Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 39 din 16 octombrie 2007

privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distributie a energiei electrice - Revizia 1

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 722 din 25 octombrie 2007



Avand în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice şi Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 16 octombrie 2007,

în temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice - Revizia 1*), cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Operatorii economici şi persoanele fizice din Sistemul electroenergetic naţional vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - Entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 31/2004, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXĂ

METODOLOGIE

de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice - Revizia 1

1. Scopul şi obiectivele metodologiei

Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementează atat metoda de stabilire, cat şi controlul tarifelor pentru serviciul de distribuţie prestat de operatorul principal de distribuţie.

(2) Metoda de reglementare adoptată este de tip „coş de tarife plafon".

Art. 2. -Aplicarea acestui tip de reglementare stimulativă asigură:

a) un mediu de reglementare eficient;

b) o alocare echitabilă a caştigurilor, rezultate prin creşterea eficienţei peste ţintele stabilite de autoritatea competentă, între operatorul principal de distribuţie şi beneficiarii serviciului de distribuţie;

c) viabilitatea financiară a societăţilor de distribuţie;

d)   funcţionarea efectivă şi eficientă a societăţilor de distribuţie;

e)  prevenirea abuzului de poziţie dominantă a operatorului de distribuţie;

f) promovarea investiţiilor eficiente în reţeaua de distribuţie a energiei electrice;

g)   promovarea unor practici eficiente de exploatare şi mentenanţă a reţelei de distribuţie a energiei electrice;

h) folosirea eficientă a infrastructurii existente;

i) operarea în condiţii de siguranţă a reţelei de distribuţie;

j) îmbunătăţirea calităţii serviciului de distribuţie;

k) o abordare transparentă privind procesul de reglementare.

2. Domeniu de aplicare

Art. 3. - Metodologia este utilizată de către:

a) operatorii principali de distribuţie a energiei electrice, care distribuie energie electrică la mai mult de 100.000 de consumatori, pentru fundamentarea, stabilirea şi aplicarea tarifelor de distribuţie din cadrul fiecărei perioade de reglementare;

b)  Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, în procesul de analiză a datelor şi informaţiilor transmise de operatorii principali de distribuţie, în vederea aprobării tarifelor pentru serviciul de distribuţie.

Art. 4. - Tarifele de distribuţie se aplică, în baza unui contract de distribuţie tuturor utilizatorilor reţelei de distribuţie, conectaţi la reţeaua de distribuţie a operatorului principal de distribuţie, în concordanţă cu nivelul de tensiune la care este distribuită/extrasă energia electrică.

*) Metodologia împreună cu anexele la aceasta se publică şi în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 722 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru vanzări şi relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

3. Definiţii şi abrevieri

Art. 5. - Termenii şi abrevierile din prezenta metodologie au următoarele semnificaţii:

 

activitate reglementată

- activitatea desfăşurată de o persoană fizică/juridică, ce constituie obiectul unor reglementări emise de ANRE;

anul t

- anul curent pe parcursul căruia se efectuează analizele pentru stabilirea veniturilor reglementate şi aprobarea tarifelor de distribuţie pentru anul t+1;

anul t-1

- anul reglementat anterior anului reglementat curent;

anii t+n

- anii unei perioade de reglementare;

an de bază

- ultimul an al unei perioade de reglementare;

amortizare reglementată

- amortizarea recunoscută de ANRE, aferentă mijloacelor fixe ce contribuie la prestarea serviciului de distribuţie, considerată în calculul tarifelor de distribuţie;

autoritate competentă

- Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei -ANRE;

baza reglementată a activelor (BAR)

- valoarea netă a mijloacelor fixe ce contribuie la prestarea serviciului de distribuţie, recunoscută de ANRE;

categorii de instalaţii

- grupurile de instalaţii, inclusiv echipamentele de măsurare funcţionand la acelaşi nivel de tensiune identificat şi delimitat în scopul determinării tarifelor specifice de distribuţie:

a) categoria 110 kV - grupul de instalaţii care funcţionează la nivelul de tensiune de 110 kV (inclusiv staţii de conexiune);

b) categoria staţii de transformare IT/MT - grupul de instalaţii din staţiile de transformare 110 kV/MT (exclusiv instalaţiile din staţiile de conexiune care funcţionează la nivelul de MT);

c) categoria MT - grup de instalaţii care funcţionează la nivel de MT [inclusiv instalaţiile din staţiile de conexiune, exclusiv instalaţiile definite la lit. b)];

d) categoria puncte de transformare MT/JT - grupul de instalaţii din punctele de transformare MT/JT (exclusiv instalaţiile din punctele de conexiune);

e) categoria JT - grupul de instalaţii care funcţionează la nivel de JT [inclusiv instalaţiile din punctele de conexiune, exclusiv instalaţiile definite la lit. d)].

categorie de consumatori

- grupul de consumatori cu caracteristici comune ale cererii de energie electrică;

contribuţie financiară

- aportul în numerar al beneficiarilor serviciului de distribuţie sau al unei terţe părţi (de exemplu, fonduri de la organismele interne sau internaţionale, subvenţii, taxa de dezvoltare, tariful de racordare etc.) dat cu titlu gratuit operatorilor principali de distribuţie;

costuri reglementate reprezentand cheltuieli speciale

- costurile datorate unor evenimente unice (de exemplu, separarea activităţii de distribuţie de cea de furnizare a energiei electrice), foarte rare, care au loc o dată la caţiva ani (de exemplu, studiile privind evaluarea sau reevaluarea activelor, studii privind amortizarea ori studii asimilate, al căror efect în termen de cheltuieli se poate împărţi pe mai multe perioade) sau alte cauze extraordinare.

NOTĂ: Aceste costuri pot fi amanate şi amortizate pe perioada pe care această cheltuială îşi produce efectele. In astfel de cazuri, perioada de amortizare trebuie să corespundă cu perioada de realizare a beneficiilor;

cost serviciu de distribuţie

- totalul costurilor justificate şi recunoscute de autoritatea competentă, repartizate serviciului de distribuţie a energiei electrice active, din totalul costurilor operatorului principal de distribuţie;

coş de tarife-plafon (Tariffs Basket Cap)

- limita superioară impusă asupra mediei ponderate a structurii tarifelor operatorului de distribuţie. Ponderarea se realizează prin cantităţile de energie electrică distribuite de operatorul de distribuţie pe categorii de consumatori şi niveluri de tensiune;

cost mediu ponderat al capitalului

- media ponderată a costurilor capitalurilor utilizate.

NOTĂ: Structura capitalului este formată din împrumuturi bancare pe termen lung şi capitaluri proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se calculează ca o însumare a costurilor capitalurilor utilizate, ţinandu-se cont de ponderea acestora.

Costul capitalului propriu reflectă caştigurile nete care vor fi obţinute de către acţionari după acoperirea tuturor costurilor aferente. Autoritatea competentă poate considera diferite metode în determinarea unui cost adecvat al capitalului propriu;

CPT reglementat

- consumul propriu tehnologic considerat de ANRE la calculul tarifelor de distribuţie;

energie distribuită

- energie electrică activă pentru care se asigură serviciul de distribuţie, măsurată în punctele de ieşire (extrasă) din reţelele de distribuţie şi pentru care se aplică tariful de distribuţie sau o componentă a acestuia;

indicatori de performanţă pentru serviciul de distribuţie

- indicatorii stabiliţi conform standardului de performanţă a serviciului de distribuţie pentru menţinerea unui nivel minim al calităţii serviciului de distribuţie;

înaltă tensiune - IT

- tensiunea mai mare sau egală cu 110 kV;

medie tensiune - MT

- tensiunea cuprinsă în intervalul 1-110 kV exclusiv, respectiv 6 kV, 10 kV, 20 kV, 30 kV, 35 kV;

joasă tensiune - JT

- tensiunea mai mică sau egală cu 1 kV; valoarea standardizată pentru reţelele trifazate este de 0,4 kV (inclusiv instalaţiile din punctele de conexiune cu reţeaua de iluminat public);

mijloc fix

- în accepţiunea prezentei metodologii, în categoria mijloacelor fixe sunt considerate şi licenţele şi brevetele incluse în contabilitate, rezultate în urma investiţiilor efectuate;

necesar de fond de rulment (NFRR)

- în accepţiunea prezentei metodologii, prin necesar de fond de rulment (NFRR) se înţelege suma de bani aferentă finanţării creditelor pe termen scurt, credite contractate pentru desfăşurarea activităţii de exploatare aferentă serviciului de distribuţie a energiei electrice;

operator principal de distribuţie (ODP)

- persoana juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care deţine o reţea electrică de distribuţie pe care o exploatează, întreţine, modernizează, dezvoltă şi are în concesiune exploatarea activităţilor şi serviciului de distribuţie a energiei electrice. Operatorul principal de distribuţie distribuie energie electrică la mai mult de 100.000 de clienţi;

OTS

- operatorul de transport şi de sistem;

perioadă de reglementare

- perioada determinată de timp de 5 ani, în care se aplică o metodă de reglementare de tip coş de tarife-plafon. Prin excepţie, prima perioadă de reglementare este de 3 ani (2005-2007);

rata inflaţiei (Rl)

- rata reglementată a inflaţiei, exprimată în procente;

rata titlurilor de stat (RTS)

- rata dobanzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadenţă la un an, exprimată în procente. In cazul în care nu au fost emise titluri de stat cu scadenţă la un an, ANRE stabileşte şi comunică operatorilor principali de distribuţie, pe baza datelor furnizate de instituţiile abilitate, care emisiune de titluri de stat este utilizată;

rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR)

- valoarea recunoscută de ANRE a randamentului reglementat al BAR, exprimată în unităţi monetare;

RRR

- rata reglementată a rentabilităţii, exprimată în procente;

tarif de distribuţie a energiei electrice

- tariful aprobat de ANRE, aferent serviciului de distribuţie a energiei electrice active, ce poate avea una sau mai multe componente aferente fiecărei categorii de instalaţii. Pentru prima perioadă de reglementare reprezintă tariful calculat pentru fiecare categorie de instalaţii, ca raport între veniturile reglementate aferente acesteia şi suma energiilor distribuite prin aceasta;

venit-ţintă iniţial

- venitul anual calculat în termeni reali pe baza costurilor prognozate reglementate ale serviciului de distribuţie, aferente fiecărui an al perioadei de reglementare, obţinut pentru fiecare an al perioadei de reglementare după aplicarea factorului de eficienţă Xinitial asupra costurilor de operare şi mentenanţă controlabile ale anului precedent;

venituri liniarizate

- veniturile care conduc la valoarea netă prezentă echivalentă a veniturilor-ţintă iniţiale, prin aplicarea factorului de liniarizare Xfinal asupra tarifelor în vigoare în ultimul an înainte de începutul perioadei de reglementare şi a cantităţilor prognozate. Veniturile liniarizate se utilizează pentru determinarea Xfinal;

venit reglementat

- venitul considerat de autoritatea competentă aferent tarifelor de distribuţie aprobate pentru anul t+1;

Xinitial

- procentul de reducere de la un an la altul a costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, stabilit pentru creşterea eficienţei serviciului de distribuţie a energiei electrice;

Xfinal

- procentul de variaţie, fără inflaţie, de la un an la altul a tarifului de distribuţie, înainte de aplicarea corecţiilor.

4.  Documente de referinţă

Art. 6. - In redactarea prezentei metodologii s-au utilizat următoarele documente de referinţă:

a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare;

b) Hotărarea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din Romania", publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 şi 581 bis din 14 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare;

c)  Hotărarea Guvernului nr. 1.048/2004 pentru aprobarea conţinutului-cadru al caietului de sarcini, a contractului-cadru de concesiune şi a procedurii pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distribuţia energiei electrice, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. nr. 22 din 7 ianuarie 2005, astfel cum a fost modificată prin Hotărarea Guvernului nr. 2.412/2004.

5.  Principii

Art. 7. - Operatorilor principali de distribuţie le revine în întregime responsabilitatea transmiterii şi fundamentării datelor şi informaţiilor necesare autorităţii competente pentru stabilirea veniturilor reglementate şi a tarifelor de distribuţie.

Art. 8. - (1) La calculul tarifelor de distribuţie, orice cost justificat asociat activităţii de distribuţie este considerat o singură dată.

(2) In cazul în care se constată că un cost a fost inclus de mai multe ori, acesta va fi corectat prin scăderea din venitul reglementat aferent următoarei perioade de reglementare.

Art. 9. -Tarifele de distribuţie sunt aprobate de autoritatea competentă pentru fiecare operator de distribuţie. Tarifele de distribuţie sunt unice pentru reţeaua fiecărui operator de distribuţie.

Art. 10. - Pentru fiecare an al perioadei de reglementare venitul reglementat pentru serviciul de distribuţie trebuie să respecte condiţia prevăzută la art. 88.

Art. 11. - (1) Toate datele necesare determinării veniturilor, care sunt transmise de operatorul principal de distribuţie, sunt exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului imediat anterior începerii fiecărei perioade de reglementare.

(2) Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit prin intermediul RI aplicată anual tarifelor.

Art. 12. - (1) In aplicarea acestui tip de reglementare, autoritatea competentă verifică tarifele de distribuţie care se aplică pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de reglementare.

(2) Perioadele de reglementare sunt de 5 ani, cu excepţia primei perioade de reglementare care este de 3 ani (2005- 2007).

Art. 13. -In procesul de verificare, autoritatea competentă ia în considerare solicitarea transmisă de operatorul principal de distribuţie pentru perioada de reglementare, ţinand cont, în principal, de:

a) cantitatea justificată de energie electrică distribuită;

b)   standardele de performanţă impuse operatorului de distribuţie conform legislaţiei în vigoare;

c) stabilitatea tarifelor;

d) CPT reglementat conform planului de reducere stabilit de operator şi aprobat de ANRE;

e)    rata reglementată a rentabilităţii aplicată bazei reglementate a activelor reţelei de distribuţie;

f) taxele stabilite de autorităţile centrale sau locale, aferente serviciului de distribuţie;

g) viabilitatea financiară a operatorului de distribuţie.

Art. 14. -Autoritatea competentă poate invalida pe durata unei perioade de reglementare tarifele de distribuţie aprobate, cu anunţarea prealabilă a operatorului de distribuţie, dacă autoritatea competentă constată că:

a) stabilirea tarifelor s-a efectuat pe baza unor informaţii false furnizate de operatorul de distribuţie;

b) există greşeli de calcul în stabilirea tarifelor de distribuţie.

Art.  15. - Invalidarea tarifelor de distribuţie pe baza prevederilor art. 14 implică, în primul rand, corectarea informaţiilor false sau greşite, recalcularea şi aprobarea noilor tarife ce vor fi aplicate de operatorul principal de distribuţie în cauză.

Art. 16. - Operatorul principal de distribuţie ţine evidenţa separată a tuturor contribuţiilor financiare primite anual. Valoarea acestor contribuţii este transmisă la autoritatea competentă, conform machetelor de monitorizare.

Art. 17. - (1) Pentru prima perioadă de reglementare operatorul principal de distribuţie este obligat să organizeze:

a)  evidenţă contabilă de gestiune separată pentru fiecare activitate reglementată; şi

b)     evidenţă contabilă separată pentru activităţile nereglementate.

(2) Incepand cu a doua perioadă de reglementare, operatorul principal de distribuţie este obligat să organizeze:

a)   evidenţă contabilă separată pentru fiecare activitate reglementată; şi

b)     evidenţă contabilă separată pentru activităţile nereglementate.

Art. 18. - Operatorul principal de distribuţie trebuie să aloce costurile comune serviciului de distribuţie reglementat şi celorlalte servicii reglementate/nereglementate, folosind o metodă de alocare care respectă principiile cauzalităţii economice.

Art. 19. -Autoritatea competentă controlează corectitudinea alocării costurilor în vederea evitării subvenţiilor încrucişate dintre serviciul reglementat de distribuţie şi alte activităţi.

Art. 20. - Operatorul principal de distribuţie va furniza explicaţii detaliate pentru:

a) modul de alocare a costurilor;

b) motivul alegerii metodei utilizate; şi

c) cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.

Art. 21. - Operatorul principal de distribuţie clasifică şi alocă veniturile şi costurile solicitate în scopul aprobării tarifelor de distribuţie, conform prevederilor acestei metodologii.

Art. 22. - (1) Operatorul principal de distribuţie efectuează alocarea costurilor pentru serviciul de distribuţie pentru fiecare an al perioadei de reglementare.

(2) Costurile alocate potrivit alin.(1) se utilizează pentru calculul tarifelor propuse de operatorul principal de distribuţie pentru serviciul de distribuţie.

Art. 23. -In determinarea venitului reglementat nu se includ următoarele costuri:

a)   costuri efectuate de alte societăţi comerciale care aparţin aceleiaşi societăţi-mamă/holding sau ale societăţii-mamă/holding;

b) cotă-parte din costurile specifice aferente racordării noilor utilizatori, care sunt recuperate prin aplicarea tarifelor de racordare;

c) costuri cu alte activităţi desfăşurate de operatorul principal de distribuţie pentru care este utilizată reţeaua de distribuţie sau de salariaţii implicaţi în prestarea serviciului de distribuţie;

d)   costuri cu despăgubiri plătite consumatorilor pentru nerespectarea termenelor stabilite prin standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice sau pentru deteriorarea receptoarelor electrice din culpa operatorului de distribuţie;

e)   costuri cu amenzi şi penalităţi aplicate operatorului principal de distribuţie.

Art. 24. -Autoritatea competentă monitorizează indicatorii de performanţă pe baza standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.

Art. 25. - In ultimul an al celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă poate iniţia un proces public de consultare în urma căruia prezenta metodologie va fi revizuită.

Art. 26. -In cazul corecţiilor aferente:

a)  modificării cantităţilor previzionate atat pentru energia electrică distribuită, cat şi pentru CPT reglementat;

b)  diferenţei dintre preţul prognozat de achiziţie al CPT reglementat şi cel realizat;

c) limitării creşterii tarifelor de distribuţie de la un an la altul, conform art. 107 şi 108;

d) nerealizării sau depăşirii programului de investiţii aprobat conform art. 73;

e)  modificării anuale a costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile, realizate faţă de cele previzionate;

f) necesarului de fond de rulment, pentru ajustarea diferenţelor de venituri se utilizează RTS în termeni reali.

6. Stabilirea veniturilor reglementate pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice

6.1.  Venitul-ţintă iniţial al activităţii de distribuţie

Art. 27. - Venitul-ţintă iniţial se obţine după aplicarea factorului de eficienţă Xiniţial asupra costurilor de operare şi mentenanţă controlabile şi acoperă următoarele elemente:

a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile, conform prevederilor subcap. 6.2;

b)   costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile, conform prevederilor subcap. 6.2;

c) costul de achiziţie al energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic aprobat de autoritatea competentă, conform prevederilor subcap. 6.3;

d)  amortizarea reglementată aferentă activelor existente şi noilor investiţii eficiente, aprobată de autoritatea competentă conform prevederilor subcap. 6.4;

e)   rentabilitatea activelor existente şi a noilor investiţii eficiente, aprobată de autoritatea competentă conform prevederilor subcap. 6.5;

f) necesarul de fond de rulment.

6.2.  Costurile de operare şi mentenanţă

Art. 28. - Costurile de operare şi mentenanţă recunoscute de autoritatea competentă cuprind următoarele elemente:

a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile;

b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile.

Art. 29. -In costurile de operare şi mentenanţă controlabile sunt incluse la începutul fiecărei perioade de reglementare şi costurile, specifice acestei categorii, aferente noilor racordări.

Art. 30. - Costurile de operare şi mentenanţă controlabile cuprind în principal, fără a fi limitative, următoarele:

a) costuri cu materii prime şi materiale consumabile;

b) costuri cu apa, energia electrică (regie) şi alte utilităţi;

c)  alte costuri cu materiale, inclusiv aparatele de măsurare înregistrate ca obiecte de inventar;

d)  costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii executate de terţi;

e) costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;

f) costuri cu prime de asigurare;

g) costuri cu studii şi cercetări;

h) costuri cu alte servicii executate de terţi, (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);

i) costuri legate de personal (salarii, diurne, prime);

j) costuri cu despăgubiri plătite de operatorul principal de distribuţie către terţi, pentru efectuarea lucrărilor de mentenanţă, stabilite prin acordul părţilor.

Art. 31. - (1) Costurile de operare şi mentenanţă sunt analizate de autoritatea competentă în vederea evitării costurilor nejustificate.

(2) In cursul acestei analize autoritatea competentă poate utiliza tehnici de analiză comparativă ce vor fi definite în urma unui proces de consultare cu operatorii principali de distribuţie.

Art. 32. - (1) In ultimul an al unei perioade de reglementare, autoritatea competentă analizează nivelul costurilor de operare şi mentenanţă controlabile atins la sfarşitul ultimului an al perioadei anterioare.

(2) Costul de operare şi mentenanţă controlabil luat în calcul ca punct de pornire la începutul următoarei perioade de reglementare este costul de operare şi mentenanţă controlabil realizat în ultimul an al perioadei anterioare, la care se adaugă jumătate din diferenţa dintre:

a)  costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al perioadei anterioare; şi

b)  costurile de operare şi mentenanţă controlabile, efectiv realizate de operatorul de distribuţie în ultimul an al perioadei anterioare, dar nu mai mare decat valoarea aprobată anterior de autoritatea competentă.

(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care costurile de operare şi mentenanţă controlabile realizate în ultimul an al perioadei anterioare de reglementare sunt mai mari decat costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă, prin aplicarea Xiniţial pornind de la anul de bază. In acest caz, ca punct de pornire pentru următoarea perioadă de reglementare, se vor considera costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al perioadei anterioare de reglementare.

(4)  In cazuri excepţionale, pentru a doua perioadă de reglementare, ANRE poate stabili, la solicitarea justificată a operatorilor principali de distribuţie, o ajustare a nivelului costurilor de operare şi mentenanţă controlabile luate în calcul ca punct de pornire pentru următoarea perioadă de reglementare.

Art. 33. - Următoarele costuri de operare şi mentenanţă sunt considerate necontrolabile:

a) costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;

b) costuri reglementate privind cheltuieli speciale;

c) contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, conform obligaţiilor şi în limita valorilor/procentelor stabilite prin legislaţia primară în vigoare;

d) costuri de distribuţie reglementate generate de utilizarea reţelei de distribuţie proprietate a altor operatori economici;

e) costuri extraordinare determinate de forţa majoră;

f)  costuri cu salarii compensatorii, conform legislaţiei în vigoare;

g) costuri generate de imposibilitatea întreruperii alimentării cu energie electrică a unor societăţi comerciale, în baza unui act de legislaţie primară. Se va recunoaşte numai acea parte aferentă serviciului de distribuţie neacoperită prin garanţii bancare;

h) costuri cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice;

i) costuri cu despăgubirile plătite de operatorul principal de distribuţie către terţi, pentru efectuarea lucrărilor de mentenanţă, stabilite prin hotărare judecătorească în cazul în care părţile nu se înţeleg.

Art. 34. - (1) In primul an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentă recunoaşte integral cheltuielile cu pierderi din creanţe şi debitori diverşi.

(2) In timpul celui de-al doilea semestru al primului an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentă va iniţia procesul de consultare cu operatorii de distribuţie în vederea aprobării unei metodologii pentru determinarea valorii pierderilor din creanţe şi debitori diverşi şi programul de reducere a acestora, care vor fi recunoscute în tarif. Acest program se va aplica începand cu al doilea an al primei perioade de reglementare.

6.2.1. Factorul de eficienţă reglementat Xinitial

Art. 35. - Factorul Xiniţial de creştere anuală a eficienţei, stabilit de autoritatea competentă, este aplicat costurilor de operare şi mentenanţa controlabile ale operatorului de distribuţie, faţă de anul precedent, începand cu primul an al primei perioade de reglementare.

Art. 36. -Autoritatea competentă impune reducerea treptată a costurilor de operare şi mentenanţa controlabile şi absorbţia constantă a ineficientei prin creşterea anuală a ţintelor de eficienţă.

Art. 37. - Ţinta de îmbunătăţire a eficienţei (factorul Xiniţial) pentru cea de-a treia perioadă de reglementare şi următoarele se va stabili în urma unui proces de consultare cu operatorii de distribuţie şi poate include:

a) o componentă care măsoară potenţialul relativ de creştere a eficienţei, reprezentand diferenţa de eficienţă faţă de ceilalţi operatori de distribuţie, realizată prin analiza comparativă (benchmarking) a tuturor operatorilor de distribuţie;

b)   o componentă care măsoară potenţialul absolut de creştere a eficienţei, care se determină prin aproximarea creşterii eficienţei la nivelul ramurii industriale/sectorului energiei electrice.

Art. 38. -Autoritatea competentă poate utiliza diferite tehnici pentru evaluarea eficienţei, ca de exemplu:

a) metoda factorilor globali de productivitate;

b) metoda indicatorilor principali de performanţă;

c) metoda analizei regresive;

d) programe de analiză liniară;

e) altele.

Art. 39. - In prima perioadă de reglementare autoritatea competentă:

a) nu evaluează separat cele două componente ale factorului de eficienţă Xiniţial;

b) stabileşte ca valoare impusă pentru factorul de eficienţă Xinitial o valoare anuală unică pentru toţi operatorii de distribuţie de 1%, aplicabilă tuturor costurilor de operare şi mentenanţa controlabile.

Art. 40. - (1) In cea de-a doua perioadă de reglementare, pentru fiecare operator principal de distribuţie, la calculul factorului Xiniţial autoritatea competentă consideră o creştere de eficienţă egală cu 80% din media aritmetică a realizărilor aferente celor 3 ani ai primei perioade de reglementare, dar nu mai mică de 1%.

(2) In calculul caştigului de eficienţă nu este inclusă reducerea de CPT (tehnic şi comercial).

Art. 41. - (1) La sfarşitul celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă analizează nivelul de eficienţă al costurilor de operare şi mentenanţa controlabile, prognozat a fi atins în a doua perioadă de reglementare comparativ cu nivelul efectiv realizat.

(2) La calculul venitului reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, autoritatea competentă va determina suma aferentă caştigurilor de eficienţă peste ţintele stabilite pentru cea de-a doua perioadă şi va aloca consumatorilor 50% din surplus (mecanism de împărţire a caştigurilor).

(3)  Valoarea determinată la alin. (2) corectează venitul determinat după aplicarea lui Xiniţial, pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare.

6.2.2. Necesarul de fond de rulment

Art. 42. - In accepţiunea prezentei metodologii, prin necesarul de fond de rulment (NFRR) se înţelege suma de bani aferentă finanţării creditelor pe termen scurt (mai puţin de un an), credite contractate pentru desfăşurarea activităţii de exploatare aferente serviciului de distribuţie a energiei electrice.

Art. 43. - Pentru calculul necesarului de fond de rulment se utilizează următoarea formulă:

NFRR = 1/8 * Co&m* RRR/100      (lei)          (1)

unde:

NFRR - necesarul de fond de rulment;

Co&m - total costuri de operare şi mentenanţa controlabile plus costuri de operare şi mentenanţa necontrolabile;

RRR- rata reglementată a rentabilităţii.

6.3. Consumul propriu tehnologic (CPT)

Art. 44. - Stabilirea CPT reglementat se realizează conform unei metodologii specifice emise de ANRE.

Art. 45. - (1) Operatorii principali de distribuţie transmit la ANRE spre avizare, în ultimul an al unei perioade de reglementare, un program de reducere a CPT reglementat pe niveluri de tensiune, corelat cu programul de investiţii.

(2) Acest program va conţine, pentru fiecare an al perioadei de reglementare şi pentru fiecare nivel de tensiune, procentul de CPT reglementat pe care ODP se obligă să-l atingă.

