ORDIN Nr. 310
din 16 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 1.706/2007 privind
conducerea si organizarea unitatilor si compartimentelor de primire a
urgentelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 23 martie 2009
Văzând Referatul de aprobare al Centrului operativ
pentru situaţii de urgenţă şi al Direcţiei generale de sănătate publică,
asistenţă medicală şi programe nr. I.B. 1.954/2009,
în conformitate cu prevederile art. 101 alin. (4) din
titlul IV „Sistemul naţional de asistenţă medicală de
urgenţă şi de prim ajutor calificat" din Legea nr. 95/2006 privind reforma
în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu
modificările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007 privind
conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a
urgenţelor, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 724 din 25 octombrie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 11 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - UPU au următoarele spaţii funcţionale,
organizate şi dotate în conformitate cu anexa nr. 1:
1. spaţiul de primire/triaj a/al pacienţilor;
2. biroul de informare/documentare al UPU;
3. camera de resuscitare;
4. spaţiul pentru evaluare şi tratament imediat;
5. spaţiul pentru evaluarea şi tratamentul urgenţelor
minore care nu necesită monitorizare;
6. spaţiul pentru ghipsare/pregătirea atelelor ghipsate;
7. spaţii de consultaţii specifice;
8. salon de observaţie;
9. spaţii de izolare;
10. spaţii de depozitare;
11. spaţii de aşteptare;
12. spaţiul de prelucrări sanitare/deparazitare;
13. spaţiul de decontaminare;
14. spaţii destinate investigaţiilor paraclinice şi
radiologice;
15. spaţii administrative;
16. spaţiul destinat întâlnirilor colective ale
personalului UPU, precum si instruirii personalului si, după caz, a
rezidenţilor din cadrul UPU."
2. Articolul 40 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - CPU au următoarele spaţii minime
funcţionale organizate şi
dotate în conformitate cu dispoziţiile prevăzute în
anexa nr. 1:
1. spaţiul de primire/triaj a/al pacienţilor;
2. biroul de informare/documentare al CPU;
3. camera de resuscitare;
4. spaţiul pentru evaluare şi tratament imediat;
5. salon de observaţie;
6. spaţiul pentru ghipsare/pregătirea atelelorghipsate;
7. spaţii de depozitare;
8. spaţii de aşteptare;
9. spaţiul de igienizare/deparazitare;
10. spaţii administrative."
3. La articolul 69, după
alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) In condiţiile îndeplinirii unuia sau mai multora
dintre criteriile de internare prevăzute la art. 68, medicul de gardă din UPU
sau CPU are dreptul de a interna pacientul într-o secţie de specialitate a
spitalului, în următoarele situaţii excepţionale:
a) medicul de gardă din UPU sau CPU apreciază că
trimiterea pacientului la domiciliu sau internarea acestuia într-un salon de
observaţie din cadrul UPU sau CPU este în detrimentul stării de sănătate a
pacientului;
b) medicul de gardă din secţia de specialitate a
spitalului nu se prezintă la consultul de specialitate solicitat de către
medicul de gardă din UPU sau CPU, în condiţiile prevăzute în prezentul ordin;
c) starea pacientului necesită o abordare
multidisciplinară şi niciunul dintre medicii de gardă din secţiile de
specialitate ale spitalului nu doreşte internarea acestuia în secţia
respectivă;
d) orice altă situaţie bine justificată în care medicul
de gardă din UPU sau CPU consideră necesară internarea pacientului, cu acordul
medicului şef al UPU sau CPU şi cu informarea conducerii
spitalului.
(6) In situaţiile prevăzute la alin. (5), în cazul
lipsei temporare de locuri în secţia de specialitate a spitalului în care
medicul de gardă din UPU sau CPU consideră necesară internarea pacientului,
acesta poate fi internat într-o secţie cu profil înrudit, urmând a fi
transferat în secţia de specialitate corespunzătoare patologiei prezentate la
eliberarea unui loc. In aceste situaţii, internarea se face cu informarea
medicului de gardă din specialitatea în care se consideră necesară internarea
pacientului."
4. Articolul 72 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 72. - (1) Pacienţii aflaţi în stare critică,
necesitând monitorizare şi
ventilaţie, vor fi preluaţi de secţiile de ATI în urma stabilizării şi
investigării lor.
(2) Internarea pacienţilor politraumatizaţi în primele
24 de ore se realizează, după caz, la secţiile de chirurgie generală sau la
secţiile de ATI, prin secţiile de chirurgie generală."
5. Articolul 89 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 89. - (1) Colaborarea dintre UPU şi CPU şi
secţiile din spitalul din
care fac parte se realizează în condiţii de egalitate între structurile
respective, UPU şi CPU nefiind subordonate altor secţii din spital.
(2) Spitalele care au în structura lor UPU sau CPU au obligaţia de a asigura un procent de 5-10% din
numărul total de paturi ale spitalului pentru internarea în regim de urgenţă a
pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU. La stabilirea numărului de paturi
necesar internării pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU se are în vedere media
internărilor zilnice în regim de urgenţă pe o perioadă de cel puţin 6 luni.
Responsabilitatea asigurării paturilor libere revine şefilor de secţie.
(3) In situaţia în care secţiile de specialitate ale
spitalului nu pot asigura numărul de paturi libere prevăzut la alin. (2), se
reconsideră programul de internare a pacienţilor planificaţi.
(4) In cazul în care secţiile de ATI nu pot asigura
numărul de paturi libere pentru internarea în regim de urgenţă a pacienţilor
proveniţi din UPU sau CPU, în cadrul spitalului se va lua în considerare
replanificarea operaţiilor elective pentru care au fost rezervate paturi în
aceste secţii; secţiile de terapie intensivă au obligaţia de a prelua în mod
prioritar pacienţii ventilaţi aflaţi în UPU sau CPU.
(5) Internarea pacienţilor pe paturile prevăzute la
alin. (2) se face doar prin UPU sau CPU.
(6) Lista paturilor libere care se asigură pentru
internarea în regim de urgenţă a pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU se predă
conducerii UPU sau CPU, zilnic, inclusiv în zilele de sâmbătă şi duminică,
precum şi de sărbători legale, până cel târziu la ora 12,00.
(7) Lista paturilor libere prevăzută la alin. (6)
include şi paturile de terapie intensivă cu capacitate de ventilaţie.
(8) Spitalele de specialitate
sau spitalele generale, precum şi spitalele pavilionare care nu au în structura
organizatorică UPU sau CPU, dar care prin activitatea lor participă la
acordarea asistenţei medicale de urgenţă, au obligaţia de a asigura un procent
variabil din numărul total de paturi ale spitalului pentru internarea în regim
de urgenţă a pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU, după cum urmează:
a) 5-10% din numărul total de paturi ale spitalului, în
situaţia în care spitalul respectiv este singura unitate sanitară cu paturi de
profil din localitate. La stabilirea numărului de paturi necesar internării
pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU se are în vedere media internărilor
zilnice în regim de urgenţă pe o perioadă de cel puţin 6 luni;
b) 5-10% din numărul total de paturi ale spitalului,
dacă în localitatea respectivă există şi alte unităţi sanitare cu paturi de
acelaşi profil. In această situaţie, pentru stabilirea numărului de paturi
necesar internării pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU se are în vedere media
internărilor de urgenţă prin UPU sau CPU în ultimele 6 luni pentru toate
secţiile cu acelaşi profil, fiecare secţie de specialitate din cadrul fiecărui
spital urmând să asigure un procent din numărul paturilor necesare, procent
care nu se va stabili sub 5% din numărul total al paturilor din secţia
respectivă.
(9) Prevederile alin. (3)-(7) sunt aplicabile şi în
situaţiile prevăzute la alin. (8)."
Art. II. -In termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin se înfiinţează
dispeceratul unic pentru centralizarea paturilor libere care se asigură de
către spitalele de urgenţă din municipiul Bucureşti pentru internarea
pacienţilor proveniţi din UPU sau CPU. Locaţia amplasării dispeceratului unic,
modalitatea de organizare şi funcţionare a acestuia, precum şi termenul de
operaţionalizare se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac