ORDONANTA DE URGENTA Nr. 71 din 6 noiembrie 1997
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare - Proiectul privind reabilitarea scolilor -,
semnat la Washington la 2 octombrie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 12 noiembrie 1997
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare - Proiectul privind reabilitarea scolilor -,
in valoare de 70 milioane dolari S.U.A. echivalent, prevazut in anexa la
prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
Implementarea acordului va fi realizata de catre Ministerul Educatiei
Nationale, desemnat ca agentie de implementare.
Art. 3
Ministerul Finantelor va incheia cu Ministerul Educatiei Nationale un acord
de imprumut subsidiar, prin care i se vor delega acestuia din urma intreaga
autoritate si responsabilitate in implementarea eficienta si rapida a acordului
de imprumut.
Art. 4
Rambursarea imprumutului, achitarea dobanzilor, a comisioanelor si a altor
costuri interne si externe vor fi suportate de catre Ministerul Educatiei
Nationale, din surse proprii si din sume cu aceasta destinatie, alocate anual
de la bugetul de stat in bugetul propriu.
Art. 5
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, de comun
acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca,
pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de
derulare a acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia, care
privesc modificari in structura imprumutului pe categorii, precum si orice alte
modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa
determine noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre
parti.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Ministrul educatiei nationale,
Virgil Petrescu
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Lazar Comanescu,
secretar de stat
IMPRUMUT Nr. 4.213/1997 RO
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiect privind reabilitarea scolilor)
intre Romania si
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare*)
*) Traducere.
Acord, din data 2 octombrie 1997, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca:
(A) Imprumutatul, fiind convins in ceea ce priveste fezabilitatea si
prioritatea Proiectului descris in anexa nr. 2 a acestui acord, a solicitat
Bancii sprijin pentru finantarea Proiectului;
(B) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze de la Fondul de Dezvoltare
Sociala al Consiliului Europei (F.D.S.C.E.) un imprumut, denumit in continuare
imprumut F.D.S.C.E., in suma totala de treisprezece milioane opt sute mii de
dolari S.U.A. echivalent (13.800.000 U.S.D.), pentru sprijinirea finantarii
partii A a Proiectului, in termenii si in conditiile stabilite intr-un acord de
imprumut incheiat intre Imprumutat si F.D.S.C.E. (Acord de imprumut
F.D.S.C.E.); si
avand in vedere ca Banca a convenit, si pe aceasta baza, inter alia, sa
acorde Imprumutatului imprumutul, in cadrul termenilor si conditiilor stabilite
in acest acord,
prin prezentul, partile convin asupra urmatoarelor:
Art. 1
Conditii generale. Definitii
Sectiunea 1.01. - Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si
garantii ale Bancii, din 1 ianuarie 1985, cu modificarile stabilite mai jos
(Conditii generale), constituie parte integranta a acestui acord:
a) ultima propozitie a sectiunii 3.02 se sterge;
b) a doua propozitie a sectiunii 5.01 se modifica si se va citi:
"Cu exceptia cazului in care Banca si Imprumutatul convin altfel, nu
se vor face trageri: a) in contul cheltuielilor in teritoriul oricarei tari
care nu este membra a Bancii sau pentru bunuri produse in sau servicii
furnizate din astfel de teritorii; sau b) in scopul platii persoanelor sau
entitatilor ori pentru importuri de bunuri, daca astfel de plati sau importuri,
aduse la cunostinta Bancii, sunt interzise ca urmare a deciziei Consiliului de
Securitate al Natiunilor Unite, luata in cadrul cap. VII al Cartei Natiunilor
Unite";
c) in sectiunea 6.02, subparagraful k) este rescris ca subparagraf l) si un
nou subparagraf k) este adaugat si se va citi:
"k) va fi aparut o situatie extraordinara, conform careia orice alta
tragere viitoare din imprumut ar fi in contradictie cu prevederile art. III al
sectiunii 3 a articolelor acordului Bancii";
d) sectiunea 6.03 se modifica si se va citi:
"Sectiunea 6.03 - Anularea de catre Banca
Daca: a) dreptul Imprumutatului de a face trageri din contul de imprumut,
cu privire la orice suma din imprumut, va fi fost suspendat pentru o perioada
de 30 de zile consecutive; sau
b) ori de cate ori Banca stabileste, prin consultare cu Imprumutatul, ca o
suma din imprumut nu va fi necesara pentru finantarea costurilor Proiectului,
care va fi finantat din sumele imprumutului; sau
c) ori de cate ori Banca constata, cu privire la orice contract care va fi
finantat din sumele imprumutului, ca reprezentantii Imprumutatului sau ai
beneficiarilor imprumutului au urmat anumite practici de coruptie sau
frauduloase pe parcursul achizitionarii sau executarii unui astfel de contract,
fara ca Imprumutatul sa fi intreprins la timp actiuni satisfacatoare Bancii
pentru remedierea situatiei, si stabileste nivelul cheltuielilor referitoare la
un astfel de contract, care altfel ar fi fost eligibil pentru finantarea din
sumele imprumutului; sau
d) ori de cate ori Banca constata ca achizitiile in cadrul oricarui
contract, care va fi finantat din sumele imprumutului, contravin procedurilor
stabilite sau la care se face referire in acordul de imprumut si stabileste
nivelul cheltuielilor, corespunzator unui astfel de contract, care altfel ar fi
fost eligibile pentru finantarea din sumele imprumutului; sau
e) dupa data limita de tragere, o suma din contul de imprumut va ramane
netrasa din contul de imprumut; sau
f) Banca va fi primit o notificare de la Garant, conform sectiunii 6.07, in
ceea ce priveste o suma din imprumut, Banca poate, prin notificare catre
Imprumutat si Garant, sa anuleze dreptul Imprumutatului de a face trageri
privind suma respectiva. Dupa transmiterea acestei notificari, suma respectiva
din imprumut va fi anulata."
