ORDIN Nr. 1016
din 15 mai 2007
privind Metodologia de
organizare si desfasurare a probei anticipate sustinute de elevii claselor a
XI-a din sectiile bilingve francofone care participa la Proiectul-pilot „De la
invatamantul bilingv catre filierele francofone"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 470 din 12 iulie 2007
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Acordului asupra învăţământului bilingv dintre
Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, semnat la Bucureşti în data
de 28 septembrie 2006,
în conformitate cu Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 634 din 22 martie 2007 privind Organizarea şi desfăşurarea
bacalaureatului român - filiera bilingvfrancofonă,
în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a probei anticipate susţinute de elevii claselor a XI-a din
secţiile bilingve francofone care participă la Proiectul-pilot „De la
învăţământul bilingv către filierele francofone".
(2) Metodologia prevăzută la alin. (1) este cuprinsăîn
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) In anul şcolar 2006-2007 elevii din
secţiile bilingve francofone potopta pentru susţinerea probei anticipate
menţionate la art. 1.
(2) In anul şcolar 2006-2007 proba anticipată
menţionată la art. 1 va fi susţinută în ziua de 25 mai 2007.
(3) Elevii care nu susţin sau nu promovează proba
anticipată nu pot participa la probele bacalaureatului specifice claselor
bilingve care se susţin în clasa a XII-a şi nu vor beneficia de menţiunea specială „secţie bilingvă francofonă" pe diploma de
bacalaureat.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii,
Direcţia generală învăţământîn limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul,
Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar,
inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ implicate duc la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomnitei
ANEXA
METODOLOGIA
de organizare şi desfăşurare a probei anticipate
susţinute de elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofone care participă la Proiectul-pilot
„De laînvăţământul bilingv către filierele
francofone"
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie reglementează
organizarea şi desfăşurarea probei anticipate susţinute de elevii claselor a XI-a din secţiile bilingve francofone din
cadrul Proiectului-pilot „De la învăţământul bilingv către filierele
francofone", denumită în continuare probă anticipată.
Art. 2. - (1) Acordul asupra învăţământului bilingv
dintre Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, semnat la Bucureşti
în data de 28 septembrie 2006, pune bazele Proiectului-pilot „De la
învăţământul bilingv către filierele francofone".
(2) Secţiile bilingve francofone menţionate la art. 1
au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de cursuri de limba
franceză şi de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba franceză: matematică, fizică, chimie, biologie,
istorie, geografie, economie etc.
(3) Probele specifice examenului de bacalaureat pentru
secţiile bilingve francofone sunt:
a) proba anticipată centrată
pe modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv - susţinută în clasa a XI-a;
b) două probe de limba franceză (scris şi oral) -
susţinute în clasa a XII-a;
c) o probă dintr-o disciplină nonlingvistică, din
lista celor menţionate la alin. (2) (oral) - susţinută în clasa a XII-a.
(4) Pentru fiecare probă se acordă un punctaj cuprins
între 10 şi 100, nota probei respective obţinându-se prin împărţirea
punctajului la 10.
(5) Absolvenţii secţiilor bilingve care promovează
examenul de bacalaureat, parcurgând şi obţinând cel puţin 50 de puncte la toate
probele specifice prevăzute de Acordul asupra învăţământului bilingv dintre
Guvernul Republicii Franceze şi Guvernul României, obţin diploma de bacalaureat
prevăzută de legea română, cu menţiunea specială „secţie bilingvă
francofonă", precum şi un atestat de limbă şi civilizaţie franceză.
(6) Diploma de bacalaureat cu menţiunea specială
„secţie bilingvă francofonă" este recunoscută pentru înscrierea în
universtătile franceze si în universitătile românesti.
Art. 3. - (1) Proba anticipată va fi susţinută în
fiecare an, conform datelor fixate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului la sfârşitul lunii mai. Ea va fi organizată simultan în fiecare
dintre liceele bilingve care fac parte din proiect.
(2) La proba anticipată participă elevii claselor a XI-a de la secţiiie bilingve francofone din
cadrul Proiectului-pilot „De la învăţământul bilingv către filierele
francofone", care au frecventat modulul de învăţământ pluridisciplinar
bilingv în timpul anului.
(3) In cazul în care elevul promovează proba anticipată
în clasa a XI-a, acesta are
dreptul de a obţine menţiunea „secţie bilingvă francofonă", în urma
promovării examenului de balacaureat cu probe specifice pentru clasele
bilingve, menţionate la art. 2 alin. (3).
(4) Elevii care nu susţin sau nu promovează proba
anticipată nu pot participa la celelalte probe specifice ale bacalaureatului,
care se susţin în clasa a XII-a, stabilite pentru clasele bilingve, şi nu vor beneficia de
menţiunea specială „secţie bilingvă francofonă" pe diploma de bacalaureat.
(5) In caz de repetenţie a clasei a XI-a, elevul de la
secţia bilingvă francofonă pierde beneficiul notei obţinute în anul precedent.
Acesta are obligaţia de a repeta modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv
şi de a se prezenta din nou la proba anticipată de la sfârşitul clasei a XI-a.
CAPITOLUL II
Coordonarea metodologică a probei anticipate
Art. 4. - In inspectoratele şcolare din judeţele-pilot
se constituie, la nivelul comisiei judeţene/municipiului Bucureşti de
bacalaureat, comisii de evaluare a probei anticipate, numite prin decizia
inspectorului şcolargeneral, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.
Art. 5. - (1) La nivelul fiecărui liceu se constituie o
singură comisie de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este compusă din:
- preşedinte (directorul/directorul adjunct al şcolii)
- secretar (cadru didactic/secretarul şcolii)
- 3-5 profesori examinatori (un
profesorde limba franceză din afara unităţii de învăţământ şi 2-4 profesori de
discipline nonlingvistice care au participat la proiect).
(3) Comisia de evaluare are următoarele atribuţii:
- întocmeşte graficul de acţiuni privind organizarea
şi desfăşurarea probei anticipate şi îl afişează cu cel puţin două săptămâni
înainte de începerea acesteia;
- pregăteşte documentaţia tehnică, sălile, aparatele,
echipamentele şi asigură condiţiile normaie de desfăşurare a probei;
- organizează şi efectuează examinarea, evaluarea şi
notarea candidaţilor;
- afişează rezultatele probei;
- înaintează inspectoratului şcolar un raport asupra
modului de desfăşurare a examenului, care să conţină şi propuneri cu privire la
optimizarea desfăşurării examenuiui pentru obţinerea
atestatului.
(4) Organizarea comisiilor de evaluare şi derularea
probei anticipate vorfi monitorizate de către inspectorul şcolarde limba
franceză din judeţul respectiv. In cazul în care nu există inspector de limba
franceză, inspectorul de limbi moderne propune un
metodist, în calitate de observator.
(5) Inspectorul de limba franceză/metodistul primeşte
propuneri pentru profesorii examinatori şi avizează lista transmisă de unităţile
şcolare din judeţ. Membrii comisiei din fiecare liceu-pilot se selectează din
listă, prin tragere la sorţi.
(6) Cadrele didactice care fac parte din comisiile de
evaluare vorfi retribuite conform ordinului ministrului educaţiei, cercetării
şi tineretului privind modul de plată a cadrelor didactice care fac parte din
comisiile pentru examenele naţionale, valabil în anul şcolar respectiv.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea probei
Art. 6 - (1) In cadrul modulului de învăţământ
pluridisciplinar bilingv, elevii realizează un proiect la nivelul clasei, bazat
pe disciplinele studiate.
(2) Până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar,
profesorii de discipline nonlingvistice care se predau în limba franceză vor
afişa la avizierul şcolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipată
din anul şcolar respectiv.
(3) Până la data de 1 noiembrie a fiecărui an şcolar,
elevii vor alege tema proiectului la nivel de clasă şi o vor comunica
secretariatului şcolii.
(4)In cadrul probei anticipate, elevii prezintă în faţa
comisiei de evaluare un carnet de bord realizat în mod individual, pe durata
modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, însoţit de o sinteză de
maximum două pagini.
(5) Carnetul de bord, redactat în limba franceză, va
conţine enumerarea orelor de curs la care elevul a asistat pe parcursul
derulării proiectului, în cadrul fiecărei discipline nonlingvistice, precum şi
enumerarea activităţilor personale pe care le-a desfăşurat în afara orelor de
curs.
(6) Sinteza se elaborează în limba franceză şi va
cuprinde referiri la derularea proiectului şi la contribuţia personală a
elevului în cadrul echipei. Sinteza va fi axată pe expunerea conţinutului
modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, plecând de la cunoştinţele
dobândite de-a lungul anului în cadrul orelor de DNL şi terminând cu referiri
la contribuţia personală adusă la realizarea produsului final colectiv.
Prezentarea sintezei se va realiza sub forma unei discuţii libere, în limba
franceză, cu membrii comisiei de evaluare.
(7) Durata probei nu va depăşi 10 minute pentru fiecare
elev.
CAPITOLUL IV
Evaluarea şi notarea
Art. 7. - (1) Modulul de învăţământ pluridisciplinar
bilingv este evaluat la sfârşitul clasei a XI-a, acordându-se maximum 100 de
puncte, din care maximum 30 de puncte pentru activitatea desfăşurată în timpul
anului şi maximum 70 de puncte pentru examenul final susţinut prin proba
anticipată.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei anticipate se
obţine prin împărţirea la 10 a punctajului final, urmată de rotunjire la cel
mai apropiatîntreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în
favoarea elevului.
(5) Notele probei anticipate intră în calculul mediei
de bacalaureat.
(6) Notele probei anticipate susţinute în clasa a XI-a se consemnează într-un proces-verbal,
elaborat în două exemplare, care se păstrează la secretariatul liceului până la
sfârşitul clasei a XII-a. Un
exemplar se arhivează, iar al doilea exemplar este
transmis comisiei de bacalaureat, care va consemna notele în catalogul de
examen.
(7) Procesul-verbal transmis comisiei de bacalaureat
se arhivează împreună cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat.
CAPITOLULV
Răspunderea disciplinară
Art. 8. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei anticipate este obligatorie pentru toate
persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicatîn desfăşurarea probei anticipate răspund disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei
metodologii.
Art. 9. - In vederea respectării prevederilor prezentei
metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei anticipate,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
are rude sau afini până la gradul al patrulea printre candidaţii care participă
la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a
prevederilor legale.
Art. 10. - (1) Cadrele didactice
care, în perioada susţinerii probei anticipate, manifestă neglijenţă în
îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care
împiedică desfăşurarea în condiţii normale a probei anticipate sunt sancţionate
disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
CAPITOLULVI
Dispoziţii finale
Art. 11. - Nu se admit contestaţii la proba anticipată.