Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 2220 din 22 decembrie 2006

pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 142 alin. (1) lit. d) si art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1037 din 28 decembrie 2006



In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în baza prevederilor art. 142 alin. (1) lit. d) şi ale art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) şi art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cuprinse în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul normelor prevăzute la art. 1 reprezintă trimiteri la Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 3. - Autorităţile vamale, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, organele fiscale teritoriale subordonate acestora, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

ANEXĂ

NORME

privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) şi art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

Titlul I - Dispoziţii generale

Art. 1 - (1) In sensul Titlurilor II şi III din prezentul ordin:

1.   „ţară terţă " reprezintă orice ţară care nu este stat membru al Uniunii Europene şi unde prevederile Titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" sau ale Titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" sau ale ambelor titluri menţionate din Codul fiscal nu se aplică;

2.   „ teritoriu terţ" reprezintă orice teritoriu al unui stat membru al Uniunii Europene unde prevederile Titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" sau ale Titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" sau ale ambelor titluri menţionate din Codul fiscal nu se aplică.

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

(2) Dispoziţiile Titlurilor II şi III ale prezentului ordin, referitoare la tratamentul fiscal aplicabil importurilor de bunuri din „ţările terţe", produc efecte identice şi în cazul importurilor de bunuri din „teritoriile terţe", aşa cum sunt definite acestea la pct. 2 al alin. (1).

Art. 2 - (1) In sensul Titlului IV din prezentul ordin, „ţară terţă" are sensul atribuit la art. 125 din Codul fiscal.

(2) Dispoziţiile Titlului IV din prezentul ordin referitoare la tratamentul fiscal aplicabil importurilor de bunuri din ţările terţe produc efecte identice şi în cazul importurilor de bunuri din „teritoriile terţe", aşa cum sunt acestea definite la art. 125 din Codul fiscal.

Titlul II - Scutirea de taxa pe valoarea adăugată şi de accize la import, în contextul traficului internaţional de călători

Art. 3 - (1) Bunurile conţinute în bagajul personal al călătorilor din ţările terţe sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată şi de accize la import dacă bunurile respective nu au caracter comercial şi valoarea totală a acestora nu depăşeşte 175 euro pe persoană.

(2) In situaţia în care valoarea totală pe persoană a mai multor articole depăşeşte suma stabilită la alin. (1), se acordă scutiri până la atingerea acestei valori pentru acele articole care, dacă ar fi fost importate separat, ar fi fost scutite, înţelegându-se că valoarea unui articol individual nu poate fi defalcată.

Art. 4 - (1) In sensul prezentului titlu:

1.   Valoarea efectelor personale importate temporar sau reimportate după exportul temporar nu vor fi luate în considerare pentru determinarea scutirii prevăzute la art. 3.

2.   Se consideră că importurile nu au caracter comercial dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) au loc ocazional;

b)  constau exclusiv în bunuri pentru uzul personal sau al familiei călătorului sau din bunuri destinate a fi oferite drept cadou, iar natura şi cantitatea acestor bunuri nu indică faptul că sunt importate în scopuri comerciale.

3.   „Bagajul personal" reprezintă totalitatea bagajelor pe care un călător le prezintă autorităţilor vamale la sosire, precum şi bagajul pe care îl prezintă ulterior aceloraşi autorităţi, cu condiţia să dovedească că respectivul bagaj a fost înregistrat de către compania care a fost responsabilă cu transportul călătorului ca bagaj însoţitor la data plecării.

Definiţia „bagajului personal" nu include canistrele portabile care conţin combustibil. Totuşi, în cazul oricărui mijloc de transport cu motor, cantitatea de combustibil care nu depăşeşte 10 litri este admisă fără plata taxelor aferente unei astfel de canistre, fără a contraveni altor prevederi legale în vigoare.

Art. 5 - (1) Limitele cantitative pentru scutirile de taxa pe valoarea adăugată şi de accize în cazul bunurilor conţinute în bagajul personal al călătorilor din ţări terţe, sunt următoarele:

Bunuri

Limite

a) Produse din tutun:

Ţigarete sau

Ţigări de foi (ţigări de maximum 3 grame fiecare) sau

Ţigări sau

Tutun de fumat

200 bucăţi

100 bucăţi

50 bucăţi

250 grame

b) Alcool şi băuturi alcoolice

-   băuturi   distilate   şi  băuturi   spirtoase   cu  o   concentraţie alcoolică de peste 22 % în volum; alcool etilic nedenaturat de 80% vol. şi peste, sau

1 litru

-   băuturi distilate şi băuturi spirtoase, aperitive pe bază de vin sau alcool, tafia, sake, sau băuturi similare cu o concentraţie alcoolică mai mică de 22% vol.; vin spumos, vin licoros

2 litri

-   vinul liniştit

2 litri

c) Parfumuri

50 grame

Ape de toaletă

1/4 litri

d) Cafea

500 grame

Extracte şi esenţe de cafea

200 grame

e) Ceai

100 grame

Extracte şi esenţe de ceai

40 grame

(2)  Scutirea pentru bunurile menţionate la alin. (1) lit. a) şi b) nu se acordă călătorilor cu vârsta sub 17 ani. Scutiri pentru bunurile menţionate la alin. (1) lit. d) nu se acordă călătorilor cu vârsta sub 15 ani.

(3) In limitele cantitative stabilite la alin. (1) şi având în vedere restricţiile de la alin. (2), valoarea bunurilor enumerate la alin. (1) nu se ia în considerare la determinarea scutirilor prevăzute la art. 3.

Art. 6 - Nu se datorează taxa pe valoarea adăugată şi accizele în cazul importurilor de bunuri conţinute în bagajul personal al călătorilor, dacă suma totală a acestor taxe care ar trebui percepute nu depăşeşte 5 euro.

Titlul III- Scutirea de taxă pe valoarea adăugată şi de accize percepute la import pentru loturile mici de bunuri cu caracter necomercial

Art. 7 - (1) Bunurile cuprinse în loturi mici cu caracter necomercial, trimise de către persoane particulare dintr-o ţară terţă, unor persoane particulare din România, sunt scutite la import de taxa pe valoarea adăugată şi de accize.

(2) In sensul alin. (1), "loturi mici cu caracter necomercial" reprezintă acele loturi care:

a) au un caracter ocazional;

b) conţin numai bunuri destinate uzului personal sau al familiei destinatarului, iar natura şi cantitatea lor nu indică faptul că ar fi importate în scopuri comerciale;

c) conţin bunuri cu o valoare totală de cel mult 45 euro;

d) sunt trimise de către expeditor destinatarului cu titlu gratuit.

Art. 8 - (1) Scutirea prevăzută la art. 7 se aplică bunurilor enumerate în continuare, respectându-se următoarele limite cantitative:

Bunuri

Limite

a) produse din tutun

-   ţigarete sau

-   ţigări de foi (ţigări de maximum 3 grame fiecare) sau

-   ţigări sau

-   tutun de fumat

50 bucăţi

25 bucăţi

10 bucăţi

50 grame

b) alcool şi băuturi alcoolice

-   băuturi distilate şi băuturi spirtoase cu concentraţie alcoolică de peste 22%; alcool etilic nedenaturat de 80 % vol. şi peste, sau

o sticlă standard (de până la 1 litru)

-   băuturi distilate şi băuturi spirtoase, aperitive pe bază de vin sau alcool, tafia, sake sau băuturi alcoolice similare, cu o concentraţie  alcoolică  de  până  la  22%  inclusiv; vinuri spumoase şi vinuri licoroase, sau

o sticlă standard (de până la 1 litru)

-     vinuri liniştite

2 litri

c) parfumuri, sau

   ape de toaletă

50 grame

0,25 litri sau 8 uncii

d) cafea, sau

extracte şi esenţe de cafea

500 grame

200 grame

e) ceai, sau

extracte şi esenţe de ceai

100 grame

40 grame

(2) Bunurile prevăzute la alin. (1) incluse în loturi mici cu caracter necomercial, în cantităţi care le depăşesc pe cele prevăzute la acest alineat, sunt excluse în întregime din sfera de aplicare a scutirii.

Titlul IV - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată a anumitor importuri finale de bunuri

Art. 9 - Dispoziţii generale

In vederea aplicării prevederilor prezentului titlu, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) „ bunuri personale " înseamnă orice bunuri destinate uzului personal sau necesităţilor gospodăreşti. Constituie bunuri personale, în înţelesul celor de mai sus, efectele gospodăreşti, precum şi bicicletele şi motocicletele, autovehiculele particulare şi remorcile acestora, rulotele pentru camping, ambarcaţiunile şi avioanele de agrement.

