ORDIN
Nr. 2264 din 9 decembrie 2004
pentru aprobarea Reglementarii tehnice privind proiectarea si dotarea locurilor
de parcare, oprire si stationare, aferente drumurilor publice, situate in
extravilanul localitatilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 18 ianuarie 2005
Avand in vedere Normele tehnice privind proiectarea, construirea si
modernizarea drumurilor, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr.
45/1998, si Normativul privind stabilirea cerintelor tehnice de calitate a
drumurilor, legate de cerintele utilizatorilor, indicativ NE-021-2003, aprobat
prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
480/2003,
in temeiul prevederilor art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 17/2002
privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale
conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere nationale, cu
modificarile ulterioare, ale art. 17 alin. (1) din Normele privind aplicarea
etapizata in traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la
transportul rutier international al marfurilor periculoase (A.D.R.), incheiat
la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Romania a aderat prin Legea nr.
31/1994, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.374/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 2 pct. 50 si ale
art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarea tehnica privind proiectarea si dotarea locurilor de
parcare, oprire si stationare, aferente drumurilor publice, situate in
extravilanul localitatilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica atat la proiectarea locurilor
de parcare, oprire si stationare noi, cat si la modernizarea locurilor de
parcare, oprire si stationare existente, adiacente drumurilor publice situate
in extravilanul localitatilor.
(2) Locurile de parcare, oprire si stationare pot fi amenajate pe terenuri
care pot fi, dupa caz, fie proprietate publica sau privata a statului, fie
proprietate privata a persoanelor fizice sau juridice.
(3) In termen de 12 luni de la data publicarii prezentului ordin in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, locurile de parcare, oprire si
stationare existente vor fi modernizate si dotate in conformitate cu
prevederile prezentei reglementari.
(4) Amenajarea locurilor de parcare, oprire si stationare este permisa
numai cu acordul administratorului drumului respectiv.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Administratorul drumului va urmari respectarea prevederilor prezentului
ordin.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
ANEXA 1
REGLEMENTARE TEHNICA
privind proiectarea si dotarea locurilor de parcare, oprire si stationare,
aferente drumurilor publice, situate in extravilanul localitatilor
Art. 1
Prezenta reglementare se aplica atat proiectarii locurilor de parcare,
oprire si stationare noi, cat si modernizarii locurilor de parcare, oprire si
stationare existente, adiacente drumurilor publice, situate in extravilanul
localitatilor.
CAP. 1
Clasificarea drumurilor publice
Art. 2
Din punct de vedere functional si administrativ, drumurile publice
mentionate in prezenta reglementare se impart in ordinea importantei, conform
prevederilor legale in vigoare, astfel:
- drumuri expres;
- drumuri nationale europene (E);
- drumuri nationale principale;
- drumuri nationale secundare;
- drumuri judetene;
- drumuri comunale.
CAP. 2
Dotarile minimale necesare locurilor de parcare, oprire si stationare
Art. 3
(1) Dotarile minimale necesare locurilor de parcare, oprire si stationare
adiacente drumurilor expres si drumurilor nationale europene sunt urmatoarele:
a) sistem de canalizare menajera si pluviala;
b) surse de energie electrica si apa potabila;
c) sistem de iluminare exterioara;
d) telefon public;
e) locuri de parcare, oprire si stationare pentru autoturisme, autocamioane
si autobuze;
f) zona intermediara de protectie;
g) spatii de agrement;
h) WC ecologic;
i) imprejmuire.
(2) In cazul drumurilor expres si al drumurilor nationale europene,
drumurile de acces la locurile de parcare, oprire si stationare si drumurile de
circulatie interna vor fi cu sens unic si vor avea minimum 6,00 m latime,
incluzand marcajele laterale si acostamentele.
(3) Locurile de parcare, oprire si stationare trebuie sa fie separate de
drumul expres si de drumul national european printr-o zona intermediara de
protectie de minimum 3,5 m.
(4) Locurile de parcare, oprire si stationare pentru drumurile
sus-mentionate vor fi prevazute suplimentar cu spatii pentru servicii, ce
includ statie de alimentare cu carburanti, service auto, motel, restaurant,
spatii comerciale, in functie de categoria drumului, in conformitate cu
prevederile art. 2.
Art. 4
(1) Dotarile minimale necesare locurilor de parcare, oprire si stationare
adiacente drumurilor nationale principale si secundare sunt urmatoarele:
a) sistem de canalizare menajera si pluviala;
b) surse de energie electrica si apa potabila;
c) sistem de iluminare exterioara;
d) telefon public;
e) locuri de parcare, oprire si stationare pentru autoturisme, autocamioane
si autobuze;
f) zona intermediara de protectie;
g) spatii de agrement;
h) WC public;
i) imprejmuire.
(2) In cazul drumurilor nationale principale si secundare, drumurile de
acces la locurile de parcare, oprire si stationare si drumurile de circulatie
interna vor fi cu sens unic si vor avea minimum 6,00 m latime, incluzand
marcajele laterale si acostamentele.
(3) Locurile de parcare, oprire si stationare trebuie sa fie separate de
drumurile nationale principale si secundare printr-o zona intermediara de
protectie de minimum 3,5 m.
Art. 5
(1) Dotarile minimale necesare locurilor de parcare, oprire si stationare
adiacente drumurilor judetene si comunale sunt urmatoarele:
a) WC-uri ecologice;
b) mese;
c) cosuri de gunoi;
d) sursa de apa potabila.
(2) In cazuri exceptionale, din ratiuni de natura economica, turistica,
sociala etc., aceste dotari se vor completa, partial sau integral, conform
listei de dotari mentionate la art. 4.
(3) Locurile de parcare, oprire si stationare trebuie sa fie separate de
drumurile judetene si comunale printr-o zona intermediara de protectie de
minimum 3,5 m.
Art. 6
(1) Constructiile din interiorul locurilor de parcare, oprire si stationare
vor fi prevazute cu:
a) instalatii de incalzire si instalatii electrice;
b) instalatii de ventilatie si climatizare;
c) instalatii sanitare.
(2) Instalatiile prevazute la alin. 1 se vor proiecta si se vor executa
conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Constructiile aferente utilitatilor se vor amenaja la minimum 10,0 m
pentru drumurile expres si drumurile nationale europene (fata de marginea
partii carosabile) si la 5,0 - 7,5 m pentru celelalte categorii de drumuri
publice.
CAP. 3
Conditii generale de realizare a locurilor de parcare, oprire si stationare
Art. 7
(1) Locul de parcare, oprire si stationare este o zona de odihna, separata
fizic de drumul public, in care spatiile destinate stationarii vehiculelor sunt
separate printr-o zona de protectie fata de marginea drumului, marginita de
borduri denivelate si dimensionata in functie de categoria acestuia.
(2) Dimensiunile locurilor de parcare, oprire si stationare se vor stabili
in functie de volumul traficului, de componenta acestuia, de distanta dintre
doua locuri de parcare, oprire si stationare succesive si de distanta dintre
locurile de parcare, oprire si stationare si alte spatii ce asigura servicii
similare, de topografia terenului si de valorificarea avantajelor oferite de
mediul ambiant.
(3) Suprafetele minime includ platformele locurilor de parcare, oprire si
stationare si spatiile pentru servicii, iar in functie de categoria de drum
sunt de:
a) 5.000 mp pentru parcarile adiacente drumurilor expres, drumurilor nationale
europene, drumurilor nationale principale si secundare;
b) 2.000 mp pentru locurile de parcare, oprire si stationare adiacente
drumurilor judetene si comunale;
c) in zonele de munte cu interes turistic suprafetele minime prevazute la
lit. a) si b) pot fi reduse la 3.000 mp pentru drumurile expres, drumurile
nationale europene si drumurile nationale principale si secundare, iar pentru
drumurile judetene si comunale suprafata minima poate fi de 1.000 mp.
(4) Dimensiunile locurilor de parcare, oprire si stationare prevazute la
alin. (3) nu includ suprafetele eventualelor statii de distributie a
carburantilor auto sau ale spatiilor de cazare.
Art. 8
(1) Distanta recomandata intre doua locuri de parcare, oprire si stationare
succesive este de:
a) 15,0 km pana la 25,0 km pentru drumurile expres si drumurile nationale
europene;
b) 25,0 km pana la 30,0 km pentru drumurile nationale principale si
secundare, drumurile judetene si comunale.
(2) Alegerea amplasamentului locurilor de parcare, oprire si stationare se
va face prin luarea in considerare a urmatorilor factori:
a) topografia terenului;
b) traseul in plan si in profil longitudinal, evitandu-se amplasamentele pe
sectoarele de drum cu declivitate mai mare de 4% sau in curba;
c) apropierea fata de localitati;
d) valorificarea punctelor de atractie turistica;
e) evitarea deteriorarii valorilor peisagistice sau istorice;
f) amplasarea optima fata de retelele de alimentare cu apa si canalizare,
retelele electrice, retelele telefonice, urmarindu-se racordarea la retelele de
utilitati existente;
g) asigurarea vizibilitatii, tinandu-se cont de elementele geometrice ale
drumurilor.
Art. 9
Accesul la locurile de parcare, oprire si stationare va fi realizat in
conformitate cu prevederile Normativului de amenajare a intersectiilor la
acelasi nivel CD 173/2001, cu benzi de accelerare si decelerare sau cu pene de
racordare si marcaje rutiere, conform STAS 1848/1/1986, pentru indicatoare, si
STAS 1848/7/1985, pentru marcaje.
Art. 10
La proiectarea sistemelor electrice se vor respecta urmatoarele reguli:
a) sa fie dimensionate, tinandu-se cont de toate necesitatile aferente
locurilor de parcare, oprire si stationare, precum si a spatiilor pentru servicii;
b) sa fie instalate cu respectarea stricta a normativelor si standardelor
in vigoare;
c) sa asigure iluminarea benzilor de accelerare si decelerare, a
intersectiilor drumurilor interne, statiilor de alimentare cu carburanti si a
suprafetelor destinate locurilor de parcare, oprire si stationare pentru a
asigura maximum de siguranta pentru trafic;
d) sa se evite orbirea soferilor aflati in trafic;
e) reclamele luminoase se vor amplasa la minimum 7,0 m fata de marginea
imbracamintii drumului (partea carosabila si banda de consolidare a
acostamentului) si vor avea dimensiunile maxime de 8,0 m x 4,0 m. Reclamele cu
dimensiuni mai mari se vor instala in afara zonei de protectie a drumului.
Art. 11
(1) In zona de iesire din flux a autovehiculelor si de intrare pe banda de
decelerare, aferenta parcarii, indicatoarele curente se vor completa cu
indicatoare specifice, cu urmatoarele scopuri:
a) reducerea vitezei;
b) evitarea opririi in afara zonelor special desemnate pentru locurile de
parcare, oprire si stationare;
c) informarea asupra diferitelor servicii oferite in zona;
d) semnalizarea din timp a intersectiilor;
e) semnalizarea orizontala, cu marcajul rutier aferent.
Art. 12
Locurile de parcare, oprire si stationare, precum si constructiile aferente
trebuie sa fie prevazute atat cu un sistem de furnizare a apei potabile, cat si
cu sisteme de canalizare menajera si pluviala.
Art. 13
Intreaga zona ce separa locul de parcare, oprire si stationare de drumul
public trebuie sa fie acoperita cu plante care necesita ingrijire redusa, dar a
caror densitate poate sa constituie o protectie impotriva vehiculelor care
ruleaza pe drumul public si care pot deveni un pericol pentru persoanele aflate
in locurile de parcare, oprire si stationare.
Art. 14
(1) Se vor prevedea locuri de parcare, oprire si stationare rezervate
pentru persoanele cu handicap, iar toate dotarile sau constructiile din incinta
acestora trebuie sa permita accesul persoanelor cu handicap, prin rampe
construite in mod special.
(2) Constructiile aferente locurilor de parcare, oprire si stationare vor
fi prevazute cu o camera special echipata pentru copii, cu dotari de dimensiuni
mici, o masa pentru infasat bebelusii si alte dotari necesare ingrijirii nou
nascutilor.