Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.1298 din 30.08.2017

pentru aprobarea Reglementării tehnice privind proiectarea şi dotarea parcărilor noi, a locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităţilor
ACT EMIS DE: Ministerul Transporturilor
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 745 din 15 septembrie 2017



SmartCity1

În temeiul prevederilor art. VII din Legea nr. 198/2015 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul transporturilor emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Reglementarea tehnică privind proiectarea şi dotarea parcărilor noi, a locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităţilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.264/2004 pentru aprobarea Reglementărilor tehnice privind proiectarea şi dotarea locurilor de parcare, oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităţilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din data de 18 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare, se abrogă. Articolul 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc ANEXĂREGLEMENTARE TEHNICĂ privind proiectarea şi dotarea parcărilor noi, a locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, situate în extravilanul localităţilor Articolul 1Prezenta reglementare se aplică atât proiectării spaţiilor de parcare, oprire şi staţionare noi, cât şi modernizării locurilor de parcare, oprire şi staţionare existente, adiacente drumurilor publice, situate în extravilanul localităţilor. Capitolul IClasificarea drumurilor publice Articolul 2(1) Din punct de vedere funcţional şi administrativ, drumurile publice menţionate în prezenta reglementare se împart, în ordinea importanţei, conform prevederilor legale în vigoare, astfel:drumuri naţionale europene (E);

drumuri naţionale principale;

drumuri naţionale secundare;

drumuri judeţene;

