ORDIN Nr. 101
din 9 mai 2007
pentru aprobarea
Reglementarii aeronautice civile romane privind accesul pe piata serviciilor de
handling la sol pe aeroporturi - RACR-APSH, editia 03/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 17 mai 2007
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în temeiul
prevederilor art. 4 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul
aerian civil, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementarea aeronautică civilă
română privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturi -
RACR-APSH, ediţia 03/2007, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor va lua măsuri pentru ducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin transpune următoarele
prevederi din Directiva Consiliului 96/67/CE privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol
pe aeroporturile din Comunitate, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. 272/1996, cu modificările ulterioare: art. 1 paragrafele
1-3, art. 2-8, art. 9 paragrafele 1-3 si 6, art. 11, 13, 14, 15-17, 19-21 şi
art. 23 paragraful 1.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
2.458/2006 pentru aprobarea Reglementării aeronautice
civile române privind accesul pe piaţa
serviciilor de handling la sol pe aeroporturi - RACR-APSH, ediţia 02/2006, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.053 din 29 decembrie 2006, se abrogă.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
REGLEMENTARE
AERONAUTICĂ CIVILĂ R O M Â N Ă
privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la
sol pe aeroporturi - RACR-APSH, ediţia 03/2007
ARTICOLUL 1
Scop
(1) Prezenta reglementare se aplică tuturor
aeroporturilor de pe teritoriul României, deschise traficului comercial, în
următoarele condiţii:
a) prevederile art. 7 alin. (1) referitoare la
categoriile de servicii de handling la sol, atlele decât cele la care se face
referire în art. 7 alin. (2), se aplică oricărui aeroport, indiferent de
volumul traficului;
b) prevederile referitoare la categoriile de servicii
de handling la sol, la care se face referire în art. 7 alin. (2), se aplică
aeroporturilor al căror trafic anual este mai mare de un milion de pasageri sau
25.000 tone de marfă;
c) prevederile referitoare la
categoriile de servicii de handling la sol, la care se face referire în art. 6,
se aplică aeroporturilor care au un trafic anual mai mare de 2 milioane de
pasageri sau 50.000 tone de marfă.
(2) în situaţia în care un aeroport atinge pragul de
trafic de marfă menţionat în prezentul articol, fără a atinge pragul
corespu'nzător de trafic de pasageri, prevederile prezentei reglementări nu se
vor aplica la categoriile de servicii de handling la sol care sunt rezervate
exclusiv pentru pasageri.
(3) Ministerul Transporturilor va prezenta Comisiei,
înainte de data de 1 iulie a fiecărui an, datele necesare pentru întocmirea
listei cu aeroporturile din România la care se face referire în prezentul
articol.
ARTICOLUL 2
Definiţii şi abrevieri
(1) în accepţiunea prezentei reglementări:
a) aeroport are
înţelesul conform definiţiei date la art. 3 pct. 3.9 din Ordonanţa Guvernului
nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, ' republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) sistem de aeroporturi înseamnă două sau mai multe aeroporturi grupate, care deservesc
acelaşi oraş sau conurbatie, prevăzut în anexa II la
Regulamentul Consiliului CEE nr. 2.048/92 din 23 iulie 1992 privind accesul
transportatorilor aerieni comunitari pe rute aeriene intercomunitare;
c) organ de conducere al aeroportului înseamnă o entitate care, în legătură cu alte activităţi sau fără
legătură cu acestea, după cum este cazul, are drept obiectiv, în condiţiile
respectării legislaţiei şi reglementărilor naţionale, admiriistrarea şi
conducerea infrastructurii aeroportuiui sau coordonarea şi controlul
activităţilor diverşilor operatori prezenţi pe aeroport ori pe sistemul de
aeroporturi;
d) utilizator al aeroportului înseamnă orice persoană fizică ori juridică, responsabilă pentru
transportul pasagerilor, al poştei şi/sau al mărfurilor, pe calea aerului, de
la ori către aeroportul în cauză;
e) handling la sol înseamnă
serviciile oferite utilizatorilor aeroportului, pe aeroporturi, conform
descrierii din anexa care face parte integrantă din prezenta reglementare;
f) handling propriu înseamnă
o situaţie în care un utilizator al unui aeroport prestează direct pentru el
însuşi una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol şi nu încheie
niciun fel de contracte cu terţi pentru prestarea de astfel de servicii; în
sensul acestei definiţii, utilizatorii
aeroportului, între ei, nu vor fi consideraţi terţe părţi atunci când:
- unul dintre ei deţine pachetul majoritar de acţiuni
al altuia; sau
- o entitate deţine pachetul majoritar al fiecăruia
dintre aceştia;
g) prestator de servicii de handling la sol înseamnă orice persoană fizică sau juridică ce prestează unor terţe
părţi una ori mai multe categorii de servicii de handling la sol.
(2) Abrevierile utilizate în textul prezentei reglementări au următorul înţeles:
a) MT - Ministerul Transporturilor;
b) AACR - Regia
Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română";
c) ROMATSA - Regia
Autonomă „Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA;
d) Comisia - Comisia
Europeană.
ARTICOLUL 3
Organul de conducere al aeroportului
(1) In sensul prezentei
reglementări, atunci când un aeroport nu este administrat şi operat de o
singură entitate, ci de mai multe entităţi distincte, fiecare dintre acestea va
fi considerată parte a organului de conducere al aeroportului.
(2) In mod similar, în sensul prezentei reglementări,
acolo unde a fost instituit un singur organ de conducere pentru mai multe
aeroporturi sau sisteme de aeroporturi, fiecare dintre aceste aeroporturi ori sisteme de aeroporturi va fi luat în considerare în mod
distinct.
(3) MT va asigura aplicarea prezentei reglementări în
contextul obligaţiilor legale ce îi revin.
ARTICOLUL 4
Separarea conturilor
(1) Atunci când organul de conducere al aeroportului, un utilizator al aeroportului sau un prestator de servicii
de handling la sol efectuează servicii de handling la sol, aceştia au obligaţia
de a separa în mod riguros conturile aferente activităţii de handling la sol de
cele aferente celorlalte activităţi.
(2) Sunt interzise transferurile financiare între
activitatea de prestator de servicii de handling la sol efectuată de organul de
conducere al aeroportului şi celelalte activităţi desfăşurate de acesta conform
obligaţiilor legale ce îi reviri.
(3) Modul în care sunt
respectate prevederile alin. (1) şi (2) este controlat de AACR şi constituie un
elemerit obligatoriu în scopul eliberării sau prelungirii certificatului de
exploatare al aeroportului.
ARTICOLUL 5
Comitetul utilizatorilor aeroportului
(1) Cel târziu în 30 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei reglementări, aeroporturile au obligaţia de a asigura înfiinţarea
unui comitet al reprezentanţilor utilizatorilor aeroportului sau al unor
organizaţii care să îi reprezinte.
(2) Toţi utilizatorii aeroportului vor avea dreptul să
facă parte diri acest comitet sau, în funcţie de opţiunea acestora, să fie reprezentaţi în cadrul
acestuia printr-o organizaţie numită în acest scop.
ARTICOLUL 6
Handlingul la sol pentru terţe părţi
(1) Aeroporturile vor
lua măsurile necesare pentru a asigura accesul liber pe piaţă al prestatorilor
de servicii de handling la sol, pentru furnizarea de asemenea servicii către
terţe părţi. Cu aprobarea MT, aeroportul poate impune ca prestatorii de
servicii de handling la sol să fie rezidenţi ai Comunităţii.
(2) Cu aprobarea MT, aeroportul poate limita numărul
de prestatori autorizaţi de servicii de handling la sol pentru următoarele
categorii de servicii:
- handlingul de bagaje;
- handlingul de rampă;
- handlingul de combustibili şi lubrifianţi;
- handlingul de marfă si poştă, în ceea ce priveşte
handlingul efectiv de marfă şi poştă la sosire, plecâre şi/sau transfer între
terminale şi aerbnavă.
Limitarea numărului de prestatbri nu poate fi făcută la
mai puţin de 2 prestatori pentru fiecare serviciu de handling la sol.
(3) în plus, cel puţin unul dintre prestatorii
autorizaţi nu va fi, direct sau indirect, sub controlul:
- organului de conducere al aeroportului;
- oricărui utilizator al aeroportului care a
transportat mai mult de 25% din pasageri sau mărfuri, pe acel aeroport, în
decursul anului precedent celui în care au fost selectaţi acei prestatori;
- unei entităţi controlate direct sau indirect de
respectivul organ de conducere al aeroportului ori
utilizator al aeroportului.
(4) Acolo unde, în baza alin. (2), este limitat
numărul de prestatori autorizaţi, aeroportul nu va împiedica un utilizator al
aeroportului, căruia îi este alocată oricare parte a aeroportului, să facă o
alegere efectivă între cel puţin 2 prestatori de servicii de handling la sol,
pentru fiecare dintre categoriile de servicii de handling la sol care sunt
supuse restricţiilor, în condiţiile stabilite la alin. (2) şi (3).
ARTICOLUL 7
Handling propriu
(1) Aeroporturile vor lua
măsurile necesare pentru a asigura libertatea de efectuare a handlingului
propriu.
(2) Totuşi, pentru următoarele categorii de servicii
de handling la 'sol:
- handlingul bagajelor;
- handlingul de rampă;
- handlingul de combustibili şi lubrifianţi;
- handlingul de marfă si poştă, în ceea ce priveşte
handlingul efectiv de marfă şi poştă la sosire, plecâre şi/sau transfer între
terminale şi aerbnavă, âeroporturile pot rezerva, cu aprobarea MT, dreptul de
handling propriu pentru cel puţin 2 utilizatori ai aeroportului, cu condiţia ca
aceştia să fie aleşi pe baza unor criterii relevante, obiective, 'transparente
şi nediscriminatorii.
ARTICOLUL 8
Infrastructuri centralizate
(1) Prin exceptare de la aplicarea art. 6 şi 7,
aeroportul, cu aprobarea MT, poate rezerva pentru sme sau pentru altă enitate
managementul infrastructurilor centralizate utilizate pentru prestarea
serviciilor de handling la sol ale căror complexitate, cost şi impact asupra
mediului ambiant nu permit diviziunea sau duplicarea, cum ar fi: sortarea
bagajelor, degivrarea, purificarea apei şi sistemele de distribuire a combustibilului.
El poate impune, pentru prestatorii de servicii de handling la sol şi
utilizatorii aeroportului cu handling propriu, utilizarea infrastructurilor respective.
(2) Aeroportul în cauză va lua măsurile necesare
pentru ca managementul acestor infrastructuri să fie transparent, obiectiv şi nediscriminatoriu şi, în mod
special, pentru a nu împiedicâ accesul prestatorildr de servicii de handling la
sol sau al utilizatorilor de aeroport cu handling
propriu, în limitele stabilite prin prezenta reglementare.
ARTICOLUL 9
Exceptări
(1) In situaţia în care, pe un aeroport, constrângeri
specifice privind capacitatea sau spaţiul disponibil, ce iau naştere în special
din gradul de aglbmerare şi utilizare al spâţiului, fac imposibilă deschiderea
pieţei şi/sau implementarea handlingului propriu, conform prezentei
reglementări, aeroportul poate decide, cu aprobarea MT:
a) să limiteze numărul de prestatori pentru una sau
mai multe categorii de servicii de handling la sol, altele decât cele la care
se face referire în art. 6 alin. (2), pe întregul aeroport sau doar în parte;
în acest caz prevederile art. 6 alin. (2) şi (3) se aplică;
b) să rezerve pentru un singur
prestator una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol, la care
se face referire în art. 6 alin. (2);
c) să rezerve handlingul propriu pentru un număr
limitat de utilizatori ai aeroportului pentru categoriile de servicii de
handling la sol, altele decât cele la care se face referire în art. 7 alin.
(2), cu condiţia ca acei utilizatori să fie aleşi pe bază de criterii
relevante, obiective şi nediscriminatorii;
d) să interzică handlingul propriu sau să îl limiteze
la un singur utilizator al aeroportului pentru
categoriile de servicii de handling la sol la care se face referire în art. 7
alin. (2).
(2) Pentru toate exceptarile decise in baza
paragrafului 1, trebuie:
a) să se specifice categoria sau categoriile de
servicii de handling la sol pentru care a fost acordată exceptarea, precum şi
restricţiile specifice de spaţiu disponibil sau capacitate care săjustifice
această decizie;
b) să fie însoţite de un plan de măsuri adecvate
pentru depaşirea acestor constrângeri.
In plus, exceptările nu trebuie:
(i) să prejudicieze în mod nejustificat scopurile prezentei reglementări;
(ii) să distorsioneze concurenţa între prestatorii de
servicii de handling la soi şi/sau utilizatorii de aeroport cu handling
propriu;
(iii) să se extindă mai mult
decât este necesar.
(3) MT va notifica Comisia atât asupra oricăror
exceptări acordate în baza alin. (1), cu cel puţin 3 luni înaintea intrării în
vigoare a acestora, cât şi asupra motivelor care au stat la baza acordării
acestor exceptări. Exceptările vor intra în vigoare numai după aprobarea
Comisiei şi publicarea deciziei acesteia în Jurnalul Oficial al Uniuni
Europene.
(4) Exceptările acordate în baza alin. (1) nu pot
depăşi o durată de 3 ani, excepţie făcând cele acordate în baza alin. (1) lit.
b). în termeri de cel mult 3 luni înainte de sfârşitul acestei perioade,
aeroportul trebuie să ia o nouă hotărâre asupra oricărei cereri de exceptare,
care va fi de asemenea supusă procedurii descrise în cadrul acestui articol.
Exceptările acordate în baza alin. (1) lit. b) nu pot depăşi o durată de 2 ani.
Cu toate acestea, aeroportul poate să solicite, în baza prevederilor alin. (1),
ca această perioadă să fie prelungită o singură dată, cu încă 2 ani. O astfel de solicitare va fi supusă
procedurii de aprobare descrise în cadrul acestui articol.
ARTICOLUL 10
Selecţia prestatorilor de servicii de handling
(1) Aeroporturile vor lua măsurile necesare pentru
organizarea unei proceduri de selecţie a prestatorilor autorizaţi să furnizeze
servicii de handling la sol, în situaţia în carenumărul lor este limitat
conform prevederilor art. 6 alin. (2) sau ale art. 9. Această procedură trebuie
să respecte următoarele principii:
a) în cazul în care aeroportul stabileşte obligativitatea îndeplinirii unor standarde sau
specificaţiitehnice de către prestatorii
de servicii de handling la sol, atunci acele standarde ori specificaţii vor fi
stabilite după consultări cu Comitetul utilizatorilor aeroportului. Criteriile
de selecţie prevăzute prin standardele sau specificaţiile tehnice menţionate
trebuie să fie relevante, obiective,' transparente şi nediscriminatorii;
MT poate impune, după notificarea Comisiei, ca în
cadrul standardelor şi specificaţiilor tehnice pe care prestatorii de servicii
de hândling la sol trebuie să le îndeplinească să fie incluse şi obligaţii de
serviciu public aferente unor aeroporturi ce deservesc zone periferice sau în
curs de dezvoltare, ţară care nu prezintă interes comercial, dar care sunt de
importanţă majoră pentru România;
b) invitaţia de participare la licitaţie trebuie
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, astfel încât să permită participarea
oricărui prestator de servicii de handling la sol interesat;
c) prestatorii de servicii de
handling la sol vor fi aleşi:
(i) de către organul de conducere al
aeroportului,după consultarea cu Comitetul utilizatorilor aeroportului,
cu condiţia ca acesta:
- să nu ofere servicii similare de handling la sol; şi
- să nu aibă controlul direct sau indirect asupra
oricărui furnizor de astfel de servicii; şi
- să nu fie implicat în niciun fel în furnizarea unor
astfel de servicii;
(ii) în toate celelalte cazuri, de către o comisie
independentă de organul de conducere al aeroportului în cauza, numită prin
ordin al ministrului transporturilor, după consultarea cu Comitetul utilizatorilor
aeroportului şi cu organul de conducere al aeroportului respectiv;
d) prestatorii de servicii de handling la sol vor fi
selectaţi pentru o perioadă de maximum 7 ani;
e) atunci când un prestator de servicii de handling
la sol işi încetează activitatea înainte de sfârşitul perioadei pentru care a
fost desemnat, el va fi înldcuit pe baza aceleiaşi proceduri.
(2) Acolo unde numărul prestatorilor de servicii de
handling la sol este limitat conform prevederilor art. 6 alin. (2) sau ale art.
9, organul de conducere al aeroportului poate furniza el însuşi servicii de
handling la sol, fără a se supune procedurii de selecţie descrise în alin. (1).
în mod similar, poate autoriza ant'repriza acestor servicii pe aeroportul în
cauză, fără parcurgerea procedurii sus-amintite, dacă:
- controlează antreprenorul direct ori indirect; sau
- este controlat de antreprenor direct sau indirect.
(3) Organul de conducere al aeroportului va informa
Comitetul utilizatorilor aeroportului asupra deciziilor luate în conformitate
cu acest articol.
ARTICOLUL 11
Consultări
Aeroporturile vor asigura organizarea unei proceduri
obligatorii de consultare in legătură cu aplicarea prezentei reglementări,
între organul de conducere al aeroportului, Comitetul utilizatorilor aeroportului
şi furnizorii de servicii de handling la sol. La astfel de cohsultări vor fi
invitati şi reprezentanţi ai MT. Această consultare va cuprinde, intre altele, atât tarifele acelor servicii
pentru care a fost acordată o exceptare în conformitate cu art. 9 alin. (1)
lit. b), cât şi organizarea prestării respectivelor servicii. O astfel de
consultare va fi organizată cel puţin o dată pe an.
ARTICOLUL 12
Aprobări
(1) In scopul derulării
activităţii de handling la sol, un prestator de servicii de handling la sol sau
un utilizator al aeroportului care efectuează handling propriu trebuie să
deţină o autorizaţie valabilă emisă de AACR, conform
prevederilor reglementărilor aeronautice specifice.
(2) Criteriile pentru obţinerea autorizaţiei
menţionate la paragraful anterior trebuie să fie legate atât de o situaţie
financiară solidă şi o acoperire asigurătorie suficientă, de securitatea şi
siguranţa instalaţiilor, a aeronavelor, a echipamentelor şi persoanelor, cât şi
de asigurarea protecţiei mediului şi respectarea legislaţiei sociale în
vigoare.
(3) Criteriile trebuie să respecte următoarele
principii:
a) trebuie aplicate într-o manieră nediscriminatorie
faţă de diverşii prestatori de servicii de handling la sol şi faţă de
utilizâtorii aeroportului;
b) trebuie să răspundă obiectivului propus;
c) nu trebuie să reducă, în practică, accesul pe
piaţă sau dreptul de a efectua handling propriu, la un nivel inferior celui precizat prin prezenta reglementare.
Aceste criterii vor fi făcute publice, iar prestatorul
de servicii de handling la sol sau utilizatorul de aeroport care efectuează
handling propriu va fi informat din timp asupra procedurii de obţinere a
autorizaţiei.
(4) Autorizaţia poate fi suspendată sau retrasă numai
dacă prestatorul de servicii de handling la sol sau utilizatorul de aeroport
care efectuează handling propriu nu respectă, din cauze imputabile lui,
criteriile la care se face referire în alin. (2) şi (3). Motivele care au dus
la suspendarea sau retragerea autorizaţiei trebuie comunicate prestatorului sau
utilizatorului interesat şi organului de conducere al aeroportului.
ARTICOLUL 13
Reguli de conduită
MT poate, la propunerea organului de conducere al aeroportului şi în condiţii bine justificate:
- să interzică unui prestator de servicii de handling
la sol ori unui utilizator al aeroportului să furnizeze servicii de handling la
sol sau de handling propriu, dacă acel prestator ori utilizator nu se
conformează regulilor impuse pentru asigurarea bunei funcţionări a
aeroportului. Aceste reguli trebuie să respecte următoarele principii:
a) trebuie aplicate într-o manieră nediscriminatorie
faţă de prestatorii de servicii de handling la sol şi utilizatorii aeroportului;
b) trebuie să răspundă obiectivului propus;
c) nu trebuie să reducă, în practică, accesul pe
piaţă sau dreptul de a efectua handling propriu, la un nivel inferior celui
stabilit prin prezenta reglementare;
- să ceară, în mod particular, prestatorilor de
servicii de handling la sol de pe un aeroport să participe într-o manieră
corectă şi nediscriminatorie la îndeplinirea obligaţiilor privind serviciul
public, în conformitate cu reglementările şi legislaţia naţională, incluzând şi
obligaţia asigurării continue a serviciului.
ARTICOLUL 14
Accesul la instalaţii
(1) Aeroporturile vor
lua măsurile necesare pentru a asigura accesul prestatorilor de servicii de
handling la sol şi utilizatorilor de aeroport cu handling propriu la
instalaţiile aeroportului, în măsura în care acestea le sunt necesare pentru
desfăşurarea activităţii. Dacă organul de conducere al aeroportului sau, după
caz, oricare altă entitate sub al cărei control se află acesta impune condiţii
privind accesul, aceste condiţii vor trebui să fie relevante, obiective,
transparente şi nediscriminatorii.
(2) Spaţiul disponibil pentru handlingul la sol pe un
aeroport trebuie împărţit între diverşii prestatori de servicii de handling la
sol şiutilizatorii de aeroport cu handling propriu, inclusiv nou-veniţii în
domeniu, în măsura necesară exercitării drepturilor lor şi pentru a asigura o
concurenţă efectivă şi corectă, în baza unor reguli şi criterii relevante,
obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(3) Acolo unde accesul la
instalaţiile aeroportului presupune aplicarea unor tarife, acestea vor fi
stabilite în conformitate cu criterii relevante, obiective, transparente şi
nediscriminatorii.
ARTICOLUL 15
Siguranţa şi securitatea
Prevederile prezentei reglementări nu afectează în
niciun fel drepturile şi obligaţiile specifice cu privire la ordinea publică,
siguranţa şi securitatea aeroporturilor.
ARTICOLUL 16
Compatibilitatea cu legislaţia naţională
Prestatorii de servicii de handling la sol au obligaţia
de a respecta prevederile legislaţiei naţionale, compatibile cu legislaţia
comunitară.
ARTICOLUL 17
Reciprocitate
(1) In legătură cu accesul pe
piaţa de handling propriu sau de handling la sol, fără a se aduce vreun
prejudiciu angajamentelor şi obligaţiilor internaţionale ale Comunităţii,
atunci când un stat terţ:
a) nu oferă prestatorilor de servicii de handling la
sol sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din România un tratament
de jure sau de facto care să fie comparabil celui acordat de
România prestatorilor de servicii de handling la sol
sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din acea ţară; sau
b) nu oferă, de jure sau defacto, prestatorilor de servicii de handling la sol sau
utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din România un tratament naţional; sau
c) oferă prestatorilor de servicii de handling la sol
sau utilizatorilor de aeroport cu handling propriu din alte ţări un tratament
preferenţial faţă de cel oferit celor din România, MT poate suspenda, tot al sau parţial, obligaţiile ce decurg din
prezenta reglementare faţă de prestatorii de servicii de handling la sol sau utilizatbrii de aeroport cu
handling propriu din acea ţară.
(2) Dacă este luată o astfel de decizie, MT va informa
în acest sens Comisia.
ARTICOLUL 18
Dreptul de
contestaţie
Eventualele contestaţii ale deciziilor sau măsurile
individuale luate în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) şi ale art.
10 - 12 se pot face cu respectarea prevederilor legislaţiei specifice.
ANEXĂ la reglementarea aeronautică română
LISTA
serviciilor de handling la sol
1. Supravegherea şi administrarea la sol cuprind:
1.1. servicii de reprezentare şi legătură cu
autorităţile locale sau cu oricare alte organisme/entităţi, decontări în numele
aeroportului şi asigurarea spaţiului de birouri pentru reprezentanţii săi;
1.2. servicii de control al încărcării, mesagerie şi
telecomunicaţii;
1.3. manevrarea, depozitarea şi administrarea
dispozitivelor de încărcare ale serviciului (aparţinând serviciului);
1.4. orice alte servicii de
supraveghere înainte de, pe durata sau după încheierea zborului şi orice
servicii administrative cerute de utilizatorul aeroportului.
2. Handlingul pasagerilor cuprinde orice fel de
asistenţă acordată pasagerilor care sosesc, pleacă sau sunt în tranzit,
inclusiv verificarea biletelor şi a documentelor de călătorie, înregistrarea
bagajelor şi transportarea acestora la locul unde se sortează.
3. Handlingul bagajelor cuprinde mânuirea bagajelor
la locul de sortare, pregătirea de plecare, încărcarea în şi descărcarea din
dispozitivele care le transportă de la sortare la banda de recuperare a lor de
către călători.
4. Handlingul mărfii şi poştei cuprinde:
4.1. pentru marfă: mânuirea fizică a mărfii de export,
de transfer şi de import, a documentelor însoţitoare, procedurie vamale şi
implementarea oricărei proceduri de securitate agreate îhtre părţi sau cerute
de circumstanţe;
4.2. pentru poştă: mânuirea fizică a poştei care s-a
primit sau se expediază, a documentelor însoţitoare şi implementarea oricărei
proceduri de securitate agreate între părţi ori cerute de circumstanţe.
5. Handlingul pe platformă cuprinde:
5.1. dirijarea aeronavei de către dispecerul de sol
la sosire şi la plecare, cu condiţia ca aceste servicii să nu fie furnizate de
serviciul de trafic aerian;
5.2. asistenţa la parcarea aeronavei şi asigurarea
dispozitivelor corespunzătoare, cu condiţia ca aceste servicii să nu fie
furnizate de serviciul de trafic aerian;
5.3. comunicaţii între aeronavă şi furnizorii de
servicii de platformă, cu cohdiţia ca aceste servicii să nu fie furnizate de
serviciul de trafic aerian;
5.4. încărcarea şi descărcarea aeronavei, inclusiv
asigurarea şi operareâ mijloacelor corespunzătoare, precum şi transportul
echipajului şi al pasagerilor între aeronavă şi aerogară, transportarea bagajelor între aeronavă şi
aerogară;
5.5. asigurarea şi operarea mijloacelor
corespunzătoare pentru pornirea motbarelor;
5.6. mişcarea aeronavei la sosire şi la plecare,
inclusiv asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzătoare;
5.7. transportarea, încărcarea şi descărcarea
alimentelor şi băuturilor.
6. Deservirea aeronavei cuprinde:
6.1. curăţarea în interior şi în exterior a
aeronavei, a toaletelor şi alimentarea cu apă;
6.2. încălzirea şi răcirea cabinei de pasageri,
îndepărtarea gheţii şi a zăpezii, degivrarea aeronavei;
6.3. rearanjarea cabinei de pasageri prin asigurarea
echipamentului corespunzător de cabină, depozitarea acestui echipament.
7. Handlingul combustibilului cuprinde:
7.1. organizarea şi executarea operaţiunilor de
alimentare cu şi golire de combustibil, inclusiv depozitarea combustibilului,
precum şi controlul calităţii şi cantităţii combustibilului la iivrare;
7.2. completarea uleiurilor şi a altor lichide.
8. Deservirea tehnică a aeronavelor
cuprinde:
8.1. deservirea de rutină executată înaintea
zborului;
8.2. servicii non-routine solicitate de utilizatorui
aeroportului;
8.3. asigurarea şi administrarea de piese de schimb
şi de echipamente corespunzătoare;
8.4. solicitarea sau rezervarea
unui spaţiu corespunzător de parcare şi/sau de hangar.
9. Operaţiunile de zbor şi administrarea echipajelor
cuprind:
9.1. pregătirea zborului la aeroportul de plecare sau
în orice alt punct;
9.2. asistenţa în zbor, inclusiv redirecţionarea, dacă
este necesară;
9.3. activităţi după zbor;
9.4. administrarea echipajului.
10. Suprafaţa de transport cuprinde:
10.1. organizarea şi executarea transportului
echipajului, pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei între diferitele
aerogări/terminale ale aceluiasi aeropbrt, dar excluzând transportul celor de
mai sus între aeronavă şi orice alt punct din perimetrul aceluiaşi aeroport;
10.2. orice transport special cerut de
utilizatorul aeroportului.
11. Serviciile de catering cuprind:
11.1. legătura cu furnizorii si
administrarea;
11.2. depozitarea alimentelor şi băuturilor, precum
şi a echipamentelor necesare preparării lor;
11.3. curăţarea acestor echipamente;
11.4. pregătirea şi livrarea echipamentului, precum
şi a alimentelor si băuturilor.