ORDIN Nr. 2363
din 11 decembrie 2007
privind publicarea
Memorandumului de intelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE
2004-2009 dintre guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein, Guvernul
Norvegiei si Guvernul Romaniei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 18 ianuarie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile
art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă publicarea Memorandumului de
înţelegere pentru implementarea mecanismului financiar SEE 2004-2009 dintre
guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein,
Guvernul Norvegiei si Guvernul României, cuprins în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
MEMORANDUM
de înţelegere pentru implementarea mecanismului
financiar SEE 2004 -2009 între guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein,
Guvernul Norvegiei şi Guvernul României
Guvernele Norvegiei, Islandei, Principatului
Liechtenstein, denumite în continuare statele AELS, şi Guvernul României, denumit în continuare statul beneficiar, denumite în continuare
colectiv părţile,
întrucât Acordul din 14 octombrie 2003 privind
participarea Republicii Cehia, Republicii Estonia,
Republicii Cipru, Republicii Lituania, Republicii Letonia, Republicii Ungaria,
Republicii Malta, Republicii Polonia, Republicii Slovenia şi Republicii
Slovacia la Spaţiul Economic European a devenit aplicabil la 1 mai 2004,
întrucât Acordul din 25 iulie
2007 privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic
European se aplică în mod provizoriu începând cu 1 august 2007,
întrucât Protocolul 38a al Acordului SEE stabileşte un
mecanism financiar prin care statele AELS contribuie la reducerea
disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European (denumit în
continuare mecanismul financiar SEE),
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea
Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European amendează şi face Protocolul 38a aplicabil mutatis mutandis, printr-un addendum pentru Republica Bulgaria şi România, cu câteva
excepţii,
întrucât prin Decizia Comitetului permanent al statelor
AELS nr. 4/2004/SC din 3 iunie 2004, statele AELS au stabilit un comitet al
mecanismului financiar, care va administra mecanismul financiar SEE
(2004-2009),
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea
Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European şi la mecanismul
financiar SEE va consolida relaţiile între statele AELS şi statul beneficiar în
beneficiul reciproc al popoarelor lor,
întrucât îmbunătăţirea cooperării dintre statele AELS
şi statul beneficiar va contribui la asigurarea unei Europe stabile, paşnice şi
prospere, bazată pe buna guvernare, instituţii democratice, statul de drept,
respectarea drepturilor omului şi creşterea sustenabilă,
întrucât părţile agreează stabilirea unui cadru pentru
cooperare în vederea asigurării unei implementări efective a mecanismului
financiar SEE,
decid să încheie următorul Memorandum de înţelegere
(denumit în continuare MÎ):
ARTICOLUL 1
Obiectivele
In conformitate cu art. 1 al Protocolului 38a şi cu
referire la art. 1 al addendumului la Protocolul 38a, statele AELS au stabilit mecanismul financiar SEE pentru a contribui
la reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European.
Corespunzător, părţile acestui MÎ se obligă să selecteze pentru finanţare
proiecte care contribuie la realizarea acestui obiectiv.
ARTICOLUL 2
Cadrul legal
Acest MÎ, agreat între statele
AELS şi statul beneficiar, trebuie citit în corelare şi sub rezerva condiţiilor
din următoarele documente, care constituie cadrul legal al mecanismului
financiar SEE:
- Protocolul 38a al Acordului SEE (denumit în
continuare Protocolul 38a), care stabileşte
mecanismul financiar SEE;
- addendumul la Protocolul 38a;
- regulile şi procedurile de implementare a mecanismului
financiar SEE (denumite în continuare Reguli şi proceduri) şi
amendamentele ulterioare ale acestora. Regulile şi procedurile
sunt adoptate de statele AELS în conformitate cu art. 8 al Protocolului 38a;
- acordurile de grant, care vor fi încheiate între
Comitetul mecanismului financiar şi statul beneficiar pentru fiecare proiect.
ARTICOLUL 3
Cadrul financiar
1. In conformitate cu art. 1 al addendumului la
Protocolul 38a, Protocolul 38a se aplică mutatis mutandis statului beneficiar.
2. In conformitate cu art. 2 al addendumului la
Protocolul 38a, contribuţia financiară a statelor AELS va fi de 50.500.000 euro
pentru statul beneficiar pentru perioada de la 1 ianuarie 2007 la 30 aprilie
2009, inclusiv; această sumă va fi pusă la dispoziţia statului beneficiar de la
data intrării în vigoare a Acordului privind participarea Republicii Bulgaria
şi a României la Spaţiul Economic European sau a unui acord de aplicare
provizorie a acordului menţionat şi acordată cu titlu de angajament într-o
tranşă unică în 2007.
3. In conformitate cu art. 8 al Protocolului 38a,
costurile de management pentru mecanismul financiar SEE vor fi acoperite de suma menţionată anterior. Mai multe prevederi în acest sens
sunt prevăzute în Reguli şi proceduri.
4. In conformitate cu art. 1 paragraful 2 al
addendumului la Protocolul 38a, art. 6 al Protocolului 38a nu se aplică. In
cazul unor fonduri disponibile neangajate pentru Bulgaria şi România, nu se
aplică nicio realocare către alt stat beneficiar.
5. In conformitate cu art. 1 paragraful 3 al
addendumului la Protocolul 38a, art. 7 din Protocolul 38a nu se aplică.
6. In conformitate cu art. 1 paragraful 4 al addendumului la Protocolul 38a, contribuţiile pentru
organizaţiile neguvernamentale şi partenerii sociali pot reprezenta până la 90%
din costul proiectului.
ARTICOLUL 4
Roluri şi responsabilităţi
1. Statele AELS vor pune la dispoziţie fondurile pentru
sprijinirea proiectelor eligibile propuse de statul beneficiar şi aprobate de
Comitetul mecanismului financiar în cadrul sectoarelor prioritare prevăzute în
art. 6 al acestui MÎ.
2. Statul beneficiar va asigura întreaga cofinanţare
pentru proiectele care beneficiază de sprijin din partea mecanismului financiar
SEE.
3. Comitetul mecanismului financiar administrează
mecanismul financiar SEE şi ia decizii referitoare la acordarea asistenţei
financiare.
4. Comitetul mecanismului financiar va fi asistat de
Oficiul mecanismului financiar (denumit în continuare OMF). OMF va fi responsabil pentru operaţiunile de zi cu zi ale
mecanismului financiar SEE şi va servi ca punct de contact.
5. Statul benefiar a autorizat un Punct naţional de
contact, nominalizat în anexa A, care va acţiona în numele său. Punctul
naţional de contact va avea întreaga responsabilitate a managementului
activităţilor mecanismului financiar SEE în statul beneficiar, inclusiv
controlul financiar şi auditul, şi va servi ca punct de
contact. Organizarea sa administrativă este prevăzută
în anexa A.
6. Punctul naţional de contact va fi responsabil pentru
identificarea, planificarea, implementarea şi monitorizarea proiectelor şi, de
asemenea, pentru utilizarea fondurilor alocate prin mecanismul financiar SEE în
conformitate cu Regulile şi procedurile. Acesta raportează cu privire la aceste
activităţi la OMF. Orice neregulă va fi raportată la OMF fără întârziere.
7. Statul beneficiar va fi responsabil pentru controlul
financiar şi auditul proiectelor aprobate.
8. Ca regulă generală şi pe baza naturii proiectului,
colectarea cererilor de proiecte se va realiza prin cereri deschise de
proiecte.
9. Punctul naţional de contact va asigura faptul că
promotorii de proiecte sunt în totalitate angajaţi şi pregătiţi pentru a
asigura implementarea cu succes a proiectelor.
ARTICOLUL 5
Reuniuni anuale şi raportări
1. In vederea asigurării unei
implementări eficace a mecanismului financiar SEE, părţile convin să aibă loc
reuniuni bianuale între Comitetul mecanismului financiar şi Punctul naţional de
contact. Punctul naţional de contact va prezenta în cadrul reuniunii un raport
care, printre altele, va cuprinde:
- progresele înregistrate în vederea atingerii
obiectivului general al mecanismului financiar SEE;
- progresele în identificarea proiectelor în statul
beneficiar;
- raportarea privind stadiul de implementare pentru
proiectele în derulare în concordanţă cu criteriile stabilite;
- progresul financiar corespunzător angajamentelor şi
plăţilor;
- domeniile de intervenţie şi
măsurile pentru perioada următoare.
2. Punctul naţional de contact va organiza reuniuni în
cooperare cu OMF. Comisia Comunităţilor Europene poate fi invitată ca
observator la reuniuni.
3. Anexele A, B şi C pot fi revizuite în cadrul
întâlnirilor bianuale. Amendamentele la anexe agreate în cadrul acestor reuniuni
nu necesită o modificare formală a acestui MÎ. Asemenea amendamente vor fi
confirmate printr-un schimb de scrisori între Comitetul mecanismului financiar
şi Punctul naţional de contact.
4. Minutele reuniunilor vor fi întocmite de Punctul
naţional de contact.
5. Prima reuniune va avea loc nu mai târziu de 6 luni
după semnarea acestui MÎ.
ARTICOLUL 6
Sectoare prioritare
1. In conformitate cu art. 3 al Protocolului 38a,
granturile vor fi disponibile pentru proiecte în
oricare dintre sau în toate sectoarele prioritare după cum urmează:
a) protecţia mediului, inclusiv a resurselor umane,
printre altele, prin reducerea poluării şi promovarea energiei regenerabile;
b) promovarea dezvoltării durabile prin îmbunătăţirea
utilizării resurselor şi a managementului;
c) conservarea patrimoniului cultural european,
inclusiv transportul public şi regenerarea urbană;
d) dezvoltarea resurselor umane, printre altele prin
promovarea educaţiei şi pregătirii profesionale, consolidarea capacităţii
administrative sau de furnizare a serviciilor publice ale administraţiei locale
sau ale instituţiilor sale, precum şi a proceselor democratice care o sprijină;
e) sănătatea şi protecţia copilului.
2. Cercetările academice pot fi eligibile pentru
finanţare în măsura în care sunt orientate către unul sau mai multe sectoare
prioritare.
ARTICOLUL 7
Domeniile prioritare
In vederea asigurării folosirii eficace a fondurilor
alocate prin mecanismul financiar SEE pentru proiectele individuale, acestea
vor fi concentrate în domeniile prioritare prevăzute în anexa B a acestui MÎ.
ARTICOLUL 8
Tipuri de granturi pentru asistenţă
1. In conformitate cu sectoarele prioritare menţionate
la art. 6, părţile au convenit stabilirea, în cadrul sumei totale menţionate la
art. 3, formelor specifice de granturi pentru asistenţă prevăzute în anexa C.
2. Părţile vor încheia acorduri de grant care să
stabilească termenii şi condiţiile pentru fiecare angajare de grant.
ARTICOLUL 9
Controlul şi accesul
la informaţii
Comitetul mecanismului financiar, Consiliul auditorilor
AELS şi reprezentanţii acestora au dreptul de a realiza orice misiuni tehnice
sau financiare ori analize pe care le consideră necesare în vederea urmăririi
planificării, implementării şi monitorizării proiectelor, precum şi a
utilizării fondurilor. Statul beneficiar va furniza toată asistenţa,
informaţiile şi documentele necesare.
ARTICOLUL 10
Coordonarea
Toate proiectele transmise mecanismului financiar SEE
vor fi în concordanţă cu priorităţile naţionale ale
statului beneficiar şi cu aranjamentele relevante cu Uniunea Europeană.
ARTICOLUL 11
Principii conducătoare
1. Implementarea acestui MÎ va fi guvernată în toate
aspectele de Regulile şi procedurile mecanismului financiar SEE şi de
amendamentele ulterioare ale acestora.
2. Părţile convin să aplice o maximă transparenţă şi
responsabilitate în implementarea mecanismului financiar SEE, precum şi
obiectivele şi principiile bunei guvernante, dezvoltării durabile şi a
egalităţii de gen. Statul beneficiar va avea o atitudine proactivă cu scopul de
a asigura aderarea la aceste principii la toate nivelurile implicate în
implementarea mecanismului financiar SEE.
ARTICOLUL 12
Intrarea in vigoare
Acest MÎ va intra în vigoare la
data la care Acordul privind participarea Republicii Bulgaria şi a României la
Spaţiul Economic European intră în vigoare. Până atunci, acesta va fi aplicat
în mod provizoriu de la data semnării.
Prezentul memorandum de înţelegere este semnat în 4
exemplare originale în limba engleză.
Semnat la 25 octombrie 2007 la Bruxelles.
Pentru Guvernul Islandei,
Ştefan Haukur Johannesson,
ambasadorul Islandei la Uniunea Europeană
Pentru Guvernul Principatului Liechtenstein,
Georges Baur,
adjunctul Misiunii
Principatului Liechtenstein la Uniunea Europeană
Pentru Guvernul Norvegiei,
Oda Sletnes,
ambasadorul Norvegiei la Uniunea Europeană
Semnat la 5 noiembrie 2007.
Pentru Guvernul României,
Lazăr Comănescu,
Misiunea Permanentă a României la Uniunea Europeană
ANEXA A
ORGANIZAREA ADMINISTRATIVĂ
a României pentru implementarea mecanismului
financiar SEE
1. PUNCTUL NAŢIONAL
DE CONTACT (PNC) - MINISTERUL ECONOMIEI Şl FINANŢELOR
Ministerul Economiei şi Finanţelor va fi Punctul
naţional de contact (PNC) pentru mecanismul financiar SEE.
Ca PNC, Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) are întreaga responsabilitate
pentru gestionarea activităţilor mecanismului financiar SEE în România în
conformitate cu acest memorandum de înţelegere şi cu Regulile şi procedurile
adoptate de Comitetul mecanismului financiar. Ca PNC, MEF are următoarele
atribuţii:
- poartă întreaga responsabilitate pentru atingerea
obiectivelor mecanismului financiar SEE şi utilizarea fondurilor, controlul
financiar şi audit;
- colectează propunerile de proiecte şi le transmite cu
notă justificativă la Oficiul mecanismului financiar (OMF);
- administrează fluxul financiar şi justificările
cheltuielilor în conformitate cu acordurile de grant;
- asigură redistribuirea fondurilor neutilizate sau plătite
nejustificat către mecanismul financiar SEE;
- asigură un mecanism de raportare pentru nereguli;
- elaborează rapoarte anuale pentru transmiterea la
OMF;
- asigură piste de audit complete şi suficiente în
instituţiile relevante;
- asigură informarea şi publicitatea asupra
disponibilităţii fondurilor.
Rolul PNC şi al Comitetului de monitorizare este
descris mai jos şi va fi, de asemenea, prezentat în acordurile de grant dintre
Comitetul mecanismului financiar şi PNC.
2. ÎMPĂRŢIREA
RESPONSABILITĂŢILOR
Structura administrativă se bazează pe o structură
stabilită în programele anterioare ale Uniunii Europene (UE) (PHARE/Facilitatea de tranziţie),
precum şi pentru fondurile structurale şi de coeziune. Sunt stabilite
următoarele entităţi:
- Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor
Structurale (ACIS), care este entitatea
executivă a coordonatorului naţional al asistenţei (CNA)
şi coordonator naţional pentru fondurile
structurale şi de coeziune. Este constituită în coordonarea unui secretar de
stat responsabil de coordonarea naţională a fondurilor UE în MEF.
- Comitetul de monitorizare (CM), care va
asista PNC în selectarea şi monitorizarea strategică a
proiectelor. MEF va desemna membrii CM. Nominalizarea reprezentanţilor
ministerelor de linie şi ai instituţiilor guvernamentale se va realiza pe baza
propunerilor venite de la miniştrii sau şefii instituţiilor relevante. Pot fi
înfiinţate grupuri de lucru pentru a asista CM în îndeplinirea atribuţiilor
sale, în paralel în ceea ce priveşte selecţia proiectelor.
- Autoritatea de Certificare
şi Plată (ACP), care
este o entitate executivă a Responsabilului naţional cu autorizarea finanţării
(RNAF) pentru fondurile Uniunii Europene de preaderare şi ACP pentru fondurile
structurale şi de coeziune. Este constituită în coordonarea unui secretar de
stat în MEF, care este responsabil cu managementul financiar al fondurilor UE.
- Oficiul de Plăţi şi
Contractare PHARE (OPCP), care este o unitate independentă direct subordonată secretarului de
stat responsabil de coordonarea naţională a fondurilor Uniunii Europene în MEF.
OPCP încheie contracte cu intermediarii şi promotorii de proiecte, verifică
cheltuielile efectuate în cadrul proiectelor aprobate şi este responsabil
pentru plăţile către intermediari şi promotorii de proiecte.
- Unitatea centrală de
armonizare pentru auditul public intern (UCAAPI),
care este direct subordonată
MEF, este responsabilă de verificarea de sistem şi de auditul independent
pentru proiectele aprobate.
2.1. ADMINISTRAREA - SELECŢIA PROIECTELOR -
MONITORIZAREA
Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor
Structurale (ACIS)
ACIS va fi responsabilă pentru întreaga administrare,
coordonare şi utilizare a fondurilor primite de la mecanismul financiar SEE.
Atribuţiile vor fi următoarele:
a) realizează activităţile administrative ale PNC;
b) pregăteşte toate documentele importante solicitate
de OMF şi alte entităţi;
c) activează ca secretariat pentru întâlnirile
bianuale între Comitetul mecanismului financiar şi PNC şi pregăteşte rapoartele
anuale;
d) activează ca secretariat pentru CM;
e) pregăteşte propunerile de domenii prioritare şi le
prezintă Comitetului mecanismului financiar pentru
aprobare;
f) furnizează CM o evaluare a propunerilor de proiecte;
g) transmite propunerile de proiecte aprobate către
OMF;
h) asigură coordonarea generală şi complementaritatea mecanismului financiar SEE cu fondurile Uniunii Europene şi alte fonduri similare, în colaborare cu alte
autorităţi şi instituţii naţionale;
i) pregăteşte reguli detaliate pentru pregătirea,
selecţia, implementarea, cofinanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor
finanţate prin mecanismul financiar SEE;
j) sprijină pregătirea acordurilor de grant;
k) asigură monitorizarea periodică a proiectelor şi
pregăteşte rapoarte de monitorizare;
l) asigură publicitatea
generală a mecanismului financiar SEE;
m) păstrează originalele documentelor relevante în
conformitate cu Regulile şi procedurile.
Comitetul de monitorizare (CM)
CM va asista PNC în selecţia şi monitorizarea
strategică a proiectelor. Atribuţiile vor fi următoarele:
- recomandă propunerile de proiecte PNC pentru
transmiterea la OMF;
- monitorizează conformitatea
cu Regulile şi procedurile;
- analizează progresul general şi rapoartele
financiare;
- aprobă raportul anual pregătit de PNC.
CM va fi alcătuit din reprezentanţi ai ministerelor
relevante, ai altor instituţii publice, ai partenerilor economici şi sociali,
ai organizaţiilor neguvernamentale, ai autorităţilor regionale şi locale şi ai
altor entităţi relevante.
Pot fi înfiinţate grupuri de lucru pentru a asista CM
în îndeplinirea atribuţiilor sale, în paralel în ceea ce priveşte selecţia proiectelor.
OMF, statele AELS şi, unde este cazul, reprezentanţii
altor instituţii şi organizaţii vor fi invitaţi ca observatori la reuniunile
CM.
2.2. FLUXURILE FINANCIARE
Autoritatea de Certificare şi Plată (ACP)
ACP este entitatea centrală responsabilă cu transferul
fondurilor între România şi OMF. Atribuţiile vor fi următoarele:
a) deschide un cont bancar la Banca Naţională a României/Trezoreria
Statului pentru transferul fondurilor de la mecanismul financiar SEE spre
România;
b) certifică, pe baza verificărilor efectuate de OPCP,
disponibilitatea cofinanţării naţionale alocate proiectelor;
c) certifică, pe baza
verificărilor efectuate de OPCP, plata cofinanţării naţionale alocate
proiectelor;
d) certifică OMF că declaraţiile de cheltuieli sunt
realizate pe baza unor documente sigure şi verificate;
e) transmite cererile de rambursare certificate către
OMF, însoţite de documentele care demonstrează îndeplinirea condiţiilor pentru
fiecare plată, sau, dacă este cazul, transmite cereri de plată în avans;
f) transferă fondurile în
contul bancar/trezoreria MEF administrat de OPCP pe baza cererii OPCP. Cererea
trebuie să fie însoţită de documente justificative privind plăţi efectuate sau,
dacă este cazul, de cererile de plată în avans transmise de intermediari sau promotorii de proiecte;
g) asigură rambursarea către mecanismul financiar SEE
a fondurilor neutilizate sau plătite necuvenit;
h) stabileşte şi ajustează metodologia aplicabilă
fluxurilor financiare ale mecanismului financiar SEE;
i) ţine evidenţa contabilă a tuturor tranzacţiilor
financiare realizate prin conturile MEF, gestionate de ACP, deschise pentru
fondurile aferente mecanismului financiar SEE;
j) asigură raportarea neregulilor către OMF;
k) pregăteşte documentaţie-suport pentru raportul
anual;
l) păstrează originalele
documentelor relevante în conformitate cu Regulile şi procedurile aplicabile.
ACP va certifica, prin misiuni de verificare şi alte
mijloace, dacă sistemele şi procedurile OPCP referitoare la verificarea
cererilor de plăţi de la promotori/intermediari şi documentele aferente sunt
suficiente pentru a se asigura că fondurile de la mecanismul financiar SEE sunt
utilizate eficient şi corect şi în conformitate cu principiile managementului
financiar riguros.
Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE (OPCP)
OPCP este responsabil pentru pregătirea contractelor cu
intermediarii/promotorii de proiecte şi plăţile aferente. Atribuţiile acestuia
vor fi următoarele:
a) asigură pregătirea şi încheierea contractelor cu
intermediarii şi promotorii de proiect în baza raportului de evaluare aprobat
de către PNC;
b) verifică corectitudinea formală şi de fond a
cererilor de plată transmise de intermediarii şi promotorii de proiecte;
c) efectuează plăţile către intermediarii şi
promotorii de proiecte în termen de 10 zile de la aprobarea tuturor
documentelor necesare de către PNC şi ACP;
d) ţine evidenţe contabile ale operaţiunilor realizate
la nivelul OPCP, în numele PNC;
e) pregăteşte şi transmite rapoarte regulate la ACP în
formatul cerut, ca bază pentru cererile de transfer de fonduri către ACP şi
OPCP;
f) gestionează registrul de nereguli şi actualizarea
sa şi raportează neregulile către UCAAPI, ACP şi PNC;
g) soluţionează neregulile în cadrul competenţei sale,
în conformitate cu regulamentele şi instrucţiunile
relevante;
h) asigură recuperarea fondurilor plătite necuvenit
intermediarilor/promotorilor de proiecte;
i) pregăteşte documentaţia suport pentru raportul
anual;
j) păstrează documentele originale relevante în
conformitate cu Regulile şi procedurile aplicabile.
2.3. CONTROL FINANCIAR-AUDIT
Unitatea centrală de armonizare pentru auditul
public intern (UCAAPI)
UCAAPI este o direcţie generală în MEF desemnată să
exercite funcţiile organismului administrativ central pentru auditul public
intern în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 pentru auditul public
intern, cu modificările şi completările ulterioare. Atribuţiile sale în
contextul mecanismului financiar SEE sunt următoarele:
a) îndrumă metodologic şi coordonează exercitarea
auditului intern în cadrul entităţilor publice cu responsabilităţi în
implementarea asistenţei financiare alocate României sub mecanismul financiar
SEE;
b) cooperează cu structurile de audit intern din
entităţile publice mai sus menţionate şi asigură consiliere şi instruire;
c) coordonează pregătirea planurilor strategice şi
anuale de audit pe baza analizei de risc;
d) iniţiază şi coordonează misiunile de audit intern în
scopul evaluării eficienţei şi eficacităţii sistemelor de control intern la
nivelul structurilor implicate în managementul asistenţei financiare acordate;
e) elaborează un raport anual privind controlul
utilizării fondurilor, pe baza rapoartelor transmise de structurile de audit
intern de la entităţile publice cu responsabilităţi în implementarea mecanismului financiar SEE;
f) informează Departamentul pentru Lupta Antifraudă
din cadrul Guvernului şi Curtea de Conturi a României (copii la PNC şi ACP)
referitor la orice neregulă majoră raportată de structurile de audit intern;
g) cooperează în limita competenţelor cu OMF,
Comitetul mecanismului financiar şi Biroul auditorilor AELS şi furnizează toate
informaţiile necesare acestor entităţi;
h) arhivează documentele originale relevante în
conformitate cu Regulile şi procedurile.
In plus, structurile de audit public
intern de la nivelul entităţilor cu responsabilităţi în implementarea
mecanismului financiar SEE vor realiza:
a) elaborarea planurilor strategice şi a celor anuale
de audit, pe baza analizei riscurilor;
b) audituri de sistem în vederea analizei eficienţei şi eficacităţii sistemului de control intern la nivelul
structurilor implicate în managementul asistenţei financiare;
c) audituri operaţionale asupra proiectelor aprobate;
d) elaborarea şi transmiterea către UCAAPI de rapoarte
anuale care să cuprindă cel puţin o analiză a gradului de îndeplinire a
planurilor strategice şi anuale şi o sinteză a principalelor disfuncţionalităţi
identificate şi a recomandărilor formulate;
e) informarea UCAAPI, OPCP, PNC şi ACP cu privire la
posibilele nereguli identificate şi transmiterea informaţiilor la structurile
de control/inspecţie abilitate;
f) cooperarea cu alte structuri de audit, prin
furnizarea reciprocă a informaţiilor/documentelor necesare;
g) arhivarea documentelor originale relevante, conform
Regulilor şi procedurilor.
PNC va furniza OMF copii ale oricărui raport elaborat
de UCAAPI referitor la mecanismul financiar SEE.
3. PROCESUL DE
SELECŢIE
PNC asigură lansarea unei cereri deschise de proiecte
în domeniile prioritare agreate. Solicitanţii îşi vor transmite propunerile la
PNC, care, după o analiză iniţială şi verificări administrative, va transmite
aplicaţia spre analiză CM. Grupurile de lucru relevante din subordinea CM vor
pregăti o listă de ordine pentru respectivele domenii prioritare. Listele de
ordine sunt transmise CM, care le analizează într-o sesiune plenară. Pe baza
listelor de ordine primite de la grupurile de lucru, CM transmite PNC o listă
ierarhizată a proiectelor pe care le recomandă în vederea transmiterii la OMF.
Dacă PNC apreciază că proiectele recomandate sunt în conformitate cu Protocolul
38a, Regulile şi procedurile şi cu instrucţiunile de aplicare, precum şi cu
obiectivul general al mecanismului financiar SEE, va transmite aplicaţiile la
OMF cu notă justificativă.
PNC va anunţa solicitantul în legătură cu aprobarea sau
respingerea proiectelor de către Comitetul mecanismului financiar. Dacă
aplicaţia este aprobată, PNC, în numele statului beneficiar, va semna un acord
de grant cu Comitetul mecanismului financiar.
ANEXA B
CADRUL DE PROGRAMARE referitor
la art. 7 din Memorandumul de înţelegere
Mecanismul financiar SEE are ca scop reducerea
disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European şi întărirea
relaţiilor bilaterale dintre România si statele AELS.
Nr. crt.
|
Sectoare prioritare
|
Domenii prioritare
|
1.
|
Protecţia mediului, inclusiv a resurselor umane, printre altele
prin reducerea poluării şi promovarea energiei regenerabile
|
• Sprijinirea biodiversităţii şi a rezervelor naturale, inclusiv
folosirea durabilă a resurselor de apă
• Sisteme de monitorizare pentru apele de suprafaţă, apa uzată
şi poluarea aerului
• Reducerea poluării apelor, rezultată din activităţile miniere
• Dezvoltarea colectării sustenabile a apelor uzate şi
promovarea sistemelor de reciclare
• Consolidarea prevenirii inundaţiilor
•Intărirea managementului integrat al zonei costiere
• Dezvoltarea resurselor de energie regenerabile, inclusiv
energia geotermală şi hidro
|
2.
|
Dezvoltarea resurselor umane, printre altele prin promovarea
educaţiei şi pregătirii profesionale, consolidarea capacităţii
administrative sau de furnizare a serviciilor publice ale administraţiei
locale sau ale instituţiilor sale, precum şi a proceselor democratice care o
sprijină
|
• Dezvoltarea capacităţii administrative a autorităţilor publice
centrale şi locale, inclusiv în ceea ce priveşte planificarea integrată şi
folosirea tehnologiei informaţiei
• Dezvoltarea instrumentelor şi a bazelor de date pentru
planificare teritorială
• Sprijinirea schimburilor şi a cursurilor de pregătire pentru
studenţi şi profesori din sistemul preuniversitar şi universitar dintre
instituţiile relevante din România şi statele AELS
• Consolidarea societăţii civile prin înfiinţarea unui fond
pentru ONG-uri
• Promovarea dialogului social
• Creşterea competenţelor în sectorul justiţiei şi afaceri
interne
• Dezvoltarea atractivităţii, accesului la şi a participării la
educaţia vocaţională şi pregătirea profesională
|
3.
|
Sănătatea şi protecţia copilului
|
• Sprijinirea copiilor aflaţi în situaţie de risc
• Reabilitarea clădirilor, modernizarea echipamentelor şi a
sistemelor manageriale
• Implementarea măsurilor preventive pentru promovarea unui stil
de viaţă sănătos
• Prevenirea si îmbunătăţirea tratamentelor pentru bolile
transmisibile (HIV/AIDS şi f B)
|
4.
|
Conservarea patrimoniului cultural european, inclusiv
transportul public şi regenerarea urbană
|
• Conservarea patrimoniului cultural european
|
ANEXA C
TIPURI DE ASISTENŢA
prin grant menţionate la art. 8 din Memorandumul de
înţelegere
Părţile au convenit următoarele tipuri de asistenţă
care vor fi dezvoltate în viitor în vederea aprobării finale:
I. FONDUL PENTRU ONG-URI
Fondul pentru ONG-uri va sprijini organizaţiile
neguvernamentale, nonprofit care promovează interesul public. Se poate sprijini
întărirea ONG-urilor ca partener activ în dezbaterile publice şi implicarea
ONG-urilor în domeniile listate în art. 6 din Memorandumul de înţelegere.
Domeniile speciale avute în vedere sunt:
• protecţia drepturilor omului;
• antidiscriminarea şi incluziunea
socială;
• sprijin pentru copiii şi tinerii cu probleme
speciale;
• servicii sociale;
• mediu;
• conservarea patrimoniului cultural.
II. FONDUL PENTRU
SPRIJINIREA COOPERĂRII DINTRE ŞCOLI/ BURSE DE ŞCOLARIZARE
O schemă de grant va fi dezvoltată pentru sprijinirea
cooperării, programelor de cursuri pentru studenţi şi profesori din sistemul de
învăţământ preuniversitar şi universitar dintre instituţiile relevante din
România şi statele AELS în domeniile-cheie definite în anexa B.
III. ASISTENŢĂ TEHNICĂ
Asistenţa va dezvolta capacitatea administrativă pentru
implementarea mecanismului financiar SEE în statul beneficiar. Aceasta va
sprijini măsurile legate de implementarea mecanismului financiar SEE, cum ar fi
pregătirea implementării, evaluarea proiectelor, fluxurile financiare şi
monitorizarea, costurile legate de CM (inclusiv costul pentru grupurile de
lucru şi experţi), întâlniri cu statele AELS în legătură cu implementarea,
activităţi promoţionale şi de informare, precum şi audit, monitorizare şi
controale la faţa locului.