + RIt+5/100) + (IAt+5 -EAt+5) -
AMrt+5 (lei) (5)
(2) Pentru ultimul an al unei perioade de reglementare se vor considera intrări/ieşiri de mijloace
fixe cele efectiv realizate în primele 8 luni ale anului.
(3) Corecţia de venituri aferente investiţiilor
realizate şi a ieşirilor în/din ultimele 4 luni ale anului se va efectua în
primul an din următoarea perioadă de reglementare odată cu efectuarea corecţiilor
anuale.
6.5.1.1. Investiţii
Art. 65. -In accepţiunea prezentei metodologii, prin investiţii
se înţelege acele investiţii care sunt finalizate, mijloacele fixe
rezultate sunt incluse în lista de mijloace fixe a societăţii şi pentru care se
înregistrează amortizare.
Art. 66. - (1) Operatorul principal de distribuţie are
obligaţia de a înainta spre aprobare autorităţii competente programul de
investiţii pentru viitoarea perioadă de reglementare,
pană la data de 1 aprilie a anului anterior începerii
unei noi perioade de reglementare, conform anexei 3.
(2) Pană la data de 15
noiembrie a fiecărui an, operatorii principali de distribuţie transmit
programul de investiţii aferent următorilor 2 ani, detaliat pe obiective/
lucrări de investiţii/mijloace fixe şi niveluri de tensiune, cu încadrarea în
valorile anuale propuse la 1 aprilie.
(3) Pană la data de 1 iulie a
fiecărui an operatorii principali de distribuţie pot solicita modificarea
programului de investiţie pentru anul în curs, cu respectarea valorii totale
aprobate anterior pentru anul respectiv.
(4) Valoarea programului de investiţii transmisă
iniţial sau a detalierilor şi modificărilor ulterioare este exprimată în
unităţi monetare considerate în termenii nominali ai ultimului an dinaintea
perioadei de reglementare, fără a se aplica inflaţia prognozată pentru
următoarea perioadă de reglementare.
(5) Programul de investiţii se va baza pe o procedură
internă de planificare şi gestiune a investiţiilor a operatorilor de
distribuţie şi trebuie să fie corelat cu planul de perspectivă, programul de
reducere a CPTşi planul de calitate.
Art. 67. - (1) Programul de investiţii în reţeaua de
distribuţie va fi defalcat pe 3 tipuri de categorii, cu demonstrarea caştigului de eficienţă rezultat,
astfel:
a) investiţii esenţiale;
b) investiţii necesare;
c) investiţii justificabile.
(2) Investiţii esenţiale sunt acele investiţii care se raportează unor soluţii (probleme)
legate de siguranţa în exploatare a reţelei de distribuţie şi continuitatea în
alimentare cu energie electrică. Acestea includ, fără a fi limitative,
următoarele:
a) înlocuirea echipamentelor existente distruse,
deteriorate sau depăşite moral, pentru care nu există piese de schimb şi pentru
care nu mai pot fi executate lucrări de mentenanţă corespunzătoare; înlocuirea
echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;
b) retehnologizarea şi modernizarea
liniilor/staţiilor şi posturilor existente, care sunt supraîncărcate,
considerate locuri de muncă cu condiţii deosebite din punctul de vedere al
protecţiei muncii, care au parametrii tehnici necorespunzători în conformitate
cu normele în vigoare (de exemplu: întrerupătoare care au puteri de
scurtcircuit depăşite datorită dezvoltării reţelei de distribuţie);
c) instalaţii pentru compensarea factorului de putere.
(3) Investiţii necesare sunt acele investiţii aferente dezvoltării şi modernizării reţelei
de distribuţie pentru asigurarea unui serviciu de distribuţie la indicatorii de
performanţă şi calitate prevăzuţi în legislaţia existentă. Acestea includ, fără
a fi limitative, următoarele:
a) înlocuirea echipamentelor existente amortizate, ai
căror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care nu
mai asigură respectarea parametrilor de performanţă şi de calitate prevăzuţi în
legislaţie;
b) extinderea reţelei existente pentru alimentarea
noilor consumatori;
c) noi racordări, inclusiv cele impuse de legislaţia
primară, precum şi cota-parte neacoperită de taxa de racordare.
(4) Investiţii justificabile
sunt acele investiţii pentru care cheltuielile
aferente trebuie analizate în raport cu beneficiul pe care îl vor aduce
consumatorilor. Acestea includ, fără a fi limitative, următoarele:
a) îmbunătăţirea calităţii serviciului de distribuţie
(de exemplu: modificarea liniilor prin creşterea nivelului de tensiune,
dublarea circuitelor sau transformatoarelor);
b) înlocuirea echipamentelor pentru reducerea CPT;
c) preluări de la terţi de capacităţi energetice de
distribuţie a energiei electrice.
Art. 68. - (1) In condiţiile în care operatorul principal
de distribuţie a transmis programul de investiţii conform prevederilor
prezentei metodologii, dacă autoritatea competentă nu îl înştiinţează pe
operatorul principal de distribuţie, pană la data de 15 decembrie a aceluiaşi an, că respinge programul
menţionat, acesta va fi considerat ca fiind aprobat.
(2) Autoritatea competentă poate respinge programul de
investiţii dacă investiţiile propuse nu sunt considerate prudente.
(3) Programul de investiţii
prognozat, aferent întregii perioade de reglementare, transmis pană la data de 1 aprilie a anului anterior
începerii perioadei de reglementare, odată aprobat, va fi inclus în întregime
în BAR.
Art. 69. - La sfarşitul
fiecărei perioade de reglementare, pentru stabilirea valorii BAR necesară
calculului tarifelor următoarei perioade de reglementare, autoritatea
competenta verifică realizarea programului de investiţii anterior aprobat şi
efectuează corecţiile necesare.
Art. 70. - Investiţiile realizate suplimentar, datorită
unor condiţii excepţionale, faţă de programul asumat de operatorul principal de
distribuţie, aferent unei anumite perioade de reglementare, pot fi introduse în
BAR de la începutul perioadei de reglementare următoare numai dacă au fost
aprobate în prealabil de către ANRE.
Art. 71. -In cazul în care costurile cu investiţiile
realizate au fost mai mici decat cele aprobate de
autoritatea competent, la sfarşitul perioadei de
reglementare autoritatea competentă verifică dacă se datorează nerealizării
investiţiilor, dacă este un rezultat al supradimensionării valorii proiectelor
de investiţii sau al renunţării deliberate a realizării unora dintre acestea.
Asemenea surse de venituri nu sunt considerate venituri obţinute printr-un
management care determină o creştere a eficienţei. In acest caz, autoritatea
competentă reduce veniturile reglementate aferente anului imediat următor
constatării.
Art. 72. - (1) In cazul în care la sfarşitul perioadei de reglementare operatorul principal de
distribuţie obţine o economie în realizarea investiţiilor în raport cu valoarea
iniţială prognozată, în condiţiile în care planul de investiţii aprobat
anterior a fost integral realizat, autoritatea competentă analizează natura caştigurilor financiare realizate.
(2) In prima perioada de reglementare, în cazul în care
caştigurile financiare menţionate la alin. (1) se
datorează unui management corect ce a determinat aceste caştiguri de eficienţă, se permite
operatorului de distribuţie păstrarea acestor caştiguri.
(3) Incepand cu a doua perioadă
de reglementare, în cazul realizării integrale a programului de investiţii,
investiţiile realizate se consideră la valoarea realizată.
Art. 73. -Veniturile ΔV1 rezultate din
nerealizarea/depăşirea în oricare an a perioadei de reglementare a
investiţiilor aprobate de autoritatea competentă sunt reduse din/adăugate la
veniturile reglementate
aferente perioadei de reglementare imediat următoare constatării. Valoarea ΔV1se
calculează conform formulei:
(lei)
(6)
unde:
(BAR prongnoz,t -BARrealiz,t) - diferenţa valorică dintre baza reglementată a activelor
prognozată, ce conţine investiţiile prognozate a fi realizate în anul (t), şi
baza reglementată a activelor realizată, ce conţine investiţiile realizate în
anul (t);
AMprog,t-AMrealiz,t- diferenţa dintre valoarea reglementată a amortizării prognozate
pentru anul (t) şi valoarea reglementată a amortizării realizate în anul (t);
RTSt - rata dobanzii
titlurilor de stat, considerată pentru anul (t).
Art. 74. - Investiţiile prudente sunt investiţiile în acord cu
buna practică a societăţilor de distribuţie de energie electrică similare din
Europa.
Art. 75. -Autoritatea competentă are dreptul de a
analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobată din punctul de
vedere al respectării standardelor de performanţă şi a costurilor asociate.
6.5.2. Rata reglementată a
rentabilităţii
Art. 76. - Rata reglementată a rentabilităţii se
calculează în termeni reali, pe baza costului mediu ponderat al capitalului
înainte de impozitare.
Art. 77. - (1) Pentru operatorii principali de
distribuţie cu capital majoritar privat, valoarea RRR exprimată în termeni
reali, înainte de impozitare, este de 12% pentru fiecare an al primei perioade
de reglementare (2005-2007) şi de 10% pentru fiecare an
al celei de-a doua perioade de reglementare (2008-2012).
(2) In cazul operatorilor principali de distribuţie cu
capital integral de stat, valoarea RRR poate fi diminuată cu componenta
riscului de ţară şi a riscului investitorului privat.
6.5.2.1. Costul mediu ponderat al capitalului
Art. 78. -Incepand cu a treia
perioadă de reglementare, costul capitalului, în termeni reali, poate fi
stabilit pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare,
conform următoarei formule:
RRR = CCP xKp/(1-T)+ CCI x
Ki (%) (7)
unde:
CCP - costul capitalului propriu în termeni reali,
calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);
CCI - costul capitalului împrumutat în termeni reali,
calculat înainte de impozitare, recunoscut de
autoritatea competentă (%);
Kp - ponderea capitalului propriu în total capital,
stabilită de autoritatea competentă;
Ki - ponderea capitalului împrumutat în total capital,
stabilită de autoritatea competentă;
Ki = (1- Kp );
T - rata impozitului pe profit.
6.5.2.2. Model de determinare a valorii
capitalului(CAPM)
Art. 79. - Incepand cu cea de-a
treia perioadă de reglementare, autoritatea competentă poate utiliza CAPM -
Capital Asset Pricing Model pentru a cuantifica rata rentabilităţii activelor
pentru operatorii principali de distribuţie reglementaţi.
Art. 80. - Costul capitalului propriu poate fi exprimat
prin formula:
CCP = Rf+(Rm-Rf)* β,
(8)
unde:
CCP - costul capitalului
propriu în termeni reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea
competentă (%);
Rf - rata rentabilităţii investiţiilor fără risc (de
exemplu, dobanda la
obligaţiunile de stat/bonurile de trezorerie);
Rm - rata rentabilităţii
pe piaţa acţiunilor (venitul aşteptat din portofoliul de piaţă)
(Rm - Rf) - prima
riscului de piaţă;
β
- coeficient care exprimă corelaţia dintre venitul rezultat din portofoliul de
piaţă şi venitul individual al societăţii, reprezentand o comparaţie a riscului de piaţă;
(Rm - Rf) * β - exprimarea primei
de risc în valoare procentuală.
6.5.2.3. Costul capitalului împrumutat
Art. 81. - Costul capitalului împrumutat se va calcula
pe baza dobanzii curente la un împrumut eficient şi
bine gestionat de pe o piaţă
de capital naţională sau internaţională relevantă, cu caracteristici
asemănătoare cu piaţa financiară internă.
Art. 82. - In cazul în care costul real al capitalului
împrumutat depăşeşte nivelul dobanzii curente pe o piaţă internă sau externă de capital, autoritatea
competentă solicită informaţii suplimentare asupra motivelor apariţiei acestei
diferenţe. Dacă operatorul principal de distribuţie nu furnizează documentele
cerute de autoritatea competentă sau furnizează documente incomplete,
autoritatea competentă stabileşte valoarea costului capitalului împrumutat fără
consultarea operatorilor principali de distribuţie.
Art. 83. -Autoritatea competentă poate decide să
calculeze costul capitalului împrumutat însumand rata investiţiilor fără risc cu prima de risc specifică societăţii
(prima de risc a împrumuturilor sau întinderea creditelor).
Art. 84. - Pe parcursul ultimului an al celei de-a doua
perioade de reglementare, autoritatea competentă va iniţia un proces de
consultare pentru stabilirea structurii capitalului ce va fi luată în calcul la
stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii. Operatorii de distribuţie vor
putea să propună şi autoritatea competentă va putea să decidă o structură a
capitalului, ţinand cont atat de structura standard a
unor societăţi internaţionale cu activităţi similare,
cat şi de condiţiile şi riscul
pieţei interne de electricitate.
7. Stabilirea factorului Xfinal
Art. 85. - La determinarea factorului Xfinal autoritatea competentă ia în considerare:
a) îmbunătăţirea prognozată a productivităţii ce va fi
realizată de operatorul de distribuţie;
b) modificările prognozate ale costurilor;
c) programul de investiţii şi baza reglementată a
activelor;
d) cantităţile prognozate de energie electrică
distribuită;
e) orice cerinţă de liniarizare
a venitului aprobat.
Art. 86. - Factorul Xfinal se determină pe baza ecuaţiei:
unde:
(1+RRR)t - factorul de actualizare utilizat
pentru calculul veniturilor nete actualizate, aferente anului generic (t);
Vt,tinta initial -
venitul-ţintă iniţial, aferent anului generic (t);
n m
(1-Xfinal )t * Σ Σ poij qtij - veniturile
anuale calculate cu tarifele şi cantităţile aferente
i=1 j=1
anului (t)
Art. 87. - Veniturile anuale
liniarizate sunt cele care conduc la valoarea netă prezentă echivalentă a
veniturilor-ţintă iniţiale, prin aplicarea factorului de liniarizare Xfinal asupra tarifelor în vigoare în
ultimul an înainte de începutul perioadei de reglementare şi a cantităţilor
prognozate.
8. Formula de reglementare a
coşului de tarife plafon
8.1. Definirea formulei de reglementare
Art. 88. - Determinarea tarifelor anuale, a venitului
reglementat anual, care conţine corecţiile aferente anului anterior, în fiecare
an al unei perioade de reglementare, se efectuează cu respectarea formulei
coşului de tarife plafon:
unde:
ptij -
preţurile utilizate în anul f pentru componenta j a
tarifului /';
pt+1ij -
preţul propus pentru componenta)a tarifului /în anul imediat următor f+1;
qtij -
cantităţile de energie electrică aferente componentei; a tarifului /,
înregistrate în anul f, calculate conform prevederilor art. 93;
RIt+1 - rata
reglementată a inflaţiei considerată de ANRE la stabilirea tarifelor de distribuţie;
S - factorul de stimulare corelat cu calitatea
serviciului de distribuţie; pentru prima perioadă de reglementare valoarea lui
S este zero.
8.2. Rata inflaţiei
Art. 89. - Pentru aprobarea tarifelor de distribuţie,
autoritatea competentă utilizează Rl stabilită pe baza datelor furnizate de
instituţiile abilitate, la cererea autorităţii competente.
Art. 90. -In cazul în care creşterea inflaţiei
depăşeşte 7% trimestrial, operatorul principal de distribuţie poate solicita
creşterea trimestrială a tarifelor de distribuţie.
Art. 91. - (1) In prima perioadă de reglementare,
pentru corecţia valorii RI pentru anul f+1 se compară valoarea RI prognozată în
anul t-1 pentru anul f cu valoarea determinată în anul f, astfel:
a) se determină valoarea cumulată a inflaţiei pe baza
datelor comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale anului
„t";
b) se determină media aritmetică a creşterilor lunare
ale inflaţiei comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale
anului „t";
c) se adaugă în mod cumulativ media aritmetică
determinată la lit. b) la valoarea determinată la lit. a).
(2) Diferenţa dintre valoarea prognozată în anul t-1 şi cea determinată la alin. (1) se
adună algebric la valoarea inflaţiei prognozate pentru anul t+1.
Art. 92. - (1) Incepand cu cea
de-a doua perioadă de reglementare, ajustarea RI are loc numai la sfarşitul perioadei de reglementare, pentru
toată perioada.
(2) Constituie excepţie de la
prevederile alin.(1) cazul în care diferenţa dintre rata inflaţiei cumulată
prognozată de instituţiile abilitate şi rata inflaţiei cumulată realizată este
mai mare de un punct procentual.
(3) Incepand cu a doua perioadă
de reglementare, ajustarea RI se realizează astfel:
a) începand cu al doilea an al
celei de-a doua perioade de reglementare, pentru fiecare an t-1 se compară RI
cumulată, de la 1 ianuarie 2008 pană la 31 decembrie ale anului t-1, prognozată cu RI cumulată, de la
1 ianuarie 2008 pană la 31
decembrie al anului t-1, realizată;
b) în cazul în care diferenţa este mai mare de un punct
procentual, diferenţa rezultată se adună algebric la inflaţia prognozată pentru
anul t+1.
8.3. Corecţii anuale
Art. 93. - (1) Anual, ANRE efectuează corecţia
veniturilor datorată modificării cantităţilor de energie electrică distribuită
şi a celor pentru CPT reglementat, a preţului CPT reglementat şi a costurilor
de operare şi mentenanţă necontrolabile.
(2) Diferenţa de venit rezultată în urma corecţiilor
efectuate se transformă într-o componentă tarifară cu aplicabilitate de un an.
Componenta tarifară rezultată se comunică operatorilor principali de
distribuţie.
(3) Autoritatea competentă are dreptul de a recunoaşte
doar corecţiile justificate şi de a stabili perioada de recuperare a diferenţei
de venit rezultate, cu respectarea limitei de creştere a coşului de tarife
plafon.
(4) Corecţiile de CPT reglementat în condiţiile
aplicării prevederilor art. 47 alin. (3) se realizează numai în limita
dezechilibrelor create în funcţie de cantităţile de energie intrate în contur,
în limitele ţintei de reducere a CPT reglementat, utilizandu-se media ponderată a preţurilor medii
lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele 6 luni ale anului.
Art. 94. - Autoritatea
competentă verifică datele şi documentele transmise de operatorii principali de
distribuţie pentru justificarea corecţiilor solicitate.
Art. 95. - (1) Operatorii principali de distribuţie
transmit pană la data de 1
octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecărui an f din cadrul unei perioade de
reglementare cantităţile realizate pentru primele 8 luni aferente anului f,
precum şi prognoza pentru ultimele 4 luni ale aceluiaşi an, conform anexei nr.
6.
(2) Prognoza pentru ultimele 4 luni ale anului f nu
poate depăşi cantitatea realizată pe aceleaşi 4 luni
ale anului anterior t-1, înmulţite cu indicele de creştere/descreştere al
cantităţilor aferente primelor 8 luni realizate în anul t faţă de cantităţile
realizate în primele 8 luni ale anului anterior f-1.
(3) Constituie excepţie de la
prevederile alin. (2) cazul în care, pentru ultimele 4 luni ale anului f,
operatorul de distribuţie are cunoştinţă de creşterea/descreşterea
semnificativă a consumului de energie electrică datorită intrării/ieşirii de
instalaţii de consum, fapt ce trebuie probat prin documente justificative, caz
în care nu se va mai aplica indicele de creştere definit anterior.
(4) Corecţia cantităţilor realizate în ultimele 4 luni
ale anului t se realizează în anul f+1 prin comparare cu cantităţile prognozate
în anul t pentru ultimele 4 luni ale anului f.
Art. 96. - (1) Variaţia cantităţilor anuale de energie
electrică distribuită este luată în considerare la calculul corecţiei
veniturilor reglementate aferente anului f+1.
(2) Diferenţele cantitative sunt transformate în
diferenţe de venituri luand în
calcul tarifele corespunzătoare anului în care s-a distribuit energia
electrică.
(3)In cazul în care cantitatea de energie electrică
distribuită realizată este mai mare decat cantitatea de
energie electrică distribuită prognozată, determină o
diferenţă de venituri negativă, ceea ce generează o ajustare în minus a
veniturilor reglementate aferente anului f+1.
(4) In cazul în care cantitatea de energie electrică
distribuită realizată este mai mică decat cantitatea de energie electrică distribuită prognozată, determină
o diferenţă de venituri pozitivă, ceea ce generează o ajustare în plus a
veniturilor reglementate aferente anului f+1.
Art. 97. - (1) Variaţia cantităţii anuale de energie
electrică distribuită cu ±20% faţă de cantitatea prognozată la începutul
perioadei de reglementare este raportată la autoritatea competentă de către
operatorul principal de distribuţie, în termen de 30 de zile de la constatare.
(2) Autoritatea competentă determină perioada de
recuperare a acestor diferenţe de venituri de către operatorul principal de distribuţie
sau de rambursare către consumatori.
Art. 98 - (1) Operatorii principali de distribuţie
transmit pană la data de 1
octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecărui an f din cadrul unei perioade de
reglementare costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile realizate pentru
primele 8 luni aferente anului f şi ultimele 4 luni ale anului f-7, conform
anexei nr. 7.
(2) Pentru ultimele 4 luni ale anului f se vor utiliza valorile obţinute prin împărţirea valorii anuale a costurilor de
operare şi mentenanţă necontrolabile, aferente anului f, prognozate la
începutul perioadei de reglementare, împărţite la 3.
(3) Pentru corecţia costurilor de operare şi
mentenanţă necontrolabile aferente anului f se utilizează valoarea costurilor
realizate în primele 8 luni ale anului f şi cele prognozate în anul de bază
pentru ultimele 4 luni ale anului f, calculate conform prevederilor alin. (2).
(4) Corecţia costurilor de operare şi mentenanţă
necontrolabile, aferente ultimelor 4 luni ale anului f, se efectuează în anul t+1.
Art. 99. -In cazul unui eveniment de forţă majoră,
certificat de instituţiile abilitate ale statului roman, operatorul principal de distribuţie poate solicita după
realizarea evenimentului o compensare a costurilor cu forţa majoră, prezentand toate documentele stabilite de ANRE
prin ghidul de completarea a machetelor de monitorizare lunară.
Art. 100. - Odată cu efectuarea corecţiei costurilor de
operare şi mentenanţă necontrolabile se efectuează şi corecţia de NFRR.
Art. 101. - (1) Pentru stabilirea valorii corecţiei se
compară valorile realizate cu valorile prognozate în termenii nominali ai
anului pentru care se efectuează corecţia.
(2) Diferenţa rezultată (exprimată în lei) se
actualizează cu RTS şi se adună algebric la venitul aferent anului următor.
8.4. Calitatea serviciului
de distribuţie
Art. 102. - Indicatorii de performanţă ai serviciului
de distribuţie sunt stabiliţi şi monitorizaţi conform standardului de
performanţă.
Art. 103. - (1) In timpul celei de-a doua perioade de
reglementare se poate introduce în calculul tarifelor de distribuţie un factor
de corecţie S privind respectarea nivelului minim de calitate impus prin
standardul de performanţă al serviciului de distribuţie a energiei electrice.
Prin factorul S se aplică penalizarea operatorilor principali de distribuţie,
pentru înrăutăţirea calităţii serviciului de distribuţie prestat sau premierea
acestora, în cazul în care se realizează o calitate a serviciului de
distribuţie superioară celei stabilite prin standardul de performanţă.
(2) Pentru prima perioadă de reglementare şi cel puţin
primul an al celei de-a doua perioade de reglementare, valoarea factorului S
este zero, realizandu-se doar monitorizarea indicatorilor de performanţă.
(3) Factorul S se determină conform unei metodologii
de calcul elaborate de ANRE.
Art. 104. - In cea de-a doua perioadă de reglementare,
nivelul anual al volumului de venituri supus riscului penalizării/premierii,
asociat nerespectării/depăşirii indicatorilor de calitate, nu va depăşi 2%.
Nivelul veniturilor asociat acestei penalizări/premieri pentru cea de-a treia
perioadă de reglementare va fi stabilit printr-un proces consultativ, dar nu va
depăşi 4% din venituri.
9. Tarifele de
distribuţie
Art. 105. - Tarifele activităţii de distribuţie acoperă
costurile eficiente ale operatorului de distribuţie asociate realizării
serviciului de distribuţie a energie electrice.
Art. 106. -Tarifele pentru serviciul de distribuţie pot
fi de tip monom sau binom şi sunt diferenţiate pe operatori principali de
distribuţie, pe niveluri de tensiune şi/sau pe alte categorii stabilite.
Art. 107. - (1) Pe parcursul primei perioade de
reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 18% în termeni reali.
(2) In cazul în care limitarea creşterii tarifelor
conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integrală a
veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii
următor(i), în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei
proceduri specifice emise de ANRE.
Art. 108. - (1) In cadrul celei de-a doua perioade de
reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai
mult de 12% în termeni reali.
(2) In cazul în care limitarea creşterii tarifelor
conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integrală a
veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii
următor/următori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor,
conform unei proceduri specifice emise de ANRE.
Art. 109. - (1) Autoritatea competentă poate impune şi
limitări valorice ale nivelurilor preţurilor/tarifelor ce compun coşul de
tarife plafon.
(2) In cazul în care limitarea
creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie
obţinerea integrală a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va
recupera în anul/anii următor/următori, în limita plafonului stabilit de
creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice
emise de ANRE.
Art. 110. - (1) Autoritatea competentă poate impune
plafonări suplimentare ale preţurilor/tarifelor reglementate pentru evitarea
subvenţiilor între diverse niveluri de tensiune.
(2) Dacă se constată existenţa subvenţiei încrucişate
rezultate din modul de alocare a costurilor pe nivele de tensiune, operatorul
de distribuţie prezintă autorităţii competente un program de eliminare graduală
a acestora.
9.1. Alocarea costurilor şi
aplicarea tarifelor pentru serviciul de distribuţie
Art. 111. - Operatorul principal de distribuţie îşi
realizează structura şi nivelul tarifelor ce formează coşul de tarife plafon.
Autoritatea competentă are responsabilitatea controlului alocării costurilor şi
a calcului tarifelor, transmise de operatorul principal de distribuţie, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
Art. 112. - In stabilirea structurii şi nivelului
tarifelor de distribuţie, operatorul principal de distribuţie trebuie să aibă
în vedere condiţiile tehnico-economice ale reţelei de distribuţie şi gradul de
suportabilitate al consumatorilor, conform prevederilor art. 107, 108, 109 şi
110.
Art. 113. - (1) Metoda de alocare a costurilor adoptată
de operatorul principal de distribuţie trebuie să fie pusă la dispoziţia
autorităţii competente şi explicată în documentaţia transmisă pentru aprobarea
tarifelor.
(2) Metoda de alocare a costurilor rămane neschimbată pe durata unei perioade de
reglementare. Orice modificare a metodei de alocare a costurilor se poate face
pentru următoarea perioadă de reglementare după aprobarea explicită a
autorităţii de reglementare.
Art. 114. - Pe langă impunerea
unor limitări asupra anumitor tarife, autoritatea competentă verifică procedura
de stabilire a tarifelor şi poate realiza o examinare detaliată a regulilor de
alocare a costurilor, în cazul în care constată subvenţii substanţiale între
diferite tarife.
Art. 115. - Costurile justificate se vor aloca de către
operatorii principali de distribuţie conform structurii stabilite a tarifelor
de distribuţie.
Art. 116. - (1) Valoarea mijloacelor fixe care prin
natura lor nu pot fi alocate direct unui nivel de tensiune se repartizează pe
niveluri de tensiune, folosindu-se drept cheie de alocare ponderea categoriei
de instalaţii pe nivel de tensiune, din total categorii de instalaţii de
distribuţie.
(2) Autoritatea competentă are dreptul să analizeze şi
să verifice dacă se respectă prevederile legale privind evitarea subvenţiei
încrucişate.
Art. 117. - Pentru fiecare nivel de tensiune (precizat
prin indicele „J") se determină energia electrică
distribuită prin acesta Ej, pentru serviciul de distribuţie prestat, exceptand energia tranzitată spre ceilalţi
operatori de distribuţie şi/sau OTS.
EJ = ECE,J + EF,J + ET,J
(MWh) (11)
Art. 118. - (1) Pană la sfarşitul primului semestru al ultimului an
din cadrul primei perioade de reglementare operatorii principali de distribuţie
sunt obligaţi să propună autorităţii competente o metodologie de alocare a
costurilor de operare şi mentenanţă, a amortizării, recunoscută de autoritatea
competentă, şi a rentabilităţii bazei reglementate a activelor pe niveluri de
tensiune.
(2) In lipsa propunerii, autoritatea competentă va
impune o astfel de metodologie fără consultarea societăţilor de distribuţie.
Art. 119. - (1) In prima perioadă de reglementare
costul de achiziţie al energiei electrice aferente consumului propriu
tehnologic reglementat se alocă pe niveluri de tensiune, utilizandu-se drept cheie de defalcare ponderea CPT (MWh) pe
nivelul de tensiune respectiv în total CPT (MWh).
(2) Incepand cu a doua perioadă
de reglementare se poate utiliza o altă cheie de defalcare pe niveluri de
tensiune a costurilor cu CPT reglementat, stabilită printr-o metodologie
specifică.
Art. 120. - (1) Tarifele de
distribuţie aferente anului t+1 se obţin din venitul reglementat aferent anului
t+1, care include corecţiile aferente anului t şi diferenţa de venituri din
anul t, rezultată ca urmare a aplicării limitării în anul t a tarifelor de
distribuţie, cu respectarea formulei următoare:
TDt+1 = TDt * (l+RIt+1/100-
Xfinal/100 ± S/100) (lei) (12)
unde:
TDt+1 -tariful mediu ponderat aferent anului
t+1;
TDt - tariful mediu ponderat în vigoare în
anul t.
(2) Creşterea tarifului mediu
ponderat (exprimat în termeni reali) nu poate depăşi de la un an la altul
limitele impuse de ANRE, conform prevederilor prezentei metodologii.
Art. 121. -Tariful aferent serviciului de distribuţie
se aplică la punctul de delimitare dintre operatorul principal de distribuţie
şi utilizator.
Art. 122. - (1) Pentru prima perioadă de reglementare
tarifele sunt de tip monom simplu, fiind exprimate în Iei/MWh.
(2) Incepand cu al doilea an al celei de-a doua perioade
de reglementare, tarifele de distribuţie pot fi de tip
binom, avand în componenţă un
termen exprimat în Iei/MW şi un termen exprimat în Iei/MWh.
(3) Incepand cu tarifele de
distribuţie care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2009, alocarea veniturilor
se poate face pe cel puţin 5 categorii definite prin reglementări ANRE.
(4) Trecerea la tarife de distribuţie de tip binom
şi/sau pe 5 categorii se va realiza prin alocarea veniturilor aferente
ultimelor tarife de tip monom, în vigoare, pe structura propusă pentru noile
tarife de distribuţie.
10. Transmiterea datelor şi
informaţiilor la autoritatea competentă pentru aprobarea tarifelor pentru
serviciul de distribuţie
Art. 123. - (1) Informaţiile transmise de operatorul
principal de distribuţie la autoritatea competentă se bazează pe proceduri interne
pentru înregistrarea şi păstrarea datelor şi vor fi însoţite de explicarea
ipotezelor ce stau la baza obţinerii datelor transmise.
(2) Aceste informaţii sunt în conformitate cu:
a) legislaţia contabilă în vigoare în Romania;
b) regulile şi practicile
contabile interne ale operatorului de distribuţie; şi
c) orice altă reglementare emisă de autoritatea
competentă.
Art. 124. - Inainte de începerea unei noi perioade de reglementare, operatorul principal de distribuţie transmite la
ANRE, pană la data de 1
octombrie (dată de intrare la ANRE) a ultimului an al perioadei anterioare de
reglementare, următoarele documente şi informaţii:
a) solicitarea de aprobare a tarifelor, cu specificarea
exactă a valorilor solicitate, cu respectarea limitării impuse coşului de
tarife;
b) date generale, conform anexei nr. 1;
c) costurile şi veniturile reglementate, conform anexei
nr. 2;
d) programul de investiţii, cu detalierea costului
estimat, a surselor de finanţare şi amortizarea aferentă noilor investiţii, conform anexei nr. 3;
e) bilanţ de energie, conform anexei nr. 4;
f) alte date, conform anexei nr. 5;
g) programul de investiţii detaliat, conform anexei nr.
8;
h) descrierea şi justificarea metodelor folosite pentru
alocarea costurilor şi documentaţia suport;
i) o scrisoare de consimţămant semnată de conducătorul societăţii privind posibila publicare a
datelor transmise, cu specificarea, eventual, a acelor date care au caracter
confidenţial sau de secret de serviciu, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 125. - Pentru aprobarea
anuală a tarifelor, operatorul principal de distribuţie furnizează autorităţii
competente, pană cel mai tarziu la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a anului
curent t,
a) datele necesare corecţiei cantităţilor de energie
electrică distribuită, a CPT reglementat (cantitate şi preţ), conform anexei
nr. 6;
b) datele necesare corecţiei costurilor de operare şi
mentenanţă necontrolabile, conform anexei nr. 7;
c) alte date pe care ANRE le consideră necesare pentru
aprobarea tarifelor.
Art. 126. - Autoritatea competentă poate solicita sau
efectua independent verificări şi/sau auditare pentru oricare dintre
informaţiile pe care Ie-a solicitat sau care i-au fost furnizate conform
prevederilor prezentei metodologii.
Art. 127. - (1) Operatorul
principal de distribuţie are obligaţia să transmită autorităţii competente
orice informaţii şi documente suplimentare pe care aceasta le consideră
necesare pentru aprobarea tarifelor de distribuţie.
(2) Termenele stipulate de autoritatea competentă (ca dată de intrare la ANRE) pentru transmiterea datelor şi
informaţiilor sunt obligatorii, orice informaţie sau document transmis ulterior
termenului precizat de ANRE nemaifiind luat în considerare.
(3) Autoritatea competentă monitorizează lunar
costurile şi veniturile operatorului principal de distribuţie, conform
reglementărilor în vigoare.
Art. 128. - Informaţiile furnizate anual sau pentru o
perioadă de reglementare vor fi considerate ca acceptate în cazul în care
autoritatea competentă nu a cerut în scris vreo adăugare sau modificare, în
termen de 30 de zile de la primirea ultimelor date şi/sau informaţii de la
operatorii principali de distribuţie, considerate de la data intrării la ANRE.
Art. 129. - După fiecare perioadă de reglementare,
autoritatea competentă iniţiază un proces de consultare cu operatorii
principali de distribuţie privind nivelul costurilor şi veniturilor realizate
în perioada de reglementare anterioară, precum şi propunerile pentru perioada
următoare.
Art. 130. - Pe baza analizei
efectuate pentru stabilirea tarifelor, în perioada 15 noiembrie - 1 decembrie
ale fiecărui an, au loc discuţii la autoritatea competentă cu fiecare operator
principal de distribuţie, în scopul prezentării rezultatelor analizei efectuate
pentru stabilirea nivelului tarifelor de distribuţie pentru următorul an
reglementat.
Art. 131. -In mod excepţional, pentru a doua perioadă
de reglementare se acceptă ca datele şi informaţiile furnizate de către
operatorii principali de distribuţie, conform art. 124-125, să fie transmise pană la data de 1 noiembrie.