ORDIN Nr. 1452 din 28
decembrie 2005
pentru aprobarea Ghidului privind denumirea comerciala a medicamentelor de uz
uman
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 11 ianuarie 2006
Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
si ale Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 594/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutica si
aparatura medicala nr. E.M. 5.744/2005,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Ghidul privind denumirea comerciala a medicamentelor
de uz uman, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Ghidul privind denumirea comerciala a medicamentelor de uz uman
se va aplica cererilor de autorizare de punere pe piata depuse la Agentia
Nationala a Medicamentului dupa data publicarii prezentului ordin in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. - Agentia Nationala a Medicamentului va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
ANEXA 1
GHID
privind denumirea comerciala a medicamentelor de uz uman
CAP. 1
Introducere
Art. 1. - (1) Denumirea comerciala a unui medicament reprezinta una dintre
caracteristicile sale distinctive, impreuna cu anumite particularitati, cum ar
fi forma farmaceutica, concentratia, numarul autorizatiei de punere pe piata.
(2) Combinatia caracteristicilor mai sus mentionate, tiparite pe ambalaj,
confera posibilitatea identificarii unice a unui medicament.
(3) Deoarece prin combinarea caracteristicilor distinctive se poate
asigura identificarea unica a unui medicament, nu este necesar sa se includa
fiecare dintre aceste caracteristici in denumirea comerciala a medicamentului.
Art. 2. - (1) Denumirea comerciala a medicamentului poate sa fie o
denumire inventata sau o denumire comuna ori stiintifica. Aceasta poate fi
completata de o marca comerciala sau de numele producatorului.
(2) Denumirea inventata este o denumire imaginata de catre detinatorul
autorizatiei de punere pe piata cu scopul de a individualiza cat mai bine
medicamentul sau pe piata farmaceutica.
(3) Denumirea inventata trebuie sa fie in asa fel conceputa incat sa nu
determine confuzia cu denumirea comuna.
(4) Denumirea comuna sau denumirea stiintifica reprezinta denumirea comuna
internationala (DCI), recomandata de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS),
sau denumirea standard comuna conform Farmacopeei europene.
Art. 3. - (1) Utilizarea unei marci comerciale ofera consumatorului
posibilitatea sa identifice un medicament ca provenind dintr-o anumita sursa si
are in acelasi timp si o mare importanta comerciala.
(2) Marca comerciala este o marca inregistrata si este protejata de legea
marcilor in ceea ce priveste folosirea ei de catre terti.
(3) Utilizarea unei marci comerciale nu trebuie sa duca la confuzie in
ceea ce priveste responsabilul pentru punerea pe piata a medicamentului, motiv
pentru care este de preferat marca detinatorului autorizatiei de punere pe
piata fata de marca producatorului.
CAP. 2
Reguli generale referitoare la stabilirea denumirii comerciale a
medicamentelor
Art. 4. - In propunerea unei denumiri inventate pentru un medicament
detinatorul autorizatiei de punere pe piata trebuie sa aiba in vedere in primul
rand evitarea oricarui risc pentru sanatatea publica, prin respectarea
urmatoarelor principii:
a) denumirea inventata nu trebuie sa induca in eroare in ceea ce priveste
caracteristicile terapeutice sau farmaceutice ale medicamentului;
b) denumirea inventata nu trebuie sa induca in eroare in ceea ce priveste
compozitia medicamentului;
c) denumirea inventata nu trebuie sa provoace confuzii cu denumirea
inventata a unui medicament deja existent pe piata, care contine alta substanta
activa;
d) este recomandat de OMS ca denumirea inventata sa nu derive din DCI sau
din radacina DCI, deoarece DCI-urile sunt in proprietatea publica;
nerespectarea acestui principiu poate conduce la confuzii intre substantele
active si produsele finite;
e) este de preferat ca denumirea inventata sa fie formata dintr-un singur
cuvant;
f) denumirea inventata nu trebuie sa contina nici un mesaj promotional cu
privire la utilizarea medicamentului;
g) in cazul unui promedicament trebuie folosita o alta denumire inventata
fata de denumirea inventata a medicamentului care contine substanta activa
respectiva;
h) in cazul schimbarii clasificarii de la medicament eliberat numai pe
baza de prescriptie medicala la medicament eliberat fara prescriptie medicala,
detinatorul autorizatiei de punere pe piata poate sa mentina aceeasi denumire
inventata sau poate sa aleaga o noua denumire inventata;
i) denumirile inventate pentru produsele cu compozitie calitativa diferita
in ceea ce priveste substantele active trebuie sa difere cu minimum 3 litere;
prin aceasta se evita indeosebi riscul confuziei atunci cand denumirea
comerciala este tiparita, scrisa de mana sau pronuntata.
Art. 5. - Problematica respectarii drepturilor de proprietate intelectuala
in domeniul denumirilor inventate nu intra in competenta Agentiei Nationale a
Medicamentului (ANM).
Art. 6. - Este de preferat sa se evite adaugarea de litere sau numere la
denumirea comerciala a medicamentului, in afara situatiei in care acestea au un
inteles relevant.