Sectiunea 1.02. - In cazul in care contextul nu impune altfel, diferitii
termeni definiti in Conditiile generale au aceleasi intelesuri, asa cum au fost
stabilite in acestea, si, in plus, urmatorii termeni vor avea urmatoarele
intelesuri:
a) MEN inseamna Ministerul Educatiei Nationale al Imprumutatului;
b) contul special inseamna contul la care se face referire in sectiunea
2.02 b) a acestui acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01. - Banca accepta sa imprumute Imprumutatului, in termenii si
conditiile stabilite sau la care se face referire in prezentul acord de
imprumut, diferite monede, a caror valoare totala va fi echivalentul a
saptezeci milioane dolari S.U.A. (70.000.000 USD), fiind egala cu suma
tragerilor din sumele imprumutului, fiecare tragere fiind evaluata de Banca la
data unei astfel de trageri.
Sectiunea 2.02. - a) Sumele din imprumut pot fi trase din contul de
imprumut, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord,
pentru cheltuielile efectuate (sau daca Banca va conveni altfel), care vor fi
facute pe baza costurilor rezonabile ale bunurilor si serviciilor necesare pentru
Proiectul descris in anexa nr. 2 la prezentul acord si care vor fi finantate
din sumele imprumutului.
b) Imprumutatul poate, pentru scopurile Proiectului, deschide si mentine,
in dolari, un cont special de depozit la o banca comerciala, in termenii si
conditiile satisfacatoare Bancii, incluzand protectia corespunzatoare impotriva
daunelor, sechestrului si confiscarii. Depozitele in si platile din contul
special vor fi facute conform prevederilor anexei nr. 5 la prezentul acord.
Sectiunea 2.03. - Data limita de tragere va fi 31 ianuarie 2003 sau o alta
data ulterioara pe care o va stabili Banca. Banca va notifica prompt pe
Imprumutat despre aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04. - Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la
o rata egala cu trei patrimi din unu la suta (3/4 din 1 %), pe an, aplicat
asupra valorii imprumutului, netrasa de la o perioada la alta.
Sectiunea 2.05. - Imprumutatul va plati dobanda valorii capitalului
imprumutului, trasa din imprumut si nerestituita periodic, la o rata egala,
pentru fiecare perioada de dobanda, cu costul imprumuturilor calificate,
stabilit pentru semestrul anterior, plus jumatate dintr-un procent (1/2 din
1%). La fiecare data specificata in sectiunea 2.06 a acestui acord,
Imprumutatul va plati dobanda acumulata pentru rata de capital scadenta pe
parcursul perioadei de dobanda precedente, calculata la rata aplicabila pe
parcursul perioadei de dobanda respective.
b) Imediat ce este posibil, la sfarsitul fiecarui semestru, Banca va notifica
catre Imprumutat costul imprumuturilor calificate, stabilit pentru semestrul
respectiv.
