ORDIN Nr. 2165
din 23 noiembrie 2007
pentru publicarea
Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Norvegiei si Guvernul Romaniei
pentru Programul de cooperare norvegian pentru crestere economica si dezvoltare
durabila
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 6 din 4 ianuarie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă publicarea Memorandumului de înţelegere
dintre Guvernul Norvegiei şi Guvernul României pentru Programul de cooperare
norvegian pentru creştere economică
şi dezvoltare durabilă, cuprins în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE
pentru implementarea Programului de cooperare
norvegian pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă
încheiat între Guvernul Regatului Norvegiei, denumit în
continuare Norvegia
şi Guvernul României, denumit în
continuare România, denumite în continuare
împreună părţile
Părţile,
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 privind participarea
Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European (denumit în
continuare Acord de extindere SEE) se aplică în mod provizoriu începând cu 1 august 2007;
întrucât Acordul din 25 iulie 2007 între Regatul
Norvegiei şi România privind Programul de cooperare norvegian pentru creştere
economică şi dezvoltare durabilă stabileşte Programul de cooperare norvegian
pentru promovarea şi dezvoltarea economico-socială în România prin proiecte de
cooperare bilaterală între părţi (denumit în continuare Program de cooperare), se aplică
provizoriu de la 1 august 2007;
întrucât Acordul de extindere SEE şi Programul de
cooperare vor consolida relaţiile dintre Norvegia şi România, în beneficiul
reciproc al popoarelor lor;
întrucât dezvoltarea cooperării dintre Norvegia şi
România va contribui la asigurarea stabilităţii, păcii şi prosperităţii în
Europa, bazate pe buna guvernare, instituţii democratice, statul de drept,
respectarea drepturilor omului şi dezvoltare durabilă;
întrucât Părţile convin să stabilească un cadru
instituţional pentru cooperare şi domenii ţintă de intervenţie în scopul
asigurării unei implementări eficace a Programului de cooperare,
determinate să asigure o maximă transparenţă şi
responsabilitate în implementarea Programului de cooperare şi să realizeze
toate eforturile necesare pentru prevenirea şi combaterea oricăror nereguli
au decis să încheie următorul memorandum de înţelegere:
ARTICOLUL 1
Obiective
Memorandumul de înţelegere dintre Guvernul Norvegiei şi
Guvernul României pentru implementarea Programului de cooperare norvegian
pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă, denumit în continuare Memorandumul
de înţelegere, stabileşte
un cadru instituţional şi domeniile-ţintă de intervenţie pentru implementarea
eficace a Programului de cooperare.
Programul de cooperare este stabilit în baza Acordului
dintre Regatul Norvegiei şi România privind Programul de cooperare norvegiană
pentru creştere economică şi dezvoltare durabilă în România (denumit în
continuare Acord), anexat
în scop informativ, ca anexa I la memorandum.
ARTICOLUL 2
Cadrul instituţional
1. Părţile înfiinţează Comitetul
mixt, compus din reprezentaţi ai părţilor.
Comitetul mixt va superviza implementarea acordului şi se va reuni de cel puţin
două ori pe an. Fiecare parte poate în orice moment, printr-o notificare
adresată celeilalte părţi, să solicite ca o reuniune a Comitetului mixt să fie
organizată.
2. Innovation Norway va fi
responsabilă pentru gestionarea Programului de cooperare în numele Norvegiei.
Printre altele, Innovation Norway va promova parteneriatul dintre solicitanţii eligibili, va primi şi
evalua aplicaţiile, va încheia acordurile de grant, va monitoriza proiectele şi
va raporta anual către Comitetul mixt. Reguli, proceduri şi ghiduri
suplimentare pentru implementarea Programului de cooperare vor fi emise de
Norvegia. Deciziile de finanţare vor fi luate de Norvegia.
3. Ministerul Economiei şi
Finanţelor va avea rolul de punct naţional de contact (PNC). PNC va fi responsabil pentru
coordonarea Programului de cooperare din partea României şi va lucra în strânsă
legătură cu Innovation Norway în scopul promovării Programului de cooperare şi
a parteneriatului între solicitanţii eligibili din ambele părţi. PNC va furniza
informaţii şi sfaturi potenţialilor parteneri de proiect şi beneficiarilor din
România şi va asigura o implementare transparentă şi incluzivă
a Programului. PNC va raporta imediat către
Innovation Norway orice situaţie suspectă sau efectivă de fraudă, corupţie sau
alte nereguli şi va trebui în asemenea cazuri să contribuie la investigarea
eficientă şi promptă de către autorităţile române. Prevederi suplimentare
pentru rolul PNC pot fi stabilite în Comitetul mixt.
4. Părţile înfiinţează Comitetul
consultativ, alcătuit din Innovation Norway
(preşedinte), PNC şi reprezentanţi ai părţilor. Comitetul consultativ se va
reuni în mod regulat pentru discutarea implementării Programului de cooperare
şi poate invita reprezentanţi ai sectorului privat, din societatea civilă,
mediul academic sau alte părţi interesate. Comitetul consultativ va raporta
către Comitetul mixt de două ori pe an sau ori de câte ori este necesar cu
privire la activitatea sa.
5. O notă explicativă asupra procesului decizional
este ataşată ca anexa II la
Memorandumul de înţelegere. In limitele Acordului, anexa II poate să fie
ajustată sau amendată de Comitetul mixt după consultări în Comitetul mixt ori
prin procedură scrisă.
ARTICOLUL 3
Domeniile prioritare
In cadrul sectoarelor prioritare cuprinse în articolul
4 din Acord, părţile convin să se concentreze în special pe domeniile
prioritare precizate în anexa III la Memorandumul de înţelegere.
In limitele Acordului, anexa
III poate să fie ajustată sau amendată de Comitetul mixt în reuniunile bianuale
specificate la art. 2 ori prin procedură scrisă.
ARTICOLUL 4
Eligibilitatea solicitanţilor
Toate instituţiile publice sau private şi organizaţiile
nonguvernamentale (ONG) constituite ca entităţi juridice în părţi pot aplica
pentru asistenţă, cu condiţia stabilirii unui parteneriat cu cel puţin o
entitate de la cealaltă parte. In consultare cu PNC, Innovation Norway va
adopta reguli privind criteriile suplimentare care se vor
aplica pentru selectarea parteneriatelor eligibile.
ARTICOLUL 5
Principiile de conducere
Părţile convin să comunice şi să coopereze total pentru
facilitarea implementării cu succes a Programului de cooperare. Părţile convin
să aplice cel mai înalt nivel de transparenţă şi responsabilitate în
implementarea programului, precum şi obiectivele şi principiile bunei
guvernări, dezvoltării durabile şi egalităţii de şanse.
Părţile convin să coopereze pentru prevenirea
managementului defectuos şi a corupţiei pe perioada implementării Programului
de cooperare.
Părţile se vor strădui să pună la dispoziţie
informaţiile referitoare la alte programe şi contribuţii financiare relevante
în vederea facilitării celor mai bune practici şi a coordonării necesare.
ARTICOLUL 6
Audit şi acces
Proiectele din cadrul Programului de cooperare pot fi în
orice moment auditate de Oficiul Auditorului General din Norvegia.
România va asigura că Ministerul Afacerilor Externe al
Norvegiei, Innovation Norway sau oricare organism mandatat să realizeze
atribuţii de monitorizare ori auditare în numele acestora şi Oficiul
Auditorului General din Norvegia vor avea, la cerere, un acces rapid, total şi
neobstrucţionat la toate informaţiile, documentele, persoanele, locaţiile şi
facilităţile, publice sau private, relevante în implementarea Programului de
cooperare. PNC va asigura, la cerere, că reprezentanţii autorizaţi mai sus
menţionaţi sunt însoţiţi de personalul relevant şi le va oferi asistenţa
necesară. Solicitările în baza acestui articol vor fi trimise cu cel puţin două
săptămâni înainte de vizita planificată.
ARTICOLUL 7
Măsuri corective
Plăţile din cadrul Programului de cooperare pot fi
suspendate şi se poate emite o solicitare de rambursare a fondurilor plătite,
dacă se produc deficienţe sistematice sau larg răspândite în managementul
Programului de cooperare ori în cazurile de încălcare a acordului de grant,
management financiar defectuos, prezentare defectuoasă a faptelor, schimbări
fundamentale ale circumstanţelor sau cazuri suspecte ori efective de nereguli
sau fraudă ori dacă astfel de cazuri nu au fost raportate, investigate sau
remediate. O decizie privind suspendarea plăţilor va fi reanalizată atunci când
se dovedeşte cu claritate că circumstanţele care au condus la decizie nu mai
sunt valabile. Prevederi suplimentare în acest sens vor fi incluse în
acordurile de grant.
ARTICOLUL 8
Răspundere
Responsabilitatea Norvegiei şi a Innovation Norway în
cadrul Programului de cooperare este limitată la furnizarea fondurilor pentru
sprijinirea proiectelor în conformitate cu acordurile relevante de grant. Nicio
obligaţie nu va fi asumată de Norvegia ori Innovation Norway faţă de România,
de PNC, de partenerii de proiect sau orice parte terţă.
ARTICOLUL 9
Durata
Memorandumul de înţelegere va intra în vigoare din ziua
în care intră în vigoare Acordul de extindere SEE. Se va aplica provizoriu de la
data semnării.
Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,
Raymond Johansen,
ministrul afacerilor externe
Pentru Guvernul României,
Alice Cezarina Bîtu,
secretar de stat
ANEXA I la memorandum
ACORD
privind un program de cooperare norvegian pentru
creştere economică şi dezvoltare durabilă în România între Regatul Norvegiei şi România
Regatul Norvegiei şi România, denumite în continuare părţi,
au convenit asupra
următoarelor:
ARTICOLUL 1
Obiectiv
Se instituie un program de cooperare norvegian în
scopul promovării dezvoltării sociale şi economice în România, prin intermediul
proiectelor de cooperare bilaterală între părţi, în cadrul sectoarelor menţionate la art. 4.
ARTICOLUL 2
Contribuţie financiară
Norvegia pune la dispoziţie o sumă totală de 48
milioane EUR, acordată cu titlu de angajament într-o tranşă unică în 2007,
pentru programul de cooperare norvegian pentru România.
ARTICOLUL 3
Durata
Suma menţionată la art. 2 este
pusă la dispoziţie de la data intrării în vigoare a Acordului privind
participarea Republicii Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European sau
de la data intrării în vigoare a unui acord de aplicare în mod provizoriu a
acordului menţionat, până la 30 aprilie 2009.
ARTICOLUL 4
Sectoare prioritare
Programul de cooperare norvegian pentru România este
disponibil pentru proiecte de cooperare bilaterală între candidaţii eligibili
ai părţilor, în vederea promovării dezvoltării sociale şi economice în România,
în cadrul următoarelor sectoare prioritare:
- reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră,
inclusiv proiecte comune de implementare în cadrul protocolului de la Kyoto,
precum şi a altor emisii în aer şi în apă;
- eficienţa energetică şi energia regenerabilă;
- facilitarea producţiei durabile, inclusiv
certificarea şi verificarea;
- sănătate.
Activităţi posibile sunt, printre altele, inovarea,
dezvoltarea resurselor umane, stabilirea de reţele, construcţia instituţională,
transferul de tehnologie, cercetarea şi dezvoltarea.
ARTICOLUL 5
Plafoane de cofinanţare
Contribuţia Norvegiei, sub formă de granturi, nu
depăşeşte 60 % din costul proiectului, cu excepţia proiectelor finanţate din alocaţii bugetare ale administraţiei
publice centrale, regionale sau locale, şi, în acest caz, contribuţia nu poate
depăşi 85 % din costul proiectului. In orice caz, plafoanele de cofinanţare
comunitare nu pot fi depăşite. Contribuţiile pentru organizaţiile
neguvernamentale şi partenerii sociali pot reprezenta până la 90 % din costul
proiectului.
ARTICOLUL 6
Gestionarea
Programul de cooperare norvegian pentru România este
gestionat de Guvernul norvegian sau de un organism desemnat de acesta.
Organismul de gestionare se consultă cu punctul naţional de contact care
urmează să fie desemnat de Guvernul României. Comisia Europeană are posibilitatea
de a examina proiectele(1).
Dacă se impune, Guvernul norvegian va adopta şi alte
dispoziţii privind punerea în aplicare a prezentului acord.
Cheltuielile de gestionare a
programului de cooperare norvegian sunt acoperite de suma menţionată la art. 2.
ARTICOLUL 7
Intrarea în vigoare
Prezentul acord este ratificat de Regatul Norvegiei şi
de România în conformitate cu procedurile lor naţionale. Acesta intră în
vigoare după 30 de zile de la data la care ultima parte şi-a depus instrumentul
de ratificare la ministerul norvegian al afacerilor externe, însă nu mai
devreme de intrarea în vigoare a Acordului privind participarea Republicii
Bulgaria şi a României la Spaţiul Economic European, sau de la data intrării în
vigoare a unui acord de aplicare în mod provizoriu a acordului menţionat.
Adoptat la Bruxelles în 2007.
(1) Prevederile ultimei teze de
la primul paragraf din art. 6 se aplică de asemenea ca o adaptare a art. 4
alin. (3) din Acordul dintre Regatul Norvegiei şi Comunitatea Europeană privind
mecanismul financiar norvegian pentru perioada 2004-2009 (JO L 130, 29.4.2004,
p. 81).
ANEXA II la memorandum
STRUCTURA
privind luarea deciziilor


ANEXA III la memorandum
DOMENIILE PRIORITARE
menţionate la art. 3 al Memorandumului de înţelegere
|
Sectoare prioritare
|
Domenii prioritare
|
1.
|
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv proiecte
de tip implementare mixtă conform protocolului de la Kyoto, şi a altor emisii
în aer şi apă
|
• Reducerea poluării aerului, în special a emisiilor de gaze cu
efect de seră. Imbunătăţirea tehnologiei şi proceselor,
construirea capacităţii, reglementări şi monitorizare. Analiza impactului
schimbărilor climatice şi măsuri de adaptare la schimbările climatice
• Reducerea şi prevenirea poluării apei.
• Managementul deşeurilor, tratarea apelor uzate şi depozitarea
în siguranţă a substanţelor periculoase
• Stimularea tehnologiei de mediu
• Promovarea unui transport urban care să nu dăuneze mediului
|
2.
|
Eficienţă energetică şi energie regenerabilă Prioritate trebuie
acordată proiectelor dezvoltate şi coordonate cu următoarele programe:
- Programul-cadru UE pentru
competitivitate şi inovare(CIP) în perioada 2007-2013 (Energie Inteligentă
Europa II)
- Programele-cadru UE 6 şi 7 pentru cercetare
- Programul „Renergi" al Consiliului de Cercetare
Norvegian
|
• Promovarea eficienţei energetice în
sectoarele cheie, cum ar fi industrie, construcţii, locuinţe şi transport
• Promovarea energiei regenerabile
•Actualizarea sistemelor energetice şi de încălzire, inclusiv
folosirea cogenerării de energie electrică şi termică
• Consolidarea competenţelor şi a
capacităţilor, înfiinţarea de centre energetice, reţele şi cooperare
instituţională
• Cercetare, dezvoltare şi dezvoltarea şi demonstrarea
tehnologiei în sectorul energetic
• Cooperarea pe probleme de siguranţă nucleară
|
|
Sectoare prioritare
|
Domenii prioritare
|
3.
|
Facilitarea producţiei sustenabile, inclusiv certificarea şi
verificarea
|
•Imbunătăţirea tehnologiei şi a proceselor (inclusiv soluţii IT)
în toate sectoarele
• Dezvoltarea organizaţională, managementul riscului,
certificare/ verificare (calitate, sănătate şi siguranţă, mediu)
• Sisteme pentru întărirea competenţelor şi construcţie instituţională
în sectorul construcţiei de nave
•Activităţi de promovare a protecţiei mediului în sectorul turism
• Măsuri veterinare şi sanitare în cadrul producţiei alimentare
|
4.
|
Sănătate
|
|
Din suma totală precizată la art. 2 din Acord,
aproximativ 5% ar trebui alocată activităţilor legate de ONG-uri din sectoarele
prioritare.
Din suma totală precizată la art. 2 din Acord,
aproximativ 1% ar trebui alocată unei facilităţi de sprijin iniţial pentru
sectoarele prioritare.
Din suma totală precizată la art. 2 din Acord, până la
1,5% poate fi alocată asistenţei tehnice pentru PNC.