ORDIN
Nr. 3372 din 8 martie 2004
privind aprobarea Planului-cadru de invatamant pentru scoala de arte si meserii
- invatamant special
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 972 din 22 octombrie 2004

In baza dispozitiilor Legii nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, in temeiul Hotararii Guvernului nr. 741/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei, cercetarii si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1
(1) Se aproba Planul-cadru de invatamant pentru scoala de arte si meserii -
invatamant special, prezentat in anexa nr. 1, care face parte integranta din
prezentul ordin.
(2) Se aproba Instructiunile privind aplicarea Planului-cadru de invatamant
pentru scoala de arte si meserii - invatamant special, prezentata in anexa nr.
2, care face parte integranta din prezentul ordin.
(3) Prezentul plan-cadru de invatamant pentru scoala de arte si meserii -
invatamant special se aplica la toate clasele profesionale speciale cu elevi cu
deficiente din unitatile de invatamant special, precum si la clasele
profesionale speciale compacte, cu elevi cu deficiente, integrate in scoala
publica.
(4) Elevii cu deficiente integrati individual sau in grup/grupa in clase
din scoala publica urmeaza planul-cadru de la scoala de arte si meserii aprobat
prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 5.723/2003 cu
servicii de sprijin pentru clasele a IX-a si a X-a.
Art. 2
Incepand cu anul scolar 2004 - 2005, la clasa a IX-a se aplica Planul-cadru
de invatamant pentru scoala de arte si meserii - invatamant special si
instructiunile privind aplicarea planului-cadru prevazute in anexele nr. 1 si 2
la prezentul ordin.
Art. 3
Anii II, III si IV scoala profesionala speciala functioneaza in anul scolar
2004 - 2005 conform planurilor-cadru aprobate prin Ordinul ministrului
educatiei nationale nr. 3.796/1999.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 5
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, inspectoratele scolare
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si unitatile de invatamant
special vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
PLAN-CADRU DE INVATAMANT
scoala de arte si meserii - invatamant special
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
N - nr. ore/sapt.
T - nr. total ore/sapt.
S - nr. sapt.
I - Instruire si pregatire practica pentru examenul de absolvire*)
______________________________________________________________________________
|Nr. | Aria curriculara |
|crt.|
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Disciplina | Alocare ore de studiu | I
|
| |________________________________________________|
|
| | clasa a IX-a | clasa a X-a | clasa a XI-a |
|
| |________________|_______________|_______________| |
| | N | T | S | N | T | S | N | T | S |
|
| |______| | |______| | |______| | |
|
| |TC|CDL| | |TC|CDL| | |TC|CDL| | |
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 1 | Limba si comunicare
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Limba si |2 | | | |2 | | | |1 | | | |
|
| literatura romana | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Limba moderna |1 | | | |1 | | | |- | | | |
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 2 | Matematica si stiinte
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Matematica |2 | | | |2 | | | |1 | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Fizica-Chimie |2*| | | |1 | | | |1 | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Elemente de |1 | | | |1 | | | |- | | | |
|
| Biologie-Ecologie | | | | | | | | | | | | | |
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 3 | Om si societate
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Istorie |1 | | | |- | | | |- | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Geografie |1 | | | |- | | | |- | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Religie |1 | | | |1 | | | |1 | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Educatie |- | | | |1 | | | |1 | | | |
|
| antreprenoriala | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 4 | Arte |
|____|_________________________________________________________________________|
| Arte |- | 2 | 32| 34|- | 2 | 32| 32|- | 2 | 32| 34|
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 5 | Educatie fizica si sport
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Educatie fizica |1 | | | |1 | | | |1 | | | | |
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 6 | Consiliere si orientare
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Consiliere |1 | | | |1 | | | |1 | | | |
|
| educationala | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_______|
| 7 | Tehnologii*
|
|____|_________________________________________________________________________|
| Tehnologia |1 | | | |1 | | | |- | | | |
|
| informatiei | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | | |
|
| Cultura de |4 | | | |4 | | | |3 | | | |
|
| specialitate | | | | | | | | | | | | |
|
|_____________________|__| | | |__| | | |__| | |
|_______|
|Instruire|saptamanal |12| | | |14| | | |20| | | |-| -
|
|practica |___________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_|_____|
| |comasat |- | | | 2/30|- | | |4/30|- | - | |
|-|14/30|
|_________|___________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_|_____|
|TOTAL |30| 2 | 32| 34+2|30| 2 | 32|32+4|30|2 | | | | 420
|
|_____________________|__|___|___|_____|__|___|___|____|__|___|___|____|_|_____|
|Total ore/an | 1148 | - | - | 1208 | | | 1088 | | | 420
|
|_____________________|______|___|_____|______|___|____|______|___|____|_______|
Legenda:
TC - trunchi comun
CDL - curriculum in dezvoltarea locala (se elaboreaza in scoala cu
participarea partenerilor sociali, pe baza standardelor ocupationale existente
si se studiaza obligatoriu).
ANEXA 2
INSTRUCTIUNI
privind aplicarea Planului-cadru de invatamant pentru scoala de arte si meserii
- invatamant special
1. Prezentul plan-cadru de invatamant pentru scoala de arte si meserii -
invatamant special, se aplica de catre toate unitatile de invatamant special,
precum si de catre clasele profesionale speciale compacte, integrate in scoala
publica.
2. Pentru elevii cu deficiente usoare si medii, integrati individual sau in
grup/grupa in scoala publica, se aplica planul-cadru pentru scolile de arte si
meserii. In vederea facilitarii actiunii de adaptare, de integrare si de
profesionalizare eficiente, acestia beneficiaza de servicii de sprijin pentru
clasele a IX-a si a X-a.
3. Terapiile specifice se aplica atat la invatamantul special, cat si la
cel integrat si sunt normate astfel: o catedra de 16 ore la 150 de elevi, iar
activitatea se desfasoara in grup de 2 - 4 elevi, numai cu cei recomandati de
catre comisia interna de evaluare continua.
Acestea cuprind:
- terapia tulburarilor de limbaj;
- imbogatirea si vehicularea vocabularului de specialitate;
- cultura fizica medicala si kinetoterapie;
- orientarea spatiala si mobilitatea;
- activitatea de independenta sociala;
- activitatea de audiologie educationala si audiologie tehnica;
- structurarea si compensarea limbajului;
- terapia tulburarilor de comportament.
4. Meseriile in care sunt profesionalizati elevii din scolile de arte si
meserii - invatamant special sunt identice cu cele ale invatamantului public.
Selectia lor se face in functie de tipul si de gradul deficientei.
5. Ariile curriculare "Matematica si stiinte", "Om si
societate".
Continuturile disciplinelor de cultura generala trebuie sa constituie baza
culturii profesionale. In acest sens se va insista mai mult pe continutul
practic-aplicativ. Prin partea practic-aplicativa a disciplinelor se asigura
formarea competentelor profesionale pe baza cunostintelor pentru disciplinele
tehnologice corespunzatoare diferitelor domenii. Astfel cunostintele de
matematica, fizica, chimie si biologie sunt necesare tuturor domeniilor si, in
mod special, domeniului tehnic, al obtinerii si procesarii materialelor,
estetica si igiena corpului uman, agricultura, industria alimentara si
silvicultura.
Prin educatie civica si antreprenoriala, istorie si geografie se asigura
extinderea competentelor de orientare si integrare socio-profesionala si, in
special, de cunoastere a societatii.
6. Aria curriculara "Tehnologii":
Disciplinele notate cu un asterisc in anexa nr. 1 sunt obligatorii si sunt
repartizate in functie de meserie, de tipul si de gradul deficientei, precum si
de dotarea unitatii de invatamant.
In clasa a IX-a cultura de specialitate este constituita din disciplinele:
studiul materialelor si tehnologia meseriei specifice ocupatiei din domeniul in
care se pregatesc elevii, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei nationale
nr. 3.796/1999.
In clasa a X-a si in anul de completare cultura de specialitate se
constituie din disciplinele: desen tehnic de specialitate si tehnologia
meseriei pentru domeniile: tehnic (mecanic, electric, electromecanic,
electronica si automatizari, mecatronica), obtinerea si procesarea materialelor
(chimie industriala, industrie usoara, constructii, materiale de constructii,
tehnologii poligrafice, prelucrarea lemnului). Pentru celelalte domenii:
economic (comert, alimentatie publica si turism), agricultura-industrie
alimentara si silvicultura, estetica si igiena corpului uman, cultura de
specialitate cuprinde "Utilajul si tehnologia meseriei", specifica
domeniului respectiv.
7. Instruirea practica se va realiza cu clasa intreaga, in ateliere sau in
laboratoare dotate corespunzator. Activitatea practica comasata se va desfasura
sub supravegherea cadrelor didactice aflate in activitate in ateliere-scoala,
in intreprinderile, societatile comerciale etc., cu care unitatea scolara a
incheiat contracte sau conventii de colaborare.
Instruirea comasata poate fi efectuata si in localitatea de domiciliu a
elevului, cu conditia existentei unui atelier care desfasoara activitate
productiva avand profilul meseriei. Aceasta instruire se desfasoara sub
supravegherea stricta atat a patronului, cat si a parintelui elevului.
In cazurile in care unitatile scolare nu pot asigura practica comasata in
timpul anului scolar, elevii pot efectua practica in cadrul diferitelor
societati comerciale sau la agenti economici din localitatea de domiciliu,
urmand sa prezinte o adeverinta din care sa rezulte faptul ca au efectuat practica
comasata obligatorie. In cazul in care nu exista posibilitatea efectuarii
acestui tip de practica, aceasta se va realiza prin prelungirea perioadei de
"Instruire si pregatire practica pentru examenul de absolvire" cu
numarul de zile de practica planificat.
Semnul "*)" reprezinta o perioada suplimentara de instruire
practica (un semestru scolar) pentru finalizarea si consolidarea deprinderilor
de munca in cadrul procesului de practica, precum si pentru elaborarea si
pregatirea examenului si a lucrarii de absolvire.
Organizarea si desfasurarea pregatirii practice pentru examenul de
absolvire vor fi asigurate de catedrele tehnice de specialitate, in cadrul
normei didactice prevazute de Legea nr. 109/2001.
8. Curriculumul in dezvoltarea locala (CDL):
CDL se elaboreaza in scoala cu participarea partenerilor locali, pe baza
standardelor profesionale existente.
Extinderea competentelor se va asigura prin includerea unor module sau
capitole in cadrul unor continuturi specifice activitatii locale existente.
Acestea se realizeaza in orele repartizate prin CDL.
Etapele elaborarii si aprobarii CDL sunt:
- elaborarea CDL in cadrul comisiei metodice de specialitate din unitatea
de invatamant special, in colaborare cu agentii economici locali;
- dezbaterea si avizarea in consiliul profesoral si in consiliul de
administratie;
avizarea de catre inspectorul scolar de specialitate din cadrul
inspectoratului scolar judetean;
analiza anuala a finalitatilor si a rezultatelor CDL.