ORDIN Nr. 1376
din 29 octombrie 2008
privind aprobarea Procedurii
de raportare a Inventarului national al emisiilor de gaze cu efect de sera
(INEGES), precum si modalitatea de raspuns la observatiile si intrebarile
survenite in urma procesului de revizuire a INEGES
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 5 decembrie 2008
Având în vedere prevederile art. 6 alin. (1) lit. e)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional
pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră
rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon,
reglementate prin Protocolul de la Kyoto,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de raportare a
Inventarului naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră (INEGES), precum si
modalitatea de răspuns la observaţiile si întrebările survenite în urma procesului de revizuire a INEGES,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de raportare a Inventarului naţional al emisiilor de
gaze cu efect de seră (INEGES), precum şi modalitatea de răspuns la observaţiile şi întrebările
survenite în urma procesului de revizuire a
INEGES
CAPITOLUL I
Prevederi generale
SECŢIUNEA 1
Aplicabilitate
Art. 1. - Prezenta procedură reglementează totalitatea
aspectelor cu privire la raportarea, realizarea recalculărilor, precum şi la
modalitatea de răspuns la observaţiile şi întrebările survenite în urma
procesului de revizuire a INEGES.
Art. 2. - Datele, informaţiile, instituţiile care
asigură furnizarea acestora, precum şi termenele de raportare a INEGES la
organismele europene şi internaţionale corespund prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru
estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din
surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, reglementate
prin Protocolul de la Kyoto.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 3. - In înţelesul prezentei proceduri, expresiile
şi termenii folosiţi mai jos au următoarea semnificaţie:
a) chei de notare -
abrevieri utilizate la nivelul tabelelor CRF pentru caracterizarea
activităţilor pentru care nu există date numerice (NO, NE, NA, IE, C);
b) date de activitate -
date cantitative privind activităţile antropice generatoare de emisii de GHG
şi/sau de reţineri prin sechestrare a dioxidului de carbon, într-o perioadă de
timp determinată (consumuri de combustibili, consumuri de materii prime,
producţii industriale, volume de lemn recoltate pe categorii, suprafeţe de
pădure pe categorii etc);
c) documentele relevante oficiale - Liniile directoare IPCC privind elaborarea inventarelor naţionale
de GHG, revizuite în 1996, Ghidul IPCC de bune practici şi management al
incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale de GHG, Ghidul
IPCC de bune practici privind folosinţa terenurilor, schimbarea categoriei de
folosinţă a terenurilor şi silvicultură şi deciziile Conferinţei părţilor la
UNFCCC;
d) estimarea emisiilor-
determinarea valorii unei cantităţi sau a incertitudinii asociate acesteia prin
utilizarea unei formule de calcul;
e) GHG - gaze cu efect
de seră conform anexei A la Protocolul de la Kyoto;
f) INEGES- Inventarul
naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră;
g) IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) - Grupul interguvernamental privind schimbările climatice;
h) NIR- Raportul
inventarului naţional;
i) CRF Reporter-
aplicaţie informatică (software) folosită în activităţile specifice privind
gestionarea INEGES, în vederea raportării de către ţările incluse în anexa I la UNFCCC a datelor cantitative şi
calitative într-un format standardizat şi în vederea facilitării comparării
datelor acestora între ţările incluse în anexa I la
UNFCCC;
j) tabele CRF - tabele
conţinând date cantitative şi calitative specifice INEGES, generate prin
utilizarea aplicaţiei informatice CRF Reporter;
k) UNFCCC (United Nations Framework Convention on
Climate Change) - Convenţia-cadru a Naţiunilor
Unite asupra schimbărilor climatice, ratificată prin Legea nr. 24/1994.
SECŢIUNEA a 3-a
Principii
Art. 4. - Pregătirea şi transmiterea INEGES trebuie să
ia în considerare principiile definite în documentele
relevante oficiale, astfel:
a) transparenţa INEGES - premisele şi metodologiile
utilizate pentru pregătirea INEGES trebuie explicate clar pentru a facilita
înţelegerea procesului de pregătire a INEGES, potenţiala reconstituire a
acestuia şi evaluarea INEGES de către experţi independenţi în cadrul procesului
anual de revizuire şi de către public;
b) consistenţa INEGES - INEGES trebuie să fie
consistent la nivelul tuturor elementelor sale cu inventarele aferente
celorlalţi ani din perioada analizată. INEGES este considerat consistent dacă
aceleaşi metodologii au fost utilizate pentru anul de bază şi pentru cei
subsecvenţi şi dacă seturi de date consistente sunt utilizate pentru estimarea
emisiilor din surse sau a reţinerilor prin sechestrare a dioxidului de carbon;
c) comparabilitatea INEGES - estimările emisiilor şi
ale reţinerilor prin sechestrare raportate de către fiecare ţară inclusă în
anexa I la UNFCCC trebuie să
fie comparabile cu cele raportate de celelalte ţări incluse în anexa I la UNFCCC. In acest scop, ţările incluse
în anexa I trebuie să ţină
seama de prevederile documentelor relevante oficiale;
d) caracterul complet al INEGES - INEGES acoperă toate
sursele şi toate reţinerile prin sechestrare, toate gazele, incluse în Liniile
directoare IPCC, şi toate celelalte categorii relevante sursă/reţinere prin
sechestrare. Completitudinea semnifică, de asemenea, acoperirea geografică în
totalitate a surselor şi reţinerilor prin sechestrare;
e) acurateţea INEGES - reprezintă gradul de exactitate
a estimării emisiilor sau reţinerilor prin sechestrare. Estimările trebuie să
fie precise în sensul că nu sunt în mod sistematic nici mai mici şi nici mai
mari decât nivelul real al emisiilor sau al reţinerilor prin sechestrare şi în
vederea reducerii incertitudinilor.
SECŢIUNEA a 4-a
Obiective
Art. 5. - Obiectivul general al prezentei proceduri
este reprezentat de descrierea activităţilor necesare realizării INEGES, în
conformitate cu recomandările documentelor relevante oficiale.
Art. 6. - Obiectivele specifice
ale prezentei proceduri cuprind descrierea activităţilor necesare:
a) completării CRF Reporter, generarea tabelelor CRF
şi pregătirea NIR în conformitate cu documentele relevante oficiale;
b) transmiterii INEGES, incluzând elementele suplimentare necesare raportării la nivel comunitar, la autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului, la termenele prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 1.570/2007, în vederea verificării şi transmiterii acestuia
către Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu şi Secretariatul UNFCCC,
conform prevederilor documentelor relevante oficiale, ale Deciziei nr. 280/2004/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului privind un mecanism de monitorizare a
emisiilor de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de punere în
aplicare a Protocolului de la Kyoto şi ale Deciziei nr. 166/2005/CE a Comisiei
privind stabilirea normelor de aplicare a Deciziei nr. 280/2004/CE;
c) realizării recalculărilor privind estimările
emisiilor şi reţinerilor prin sechestrare de GHG, în conformitate cu
recomandările cuprinse în cap. 7 al Ghidului IPCC de bune practici şi
management al incertitudinilor cu privire la elaborarea inventarelor naţionale
de GHG;
d) pregătirii şi transmiterii răspunsurilor la
întrebările/comentariile specifice formulate de către experţii independenţi
desemnaţi de Secretariatul UNFCCC pentru revizuirea INEGES.
CAPITOLUL II
Raportarea INEGES
SECŢIUNEA 1
Generalităţi
Art. 7. - INEGES include informaţii privind toate GHG
prevăzute de anexa Ala Protocolul de la Kyoto: dioxid
de carbon (CO2), metan (CH4), protoxid de azot (N2O), perfluorocarburi (PFC-uri), hidrofluorocarburi (HFC-uri) şi
hexafluorura de sulf (SF6) şi informaţii privind:
a) emisiile/reţinerile prin sechestrare aferente
oricăror altor GHG ale căror potenţiale de încălzire globală pe un orizont de
100 de ani au fost identificate de către IPCC şi adoptate de către Conferinţa
părţilor la Protocolul de la Kyoto;
b) informaţii asupra GHG indirecte: monoxidul de
carbon (CO), oxizii de azot (NOx), dioxidul de sulf (SO2) şi compuşii organici volatili non-metanici (nmCOV).
Art. 8. - Emisiile/reţinerile prin sechestrare de GHG
trebuie estimate pentru fiecare gaz, emisiile urmând a fi menţionate distinct
faţă de reţinerile prin sechestrare, cu excepţia cazurilor în care acest lucru
este tehnic imposibil. Emisiile de HFC-uri şi PFC-uri trebuie raportate pentru
fiecare compus chimic relevant la nivelul categoriei, ţinând cont de asigurarea
unui nivel minim de agregare care poate fi cerut în vederea protejării
confidenţialităţii.
Art. 9. - Emisiile/reţinerile prin sechestrare de GHG
agregate trebuie raportate prin utilizarea conversiei în CO2 echivalent la nivelul întregului
INEGES, utilizând potenţialele de încălzire globală adoptate de Conferinţa
părţilor la Protocolul de la Kyoto.
Art. 10. - Emisiile reale de HFC-uri, PFC-uri şi SF6 trebuie raportate, în cazul în care
datele sunt disponibile, prin furnizarea de date dezagregate la nivel de compus
chimic şi categorie-sursă, inclusiv în CO2 echivalent. Pentru categoriile-sursă la
care emisiile reale nu pot fi calculate ca urmare a lipsei datelor, autoritatea
competentă va raporta emisiile potenţiale.
Art. 11. - Autoritatea competentă trebuie să raporteze
separat faţă de totalurile naţionale emisiile/reţinerile prin sechestrare de
GHG adiţionale pentru care potenţialele de încălzire globală aferente unui
orizont de timp de 100 de ani sunt disponibile, dar nu au fost încă adoptate de
Conferinţa părţilor la Protocolul de la Kyoto. In acest caz trebuie indicată
valoarea potenţialului de încălzire globală şi referinţa specifică.
Art. 12. - Emisiile de GHG generate de transporturile
internaţionale aeriene şi de navigaţie nu trebuie incluse în totalurile
naţionale, ci trebuie raportate separat. Autoritatea competentă asigură
raportarea separată a emisiilor provenite din astfel de activităţi la nivel
naţional şi, respectiv, internaţional. Autoritatea competentă asigură
raportarea separată a emisiilor provenite din transporturi aeriene
internaţionale, respectiv din transporturi de navigaţie internaţionale.
Art. 13. - Autoritatea competentă trebuie să raporteze
modul în care au fost estimate, în cadrul INEGES, emisiile provenite din
utilizarea materiilor prime şi utilizarea neenergetică a combustibililor în
cadrul sectoarelor energie şi procese industriale, conform prevederilor
documentelor relevante oficiale.
Art. 14. -In cazul în care efectele activităţilor de
captare şi stocare geologică a CO2 sunt contabilizate în cadrul INEGES, autoritatea competentă
trebuie să raporteze categoria-sursă unde au fost incluse aceste efecte si să
furnizeze documente privind
metodele utilizate şi rezultatele estimării efectelor respective.
Art. 15. - Emisiile/reţinerile prin sechestrare de GHG
trebuie raportate la nivelul cel mai dezagregat al fiecărei
categorii-sursă/reţineri prin sechestrare, ţinând cont de asigurarea unui nivel
minim de agregare care poate fi cerut în vederea protejării confidenţialităţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Completarea CRF Reporter şi generarea tabelelor
CRF
Art. 16. -Autoritatea competentă asigură completarea
CRF Reporter şi generarea tabelelor CRF utilizând CRF Reporter, constând în:
a) tabele centralizatoare la
nivel de sector şi tabele centralizatoare conţinând informaţii pe întreaga
perioadă analizată;
b) tabele sectoriale cuprinzând informaţii de detaliu
(factori de emisie şi date de activitate), incluzând:
(i) foile de calcul IPCC, conţinând estimările emisiilor de CO2 din arderea
combustibililor, folosind abordarea IPCC de referinţă şi un tabel pentru
compararea estimărilor obţinute folosind abordarea IPCC de referinţă, respectiv
abordarea sectorială, precum şi pentru justificarea oricăror diferenţe semnificative;
(ii) tabele pentru raportarea consumurilor de
combustibili fosili utilizaţi în scopuri neenergetice, transporturi
internaţionale şi în operaţiuni multilaterale;
c) tabele centralizatoare cuprinzând date cantitative
şi/sau calitative pentru raportarea categoriilor importante, a metodelor de
estimare şi a factorilor de emisie utilizaţi, a recalculărilor, precum şi a
caracterului complet al INEGES.
Art. 17. -Autoritatea competentă are obligaţia de a
pregăti, ţinând cont de prevederile documentelor relevante
oficiale:
a) setul complet de tabele CRF pentru ultimul an al
INEGES şi pentru anii din perioada analizată în care a fost efectuată orice
schimbare la nivelul oricărei estimări de emisii/reţineri prin sechestrare.
Autoritatea competentă va asigura disponibilitatea anuală a unui set complet şi
consistent de tabele CRF pentru întreaga perioadă analizată şi raportată;
b) tabelele CRF, cuprinzând informaţii privind
tendinţele emisiilor/reţinerilor prin sechestrare pentru întreaga perioadă
analizată şi raportată;
c) tabelele CRF, cuprinzând informaţii privind
caracterul completai INEGES.
SECŢIUNEA a 3-a
Pregătirea NIR
Art. 18. - Autoritatea competentă asigură prezentarea
completă şi detaliată a informaţiilor şi a datelor specifice INEGES în cadrul
NIR. NIR trebuie să asigure transparenţa INEGES şi să conţină suficiente
informaţii detaliate pentru a permite revizuirea acestuia. Aceste informaţii
trebuie să acopere intervalul începând cu anul de bază şi până la ultimul an al
perioadei analizate, precum şi orice modificări şi recalculări realizate faţă
de ultimul INEGES transmis.
Art. 19. - NIR include toate informaţiile solicitate în
documentele relevante oficiale, inclusiv:
a) descrierile, referinţele şi sursele de informaţii
asupra metodelor specifice, ipotezele avute în vedere, factorii de emisie şi
datele de activitate, precum şi justificările selectării acestora, nivelele de
abordare aplicate şi descrierile oricăror metode naţionale folosite, informaţii
asupra îmbunătăţirilor anticipate;
b) o descriere a
categoriilor-cheie naţionale;
c) informaţii specifice cu privire la posibile
activităţi de dublă contabilizare sau de necontabilizare a
emisiilor/reţinerilor prin sechestrare;
d) informaţii asupra contabilizării efectului captării
şi stocării geologice a CO2;
e) informaţii privind incertitudinile;
f) informaţii asupra oricăror recalculări efectuate
faţă de ultimul INEGES transmis;
g) informaţii asupra modificărilor metodelor, surselor
de informaţii sau ipotezelor folosite la nivelul INEGES, transmise anterior;
h) informaţii asupra activităţilor privind asigurarea
şi controlul calităţii;
i) descrierea Sistemului naţional pentru estimarea
nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau
din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon,
reglementate prin Protocolul de la Kyoto.
Art. 20. - NIR este realizat pe baza structurii descrise
în documentele relevante oficiale.
SECŢIUNEA a 4-a
Evaluarea INEGES de către terţi şi integrarea
potenţialelor observaţii
Art. 21. - Autoritatea
competentă transmite INEGES autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2007.
Art. 22. - Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului evaluează şi verifică INEGES şi, după caz, transmite
observaţii şi comentarii în vederea îmbunătăţirii calităţii acestuia, în cel
mai scurt timp posibil, având în vedere termenele stabilite pentru raportare în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2007.
Art. 23. -Autoritatea competentă
analizează observaţiile şi comentariile transmise de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului şi modifică, după caz, INEGES. Autoritatea
competentă transmite autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului
noua variantă a INEGES în cel mai scurt timp posibil, având în vedere termenele
stabilite pentru raportare în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.
1.570/2007.
CAPITOLUL III
Realizarea recalculărilor
Art. 24. -Autoritatea competentă realizează
recalculările estimărilor de emisii/reţineri prin sechestrare, în următoarele
cazuri:
a) au fost identificate modificări în cadrul datelor
disponibile anterior;
b) metoda utilizată anterior nu este consistentă cu
„bunele practici" aplicabile în cazul respectivei categorii;
c) o categorie a devenit categorie-cheie;
d) metoda utilizată anterior este insuficientă în
sensul reflectării activităţilor de reducere a emisiilor într-o manieră
transparentă;
e) au devenit disponibile noi metode de estimare;
f) includerea unor categorii noi
de emisii/reţineri prin sechestrare în cadrul INEGES;
g) modificări ale modului de obţinere sau de utilizare
a factorilor de emisie şi a datelor de activitate;
h) corectarea erorilor identificate;
i) alte cazuri, în concordanţă cu „bunele
practici".
Art. 25. -Autoritatea
competentă realizează recalcularea valorilor din fiecare an al perioadei
analizate, dintre anul de bază şi ultimul an raportat, indiferent de
amplitudinea acestora.
Art. 26. - Recalculările trebuie realizate prin
aplicarea unei singure metode pentru toţi anii, incluzând tehnici alternative
ca interpolarea şi extrapolarea, precum şi alte tehnici corespunzătoare.
Art. 27. - Recalculările trebuie raportate în cadrul
tabelelor CRF şi în cadrul NIR, incluzând informaţii explicative privind justificarea acestora şi informaţii
privind procedurile utilizate pentru realizarea acestora, schimbările la
nivelul metodelor de calcul, factorilor de emisie şi al datelor de activitate
utilizate şi privind categoriile de emisii/reţineri prin sechestrare care nu au fost analizate anterior.
CAPITOLUL IV
Modalitatea de răspuns la observaţiile şi
întrebările survenite în urma procesului de revizuire a INEGES
Art. 28. -Autoritatea competentă asigură
disponibilizarea resurselor umane şi financiare necesare desfăşurării
acţiunilor de revizuire a INEGES de către echipele de experţi independenţi
desemnaţi de Secretariatul UNFCCC. De asemenea, autorităţii competente îi
revine sarcina informării, după caz, în vederea implicării în procesul de
revizuire a INEGES, a altor autorităţi sau instituţii publice, precum şi a
altor organizaţii relevante în acest sens.
Art. 29. - Autoritatea competentă asigură o colaborare
eficientă cu echipele de experţi independenţi desemnaţi de Secretariatul UNFCCC
să revizuiască INEGES, prin furnizarea tuturor informaţiilor şi a răspunsurilor la observaţiile şi
întrebările survenite în urma procesului de revizuire, în conformitate cu
prevederile documentelor relevante oficiale.
Art. 30. - Autoritatea competentă împreună cu
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului analizează recomandările
şi propunerile de modificări prezentate de echipele respective de experţi
independenţi şi, după caz, implementează recomandările şi propunerile în cadrul
INEGES.
CAPITOLUL V
Prevederi finale
Art. 31. - (1) In vederea îndeplinirii obligaţiilor,
autoritatea competentă poate colabora cu alte organizaţii specializate, putând
contracta în acest sens servicii de consultanţă, studii şi analize.
(2) Fondurile necesare desfăşurării activităţilor
prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute distinct în bugetul anual al autorităţii
competente, putând fi suplimentate prin finanţări nerambursabile
internaţionale.