c) In scopul acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna o perioada de 6 luni, care se incheie la
data imediat precedenta fiecarei date specificate in sectiunea 2.06 a acestui
acord, incepand cu perioada de dobanda in care acest acord este semnat;
(ii) costul imprumuturilor calificate inseamna costul, asa cum este
stabilit in mod rezonabil de catre Banca si exprimat ca un procent anual din
imprumuturile neachitate ale Bancii, angajate inainte de 30 iunie 1982,
excluzand acele imprumuturi sau portiuni ale acestora pe care Banca le-a alocat
pentru a finanta: (A) investitiile Bancii; si (B) imprumuturi care au putut fi
facute de Banca dupa 1 iulie 1989, care au o rata de dobanda calculata altfel
decat asa cum se specifica in paragraful a) al acestei sectiuni;
(iii) semestru inseamna primele 6 luni sau ultimele 6 luni ale unui an
calendaristic;
d) la acea data pe care Banca o poate specifica Imprumutatului printr-o
notificare cu cel putin 6 luni in avans, paragrafele a), b) si c) (iii) ale
acestei sectiuni vor fi amendate pentru a se citi dupa cum urmeaza:
"a) Imprumutatul va plati dobanda aferenta valorii capitalului
imprumutului, trasa si nerambursata periodic, la o rata egala, pentru fiecare
trimestru, cu costul imprumuturilor calificate, stabilit pentru trimestrul
precedent, plus jumatate dintr-un procent (1/2 din 1%). La fiecare dintre
datele specificate in sectiunea 2.06 a acestui acord, Imprumutatul va plati
dobanda acumulata la capitalul nerambursat pe parcursul perioadei de dobanda
precedente, calculata la ratele aplicabile pe parcursul perioadei de dobanda
respective;
b) imediat ce este posibil, dupa sfarsitul fiecarui trimestru, Banca va
notifica Imprumutatului costul imprumuturilor calificate, stabilit pentru acel
trimestru;
c) (iii) <<trimestru>> inseamna o perioada de 3 luni, incepand
cu 1 ianuarie, 1 aprilie, 1 iulie sau 1 octombrie ale unui an
calendaristic."
Sectiunea 2.06. - Dobanda si alte costuri vor fi platite, semianual, la 15
iunie si 15 decembrie in fiecare an.
Sectiunea 2.07. - Imprumutatul va rambursa capitalul imprumutului, conform
graficului de amortizare specificat in anexa nr. 3 la prezentul acord.
Art. 3
Executarea Proiectului
Sectiunea 3.01. - Imprumutatul se obliga sa indeplineasca obiectivele
Proiectului, asa cum sunt stabilite in anexa nr. 2 la prezentul acord; in acest
scop, va realiza proiectul prin MEN (ca agentie de implementare), cu maxima
diligenta si eficienta si in conformitate cu practici adecvate administrative,
financiare, economice, ingineresti si privind mediul inconjurator, si va
asigura, cu promptitudinea ceruta, fondurile, facilitatile, serviciile si alte
resurse necesare pentru Proiect.
Sectiunea 3.02. - Cu exceptia cazului in care Banca nu va stabili altfel,
achizitionarea bunurilor, a lucrarilor si a serviciilor de consultanta necesare
Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului vor fi guvernate
de prevederile anexei nr. 4 la prezentul acord.
Sectiunea 3.03. - Pentru scopul sectiunii 9.08 din Conditiile generale si
fara nici o limitare la acestea, Imprumutatul:
a) va pregati, pe baza instructiunilor acceptabile Bancii, si va furniza
Bancii, intr-un interval de 6 (sase) luni de la data limita de tragere sau la o
alta data ulterioara, asa cum a fost stabilita in acest scop, de comun acord,
intre Banca si Imprumutat, un plan pentru desfasurarea viitoare a Proiectului;
si
b) va acorda Bancii posibilitatea de a se consulta cu Imprumutatul in
legatura cu planul respectiv.
Sectiunea 3.04. - Imprumutatul:
a) va urmari criteriile, procedurile si standardele de proiectare,
convenite cu Banca, referitoare la: (i) reabilitarea, modernizarea si dotarea
cu mobilier a scolilor in cadrul partii A a Proiectului; si (ii) prioritizarea
reabilitarii, modernizarii si dotarii cu mobilier a acestor scoli; si
b) va prezenta Bancii, spre aprobare, orice modificare propusa la aceste
criterii, proceduri si standarde de proiectare mentionate mai sus, inainte ca
astfel de modificari sa fie introduse.
Sectiunea 3.05. - Imprumutatul:
a) pana la data de 30 aprilie 2000, va prezenta Bancii, spre analiza, un
proiect de studiu cu recomandari privind alternative ale metodelor de alocare
eficienta pentru cheltuielile de intretinere ale unitatilor scolare din
invatamantul preuniversitar;
b) imediat dupa aceea, va finaliza studiul mentionat si recomandarile
acestuia, luand in considerare comentariile Bancii; si
c) va aduce la indeplinire recomandarile acestui studiu, in conformitate cu
termenele stabilite.
