ORDIN Nr. 1494
din 7 noiembrie 2006
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind organizarea si functionarea taberelor pentru sinistrati in
situatii de urgenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 926 din 15 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 11 lit. c) şi d) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului General pentru
Situaţii de Urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004, cu
modificările ulterioare,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
ministrul administraţiei şi internelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele
tehnice privind organizarea şi funcţionarea taberelor pentru sinistraţi în
situaţii de urgenţă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă va lua măsuri pentru aplicarea unitară a prevederilor normelor tehnice
prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind organizarea si funcţionarea taberelor pentru
sinistraţi în situaţii de urgenţă
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - Taberele de sinistraţi se organizează
înaintea, în timpul sau după manifestarea factorilor de risc potenţial
generatori de situaţii de urgenţă, când capacităţile de cazare prevăzute în
planurile de evacuare pentru primirea populaţiei, a bunurilor materiale şi a
animalelor sunt insuficiente sau au fost afectate de dezastre.
Art. 2. - (1) Raioanele de
dispunere a taberelor de sinistraţi se stabilesc din timp de normalitate, în
planurile de evacuare pentru situaţii de urgenţă, de către comitetele locale
pentru situaţii de urgenţă, sunt avizate de serviciile de urgenţă profesioniste
şi sunt aprobate de preşedinţii comitetelor judeţene pentru situaţii de
urgenţă, respectiv al municipiului Bucureşti şi sectoarelor acestuia.
(2) In taberele de sinistraţi se asigură condiţii de
cazare, cu aplicarea normelor profilactice de igienă individuală şi colectivă,
aprovizionare cu alimente de bază şi apă potabilă, hrănire, asistenţă medicală,
psihologică, religioasă şi veterinară, mijloace de comunicaţii, precum şi
condiţii pentru desfăşurarea altor activităţi necesare.
Art. 3. - La stabilirea locului
de amplasare a taberei, comitetele locale pentru situaţii de urgenţă au în
vedere ca acesta să se situeze în afara ariei afectate sau potenţial a fi
afectată de dezastre, astfel încât să se asigure protecţia populaţiei,
depozitarea în siguranţă a bunurilor materiale şi adăpostirea animalelor.
Art. 4. - (1) Decizia de instalare a taberei pentru
sinistraţi este luată de primarul unităţii administrativ-teritoriale sau de
prefect, la propunerea comitetului pentru situaţii de urgenţă, în funcţie de
amploarea dezastrului, respectiv dacă acesta afectează una sau mai multe
localităţi de pe raza unui judeţ.
(2) Decizia cuprinde evoluţia situaţiei la dezastre
şi consecinţele acesteia, date privind raionul de instalare a taberei, data şi
ora intrării în funcţiune, itinerarele de deplasare şi succesiunea
activităţilor, organizarea conducerii, cooperării şi asigurarea logistică,
cereri şi informări/comunicări.
(3) In cazul luării deciziei de către primarul
unităţii administrativ-teritoriale, acesta informează comitetul judeţean pentru
situaţii de urgenţă în vederea transmiterii dispoziţiilor către structurile cu
atribuţii de asigurare logistică, medicală, veterinară şi de ordine publică
prevăzute în planurile de evacuare.
(4) Informarea cetăţenilor se realizează prin
transmiterea la posturile locale de radio şi de televiziune sau prin alte
mijloace aflate la dispoziţie, la intervale scurte de timp, a comunicatelor din
partea comitetelor judeţene/locale pentru situaţii de urgenţă.
(5) Comunicatele conţin informaţii despre evoluţia
evenimentelor, măsurile şi regulile pe care trebuie să le respecte populaţia,
locurile de adunare ale sinistraţilor, restricţii de consum, precum şi locul
stabilit pentru amplasarea taberei de sinistraţi, avându-se în vedere
posibilitatea autoevacuării.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea taberelor pentru
sinistraţi
Art. 5. - (1) Tabăra se constituie din corturi,
barăci/module sau poate fi mixtă.
(2) Indiferent de tip, în cadrul taberei sunt
asigurate spaţii pentru locuit, prepararea şi servirea hranei, igiena personală
şi colectivă, depozitarea bunurilor sinistraţilor şi a ajutoarelor umanitare,
precum şi asistenţă medicală, religioasă şi veterinată. Variantele de dispunere
şi de organizare a unei tabere de sinistraţi sunt prezentate în anexele nr. 1a)
şi 1b).
(3) Asigurarea cu corturi/barăci, autospeciale pentru
încălzirea apei şi îmbăiere, cisterne alimentare, bucătării rulante,
generatoare electrice, echipamente medicale şi toalete ecologice se efectuează
de către comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă, conform planurilor de
evacuare întocmite.
Art. 6. - Raioanele de dispunere a taberelor de
sinistraţi trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a) terenul să fie orizontal, să nu existe
posibilitatea producerii alunecărilor de teren, surpărilor, precum şi
manifestării efectelor altor factori de risc;
b) să existe drumuri şi alte căi de acces care să
permită afluirea/defluirea sinistraţilor, aprovizionarea cu alimente de bază şi
apă potabilă;
c) să existe, în apropiere, surse de apă care să
satisfacă nevoile de igienă personală si colectivă;
d) să asigure posibilităţi de racordare la reţeaua de
alimentare cu energie electrică;
e) să ofere condiţii de protecţie împotriva
incendiilor.
Art. 7. - (1) In funcţie de posibilităţile oferite de
teren, suprafaţa în care se organizează tabăra se împarte în porţiuni
dreptunghiulare prin linii longitudinale şi transversale, care delimitează, în
acelaşi timp, şi căile de acces.
(2) Tabăra se împarte în zone a căror mărime este
determinată de dimensiunile şi sistemul de dispunere a corturilor, barăcilor,
construcţiilor şi instalaţiilor necesare.
(3) Tabăra de sinistraţi se împarte în 3 zone
principale de activitate: zona pentru conducere şi administrarea taberei, zona
de cazare şi zona activităţilor auxiliare/gospodăreşti.
Art. 8. - Zona pentru conducerea si administrarea
taberei cuprinde punctul de control, punctul de primire, evidenţă şi repartiţie
a sinistraţilor, conducerea taberei, punctul medical, punctul de
primire/distribuire a ajutoarelor şi punctul de conducere şi coordonare a
măsurilor de ordine şi siguranţă publică.
Art. 9. - (1) Zona de cazare cuprinde corturile,
barăcile şi construcţiile destinate cazării.
(2) Locurile pentru corturi se amenajează astfel
încât să permită dispunerea acestora la intervale de 2,5 m între ele, iar în
adâncime, distanţa să fie de 5 m.
(3) In limita spaţiului şi a volumului de aer al
încăperii se instalează, după caz, paturi suprapuse sau nesuprapuse,
respectându-se distanţa de cel puţin 50 cm între rânduri.
Art. 10. - (1) Zona activităţilor
auxiliare/gospodăreşti cuprinde: sala de mese, bucătărie, depozit de alimente,
rezerva de apă potabilă, spălătorie, punct de îmbăiere, punct sanitar, punct de
adunare a resturilor menajere, depozitul pentru bunurile sinistraţilor, staţia
de iluminat/grup electrogen, autoturisme şi autospeciale de intervenţie,
autosanitare etc.
(2) Spălătoarele se dotează cu lavoare, calculându-se
câte unul la 5-7 sinistraţi şi o băiţă de picioare la 40 de sinistraţi.
(3) Toaletele ecologice se amenajează astfel încât să
revină câte o cabină la 12-15 sinistraţi.
(4) Gunoiul şi resturile alimentare se îndepărtează
zilnic din tabără în locuri special amenajate, care se golesc şi se curăţă
periodic.
(5) Pentru iluminatul taberei
pentru sinistraţi şi a încăperilor se prevede şi o sursă de energie de rezervă,
respectiv generator electric.
(6) Destinaţia şi rolul elementelor taberei pentru
sinistraţi sunt prezentate în anexa nr. 2.
Art. 11. - In vederea respectării regulilor de
prevenire şi stingere a incendiilor în tabără, se stabilesc locuri destinate
pentru fumat şi se dotează pichetul de incendiu cu mijloace de primă
intervenţie, precum: unelte genistice, găleţi, nisip şi stingătoare etc.
Art. 12. - (1) Fiecărui sinistrat cazat în tabără i se
asigură un ecuson individual de identificare care conţine: numărul de ordine
din registrul de primire/repartiţie; numele şi prenumele, seria şi numărul
buletinului de identitate, cortul/baraca în care este cazat.
(2) Pentru servirea mesei
fiecare sinistrat primeşte o cartelă individuală, iar ajutoarele se distribuie
pe bază de tabel nominal.