Art. 7. - Este acceptata utilizarea unor abrevieri care au un inteles
international recunoscut (de exemplu: IV = intravenos; IM = intramuscular: SC =
subcutanat etc.)
Art. 8. - Abrevierile promotionale sau codul producatorului nu sunt
acceptabile.
Art. 9. - In cazul in care un medicament este disponibil sub aceeasi
denumire comerciala in mai multe forme farmaceutice sau in concentratii
diferite, forma farmaceutica sau concentratia trebuie inclusa in denumirea
comerciala.
Art. 10. - Denumirea comuna sau denumirea stiintifica (numele bazei, sarii
sau esterului) trebuie sa fie corelata cu concentratia declarata (de exemplu,
un produs care contine clorhidrat de doxiciclina corespunzator la 100 mg
doxiciclina are denumirea comerciala "doxiciclina 100 mg" si nu "clorhidrat
de doxiciclina 100 mg").
CAP. 3
Numele de inregistrare al medicamentelor
Art. 11. - Numele de inregistrare al unui medicament este numele inscris
in Registrul medicamentelor autorizate in Romania, in autorizatia de punere pe
piata, in prospect si in rezumatul caracteristicilor produsului si este o
combinatie intre denumirea comerciala, forma farmaceutica si concentratia
medicamentului.
Art. 12. - Atunci cand concentratia sau forma farmaceutica este inclusa in
denumirea comerciala, apar situatii mai deosebite pentru numele de
inregistrare, cum ar fi:
a) in cazul in care concentratia impreuna cu unitatea de masura sunt
incluse in denumirea comerciala, numele de inregistrare va fi scurt, de
exemplu, "Paracetamol 500 mg, comprimate";
b) in cazul in care unitatea de masura a concentratiei nu este inclusa in
denumirea comerciala, numele de inregistrare va fi, de exemplu,
"Paracetamol 500, comprimate 500 mg";
c) in cazul in care forma farmaceutica este, de asemenea, inclusa in
denumirea comerciala, numele de inregistrare va fi, de exemplu,
"Paracetamol 500 mg comprimate, comprimate" sau "Paracetamol 500
comprimate, comprimate 500 mg".
CAP. 4
Modul de exprimare a concentratiei in denumirea comerciala a medicamentelor
Art. 13. - (1) Daca medicamentul contine una sau doua substante active,
concentratia/concentratiile trebuie incluse in denumirea comerciala.
(2) Daca exista 3 sau mai multe substante active, nu este necesara
mentionarea concentratiilor in denumirea comerciala.
(3) Concentratia trebuie exprimata drept cantitate de substanta activa pe
unitatea de doza, unitatea de volum sau pe unitatea de masa, in functie de
tipul formei farmaceutice.
(4) Concentratia poate fi inclusa in denumirea comerciala sub forma unui
procent, atunci cand efectul medicamentului depinde in mai mare masura de
concentratie decat de cantitatea totala si atunci cand exprimarea in termeni
procentuali este bine stabilita, de exemplu, clorura de sodiu 0,9% .
(5) Se prefera ca exprimarea concentratiei sa fie facuta impreuna cu o
unitate de masura (de exemplu mg sau mg/ml).
(6) In cazul in care concentratia este inclusa in denumirea comerciala in
termeni cantitativi, se accepta si adaugarea unei expresii calitative, cum ar
fi "Forte", "Mite", "Extra strong".
(7) Nu este permisa insa descrierea concentratiei doar in termeni
calitativi.
Art. 14. - (1) Detinatorul autorizatiei de punere pe piata trebuie sa tina
seama de faptul ca atunci cand se autorizeaza o extensie de linie pentru un
medicament denumirile comerciale ale medicamentelor existente trebuie
modificate pentru a include concentratia si/sau forma farmaceutica respective.
(2) Un exemplu ipotetic se refera la doua concentratii autorizate pentru
comprimate ("ABC 200 mg" si "ABC 300 mg") si autorizarea ca
extensie de linie a solutiei injectabile ("ABC 50 mg/ml solutie
injectabila"); in acest caz forma farmaceutica trebuie adaugata
denumirilor comerciale existente pentru produsele autorizate, care vor deveni:
"ABC 200 mg comprimate" si "ABC 300 mg comprimate".
(3) Detinatorul autorizatiei de punere pe piata trebuie sa depuna cerere
de variatie pentru schimbarea denumirilor comerciale ale medicamentelor
existente cat mai curand posibil dupa autorizarea extensiei de linie.
CAP. 5
Utilizarea de expresii aditionale in denumirea comerciala a medicamentelor
Art. 15. - Este acceptata folosirea unor anumite tipuri de expresii
aditionale in denumirea comerciala a medicamentelor.
Art. 16. - (1) In cazul in care medicamentul este destinat in
exclusivitate pentru un anumit grup de varsta, grupul respectiv de varsta
trebuie indicat in denumirea comerciala a medicamentului.
(2) Se considera ca aceasta reglementare este aplicabila doar atunci cand,
in plus fata de medicamentul la care se face referire, detinatorul autorizatiei
de punere pe piata detine o autorizatie pentru un alt medicament cu aceeasi
denumire comerciala si care este destinat unui grup de varsta diferit*).
(3) Grupul de varsta trebuie exprimat cat se poate de clar; o descriere
generala a acestuia in denumirea comerciala (de exemplu "pentru
copii" sau "junior") este acceptabila doar in cazul in care
intervalul de varsta este declarat in alt loc pe ambalaj (de exemplu
"pentru copii intre 1 si 8 ani").
------------
*) Rationamentul acestei reglementari este de a evita, de exemplu,
introducerea termenului "pentru adulti" in denumirea tuturor
produselor pentru care nu au fost efectuate studii referitoare la utilizarea
pentru copii.
Art. 17. - Se recomanda limitarea numarului de expresii aditionale in
denumirea comerciala a medicamentului.
Art. 18. - Doar in cazuri exceptionale, de exemplu pentru promovarea unei
folosiri corecte a unui medicament, se va aproba utilizarea de expresii
aditionale.
Art. 19. - Nu sunt acceptabile expresii de natura promotionala.
Art. 20. - In alegerea unei denumiri comerciale este permisa utilizarea
numai a anumitor tipuri de expresii aditionale:
a) se pot folosi expresii de tipul "cu aroma de lamaie",
"fara conservanti", "fara CFC", in cazul in care mai exista
un medicament cu aceeasi denumire comerciala, care este pus pe piata sub
responsabilitatea aceluiasi detinator al autorizatiei de punere pe piata si
pentru care expresia respectiva nu se aplica;
b) se pot folosi termeni pentru a descrie indicatia terapeutica intr-un
mod prescurtat (de exemplu "cardio", "neuro"), in cazul in
care termenii sunt reprezentativi pentru indicatiile aprobate; termenul
prescurtat nu trebuie sa indice o folosire mai larga sau mai restransa a
medicamentului;
c) se poate include un termen pentru a descrie indicatia terapeutica;
d) se pot folosi termeni prescurtati sau abrevieri pentru caracterizarea
formei farmaceutice, de exemplu: "retard", "EP",
"CR", "MR", "EC", "EM", "SR"
etc.; trebuie evitata folosirea de abrevieri care nu au un sens general valabil
si relevant pe plan international;
e) se pot folosi abrevieri pentru indicarea caii de administrare, de
exemplu: "IV", "IM", "SC";
f) se pot folosi litere majuscule in mijlocul unei denumiri comerciale
(este o abordare mai putin folosita si recomandata); folosirea majusculelor in
denumirile comerciale inventate trebuie sa reflecte inregistrarea propusa sau
aprobata a marcii;
g) se poate folosi cratima.
Art. 21. - In alegerea unei denumiri comerciale nu sunt permise
urmatoarele:
a) expresii ca "fara zahar", "fara gluten", decat daca
exista o justificare corespunzatoare, in sensul ca acestea sunt necesare cu
scop de informare pentru sanatate;
b) expresii de tipul "Plus", "Extra", in cazul in care
medicamentul este o combinatie a doua sau mai multe substante active;
c) expresii care indica faptul ca medicamentul este un medicament cu
concentratie mai mare, de exemplu "Extra", decat daca concentratia
este inclusa in denumirea comerciala in termeni cantitativi;
d) folosirea unei denumiri comerciale existente cu adaugarea unui prefix
sau a unui sufix (de exemplu a prefixului "pro") nu este permisa in
cazul in care substanta activa este un precursor al substantei active
existente;
e) folosirea unui termen aditional, cum ar fi "Combi" sau
"Comp", deoarece acesta ar putea sugera ca este vorba fie de o
combinatie fixa (un singur produs care contine mai multe substante active
diferite), fie de un ambalaj combinat (un ambalaj care contine doua produse
diferite, cu formulari diferite).
Art. 22. - (1) Denumirea unui ambalaj combinat trebuie sa se deosebeasca
in suficienta masura de denumirile produselor individuale pe care le contine.
(2) Este acceptabil termenul "kit" sau "ambalaj
combinat".
CAP. 6
Alegerea denumirilor comerciale in cazul combinatiilor fixe
Art. 23. - (1) In cazul in care pentru o combinatie fixa se foloseste o
denumire comerciala inventata, aceasta trebuie sa difere in suficienta masura
de denumirile comerciale ale altor medicamente (inclusiv de cele ale altor
combinatii fixe) care contin substante active diferite.
(2) In mod deosebit denumirea comerciala a combinatiei fixe trebuie sa
difere suficient de denumirile comerciale ale medicamentelor autorizate care
contin substantele active respective (care sunt prezente in combinatia fixa).
(3) Nu este permisa folosirea unui prefix sau a unui sufix pentru a
diferentia aceste medicamente (de exemplu, daca un medicament cu denumirea
comerciala "A" contine substanta activa S1, combinatia substantelor
active S1 si S2 nu mai poate sa fie autorizata sub denumirea comerciala
"Co-A" sau "A Plus").
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 24. In cazul in care ANM constata nerespectarea prevederilor
prezentului ghid, solicita detinatorului autorizatiei de punere pe piata
propunerea unei noi denumiri comerciale.