Sectiunea 3.06. - Imprumutatul va lua toate masurile necesare ce tin de
competenta sa, pentru a se asigura ca:
a) pentru fiecare an fiscal, incepand cu anul fiscal al Imprumutatului -
2001 -, alocatiile bugetare permit intretinerea adecvata a scolilor
reabilitate, modernizate si dotate cu mobilier in cadrul partii A a
Proiectului; si ca
b) astfel de alocatii bugetare sunt utilizate in scopurile propuse.
Sectiunea 3.07. - Imprumutatul:
a) va mentine politicile si procedurile adecvate pentru a-i permite sa
monitorizeze si sa evalueze permanent realizarea Proiectului si a obiectivelor
acestuia, in conformitate cu indicatorii acceptabili Bancii*);
b) va pregati, conform termenilor de referinta satisfacatori Bancii, si va
furniza Bancii, la data sau in jurul datei de 30 aprilie 2000, un raport care
sa cuprinda rezultatele monitorizarii si ale evaluarii activitatilor realizate
conform paragrafului a) al acestei sectiuni, privind progresul obtinut in
realizarea Proiectului, pe parcursul perioadei precedente datei acestui raport,
si care sa stabileasca masurile recomandate pentru a asigura realizarea
eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia pe parcursul
perioadei urmatoare; si
c) va analiza, impreuna cu Banca, la data de 31 august 2000 sau la o data
ulterioara, care va fi solicitata de Banca, raportul specificat in paragraful
b) al acestei sectiuni si, ulterior, va lua toate masurile necesare pentru a
asigura realizarea eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor
acestuia, pe baza concluziilor si a recomandarilor acestui raport si a
punctelor de vedere ale Bancii in aceasta problema.
-----------------
1) Se va specifica in scrisoarea aditionala.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01.
a) Imprumutatul va tine sau va face sa fie tinute inregistrari si conturi
adecvate, care sa reflecte, in conformitate cu practicile contabilitatii,
operatiunile, resursele si cheltuielile, referitoare la Proiect, ale
departamentelor si ale agentiilor Imprumutatului, responsabile cu realizarea
Proiectului sau a oricarei parti a acestuia;
b) Imprumutatul:
(i) va tine evidentele si conturile la care se face referire in paragraful
a) al acestei sectiuni, inclusiv acelea pentru contul special, pentru fiecare
an fiscal auditat, in conformitate cu principiile de audit corespunzatoare,
aplicate, in mod consecvent, de catre auditori independenti, acceptati de catre
Banca;
(ii) va furniza Bancii, de indata ce este posibil, dar in nici un caz nu
mai tarziu de 6 (sase) luni de la sfarsitul fiecarui an fiscal, raportul de
audit intocmit de catre auditorii mentionati anterior, avand aria de cuprindere
si detalierea pe care Banca le va fi cerut in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii alte informatii privind inregistrarile, conturile
si auditul aferent acestora, asa cum Banca le va solicita, periodic, in mod
rezonabil;
c) pentru toate cheltuielile pentru care tragerile din contul de imprumut
au fost efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul:
(i) va tine sau va face sa fie tinute, in conformitate cu paragraful a) al
acestei sectiuni, inregistrari si conturi care sa reflecte astfel de cheltuieli;
(ii) va pastra, cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de audit
pentru anul in care s-a facut ultima tragere din contul de imprumut, toate
documentele (contracte, comenzi, facturi, note de plata, chitante si alte
documente), care evidentiaza astfel de cheltuieli;
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa examineze aceste documente; si
(iv) va asigura ca astfel de documente si conturi sunt incluse in auditul
anual, la care se face referire in paragraful b) al acestei sectiuni, si ca
raportul acestui audit contine o opinie separata a auditorilor mentionati, din
care sa rezulte ca declaratiile de cheltuieli prezentate spre aprobare pe
parcursul acelui an fiscal, impreuna cu procedurile si controalele interne
implicate in pregatirea lor, pot fi folosite ca fundamentare a cererilor de
tragere aferente.