De asemenea, sunt considerate bunuri personale proviziile pentru gospodărie corespunzătoare cerinţelor normale de aprovizionare ale unei familii, animalele de companie şi animalele de călărie, precum şi instrumentele portabile pentru arte aplicate sau arte liberale necesare persoanei în cauză în vederea desfăşurării meseriei sau profesiei sale.

Bunurile personale nu trebuie să permită, prin natura sau prin cantitatea lor, desfăşurarea unei activităţi cu caracter comercial;

b)  „efecte gospodăreşti" înseamnă efectele personale, lenjerie şi articole de mobilier sau de dotare folosite în gospodărie, destinate uzului personal sau necesităţilor gospodăreşti;

c) „produse alcoolice " înseamnă produsele (bere, vinuri, aperitive pe bază de vin, brandy, lichioruri şi băuturi alcoolice spirtoase, etc.) încadrate la codurile NC de la 2203 la 2208.

Capitolul I

Importul de bunuri personale ale persoanelor care vin din ţări terţe

Secţiunea 1

Bunuri personale introduse de către persoanele fizice care îşi schimbă domiciliul sau reşedinţa, după caz, dintr-o ţară terţă în România

Art. 10 - In condiţiile prevăzute la art. 11 - 18, sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată bunurile personale introduse de către persoanele fizice care îşi mută domiciliul sau reşedinţa, după caz, dintr-o ţară terţă pe teritoriul României.

Art. 11 - Scutirea este limitată la bunurile personale care:

a)  cu excepţia unor cazuri speciale justificate de împrejurări, s-au aflat în posesia şi, în cazul bunurilor neconsumabile, au fost utilizate de către persoana respectivă la domiciliul sau reşedinţa anterioară cel puţin o perioadă de 6 luni înainte de data la care a încetat să aibă domiciliul ori reşedinţa în ţara terţă de provenienţă;

b) la noul domiciliu sau reşedinţă, după caz, sunt afectate aceleiaşi destinaţii. Art. 12 - (1) Pot beneficia de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată doar persoanele care au avut domiciliul sau reşedinţa, după caz, într-o ţară terţă, cel puţin 12 luni consecutive.

(2) Autorităţile vamale pot acorda derogări de la prevederile alin. (1) în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte că intenţia de a avea domiciliul sau reşedinţa, după caz, într-o ţară terţă pentru o perioadă de cel puţin 12 luni consecutive a fost reală.

Art. 13 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată nu se acordă pentru:

a) produse alcoolice;

b) tutun sau produse din tutun;

c) mijloace de transport cu destinaţie comercială;

d)   articole folosite în exercitarea meseriei sau profesiei, altele decât instrumentele portabile folosite în artele liberale şi aplicate.

Art. 14 - (1) Cu excepţia unor cazuri particulare reglementate prin prezentul ordin, precum cel prevăzut la art. 16 alin. (1), scutirea este acordată numai pentru bunurile personale introduse pe o perioadă de 12 luni începând cu data stabilirii domiciliului sau reşedinţei, după caz, pe teritoriul României.

(2) Introducerea bunurilor poate fi făcută de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 15 - (1) Până la expirarea termenului de 12 luni de la data declaraţiei de import definitiv, bunurile personale admise în scutire nu pot face obiectul unui împrumut, gajări/garanţii reale mobiliare, locaţiuni sau al unei cesiuni cu titlu oneros ori cu titlu gratuit fără ca autorităţile vamale să fie informate în prealabil.

(2) împrumutul, gajarea/garanţia reală mobiliară, locaţiunea sau cesiunea realizată înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor respective, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data schimbării destinaţiei, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 16 - (1) Prin derogare de la dispoziţiile art. 14 alin. (1), scutirea poate fi acordată pentru bunurile personale importate definitiv înainte de stabilirea domiciliului sau reşedinţei, după caz, pe teritoriul României, pe baza angajamentului scris privind intenţia persoanei interesate de a se stabili efectiv într-un termen de 6 luni pe teritoriul României. Acest angajament este însoţit de o garanţie ale cărei formă şi cuantum sunt stabilite de autorităţile vamale.

(2) In situaţia menţionată la alin. (1), termenul de 6 luni prevăzut la art. 11 lit. a) se calculează de la data importului bunurilor personale pe teritoriul României.

Art. 17 - In situaţia în care, motivată de obligaţiile profesionale, persoana interesată părăseşte ţara terţă unde aceasta avea vechiul domiciliu sau vechea reşedinţă, după caz, fără să-şi stabilească simultan domiciliul sau reşedinţa, pe teritoriul României, dar cu intenţia de a se stabili ulterior, autorităţile vamale pot permite introducerea in regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată a bunurilor personale care sunt transferate cu acest scop pe teritoriul României.

Art. 18 - (1) Introducerea cu scutire a bunurilor personale prevăzute la art. 17 se supune condiţiilor prevăzute la art. 10 - 15, în sensul că:

a) termenul prevăzut la art. 11 lit. a) este calculat anterior datei importului;

b)  termenele prevăzute la art. 15 alin. (1) şi la art. 14 alin. (1) sunt calculate anterior datei efective a stabilirii domiciliului sau reşedinţei, după caz, a persoanei interesate pe teritoriul României.

(2) Admiterea în scutire este acordată în baza angajamentului scris al persoanei interesate să-şi stabilească domiciliul sau reşedinţa, după caz, pe teritoriul României într-un termen stabilit de autorităţile vamale. Autorităţile vamale pot cere ca angajamentul să fie însoţit de o garanţie ale cărei formă şi sumă o vor stabili.

Secţiunea 2

Bunuri importate cu ocazia căsătoriei

Art. 19 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată, în condiţiile prevăzute la art. 20-23, trusourile şi efectele gospodăreşti, indiferent dacă acestea sunt sau nu noi, aparţinând unei persoane care îşi schimbă domiciliul sau reşedinţa, după caz, dintr-o ţară terţă pe teritoriul României, cu ocazia căsătoriei sale.

(2) De asemenea, sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată, cadourile care se oferă în mod obişnuit cu ocazia căsătoriei, destinate unei persoane care se încadrează în condiţiile prevăzute la alin. (1), de către persoanele care au domiciliul sau reşedinţa, după caz, într-o ţară terţă. Valoarea fiecărui cadou admis în scutire nu poate depăşi 1.000 euro.

Art. 20 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată prevăzută la art. 19 se acordă doar persoanelor care:

a) au domiciliul sau reşedinţa, după caz, într-o ţară terţă de cel puţin 12 luni consecutive. Derogări de la această regulă pot fi acordate de către autorităţile vamale pe baza declaraţiei pe propria răspundere a persoanei în cauză, din care să rezulte că intenţia de a avea domiciliul sau reşedinţa, după caz, în ţara terţă respectivă, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni consecutive a fost reală;

b) fac dovada căsătoriei lor.

Art. 21 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată nu se acordă pentru produse alcoolice, tutun sau produse din tutun.

Art. 22 - (1) Cu excepţia unor circumstanţe, scutirea se acordă doar pentru bunurile importate permanent în România:

a) cu cel mult două luni înainte de data stabilită pentru căsătorie. In acest caz, scutirea este acordată numai în baza unei garanţii corespunzătoare, ale cărei formă şi cuantum se stabilesc de către autorităţile vamale;

b) în termen de 4 luni de la data căsătoriei.

(2) Introducerea bunurilor prevăzute la art. 19 poate fi făcută de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 23 - (1) Până la expirarea termenului de 12 luni calculat de la data declaraţiei de import definitiv, bunurile admise în scutire nu pot face obiectul unui împrumut, gajări/garanţii reale mobiliare, locaţiuni sau cesiuni cu titlu oneros sau cu titlu gratuit fară ca autorităţile vamale să fie în prealabil informate.

(2) Imprumutul, gajarea/garanţia reală mobiliară, locaţiunea sau cesiunea realizată înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage plata taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor respective, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data schimbării destinaţiei, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Secţiunea 3

Bunuri personale dobândite prin moştenire

Art. 24 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import bunurile personale obţinute prin moştenire de către o persoană fizică având domiciliul sau reşedinţa, după caz, pe teritoriul României.

Art. 25 - Scutirea prevăzută la art. 24 nu se acordă pentru:

a) produse alcoolice;

b) tutun sau produse din tutun;

c) mijloace comerciale de transport;

d) bunuri folosite în exercitarea unei meserii sau profesii, altele decât instrumentele portabile folosite în artele liberale sau aplicate, care au fost necesare pentru exercitarea meseriei sau profesiei de către defunct;

e) stocuri de materii prime şi produsele finite sau semifinite;

f) şeptelul viu şi stocuri de produse agricole în cantităţi care depăşesc cerinţele normale de aprovizionare ale unei familii.

Art. 26 - (1) Scutirea se acordă numai pentru bunurile personale importate definitiv în termen de cel mult 2 ani de la data la care persoana devine proprietarul bunurilor respective.

(2) Introducerea bunurilor poate fi efectuată de mai multe ori în termenul prevăzut la alin. (1).

Art. 27 - Prevederile art. 24 - 26 se aplică identic bunurilor personale dobândite prin moştenire de către persoane juridice angajate într-o activitate non-profit, cu sediul pe teritoriul României.

Capitolul II

Echipamente şi rechizite şcolare, precum şi alte efecte gospodăreşti de uz şcolar

Art. 28 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import echipamentele şi rechizitele şcolare, precum şi bunurile reprezentând articole obişnuite existente în camera unui elev sau student şi care aparţin elevilor sau studenţilor care vin să locuiască pe teritoriul României în vederea efectuării studiilor şi destinate uzului personal pe durata studiilor.

(2) In sensul alin. (1):

a)   elev sau student înseamnă orice persoană înscrisă într-o unitate de învăţământ pentru a urma cursuri de zi;

b) echipament înseamnă lenjerie de corp şi lenjerie folosită în casă, precum şi îmbrăcăminte, indiferent dacă acestea sunt sau nu noi;

c)  rechizite şcolare înseamnă articole şi instrumente, inclusiv calculatoare şi maşini de scris, folosite în mod obişnuit de elevi şi studenţi pentru studii.

Art. 29 - Scutirea prevăzută la art. 28 alin. (1) se acordă cel puţin o dată în fiecare an şcolar.

Capitolul III

Importuri cu valoare neglijabilă

Art. 30 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată importurile de bunuri a căror valoare nu depăşeşte 10 euro.

(2) Scutirea prevăzută la alin. (1) nu se acordă pentru:

a) produse alcoolice;

b) parfumuri şi ape de toaletă;

c) tutun sau produse din tutun.

Capitolul IV

Bunuri de capital şi alte echipamente importate la transferul unei activităţi

Art. 31 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import, în condiţiile art. 32 - 35, importurile de bunuri de capital şi alte echipamente care aparţin întreprinderilor care îşi încetează definitiv activitatea într-o ţară terţă pentru a desfăşura activităţi similare în România şi care, conform art. 153 din Codul fiscal, au notificat în avans autorităţile fiscale competente din România cu privire la începerea unei astfel de activităţi.

Dacă întreprinderea transferată este o exploataţie agricolă, şeptelul acesteia este, de asemenea, scutit la import.

(2) In sensul alin. (1):

a)  „activitate" reprezintă o activitate economică în conformitate cu art. 127 din Codul fiscal;

b)  „ întreprindere " înseamnă o unitate economică independentă de producţie sau din industria serviciilor.

Art. 32 - (1) Scutirea prevăzută la art. 31 se limitează la bunurile de capital şi echipamentul care:

a) cu excepţia unor cazuri speciale, justificate de împrejurări, au fost folosite efectiv de întreprindere timp de minimum 12 luni înainte de data la care întreprinderea a încetat să funcţioneze în ţara terţă de plecare;

b) sunt destinate folosirii în aceleaşi scopuri după transfer;

c) urmează să fie folosite într-o activitate care nu este scutită în temeiul art. 141 din Codul fiscal;

d) sunt adecvate naturii şi dimensiunii întreprinderii în cauză.

Art. 33 - Nu beneficiază de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată întreprinderile stabilite într-o ţară terţă şi al căror transfer pe teritoriul României este consecinţa sau se efectuează în scopul unei fuziuni sau preluări, de către o întreprindere stabilită pe teritoriul României, fără iniţierea unei activităţi noi.

Art. 34 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată nu se acordă pentru:

a)  mijloace de transport care prin natura lor nu constituie instrumente de producţie sau instrumente folosite în industria serviciilor;

b) livrări de bunuri destinate consumului uman sau hranei animalelor;

c) combustibil şi stocuri de materii prime sau produse finite sau semifinite;

d) şeptel deţinut de comercianţii de animale.

Art. 35 - Scutirea prevăzută la art. 31 se acordă numai pentru bunurile de capital şi alte echipamente, importate înainte de expirarea unui termen de 12 luni începând de la data încetării activităţii întreprinderii în ţara terţă de provenienţă.

Capitolul V

Importul anumitor produse agricole şi al produselor destinate uzului agricol

Secţiunea 1

Produse obţinute de producătorii agricoli din România pe proprietăţi aflate într-o tară terţă

Art. 36 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import, în condiţiile art. 37 şi 38, produsele agricole, animaliere, apicole, horticole şi forestiere obţinute pe proprietăţi situate într-o ţară terţă aflată în imediata vecinătate a teritoriului României şi exploatate de producători agricoli a căror activitate principală se desfăşoară în România.

(2) Pentru a beneficia de scutirea prevăzută la alin. (1), produsele crescătorilor de animale trebuie să provină de la animale originare din România sau de la animale importate pe teritoriul României.

(3) Caii de rasă, în vârstă de cel mult 6 luni şi fătaţi într-o ţară terţă de către un animal supus montei în România, dar exportat temporar pentru a făta în respectiva ţară terţă, sunt scutiţi la import de la plata taxei pe valoarea adăugată.

Art. 37 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă numai produselor care nu au fost supuse altor tratamente decât cele normale după recoltare sau producţie.

Art. 38 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă numai pentru produsele importate de producătorul agricol sau în numele acestuia.

Art. 39 - Prevederile prezentei secţiuni se aplică identic produselor pescăreşti şi produselor rezultate din activităţi piscicole desfăşurate pe lacurile sau pe căile navigabile care mărginesc teritoriul României de către pescarii stabiliţi în România, precum şi produselor rezultate din activităţi de vânătoare desfăşurate pe astfel de lacuri sau căi navigabile de către sportivii stabiliţi în România.

Secţiunea 2

Seminţe, îngrăşăminte şi produse pentru tratarea solului şi a culturilor

Art. 40 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import, în condiţiile art. 41, seminţele, îngrăşămintele şi produsele pentru tratarea solului şi a culturilor destinate utilizării pe o proprietate aflată pe teritoriul României, în vecinătatea imediată a unei ţări terţe şi exploatate de producătorii agricoli care îşi au principala activitate pe teritoriul ţării terţe respective.

Art. 41 - (1) Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă seminţelor, îngrăşămintelor sau altor produse importate în cantităţi necesare desfăşurării activităţii de exploatare a proprietăţii în cauză.

(2)   Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă seminţelor, îngrăşămintelor sau altor produse introduse direct pe teritoriul României de către producătorul agricol sau în numele acestuia.

(3)  Scutirea se acordă în condiţii de reciprocitate.

Capitolul VI

Importul substanţelor terapeutice, al medicamentelor, al animalelor de laborator şi al substanţelor biologice sau chimice

Secţiunea 1

Animale de laborator şi substanţe biologice sau chimice destinate cercetării

Art. 42 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import următoarele:

a)   animalele special pregătite şi trimise gratuit pentru a fi utilizate în laborator;

b)  substanţele biologice sau chimice care sunt importate din ţări terţe, sub rezerva limitelor şi condiţiilor prevăzute în art. 60 alin. (1) lit. b) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 918/83 din 28 martie 1983 de instituire a sistemului comunitar de scutiri de taxe vamale.

(2) Scutirea prevăzută la alin. (1) se limitează la animalele şi substanţele biologice sau chimice destinate:

a)   instituţiilor publice care au ca activitate principală învăţământul sau cercetarea ştiinţifică, inclusiv departamentele acestor instituţii care sunt implicate în activităţile menţionate;

b)   instituţiile private care au ca activitate principală învăţământul sau cercetarea ştiinţifică şi care sunt autorizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării să primească astfel de bunuri în regim de scutire.

Secţiunea 2

Substanţe terapeutice de origine umană şi reactivi pentru determinarea grupei sanguine şi tipurilor de ţesuturi

Art. 43 - (1) Fără a contraveni prevederilor art. 142 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import, în condiţiile art. 44, următoarele:

a) substanţele terapeutice de origine umană;

b) reactivii pentru determinarea grupei sanguine;

c) reactivii pentru determinarea tipurilor de ţesuturi.

(2) In sensul alin. (1), prin termenii de mai jos se înţelege:

a)   "substanţe terapeutice de origine umană" - sânge uman şi derivaţi ai acestuia - sânge uman integral, plasmă umană uscată, albumină umană şi soluţii de fixare a proteinelor plasmatice umane, imunoglobulină umană şi fibrinogen uman;

b)  "reactivi pentru determinarea grupelor sanguine" - toţi reactivii de origine umană, animală, vegetală sau de altă natură/origine, folosiţi pentru determinarea grupelor sanguine şi pentru depistarea incompatibilităţilor sanguine;

c)  "reactivi pentru determinarea tipurilor de ţesuturi" - toţi reactivii de origine umană, animală, vegetală sau de altă natură/origine, folosiţi pentru determinarea tipurilor de ţesuturi umane.

Art. 44 - Scutirea prevăzută la art. 43 se aplică exclusiv produselor care:

a)   sunt destinate instituţiilor şi laboratoarelor autorizate de Ministerul Sănătăţii Publice şi care sunt folosite exclusiv în scopuri medicale sau ştiinţifice, necomerciale;

b)  sunt însoţite de un certificat de conformitate emis de un organism autorizat în mod corespunzător în ţara terţă de provenienţă;

c) se află în recipiente cu o etichetă de identificare specială.

Art. 45 - Scutirea se va aplica şi ambalajelor speciale care sunt esenţiale pentru transportul substanţelor terapeutice de origine umană sau al reactivilor pentru determinarea grupei sanguine sau al reactivilor pentru determinarea tipurilor de ţesuturi, precum şi oricăror solvenţi sau accesorii necesare pentru utilizarea acestora.

Secţiunea 3

Substanţe de referinţă pentru controlul produselor medicale

Art. 46 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import loturile care conţin mostre de substanţe de referinţă aprobate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii pentru controlul calităţii materialelor utilizate la producerea produselor medicinale şi ai căror destinatari sunt autorizaţi de către Ministerul Sănătăţii Publice să primească astfel de produse în regim de scutire.

Secţiunea 4

Produse farmaceutice folosite în cadrul evenimentelor sportive internaţionale

Art. 47 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import produsele farmaceutice de uz medical uman sau veterinar, folosite de persoanele sau pentru animalele care participă la evenimentele sportive internaţionale, în limita necesară pentru îndeplinirea nevoilor acestora în timpul şederii în România.

Capitolul VII

Bunuri pentru organizaţii caritabile sau filantropice

Secţiunea 1

Bunuri importate în scopuri generale

Art. 48 - (1) In condiţiile prevăzute la art. 49 - 51, următoarele bunuri sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import:

a) bunurile de strictă necesitate obţinute gratuit, importate de organizaţiile de stat sau de alte organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic, autorizate de Ministerul Finanţelor Publice prin unităţile sale teritoriale să beneficieze de o astfel de scutire, cu scopul de a fi distribuite gratuit persoanelor nevoiaşe;

b)  bunurile de orice natură trimise cu titlu gratuit de o persoană sau de o organizaţie stabilită într-o ţară terţă şi fără scop comercial din partea expeditorului, către organizaţii de stat sau alte organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de Ministerul Finanţelor Publice prin unităţile sale teritoriale să beneficieze de o astfel de scutire, în vederea strângerii de fonduri în cadrul manifestărilor caritabile ocazionale, organizate în beneficiul persoanelor nevoiaşe;

c) echipamentele şi materialele de birou trimise cu titlu gratuit de o persoană sau de o organizaţie stabilită într-o ţară terţă şi fără scop comercial din partea expeditorului, către organizaţii cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de Ministerul Finanţelor Publice prin unităţile sale teritoriale să beneficieze de o astfel de scutire, în vederea utilizării exclusiv în scopul funcţionării acestora sau pentru îndeplinirea obiectivelor caritabile sau filantropice pe care le urmăresc.

(2) In sensul alin. (1), „bunuri de strictă necesitate" înseamnă acele bunuri necesare pentru îndeplinirea nevoilor imediate ale fiinţelor umane, de exemplu hrană, medicamente, îmbrăcăminte şi lenjerie de pat.

Art. 49 - Scutirea prevăzută la art. 48 nu se acordă pentru:

a) produse alcoolice;

b) tutun sau produse din tutun;

c) cafea şi ceai;

d) autovehicule, altele decât ambulanţele.

Art. 50 - Scutirea se acordă numai organizaţiilor ale căror evidenţe permit autorităţilor competente să le supravegheze operaţiunile şi care oferă toate garanţiile necesare.

Art. 51 - (1) Bunurile scutite nu pot fi utilizate de către organizaţiile care beneficiază de scutire pentru a fi împrumutate, închiriate sau transferate, cu titlu oneros sau gratuit, în alte scopuri decât cele prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. a) si b), cu excepţia cazurilor în care autorităţile vamale au fost informate în prealabil în acest sens.

(2) Dacă bunurile şi echipamentele sunt împrumutate, închiriate sau transferate unei organizaţii care are dreptul la scutire în temeiul art. 48 si 50, scutirea se acordă în continuare, cu condiţia ca aceasta din urmă să utilizeze bunurile şi echipamentele în scopuri care îi conferă dreptul de a beneficia de o asemenea scutire.

In celelalte cazuri, împrumutul, închirierea sau transferul bunurilor fac obiectul unei plăţi prealabile a taxei pe valoarea adăugată, la cota aplicabilă la data schimbării destinaţiei, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 52 - (1) Organizaţiile menţionate la art. 48, care nu mai îndeplinesc condiţiile care le dau dreptul la scutire sau care intenţionează să folosească bunurile, echipamentele şi materialele scutite în alte scopuri decât cele prevăzute la articolul menţionat anterior, sunt obligate să informeze autorităţile vamale în acest sens.

(2) Bunurile rămase în posesia organizaţiilor care au încetat să îndeplinească condiţiile care le dau dreptul la scutire, sunt supuse la plata taxei pe valoarea adăugată aferente, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data la care condiţiile încetează a fi îndeplinite şi calculată la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul importului.

(3) Utilizarea bunurilor de către organizaţiile care beneficiază de scutire, în alte scopuri decât cele prevăzute la art. 48, atrage plata taxei pe valoarea adăugată aferente, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data schimbării destinaţiei acestor bunuri, calculată la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul importului.

Secţiunea 2

Articole importate în beneficiul persoanelor cu handicap

Art. 53 - (1) Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import bunurile special proiectate pentru educaţia, munca sau progresul social al nevăzătorilor sau al altor persoane cu handicap fizic sau mental, dacă îndeplinesc concomitent următoarele condiţii:

a)  sunt importate de instituţii sau organizaţii a căror activitate principala o reprezintă educaţia sau oferirea de asistenţă pentru persoanele cu handicap şi care sunt autorizate de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap să primească astfel de articole scutite de taxă;

b)  sunt donate unor astfel de instituţii şi organizaţii fără scop comercial din partea donatorului.

(2)   Scutirea prevăzută la alin. (1) se acordă şi pieselor de schimb, componentelor şi accesoriilor specifice bunurilor în cauză şi instrumentelor folosite pentru întreţinerea, verificarea, calibrarea şi repararea bunurilor menţionate anterior, cu condiţia ca astfel de piese de schimb, componente, accesorii sau instrumente să fie importate în acelaşi timp cu bunurile respective sau, dacă sunt importate ulterior, să se poată identifica faptul că sunt destinate folosirii în legătură cu bunurile scutite anterior la import sau care sunt eligibile pentru acordarea scutirii la momentul în care se solicită scutirea pieselor de schimb, a componentelor sau a accesoriilor şi a instrumentelor în cauză.

(3)  Bunurile scutite la import nu pot fi utilizate în alte scopuri decât pentru educarea, munca sau în progresul social al nevăzătorilor sau al altor persoane cu handicap.

Art. 54 - (1) Bunurile scutite la import pot fi împrumutate, închiriate sau transferate, cu titlu oneros sau gratuit, de către instituţiile şi organizaţiile non-profit beneficiare, persoanelor menţionate la art. 53, de care aceste instituţii şi organizaţii se ocupă, fără plata taxei pe valoarea adăugată la import.

(2) Imprumutul, închirierea sau transferul nu pot fi efectuate în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (1), cu excepţia cazurilor în care au fost informate în prealabil autorităţile vamale.

Dacă un bun este împrumutat, închiriat sau transferat unei instituţii sau organizaţii care beneficiază ea însăşi de această scutire, aceasta se acordă în continuare, cu condiţia ca organizaţia să utilizeze bunurile în scopurile care îi conferă dreptul la scutire.

In celelalte cazuri împrumutul, închirierea sau transferul fac obiectul plăţii prealabile a taxei pe valoarea adăugată la cota aplicabilă la data împrumutului, a închirierii sau a transferului, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 55 - (1) Instituţiile sau organizaţiile menţionate la art. 53, care nu mai îndeplinesc condiţiile în baza cărora beneficiază de scutire sau care îşi propun să utilizeze bunurile scutite la import în alte scopuri decât cele prevăzute în articolul menţionat anterior informează autorităţile vamale în acest sens.

 (2)  Pentru bunurile rămase în posesia instituţiilor sau a organizaţiilor care încetează să îndeplinească condiţiile în baza cărora beneficiază de scutire se datorează taxa pe valoarea adăugată la cota în vigoare la data la care condiţiile menţionate anterior încetează să fie îndeplinite, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

(3) Utilizarea bunurilor de către organizaţiile sau instituţiile care beneficiază de scutire, în alte scopuri decât cele prevăzute la art. 53, atrage plata taxei pe valoarea adăugată aferente, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data schimbării destinaţiei acestor bunuri, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Secţiunea 3

Bunuri importate în beneficiul victimelor dezastrelor

Art. 56 - (1) In condiţiile prevăzute la art. 57 - 62, sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată bunurile importate de instituţii de stat sau de organizaţii caritabile sau filantropice autorizate de Ministerul Finanţelor Publice prin unităţile sale teritoriale să beneficieze de o astfel de scutire, dacă sunt destinate:

a)   distribuirii gratuit către victimele dezastrelor care afectează teritoriul României;

b)  distribuirii gratuite către victimele dezastrelor, rămânând în acelaşi timp proprietatea organizaţiilor în cauză.

(2) Bunurile importate de agenţiile pentru ajutor în caz de dezastre, pentru satisfacerea cerinţelor proprii pe perioada activităţii lor, beneficiază, de asemenea, de scutirea prevăzută la alin. (1) în aceleaşi condiţii.

Art. 57 - Nu se acordă scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată la import pentru materialele şi echipamentele destinate reconstrucţiei zonelor afectate de dezastre.

Art. 58 - (1) Acordarea scutirii se supune deciziei Comisiei Europene, la cererea României, în conformitate cu procedura de urgenţă pentru consultarea celorlalte ţări membre. Această decizie va conţine precizări privind aria de aplicare şi condiţiile în care se va acorda scutirea respectivă.

(2) Până la primirea notificării privind decizia Comisiei, prevăzută la alin. (1), se suspendă plata taxei pe valoarea adăugată, aferente bunurilor importate în scopurile descrise la art. 56, cu condiţia ca organizaţia care a efectuat importul să-şi asume răspunderea privind plata taxei în cazul în care scutirea nu va fi acordată.

Art. 59 - Scutirea se acordă numai organizaţiilor ale căror evidenţe permit autorităţilor competente să le supravegheze operaţiunile şi care oferă toate garanţiile considerate necesare.

Art. 60 - (1) Organizaţiile care beneficiază de scutire nu pot da cu împrumut, închiria sau transfera, cu titlu oneros sau gratuit, bunurile prevăzute la art. 56 alin. (1), în alte condiţii decât cele prevăzute în articolul menţionat anterior, fără notificarea prealabilă a autorităţilor vamale.

(2) Dacă bunurile sunt împrumutate, închiriate sau transferate unei organizaţii care beneficiază ea însăşi de scutire în temeiul art. 56, scutirea continuă să se aplice, cu condiţia ca organizaţia să folosească bunurile în scopurile care conferă dreptul la o astfel de scutire.

In celelalte cazuri, împrumutul, închirierea sau transferul bunurilor fac obiectul unei plăţi prealabile a taxei pe valoarea adăugată, la cota aplicabilă la data împrumutului, închirierii sau transferului, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 61 - (1) După ce nu mai sunt folosite de victimele dezastrelor, bunurile prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. b) nu pot fi împrumutate, închiriate sau transferate, cu titlu oneros sau gratuit, cu excepţia situaţiilor în care autorităţile vamale sunt notificate în prealabil.

(2) Dacă bunurile sunt împrumutate, închiriate sau transferate unei organizaţii care beneficiază ea însăşi de scutire în temeiul art. 56 sau, dacă este cazul, în temeiul art. 48 alin. (1) lit. a), scutirea continuă să se aplice, cu condiţia ca aceste organizaţii să folosească bunurile în scopurile care conferă dreptul la o astfel de scutire.

In celelalte cazuri, împrumutul, închirierea sau transferul bunurilor fac obiectul unei plăţi prealabile a taxei pe valoarea adăugată, la cota aplicabilă la data împrumutului, închirierii sau transferului, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 62 - (1) Organizaţiile menţionate la art. 56 care nu mai îndeplinesc condiţiile în baza cărora beneficiază de scutire sau care îşi propun utilizarea bunurilor scutite la import în alte scopuri decât cele prevăzute la articolul menţionat anterior, informează autorităţile vamale în acest sens.

(2)  In situaţia în care bunurile rămase în posesia organizaţiilor care nu mai îndeplinesc condiţiile în baza cărora beneficiază de scutire sunt transferate unei organizaţii care beneficiază ea însăşi de scutire în temeiul prezentului capitol sau, dacă este cazul, unei organizaţii care beneficiază de scutire în temeiul art. 48, scutirea continuă să se aplice, cu condiţia ca organizaţia să folosească bunurile în scopurile care îi conferă dreptul la astfel de scutiri. In celelalte cazuri, bunurile fac obiectul taxei pe valoarea adăugată, la cota aplicabilă la data la care aceste condiţii încetează să fie îndeplinite, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv .

(3)  Bunurile folosite de o organizaţie care beneficiază de scutire în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul capitol, fac obiectul taxei pe valoarea adăugată, la cota aplicabilă la data la care încep să fie folosite în alt scop, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Capitolul VIII

Importul în contextul anumitor aspecte ale relaţiilor internaţionale

Secţiunea 1

Decoraţii şi premii onorifice

Art. 63 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată la import se acordă, la prezentarea de către persoanele în cauză a unor dovezi satisfăcătoare pentru autorităţile vamale, cu condiţia ca operaţiunile implicate să nu aibă caracter comercial, pentru:

a) decoraţii conferite de guvernul unei alte ţări decât România, persoanelor al căror loc obişnuit de rezidenţă este în România;

b) cupele, medaliile şi articolele similare de natură simbolică, conferită într-o altă ţară decât România persoanelor al căror loc obişnuit de rezidenţă este în România, în semn de apreciere a activităţilor desfăşurate de aceste persoane în domenii de activitate cum ar fi: arta, ştiinţa, sportul sau serviciile publice sau pentru recunoaşterea meritelor acestor persoane în cadrul unor evenimente speciale, importate personal de acestea;

c) cupele, medaliile şi alte articole similare de natura simbolică oferite gratuit de autorităţi sau persoane stabilite într-o alta ţară decât România, care urmează să fie oferite pe teritoriul României în aceleaşi scopuri ca şi cele menţionate la lit. b);

d)  premii, trofee şi suveniruri de natura simbolică şi de valoare limitată, destinate distribuirii gratuite persoanelor a căror rezidenţă normală se află într-o altă ţară decât România, acordate în cadrul unor conferinţe de afaceri sau la evenimente internaţionale similare; natura acestora, valoarea unitară sau alte caracteristici nu trebuie să indice că acestea ar fi destinate unor scopuri comerciale.

Secţiunea 2

Cadouri primite în contextul relaţiilor internaţionale

Art. 64 - Fără a contraveni prevederilor Titlului II, se acordă scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată, în condiţiile art. 66, pentru bunurile:

a) importate în România de către persoanele care au efectuat o vizită oficială într-o ţară terţă, ca urmare a primirii unor astfel de bunuri sub forma de cadouri de la autorităţile gazdă în cadrul vizitei oficiale;

b) importate de către persoane care efectuează o vizită oficială în România şi care intenţionează să ofere aceste bunuri, cu respectiva ocazie, autorităţilor gazdă sub formă de cadouri;

c) trimise sub formă de cadouri, în semn de prietenie sau amabilitate, de către organisme oficiale, autorităţi publice sau grupuri care desfăşoară activităţi de interes public aflate într-o ţară terţă, unui organism oficial, unei autorităţi publice sau unui grup care desfăşoară activităţi de interes public, aflate în România şi autorizate de Ministerul Finanţelor Publice prin unităţile sale teritoriale să beneficieze de o astfel de scutire.

Art. 65 - Nu se acordă scutirea prevăzută la art. 64 pentru produse alcoolice, tutun sau produse din tutun.

Art. 66 - Scutirea se acordă articolelor având destinaţia de cadouri numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) sunt oferite ocazional;

b) natura, valoarea sau cantitatea acestora nu reflectă niciun interes comercial;

c) nu sunt folosite în scopuri comerciale.

Secţiunea 3

Bunuri destinate monarhilor sau şefilor de stat

Art. 67 - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă în limitele şi în condiţiile prevăzute de autorităţile competente, pentru:

a) cadouri destinate monarhilor şi şefilor de stat în exerciţiu;

b) bunurile care urmează să fie folosite sau consumate de monarhi sau şefi de stat în exerciţiu sau de către persoanele care îi reprezintă oficial în timpul şederii oficiale a acestora în România, în condiţii de reciprocitate.

Dispoziţiile paragrafului precedent se aplică şi persoanelor care au prerogative la nivel internaţional similare monarhilor sau şefilor de stat.

Capitolul IX

Importul bunurilor destinate promovării comerţului

Secţiunea 1

Mostre cu valoare neglijabilă

Art. 68 - (1) Fără a contraveni prevederilor art. 72 alin. (1) lit. a), sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import mostrele de bunuri cu valoare neglijabilă care pot fi folosite numai pentru obţinerea unor comenzi de bunuri de tipul celor reprezentate de mostre.

(2)  Autorităţile vamale pot solicita ca anumite "mostre de bunuri", pentru a beneficia de scutire, să fie făcute neutilizabile prin rupere, perforare sau marcare clară care nu poate fi ştearsă, cu condiţia ca astfel de operaţii să nu distrugă calitatea de mostră.

(3)   In sensul alin. (1), prin mostre de bunuri se înţelege orice articol reprezentând un tip de bun al cărui mod de prezentare şi cantitate, în cazul bunurilor de acelaşi tip sau de aceeaşi calitate, exclud orice posibilitate de utilizare a acestuia în alt scop decât cel al obţinerii de comenzi.

Secţiunea 2

Materiale tipărite şi materiale publicitare

Art. 69 - In condiţiile prevăzute la art. 70, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată la import materialele publicitare, cum ar fi cataloage, liste de preţuri, instrucţiuni de utilizare sau broşuri, cu condiţia să fie în legătură cu:

a) bunuri destinate vânzării sau închirierii de către o persoană stabilită într-o tară terţă;

b) servicii oferite de o persoană stabilită în alt stat membru;

c)  transportul, asigurarea comercială sau serviciile bancare oferite de o persoană stabilită într-o ţară terţă.

Art. 70 - Scutirea prevăzută la art. 69 se acordă doar materialelor publicitare care îndeplinesc următoarele condiţii:

a) prezintă în mod clar denumirea societăţii care produce, vinde sau închiriază bunurile, ori care prestează serviciile la care se referă materialele publicitare;

b)  fiecare lot trebuie să conţină maxim un document sau o copie din fiecare document dacă este alcătuit din mai multe documente. Loturile care conţin mai multe copii ale aceluiaşi document pot fi totuşi eligibile pentru scutire, cu condiţia ca greutatea lor brută să nu depăşească un kilogram;

c) nu pot fi expediate în loturi grupate de la acelaşi expeditor pentru acelaşi destinatar.

Cu toate acestea, condiţiile prevăzute la lit. b) şi c) nu se aplică materialelor tipărite referitoare la bunuri destinate vânzării sau închirierii, sau serviciilor oferite de către o persoană stabilită în alt stat membru, cu condiţia ca aceste materiale tipărite să fi fost importate şi urmând să fie distribuite gratuit.

Art. 71 - Articolele cu scop publicitar, fără valoare comercială intrinsecă, trimise gratuit de furnizori clienţilor lor, care în afară de funcţia lor publicitară nu au altă utilizare, sunt de asemenea scutite la import.

Secţiunea 3

Bunuri folosite sau consumate la târguri comerciale sau în cadrul unor evenimente similare

Art. 72 - (1) In condiţiile art. 73 - 76, următoarele bunuri sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată la import:

a)  mostre de mici dimensiuni, reprezentative pentru bunurile destinate unui târg comercial sau unui eveniment similar;

b)  bunuri importate numai în scop demonstrativ sau pentru a fi utilizate în cadrul unor demonstraţii pentru maşinile şi aparatele expuse la un târg comercial sau la un eveniment similar;

c)  diferite materiale de mică valoare, cum ar fi vopseluri, lacuri şi tapete, folosite la construirea, amenajarea şi decorarea unor standuri temporare la un târg comercial sau la un eveniment similar, care sunt distruse prin utilizare;

d)  materialele imprimate, cataloagele, prospectele, listele de preţuri, afişele publicitare, calendarele, cu sau fără ilustraţii, fotografiile neînrămate şi alte articole livrate gratuit pentru publicitatea bunurilor expuse la un târg comercial sau în cadrul unui eveniment similar.

(2)   In sensul alin. (1), prin „târg comercial sau eveniment similar" se înţelege:

a) expoziţii, târguri, prezentări şi evenimente similare din sfera comerţului, industriei, agriculturii sau artelor meşteşugăreşti;

b) expoziţii şi evenimente având în principal scopuri caritabile;

c) expoziţii şi evenimente organizate în principal în scopuri ştiinţifice, tehnice, meşteşugăreşti, artistice, educaţionale, culturale, sportive, religioase, de cult, sindicale, turistice sau pentru promovarea cooperării internaţionale;

d) reuniunile reprezentanţilor unor organizaţii sau organisme internaţionale;

e) ceremonii şi întruniri oficiale sau comemorative.

(3)  Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru expoziţiile organizate în scopuri private în magazine sau sedii comerciale, în vederea comercializării de bunuri.

Art. 73 - Scutirea prevăzută la art. 72 alin. (1) lit. a) se limitează la mostrele care:

a)  sunt importate gratuit ca atare sau sunt realizate la expoziţii din bunuri importate vrac;

b)  sunt destinate exclusiv distribuirii gratuite, în cadrul expoziţiei, în vederea folosirii şi consumării de către persoanele cărora le-au fost oferite;

c)  pot fi identificate ca mostre publicitare cu valoare unitară redusă;

d)  nu pot fi comercializate cu uşurinţă şi, unde este cazul, sunt prezentate în ambalaje care conţin o cantitate de marfă inferioară cantităţii minime din acelaşi produs vândut pe piaţă;

e)  în cazul produselor alimentare şi al băuturilor neambalate în condiţiile menţionate la lit. d), sunt consumate pe loc la expoziţie;

f)   prin cantitatea şi valoarea lor totală sunt adecvate naturii expoziţiei, numărului de vizitatori şi gradului de participare la expoziţie.

Art. 74 - Scutirea prevăzută la art. 72 alin. (1) lit. b) se acordă numai bunurilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) sunt consumate sau distruse în cadrul expoziţiei;

b)  corespund ca valoare totală şi cantitate naturii expoziţiei, numărului de vizitatori şi gradului de participare la expoziţie.

Art. 75 - Scutirea prevăzută la art. 72 alin. (1) lit. d) se acordă numai materialelor tipărite şi articolelor cu scop publicitar care:

a)  sunt destinate exclusiv distribuirii gratuite către public în locul în care se desfăşoară expoziţia;

b)  corespund ca valoare totală şi cantitate naturii expoziţiei, numărului de vizitatori şi gradului de participare la expoziţie.

Art. 76 - Scutirea prevăzută la art. 72 alin. (1) lit. a) si b) nu se acordă pentru:

a) produse alcoolice;

b) tutun sau produse din tutun;

c) combustibil, indiferent dacă este lichid, solid sau gazos.

Capitolul X

Bunuri importate pentru examinare, analiză sau testare

Art. 77 - In condiţiile art. 78-83, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată la import bunurile care urmează să fie supuse examinării, analizei sau testării, în vederea stabilirii compoziţiei lor, a calităţii sau a altor caracteristici tehnice în scopuri informative sau în vederea unor cercetări industriale sau comerciale.

Art. 78 - Fără a contraveni prevederilor art. 81, scutirea prevăzută la art. 77 se acordă numai cu condiţia ca bunurile ce urmează să fie examinate, analizate sau testate să fie complet consumate sau distruse în timpul examinării, analizei sau testării lor.

Art. 79 - Nu se acordă scutire pentru bunurile supuse examinării, analizei sau testării, în cazul în care acestea reprezintă operaţiuni de promovare a vânzărilor.

Art. 80 - Scutirea se acordă numai pentru cantităţile de bunuri strict necesare pentru scopurile pentru care au fost importate. Aceste cantităţi vor fi stabilite în fiecare situaţie de autorităţile competente, ţinând cont de scopul menţionat.

Art. 81 - (1) Scutirea prevăzută de art. 77 se aplică bunurilor care nu sunt în totalitate consumate sau distruse în timpul examinării, analizei sau testării, cu condiţia ca produsele rămase, cu acordul şi sub supravegherea autorităţilor competente, să se încadreze în una din următoarele situaţii:

a)  complet distruse sau lipsite de valoare comercială, la sfârşitul examinării, analizei sau testării;

b) predate statului fără nicio cheltuială din partea acestuia, dacă acest lucru nu contravine legislaţiei naţionale în vigoare;

c) exportate în afara României, în împrejurări justificate corespunzător;

(2) In sensul alin. (1), prin „produse rămase " se înţelege produsele rezultate în urma examinărilor, analizelor sau testelor, precum şi bunurile care nu au fost efectiv utilizate.

Art. 82 - Exceptând situaţiile în care sunt incidente prevederile art. 81 alin. (1), produsele rămase la sfârşitul examinărilor, analizelor sau testelor, prevăzute la art. 77, sunt supuse taxei pe valoarea adăugată la import, cota aplicabilă fiind cea în vigoare la data finalizării examinărilor, analizelor sau testelor, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Cu acordul şi sub supravegherea autorităţilor competente, partea interesată poate să transforme produsele rămase în deşeuri sau rebuturi. In acest caz, taxele percepute la import sunt cele în vigoare pentru astfel de deşeuri sau rebuturi la momentul transformării acestora.

Art. 83 - Perioada în cadrul căreia trebuie realizate examinările, analizele sau testele, precum şi formalităţile administrative necesare pentru a asigura utilizarea bunurilor în scopurile cărora le sunt destinate, se stabilesc de către autorităţile competente.

Capitolul XI

Scutiri diverse

Secţiunea 1

Loturi trimise organizaţiilor care au competenţe în domeniul drepturilor de autor sau a proprietăţii industriale şi comerciale

Art. 84 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import mărcile comerciale, modelele sau desenele şi documentaţia aferentă acestora, precum şi cererile pentru acordarea de brevete de invenţie sau cererile similare care urmează să fie prezentate organismelor competente în domeniul protecţiei drepturilor de autor sau a proprietăţii industriale şi comerciale.

Secţiunea 2

Documentaţie cu caracter turistic

Art. 85 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import următoarele bunuri:

a)   documentaţia, respectiv pliante, broşuri, cărţi, reviste, ghiduri, afişe înrămate sau neînrămate, fotografii normale sau mărite, neînrămate, cărţi ilustrate sau neilustrate, panouri rotative de reclamă şi calendare ilustrate, destinate a fi distribuite gratuit cu scopul principal de a încuraja publicul să viziteze ţări străine sau să participe la întâlniri sau evenimente culturale, turistice, sportive, religioase ori profesionale, cu condiţia ca asemenea materiale să nu conţină mai mult de 25% reclamă comercială privată si ca natura predominant promoţională a acestora să fie evidentă;

b) listele şi anuarele hotelurilor străine, publicate de către agenţiile oficiale de turism sau sub auspiciile lor, şi orarele pentru serviciile de transport străine, care se distribuie gratuit şi care nu conţin mai mult de 25% reclamă comercială privată;

c) materialul de referinţă furnizat reprezentanţilor acreditaţi sau corespondenţilor numiţi de către agenţiile oficiale de turism naţionale, care nu este destinat pentru distribuţie, precum anuare, liste de telefon sau numere de fax, liste hoteliere, cataloagele târgurilor, eşantioanele bunurilor de artizanat, având o valoare neglijabilă şi materiale privind muzee, universităţi, staţiuni balneo-climaterice sau alte instituţii similare.

Secţiunea 3

Documente şi articole diverse

Art. 86 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import următoarele bunuri:

a) documentele trimise gratuit serviciilor publice ale României;

b)   publicaţiile guvernelor străine şi publicaţiile organismelor oficiale internaţionale destinate distribuirii gratuite;

c) buletine de vot pentru alegeri organizate de organisme stabilite în alte ţări decât România;

d) obiecte destinate să servească ca dovezi sau în scopuri similare instanţelor judecătoreşti sau altor agenţii oficiale ale României;

e)  specimene de semnături şi circulare privind semnăturile trimise în cadrul schimburilor de informaţii între serviciile publice sau instituţiile de credit;

f) materiale oficiale editate, trimise Băncii Naţionale a României;

g) rapoarte, declaraţii, note, prospecte, formulare de cerere şi alte documente întocmite de către societăţi având sediul într-o alta ţară decât România şi destinate titularilor sau deţinătorilor titlurilor emise de aceste societăţi;

h) mijloace de înregistrare, respectiv cartele perforate, înregistrări audio, microfilme etc, folosite pentru transmiterea gratuită a informaţiilor destinatarilor, în măsura în care această scutire nu dă naştere unor abuzuri sau unor distorsiuni majore ale concurentei;

i) dosare, arhive, formulare sau alte documente care urmează a fi utilizate în cadrul unor întâlniri, şedinţe, conferinţe sau congrese internaţionale, precum şi rapoartele acestor reuniuni;

j) planuri, schiţe tehnice, desene, descrieri sau alte documente similare importate în vederea obţinerii ori întocmirii comenzilor în alte ţări decât România sau a participării la o competiţie ţinută pe teritoriul acelor ţări;

k) documente care urmează a fi utilizate în cadrul examinărilor efectuate în România de către instituţii stabilite în alte ţări;

l) formulare care urmează a fi utilizate ca documente oficiale în traficul internaţional de vehicule sau de bunuri, în cadrul convenţiilor internaţionale;

m) formulare, tichete, bilete şi documente similare trimise de transportatori sau de către întreprinzători din industria hotelieră stabiliţi în afara României, către agenţiile de turism stabilite pe teritoriul României;

n) formulare, tichete, facturi de transport, scrisori de trăsură şi alte documente comerciale sau de birou care au fost folosite;

o) formulare oficiale emise de către autorităţi naţionale sau internaţionale şi materiale editate în conformitate cu standardele internaţionale, trimise de către asociaţii din alte ţări decât România către asociaţiile omoloage stabilite pe teritoriul României, în vederea distribuirii.

p) fotografii, diapozitive şi clişee pentru fotografii cu sau fără titlu, trimise agenţiilor de presă sau editurilor de ziare ori reviste;

q) articolele menţionate în Anexa la prezentele Norme, produse de Organizaţia Naţiunilor Unite sau de una din agenţiile specializate ale acesteia, indiferent de scopul în care vor fi utilizate;

r) articolele de colecţie şi operele de artă cu caracter educativ, ştiinţific sau cultural, care nu sunt destinate vânzării şi care sunt importate de muzee, galerii sau alte instituţii aprobate de autorităţile competente ale României, în vederea scutirii de taxe vamale la import. Scutirea se acordă numai cu condiţia ca articolele în cauză să fie importate gratuit sau, dacă sunt importate cu titlu oneros, să nu fie livrate de o persoană impozabilă.

Secţiunea 4

Materiale auxiliare folosite pentru stivuirea şi protecţia bunurilor în timpul transportului

Art. 87 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import, materiale diverse, cum ar fi frânghii, paie, textile, hârtie şi carton, lemn sau plastic, ce sunt folosite pentru stivuirea şi protecţia, inclusiv protecţia termică, a bunurilor în timpul transportului lor către România, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a)  nu sunt în mod normal reutilizabile;

b)  suma plătită, reprezentând contravaloarea acestora, este inclusă în baza impozabilă, aşa cum este definită la art. 139 din Codul fiscal.

Secţiunea 5

Nutreţul şi hrana pentru animale în timpul transportului acestora

Art. 88 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import nutreţul şi hrana pentru animale de orice tip, încărcate în mijloacele de transport folosite pentru transportul animalelor către România, destinate utilizării pe durata transportului.

Secţiunea 6

Combustibili şi lubrifianţi existenţi în rezervorul autovehiculelor şi în canistre speciale

Art. 89 - (1) In condiţiile prevăzute la art. 90 şi 91, următoarele bunuri sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import:

a) combustibilul conţinut în rezervoarele standard ale:

- autovehiculelor şi motocicletelor private şi comerciale;

- canistrelor speciale;

b)   combustibilul conţinut în rezervoarele portabile transportate de către autovehicule şi motociclete private, în cantitate de maximum 10 litri/vehicul, în măsura în care această scutire nu contravine prevederilor naţionale privind deţinerea şi transportul de combustibil;

(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), prin termenii de mai jos se înţelege:

a) "autovehicul comercial" - orice autovehicule rutiere, inclusiv tractoare cu remorci, care prin modalitatea lor de construcţie şi dotare sunt create pentru şi sunt capabile să transporte, cu sau fără plată:

- mai mult de 9 persoane, inclusiv şoferul;

- mărfuri, precum şi orice vehicule rutiere cu destinaţie specială, alta decât transportul propriu-zis;

b)  "autovehicul privat" - orice autovehicul care nu este cuprins în definiţia de la lit. a);

c)  "rezervoare standard":

-  rezervoare fixate permanent de către producător la toate autovehiculele de acelaşi tip cu autovehiculul respectiv şi ale căror dispozitive permanente permit combustibilului să fie folosit direct, atât în scopul propulsiei, cât şi pentru operarea, în timpul transportului, a sistemelor de îngheţare sau a altor sisteme, după caz.

Rezervoarele de benzină adaptate autovehiculelor create pentru utilizarea directă a benzinei drept combustibil şi rezervoarele adaptate altor sisteme cu care autovehiculele pot fi echipate vor fi, de asemenea, considerate a fi rezervoare standard;

-  rezervoare fixate permanent de către producător tuturor containerelor de acelaşi fel cu containerul respectiv şi ale căror dispozitive permanente permit combustibilului să fie folosit direct pentru operarea, în timpul transportului, a sistemelor de îngheţare şi a altor sisteme cu care containerele speciale sunt echipate;

d)  "canistre speciale" - orice container echipat cu aparate special proiectate pentru sistemele de îngheţare, sistemele de aerisire, sistemele de izolare termică sau alte sisteme.

Art 90 - (1) Combustibilul scutit de la plata taxei pe valoarea adăugată la import în baza art. 89, nu poate face obiectul:

-   utilizării într-un alt autovehicul decât acela în care a fost importat;

-   mutării din autovehiculul în care a fost importat şi ulterior depozitat, cu excepţia perioadei de reparaţii necesare acelui autovehicul; transferării, cu sau fără plată, de către persoana care beneficiază de scutire.

(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) atrage plata taxei pe valoarea adăugată aferentă produselor în cauză, cota aplicabilă fiind cea de la data la care s-a produs fapta, la valoarea în vamă admisă de autorităţile vamale la momentul declaraţiei de import definitiv.

Art. 91 - Scutirile prevăzute la art. 89 se aplică şi lubrifianţilor transportaţi în autovehicule, necesari pentru utilizarea normală a acestora pe parcursul călătoriei.

Secţiunea 7

Bunuri utilizate pentru construirea, întreţinerea sau decorarea monumentelor sau cimitirelor pentru victime de război

Art. 92 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import bunurile importate de către organizaţii desemnate în acest scop de către Guvernul României, în vederea utilizării pentru construcţia, întreţinerea sau decorarea cimitirelor, mormintelor victimelor de război, precum şi a monumentelor ridicate în memoria victimelor de război din alte ţări decât România, care sunt înmormântate pe teritoriul României.

Secţiunea 8

Sicrie, urne funerare şi articole funerare ornamentale

Art. 93 - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import sicriele conţinând corpuri neînsufleţite şi urnele funerare conţinând cenuşa persoanelor decedate, precum şi florile, coroanele funerare şi alte obiecte ornamentale care le însoţesc în mod obişnuit.

Titlul V

Dispoziţii generale şi finale

Art. 94 - In situaţiile în care prezentul ordin prevede că acordarea unor scutiri de la plata taxei pe valoarea adăugată sau a accizelor se face sub rezerva îndeplinirii unor condiţii, persoana în cauză furnizează autorităţilor competente dovezi satisfăcătoare privind îndeplinirea acestora.

Art. 95 - Echivalentul euro în moneda naţională care se va aplica pentru stabilirea valorilor scutirilor prevăzute în prezentul ordin va fi stabilit anual prin ordin al ministrului finanţelor publice. Cursul de schimb aplicabil începând cu data de 1 ianuarie va fi cel din prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent.

Art. 96 - Anexa face parte integrantă din prezentele norme.

Art. 97 - Prezentul ordin transpune prevederile Directivei 69/169/CEE a Consiliului din 28 mai 1969 privind armonizarea prevederilor stabilite prin legi, regulamente sau acţiuni administrative referitoare la exceptarea de la impozitul pe cifra de afaceri şi accizele la import pentru călătoriile internaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, ale Directivei 2006/79/CEE a Consiliului, din 5 octombrie 2006, privind scutirea de la plata taxelor a importurilor de loturi mici de bunuri cu caracter necomercial din ţări terţe, si ale Directivei 83/181/CEE a Consiliului din 28 martie 1983 ce determină domeniul articolului 14 (1) (d) al Directivei 77/388/CEE privind scutirea de plată a taxei pe valoarea adăugată la importul final al anumitor mărfuri, cu modificările şi completările ulterioare.

Anexă la norme

Materiale vizuale şi audio cu caracter educaţional, ştiinţific şi cultural

Codul NC

Denumirea mărfii

3704.00

Plăci,   pelicule,   filme,   hârtii,   cartoane   şi   textile   fotografice,   impresionate,sau nedevelopate:

ex 3704.00.10

- Plăci, pelicule şi filme (pelicule cinematografice, pozitive)

37.05

Plăci   şi  pelicule  fotografice,   impresionate   şi   developate,   altele   decât  filmele cinematografice:

37.06

Filme cinematografice impresionate şi developate, care conţin sau nu înregistrarea sunetului sau care conţin numai înregistrarea sunetului:

3706.10

- Cu o lăţime de minimum 35 mm:

-- Altele:

ex 3706.10.99

-  Alte pozitive

-  (filme de actualităţi (cu sau fără coloana sonora) ce descriu evenimente curente la momentul importului şi importate intr-o limită de două copii pentru fiecare subiect în scopul copierii;

-    filme de arhivă, cu sau fără coloana sonora, destinate pentru a fi utilizate în legătură cu filmele de actualitate;

-   filme recreative în special potrivite pentru copii şi tineri;

-   alte filme).

3706.90

- Altele:

-- Altele:

- Alte pozitive:

ex 3706.90.51

-  Filme de actualităţi ((cu sau fără coloana sonora) ce descriu evenimente curente la momentul importului şi importate intr-o limită de două copii pentru fiecare subiect în scopul copierii;

- filme de arhivă, cu sau fără coloana sonora, destinate pentru a fi utilizate în legătură cu filmele de actualitate;

- filme recreative în special potrivite pentru copii şi tineri;

- alte filme)

49.11

Alte imprimate, inclusiv imagini, gravuri si fotografii:

- Altele:

ex 4911 99 00

--Altele:

(-   microcartele   sau   alte   suporturi  utilizate   de  serviciile   de   informare  şi   de documentare; - tabele de perete destinate doar pentru demonstraţii şi educaţie)

85.23

Suporturi pregătite pentru înregistrarea sunetului sau pentru înregistrări similare, dar neînregistrate, altele decât produsele de la Capitolul 37:

85.24

Discuri, benzi şi alte suporturi pentru înregistrarea sunetului sau pentru înregistrări similare,  înregistrate,   inclusiv matriţele  şi formele  galvanice  pentru fabricarea discurilor, cu excepţia produselor prevăzute la Capitolul 37:

ex 9023.00

Instrumente, aparate şi modele destinate demonstraţiilor (de exemplu, în învăţământ sau la expoziţii) improprii altor utilizări:

(- modele, machete şi tabele de perete cu caracter educaţional, ştiinţific şi cultural destinate doar pentru demonstraţii şi educaţie;

- machete  sau module pentru vizualizarea conceptelor abstracte  cum ar fi

structurile moleculare sau formule matematice).

diverse

Holograme pentru proiecţie laser

Kituri multi - media

Materiale pentru instrucţiuni programate, inclusiv materiale sub formă de kituri, însoţite de materiale imprimate corespondente


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 2220/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 2220 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu