ORDIN Nr. 196
din 10 octombrie 2006
privind aprobarea Normelor
si prescriptiilor tehnice actualizate, specifice zonelor de protectie si
zonelor de siguranta aferente Sistemului national de transport al titeiului,
gazolinei, condensatului si etanului
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 855 din 18 octombrie 2006
In temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 756/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale şi al art. 25 alin. (2) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele şi prescripţiile tehnice
actualizate, specifice zonelor de protecţie şi zonelor de siguranţă aferente
Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin intră în vigoare în
termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale nr.
52/2002 privind aprobarea normativelor şi prescripţiilor tehnice specifice
zonelor de protecţie şi zonelor de siguranţă aferente Sistemului naţional de
transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea î, nr. 257 din 17 aprilie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale,
Gheorghe Buliga
ANEXĂ
NORME Şl PRESCRIPŢII TEHNICE ACTUALIZATE
specifice zonelor de protecţie şi zonelor de
siguranţă aferente Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. - In sensul prezentelor norme şi prescripţii
tehnice actualizate, termenii folosiţi se definesc astfel:
1. acord petrolier - actul
juridic încheiat, potrivit legii, între Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale şi una sau mai multe persoane juridice române ori străine, în vederea
efectuării de operaţiuni petroliere şi a concesiunii bunurilor necesare
realizării acestora;
2. analiză de
specificitate - analiză, efectuată de proiectanţi
atestaţi conform legii, împreună cu operatorul sistemului de transport, privind
regimul de operare actual şi de perspectivă al conductelor/instalaţiilor,
presiunilor maxime de operare, naturii fluidului transportat, condiţiilor
specifice adoptate la construcţia/poziţionarea conductelor/instalaţiilor;
3. condensat - în
sensul definit în acordul petrolier pentru activitatea de transport, este: un
amestec de hidrocarburi gazoase şi lichide, constituite din produse cu tensiune
joasă de vapori, ce se transportă de la punctele de primire la punctele de
predare, la anumiţi parametri de presiune şi temperatură;
4. conducte colectoare - orice conductă sau reţea de conducte, inclusiv instalaţiile,
echipamentele şi dotările aferente, prin care se asigură transportul petrolului
de la punctele de colectare din cadrul zăcămintelor comerciale până la conducta
magistrală;
5. conducte colectoare principale - conductele care asigură preluarea producţiei de ţiţei, condensat,
gazolină, realizată în zonele petroliere, de la punctele de predare dintre
producători şi operatorul sistemului de transport, şi transportul acesteia
către conductele magistrale;
6. conducte magistrale - orice conducte, inclusiv instalaţiile, echipamentele şi dotările
aferente, prin care se asigură transportul petrolului între punctele de
preluare din conducte colectoare sau din import şi punctele de predare la
unităţile de prelucrare, depozite sau terminale;
7. distanţă de protecţie -
distanţa minimă care asigură accesul în vederea
exploatării şi întreţinerii/monitorizării curente a Sistemului naţional de
transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului (S.N.T.T.G.C.E.), inclusiv realizarea
intervenţiilor în regim de urgenţă la acesta. Această distanţă se măsoară de o
parte şi de alta a generatoarei exterioare a conductei/fasciculului
de conducte;
8. distanţă de siguranţă -
distanţa minimă care trebuie asigurată în vederea
menţinerii gradului de securitate, în concordanţă cu dezvoltarea tehnologică, a
obiectivelor din cadrul S.N.T.T.G.C.E. şi faţă de vecinătăţi. Această distanţă
se măsoară începând de la generatoarea laterală exterioară a
conductei/fasciculului de conducte la punctul cel mai apropiat al unei instalaţii,
unui utilaj/echipament, unei construcţii sau ca distanţă între punctele cele
mai apropiate a două instalaţii, utilaje/echipamente, construcţii;
9. drept de servitute sau servitute - reprezintă dreptul titularului de acord petrolier, instituit potrivit
prevederilor art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004, de a avea acces în
perimetrul de operare a conductelor, în vederea realizării operaţiunilor
petroliere, în conformitate cu prevederile legale;
10. etan - fracţie
lichidă, sub presiune, obţinută din procesul de deetanizare a gazelor,
cuprinzând un amestec de hidrocarburi, predominant fiind etanul, C2;
11. gazolină - fracţiune petrolieră lichidă, sub presiune, cuprinzând un amestec
de hidrocarburi, predominante fiind cele din grupa C5+, rezultat din degazolinarea gazelor
prin diferite procedee;
12. gaz petrolier lichefiat (G.P.L.) - în cazul
de faţă definiţia se limitează numai la etan şi
gazolină lichefiate (prin creşterea presiunii sau scăderea temperaturii),
transportate şi depozitate în instalaţiile S.N.T.T.G.C.E.;
13. obiective de interes general - obiectivele
importante atât pentru proprietarul acestora, cât şi
pentru alţi parteneri economici sau sociali, precum şi pentru buna gestionare a
teritoriului şi/sau factorilor de mediu;
14. responsabili tehnici cu
execuţia - personal atestat în condiţiile legii de
Ministerul Economiei şi Comerţului pentru toate activităţile denumite generic
„dotări tehnologice industriale" (utilaje şi echipamente destinate
funcţionării independente sau integrării în sisteme tehnologice, instalaţii
tehnologice de orice complexitate, instalaţiile conexe instalaţiilor
tehnologice, inclusiv utilităţile aferente acestora, dotări, echipamente şi
instalaţii specifice pentru a garanta şi monitoriza starea de bună funcţionare
corelat cu protejarea factorilor de mediu, socioeconomici, de stabilitate
tehnică şi tehnologică) şi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, pentru partea de construcţii propriu-zise (din beton, cărămidă,