Art. 13. - Activitatea de primire, luare în evidenţă,
triajul sanitar, repartiţia spaţiilor de cazare şi depozitare se reglementează
prin dispoziţii interne de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă,
sub coordonarea reprezentanţilor inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă
judeţene.
Art. 14. - (1) Supravegherea medicală si
sanitar-veterinară se organizează şi se realizează în scopul asigurării
sănătăţii populaţiei şi a animalelor care se evacuează, al prevenirii apariţiei
bolilor si epidemiilor/epizootiilor şi al acordării ajutorului medical de
urgenţă şi asistenţei medicale/veterinare, în caz de îmbolnăvire sau accident.
(2) Asistenţa medicală
preventivă, profilactică şi curativă în tabără se asigură de către personalul
specializat din unităţile sanitar-teritoriale ale Ministerului Sănătăţii
Publice, Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România şi ale altor structuri
de specialitate, în baza planurilor de cooperare elaborate în acest sens de
inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă/al municipiului Bucureşti şi
transmise în extras acestora.
(3) Forţele şi mijloacele de asigurare medicală şi
sanitar-veterinară se pot suplimenta, după caz, prin decizia comitetului
judeţean pentru situaţii de urgenţă.
(4) Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă
stabilesc, prin planul de evacuare în situaţii de urgenţă, locurile destinate
evacuării animalelor şi păsărilor la propunerea direcţiilor sanitar-veterinare,
ai căror reprezentanţi se ocupă de evidenţa acestora, conform anexei nr. 3.
(5) Zona stabilită pentru evacuarea animalelor şi
păsărilor se situează la o distanţă precizată de specialiştii direcţiilor
sanitar-veterinare şi este compartimentată corespunzător necesităţilor.
Art. 15. - (1) Măsurile de ordine şi siguranţă publică,
paza taberei si evidenţa persoanelor se realizează de structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi constau în:
a) asigurarea ordinii şi siguranţei publice în tabăra
de sinistraţi;
b) evidenţa persoanelor sinistrate dispuse în tabără;
c) paza taberei de sinistraţi;
d) participarea la distribuirea ajutoarelor umanitare.
(2) Aceste măsuri se planifică, se organizează şi se
desfăşoară în conformitate cu planurile de intervenţie şi cooperare elaborate
în acest scop de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al
municipiului Bucureşti şi transmise în extras forţelor cu care se cooperează.
Art. 16. - Fondurile financiare pentru organizarea,
pregătirea şi desfăşurarea activităţilor în cadrul taberei pentru sinistraţi se
asigură, după caz, din bugetul de stat şi bugetele locale, precum şi din alte
surse legal constituite din timp de normalitate.
Art. 17. - Logistica taberelor de sinistraţi se asigură
de consiliile judeţene/locale, pentru populaţie şi angajaţii proprii.
Art. 18. - Aprovizionarea cu
produse alimentare şi industriale de strictă necesitate se realizează de către
comitetele pentru situaţii de urgenţă locale/judeţene, în sistem raţionalizat,
conform prevederilor art. 47 din Normele privind organizarea şi asigurarea
evacuării în situaţii de urgenţă, aprobate prin Ordinul ministrului
administraţiei şi internelor nr. 1.184/2006.
CAPITOLUL III
Coordonarea activităţilor administrative în tabără
Art. 19. - (1) Coordonarea activităţilor administrative
în tabără este asigurată de şeful taberei, desemnat din rândul membrilor
comitetului local pentru situaţii de urgenţă de către preşedintele acestuia.
(2) Şeful taberei se subordonează nemijlocit
preşedintelui comitetului local pentru situaţii de urgenţă şi îndeplineşte, în
principiu, următoarele atribuţii:
a) organizează şi încadrează personalul din tabără,
precizând atribuţiile fiecăruia;
b) elaborează regulamentul de funcţionare interioară a
taberei;
c) execută instruirea persoanelor care încadrează şi
deservesc tabăra;
d) organizează afluirea şi defluirea sinistraţilor şi
răspunde de desfăşurarea normală a activităţilor;
e) răspunde de amenajarea taberei, de organizarea şi
asigurarea fluxului sinistraţilor, cazării acestora şi de organizarea
celorlalte servicii;
f) informează periodic comitetul local pentru situaţii
de urgenţă în legătură cu primirea/repartiţia sinistraţilor şi cu alte date
privind situaţia din tabără.
Art. 20. - (1) Pe timpul instalării şi funcţionării
taberei se iau măsuri pentru protejarea mediului înconjurător.
(2) In zona taberei se interzic
tăierea de material lemnos, contaminarea şi poluarea surselor de apă şi a
solului, împrăştierea deşeurilor de orice natură si se iau măsuri de prevenire
a distrugerii culturilor, vegetaţiei, căilor de comunicaţie şi a zonelor protejate.
Art. 21. - La dezafectarea taberei pentru sinistraţi,
se iau măsuri de refacere a mediului deteriorat.
Art. 22. - Regulile principale de conduită în tabăra
pentru sinistraţi sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 23. - Anexele nr. 1a), 1b), 2, 3 şi 4 fac parte
integrantă din prezentele norme tehnice.
ANEXA Nr. 1a)*)
*) Anexa nr. 1a) este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1b)*)
SCHEMA DE ORGANIZARE A TABEREI PENTRU SINISTRAŢI
(varianta ,,B'')
*) Anexa nr. 1b) este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
DESTINAŢIA Şl ROLUL
elementelor taberei pentru sinistraţi
1. Punctul de primire, evidenţă şi repartiţie a
sinistraţilor
Este amenajat la intrarea în tabăra de sinistraţi. Aici
persoanele sinistrate se prezintă pentru a fi luate în evidenţă de către
reprezentanţi ai serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, pe
baza documentelor de identitate sau a declaraţiei pe propria răspundere şi
parcurg apoi fluxul stabilit spre locurile de cazare.
Criteriile de cazare care vor fi respectate pe cât posibil sunt: starea de sănătate, starea civilă
(căsătorit + copii, necăsătorit), etnie, religie.
In funcţie de situaţiile menţionate mai sus sinistraţii
sunt repartizaţi în corturi/locuri de cazare astfel: bărbaţii separat de femei
şi familiile grupate respectându-se aspectul religios şi etnic.
2. Punctul de triaj şi prim
ajutor
Se constituie în cortul/baraca unde se efectuează un
control medical sumar în urma căruia persoanele cu diferite afecţiuni declarate
sau constatate (persoane cu boli contagioase, contaminate cu substanţe toxice
industriale, cu probleme psihice etc.) sunt îndrumate la infirmerie/izolator.
Cei apţi urmează mai departe fluxul.
3. Punctul de distribuţie a
ajutoarelor (echipament) Este spaţiul/cortul
amenajat unde sinistraţii primesc, pe bază de semnătură, echipamentul şi cazarmamentul necesare. Aceste
materiale reprezintă stocul minim care trebuie constituit anterior producerii
dezastrelor de către autorităţile administraţiei publice locale, prin grija
comitetelor pentru situaţii de urgenţă.
4. Depozitul pentru
bunurile sinistraţilor
In situaţia producerii dezastrelor, persoanele
sinistrate îşi iau din locuinţă bunuri şi materiale care pe timp scurt nu le
sunt de folos, ar ocupa spaţii mari în locul de cazare din tabăra de sinistraţi
şi ar reprezenta tentaţii pentru alte persoane, precum: bijuterii, obiecte de
valoare, piese de mobilier, îmbrăcăminte neadecvată anotimpului etc. Pentru
aceste bagaje se constituie puncte speciale de depozitare. De asemenea, se pot
prezenta persoane sinistrate cu îmbrăcăminte contaminată în urma unor dezastre
tehnologice, fapt deosebit de periculos într-o colectivitate. Toate aceste
materiale vor fi luate în evidenţă, depozitate şi păstrate sub pază până la
restabilirea situaţiei.
5. Sectorul de cazare
In funcţie de numărul sinistraţilor şi de
posibilităţile concrete din localitatea respectivă se va amplasa un număr
suficient de corturi care să asigure pe timp scurt condiţii minime de locuit.
Pe cât posibil, în corturile unde sunt cazaţi copii, oameni în vârstă, femei gravide şi la infirmerie se
vor instala sobe, calorifere electrice sau alte elemente de încălzit care, pe
timp friguros sau în condiţii meteorologice dificile, să asigure un nivel
termic satisfăcător.
6. Infirmeria/punctul
medical şi izolatorul
In principiu se va instala într-un loc care să permită
accesul imediat şi va fi marcată vizibil cu semnul distinctiv cunoscut.
Incadrarea cu personal medical de specialitate este absolut necesară deoarece în
asemenea situaţii pot apărea boli ale aparatului digestiv, boli contagioase,
intoxicaţii sau traumatisme, specifice colectivităţilor. O atenţie deosebită se
va acorda cardiacilor, diabeticilor şi altor categorii de bolnavi cronici.
7. Depozitul de alimente şi
bucătăria
In situaţii de urgenţă, siguranţa alimentară a
populaţiei şi îndeosebi a cetăţenilor afectaţi constituie o componentă de primă
urgenţă a activităţii de limitare şi înlăturare a efectelor dezastrelor de
orice natură.
8. Sala de mese
Amenajarea şi dotarea sălii/cortului de servire a
hranei sunt apanajul administraţiei taberei. Acest punct este sensibil din
punct de vedere igienico-sanitar, mai ales în condiţii de campanie. Se va
asigura servitul mesei în cel mult două serii, astfel încât alimentele să nu se
deprecieze.
In apropiere va funcţiona
punctul de spălare a veselei. Este deosebit de important ca vesela să fie
spălată şi dezinfectată centralizat pentru prevenirea îmbolnăvirilor în rândul
sinistraţilor.
9. Spălătoria şi locul de
îmbăiere
Dacă tabăra de sinistraţi este organizată în localitate
sau în apropierea localităţii, îmbăierea sinistraţilor şi spălarea efectelor se
pot efectua la instituţiile de profil existente sau la instituţiile şcolare.
Dacă tabăra este organizată la distanţă mai mare de localitate, este necesar să
se instaleze o spălătorie de campanie şi un punct de îmbăiere.
10. Rezerva de apă potabilă
Este foarte important să se asigure o cantitate
suficientă de apă potabilă în locul de cazare a sinistraţilor. Această rezervă
se va dispune astfel încât să existe posibilităţi de distribuţie pentru mai
mulţi consumatori simultan. Periodic se va verifica conţinutul microbiologic de
către laboratorul de specialitate.
11. Sectorul tehnic
Aici sunt dispuse: staţia de iluminat, grupurile
electrogene, autosanitarele, autospecialele pentru
stingerea incendiilor, mijloacele de transport etc.
ANEXA Nr. 3
SITUAŢIA
persoanelor aflate în tabăra de sinistraţi
Nr. Crt
|
Nume şi prenume
|
Adresa
|
Situaţia socială
|
Starea civilă
|
Starea de sănătate
|
Loc repartizat în tabără
|
Obs.
|
ocupaţia
|
loc munca
|
fără ocupaţie
|
Căsătorit
|
Necăsătorit
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SITUAŢIA
bunurilor materiale aflate în tabăra de sinistraţi
Nr. Crt
|
Nume şi prenume (proprietar)
|
Bun material
|
Loc depozitare
|
Obs.
|
Denumire
|
Cantitate
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
SITUAŢIA
păsărilor şi animalelor din ţarc
Nr. Crt
|
Nume şi prenume (proprietar)
|
Păsări
|
Animale
|
Denumire
|
Nr.
|
Repartizare
|
Denumire
|
Nr.
|
Repartizare
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 3 este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 4
REGULI DE CONDUITĂ IN TABĂRĂ
1. La sosirea în tabără, prezentaţi-vă la biroul
primire, evidenţă şi repartiţie.
2. Declaraţi persoanele despre care aveţi cunoştinţă
că sunt dispărute sau decedate.
3. Declaraţi bunurile distruse
sau pierdute.
4. La primul semn de îmbolnăvire aveţi obligaţia de a
vă prezenta la punctul de asistenţă medicală.
5. Prezentaţi-vă la punctul de distribuire a
ajutoarelor pentru ridicarea altor bunuri.
6. Predaţi bunurile de valoare la biroul/punctul de primire a bunurilor.
7. Păstraţi ordinea, disciplina şi curăţenia în
incinta taberei.
8. Respectaţi măsurile P.S.I.
9. Serviţi hrana numai în locurile amenajate special
pentru acest scop.
10. Efectuaţi îmbăierea şi spălarea echipamentului conform programelor stabilite.
11. Păstraţi-vă locul repartizat în cort şi în sala
de mese.
12. Parcaţi maşinile proprietate personală numai în
locurile special amenajate.
13. Consumul de băuturi alcoolice este strict
interzis.
14. Limitaţi-vă deplasarea prin tabără la strictul
necesar.
15. Precizările personalului de deservire sunt
obligatorii pentru toţi membrii taberei.
16. Persoanele afectate de traume psihice pot
beneficia de consilierea medicului psihiatru şi de asistenţă religioasă.
17. Părăsirea taberei fără aprobare este strict
interzisă.