Art. 5
Clauze asiguratorii pentru Banca
Sectiunea 5.01. - Conform sectiunii 6.02 (1) a Conditiilor generale, sunt
specificate urmatoarele elemente suplimentare, si anume:
a) coroborat cu paragraful b) al acestei sectiuni:
(i) dreptul Imprumutatului de a trage sume din orice grant sau imprumut,
acordat Imprumutatului pentru finantarea Proiectului, va fi fost suspendat,
anulat sau terminat, total sau partial, conform termenilor prevazuti in acord;
(ii) orice astfel de imprumut va fi datorat si platibil inainte de scadenta
convenita;
b) paragraful a) al acestei sectiuni nu se va aplica, daca Imprumutatul
demonstreaza Bancii ca:
(i) o astfel de suspendare, anulare, terminare sau plata anticipata nu este
datorata neindeplinirii de catre Imprumutat a oricarei obligatii asumate in
cadrul acestui acord; si
(ii) fonduri adecvate pentru Proiect sunt disponibile Imprumutatului din
alte surse, in termenii si conditiile conforme cu obligatiile asumate de
Imprumutat in cadrul acestui acord.
Sectiunea 5.02. - Conform sectiunii 7.01 (h) a Conditiilor generale este
specificata urmatoarea situatie suplimentara si anume ca va aparea situatia
specificata la sectiunea 5.01 a) (ii) a acestui acord, coroborata cu
prevederile sectiunii 5.01 b) a acestui acord.
Art. 6
Data intrarii in efectivitate. Terminare
Sectiunea 6.01. - Urmatorul eveniment este specificat drept conditie
suplimentara pentru intrarea in efectivitate a acordului de imprumut, in
intelesul sectiunii 12.01 (c) din Conditiile generale, si anume ca Acordul de
imprumut F.D.S.C.E. a fost executat si remis si ca toate conditiile precedente
intrarii sale in efectivitate sau dreptul Imprumutatului de a face trageri din
acesta, exceptand intrarea in efectivitate a prezentului acord de imprumut, au
fost indeplinite.
Sectiunea 6.02. - Termenul de 120 (o suta douazeci) de zile de la data
semnarii prezentului acord este specificat, prin prezenta, pentru scopurile
sectiunii 12.04 din Conditiile generale.
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului. Adrese
Sectiunea 7.01. - Ministerul Finantelor al Imprumutatului este desemnat ca
reprezentant al Imprumutatului, pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile
generale.
Sectiunea 7.02. - Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile
sectiunii 11.01. din Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor Nr. 17
Bucuresti
Romania
Telex: 11230
Pentru Banca:
International Bank for Reconstruction and
Development
1818 H Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
United States of America
Adresa telegrafica:
Telex:
INTBAFRAD 248423 (MCI) sau
Washington, D.C. 64145 (MCI)
Drept urmare, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor
legal autorizati, au dispus ca acest acord sa fie semnat in numele lor in
Districtul Columbia, Statele Unite ale Americii, in ziua si anul mentionate la
inceput.
ROMANIA,
prin
reprezentantul autorizat
BANCA INTERNATIONALA PENTRU RECONSTRUCTIE
SI DEZVOLTARE,
prin
vicepresedintele
pentru Regiunea Europa si Asia Centrala
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos precizeaza categoriile de pozitii care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor imprumutului pe fiecare
categorie si procentajul cheltuielilor pentru pozitiile care vor fi astfel
finantate in fiecare categorie:
-----------------------------------------------------------------------
Suma alocata Procentajul
Categoria din imprumut cheltuielilor
(exprimata in ce vor fi
echivalent finantate
dolari S.U.A.)
-----------------------------------------------------------------------
1. Lucrari pentru partea A a 50.000.000 69% pana la 31
Proiectului decembrie 1999
si 47% in
continuare
2. Bunuri:
a) mobilier scolar pentru 4.000.000 74%
partea A a Proiectului;
b) echipament si vehicule 400.000 100% din
pentru partea B a Proiectului. cheltuielile
locale (preturi
franco-uzina) si
82% pentru
cheltuieli locale
pentru alte
articole procurate
local
3. Servicii de consultanta si 100% din
instruire: cheltuielile
externe
a) servicii de consultanta; 7.300.000 82% din
cheltuielile
locale
b) instruire. 200.000 100%
4. Nealocate 8.100.000 -
-----------------------------------------------------------------------
TOTAL: 70.000.000
-----------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuielile in moneda oricarei
tari, alta decat cea a Imprumutatului, pentru bunuri sau servicii furnizate de
pe teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuielile in moneda Imprumutatului,
pentru bunuri sau servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului.
3. Fara sa contravina prevederilor paragrafului 1 de mai sus, nici o
tragere nu va fi efectuata pentru plata cheltuielilor facute anterior datei
incheierii acestui acord.