piatră, metal, alte materiale de construcţii omologate). Responsabilii tehnici
cu execuţia se subordonează direct şefului de divizie tehnică a operatorului
sau conducătorului unităţii titulare de acord petrolier;
15. Sistemul naţional de
transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului (S.N.T.T.G.C.E.) -
cuprinde totalitatea conductelor
colectoare/colectoare principale ale ţiţeiului şi
condensatului din zonele petroliere, a conductelor magistrale de transport
ţiţei, condensat, gazolină şi etan, a staţiilor de recepţie, condiţionare,
tratare a acestor produse în vederea transportului, a rampelor, terminalelor şi
depozitelor, precum şi a tuturor celorlalte instalaţii, utilaje, echipamente şi
dotări aferente S.N.T.T.G.C.E.;
16. studiul de soluţie - reprezintă o documentaţie de proiectare, ce precedă studiile de
prefezabilitate/fezabilitate, având ca scop analiza soluţiei de amplasare,
conformă cu normele/normativele în vigoare, a unui obiectiv aparţinând terţilor
din vecinătatea obiectivelor aparţinând S.N.T.T.G.C.E. sau amplasarea acelui
obiectiv la distanţe mai mici decât cele de siguranţă prevăzute în anexele A1
şi A2, cu luarea de măsuri compensatorii pentru exploatarea în siguranţă;
17. titular de acord petrolier - orice persoană juridică, română sau străină, autorizată să
efectueze operaţiuni petroliere în baza unui acord petrolier;
18. ţiţei - reprezintă, în sensul Acordului petrolier de concesiune a
activităţii de operare a S.N.T.T.G.C.E., inclusiv a conductelor magistrale şi a
instalaţiilor, echipamentelor şi dotărilor anexe aferente sistemului, un
amestec de hidrocarburi lichide, ce se poate încadra în sortimentele parafinos,
semiparafinos şi asfaltos, ce trebuie transportat de la punctele de primire la
punctele de predare, la anumiţi parametri de presiune şi temperatură;
19. verificator de proiecte - personal atestat în condiţiile legii de Ministerul Economiei şi
Comerţului pentru toate activităţile denumite generic „dotări tehnologice
industriale" (utilaje şi echipamente destinate funcţionării independente sau integrării în sisteme tehnologice,
instalaţii tehnologice de orice complexitate, instalaţiile conexe instalaţiilor
tehnologice, inclusiv utilităţile aferente acestora, dotări, echipamente şi
instalaţii specifice pentru a garanta şi monitoriza starea de bună funcţionare
corelat cu protejarea factorilor de mediu, socioeconomici, de stabilitate
tehnică şi tehnologică) şi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, pentru partea de construcţii propriu-zise (din beton, cărămidă,
piatră, metal, alte materiale de construcţii omologate). Verificatorii de
proiecte trebuie să fie independenţi de unitatea de proiectare/proiectanţii
lucrărilor verificate;
20. zonele de consecinţă -
reprezintă acele zone cu regim special, apărute ca
urmare a evoluţiei situaţiei, de la momentul amplasării conductei/instalaţiei
şi până la momentul analizei condiţiilor de amplasare, care nu mai respectă
normele şi normativele în vigoare şi care se pot menţine până la prima
reparaţie capitală/refacere. La prima reparaţie capitală/refacere se vor lua
toate măsurile necesare în vederea recorelării traseului conductei sau
amplasamentului instalaţiei cu prevederile normelor şi normativelor în vigoare;
21. zonă de protecţie - reprezintă suprafaţa delimitată de limita exterioară a distanţelor
de protecţie, adiacentă unui obiectiv (obiective industriale, administrative şi
sociale, instalaţii tehnologice, subunităţi) din cadrul S.N.T.T.G.C.E., în care
se include şi suprafaţa efectiv ocupată de conducte/instalaţii;
22. zonă de siguranţă - reprezintă suprafaţa delimitată de limita exterioară a distanţelor
de siguranţă concret instituite, adiacentă unui obiectiv din cadrul
S.N.T.T.G.C.E., în care se include şi suprafaţa ocupată de conducte/instalaţii.
Zona de protecţie este inclusă în zona de siguranţă. Delimitarea concretă a
zonei de siguranţă se realizează conform modelului prevăzut în anexele A3, A4,
A5 şi A6;
23. zonele de siguranţă
comune - reprezintă acele zone unde pot coexista
mai multe obiective, care nu impietează unul asupra celuilalt, nici în ceea ce
priveşte funcţionarea şi nici privitor la siguranţa în exploatare;
24. zonele de
protecţie şi de siguranţă cu regim special - reprezintă
acele zone în care există conducte/instalaţii aparţinătoare S.N.T.T.G.C.E.
instaurate ca urmare a apariţiei ulterioare şi a altor obiective de interes
general aparţinând terţilor sau apariţiei unor norme cu un caracter mai
restrictiv în acest domeniu şi în care nu se respectă prevederile
normelor/normativelor în vigoare referitoare la distanţele actuale.
CAPITOLUL II
Caracterizarea situaţiei din zona de siguranţă
Art. 2. - Distanţele minime de siguranţă prevăzute în
prezentele norme, care se acceptă fără analiză de specificitate a situaţiei de
exploatare sau fără măsuri compensatorii, au fost cuantificate pe baza:
estimării potenţialului emisiei termice probabile a se produce în caz de
incendiu, a normelor de zonare, a ariilor cu potenţial de producere a
condiţiilor pentru explozii, prescripţiilor tehnice adoptabile - confirmate de
practică, elementelor impuse de legislaţia naţională şi legislaţia
internaţională general acceptată în domeniu, considerente
de exploatare specifice S.N.T.T.G.C.E.
Art. 3. - Distanţele minime de siguranţă prevăzute în
prezentele norme, care se acceptă fără analiză de specificitate a situaţiei de
exploatare sau fără măsuri compensatorii, dintre instalaţiile tehnologice componente ale S.N.T.T.G.C.E. si diferite obiective industriale,
comerciale, administrative şi sociale învecinate
acestuia, sunt prevăzute în anexa A1.
Art. 4. - Distanţele de siguranţă prevăzute în
prezentele norme, care se acceptă fără analiză de specificitate a situaţiei de
exploatare sau măsuri compensatorii, dintre instalaţiile tehnologice componente
şi subunităţi din cadrul S.N.T.T.G.C.E., sunt prevăzute în anexa A2.
Art. 5. - Obiectivele învecinate instalaţiilor
componente ale S.N.T.T.G.C.E. sunt împărţite în:
1. obiective aparţinând industriei de petrol şi gaze,
care sunt:
a) conducte;
b) instalaţii şi echipamente de extracţie;
c) instalaţii tehnologice în aer liber/instalaţii
de suprafaţă;
d) instalaţii pentru asigurare utilităţi,
fără risc pronunţat de incendiu;
e) instalaţii cu foc deschis şi/sau cu risc ridicat;
f) facle, coşuri, descărcătoare de presiune;
g) alte obiective aparţinând domeniului;
2. obiective aparţinând Sistemului naţional de
transport al energiei electrice, care sunt:
a) instalaţii;
b) linii şi reţele de cabluri;
c) alte obiective aparţinând domeniului;
3. obiective aparţinând terţilor, care sunt:
a) linii de cale ferată;
b) drumuri;
c) construcţii sociale, industriale,
comerciale, administrative;
d) locuinţe individuale;
e) centre populate;
f) unităţi militare;
g) poligoane de tragere şi depozite de explozibili;
h) balastiere şi alte construcţii în albia râurilor;
i) depozite de furaje;
j) hidrocentrale şi termocentrale; k) centrale atomoelectrice;
l) alte obiective aparţinând
domeniului.
Art. 6. - Obiectivele aparţinând S.N.T.T.G.C.E. se
împart în:
a) conducte subterane şi supraterane de ţiţei şi
condensat;
b) conducte subterane şi supraterane de gazolină;
c) conducte subterane şi
supraterane de etan;
d) staţii de pompare a ţiţeiului şi condensatului;
e) staţii de pompare a gazolineî;
f) staţii de pompare a etanului;
g) staţii de tratare/condiţionare a ţiţeiului şi
condensatului;
h) rampe de încărcare/descărcare a
ţiţeiului şi condensatului;
i) rampe de încărcare/descărcare a gazolinei;
j) terminale de încărcare a ţiţeiului şi condensatului
la nave fluviale;
k) depozite de produse clasele III b şi IV b;
l) depozite de produse clasele I, II, III a şi IV a;
m) depozite de gaze lichefiate
(gazolină şi etan).
Art. 7. - Principalele obiecte cuprinse în obiective,
instalaţii, construcţii şi utilităţi aparţinând S.N.T.T.G.C.E. se împart în:
a) rezervoare;
b) baterii de cazane/sisteme de generare a agentului
termic;
c) coşuri de gaze/facle;
d) decantoare şi separatoare;
e) staţii de pompare de apă pentru PSI, rezervoare de
apă pentru incendiu, instalaţii PSI;
f) depozite de materiale solide, piese, echipamente;
g) depozite de ambalaje necombustibile, respectiv
combustibile;
h) schimbătoare de căldură;
i) instalaţii de recuperare a vaporilor;
j) construcţii industriale şi civile anexe;
k) instalaţii auxiliare şi pentru asigurarea
utilităţilor.
Art. 8. - Zona de siguranţă a conductelor/instalaţiilor
este supravegheată de personal specializat al titularului de acord petrolier,
conform unui program de monitorizare ce se actualizează periodic. Durata între
două actualizări consecutive ale programului de monitorizare nu poate fi mai
mică de 3 luni, respectiv mai mare de un an.
Art. 9. - (1) Pentru orice obiectiv social, comercial,
industrial, militar ce urmează a fi amplasat la/sub distanţa minimă de
siguranţă se solicită, în baza unei documentaţii de acord/studiu de soluţie
legal întocmit şi conţinând toate piesele/documentele necesare descrierii clare
şi complete a activităţii şi situaţiei de funcţionare preconizate pentru obiectivul
ce urmează a fi amplasat, avizul titularului de acord petrolier.
(2) Această documentaţie de acord/studiu de
soluţie, precum şi toate proiectele ulterioare generate de aceasta vor fi în
mod obligatoriu verificate de către verificatorii atestaţi, definiţi conform
prezentelor norme.
(3) Titularul de acord petrolier are obligaţia de a
răspunde solicitantului în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea
solicitării.
(4) Răspunsul poate fi favorabil, favorabil cu
condiţionări obligatoriu a fi respectate de către solicitant sau defavorabil
motivat.
(5) Un solicitant care a primit un răspuns
defavorabil sau favorabil cu condiţionări obligatoriu a fi respectate este în
drept a reface documentaţia şi a o redepune spre avizare de cel mult două ori.
(6) Orice activitate de întocmire a documentaţiilor
de acord/studiilor de soluţie, precum şi actul analizei documentaţiilor depuse
pentru avizare se efectuează de către persoane juridice sau fizice atestate
conform legii, contra cost.
(7) Orice redepunere a documentaţiei spre avizare
presupune şi plata unei noi taxe.
Art. 10. - (1) Proiectanţii atestaţi de Agenţia
Naţională pentru Resurse Minerale, împreună cu titularul acordului petrolier,
sunt în drept a reduce distanţele de siguranţă prevăzute în anexele A1 şi/sau
A2, în baza unei analize de specificitate a situaţiei de exploatare şi/sau a
adoptării unor măsuri compensatorii corespunzătoare exploatării în siguranţă,
cu proiect întocmit şi avizat de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, conform
normelor şi legislaţiei în vigoare.
(2) Aceste documente sunt în mod expres vizate de
verificatorii de proiecte, făcându-se consemnările necesare cu descrierea clară
şi amănunţită în referatul de verificare.
(3) Distanţele de siguranţă nu pot fi reduse cu mai
mult de 50% faţă de valorile cuprinse în anexele A1 şi/sau A2.
Art. 11. - Zona de siguranţă a unei conducte este
înscrisă obligatoriu pe plăcuţele indicatoare care marchează traseul
conductei/conductelor sau pe cele ce se montează pe împrejmuirea instalaţiilor.
CAPITOLUL III
Caracterizarea situaţiei din zona de protecţie
Art. 12. - Distanţa de protecţie este de 5 m de o parte
şi de alta a conductei/conductelor sau de 5 m în exteriorul zonei delimitate de
proiecţia în plan orizontal a instalaţiei/utilajului/echipamentului.
Art. 13. - In zona de protecţie sunt interzise
următoarele:
a) efectuarea oricăror lucrări de construcţii şi
montaj, chiar şi a celor cu caracter provizoriu, cu excepţia celor ce servesc
conductele/instalaţiile respective;
b) ocuparea terenului cu diverse obstacole care să
obstrucţioneze/limiteze circulaţia;
c) montarea oricăror reţele de servicii/utilităţi
care nu servesc conductele/instalaţiile în cauză.
Art. 14. - Zona de protecţie a unei conducte va fi
înscrisă obligatoriu pe plăcuţele indicatoare care marchează traseul
conductei/conductelor sau pe cele ce se montează pe perimetrul instalaţiilor.
CAPITOLUL IV
Accesul titularului
de acord petrolier şi/sau a firmelor abilitate/angajate de acesta în zona de siguranţă şi în zona de protecţie
Art. 15. - S.N.T.T.G.C.E. face parte din domeniul
public de interes naţional şi este de importanţă strategică.
Art. 16. - Pentru a asigura
întreţinerea S.N.T.T.G.C.E. şi pentru a elimina apariţia posibilelor pericole în
exploatarea acestuia se stabilesc zone de protecţie şi de siguranţă, în
conformitate cu dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 17. - Dreptul de acces în zona de protecţie şi de siguranţă este diferenţiat în funcţie de natura
operaţiunilor ce urmează să se efectueze, astfel:
a) permanent, pentru verificarea zilnică a stării
traseului şi a echipamentelor montate pe conductă/în instalaţii, pentru
verificarea stării izolaţiilor şi a sistemelor de protecţie - cu informarea
scrisă a proprietarilor de terenuri privind programul de verificare şi
reparaţii curente, prin afişarea la sediile administraţiei locale;
b) ocazional, pentru lucrări de intervenţie şi
reparaţii în caz de avarii - cu anunţarea scrisă a proprietarilor de terenuri
şi negocierea despăgubirilor cuvenite, pentru fiecare situaţie în parte;
c) în regim de urgenţă, pentru lucrări de intervenţie
atunci când apar situaţii periculoase pentru conducte/ instalaţii şi/sau pentru
obiective învecinate acestora sau pentru factori ai mediului ambiant.
Art. 18. - In cazul intervenţiilor în regim de urgenţă/
ocazionale, unităţile specializate/titularul de acord petrolier vor lua măsuri
de limitare, pe cât posibil, a pagubelor, afectărilor şi disconfortului aduse
proprietăţilor şi utilizatorilor acestora.
Art. 19. - Pentru prejudicii produse prin intervenţiile
în regim de urgenţă/ocazional şi în cazul cărora nu s-a executat degajarea
prealabilă a terenurilor necesare intervenţiei, proprietarii/persoanele care au
în folosinţă terenurile sau bunurile afectate sunt despăgubiţi/ despăgubite, în
termen de 15 zile de la producerea prejudiciului, în baza convenţiei încheiate,
ca urmare a negocierilor cu titularul, sau în baza unei expertize de
specialitate, care constată producerea şi valoarea prejudiciului.
Art. 20. - Dreptul de servitute sau servitutea se
exercită în conformitate cu prevederile Legii nr. 238/2004, precum şi cu
normele juridice în materie.
Art. 21. - Asupra terenurilor
necesare operaţiunilor petroliere ce trebuie, în situaţii excepţionale, să fie
realizate în afara zonelor de siguranţă, altele decât cele declarate „de
utilitate publică" sau concesionate, precum şi asupra terenurilor necesare
lucrărilor de exploatare şi oricăror alte operaţii pe care acestea le implică
se instituie, în favoarea titularului operaţiunilor, un drept de servitute, în
condiţiile art. 7 din Legea nr. 238/2004.
Art. 22. - Durata de instituire a servitutii este cea a
derulării operaţiunilor petroliere, înţelegând prin aceasta perioada cuprinsă între deschiderea
activităţii şi redarea terenurilor la starea iniţială, conform acordului
petrolier.
Art. 23. - Terenurile ce urmează a fi afectate de
servitutea prevăzută la art. 7 din Legea nr. 238/2004 se determină, în ceea ce
priveşte suprafaţa şi proprietarii, potrivit principiului celei mai mici
atingeri aduse dreptului de proprietate.
Art. 24. - (1) Exercitarea dreptului de servitute se
face cu plata unei rente anuale, către proprietarii terenurilor afectate pentru
perioada cât afectarea se menţine, de către titularul de acord petrolier.
(2) Nivelul rentei plătibile se stabileşte la nivelul
celei mai mari producţii agricole/viticole/pomicole/silvice posibil a fi
realizată pe terenuri cu caracteristici poziţionale şi geomorfologice
asemănătoare cu ale terenului în cauză, în lipsa oricărei poluări.
(3) Valoarea rentei plătibile se stabileşte pe baza
unei expertize legal întocmite.
Art. 25. - Accesul la terenurile afectate de servitutea legal instituită se stabileşte prin negociere între
unităţile specializate/titularii de acord petrolier şi proprietarii
terenurilor, cu respectarea principiilor egalităţii de tratament şi echităţii,
conform art. 8 din Legea nr. 238/2004.
Art. 26. - Litigiile dintre
părţi cu privire la despăgubirile cuvenite şi nivelul rentelor, dacă nu se pot
rezolva amiabil, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti din România.
Art. 27. - Când statul vinde terenurile şi bunurile
expropriate, foştii proprietari sau, după caz, succesorii acestora au drept de
preemţiune şi, ca atare, vor fi înştiinţaţi despre condiţiile vânzării, pe cale
administrativă sau/şi prin publicitate în mijloacele de informare de largă
circulaţie naţională.
Art. 28. - Obţinerea dreptului de folosinţă sau a
proprietăţii asupra terenurilor necesare amplasării de noi
conducte/instalaţii/construcţii necesare funcţionării, modernizării sau
extinderii S.N.T.T.G.C.E. se face conform legii.
CAPITOLUL V
Stabilirea zonelor de protecţie şi de siguranţă cu
regim special
Art. 29. - Zonele cu regim special sunt acele zone unde există conducte/instalaţii care aparţin
S.N.T.T.G.C.E., definite în prezentul ordin, instituite ca rezultat al unui
proces evolutiv independent de voinţa şi neimputabil titularului de acord de concesiune.
Art. 30. - Zonele cu regim special se împart în:
a) zone de consecinţă;
b) zone de siguranţă comune cu alte sisteme dezvoltate
în teritoriu.
Art. 31. - Zonele de consecinţă avute în vedere sunt:
a) zone de amplasare a conductelor în terenuri care au
fost sau au devenit zone silvice;
b) zone de amplasare a conductelor în terenuri care au
fost sau au devenit zone viticole şi/sau pomicole;
c) zone de amplasare unde ulterior pozării conductelor
s-a extins intravilanul localităţilor până peste conducte/în vecinătatea
conductelor, inclusiv dezvoltându-se infrastructura necesară noilor comunităţi;
d) zone de amplasare unde, ulterior pozării
conductelor, au fost construite în vecinătate obiective economice, industriale,
comerciale, militare, de cult şi altele asemenea;
e) zone de amplasare unde, alăturat de conducte, au
fost pozate/repoziţionate căi de acces rutier sau feroviar;
f) zone de amplasare unde, după pozarea conductelor, a
fost necesar să fie amplasate obiective cu caracter protectiv pentru ambientul
general, de tipul digurilor, regularizărilor, consolidărilor, stabilizărilor de
teren şi altele asemenea.
Art. 32. - (1) Conductele amplasate în zonele de
consecinţă vor fi menţinute pe traseele ocupate, cu condiţia ca situaţia
acestora din punct de vedere tehnic şi de securitate pentru vecinătăţi să nu se
deterioreze, până la prima reparaţie capitală/refacere de natură a recorela
traseul conductei cu prevederile normelor/normativelor în vigoare.
(2) Orice deviere de traseu de conductă se va analiza ţinându-se cont de: situaţia în ansamblu a
zonei, devierile locale ce presupun mărirea lungimii conductei, eventual
schimbări de direcţie suplimentare motivate din punct de vedere tehnic cu
luarea de măsuri compensatorii pentru siguranţa în
exploatare.
Art. 33. - Zona de siguranţă comună, acceptată ca fiind
valabilă, pentru întregul ansamblu de obiective este cea mai restrictivă dintre
zonele de siguranţă proprii fiecărui obiectiv.
Art. 34. - In cazul amplasării mai multor obiective
unul în vecinătatea celuilalt, se admite, motivat, apropierea la distanţe mai
mici decât cele recomandate ca distanţe de protecţie, cu condiţia încadrării în
prevederile referitoare la luarea de măsuri compensatorii stipulate în normele
de specialitate sau rezultate din situaţia tehnică caracteristică de montaj, pe
bază de proiect avizat de către Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale,
conform normelor şi legislaţiei în vigoare.
Art. 35. - (1) Zonele de siguranţă comune se au în
vedere pentru următoarele obiective de utilitate publică, aparţinând terţilor,
ce pot fi asociate traseelor conductelor aparţinând S.N.T.T.G.C.E.:
a) conducte de transport gaze;
b) conducte de transport produse petroliere;
c) conducte de transport apă industrială şi pentru
irigaţii;
d) cabluri electrice şi de telecomunicaţii;
e) drumuri naţionale, judeţene, comunale, de exploatare
şi autostrăzi;
f) căi ferate curente şi industriale;
g) canale de irigaţii şi de desecare;
h) canalizări civile şi industriale.
(2) Pentru conductele aparţinând
S.N.T.T.G.C.E. aflate în vecinătatea obiectivelor de mai sus, la distanţe mai
mici decât cele de protecţie normate, se vor prevedea încă din faza de
proiectare măsuri suplimentare de protecţie, compensatorii, care vor fi avizate
de toţi deţinătorii de reţele implicaţi.
Art. 36. - Conductele aparţinând S.N.T.T.G.C.E.,
amplasate în zone cu regim special, se supun normelor privind compensaţiile
financiare corespunzătoare îngrădirii folosinţei terenurilor numai în ceea ce
priveşte prejudiciile create cu prilejul intrării pe acele terenuri, în caz de
avarii, intervenţii, reparaţii, investiţii sau modernizări/retehnologizări.
Art. 37. - Titularul de acord petrolier are obligaţia
organizării şi menţinerii unei evidenţe stricte a conductelor aparţinătoare
S.N.T.T.G.C.E., amplasate în zonele de protecţie şi siguranţă cu regim special,
evidenţă care se va raporta semestrial Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale, în scris şi în format electronic, de către titular.
Art. 38. - Anexele A1 -A6*) fac parte integrantă din prezentele norme.
*) Anexele A1-A6 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA A1 la norme
DISTANŢE DE SIGURANŢĂ
dintre instalaţiile tehnologice componente ale
S.N.T.T.G.C.E. şi diferite obiective industriale, comerciale, administrative şi sociale învecinate acestuia
Nr. crt
|
Denumirea obiectivelor
învecinate conductelor
şi instalaţiilor
tehnologice
componente ale
S.N.T.T.G.C.E.
|
Distanţa de siguranţă [m]
|
Conducte
|
Staţii de pompare şi alte asemenea
|
Rampe de
încărcare şi
terminale
|
Depozite
|
Titei, Condensat
|
Gazolină
|
Etan
|
Titei, Condensat
|
Gazolină
|
Etan
|
Titei, Condensat
|
Gazolină
|
Produse clasele III b, IV b
|
Produse clasele I, II, III a, IVa
|
Gaze lichefiate
|
Subterane
|
Supraterane *)
|
Subterane
|
Supraterane
*)
|
Subterane
|
Supraterane
*)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
1
|
Obiective din industria de petrol şi gaze
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.
|
conducte de transport al
ţiţeiului,condensului,produselor petroliere
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
1.2
|
conducte de gaze cu p<6 bar
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
1.3
|
conducte de transport al gazolinei sau gazelor
cu 6<p<40 bar
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
1.4
|
conducte de transport al etanului sau gazelor cu
p>40bar
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
*) In sensul normativelor
NTE 003/04/00 şi PE 106/1995, toate elementele amplasate deasupra solului ale
conductei îngropate (inclusiv refulatoare, vane, regulatoare, etc.) vor fi
tratate drept conducte supraterane.
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
1.5
|
instalaţii tehnologice în aer
liber, categoriile A, B, C, pericol de incendiu
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
30
|
50
|
20
|
40
|
50
|
1.6
|
instalaţii tehnologice în aer liber categoriile D, E,
pericol de incendiu
|
10
|
10
|
15
|
15
|
20
|
30
|
20
|
25
|
30
|
30 (a)
|
50
|
20 (b)
|
30
|
50
|
1.7
|
instalaţii cu foc deschis (baterii de cazane,
cuptoare, încălzitoare cu flacără directă)
|
10
|
30
|
30
|
40
|
40
|
50
|
30
|
40
|
50
|
30 (a)
|
50
|
30
|
40
|
50
|
1.8
|
faclă de gaze neintegrata (c)
|
10
|
35
|
30
|
40
|
30
|
50
|
40
|
50
|
50
|
40
|
50
|
50
|
50
|
50
|
2
|
Instalaţii electrice de tip exterior, cu
tensiune nominală de 110 kv sau mai mare
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
3
|
Instalaţii electrice de tip interior; instalaţii
electrice de tip exterior, cu tensiune nominală mai mică de 110 kv; posturi
de transformare de interior şi exterior
|
20
(f1)
|
20
(f1)
|
20
(f1)
|
20
(f1)
|
20
(f1)
|
20
(f1)
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
4
|
L.E.A. mai mare de 1kV
|
4.1
|
paralelisme (d)
|
5(e)
|
Hst+3 (f2)
|
(f2)
|
Hst+3 (f2)
|
Hst (f2)
|
Hst+3 (f2)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
(f3)
|
4.2
|
intersecţii (d)
|
5(e)
|
(g1)
|
Hst (f2)
|
(g1)
|
Hst (f2)
|
(g1)
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
5
|
L.E.A. mai mică de 1 kV
|
5.1
|
paralelisme
|
(g2)
|
Hst(f4)
|
(g2)
|
Hst(f4)
|
(g2)
|
Hst(f4)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
5.2
|
intersecţii
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
(g3)
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
I
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14 15
|
6
|
Cabluri electrice supraterane şi subterane
|
6.1
|
paralelisme
|
1
|
-
|
0.6
(h)
|
-
|
0.6
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
6.2
|
intersecţii (distanţa măsurată în plan vertical)
|
0.5
(i)
|
-
|
0.25
(j)
|
-
|
0.25
(j)
|
-
|
.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7
|
Linii de cale ferată
|
7.1
|
paralelisme
|
25 (k)
|
30 (k)
|
30 (k)
|
40 (k)
|
40 (k)
|
50 (k)
|
30 (k)
|
40 (k)
|
50 (k)
|
5(k)
|
10 (k)
|
30 (k)
|
40 (k)
|
50 (k)
|
7.2
|
intersecţii
|
(I)
|
(I)
|
(I)
|
(I)
|
(I)
|
(I)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8
|
Drumuri
|
|
8.1
|
paralelisme şi apropieri cu autostrăzi
|
50(m)
|
50 (m)
|
50 (m)
|
50 (m)
|
50(m)
|
50(m)
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
8.2
|
paralelisme şi apropieri cu drumuri naţioanle
|
22(m)
|
22(m)
|
22(m)
|
22(m)
|
22(m)
|
22(m)
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
8.3
|
paralelisme şi apropieri cu drumuri judeţene
|
20
|
20 (m)
|
20(m)
|
20 (m)
|
20(m)
|
20 (m)
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
30
|
40
|
50
|
8.4
|
paralelisme şi apropieri cu drumuri comunale
|
18 (m)
|
18 (m)
|
18 (m)
|
18
(m)
|
18 (m)
|
18
(m)
|
18
|
18
|
18
|
18
|
18
|
20
|
30
|
50
|
8.5
|
intersecţii
|
(n)
|
(n)
|
(n)
|
(n)
|
(n)
|
(n)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9
|
Construcţii civile, sociale, industriale si administrative
aparţinând terţilor
|
10
|
15
|
15
|
30
|
20
|
40
|
30
|
30
|
40
|
30 (a)
|
40
|
30
|
40
|
50
|
10
|
Zone populate şi locuinţe individuale
|
10
|
15
|
15
|
30
|
20
|
40
|
20
|
30
|
40
|
30 (a)
|
40
|
30
|
40
|
50
|
11
|
Unităţi militare
|
50
|
100
|
50
|
100
|
60
|
100
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
12
|
Poligoane de tragere si depozite de exploziv (o)
|
50
|
150
|
50
|
150
|
60
|
160
|
250
|
250
|
250
|
250
|
250
|
250
|
250
|
250
|
13
|
Balastiere in râuri
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
150
|
14
|
Depozite de furaje
|
40
|
50
|
50
|
60
|
50
|
60
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
15
|
Hidrocentrale
|
40
|
50
|
50
|
60
|
50
|
100
|
80
|
100
|
100
|
80
|
100
|
60
|
80
|
100
|
16
|
Termocentrale
|
40
|
50
|
50
|
60
|
50
|
100
|
80
|
100
|
100
|
80
|
100
|
60
|
80
|
100
|
17
|
Centrale atomoelectrice
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
500
|
NOTĂ IMPORTANTĂ :
- Reducerile de distanţe se stabilesc prin proiect
şi se consemnează în mod expres într-un capitol distinct al acestuia.
- Toate elementele amplsate deasupra solului,
aparţinând unei conducte subterane vor fi tratate după distanţele specifice
conductelor supraterane.
- Distanţele prevăzute în această anexă se măsoară:
- pentru localităţi la limita
zonei construibile (intravilan);
- pentru construcţii izolate,
la punctul cel mai apropiat al construcţiei;
- pentru întreprinderi industriale sau alte obiective
asimilabile cu acestea, la limita împrejmuirii acestora;
- pentru drumuri, din axul drumului;
- de la piciorul taluzului
pentru căile ferate în rambleu şi de la muchia superioară a taluzului pentru
căile ferate în debleu;
- pentru poduri distanţele se
consideră ca şi pentru linia ferată sau drumul de categoria respectivă, de la
marginea podului.
- Distanţele minime pentru orice construcţie nespecificată
în prezenta normă se stabilesc prin proiect.
- T = distanţă
ce se stabileşte din considerente exclusiv tehnologice.
- Hst =
înălţimea stâlpului.
Legenda notelor literare din tabel şi explicarea
acestora :
(a) Pentru produsele din clasele III b şi IV b distanţele prevăzute se pot reduce cu
25%.
(b) Fac excepţie rezervoarele
de combustibil, pentru consum zilnic, de la centrale termice, motoare termice,
alte asemenea.
(c) Distanţele se referă la facle cu înălţimi mai
mici sau egale cu 60 m. Distanţele stabilite de prezenta normă se verifică şi
calculând nivelul radiaţiei termice la cota obiectivului, în final
considerându-se valoarea cea mai acoperitoare. Pentru facle situate la înălţimi
mai mari de 60 m distanţa se stabileşte funcţie de nivelul radiaţiei la cota
obiectivelor învecinate şi de gradul de securitate al personalului şi
utilajelor ce pot circula în zona neîmprejmuită a faclei.
(d) Pentru conductele subterane se consideră
distanţa minimă, pe orizontală, dintre partea de fundaţie cea mai apropiată a
stâlpului sau orice element al prizei de împământare şi generatoarea laterală a
conductei. Pentru conductele supraterane se consideră distanţa minimă, pe
orizontală, între limita apropiată a liniei electrice şi generatoarea laterală
a conductei.
(e) Distanţa se poate reduce, în cazuri impuse,
până la 3 m cu acordul beneficiarului conductei.
(f1) Distanţa se
poate reduce, în cazuri impuse, cu acordul comun al unităţilor ce administrează
instalaţiile respectiv conductele.
(f2) Distanţa se
poate reduce, în conformitate cu normativul NTE 003 / 04 / 00.
(f3) Distanţa
minimă va fi în conformitate cu normativele NTE 003 / 04 / 00 şi ID 17 - 1986,
(f4) Distanţa se
poate reduce în conformitate cu normativul PE 106 - 1995.
(g1) Distanţa,
minimă va fi în conformitate cu normativul NTE 003 / 04
/00.
(g2) Distanţa,
minimă va fi în conformitate cu normativul PE 106 - 1995.
(g3) Distanţa
minimă va fi în conformitate cu normativele PE 106 - 1995 şi ID 17 - 1986.
(h) In cazul protejării cablurilor în tuburi,
distanţa se măreşte la distanţele precizate în
normativul PE 107/1995.
(i) Distanţa în plan vertical dintre cablu şi conductă
poate fi redusă până la 0,25 m numai în cazul poziţionării cablului în tuburi
de protecţie pe toată lungimea intersecţiei plus câte 0,5 m în fiecare parte,
în conformitate cu normativul PE 107/1995.
(j) De regulă, conducta se pozează sub nivelul
cablului. Ultimul care se pozeză pe traseu, fie conducta, fie cablul, se
introduce în tub de protecţie ce va depăşi cu minim 0,8 m fiecare parte a
intersecţiei. Tubul va fi prevăzut la capete cu răsuflători. Traversarea se va
face perpendicular sau la un unghi de cel mult 30 grade de o parte şi de alta a
perpendicularei. Toate detaliile traversării se stabilesc prin proiect.
(k) Distanţele faţă de linia de cale ferată se pot
reduce cu avizul direcţiilor abilitate din cadrul Căilor Ferate Române, pe baza
unei documentaţii întocmite conform reglementărilor în vigoare. In cazul
poziţionării obiectivelor noi sub limita de 100 m, este posibil ca organismele
Căilor Ferate Române să solicite compensaţii materiale în baza unor
reglementări proprii. Distanţele se măsoară de la marginea rambleului / debleului. Distanţele pentru
liniile industriale se stabilesc de către proiectant în baza normelor specifice, pentru fiecare
situaţie de montaj în parte.
(l) Intersecţiile
conductelor cu linii de cale ferată se realizează în baza unui proiect
specific, concordant şi cu prevederile standardului de referinţă, care va fi supus analizei şi aprobării
organismelor feroviare abilitate, în vederea obţinerii autorizaţiei de construire Căi Ferate,
(m) Distanţele dintre conducte şi drumuri se pot
reduce prin proiect, cu acordul organismelor rutiere abilitate, până la limita
zonei de siguranţă a
drumului, în limita a :
- 1,50 m de la marginea exterioară
a şanţurilor, pentru drumurile situate la nivelul terenului;
- 2,00 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile în
rambleu;
- 3,00 m de la marginea de sus a taluzului, pentru
drumurile în debleu cu înălţime pană la 5,00 m inclusiv;
- 5,00 m de la marginea de
sus a taluzului, pentru drumurile în debleu cu înălţime peste 5,00 m.
(n) Intersecţiile dintre conducte şi drumuri se vor
proiecta concordant cu prevederile standardului de referinţă. Proiectul de specialitate va fi supus analizei şi
avizării organismelor rutiere abilitate.
(o) Proiectul va fi avizat de Ministerul Apărării
Naţionale, în conformitate cu normele în vigoare.
(p) Proiectul va fi avizat de Compania Naţională
„Apele Române" S.A. la depăşirea limitei zonei de protecţie a cursului /
acumulării de apă sau în
cadrul situării conductei / instalaţiilor în zona inundabilă sau cu risc de
eroziuni / alunecări,
(r) Proiectul va fi avizat de Compania Naţională
„Apele Române" S.A. la traversarea apelor de suprafaţă.
T = tehnologic, I = interzis, Hst =
înălţimea stâlpului
Distanţele prevăzute în anexă se măsoară :
- pentru localităţi, de la limita construibilă
(intravilan). Dacă limita construibilă este reprezentată de aliniamente de
clădiri, de la părţile cele mai apropiate ale acelor
aliniamente;
- pentru construcţii izolate, de la punctul cel mai
apropiat al construcţiei;
- pentru intreprinderi industriale, depozite, staţii
de compresoare, etc, de la punctul cel mai apropiat al împrejmuirii;
- pentru drumuri de la
limita amprizei / şanţului acestora - după caz;
- de la piciorul taluzului, la căile ferate în
rambleu şi de la muchia taluzului, pentru cele în debleu;
- pentru podurile de cale ferată sau de drumuri,
distanţele minime se consideră ca şi pentru linia de cale ferată sau categoria
de drum respectivă, de la marginea podului,
Distanţele minime faţă de orice construcţie specială,
necuprinsă în tabelul de mai sus se stabileşte prin proiect.
ANEXA la norme
DISTANTE DE SIGURANŢĂ
dintre instalaţiile tehnologice componente şi
subunităţile din cadrul S.N.T.T.G.C.E.
Nr. crt.
|
|
|
Instalaţiile tehnologice componente şi utilităţile din
S.N.T.T.G.C.E.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26.1.
|
26.2.
|
26.3.
|
27
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
13
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
1
|
Conducte de titei şi condensat
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Conducte de gazolină
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Conducte de etan
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Staţii de pompare a ţiţeiului şi condensatului
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
5
|
Staţii de pompare a gazolinei
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Staţii de pompare a etanului
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Rampe de încărcare a ţiţeiului si
condensului
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
Rampe de încărcare a
gazolinei
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
20
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
Depozite de gazolină şi etan
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
30
|
30
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
Depozite de categoria D 4
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20 (a)
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
Depozite de categoria D 5
|
T
|
T
|
T
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
20 (a)
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
3
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
12
|
Depozite de categoria D 6
|
T
|
T
|
T
|
12
|
12
|
12
|
10
|
10
|
20 (a)
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13
|
Depozite de categoria D 7
|
T
|
T
|
T
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
20 (a)
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14
|
Rezervoare (D<6m)
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
20
|
30
|
-
|
-
|
•
|
-
|
-
|
1.5 D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
Rezervoare 6m<D<35m
|
T
|
T
|
T
|
20
|
20
|
20
|
20
|
30
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
0.35 D
|
0,35 D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
Baterie de cazane, încălzitoare cu foc deschis
|
10
|
35
|
35
|
35
|
35
|
35
|
35
|
35
|
50
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
40
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
Incălzitoare cu foc inchis
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
35
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18
|
Coş de gaze fără
posibilitate de aprindere
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
35
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19
|
Decantoare pentru scurgeri tehnologice
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
18
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
20
|
Staţii de pompare de apă pentru incendiu
|
10
|
10
|
10
|
30
|
30
|
30
|
30
|
30
|
40
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
25
|
10
|
30
|
30
|
30
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Rezervor de apă pentru incediu
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
30
|
30
|
50
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
10
|
10
|
10
|
10
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
Depozit de materiale solide necombustibile
|
10
|
10
|
10
|
20
|
20
|
20
|
20
|
35
|
30
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
T
|
10
|
10
|
10
|
T
|
T
|
T
|
|
|
|
|
|
|
|
23
|
Depozit de
ambalaje
combustibile
|
30
|
30
|
50
|
30
|
30
|
30
|
30
|
40
|
30
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
10
|
10
|
30
|
30
|
30
|
10
|
10
|
T
|
|
|
|
|
|
|
24
|
Schimbătoare de căldură, braune
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
50
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
35
|
35
|
T
|
T
|
T
|
10
|
10
|
10
|
T
|
|
|
|
|
|
25
|
Instalaţie de recuperare a
vaporilor
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
25
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
T
|
35
|
T
|
T
|
T
|
T
|
10
|
10
|
10
|
35
|
T
|
|
|
|
|
26
|
Construcţii auxiliare şi civile
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
26.1
|
grad de rezistentă la foc I, II
|
5
|
5
|
5
|
15
|
15
|
15
|
40
|
40
|
50
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
-
|
-
|
-
|
-
|
15
|
10
|
-
|
-
|
20
|
20
|
10
|
|
|
|
26.2
|
grad de rezistentă la foc III
|
10
|
10
|
10
|
15
|
15
|
15
|
40
|
40
|
50
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
-
|
-
|
-
|
-
|
20
|
10
|
-
|
-
|
20
|
20
|
12
|
16
|
|
|
26.3
|
grad de rezistentă la foc IV,V
|
10
|
10
|
10
|
15
|
15
|
15
|
40
|
40
|
50
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
20
|
-
|
-
|
-
|
-
|
20
|
10
|
-
|
-
|
20
|
20
|
16
|
18
|
20
|
|
27
|
Imprejmuire
|
5
|
15
|
15
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
20
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
15
|
T
|
15
|
15
|
15
|
T
|
T
|
T
|
5
|
15
|
15
|
10
|
10
|
10
|
T
|
NOTĂ:
(1) Reducerile de distanţe se stabilesc prin proiect şi
se consemnează în mod expres într-un capitol distinct al acestuia.
(2) Standardul de referinţă din prezenta normă este
folosit:
(a) Pentru realizarea intersecţiilor conductelor cu
linii de cale ferată: STAS 9312-87
(b) Pentru realizarea
intersecţiilor dintre conducte şi drumuri: STAS 9312-87.
Legenda notelor literare din tabel şi explicarea
acestora :
(a) Distanţa se poate reduce la 10 m atunci când,
capacitatea totală de hidrocarburi lichefiate nu depăşeşte 70 m3 sau la 5 m atunci când rezervoarele
de hidrocarburi lichefiate sunt subterane.
Când capacitatea depozitului de G.P.L. este mai mare de
4000 m3, distanţa minimă este de:
40 m între mantaua rezervorului de G.P.L. şi rezervorul
de hidrocarburi lichide clasa a II-a;
25 m între mantaua rezervomlui
de G.P.L. şi rezervorul de hidrocarburi lichide clasele III a şi IV a.
D - diametrul celui mai mare rezervor vecin.
ANEXA A3 la norme
Exemplu de dispunere a distanţelor şi a zonelor de
protecţie şi de siguranţa, fara masuri compensatorii, într-un areal de
coexistenţă cu perimetre existente de interes civil şi industrial.
- Conducte ţiţei şi/sau gazolină -

ANEXA A4 la norme
Exemplu de dispunere a distanţelor şi a zonelor de
protecţie şi de siguranţa, fara masuri compensatorii, într-un areal de
coexistenţă cu perimetre existente de interes civil şi industrial.
- Conducte titei si/sau etan -

ANEXA A5 la norme
Exemplu de dispunere a distanţelor şi a zonelor de
protecţie şi de siguranţă, fără măsuri compensatorii, într-un areal de
coexistenţă cu căi de comunicaţie ce asigură transportul persoanelor şi a
mărfurilor
- Conducte ţiţei şi/sau gazolină -

ANEXA A6 la norme
Exemplu de dispunere a distanţelor şi a zonelor de
protecţie şi de siguranţă, fără măsuri compensatorii, într-un areal de
coexistenţă cu căi de comunicaţie ce asigură transportul persoanelor şi a
mărfurilor
- Conducte titei si/sau etan -