(3) Procentele stabilite în cadrul acestui program de reducere sunt folosite atat la prognoza costurilor cu CPT reglementat, cat şi la efectuarea corecţiilor anuale ale veniturilor datorate modificării cantităţilor de energie electrică aferente CPT reglementat.

(4)   In cadrul primei şi celei de-a doua perioade de reglementare caştigurile rezultate dintr-o mai eficientă gestionare a acestor consumuri sunt lăsate la dispoziţia operatorilor de distribuţie.

(5) Incepand cu cea de-a treia perioadă de reglementare, caştigul de eficienţă obţinut din o bună gestionare a acestor consumuri este alocat consumatorilor în proporţie de 50%.

(6) In cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3) nu se mai aplică prevederile alin.(4) şi (5).

Art. 46. -In programul de reducere a consumului propriu tehnologic operatorii principali de distribuţie au în vedere că, începand cu cea de-a doua perioadă de reglementare, ţinta CPT pe niveluri de tensiune pentru primul an al oricărei perioade de reglementare trebuie să fie egală cu minimul dintre:

a)  ţinta stabilită de operatorul principal de distribuţie şi aprobată de autoritatea competentă pentru ultimul an al perioadei de reglementare anterioare, conform programului de reducere al CPT; şi

b)  media aritmetică a CPT realizat de către operatorul principal de distribuţie în perioada de reglementare anterioară.

Art. 47. - (1) In anul 2012, pentru toţi operatorii principali de distribuţie, autoritatea competentă recunoaşte la stabilirea tarifelor de distribuţie un CPT reglementat (tehnic şi comercial) mediu pe operator de 9,5 %.

(2) Incepand cu cea de-a doua perioadă de reglementare, ţinta de CPT reglementat, de 9,5% pentru anul 2012, poate fi defalcată între CPT tehnic şi CPT comercial.

(3)  Incepand cu cea de-a doua perioadă de reglementare, atat responsabilitatea achiziţionării CPT reglementat, cat şi costul acestuia pot fi transferate, total sau parţial, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, la OTS; în cazul transferului total, nu se mai aplică prevederile art. 27 lit. c).

(4)    In cazul aplicării prevederilor alin.(3), valoarea dezechilibrelor aferente CPT este alocată operatorilor principali de distribuţie în limita corecţiei anuale aferente cantităţilor de CPT reglementat.

Art. 48. - (1) In cazul în care în cadrul programului anual de investiţii nu sunt aprobate de către autoritatea competentă investiţiile aferente reducerii cantităţii de CPT, operatorii de distribuţie au dreptul să solicite autorităţii competente revizuirea programului de reducere a CPT.

(2) Autoritatea competentă nu poate respinge în mod nejustificat cererea de revizuire, noul program urmand să fie în concordanţă cu programele de investiţii aferente reducerii cantităţii de CPT aprobate.

Art. 49. - (1) Costul de achiziţie al energiei electrice aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie se estimează utilizandu-se costul de achiziţie al energiei electrice şi costul serviciului de transport, serviciilor de sistem şi de administrare piaţă.

(2) In costul de achiziţie al energiei electrice aferente CPT reglementat pentru serviciul de distribuţie nu se includ costurile cu transportul, cu serviciile de sistem şi administrare piaţă, aferente energiei electrice tranzitate către alţi operatori de distribuţie sau OTS.

Art. 50. - In cadrul corecţiei anuale aferente CPT reglementat se au în vedere:

a) diferenţele de cantităţi de CPT reglementat prognozate faţă de cele realizate datorită modificării cantităţilor de energie electrică distribuite, considerate ca procent de CPT reglementat aplicat la energia electrică intrată în contur, pentru fiecare nivel de tensiune;

b)   diferenţele dintre preţul mediu de achiziţie al CPT reglementat prognozat şi cel realizat;

c)  în cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3) se va considera ca preţ mediu de achiziţie realizat al CPT reglementat media ponderată a preţurilor medii lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele 6 luni ale anului respectiv.

Art. 51. - (1) In cazul în care operatorul principal de distribuţie asigură pentru OTS, la cererea acestuia, tranzitarea energiei electrice la 110 kV, ODP pot solicita considerarea în cadrul corecţiei anuale a CPT reglementat a unui alt procent de reducere la 110 kV faţă de cel asumat prin programul de reducere a CPT reglementat.

(2) Solicitarea ODP trebuie să fie însoţită de documente din care să rezulte că OTS a cerut efectuarea tranzitului deoarece nu există capacitate suficientă prin reţeaua de transport din zona respectivă şi tranzitul a fost realizat.

(3) In cazul aplicării prevederilor art. 47 alin.(3), nu se mai aplică prevederile alin. (1) şi (2).

6.4. Costurile cu amortizarea

Art. 52. - Amortizarea reglementată anuală se calculează numai prin utilizarea metodei liniare, conform legislaţiei în vigoare.

Art. 53. - (1) Costul cu amortizarea reglementată se estimează ca sumă a amortizării BAR iniţial şi amortizării mijloacelor fixe puse în funcţiune în fiecare an, ulterior datei de 1 ianuarie 2005/data privatizării.

(2) Amortizarea BAR iniţial (BAR la 1 ianuarie 2005 sau la data privatizării) recunoscută în tarif se stabileşte utilizandu-se metoda liniară pentru o durată normală de viaţă de 25 de ani.

(3)  In calculul amortizării nu se include partea aferentă contribuţiilor financiare.

AMrt = AMbar initial + AMexistente +AMinv         (lei)       (2)

unde:

AMrt - amortizarea reglementată aferentă unui an generic t;

AMBAR iniţial - amortizarea BAR iniţial;

AMexistente - amortizarea anuală totală a mijloacelor fixe aferente fiecărui an, puse în funcţiune după data de 1 ianuarie 2005/data privatizării, incluse în lista de mijloace fixe a societăţii comerciale pană la data de 31 decembrie a anului t-1;

AMinv -amortizarea mijloacelor fixe prognozate a se pune în funcţiune în cursul anului t.

Art. 54. - Pentru mijloacele fixe aferente investiţiilor realizate, în procesul de stabilire a duratei normale de funcţionare a mijloacelor fixe conform politicilor contabile existente, operatorul principal de distribuţie trebuie să aleagă, din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare, o durată normală de funcţionare astfel încat amortizarea anuală cumulată a mijloacelor fixe cu durată normală   de   funcţionare   mai   mică   de   10   ani   să   nu depăşească 30% din valoarea anuală totală a amortizării mijloacelor fixe puse în funcţiune în anul respectiv.

Art. 55. -Amortizarea aferentă mijloacelor fixe realizate din contribuţii financiare, primite cu titlu gratuit, din donaţii sau achiziţionate din Fondul de dezvoltare a sistemului energetic sau din alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obţinute din aplicarea tarifelor de racordare a noilor utilizatori ai reţelei electrice de distribuţie, nu se include în costurile justificate cu amortizarea.

Art. 56. - Costurile cu amortizarea reglementată, determinate potrivit prevederilor prezentului capitol, sunt folosite pentru diminuarea BAR conform art. 60.

6.5. Rentabilitatea bazei reglementate a activelor

Art. 57. - (1) Pentru determinarea RBAR prognozată se ţine cont atat de baza reglementată a activelor (BAR), cat şi de rata reglementată a rentabilităţii (RRR) şi se stabileşte conform formulei următoare:

     RBARt = (RRR /100) *   BAR t 1 ian  + BARt31 dec         (lei)            (3)

                                                       2      

unde:

RRR          - rata reglementată a rentabilităţii;

BARt 1 ian          - BAR existent la 1 ianuarie în anul t;

BARt 31dec   - BAR existent la 31 decembrie în anul t;

t                 - un an generic al perioadei de reglementare;

(2) Pentru determinarea RBAR realizată se ţine cont de intrările/ieşirile de mijloace fixe efectiv realizate în anul respectiv.

6.5.1. Baza reglementată a activelor (BAR)

Art. 58. - Baza reglementată a activelor, prognozată, include:

a) valoarea netă reglementată a BAR iniţial; şi

b) valoarea netă reglementată a mijloacelor fixe rezultate în urma investiţiilor prudente aprobate de autoritatea competentă, puse în funcţiune după data de 1 ianuarie 2005 sau data privatizării, incluse şi prognozate a se include în lista de mijloace fixe a societăţii.

Art. 59. - (1) BAR include numai acele mijloace fixe utilizate de operatorul principal de distribuţie, necesare pentru prestarea serviciului de distribuţie.

(2) Nu sunt incluse în BAR terenurile, activele circulante (cu excepţia licenţelor şi brevetelor), activele puse în conservare sau stocurile.

Art. 60. -Incepand cu a doua perioadă de reglementare, pentru calculul tarifelor de distribuţie, baza reglementată a activelor prognozată (BAR), în oricare an al perioadei de reglementare, se calculează cu formula:

BARt 31dec = BARt 1ian+ IAt -EAt- AMrt              (lei)          (4)

unde :

BARt 31dec  - baza reglementată a activelor la data de 31 decembrie a anului generic t;

BARt 1ian - baza reglementată a activelor existente la data de 1 ianuarie a anului t;

AMrt - amortizarea reglementată aferentă anului t, calculată conform pct. 6.4;

IAt - intrările de mijloace fixe în cursul anului t, recunoscute şi aprobate de autoritatea competentă, pentru care se înregistrează amortizare;

EAt - ieşirile de mijloace fixe în cursul anului t prin operaţiuni de vanzare, casare, cedare etc. din mijloacele fixe puse în funcţiune după data de 1 ianuarie 2005/data privatizării; valoric sunt egale cu valoarea rămasă de amortizat a acestora;

BAR t 1ian = BAR t-l  31dec

Art. 61. - (1) Obiectivele aflate în curs de execuţie pot fi incluse etapizat în valoarea BAR, la solicitarea operatorului de distribuţie, în măsura în care mijloacele fixe rezultate sunt incluse în lista de mijloace fixe a societăţii şi se înregistrează amortizarea aferentă acestora. Valoarea anuală a mijloacelor fixe cuprinse în BAR este justificată la autoritatea competentă, pe baza documentelor de includere în lista de mijloace fixe a societăţii.

(2) La punerea în funcţiune a întregului obiectiv se va proba la autoritatea competentă că valoarea totală a investiţiei nu depăşeşte suma valorilor cuprinse anterior în valoarea BAR la punerile parţiale în funcţiune plus diferenţa pană la valoarea totală a investiţiei.

Art. 62. - BARt, determinat conform art. 60, nu conţine mijloacele fixe finanţate din contribuţii financiare, indiferent care este sursa acestora.

Art. 63. - (1) In ultimul an al fiecărei perioade de reglementare, operatorul principal de distribuţie poate solicita autorităţii competente recunoaşterea reevaluării activelor, pe baza studiilor de reevaluare efectuate conform legislaţiei primare.

(2) Valoarea maximă a reevaluării acceptată de autoritatea competentă nu va depăşi valoarea cumulată a ratei inflaţiei pe perioada respectivă, conform formulei BAR aferent ultimei zile a ultimului an al unei perioade de reglementare.

(3)  Pentru reevaluarea activelor la sfarşitul perioadei de reglementare, inflaţia este considerată automat de către ANRE, pană cand diferenţa dintre baza reglementată a activelor şi valoarea netă contabilă totală a mijloacelor fixe utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie este mai mică 5%. După atingerea acestui nivel, reevaluarea activelor este considerată numai la solicitarea operatorului principal de distribuţie, conform alin. (1).

Art. 64. - (1) Formula de calcul al valorii BAR realizat, aferent ultimei zile a ultimului an al unei perioade de reglementare, ia în considerare intrările/ieşirile de mijloace fixe, efectiv realizate, în termeni reali şi Rl utilizată la calculul tarifelor de distribuţie, atat timp cat se respectă prevederile art. 63, şi este următoarea:

BAR t +5 = (BAR initial * Π  (1 + RIt+1 /100)) +

                                                                    t=1

((IA t+1- Ea t+1) - AMrt+1)*(1 + RIt+2/100)* (1 + RIt+3/100)* (1 + RIt+4/100) *(1 + RIt+5/100) +

((IA t+2- Ea t+2) - AMrt+2)* (1 + RIt+3/100)* (1 + RIt+4/100) *(1 + RIt+5/100) +

((IA t+3- Ea t+3) - AMrt+3)* (1 + RIt+4/100) *(1 + RIt+5/100) +

((IA t+4- Ea t+4) - AMrt+4)* (1 + RIt+5/100) + (IAt+5 -EAt+5) - AMrt+5      (lei)        (5)

(2) Pentru ultimul an al unei perioade de reglementare se vor considera intrări/ieşiri de mijloace fixe cele efectiv realizate în primele 8 luni ale anului.

(3) Corecţia de venituri aferente investiţiilor realizate şi a ieşirilor în/din ultimele 4 luni ale anului se va efectua în primul an din următoarea perioadă de reglementare odată cu efectuarea corecţiilor anuale.

6.5.1.1. Investiţii

Art. 65. -In accepţiunea prezentei metodologii, prin investiţii se înţelege acele investiţii care sunt finalizate, mijloacele fixe rezultate sunt incluse în lista de mijloace fixe a societăţii şi pentru care se înregistrează amortizare.

Art. 66. - (1) Operatorul principal de distribuţie are obligaţia de a înainta spre aprobare autorităţii competente programul de investiţii pentru viitoarea perioadă de reglementare, pană la data de 1 aprilie a anului anterior începerii unei noi perioade de reglementare, conform anexei 3.

(2)  Pană la data de 15 noiembrie a fiecărui an, operatorii principali de distribuţie transmit programul de investiţii aferent următorilor 2 ani, detaliat pe obiective/ lucrări de investiţii/mijloace fixe şi niveluri de tensiune, cu încadrarea în valorile anuale propuse la 1 aprilie.

(3) Pană la data de 1 iulie a fiecărui an operatorii principali de distribuţie pot solicita modificarea programului de investiţie pentru anul în curs, cu respectarea valorii totale aprobate anterior pentru anul respectiv.

(4) Valoarea programului de investiţii transmisă iniţial sau a detalierilor şi modificărilor ulterioare este exprimată în unităţi monetare considerate în termenii nominali ai ultimului an dinaintea perioadei de reglementare, fără a se aplica inflaţia prognozată pentru următoarea perioadă de reglementare.

(5) Programul de investiţii se va baza pe o procedură internă de planificare şi gestiune a investiţiilor a operatorilor de distribuţie şi trebuie să fie corelat cu planul de perspectivă, programul de reducere a CPTşi planul de calitate.

Art. 67. - (1) Programul de investiţii în reţeaua de distribuţie va fi defalcat pe 3 tipuri de categorii, cu demonstrarea caştigului de eficienţă rezultat, astfel:

a) investiţii esenţiale;

b) investiţii necesare;

c) investiţii justificabile.

(2) Investiţii esenţiale sunt acele investiţii care se raportează unor soluţii (probleme) legate de siguranţa în exploatare a reţelei de distribuţie şi continuitatea în alimentare cu energie electrică. Acestea includ, fără a fi limitative, următoarele:

a) înlocuirea echipamentelor existente distruse, deteriorate sau depăşite moral, pentru care nu există piese de schimb şi pentru care nu mai pot fi executate lucrări de mentenanţă corespunzătoare; înlocuirea echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;

b)   retehnologizarea şi modernizarea liniilor/staţiilor şi posturilor existente, care sunt supraîncărcate, considerate locuri de muncă cu condiţii deosebite din punctul de vedere al protecţiei muncii, care au parametrii tehnici necorespunzători în conformitate cu normele în vigoare (de exemplu: întrerupătoare care au puteri de scurtcircuit depăşite datorită dezvoltării reţelei de distribuţie);

c) instalaţii pentru compensarea factorului de putere.

(3) Investiţii necesare sunt acele investiţii aferente dezvoltării şi modernizării reţelei de distribuţie pentru asigurarea unui serviciu de distribuţie la indicatorii de performanţă şi calitate prevăzuţi în legislaţia existentă. Acestea includ, fără a fi limitative, următoarele:

a) înlocuirea echipamentelor existente amortizate, ai căror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care nu mai asigură respectarea parametrilor de performanţă şi de calitate prevăzuţi în legislaţie;

b)  extinderea reţelei existente pentru alimentarea noilor consumatori;

c)  noi racordări, inclusiv cele impuse de legislaţia primară, precum şi cota-parte neacoperită de taxa de racordare.

(4) Investiţii justificabile sunt acele investiţii pentru care cheltuielile aferente trebuie analizate în raport cu beneficiul pe care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ, fără a fi limitative, următoarele:

a)   îmbunătăţirea calităţii serviciului de distribuţie (de exemplu: modificarea liniilor prin creşterea nivelului de tensiune, dublarea circuitelor sau transformatoarelor);

b) înlocuirea echipamentelor pentru reducerea CPT;

c) preluări de la terţi de capacităţi energetice de distribuţie a energiei electrice.

Art. 68. - (1) In condiţiile în care operatorul principal de distribuţie a transmis programul de investiţii conform prevederilor prezentei metodologii, dacă autoritatea competentă nu îl înştiinţează pe operatorul principal de distribuţie, pană la data de 15 decembrie a aceluiaşi an, că respinge programul menţionat, acesta va fi considerat ca fiind aprobat.

(2)  Autoritatea competentă poate respinge programul de investiţii dacă investiţiile propuse nu sunt considerate prudente.

(3)   Programul de investiţii prognozat, aferent întregii perioade de reglementare, transmis pană la data de 1 aprilie a anului anterior începerii perioadei de reglementare, odată aprobat, va fi inclus în întregime în BAR.

Art. 69. - La sfarşitul fiecărei perioade de reglementare, pentru stabilirea valorii BAR necesară calculului tarifelor următoarei perioade de reglementare, autoritatea competenta verifică realizarea programului de investiţii anterior aprobat şi efectuează corecţiile necesare.

Art. 70. - Investiţiile realizate suplimentar, datorită unor condiţii excepţionale, faţă de programul asumat de operatorul principal de distribuţie, aferent unei anumite perioade de reglementare, pot fi introduse în BAR de la începutul perioadei de reglementare următoare numai dacă au fost aprobate în prealabil de către ANRE.

Art. 71. -In cazul în care costurile cu investiţiile realizate au fost mai mici decat cele aprobate de autoritatea competent, la sfarşitul perioadei de reglementare autoritatea competentă verifică dacă se datorează nerealizării investiţiilor, dacă este un rezultat al supradimensionării valorii proiectelor de investiţii sau al renunţării deliberate a realizării unora dintre acestea. Asemenea surse de venituri nu sunt considerate venituri obţinute printr-un management care determină o creştere a eficienţei. In acest caz, autoritatea competentă reduce veniturile reglementate aferente anului imediat următor constatării.

Art. 72. - (1) In cazul în care la sfarşitul perioadei de reglementare operatorul principal de distribuţie obţine o economie în realizarea investiţiilor în raport cu valoarea iniţială prognozată, în condiţiile în care planul de investiţii aprobat anterior a fost integral realizat, autoritatea competentă analizează natura caştigurilor financiare realizate.

(2)  In prima perioada de reglementare, în cazul în care caştigurile financiare menţionate la alin. (1) se datorează unui management corect ce a determinat aceste caştiguri de eficienţă, se permite operatorului de distribuţie păstrarea acestor caştiguri.

(3) Incepand cu a doua perioadă de reglementare, în cazul realizării integrale a programului de investiţii, investiţiile realizate se consideră la valoarea realizată.

Art. 73. -Veniturile ΔV1 rezultate din nerealizarea/depăşirea în oricare an a perioadei de reglementare a investiţiilor aprobate de autoritatea competentă sunt reduse din/adăugate la veniturile reglementate aferente perioadei de reglementare imediat următoare constatării. Valoarea ΔV1se calculează conform formulei:

       (lei)                         (6)

unde:

(BAR prongnoz,t -BARrealiz,t) - diferenţa valorică dintre baza reglementată a activelor prognozată, ce conţine investiţiile prognozate a fi realizate în anul (t), şi baza reglementată a activelor realizată, ce conţine investiţiile realizate în anul (t);

AMprog,t-AMrealiz,t- diferenţa dintre valoarea reglementată a amortizării prognozate pentru anul (t) şi valoarea reglementată a amortizării realizate în anul (t);

RTSt - rata dobanzii titlurilor de stat, considerată pentru anul (t).

Art. 74. - Investiţiile prudente sunt investiţiile în acord cu buna practică a societăţilor de distribuţie de energie electrică similare din Europa.

Art. 75. -Autoritatea competentă are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobată din punctul de vedere al respectării standardelor de performanţă şi a costurilor asociate.

6.5.2. Rata reglementată a rentabilităţii

Art. 76. - Rata reglementată a rentabilităţii se calculează în termeni reali, pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare.

Art. 77. - (1) Pentru operatorii principali de distribuţie cu capital majoritar privat, valoarea RRR exprimată în termeni reali, înainte de impozitare, este de 12% pentru fiecare an al primei perioade de reglementare (2005-2007) şi de 10% pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare (2008-2012).

(2) In cazul operatorilor principali de distribuţie cu capital integral de stat, valoarea RRR poate fi diminuată cu componenta riscului de ţară şi a riscului investitorului privat.

6.5.2.1. Costul mediu ponderat al capitalului

Art. 78. -Incepand cu a treia perioadă de reglementare, costul capitalului, în termeni reali, poate fi stabilit pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare, conform următoarei formule:

RRR = CCP xKp/(1-T)+ CCI x Ki                 (%)                                (7)

unde:

CCP - costul capitalului propriu în termeni reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);

CCI - costul capitalului împrumutat în termeni reali, calculat înainte de impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);

Kp - ponderea capitalului propriu în total capital, stabilită de autoritatea competentă;

Ki - ponderea capitalului împrumutat în total capital, stabilită de autoritatea competentă;

Ki = (1- Kp );

T - rata impozitului pe profit.

6.5.2.2. Model de determinare a valorii capitalului(CAPM)

Art. 79. - Incepand cu cea de-a treia perioadă de reglementare, autoritatea competentă poate utiliza CAPM - Capital Asset Pricing Model pentru a cuantifica rata rentabilităţii activelor pentru operatorii principali de distribuţie reglementaţi.

Art. 80. - Costul capitalului propriu poate fi exprimat prin formula:

CCP = Rf+(Rm-Rf)* β,                                                                 (8)

unde:

CCP - costul capitalului propriu în termeni reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);

Rf - rata rentabilităţii investiţiilor fără risc (de exemplu, dobanda la obligaţiunile de stat/bonurile de trezorerie);

Rm - rata rentabilităţii pe piaţa acţiunilor (venitul aşteptat din portofoliul de piaţă)

(Rm - Rf) - prima riscului de piaţă;

β - coeficient care exprimă corelaţia dintre venitul rezultat din portofoliul de piaţă şi venitul individual al societăţii, reprezentand o comparaţie a riscului de piaţă;

(Rm - Rf) * β - exprimarea primei de risc în valoare procentuală.

6.5.2.3. Costul capitalului împrumutat

Art. 81. - Costul capitalului împrumutat se va calcula pe baza dobanzii curente la un împrumut eficient şi bine gestionat de pe o piaţă de capital naţională sau internaţională relevantă, cu caracteristici asemănătoare cu piaţa financiară internă.

Art. 82. - In cazul în care costul real al capitalului împrumutat depăşeşte nivelul dobanzii curente pe o piaţă internă sau externă de capital, autoritatea competentă solicită informaţii suplimentare asupra motivelor apariţiei acestei diferenţe. Dacă operatorul principal de distribuţie nu furnizează documentele cerute de autoritatea competentă sau furnizează documente incomplete, autoritatea competentă stabileşte valoarea costului capitalului împrumutat fără consultarea operatorilor principali de distribuţie.

Art. 83. -Autoritatea competentă poate decide să calculeze costul capitalului împrumutat însumand rata investiţiilor fără risc cu prima de risc specifică societăţii (prima de risc a împrumuturilor sau întinderea creditelor).

Art. 84. - Pe parcursul ultimului an al celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă va iniţia un proces de consultare pentru stabilirea structurii capitalului ce va fi luată în calcul la stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii. Operatorii de distribuţie vor putea să propună şi autoritatea competentă va putea să decidă o structură a capitalului, ţinand cont atat de structura standard a unor societăţi internaţionale cu activităţi similare, cat şi de condiţiile şi riscul pieţei interne de electricitate.

7. Stabilirea factorului Xfinal

Art. 85. - La determinarea factorului Xfinal autoritatea competentă ia în considerare:

a) îmbunătăţirea prognozată a productivităţii ce va fi realizată de operatorul de distribuţie;

b) modificările prognozate ale costurilor;

c) programul de investiţii şi baza reglementată a activelor;

d) cantităţile prognozate de energie electrică distribuită;

e) orice cerinţă de liniarizare a venitului aprobat.

Art. 86. - Factorul Xfinal se determină pe baza ecuaţiei:

                                                              

unde:

(1+RRR)t - factorul de actualizare utilizat pentru calculul veniturilor nete actualizate, aferente anului generic (t);

Vt,tinta initial - venitul-ţintă iniţial, aferent anului generic (t);

                 n   m

(1-Xfinal )t * Σ Σ poij qtij - veniturile anuale calculate cu tarifele şi cantităţile aferente

                 i=1 j=1             

anului (t)

Art. 87. - Veniturile anuale liniarizate sunt cele care conduc la valoarea netă prezentă echivalentă a veniturilor-ţintă iniţiale, prin aplicarea factorului de liniarizare Xfinal asupra tarifelor în vigoare în ultimul an înainte de începutul perioadei de reglementare şi a cantităţilor prognozate.

8. Formula de reglementare a coşului de tarife plafon

8.1. Definirea formulei de reglementare

Art. 88. - Determinarea tarifelor anuale, a venitului reglementat anual, care conţine corecţiile aferente anului anterior, în fiecare an al unei perioade de reglementare, se efectuează cu respectarea formulei coşului de tarife plafon:

       

unde:

ptij - preţurile utilizate în anul f pentru componenta j a tarifului /';

pt+1ij - preţul propus pentru componenta)a tarifului /în anul imediat următor f+1;

qtij - cantităţile de energie electrică aferente componentei; a tarifului /, înregistrate în anul f, calculate conform prevederilor art. 93;

RIt+1 - rata reglementată a inflaţiei considerată de ANRE la stabilirea tarifelor de distribuţie;

S - factorul de stimulare corelat cu calitatea serviciului de distribuţie; pentru prima perioadă de reglementare valoarea lui S este zero.

8.2. Rata inflaţiei

Art. 89. - Pentru aprobarea tarifelor de distribuţie, autoritatea competentă utilizează Rl stabilită pe baza datelor furnizate de instituţiile abilitate, la cererea autorităţii competente.

Art. 90. -In cazul în care creşterea inflaţiei depăşeşte 7% trimestrial, operatorul principal de distribuţie poate solicita creşterea trimestrială a tarifelor de distribuţie.

Art. 91. - (1) In prima perioadă de reglementare, pentru corecţia valorii RI pentru anul f+1 se compară valoarea RI prognozată în anul t-1 pentru anul f cu valoarea determinată în anul f, astfel:

a) se determină valoarea cumulată a inflaţiei pe baza datelor comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale anului „t";

b)  se determină media aritmetică a creşterilor lunare ale inflaţiei comunicate de instituţiile abilitate pentru primele 9 luni ale anului „t";

c) se adaugă în mod cumulativ media aritmetică determinată la lit. b) la valoarea determinată la lit. a).

(2) Diferenţa dintre valoarea prognozată în anul t-1 şi cea determinată la alin. (1) se adună algebric la valoarea inflaţiei prognozate pentru anul t+1.

Art. 92. - (1) Incepand cu cea de-a doua perioadă de reglementare, ajustarea RI are loc numai la sfarşitul perioadei de reglementare, pentru toată perioada.

(2) Constituie excepţie de la prevederile alin.(1) cazul în care diferenţa dintre rata inflaţiei cumulată prognozată de instituţiile abilitate şi rata inflaţiei cumulată realizată este mai mare de un punct procentual.

(3) Incepand cu a doua perioadă de reglementare, ajustarea RI se realizează astfel:

a) începand cu al doilea an al celei de-a doua perioade de reglementare, pentru fiecare an t-1 se compară RI cumulată, de la 1 ianuarie 2008 pană la 31 decembrie ale anului t-1, prognozată cu RI cumulată, de la 1 ianuarie 2008 pană la 31 decembrie al anului t-1, realizată;

b) în cazul în care diferenţa este mai mare de un punct procentual, diferenţa rezultată se adună algebric la inflaţia prognozată pentru anul t+1.

8.3. Corecţii anuale

Art. 93. - (1) Anual, ANRE efectuează corecţia veniturilor datorată modificării cantităţilor de energie electrică distribuită şi a celor pentru CPT reglementat, a preţului CPT reglementat şi a costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile.

(2) Diferenţa de venit rezultată în urma corecţiilor efectuate se transformă într-o componentă tarifară cu aplicabilitate de un an. Componenta tarifară rezultată se comunică operatorilor principali de distribuţie.

(3) Autoritatea competentă are dreptul de a recunoaşte doar corecţiile justificate şi de a stabili perioada de recuperare a diferenţei de venit rezultate, cu respectarea limitei de creştere a coşului de tarife plafon.

(4)  Corecţiile de CPT reglementat în condiţiile aplicării prevederilor art. 47 alin. (3) se realizează numai în limita dezechilibrelor create în funcţie de cantităţile de energie intrate în contur, în limitele ţintei de reducere a CPT reglementat, utilizandu-se media ponderată a preţurilor medii lunare ale dezechilibrelor înregistrate în primele 6 luni ale anului.

Art. 94. - Autoritatea competentă verifică datele şi documentele transmise de operatorii principali de distribuţie pentru justificarea corecţiilor solicitate.

Art. 95. - (1) Operatorii principali de distribuţie transmit pană la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecărui an f din cadrul unei perioade de reglementare cantităţile realizate pentru primele 8 luni aferente anului f, precum şi prognoza pentru ultimele 4 luni ale aceluiaşi an, conform anexei nr. 6.

(2)  Prognoza pentru ultimele 4 luni ale anului f nu poate depăşi cantitatea realizată pe aceleaşi 4 luni ale anului anterior t-1, înmulţite cu indicele de creştere/descreştere al cantităţilor aferente primelor 8 luni realizate în anul t faţă de cantităţile realizate în primele 8 luni ale anului anterior f-1.

(3)  Constituie excepţie de la prevederile alin. (2) cazul în care, pentru ultimele 4 luni ale anului f, operatorul de distribuţie are cunoştinţă de creşterea/descreşterea semnificativă a consumului de energie electrică datorită intrării/ieşirii de instalaţii de consum, fapt ce trebuie probat prin documente justificative, caz în care nu se va mai aplica indicele de creştere definit anterior.

(4) Corecţia cantităţilor realizate în ultimele 4 luni ale anului t se realizează în anul f+1 prin comparare cu cantităţile prognozate în anul t pentru ultimele 4 luni ale anului f.

Art. 96. - (1) Variaţia cantităţilor anuale de energie electrică distribuită este luată în considerare la calculul corecţiei veniturilor reglementate aferente anului f+1.

(2)  Diferenţele cantitative sunt transformate în diferenţe de venituri luand în calcul tarifele corespunzătoare anului în care s-a distribuit energia electrică.

(3)In cazul în care cantitatea de energie electrică distribuită realizată este mai mare decat cantitatea de energie electrică distribuită prognozată, determină o diferenţă de venituri negativă, ceea ce generează o ajustare în minus a veniturilor reglementate aferente anului f+1.

(4) In cazul în care cantitatea de energie electrică distribuită realizată este mai mică decat cantitatea de energie electrică distribuită prognozată, determină o diferenţă de venituri pozitivă, ceea ce generează o ajustare în plus a veniturilor reglementate aferente anului f+1.

Art. 97. - (1) Variaţia cantităţii anuale de energie electrică distribuită cu ±20% faţă de cantitatea prognozată la începutul perioadei de reglementare este raportată la autoritatea competentă de către operatorul principal de distribuţie, în termen de 30 de zile de la constatare.

(2) Autoritatea competentă determină perioada de recuperare a acestor diferenţe de venituri de către operatorul principal de distribuţie sau de rambursare către consumatori.

Art. 98 - (1) Operatorii principali de distribuţie transmit pană la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a fiecărui an f din cadrul unei perioade de reglementare costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile realizate pentru primele 8 luni aferente anului f şi ultimele 4 luni ale anului f-7, conform anexei nr. 7.

(2)  Pentru ultimele 4 luni ale anului f se vor utiliza valorile obţinute prin împărţirea valorii anuale a costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile, aferente anului f, prognozate la începutul perioadei de reglementare, împărţite la 3.

(3)  Pentru corecţia costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile aferente anului f se utilizează valoarea costurilor realizate în primele 8 luni ale anului f şi cele prognozate în anul de bază pentru ultimele 4 luni ale anului f, calculate conform prevederilor alin. (2).

(4)    Corecţia costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile, aferente ultimelor 4 luni ale anului f, se efectuează în anul t+1.

Art. 99. -In cazul unui eveniment de forţă majoră, certificat de instituţiile abilitate ale statului roman, operatorul principal de distribuţie poate solicita după realizarea evenimentului o compensare a costurilor cu forţa majoră, prezentand toate documentele stabilite de ANRE prin ghidul de completarea a machetelor de monitorizare lunară.

Art. 100. - Odată cu efectuarea corecţiei costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile se efectuează şi corecţia de NFRR.

Art. 101. - (1) Pentru stabilirea valorii corecţiei se compară valorile realizate cu valorile prognozate în termenii nominali ai anului pentru care se efectuează corecţia.

(2) Diferenţa rezultată (exprimată în lei) se actualizează cu RTS şi se adună algebric la venitul aferent anului următor.

8.4. Calitatea serviciului de distribuţie

Art. 102. - Indicatorii de performanţă ai serviciului de distribuţie sunt stabiliţi şi monitorizaţi conform standardului de performanţă.

Art. 103. - (1) In timpul celei de-a doua perioade de reglementare se poate introduce în calculul tarifelor de distribuţie un factor de corecţie S privind respectarea nivelului minim de calitate impus prin standardul de performanţă al serviciului de distribuţie a energiei electrice. Prin factorul S se aplică penalizarea operatorilor principali de distribuţie, pentru înrăutăţirea calităţii serviciului de distribuţie prestat sau premierea acestora, în cazul în care se realizează o calitate a serviciului de distribuţie superioară celei stabilite prin standardul de performanţă.

(2) Pentru prima perioadă de reglementare şi cel puţin primul an al celei de-a doua perioade de reglementare, valoarea factorului S este zero, realizandu-se doar monitorizarea indicatorilor de performanţă.

(3)  Factorul S se determină conform unei metodologii de calcul elaborate de ANRE.

Art. 104. - In cea de-a doua perioadă de reglementare, nivelul anual al volumului de venituri supus riscului penalizării/premierii, asociat nerespectării/depăşirii indicatorilor de calitate, nu va depăşi 2%. Nivelul veniturilor asociat acestei penalizări/premieri pentru cea de-a treia perioadă de reglementare va fi stabilit printr-un proces consultativ, dar nu va depăşi 4% din venituri.

9. Tarifele de distribuţie

Art. 105. - Tarifele activităţii de distribuţie acoperă costurile eficiente ale operatorului de distribuţie asociate realizării serviciului de distribuţie a energie electrice.

Art. 106. -Tarifele pentru serviciul de distribuţie pot fi de tip monom sau binom şi sunt diferenţiate pe operatori principali de distribuţie, pe niveluri de tensiune şi/sau pe alte categorii stabilite.

Art. 107. - (1) Pe parcursul primei perioade de reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 18% în termeni reali.

(2) In cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integrală a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii următor(i), în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.

Art. 108. - (1) In cadrul celei de-a doua perioade de reglementare, tarifele de distribuţie nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 12% în termeni reali.

(2) In cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integrală a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii următor/următori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.

Art. 109. - (1) Autoritatea competentă poate impune şi limitări valorice ale nivelurilor preţurilor/tarifelor ce compun coşul de tarife plafon.

(2) In cazul în care limitarea creşterii tarifelor conform alin. (1) nu permite operatorilor de distribuţie obţinerea integrală a veniturilor reglementate aprobate, diferenţa se va recupera în anul/anii următor/următori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor, conform unei proceduri specifice emise de ANRE.

Art. 110. - (1) Autoritatea competentă poate impune plafonări suplimentare ale preţurilor/tarifelor reglementate pentru evitarea subvenţiilor între diverse niveluri de tensiune.

(2) Dacă se constată existenţa subvenţiei încrucişate rezultate din modul de alocare a costurilor pe nivele de tensiune, operatorul de distribuţie prezintă autorităţii competente un program de eliminare graduală a acestora.

9.1. Alocarea costurilor şi aplicarea tarifelor pentru serviciul de distribuţie

Art. 111. - Operatorul principal de distribuţie îşi realizează structura şi nivelul tarifelor ce formează coşul de tarife plafon. Autoritatea competentă are responsabilitatea controlului alocării costurilor şi a calcului tarifelor, transmise de operatorul principal de distribuţie, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.

Art. 112. - In stabilirea structurii şi nivelului tarifelor de distribuţie, operatorul principal de distribuţie trebuie să aibă în vedere condiţiile tehnico-economice ale reţelei de distribuţie şi gradul de suportabilitate al consumatorilor, conform prevederilor art. 107, 108, 109 şi 110.

Art. 113. - (1) Metoda de alocare a costurilor adoptată de operatorul principal de distribuţie trebuie să fie pusă la dispoziţia autorităţii competente şi explicată în documentaţia transmisă pentru aprobarea tarifelor.

(2) Metoda de alocare a costurilor rămane neschimbată pe durata unei perioade de reglementare. Orice modificare a metodei de alocare a costurilor se poate face pentru următoarea perioadă de reglementare după aprobarea explicită a autorităţii de reglementare.

Art. 114. - Pe langă impunerea unor limitări asupra anumitor tarife, autoritatea competentă verifică procedura de stabilire a tarifelor şi poate realiza o examinare detaliată a regulilor de alocare a costurilor, în cazul în care constată subvenţii substanţiale între diferite tarife.

Art. 115. - Costurile justificate se vor aloca de către operatorii principali de distribuţie conform structurii stabilite a tarifelor de distribuţie.

Art. 116. - (1) Valoarea mijloacelor fixe care prin natura lor nu pot fi alocate direct unui nivel de tensiune se repartizează pe niveluri de tensiune, folosindu-se drept cheie de alocare ponderea categoriei de instalaţii pe nivel de tensiune, din total categorii de instalaţii de distribuţie.

(2) Autoritatea competentă are dreptul să analizeze şi să verifice dacă se respectă prevederile legale privind evitarea subvenţiei încrucişate.

Art. 117. - Pentru fiecare nivel de tensiune (precizat prin indicele „J") se determină energia electrică distribuită prin acesta Ej, pentru serviciul de distribuţie prestat, exceptand energia tranzitată spre ceilalţi operatori de distribuţie şi/sau OTS.

EJ  = ECE,J + EF,J  + ET,J                                 (MWh)                 (11)

Art. 118. - (1) Pană la sfarşitul primului semestru al ultimului an din cadrul primei perioade de reglementare operatorii principali de distribuţie sunt obligaţi să propună autorităţii competente o metodologie de alocare a costurilor de operare şi mentenanţă, a amortizării, recunoscută de autoritatea competentă, şi a rentabilităţii bazei reglementate a activelor pe niveluri de tensiune.

(2) In lipsa propunerii, autoritatea competentă va impune o astfel de metodologie fără consultarea societăţilor de distribuţie.

Art. 119. - (1) In prima perioadă de reglementare costul de achiziţie al energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic reglementat se alocă pe  niveluri de tensiune, utilizandu-se drept cheie de defalcare ponderea CPT (MWh) pe nivelul de tensiune respectiv în total CPT (MWh).

(2) Incepand cu a doua perioadă de reglementare se poate utiliza o altă cheie de defalcare pe niveluri de tensiune a costurilor cu CPT reglementat, stabilită printr-o metodologie specifică.

Art. 120. - (1) Tarifele de distribuţie aferente anului t+1 se obţin din venitul reglementat aferent anului t+1, care include corecţiile aferente anului t şi diferenţa de venituri din anul t, rezultată ca urmare a aplicării limitării în anul t a tarifelor de distribuţie, cu respectarea formulei următoare:

TDt+1 = TDt * (l+RIt+1/100- Xfinal/100 ± S/100)              (lei)                         (12)

unde:

TDt+1 -tariful mediu ponderat aferent anului t+1;

TDt - tariful mediu ponderat în vigoare în anul t.

(2) Creşterea tarifului mediu ponderat (exprimat în termeni reali) nu poate depăşi de la un an la altul limitele impuse de ANRE, conform prevederilor prezentei metodologii.

Art. 121. -Tariful aferent serviciului de distribuţie se aplică la punctul de delimitare dintre operatorul principal de distribuţie şi utilizator.

Art. 122. - (1) Pentru prima perioadă de reglementare tarifele sunt de tip monom simplu, fiind exprimate în Iei/MWh.

(2) Incepand cu al doilea an al celei de-a doua perioade de reglementare, tarifele de distribuţie pot fi de tip binom, avand în componenţă un termen exprimat în Iei/MW şi un termen exprimat în Iei/MWh.

(3) Incepand cu tarifele de distribuţie care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2009, alocarea veniturilor se poate face pe cel puţin 5 categorii definite prin reglementări ANRE.

(4) Trecerea la tarife de distribuţie de tip binom şi/sau pe 5 categorii se va realiza prin alocarea veniturilor aferente ultimelor tarife de tip monom, în vigoare, pe structura propusă pentru noile tarife de distribuţie.

10. Transmiterea datelor şi informaţiilor la autoritatea competentă pentru aprobarea tarifelor pentru serviciul de distribuţie

Art. 123. - (1) Informaţiile transmise de operatorul principal de distribuţie la autoritatea competentă se bazează pe proceduri interne pentru înregistrarea şi păstrarea datelor şi vor fi însoţite de explicarea ipotezelor ce stau la baza obţinerii datelor transmise.

(2) Aceste informaţii sunt în conformitate cu:

a) legislaţia contabilă în vigoare în Romania;

b)  regulile şi practicile contabile interne ale operatorului de distribuţie; şi

c) orice altă reglementare emisă de autoritatea competentă.

Art. 124. - Inainte de începerea unei noi perioade de reglementare, operatorul principal de distribuţie transmite la ANRE, pană la data de 1 octombrie (dată de intrare la ANRE) a ultimului an al perioadei anterioare de reglementare, următoarele documente şi informaţii:

a) solicitarea de aprobare a tarifelor, cu specificarea exactă a valorilor solicitate, cu respectarea limitării impuse coşului de tarife;

b) date generale, conform anexei nr. 1;

c) costurile şi veniturile reglementate, conform anexei nr. 2;

d)  programul de investiţii, cu detalierea costului estimat, a surselor de finanţare şi amortizarea aferentă noilor investiţii, conform anexei nr. 3;

e) bilanţ de energie, conform anexei nr. 4;

f) alte date, conform anexei nr. 5;

g) programul de investiţii detaliat, conform anexei nr. 8;

h) descrierea şi justificarea metodelor folosite pentru alocarea costurilor şi documentaţia suport;

i) o scrisoare de consimţămant semnată de conducătorul societăţii privind posibila publicare a datelor transmise, cu specificarea, eventual, a acelor date care au caracter confidenţial sau de secret de serviciu, conform legislaţiei în vigoare.

Art. 125. - Pentru aprobarea anuală a tarifelor, operatorul principal de distribuţie furnizează autorităţii competente, pană cel mai tarziu la data de 1 octombrie (data de intrare la ANRE) a anului curent t,

a) datele necesare corecţiei cantităţilor de energie electrică distribuită, a CPT reglementat (cantitate şi preţ), conform anexei nr. 6;

b)   datele necesare corecţiei costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile, conform anexei nr. 7;

c)  alte date pe care ANRE le consideră necesare pentru aprobarea tarifelor.

Art. 126. - Autoritatea competentă poate solicita sau efectua independent verificări şi/sau auditare pentru oricare dintre informaţiile pe care Ie-a solicitat sau care i-au fost furnizate conform prevederilor prezentei metodologii.

Art. 127. - (1) Operatorul principal de distribuţie are obligaţia să transmită autorităţii competente orice informaţii şi documente suplimentare pe care aceasta le consideră necesare pentru aprobarea tarifelor de distribuţie.

(2) Termenele stipulate de autoritatea competentă (ca dată de intrare la ANRE) pentru transmiterea datelor şi informaţiilor sunt obligatorii, orice informaţie sau document transmis ulterior termenului precizat de ANRE nemaifiind luat în considerare.

(3) Autoritatea competentă monitorizează lunar costurile şi veniturile operatorului principal de distribuţie, conform reglementărilor în vigoare.

Art. 128. - Informaţiile furnizate anual sau pentru o perioadă de reglementare vor fi considerate ca acceptate în cazul în care autoritatea competentă nu a cerut în scris vreo adăugare sau modificare, în termen de 30 de zile de la primirea ultimelor date şi/sau informaţii de la operatorii principali de distribuţie, considerate de la data intrării la ANRE.

Art. 129. - După fiecare perioadă de reglementare, autoritatea competentă iniţiază un proces de consultare cu operatorii principali de distribuţie privind nivelul costurilor şi veniturilor realizate în perioada de reglementare anterioară, precum şi propunerile pentru perioada următoare.

Art. 130. - Pe baza analizei efectuate pentru stabilirea tarifelor, în perioada 15 noiembrie - 1 decembrie ale fiecărui an, au loc discuţii la autoritatea competentă cu fiecare operator principal de distribuţie, în scopul prezentării rezultatelor analizei efectuate pentru stabilirea nivelului tarifelor de distribuţie pentru următorul an reglementat.

Art. 131. -In mod excepţional, pentru a doua perioadă de reglementare se acceptă ca datele şi informaţiile furnizate de către operatorii principali de distribuţie, conform art. 124-125, să fie transmise pană la data de 1 noiembrie.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 39/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 39 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu