ORDIN Nr. 252
din 16 octombrie 2009
pentru aprobarea Schemei de
ajutor de stat acordat operatorilor economici care presteaza serviciul de
interes economic general de producere, transport, distributie si furnizare a
energiei termice în sistem centralizat catre populatie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 715 din 23 octombrie 2009
Având în vedere prevederile art. 4 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009 privind acordarea unor ajutoare
de stat operatorilor economici care prestează serviciul public de producere,
transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat către
populaţie şi ale art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar, şi ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat acordat
operatorilor economici care prestează serviciul de interes economic general de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice în sistem
centralizat către populaţie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
ANEXĂ
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
acordat operatorilor economici care prestează
serviciul de interes economic general de producere, transport, distribuţie şi
furnizare a energiei termice în sistem centralizat către populaţie
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. - (1) Prezenta schemă cuprinde condiţiile de
acordare a ajutoarelor de stat, pentru acoperirea costurilor înregistrate de
către operatorii economici ca urmare a prestării serviciului public de
alimentare cu energie termică în sistem centralizat, conform:
a) Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009
privind acordarea unor ajutoare de stat operatorilor economici care prestează
serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în
sistem centralizat către populaţie.
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia
notificării conform prevederilor Deciziei Comisiei 2005/842/CE din 28 noiembrie
2005 privind aplicarea articolului 86 alineatul (2) din Tratatul CE la ajutorul
de stat, sub forma compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public, acordat
anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredinţată prestarea unui serviciu de
interes economic general, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 312 din 29 noiembrie 2005.
Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată având în
vedere următoarele acte normative:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007;
b) Decizia Comisiei 2005/842/CE;
c) Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de
utilităţi publice, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Legea nr. 325/2006 a serviciului public de
alimentare cu energie termică;
e) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009;
f) Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectivele schemei
Art. 3. - Ajutoarele de stat acordate conform prezentei
scheme au ca scop asigurarea continuităţii serviciilor de alimentare a
populaţiei cu energie termică în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă
şi siguranţă, prin compensarea costurilor generate de obligaţia de prestare a
acestor servicii publice.
Art. 4. - Obiectivele prezentei scheme constau în:
a) compensarea costurilor rezultate din prestarea
serviciului de interes economic general în sectorul producerii, transportului,
distribuţiei şi furnizării energiei termice în sistem centralizat;
b) desfăşurarea în condiţii de siguranţă şi confort a
serviciului public de alimentare cu energie termică, prestat de potenţialii
beneficiari ai schemei.
CAPITOLUL III
Domeniul de aplicare/Condiţii de eligibilitate
III.1. Domeniul de aplicare
Art. 5. - Schema de ajutor de stat se aplică
operatorilor economici care prestează cel puţin una dintre următoarele
componente ale serviciului de interes economic general, respectiv producere,
transport, distribuţie şi furnizare de energie termică pentru populaţie în sistem
centralizat.
Art. 6. - (1) Producerea, transportul, distribuţia şi
furnizarea energiei termice în sistem centralizat reprezintă servicii de
interes economic general, respectiv servicii comunitare de utilităţi publice,
înţelese ca totalitatea activităţilor de interes public general, desfăşurate la
nivelul oraşelor, municipiilor sau judeţelor, sub conducerea, coordonarea şi
responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, în scopul
satisfacerii cerinţelor comunităţilor locale, conform art. 1 alin. (3) din
Legea nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Serviciile de utilităţi publice fac parte din sfera
serviciilor publice de interes general şi au următoarele particularităţi:
a) au caracter economico-social;
b) răspund unor cerinţe şi necesităţi de interes şi
utilitate publică;
c) au caracter tehnico-edilitar;
d) au caracter permanent şi regim de funcţionare
continuu;
e) regimul de funcţionare poate avea caracteristici de
monopol;
f) presupun existenţa unei infrastructuri tehnico-edilitare
adecvate;
g) aria de acoperire are dimensiuni locale: comunale,
orăşeneşti, municipale sau judeţene;
h) sunt înfiinţate, organizate şi coordonate de
autorităţile administraţiei publice locale;
i) sunt organizate pe principii economice şi de
eficienţă;
j) pot fi furnizate/prestate de către operatori care
sunt organizaţi şi funcţionează fie în baza reglementărilor de drept public,
fie în baza reglementărilor de drept privat.
Art. 7. - Operatorii economici care produc, transportă,
distribuie şi furnizează energie termică populaţiei în sistem centralizat
prestează serviciul public în baza licenţelor emise de Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare A.N.R.E., sau
de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de
Utilităţi Publice, denumită în continuare A.N.R.S.C.
Art. 8. - (1) Licenţele prin care sunt încredinţate
serviciile publice de interes economic general conţin în mod explicit
următoarele elemente:
a) natura, scopul şi durata pentru care se
încredinţează prestarea serviciului de interes economic general;
b) întreprinderea prestatoare şi teritoriul implicat;
c) natura drepturilor şi obligaţiilor speciale sau
exclusive acordate întreprinderii în cauză;
d) respectarea indicatorilor de performanţă.
(2) Licenţele prevăd obligaţiile ce revin societăţilor
care prestează servicii de interes economic general, şi anume: continuitatea în
furnizarea serviciului, asigurarea unui acces nediscriminatoriu la serviciul
public şi îndeplinirea standardelor de performanţă.
(3) Operatorii economici potenţiali beneficiari ai
schemei prestează obligaţia de serviciu public, asigurând funcţionarea efectivă
a acestor servicii esenţiale pentru populaţie, instituţii şi operatori
economici.
(4) Operatorii economici potenţiali beneficiari ai
prezentei scheme au obligaţia de a vinde agentul termic către consumatori
(populaţie) la preţul local de facturare la populaţie, stabilit prin hotărâre a
consiliului local, ţinând cont de gradul de suportabilitate al consumatorilor,
de regulă mult mai mic decât tariful reglementat de autoritatea competentă.
(5) Potrivit Legii nr. 51/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, alimentarea cu energie termică produsă centralizat
reprezintă serviciu de utilitate publică. Organizarea, exploatarea şi
funcţionarea serviciilor de utilităţi publice trebuie să asigure:
a) satisfacerea cerinţelor cantitative şi calitative
ale utilizatorilor, corespunzător prevederilor contractuale;
b) sănătatea populaţiei şi calitatea vieţii;
c) protecţia economică, juridică şi socială a
utilizatorilor;
d) funcţionarea optimă, în condiţii de siguranţă a
persoanelor şi a serviciului, de rentabilitate şi eficienţă economică, a
construcţiilor, instalaţiilor, echipamentelor şi dotărilor, corespunzător
parametrilor tehnologici proiectaţi şi în conformitate cu caietele de sarcini,
cu instrucţiunile de exploatare şi cu regulamentele serviciilor;
e) introducerea unor metode moderne de management;
f) introducerea unor metode moderne de elaborare şi
implementare a strategiilor, politicilor, programelor şi/sau proiectelor din
sfera serviciilor de utilităţi publice;
g) dezvoltarea durabilă, protejarea şi valorificarea
domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale şi
protecţia şi conservarea mediului, în conformitate cu reglementările specifice
în vigoare;
h) informarea şi consultarea comunităţilor locale
beneficiare ale acestor servicii;
i) respectarea principiilor economiei de piaţă,
asigurarea unui mediu concurenţial, restrângerea şi reglementarea ariilor de
monopol.
III.2. Condiţii de eligibilitate
Art. 9. - (1) Prezenta schemă se aplică operatorilor
economici care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) valoarea medie a cifrei de afaceri anuale
înregistrate de aceştia, aferentă celor două exerciţii financiare anterioare
anului în care a fost încredinţată prestarea serviciului de interes economic
general, este mai mică decât echivalentul în lei a 100 milioane euro; cifra de
afaceri anuală avută în vedere este cea dinainte de plata obligaţiilor către
stat şi trebuie să fie raportată la toate activităţile desfăşurate de
operatorul economic căruia i-a fost încredinţată obligaţia prestării
serviciului de interes economic general;
b) valoarea compensării anuale pentru serviciul public
de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat
este mai mică decât echivalentul în lei a 30 milioane euro, calculată ca medie
anuală a compensaţiei acordate pentru perioada 2006-2010.
(2) In scopul determinării pragurilor menţionate la
alin. (1), echivalentul în lei se calculează la cursul de schimb mediu anual,
comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru fiecare exerciţiu
financiar.
Art. 10. -In conformitate cu Decizia Comisiei
2005/842/CE, pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, operatorii
economici trebuie să deţină acte necesare, din care să rezulte:
a) natura şi durata obligaţiilor serviciului public;
b) întreprinderea şi teritoriul implicat;
c) natura oricăror drepturi exclusive sau speciale
încredinţate întreprinderii;
d) parametrii de calcul, control şi revizuire a
compensării.
Art. 11. - Potenţialii beneficiari sunt obligaţi să
ţină evidenţa contabilă separată pentru activitatea de prestare a serviciului
de interes economic general, în cazul în care aceştia desfăşoară şi alte
activităţi economice.
CAPITOLUL IV
Modalităţi de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - (1) Prin ajutorul de stat se vor finanţa
numai costurile operatorilor economici cauzate de prestarea serviciilor de
interes economic general înregistrate în perioada 2006- 2015.
(2) Măsurile de ajutor de stat constau în:
a) alocarea de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor, către bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale a unor sume care să reprezinte maximum 45% din
costurile determinate pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea
energiei termice destinate populaţiei, conform art. 4 alin. (1) şi (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b) alocarea din bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale a unor sume pentru acoperirea integrală a diferenţei
dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei
termice livrate populaţiei şi preţurile locale de facturare, conform art. 4
alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
c) alocarea de la bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale a unor sume pentru acoperirea pierderilor induse de
prestarea serviciilor publice de producţie, transport, distribuţie şi furnizare
a energiei termice pentru populaţie, în sistem centralizat, şi neacceptate în
preţ/tarif, conform art. 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările
şi completările ulterioare;
d) alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, prin bugetele locale, în scopul achitării unei părţi din
obligaţia de plată pe care o au operatorii economici către furnizorii de gaze
naturale şi cărbune, inclusiv transportul, conform art. 1 si 2 din Ordonanţa de
urgentă a Guvernului nr. 110/2009.
(3) Prin obligaţia de plată, conform alin. (2)
lit. d), se înţelege obligaţia comercială pe care o are operatorul economic
către furnizorii de gaze naturale şi cărbune, inclusiv transportul,
înregistrată la data de 1 octombrie 2009 şi neachitată până la data intrării în
vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009. La calculul
obligaţiei de plată nu se au în vedere dobânzile, penalităţile, majorările de
orice fel.
(4) Ajutorul de stat acordat sub forma măsurilor
prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) are în vedere acoperirea diferenţei dintre
preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice
livrate populaţiei, stabilit de autorităţile de reglementare, şi preţurile
locale de facturare, aprobate prin hotărâre a consiliului local.
(5) Ajutorul de stat acordat sub forma măsurilor
prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d) are în vedere acoperirea tuturor
costurilor generate de prestarea serviciului de interes economic general.
Art. 13. - (1) Măsurile de ajutor de stat prevăzute la
art. 12 alin. (2) lit. a) pot fi acordate în avans furnizorilor de energie
termică pentru populaţie, în vederea asigurării fondurilor necesare
constituirii stocurilor de cărbune, păcură şi de combustibil lichid uşor pentru
sezonul rece, inclusiv pentru cheltuielile de transport aferente constituirii
acestor stocuri.
(2) Valoarea deconturilor justificative pentru alocarea
efectivă a sumelor acordate în avans pentru producerea energiei termice
furnizate populaţiei se va deduce lunar din avansurile acordate potrivit alin.
(1).
(3) Regularizarea definitivă a avansurilor acordate
potrivit prevederilor alin. (1), pe baza deconturilor justificative pe luna
decembrie a anului curent, se va face până la data de 15 ianuarie a anului
următor, respectiv 15 aprilie, pentru avansurile acordate pentru perioada 1
ianuarie-31 martie a fiecărui an.
(4) Sumele acordate conform art. 12 alin. (2) lit. d),
rămase neutilizate în scopul în care au fost alocate, se restituie la Fondul de
rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului până la data de 10 decembrie 2009.
CAPITOLUL V
Cuantumul compensării
Art. 14. - (1) Cuantumul alocărilor de ajutor de stat
sub forma compensării nu va depăşi suma necesară acoperirii totale a costurilor
aferente prestării serviciului de interes economic general.
(2) Cuantumul compensării include toate avantajele
acordate de stat din resurse ale statului, ale unităţilor
administrativ-teritoriale sau ale altor organisme care administrează surse ale
statului ori ale colectivităţilor locale, indiferent de forma acestora.
(3) Costurile luate în calcul la stabilirea cuantumului
compensării vor include în general toate costurile efectuate pentru
funcţionarea serviciului de interes economic general. Acestea se calculează pe
baza principiilor de contabilitate a costurilor general acceptate, după cum
urmează:
a) în cazul în care activităţile prestatorului de
serviciu se limitează la operarea serviciilor de interes economic general de
producere, transport şi distribuţie a agentului termic, prin sisteme
centralizate, se pot lua în calcul toate costurile aferente acestuia;
b) în cazul în care prestatorul de serviciu desfăşoară
şi alte activităţi, care nu sunt legate de serviciul de interes economic
general în cauză, se iau în calcul numai costurile legate de serviciul de
interes economic general;
c) costurile alocate serviciului de interes economic
general pot acoperi toate costurile variabile ocazionate de asigurarea
respectivului serviciu, o contribuţie proporţională la costurile fixe comune
atât serviciului de interes economic general, cât şi altor activităţi, în
conformitate cu Decizia Comisiei 2005/842/CE;
d) costurile legate de investiţii, cu precădere cele
privind infrastructura, pot fi luate în calcul, atunci când acest lucru este
necesar pentru funcţionarea serviciului de interes economic general.
(4) Venitul care trebuie luat în considerare include
cel puţin întregul venit obţinut din serviciul de interes economic general, In
cazul în care întreprinderea în cauză deţine drepturi speciale sau exclusive
legate de un alt serviciu de interes economic general care generează un profit
ce depăşeşte profitul rezonabil sau beneficiază de alte avantaje acordate de
stat, atât profitul suplimentar, cât şi avantajul cuantificat vor fi luate în
considerare în calculul veniturilor sale.
Art. 15. -Ajutoarele de stat prevăzute la art. 12 nu
sunt acordate pentru compensarea costurilor generate de prestarea altor
activităţi decât producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei
termice, prin sisteme centralizate.
CAPITOLUL VI
Analiza ajutorului de stat sub forma compensării
serviciului de interes economic general
Art. 16. - (1) Compensarea nu depăşeşte costurile
aferente serviciului de interes economic general.
(2) Veniturile din prestarea serviciilor publice
reprezentate de livrarea energiei termice la preţuri/tarife reglementate către
consumatori sunt mai mici decât costurile pe care le implică aceste activităţi,
astfel încât se înregistrează pierderi din prestarea serviciului public. Intrucât
societăţile sunt obligate să ţină contabilitatea de gestiune cu înregistrarea
separată a activităţilor desfăşurate, se elimină orice posibilă compensare
încrucişată. Pentru fiecare dintre activităţile de alimentare cu energie
termică sunt emise licenţe distincte, care prevăd expres obligativitatea
contabilităţii de gestiune, cu înregistrare separată pe fiecare activitate de
interes economic general (producere, transport, distribuţie şi furnizare a
energiei termice).
(3) In perioada 2006-2010, activitatea de prestare a
serviciului public general înregistrează pierderi cauzate de tarifele de
producere, transport, distribuţie, furnizare a energie termice stabilite de
autorităţile de reglementare pentru energia termică livrată populaţiei şi
costurile reale înregistrate în activitatea operatorilor. Se previzionează că
şi perioada 2011 - 2015 va fi caracterizată de incapacitatea de acoperire a
costurilor determinate de prestarea serviciului public de alimentare cu energie
termică.
(4) In vederea soluţionării situaţiei financiare
dificile, cauzate de costurile ridicate din prestarea serviciului de interes
economic general, ajutorul de stat prevăzut în prezenta schemă, acordat de la
bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, are în vedere acoperirea
acestor costuri.
CAPITOLUL VII
Incredinţarea serviciului
Art. 17. - (1) Potenţialii beneficiari ai ajutorului de
stat definit în prezenta schemă sunt atât operatorii economici care au fost
selectaţi să îndeplinească obligaţia de serviciu public, pe baza procedurii
privind achiziţiile publice, cât şi cei selectaţi prin procedură de achiziţie
publică.
(2) Prestarea serviciilor publice are la bază licenţe
A.N.R.E. sau A.N.R.S.C. Incredinţarea serviciului se realizează prin hotărâri/decizii
ale autorităţii administraţiei publice centrale sau locale.
(3) O analiză a costurilor pe care le-ar fi avut, în
desfăşurarea aceluiaşi serviciu, alţi operatori economici, bine manageriaţi, nu
este relevantă, întrucât producătorii şi furnizorii ce activează pe piaţă sunt
întreprinderi publice, care primesc sprijin din partea statului pentru
îndeplinirea obligaţiei de serviciu public de interes general. Situaţia
acestora este similară, respectiv costurile reale ale serviciului excedează
veniturilor obţinute prin practicarea tarifului aprobat de consiliile locale,
iar cauzele care conduc la această stare de fapt sunt asemănătoare.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 18. - Schema de ajutor de stat se aplică în
perioada 2009-2015 pentru compensarea costurilor din prestarea serviciului de
interes economic general aferente perioadei 2006-2015.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 19. - (1) Valoarea totală estimată a ajutorului de
stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme este de 10.965.948 mii lei.
(2) Ajutorul de stat reglementat de Ordonanţa
Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
483/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în perioada
2010-2015 şi este estimat la valoarea maximă de 10.805.948 mii lei, astfel:
- mii lei -
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
Bugetul de stat
Compensarea totală a combustibilului, inclusiv TVA, conform art.
4 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 (maximum 45%)
|
868.232
|
896.015
|
921.103
|
944.130
|
944.130
|
944.130
|
Bugetele locale
|
832.113
|
858.741
|
882.786
|
904.856
|
904.856
|
904.856
|
(3) Ajutorul de stat reglementat de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 110/2009 se acordă în anul 2009 în sumă de 160.000 mii
lei.
Art. 20. - Numărul estimat al beneficiarilor schemei
este de maximum 85 de operatori economici, din care 18 beneficiază şi de
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009.
CAPITOLUL X
Autoritatea de implementare şi furnizorii. Procedura
de implementare
X.1. Autoritatea de implementare şi furnizorii
Art. 21. - (1) Ministerul Administraţiei şi
Internelor este autoritate de implementare a prezentei scheme.
(2) Furnizori de ajutor de stat pentru măsurile
descrise în prezenta schemă sunt unităţile administrativ-teritoriale care deţin
sisteme centralizate de asigurare a populaţiei cu energie termică.
X.2. Procedura de implementare pentru măsurile de
ajutor de stat acordat de la bugetul de stat în aplicarea Ordonanţei Guvernului
nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu
modificările şi completările ulterioare
Art. 22. - (1) Sumele de la bugetul de stat se
acordă prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi se
repartizează unităţilor administrativ-teritoriale, prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, proporţional cu cantitatea de energie termică
furnizată populaţiei, prin sisteme centralizate.
(2) Valoarea maximă a sumelor alocate de la bugetul de
stat se stabileşte, pentru fiecare operator în parte, de către autorităţile de
reglementare, în conformitate cu Metodologia de stabilire a preţurilor locale
de referinţă şi a sumelor necesare pentru compensarea combustibilului folosit
pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată
prin ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 21/514/2006, cu modificările
ulterioare.
(3) Sumele efectiv acordate se recalculează în limita
sumei aprobate anual prin legea bugetului de stat. Diferenţa nealocată de la
bugetul de stat este acoperită integral de la bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale.
X.3. Procedura de implementare pentru măsurile de
ajutor de stat prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009
Art. 23. - (1) Repartizarea sumei de 160.000.000 lei pe
unităţi administrativ-teritoriale se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Sumele provin din Fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, aprobat prin bugetul de stat pe anul 2009, prin
suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru
echilibrarea bugetelor locale.
X.4. Procedura de implementare la nivelul unităţilor
admi n istrativ-teritoriale
Art. 24. - (1) Anual, consiliul local aprobă
prin hotărâre sumele pentru acoperirea integrală a diferenţei dintre preţul de
producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate
populaţiei şi preţurile locale de facturare.
(2) Pentru acordarea ajutorului de stat sub formele
descrise la capitolul „Modalităţi de acordare a ajutorului de stat",
solicitantul va trebui să depună la aparatul de specialitate al primarului
unităţii administrativ-teritoriale următoarele documente:
a) copii ale actelor oficiale prin care i s-a
încredinţat responsabilitatea pentru funcţionarea serviciului de interes
economic general, care trebuie să precizeze:
- natura şi durata obligaţiilor de serviciu public;
- întreprinderea şi teritoriul în cauză;
- natura drepturilor exclusive sau speciale acordate
întreprinderii;
- parametrii pentru calculul, controlul şi revizuirea
compensaţiei;
- modalităţile de rambursare a eventualei
supracompensaţii şi mijloacele de evitare a supracompensaţiei;
b) copii ale bilanţurilor contabile aferente celor două
exerciţii financiare anterioare exerciţiului financiarîn care i-a fost atribuit
serviciul de interes economic general, precum şi orice alte documente
relevante;
c) o declaraţie pe propria răspundere cu privire la
sumele primite pentru compensarea cheltuielilor privind prestarea serviciului
de interes economic general în perioada 2006-2015, precum şi documentele
doveditoare, pe care le stabileşte furnizorul;
d) o declaraţie prin care argumentează că ajutorul de
stat intră în componenţa costurilor generate de obligaţia de prestare a
serviciilor publice;
e) orice alte documente solicitate de furnizor în
scopul clarificării situaţiei concrete a operatorului economic care solicită
ajutor de stat.
(3) Pentru a beneficia de măsurile cuprinse în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2009, pe lângă documentele prevăzute
la alin. (2), potenţialii beneficiari mai depun:
a) documente din care să rezulte că operatorul economic
înregistrează la data de 1 octombrie 2009 obligaţii de plată către furnizorii
de gaze naturale şi cărbune, inclusiv transport, neachitate până la data de 12
octombrie 2009;
b) copie a raportării financiare semestriale.
(4) Sumele se acordă beneficiarilor după verificarea în
prealabil a tuturor documentelor justificative, astfel încât să se evite o
eventuală supracompesare.
(5) Pentru măsurile cuprinse la art. 4 din Ordonanţa
Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
483/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sumele acordate
beneficiarilor sunt virate de către furnizori în conturi tip escrow, deschise
la bănci de către operatorul care prestează serviciul de interes economic
general.
CAPITOLUL XI
Controlul supracompensării
Art. 25. - Fiecare furnizor va face verificări
periodice ori se va asigura că astfel de verificări sunt făcute, pentru a se
constata dacă serviciile publice pentru care s-au acordat alocări în cadrul
schemei primesc sau nu compensări mai mari decât cuantumul determinat conform
prevederilor capitolului „Cuantumul compensării", ceea ce ar conduce la o
supracompensare a serviciului.
Art. 26. - In situaţia în care se constată
supracompensarea serviciului public, furnizorul va solicita beneficiarului să
ramburseze cuantumul aferent acesteia.
Art. 27. - Când valoarea supracompensării nu depăşeşte
10% din valoarea anuală a compensării calculate conform celor menţionate la
capitolul „Cuantumul compensării", aceasta poate fi reportată şi scăzută
din valoarea compensării aferente anilor următori celui în care s-a înregistrat
supracompensarea.
CAPITOLUL XII
Transparenţa şi confidenţialitatea
Art. 28. - Prezenta schemă de ajutor de stat va fi
publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Administraţiei şi
Internelor, la adresa http://www.mai.gov.ro/index07_15_4.htm
CAPITOLUL XIII
Raportare şi monitorizare
Art. 29. - Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin direcţia de specialitate, transmite Consiliului Concurenţei spre informare
prezenta schemă, în termen de 15 zile de la data adoptării.
Art. 30. - Ministerul Administraţiei şi Internelor va
înfiinţa un registru central al ajutorului de stat pentru operatorii economici
care prestează servicii de interes economic general, registru care va conţine
informaţii complete despre toate ajutoarele acordate în baza prezentei scheme
de ajutor de stat, pe care îl va publica pe pagina de internet www.mai.gov.ro
Art. 31. - Ministerul Administraţiei şi Internelor, în
calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor
de stat, transmite Consiliului Concurenţei raportarea anuală privind
implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi cu
Regulamentul CE nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a
normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE.
Art. 32. - Ministerul Administraţiei şi Internelor şi
furnizorii păstrează informaţiile aferente acordării ajutorului de stat,
conform prezentei scheme, cel puţin 10 ani de la data acordării ultimului
ajutor în cadrul acesteia.
Art. 33. - (1) Operatorii economici beneficiari ai
prezentei scheme ţin evidenţa specifică a ajutoarelor de care au beneficiat
conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau a altor ajutoare de
stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de
minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii
privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat,
ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost
acordate.
(2) Operatorii economici beneficiari ai prezentei
scheme care desfăşoară şi alte activităţi în afară de producere, transport şi
distribuţie energie termică întocmesc registre de evidenţă separată, care să
cuprindă atât costurile şi veniturile legate de acest serviciu, cât şi
costurile şi veniturile legate de îndeplinirea altor activităţi.
(3) Operatorii economici beneficiari ai prezentei
scheme sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi
(2) şi să o păstreze cel puţin 10 ani.
Art. 34. - La cererea scrisă a Comisiei Europene,
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi furnizorii vor furniza Comisiei,
prin Consiliul Concurenţei, toate informaţiile pe care aceasta le consideră
necesare pentru a stabili dacă prezenta schemă de ajutor de stat şi
compensaţiile acordate în cadrul acesteia sunt conforme cu Decizia Comisiei
2005/842/CE.
Art. 35. - Furnizorii de ajutor de stat asigură
aplicarea prevederilor referitoare la recuperarea ajutoarelor de stat.