drumuri comunale. (2) Proiectarea şi dotarea parcărilor noi aferente autostrăzilor şi drumurilor expres se tratează în conformitate cu normativele specifice. Capitolul IIDotările minimale necesare parcărilor noi Articolul 3(1) Dotările minimale necesare parcărilor noi adiacente drumurilor naţionale europene sunt următoarele:a)sistem de canalizare menajeră şi pluvială; b)surse de energie electrică şi apă; c)sistem de iluminare exterioară; d)parcările vor avea locuri de parcare, inclusiv pentru persoane cu dizabilităţi locomotorii; e)zonă intermediară de protecţie; f)spaţii de agreement, inclusiv accese pentru persoane cu dizabilităţi locomotorii; g)WC cu acces şi pentru persoane cu dizabilităţi locomotorii; h)împrejmuire; i)zone pentru resturi menajere sau coşuri de gunoi. (2) Se pot prevedea şi spaţii special amenajate pentru controlul prin cântărire al vehiculelor rutiere.(3) Pentru dotarea parcărilor şi locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, exproprierea terenurilor adiacente acestor drumuri se va face în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru lucrări de utilitate publică.(4) În cazul drumurilor naţionale europene, drumurile de acces la parcări şi locurile de oprire şi staţionare şi drumurile de circulaţie internă vor fi cu sens unic.(5) Parcările şi locurile de oprire şi staţionare trebuie să fie separate de drumurile naţionale europene printr-o zonă intermediară de protecţie, de minimum 5 m.(6) Parcările şi locurile de oprire şi staţionare existente vor fi modernizate şi dotate în conformitate cu prevederile prezentei reglementări, pe măsura reabilitării drumurilor pe care sunt realizate.(7) Parcările drumurilor sus-menţionate pot fi prevăzute suplimentar cu spaţii pentru servicii, ce includ staţie de alimentare cu carburanţi, service auto, motel, restaurant. Articolul 4(1) Dotările minimale necesare parcărilor noi adiacente drumurilor naţionale principale şi secundare sunt următoarele:a)sistem de canalizare menajeră şi pluvială; b)surse de energie electrică şi apă; c)sistem de iluminare exterioară; d)locuri de parcare, oprire şi staţionare pentru autoturisme, autocamioane şi autobuze; e)zonă intermediară de protecţie; f)bănci şi mese; g)WC cu acces pentru persoane cu dizabilităţi locomotorii; h)împrejmuire; i)zone pentru resturi menajere sau coşuri de gunoi. (2) Se pot prevedea şi spaţii special amenajate pentru controlul prin cântărire al vehiculelor rutiere.(3) Pentru dotarea parcărilor şi locurilor de oprire şi staţionare, aferente drumurilor publice, exproprierea terenurilor adiacente acestor drumuri se va face în conformitate cu legislaţia în vigoare pentru lucrări de utilitate publică.(4) În cazul drumurilor naţionale principale şi secundare, drumurile de acces la parcări şi locurile oprire şi staţionare şi drumurile de circulaţie internă vor fi cu sens unic.(5) Locurile de parcare, oprire şi staţionare trebuie să fie separate de drumurile naţionale principale şi secundare printr-o zonă intermediară de protecţie de minimum 3,5 m. Articolul 5Locurile de oprire şi staţionare existente se vor dota cu: a)coşuri de gunoi; b)mese şi bănci; c)sursă de apă, eventual. Articolul 6Dotările minimale necesare parcărilor noi adiacente drumurilor judeţene şi comunale se vor stabili de administratorul drumului. Articolul 7(1) Construcţiile din interiorul locurilor de parcare, oprire şi staţionare vor fi prevăzute cu:a)instalaţii de încălzire şi instalaţii electrice; b)instalaţii de ventilaţie şi climatizare; c)instalaţii sanitare. (2) Instalaţiile prevăzute la alin. (1) se vor proiecta şi se vor executa conform reglementărilor legale în vigoare.(3) Construcţiile aferente utilităţilor se vor amenaja la minimum 10,0 m pentru drumurile naţionale europene (faţă de marginea părţii carosabile) şi la 5,0-7,5 m pentru celelalte categorii de drumuri publice. Capitolul IIICondiţii generale de realizare a locurilor de parcare, oprire şi staţionare Articolul 8(1) Locul de parcare, oprire şi staţionare este o zonă de odihnă, separată fizic de drumul public, în care spaţiile destinate staţionării vehiculelor sunt separate printr-o zonă de protecţie faţă de marginea drumului, mărginită de borduri denivelate şi dimensionată în funcţie de categoria acestuia.(2) Dimensiunile locurilor de parcare, oprire şi staţionare se vor stabili în funcţie de volumul traficului, de componenţa acestuia, de distanţa dintre două locuri de parcare, oprire şi staţionare succesive şi de distanţa dintre locurile de parcare, oprire şi staţionare şi alte spaţii ce asigură servicii similare, de topografia terenului şi de valorificarea avantajelor oferite de mediul ambiant.(3) Suprafeţele minime includ platformele locurilor de parcare, oprire şi staţionare şi spaţiile pentru servicii, iar în funcţie de categoria de drum sunt de:a)4.000 m2 pentru parcările adiacente drumurilor naţionale europene, drumurilor naţionale principale şi secundare; b)1.500 m2 pentru locurile de parcare, oprire şi staţionare adiacente drumurilor judeţene şi comunale; c)în zonele de munte cu interes turistic suprafeţele minime prevăzute la lit. a) şi b) pot fi reduse la 3.000 m2 pentru drumurile naţionale europene şi drumurile naţionale principale şi secundare, iar pentru drumurile judeţene şi comunale suprafaţa minimă poate fi de 1.000 m2. (4) Dimensiunile locurilor de parcare, oprire şi staţionare prevăzute la alin. (3) nu includ suprafeţele eventualelor staţii de distribuţie a carburanţilor auto sau ale spaţiilor de cazare.(5) Schiţe de amenajare ale locurilor de parcare pentru drumurile naţionale şi judeţene sunt prezentate în figurile 1 şi 2. Aceste schiţe nu sunt obligatorii, proiectanţii putând reamplasa diferitele obiecte în conformitate cu condiţiile fiecărui amplasament. Articolul 9(1) Distanţa recomandată între două locuri de parcare, oprire şi staţionare succesive este de:a)30,0 km, pentru drumurile naţionale europene; b)50,0 km, pentru drumurile naţionale principale şi secundare; c)pentru drumurile judeţene şi comunale, se stabilesc de către administratorii drumurilor respective. (2) Alegerea amplasamentului locurilor de parcare, oprire şi staţionare se va face prin luarea în considerare a următorilor factori:a)topografia terenului; b)traseul în plan şi în profil longitudinal, evitându-se amplasamentele pe sectoarele de drum cu declivitate mai mare de 4% sau în curbă; c)apropierea faţă de localităţi; d)valorificarea punctelor de atracţie turistică; e)evitarea deteriorării valorilor peisagistice sau istorice; f)amplasarea optimă faţă de reţelele de alimentare cu apă şi canalizare, reţelele electrice, reţelele telefonice, urmărindu-se racordarea la reţelele de utilităţi existente; g)asigurarea vizibilităţii, ţinându-se cont de elementele geometrice ale drumurilor. Articolul 10Accesul la locurile de parcare, oprire şi staţionare va fi realizat în conformitate cu prevederile Normativului de amenajare a intersecţiilor la acelaşi nivel, cu semnalizare corespunzătoare, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Articolul 11La proiectarea sistemelor electrice se vor respecta următoarele reguli: a)să fie dimensionate, ţinându-se cont de toate necesităţile aferente locurilor de parcare, oprire şi staţionare, precum şi spaţiilor pentru servicii; b)să fie instalate cu respectarea strictă a normativelor în vigoare, avându-se în vedere şi standardele în vigoare, recomandate; c)să asigure iluminarea accesului, a intersecţiilor drumurilor interne, staţiilor de alimentare cu carburanţi şi a suprafeţelor destinate locurilor de parcare, oprire şi staţionare pentru a asigura maximum de siguranţă pentru trafic; d)să se evite orbirea şoferilor aflaţi în trafic; e)reclamele luminoase se vor amplasa la minimum 7,0 m faţă de marginea îmbrăcăminţii drumului (partea carosabilă şi banda de consolidare a acostamentului) şi vor avea dimensiunile maxime de 8,0 m x 4,0 m. Reclamele cu dimensiuni mai mari se vor instala în afara zonei de protecţie a drumului; f)iluminatul interior şi exterior se va realiza pe baza de LED şi se va asigura cu sisteme economice de energie, alimentarea sistemului de iluminat fiind prevăzută de la reţeaua naţională/regională/locală de energie electrică; g)proiectarea iluminatului căilor de circulaţie rutieră se face în conformitate cu SR-EN 13201 şi CIE 115-2010, o importanţă deosebită acordându-se selectării claselor de iluminat pentru evitarea supradimensionării sistemului de iluminat, reducerea consumului de energie electrică şi creşterea eficienţei sistemului de iluminat propus; h)criteriile şi parametrii care stau la baza selectării claselor de iluminat conform SR-EN 13201 sunt:criterii - viteza utilizatorului, tipurile de utilizatori în aceeaşi zonă şi tipurile de utilizatori excluşi; parametri - zona (geometria), utilizarea traficului şi influenţele externe legate de mediu; i)selectarea claselor de iluminat conform CIE 115-2010 se face în funcţie de următorii parametri: viteză, flux trafic, componenţa traficului, separare sensuri, densitate intersecţii, nivelul luminanţei ambientale şi ghidajul vizual; j)selectarea corectă a claselor de iluminat este în strânsă corelare cu îndeplinirea unor criterii de performanţă, cum ar fi: luminanţa suprafeţei îmbrăcăminţii rutiere şi orbirea fiziologică; k)soluţia propusă de proiectantul de specialitate trebuie să aibă un factor de menţinere cât mai ridicat şi cu precizări explicite privind deprecierea fluxului luminos în timp; l)este obligatoriu să se precizeze operaţiile privind întreţinerea corectivă; m)soluţiile agreate de beneficiar sunt cu telegestiune, şi anume inteligente şi adaptive, respectiv cu senzori crepusculari de zi şi noapte şi senzori de trafic cu posibilităţi de gestionare a intensităţii luminoase de către beneficiar, în funcţie de trafic sau de intervalul orar şi eficienţa energetică a sistemului de iluminat. Articolul 12În zona de ieşire din flux a autovehiculelor şi de intrare pe banda de decelerare, aferentă locurilor de parcare, oprire şi staţionare, indicatoarele curente se vor completa cu indicatoare specifice cu următoarele scopuri: a)reducerea vitezei; b)evitarea opririi în afara zonelor special desemnate pentru locurile de parcare, oprire şi staţionare; c)informarea asupra diferitelor servicii oferite în zonă; d)semnalizarea din timp a intersecţiilor; e)semnalizarea orizontală, cu marcajul rutier aferent. Articolul 13(1) Spaţiile de parcare, oprire şi staţionare, precum şi construcţiile aferente trebuie să fie prevăzute atât cu un sistem de furnizare a apei potabile, cât şi cu sisteme de canalizare menajeră şi pluvială.
(2) Soluţia de scurgere a apelor se va adapta local, în funcţie de:
orografia terenului, obligatoriu cu studierea hidroizohipselor şi izofreatelor pentru determinarea sensului de scurgere a apelor de suprafaţă şi subterane, corelarea acestor date cu situaţia comparativă dintre suma de precipitaţii şi suma de evaporaţie, care ajută la stabilirea debitelor şi secţiunilor de scurgere; dimensionarea corectă a evacuării apelor pluviale trebuie proiectată astfel încât să asigure descărcarea într-un fir de vale natural sau un curs de apă care să permită preluarea debitelor colectate şi transportate; respectarea vitezelor de curgere a apei în secţiuni conform normativelor de specialitate, respectiv să fie încadrată între viteza de curgere mai mare decât viteza de sedimentare, respectiv viteza de curgere mai mică decât viteza de eroziune.
(3) Pentru toaletele prevăzute în incinta parcărilor, clădirea trebuie să fie prevăzută cu aerisire directă, iar numărul şi felul obiectelor sanitare se

vor stabili respectând prevederile normelor şi standardelor aferente în vigoare. Acestea vor trebui să îndeplinească următoarele condiţiiobiecte sanitare de trafic, antivandalism; ferestre cu deschidere oscilobatantă. în interiorul clădirii se va prevedea, în funcţie de destinaţia spaţiului, un raport optim între spaţiul placat cu faianţă şi spaţiul cu vopsea superlavabilă, astfel încât să se asigure un confort optim al încăperii; proiectantul, prin soluţia tehnică propusă, trebuie să asigure un raport optim de ventilaţie şi umiditate a spaţiului. Articolul 14Întreaga zonă ce separă locul de parcare, oprire şi staţionare faţă de drumul public trebuie să fie acoperită cu plante care necesită îngrijire redusă, dar a căror densitate poate să constituie o protecţie împotriva vehiculelor care rulează pe drumul public şi care pot constitui un pericol pentru persoanele aflate în interiorul spaţiilor de parcare, oprire şi staţionare. Articolul 15(1) Se vor prevedea spaţii de parcare, oprire şi staţionare rezervate pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii, iar toate dotările sau construcţiile din incinta acestora trebuie să permită accesul persoanelor cu handicap, prin rampe construite în mod special.(2) Materialele propuse trebuie să fie compatibile cu zona climatică, caracteristicile pedologice, hidrologice şi litologice ale zonelor unde se propune ca materialul peisagistic să fie plantat.(3) Sistemul radicular al materialului peisagistic trebuie să fie pretabil pentru zona respectivă.(4) Construcţiile aferente locurilor de parcare, oprire şi staţionare vor fi prevăzute cu o cameră special echipată pentru copii, cu dotări de dimensiuni mici, o masă pentru înfăşat bebeluşii şi alte dotări necesare îngrijirii nou-născuţilor. Articolul 16Zona de agrement va avea prevăzută atât copertină, cât şi iluminat public adecvat spaţiului. Figura 1*). Schiţă parcare adiacentă drumurilor naţionale Figura 2*). Schiţă parcare adiacentă drumurilor judeţene şi comunale *) Figurile 1 şi 2 sunt reproduse în facsimil.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1298/2017

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1298 din 2017
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu