
Văzând Referatul de aprobare nr. NT 3.945 din 16.06.2020 al Direcţiei generale asistenţă medicală şi sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii,având în vedere: – prevederile art. 67 şi 71 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 şi prevederile art. 10 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;– prevederile Hotărârii Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobată cu modificări şi completări prin Hotărârea Parlamentului României nr. 5/2020 pentru încuviinţarea stării de alertă şi a măsurilor instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 44/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, cu modificările ulterioare, ministrul sănătăţii şi ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri emit următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Regulamentul privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, de tip mall, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se aprobă Regulamentul privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor din sălile de pariuri sportive, în condiţii de securitate, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Se aprobă Regulamentul privind stabilirea măsurilor specifice pentru locaţiile în care se desfăşoară activitatea de jocuri de noroc, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 4Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se constată, conform competenţelor, de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătăţii şi se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Articolul 5Operatorii economici care desfăşoară activităţi în cadrul centrelor comerciale de tip mall, în sălile de pariuri sportive, precum şi în locaţiile în care se desfăşoară activităţi de jocuri de noroc, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 6Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri vor controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin. Articolul 7 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătăţii, Nelu Tătaru p. Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri, Emil-Răzvan Pîrjol, secretar de stat ANEXA Nr. 1 REGULAMENT privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, de tip mall A. Precauţiuni universal valabile şi răspunderea individuală: – portul obligatoriu al măştii (medicale/nonmedicale), care trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul, atât în spaţiile comune din interiorul centrului comercial, precum şi în interiorul magazinelor; – izolarea angajaţilor la domiciliu în cazul în care prezintă simptomatologie sugestivă de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată); – izolarea angajaţilor la domiciliu în cazul în care prezintă contact cu un caz confirmat de infecţie cu virusul SARS-CoV-2 şi respectarea măsurilor aplicabile în vigoare; – clienţilor care prezintă simptome clinice sugestive infecţiilor respiratorii li se recomandă să evite deplasarea la centrul comercial; – igiena frecventă a mâinilor (dezinfecţie cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi/spălare cu apă şi săpun), evitarea atingerii feţei cu mâinile neigienizate.B. Măsuri specifice pentru reluarea activităţii în spaţiile comerciale tip mall: – instalarea unor panouri de informare cu privire la regulile de igienă şi distanţare fizică; plasarea unor indicatoare de restricţionare a aglomerării, stabilirea unor fluxuri de vizitare unidirecţionale pentru facilitarea menţinerii distanţării fizice; – la intrarea în centrele comerciale se va efectua un triaj observaţional şi nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (temperatură care depăşeşte 37,3șC, măsurată cu termometru noncontact, tuse, strănut, rinoree); – amplasarea de marcaje orientative în lifturi, scări rulante şi în zonele de circulaţie pentru menţinerea distanţei fizice de minimum 2 m şi evitarea staţionării îndelungate în grupuri mai mari de 6 persoane; – accesul clienţilor în cadrul centrelor comerciale tip mall se va realiza astfel încât să se asigure distanţarea fizică (numărul maxim de persoane va fi calculat în funcţie de suprafaţa centrului comercial, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 7 mp/persoană); – panouri separatoare în toate zonele de informare/birouri vânzare/casă marcat/ghişee; – acolo unde este posibil, crearea unor căi de acces diferite faţă de cele de ieşire, iar unde nu există posibilitatea, fluxurile de intrare/ieşire se vor delimita prin amplasarea de linii/bariere de separare; – dezinfecţia frecventă a suprafeţelor cu produse biocide avizate/autorizate pentru toate spaţiile comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.); – dezinfectarea frecventă a caselor de marcat şi POS-urilor cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi, precum şi încurajarea plăţilor cu cardul; – instalarea de dispensere cu produse biocide avizate/autorizate pentru dezinfecţia mâinilor în toate zonele de acces în centrul comercial, comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.); – asigurarea igienizării toaletelor cât mai frecvent posibil; – aerisirea spaţiilor cât mai frecvent şi menţinerea în poziţia deschis, pe cât posibil, a uşilor de acces, precum şi oprirea sistemelor de perdele de aer la intrări şi interzicerea folosirii ventilatoarelor în magazine; – asigurarea unui program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în concordanţă cu recomandările producătorului - acordarea unei atenţii mai mari pentru sistemele centralizate de aer condiţionat prin curăţarea şi schimbarea filtrelor, precum şi curăţarea frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilaţie din lifturi; – instruirea personalului de curăţenie din centrele comerciale privind măsurile de protecţie individuală, procedurile de curăţare şi dezinfectare a spaţiilor comune din interiorul centrelor comerciale (holurile principale ale clădirii, lifturi, coridoare, scări etc.), măsurile de eliminare a deşeurilor. Asigurarea de echipament individual de protecţie adecvat nivelului de risc (de exemplu, mască cu cartuş filtrant pentru cei care întreţin echipamentele de ventilaţie, schimbă/curăţă filtrele) şi instruire privind modul de utilizare a echipamentului individual de protecţie (EIP); – interzicerea testării produselor cosmetice pe piele; – unităţile de alimentaţie publică din cadrul centrelor comerciale vor asigura servirea de produse alimentare doar în sistem „take away"; – în cadrul magazinelor se va reduce timpul de acces în cabina de probă (de exemplu, prin permiterea accesului cu doar 3 articole de persoană); – asigurarea unei bune ventilaţii a cabinelor (se menţin deschise/perdeaua ridicată când nu este folosită cabina); – locurile de joacă pentru copii din cadrul centrelor comerciale rămân închise; – sălile de cinema şi sălile de jocuri din cadrul centrelor comerciale rămân închise; – se vor respecta prevederile: a)Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 3.577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 şi pentru asigurarea desfăşurării activităţii la locul de muncă în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă; b)Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă. ANEXA Nr. 2 REGULAMENT privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor din sălile de pariuri sportive, în condiţii de securitate A. Pregătirea pentru reluarea activităţii - măsuri care privesc angajatorul: – asigurarea stocurilor necesare de materiale sanitare de protecţie şi dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi. De asemenea, fiecare companie va stabili o procedură pentru furnizorii externi ai acestor produse, astfel încât persoanele care intră în sălile de pariuri pentru livrarea acestor produse respectă măsurile de protecţie stabilite, conform legislaţiei în vigoare; – modificarea tuturor regulamentelor de ordine interioară şi a fişelor de post ale personalului angajat, în sensul includerii prevederilor prezentului regulament şi stabilirea responsabililor cu implementarea acţiunilor propuse; – achiziţionarea instrumentelor de măsurare a temperaturii angajaţilor la începerea programului de lucru; – dezinfectarea tuturor suprafeţelor înainte de reînceperea activităţii, după cum urmează: a)spaţii de lucru destinate angajaţilor: casierii etc.; b)suprafeţe destinate clienţilor: mese de suport pentru punerea pariurilor, scaune etc.; c)spaţii comune, toalete etc.; d)instrumente de scris destinate clienţilor;– montarea dispenserelor cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi şi a covoarelor cu substanţe dezinfectante recomandate la intrarea în sălile de pariuri; – montarea dozatoarelor cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi în zonele de amplasare a mijloacelor de joc exploatate în mod direct de către clienţi; – aplicarea benzilor de marcare a distanţei recomandate de 1,5 metri în faţa casieriilor şi în orice alte zone unde este posibil să se producă aglomeraţie; – informarea tuturor angajaţilor, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, cu privire la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţilor de jocuri de noroc de tip pariuri sportive, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2; – reorganizarea spaţiilor cu mijloace de joc exploatate în mod direct de către clienţi, astfel: a)organizarea posturilor din recepţie şi a activităţii casieriilor astfel încât să se asigure păstrarea distanţei minime de 1,5 m între angajaţi şi între angajaţi şi vizitatori/clienţi sau, acolo unde distanţarea nu este posibilă, separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu produse biocide avizate/autorizate; b)reorganizarea meselor, astfel încât să se evite aşezarea „faţă în faţă"; c)reamenajarea spaţiilor astfel încât între mijloacele de joc exploatate în mod direct de către clienţi să se asigurare o distanţă de minimum 1,5 m (de exemplu, reducerea numărului de scaune şi/sau mese). În cazul în care acest lucru nu este posibil, se vor implementa măsuri de protecţie alternative (de exemplu, separarea prin montarea de panouri de protecţie, nefolosirea în acelaşi timp a meselor adiacente).B. Desfăşurarea activităţii din sălile de pariuri în condiţii de siguranţă 1. Măsuri care privesc angajatorul: – distribuirea materialelor sanitare de protecţie (măşti şi, opţional, mănuşi de protecţie) şi a dezinfectanţilor avizaţi/autorizaţi pentru mâini şi suprafeţe (de exemplu, gel dezinfectant avizat/autorizat, şerveţele pe bază de dezinfectanţi avizate/autorizate, covoraşe cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi la intrări), în conformitate cu normele legale în vigoare; – termometrizarea zilnică la intrarea în tură şi trimiterea la domiciliu, cu recomandarea consultării medicului de familie, a angajaţilor cu temperatura peste 37,3șC; – dezinfectarea tuturor suprafeţelor înainte de începerea programului şi ulterior dezinfectarea periodică a acestora; – igienizarea şi dezinfectarea casieriei zilnic, după închiderea locaţiei de pariuri şi la schimbarea turelor zilnice ale angajaţilor; – dezinfectarea periodică de către personalul desemnat în acest sens a suprafeţelor frecvent atinse (de exemplu, clanţele uşilor, robinetele băilor); – asigurarea ventilaţiei corespunzătoare şi aerisirea periodică a încăperilor de lucru astfel: a)acolo unde este posibil, blocarea uşilor interioare fără impact de securitate în poziţie deschisă pentru a asigura ventilaţia şi a evita folosirea/atingerea clanţelor; b)acolo unde este posibil, se va evita folosirea instalaţiei de climatizare sau, dacă este necesar să fie folosită, se va efectua nebulizare periodică cu produse biocide avizate/autorizate, în conformitate cu normele legale în vigoare; c)acolo unde este posibil, aerisirea periodică a încăperilor prin deschiderea geamurilor şi uşilor.2. Măsuri care privesc siguranţa clienţilor: – permiterea accesului clienţilor în locaţie numai după efectuarea de către angajaţi a procedurilor zilnice de curăţenie şi dezinfecţie sanitară; – limitarea numărului maxim de clienţi admişi simultan în sălile de pariuri astfel încât să se asigure o distanţă de minimum 2 m între aceştia. Numărul maxim de clienţi admişi simultan în locaţie va fi afişat la intrarea în locaţia specializată şi va fi stabilit de fiecare operator de pariuri sportive în funcţie de mărimea şi configuraţia sălii; – acolo unde este posibil, clienţii vor folosi instrumentele de scris proprii. În cazul în care clientul va folosi un instrument de scris furnizat de angajaţii locaţiilor specializate, acestea vor fi aşezate într-o cutie separată, în vederea dezinfecţiei; – asigurarea, la grupurile sanitare, de săpun şi dezinfectant de mâini avizat/autorizat; – afişarea la loc vizibil a marcajelor indicatoare sau a mesajelor de avertizare cu privire la distanţa minimă admisă de minimum 1,5 m; – afişarea la loc vizibil a mesajelor referitoare la igiena mâinilor şi eticheta respiratorie (de exemplu, zona mijloacelor de joc exploatate în mod direct, zone de acces, toalete); – informarea clienţilor despre obligaţiile de adoptare a măsurilor de protecţie sanitară, realizată după cum urmează: a)afişarea în exteriorul locaţiei a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii care trebuie respectate în incinta acesteia (respectarea distanţei minime de siguranţă între persoane şi a marcajelor de distanţare, folosirea obligatorie a măştii/vizierei de protecţie); b)afişarea în locaţia de joc a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii de distanţare socială, regulile de conduită din incintă şi adoptarea unui comportament responsabil; c)afişarea unui poster de informare cu privire la obligativitatea respectării măsurilor de protecţie sanitară în proximitatea locaţiilor de jocuri de noroc;– limitarea numărului de persoane prezente simultan în spaţiile destinate fumatului, în funcţie de spaţiul disponibil (marcaje pe sol, amplasarea unui număr mai mare de scrumiere), cu respectarea distanţării minime de 1,5 m.C. Desfăşurarea activităţii din sălile de pariuri în condiţii de siguranţă - măsuri care privesc angajaţii: – personalul angajat are obligaţia să respecte regulile de igienă a mâinilor şi de etichetă respiratorie; – înainte de începerea programului de lucru, personalul angajat este obligat să îşi dezinfecteze mâinile cu dezinfectant avizat/autorizat; – personalul angajat are obligaţia de a purta mască de protecţie (care trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul); – înainte de începerea programului de lucru, personalul angajat este obligat să accepte verificarea temperaturii corporale; – în eventualitatea în care angajatul prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată) înainte de prezentarea la locul de muncă, are obligaţia de a rămâne la domiciliu şi de a-şi anunţa managerul direct. De asemenea, este recomandat ca angajatul să îşi anunţe medicul de familie; – spălarea şi dezinfectarea mâinilor ori de câte ori este nevoie şi evitarea atingerii feţei, nasului şi urechilor cu mâinile neigienizate; – dezinfectarea de către fiecare angajat a obiectelor din zona de lucru alocată, cu produse biocide avizate/autorizate; – personalul angajat va evita staţionarea în spaţiile comune; – direcţionarea clienţilor astfel încât să se asigure respectarea distanţării minime de 1,5 m între persoane şi atenţionarea acestora în cazul în care nu se respectă; – personalul angajat este obligat să limiteze deplasările în afara locului de muncă. În cazul în care aceste deplasări sunt strict necesare desfăşurării activităţii, personalul angajat are obligaţia să se deplaseze cu asigurarea condiţiilor minime de prevenţie.D. Desfăşurarea activităţii din sălile de pariuri în condiţii de siguranţă - măsuri care privesc clienţii: – clienţii sălilor de pariuri sportive au obligaţia să poarte măşti de protecţie care să acopere nasul şi gura; – clienţii sălilor de pariuri sportive au obligaţia să respecte regulile de igienă a mâinilor şi de etichetă respiratorie; – clienţii sălilor de pariuri sportive au obligaţia să îşi dezinfecteze mâinile cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi la intrarea în sala de pariuri şi ori de câte ori este necesar (de exemplu, după contactul cu zone cu atingere comună).E. Monitorizarea respectării protocoalelor şi regulilor: – monitorizarea permanentă a comunicărilor autorităţilor publice competente şi adaptarea regulilor prezentului regulament în conformitate cu noile recomandări/cerinţe; – monitorizarea permanentă a respectării regulilor prevăzute în prezentul regulament, pe perioada impusă de contextul pandemiei COVID-19; – în cazul nerespectării normelor prezentului regulament, se vor lua măsurile necesare remedierii situaţiei.F. Gestionarea cazurilor de COVID-19: – în eventualitatea în care simptomatologia apare înainte de prezentarea la locul de muncă, angajatul în cauză va rămâne acasă şi îşi va anunţa managerul direct. De asemenea, este recomandat ca angajatul să îşi anunţe medicul de familie; – în cazul în care simptomatologia apare în incinta locaţiilor specializate, se vor lua toate măsurile posibile pentru izolarea persoanei şi se va anunţa 112 şi direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti, în vederea efectuării investigaţiei epidemiologice; – contractarea de servicii profesionale de dezinfectare a spaţiului în eventualitatea în care un angajat este confirmat pozitiv cu SARS-CoV-2; – revenirea la muncă a unui angajat aflat în carantină instituţională se va face cu respectarea tuturor normelor legale în vigoare. ANEXA Nr. 3 REGULAMENT privind stabilirea măsurilor specifice pentru locaţiile în care se desfăşoară activitatea de jocuri de noroc A. Măsuri generale – Prezentul regulament de măsuri reprezintă setul minimal de reguli care vor fi adaptate la nivel de societate care realizează activitatea economică de exploatare a jocurilor de noroc în funcţie de specificul activităţii, de dimensiunea locaţiilor în care se realizează respectiva activitate economică şi alte condiţii specifice. – Fiecare organizator de jocuri de noroc va emite propriile proceduri privind siguranţa sanitară la nivel de puncte de lucru pornind de la prezentul regulament de măsuri, de la Recomandările de sănătate publică pentru măsuri specifice ce vor fi dispuse de instituţiile competente privind reluarea activităţii după încetarea stării de urgenţă şi Măsurile de prevenire şi control a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 publicate periodic de Ministerul Afacerilor Interne.B. Măsuri pentru activitatea în locaţiile dedicate pentru jocuri de noroc 1. Organizarea locaţiilor – Aparatele electronice sau mesele de joc pentru jocuri de noroc vor fi scoase din funcţiune şi/sau mutate pentru a permite distanţarea de cel puţin 1,5 metri între participanţi sau, în funcţie de situaţie, se vor monta panouri separatoare. – Orice zonă în care se va produce aglomeraţie va fi marcată în mod clar pentru distanţarea fizică adecvată: de exemplu, lângă casierie, în spatele aparatelor presupus a fi ocupate sau la intrare. – Se va păstra distanţa minimă de 1,5 m între angajaţi, personalul care deserveşte activitatea organizatorului, participanţii la joc şi orice altă persoană care intră în incinta punctului de lucru. – Nu se permite staţionarea în sala de joc a persoanei care nu are intenţia de a începe sau are deja încheiată sesiunea de joc. – Orice aparat/automat de cafea, alte produse şi/sau dozator de apă vor putea fi manipulate doar de către angajaţii punctelor de lucru. – Pentru servirea băuturilor şi produselor alimentare se vor utiliza recipiente de unică folosinţă; – Acolo unde este posibil, clienţii vor folosi instrumentele de scris proprii. În cazul în care clientul va folosi un instrument de scris furnizat de angajaţii locaţiilor specializate, acestea vor fi aşezate într-o cutie separată în vederea dezinfecţiei cu produse biocide avizate/autorizate pentru suprafeţe. – Pentru jocul de cazino distanţa între clienţi în jurul meselor de joc va fi de cel puţin 2 m, realizată prin dispunerea adecvată a meselor. În cazul în care distanţa nu poate fi respectată se pot instala panouri separatoare între clienţi sau mese. – Pentru jocul de bingo: a)distanţa între clienţi în jurul meselor de joc va fi de cel puţin 1,5 m, realizată prin dispunerea adecvată a scaunelor şi prin dimensiunile şi forma meselor. În cazul în care distanţa nu poate fi respectată, se pot instala panouri separatoare între clienţi sau mese; b)la posturile fixe de la pupitrul central de comandă a instalaţiei, între membrii personalului operator va fi păstrată aceeaşi distanţă minimă de 1,5 m sau, în funcţie de situaţie, se vor monta separatoare între posturi; c)personalul mobil de deservire a jucătorilor cu cartoane de joc va distribui şi va colecta cartoanele la mese pe zona desemnată astfel încât să se respecte distanţa minimă de prevenţie. Această etapă a jocului se va realiza cu minimul de interacţiune cu clienţii.2. Numărul de participanţi dintr-o locaţie – Numărul maxim de participanţi admişi simultan în locaţie va fi de 1 persoană/4 mp, în faza de alertă/prevenţie, cu relaxarea măsurii în momentul relaxării restricţiilor la nivel naţional. – Este permis un singur client per aparat electronic pentru jocuri de noroc. – Angajaţii se vor asigura că jucătorii/clienţii nu se concentrează în jurul aparatelor de joc.3. Protocoale de igienizare – Dezinfectarea locaţiilor şi suprafeţelor de lucru şi de joc se va realiza la intervale de maximum 12 ore. Produsele biocide vor fi utilizate conform instrucţiunilor specifice. – Se va efectua dezinfectarea periodică de către personalul punctelor de lucru a suprafeţelor frecvent atinse (de exemplu, clanţele uşilor, butoanele lifturilor); – Angajaţii vor dezinfecta cu dezinfectanţi avizaţi/autorizaţi pentru suprafeţe aparatele pentru jocuri de noroc înainte şi după perioadele aglomerate, precum şi la fiecare schimb de tură.4. Materiale şi produse pentru igienizare – Dozatoarele/dispenserele cu dezinfectanţi avizaţi/ autorizaţi pentru dezinfecţia mâinilor vor fi puse la dispoziţie participanţilor la activitatea de jocuri de noroc, salariaţilor, altor persoane, la intrarea, precum şi in interiorul tuturor locaţiilor. – Semnalizarea va fi plasată pentru a reaminti participanţilor la joc să îşi dezinfecteze mâinile înainte de participarea la joc.5. Asigurarea ventilaţiei corespunzătoare şi aerisirea periodică a încăperilor de lucru – Acolo unde este posibil, uşile interioare fără impact de securitate vor fi blocate în poziţie deschisă pentru a asigura ventilaţia şi a evita folosirea/atingerea clanţelor. – Acolo unde este posibil se va efectua aerisirea o dată la 4 ore a încăperilor prin deschiderea uşilor şi a geamurilor.C. Reguli care privesc angajaţii 1. Informarea angajaţilor – Managerii/Responsabilii locaţiilor specializate îşi vor însuşi propriul regulament de măsuri de prevenţie şi protecţie, vor semna pentru luarea la cunoştinţă şi vor avea obligaţia de a se asigura că toţi angajaţii din subordine au fost instruiţi, au luat la cunoştinţă, au primit materialele necesare şi le folosesc corespunzător. – Pentru toata perioada în care trebuie aplicat regulamentul de măsuri de prevenire şi protecţie vor avea loc instruiri periodice ale angajaţilor. – Se va proceda la afişarea materialelor informative la locul de muncă, în zone vizibile (de exemplu, intrare, recepţie, toalete, afişarea tehnicii corecte de spălare a mâinilor şi dezinfecţie a acestora, afişarea purtării corecte a măştii).2. Triajul – Se va efectua termometrizarea zilnică a angajaţilor la intrarea în tură, cu recomandarea consultării medicului de familie pentru cei cu temperatura peste 37,3C. Nu va fi permis(ă) accesul/prezenţa la locul de muncă al/a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală modificată).3. Echipamente individuale de protecţie - utilizarea măştilor – Măştile de protecţie vor fi purtate în permanenţă de către toţi angajaţii şi vizitatorii punctelor de lucru, în mod obligatoriu. Schimbarea măştilor va fi realizată la un interval de maximum 4 ore sau ori de câte ori acestea se umezesc/se deteriorează, eliminarea realizându-se folosind calea gunoiului menajer, într-un coş de gunoi, preferabil cu capac.4. Igiena individuală – Igiena corectă şi spălarea frecventă a mâinilor cu săpun sunt esenţiale pentru a ajuta la combaterea răspândirii virusului. – Toţi angajaţii vor fi instruiţi să se spele pe mâini sau să utilizeze dezinfectant atunci când o chiuvetă nu este disponibilă, la fiecare 60 de minute (timp de 20 de secunde). – Igienizarea mâinilor se va realiza înaintea punerii măştii şi după oricare dintre următoarele activităţi: utilizarea toaletei, strănut, atingerea feţei, suflarea nasului, eliminarea măştii, fumatul, consumul, băutul, intrarea şi ieşirea din locaţiile de jocuri de noroc, întreruperea lucrului şi înainte şi după începerea turei.5. Gestionarea cazurilor de COVID-19 – În eventualitatea în care simptomatologia apare înainte de prezentarea la locul de muncă, angajatul în cauză va rămâne acasă şi îşi va anunţa managerul/responsabilul de locaţie/ superiorul direct. De asemenea, este recomandat ca angajatul să îşi anunţe medicul de familie. – În cazul în care simptomatologia apare la locul de muncă, persoana care prezintă simptome va fi izolată imediat. Situaţia va fi gestionata de către managerul/responsabilul de locaţie. – Dacă persoana prezintă următoarele simptome: temperatură mai mare de 37,3C, dificultăţi de respiraţie, tuse frecventă, oboseală, stare generala modificată), se va anunţa 112 şi direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti, în vederea efectuării investigaţiei epidemiologice. – Contractarea de servicii profesionale de dezinfectare a spaţiului în eventualitatea în care un angajat este confirmat pozitiv cu SARS-CoV-2.D. Reguli care privesc participanţii la activitatea de jocuri de noroc 1. Obligaţiile clienţilor – Accesul clienţilor care au fost în contact cu persoane infectate cu SARS-CoV-2 sau care vin din zone de risc este interzis. Interdicţia va fi comunicată prin materiale de informare (afişe) la intrarea în săli. – Se interzice accesul persoanei care prezintă simptome de tipul: temperatură mai mare de 37,3C, dificultăţi de respiraţie, tuse frecventă, oboseală, stare generală modificată. – Accesul în interiorul sălii de joc al clienţilor se va face, obligatoriu, cu mască ce va fi purtată pe tot parcursul vizitei clientului în locaţie. – Clienţii au obligaţia de a îşi igieniza adecvat mâinile fie prin spălare cu apă şi săpun, fie prin utilizarea dezinfectanţilor avizaţi pentru mâini, pe bază de alcool, acolo unde nu există grupuri sanitare (la intrare şi ulterior la punctele de joc). – Participanţii la joc au obligaţia de a păstra distanţa de 1,5 m faţă de alte persoane din incinta locaţiei.2. Triajul – La intrarea în locaţie se va efectua termometrizarea clienţilor. – Se interzice accesul persoanei care prezintă simptome de tipul: temperatură mai mare de 37,3C, dificultăţi de respiraţie, tuse frecventă, oboseală, stare generală modificată.3. Echipamente individuale de protecţie - utilizarea măştilor – Măştile de protecţie vor fi purtate în permanenţă de către toţi clienţii şi vizitatorii punctelor de lucru, în mod obligatoriu. Schimbarea măştilor va fi realizată la un interval de maximum 4 ore sau ori de câte ori acestea se umezesc/se deteriorează, eliminarea realizându-se într-un coş de gunoi, preferabil cu capac.4. Igiena individuală – Igiena corectă şi spălarea frecventă a mâinilor cu săpun sunt esenţiale pentru a ajuta la combaterea răspândirii virusului SARS-CoV-2. – Igienizarea mâinilor se va realiza înaintea punerii măştii şi după oricare dintre următoarele activităţi: utilizarea toaletei, strănut, atingerea feţei, suflarea nasului, eliminarea măştii, curăţarea, măturarea, spălarea, fumatul, consumul, băutul, intrarea şi ieşirea din locaţiile de jocuri de noroc.5. Gestionarea cazurilor de COVID-19 – În cazul în care simptomatologia apare la locul de muncă, persoana care prezintă simptome va fi izolată imediat. Situaţia va fi gestionată de către managerul/responsabilul de locaţie. – Dacă persoana prezintă următoarele simptome: temperatură mai mare de 37,3C, dificultăţi de respiraţie, tuse frecventă, oboseală, stare generala modificată, se va anunţa 112 şi direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti, în vederea efectuării investigaţiei epidemiologice.6. Informarea clienţilor – Se vor afişa la loc vizibil marcajele sau mesajele de avertizare cu privire la distanţa minimă admisă de minimum 2 m. – Se vor afişa la loc vizibil mesajele referitoare la igiena mâinilor (de exemplu, zona mijloacelor de joc exploatate în mod direct, zone de acces, toalete). – Informarea clienţilor despre obligaţiile de adoptare a măsurilor de protecţie sanitară va fi realizată după cum urmează: a)afişarea în exteriorul locaţiei a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii care trebuie respectate în incinta acesteia (respectarea distanţei minime de siguranţă între persoane şi a marcajelor de distanţare, folosirea obligatorie a măştii); b)afişarea în locaţia de joc a unui poster de informare cu privire la măsurile obligatorii de distanţare socială, folosirea obligatorie a măştii, regulile de conduită din incintă şi adoptarea unui comportament responsabil; c)afişarea la toalete a unui poster de informare cu privire la tehnica corectă de spălare a mâinilor; d)afişarea purtării măştii în mod corespunzător.– Limitarea numărului de persoane prezente simultan în spaţiile destinate fumatului, în funcţie de spaţiul disponibil (marcaje pe sol, creşterea numărului de scrumiere), acolo unde este posibil şi respectând distanţa prevăzută în metodologia Institutului Naţional de Sănătate Publică.