4. Banca poate cere ca tragerile din contul de imprumut sa se faca pe baza
declaratiilor de cheltuieli pentru cheltuieli aferente:
a) contractelor de bunuri si lucrari care costa, fiecare, mai putin de
300.000 dolari echivalent; si
b) contractelor care costa, fiecare, mai putin de 100.000 dolari
echivalent, pentru angajarea firmelor de consultanta, si care costa, fiecare,
50.000 dolari echivalent, pentru angajarea consultantilor individuali, in
termenii si conditiile pe care Banca le va specifica Imprumutatului printr-o
notificare.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele Proiectului sunt: a) reabilitarea, modernizarea si dotarea cu
mobilier a scolilor preuniversitare, prin aceasta asigurandu-se siguranta
cladirilor scolilor, in ceea ce priveste pericolul iminent al prabusirii, si
atenuand dezavantajele procesului educational pentru elevii acestor scoli; si
b) imbunatatirea capacitatii institutionale a M.E.N., la nivel national si
judetean, de planificare, dezvoltare si intretinere fizica a unitatilor publice
de educatie.
Proiectul cuprinde urmatoarele parti, sub rezerva acelor modificari care
pot fi convenite periodic intre Imprumutat si Banca, in scopul realizarii
acestor obiective.
Partea A - Reabilitarea scolilor
Furnizarea de bunuri, lucrari si servicii de consultanta pentru
reabilitarea, modernizarea si dotarea cu mobilier a aproximativ 900 (noua sute)
de scoli preuniversitare.
Partea B - Imbunatatirea capacitatii institutionale
Furnizarea de bunuri, servicii de consultanta si instruire pentru
sprijinirea Imprumutatului de a imbunatati capacitatea M.E.N., la nivel
national si judetean, pentru: a) planificarea, implementarea si conducerea
programelor de reabilitare si de dezvoltare a scolilor Imprumutatului; si b)
conducerea si intretinerea fizica a unitatilor publice de invatamant.
* * *
Se preconizeaza ca Proiectul sa fie terminat pana la data de 31 iulie 2002.
ANEXA 3
GRAFICUL DE AMORTIZARE
------------------------------------------------------------
Rambursarea ratelor de capital
Data scadentei - exprimate in dolari S.U.A. - *)
------------------------------------------------------------
15 decembrie 2002 1.390.000
15 iunie 2003 1.435.000
15 decembrie 2003 1.485.000
15 iunie 2004 1.535.000
15 decembrie 2004 1.585.000
15 iunie 2005 1.640.000
15 decembrie 2005 1.695.000
15 iunie 2006 1.750.000
15 decembrie 2006 1.810.000
15 iunie 2007 1.870.000
15 decembrie 2007 1.930.000
15 iunie 2008 1.995.000
15 decembrie 2008 2.065.000
15 iunie 2009 2.135.000
15 decembrie 2009 2.205.000
15 iunie 2010 2.280.000
15 decembrie 2010 2.355.000
15 iunie 2011 2.435.000
15 decembrie 2011 2.515.000
15 iunie 2012 2.600.000
15 decembrie 2012 2.685.000
15 iunie 2013 2.775.000
15 decembrie 2013 2.870.000
15 iunie 2014 2.965.000
15 decembrie 2014 3.065.000
15 iunie 2015 3.165.000
15 decembrie 2015 3.275.000
15 iunie 2016 3.385.000
15 decembrie 2016 3.495.000
15 iunie 2017 3.610.000
------------------------------------------------------------
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta sumele in echivalent dolari
S.U.A., stabilite la datele respective de trageri. Vezi Conditiile generale,
sectiunile 3.04 si 4.03.
Prima pentru platile anticipate
Conform sectiunii 3.04 b) a Conditiilor generale, prima platibila pentru
ratele de capital la oricare dintre datele scadente ale imprumutului, care
urmeaza sa fie platit anticipat, va fi procentul specificat mai jos, aplicabil
momentului platii anticipate:
----------------------------------------------------------------------
Momentul platii anticipate Prima
Rata de dobanda (exprimata ca
un procent pe an), aplicabila
imprumutului la data platii
anticipate, inmultita cu:
----------------------------------------------------------------------
Nu mai mult de 3 ani inainte de
scadenta 0,15
Mai mult de 3 ani, dar nu mai
mult de 6 ani inainte de scadenta 0,30
Mai mult de 6 ani, dar nu mai
mult de 11 ani inainte de scadenta 0,55
Mai mult de 11 ani, dar nu mai
mult de 16 ani inainte de scadenta 0,80
Mai mult de 16 ani, dar nu mai
mult de 18 ani inainte de scadenta 0,90
Mai mult de 18 ani inainte de
scadenta 1,00
----------------------------------------------------------------------
ANEXA 4
ACHIZITII SI SERVICII
Sectiunea I - Achizitii de bunuri si lucrari
Partea A - Generalitati
Bunurile si lucrarile vor fi procurate in conformitate cu prevederile
sectiunii I a Ghidului pentru achizitii in cadrul imprumuturilor B.I.R.D si
creditelor A.I.D., publicat de Banca in luna ianuarie 1995 si actualizat in
lunile ianuarie si august 1996, denumit in continuare Ghidul, si cu urmatoarele
prevederi ale sectiunii I a acestei anexe.
Partea B - Licitatia competitiva internationala
1. Cu exceptia celor prevazute in partea C a acestei sectiuni, bunurile si
lucrarile vor fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in
conformitate cu prevederile sectiunii a II-a a Ghidului si ale paragrafului 5
al anexei nr. 1 la acesta.
2. Urmatoarele prevederi se vor aplica bunurilor si lucrarilor care vor fi
procurate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile
paragrafului 1 al acestei parti B.
a) Preferinte pentru bunuri produse pe plan intern
Pentru bunurile produse pe teritoriul Imprumutatului se vor aplica
prevederile paragrafelor 2.54 si 2.55 ale Ghidului si ale anexei nr. 2 la
acesta.
b) Notificare si publicare
Invitatia pentru precalificare sau licitatie pentru fiecare contract
estimat sa coste 10.000.000 $ echivalent sau mai mult va fi facuta publica in
conformitate cu procedurile aplicabile contractelor mari din cadrul
paragrafului 2.8 al Ghidului.
Partea C - Alte proceduri de achizitie
1. Licitatie competitiva locala
Lucrarile estimate sa coste mai putin de 1.000.000 $ echivalent pe
contract, pana la o suma totala care sa nu depaseasca 92.500.000 $ echivalent
(aceasta suma incluzand suma totala maxima pentru lucrari care pot fi procurate
in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile partii C. 5 a
acestei anexe) si bunurile din categoria 2 a) a anexei nr. 1 la prezentul
acord, estimate sa coste mai putin de 300.000 $ echivalent pe contract, pana la
o suma totala care sa nu depaseasca 5.000.000 $ echivalent (aceasta suma
incluzand suma totala maxima pentru bunurile din categoria 2 a) a anexei nr. 1
la prezentul acord, care pot fi procurate in cadrul contractelor adjudecate in
conformitate cu prevederile partii C. 3 a acestei anexe), pot fi procurate in
cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafelor 3.3
si 3.4 ale Ghidului.
2. Cumparare internationala
Bunurile din categoria 2 b) a anexei nr. 1 la prezentul acord, estimate sa
coste mai putin de 300.000 $ echivalent pe contract, pana la o suma totala care
sa nu depaseasca 300.000 $ echivalent, pot fi procurate, in cadrul contractelor
adjudecate pe baza procedurilor de cumparare internationala, in conformitate cu
prevederile paragrafelor 3.5 si 3.6 ale Ghidului.
3. Cumparare locala
Bunurile din categoria 2 a) a anexei nr. 1 la prezentul acord, estimate sa
coste mai putin de 30.000 $ echivalent pe contract, pana la o suma totala care
sa nu depaseasca 1.500.000 $ echivalent (aceasta suma fiind inclusa in suma
totala maxima pentru bunurile din categoria 2 a) a anexei nr. 1 la prezentul
acord, care pot fi procurate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate
cu prevederile partii C.1 a acestei anexe), si bunurile din categoria 2 b) a
anexei nr. 1 la prezentul acord, estimate sa coste mai putin de 30.000 $
echivalent pe contract, pana la o suma totala care sa nu depaseasca 100.000 $
echivalent, pot fi procurate in cadrul contractelor adjudecate pe baza
procedurilor de cumparare locala, in conformitate cu prevederile paragrafelor
3.5 si 3.6 ale Ghidului.
4. Contractare directa
Programe de calculator, carti si alte bunuri, care sunt de natura deosebita
si care costa in total 100.000 $ echivalent sau mai putin, pot fi procurate in
conformitate cu prevederile paragrafului 3.7 al Ghidului, cu acordul prealabil
al Bancii.
5. Achizitii de lucrari mici
Lucrarile estimate sa coste mai putin de 70.000 $ echivalent pe contract,
pana la o suma totala care sa nu depaseasca 5.500.000 $ echivalent (aceasta
suma fiind inclusa in suma totala maxima pentru lucrarile care pot fi procurate
in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile partii C. 1 a
acestei anexe), pot fi procurate prin contracte adjudecate pe suma globala si
la pret fix, pe baza cotatiilor obtinute de la 3 (trei) contractanti locali
calificati, ca raspuns la invitatia primita in scris. Invitatia va include o
descriere detaliata a lucrarilor, inclusiv specificatiile de baza, data
solicitata pentru terminarea lucrarii, o forma initiala de contract, acceptata
de Banca, si desene relevante, unde este cazul. Adjudecarea va fi facuta in
favoarea contractantului care ofera cele mai mici cotatii de pret pentru
lucrarea ceruta si care are experienta si resursele necesare terminarii in bune
conditii a contractului.
Partea D - Analiza Bancii privind deciziile de achizitii
1. Planificarea achizitiilor
Inaintea transmiterii invitatiilor pentru precalificarea la licitatie sau
pentru licitatii de contracte, planul de achizitie propus pentru Proiect va fi
remis Bancii pentru analiza si aprobare, in conformitate cu prevederile
paragrafului 1 al anexei nr. 1 la Ghid. Achizitionarea tuturor bunurilor si
lucrarilor va fi efectuata in conformitate cu acel plan de achizitie care va fi
fost aprobat de Banca si cu prevederile paragrafului mentionat mai sus.
2. Analiza prealabila
a) In ceea ce priveste: (i) contractele adjudecate in conformitate cu
prevederile sectiunii I, partea B a acestei anexe; (ii) primul contract pentru
lucrari, pentru fiecare judet, adjudecat in conformitate cu prevederile
sectiunii 1, partea C a acestei anexe; si (iii) primul contract adjudecat
pentru bunuri, in conformitate cu prevederile sectiunii I, partea C. 1 a
acestei anexe, se vor aplica procedurile paragrafelor 2 si 3 ale anexei nr. 1
la Ghid.
b) In ceea ce priveste primul contract adjudecat in conformitate cu
prevederile sectiunii I partea C. 2 a acestei anexe, se vor aplica urmatoarele
proceduri:
(i) inaintea selectiei oricarui furnizor in cadrul procedurilor de
cumparare internationala, Imprumutatul va furniza Bancii un raport privind
compararea si evaluarea cotatiilor primite; si
(ii) vor fi aplicate procedurile prevazute in paragrafele 2 f), 2 g) si 3
ale anexei nr. 1 la Ghid.
3. Postanaliza
In ceea ce priveste fiecare contract neguvernat de paragraful 2 al acestei
parti, vor fi aplicate prevederile paragrafului 4 al anexei nr. 1 la Ghid.
Sectiunea a II-a - Angajarea consultantilor
Partea A - Generalitati
Serviciile de consultanta vor fi angajate in conformitate cu prevederile
"Introducerii" si sectiunii a IV-a a Ghidului: "Selectia si
angajarea consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale", publicat
de Banca in luna ianuarie 1997 (Ghidul consultantilor) si cu urmatoarele
prevederi ale sectiunii a II-a a acestei anexe.
Partea B - Selectia pe baza costului si a calitatii
Cu exceptia celor prevazute in partea C a acestei sectiuni, serviciile
consultantilor vor fi angajate pe baza contractelor adjudecate in conformitate
cu prevederile sectiunii a II-a a Ghidului consultantilor, paragrafului 3 al
anexei nr. 1 la acesta, ale anexei nr. 2 la acesta si ale paragrafelor 3.13 -
3.18 ale acestuia, aplicabile selectiei consultantilor pe baza costului si
calitatii.
Partea C - Alte proceduri de selectie a consultantilor
1. Selectia pe baza unui buget fix:
Serviciile din cadrul partii B a) a Proiectului, altele decat cele pentru
specialistii in harti scolare, specialistii pentru managementul Proiectului,
specialistii in achizitii si specialistii in managementul intretinerii, pot fi
procurate pe baza de contracte adjudecate, in conformitate cu prevederile paragrafelor
3.1 si 3.5 ale Ghidului consultantilor.
2. Selectia din sursa unica
Serviciile pentru instruire, pana la o suma totala care nu depaseste
200.000 $ echivalent, pot fi procurate in conformitate cu prevederile
paragrafelor 3.8 - 3.11 ale Ghidului consultantilor, cu acordul prealabil al
Bancii.
3. Consultanti individuali
Serviciile pentru specialistii in harti scolare, pentru specialistii in
managementul Proiectului, pentru specialistii in achizitii si pentru
specialistii in managementul intretinerii vor fi procurate in cadrul
contractelor adjudecate consultantilor individuali, in conformitate cu
prevederile paragrafelor 5.1 - 5.3 ale Ghidului consultantilor.
Partea D - Analiza Bancii privind selectia consultantilor
1. Planificarea selectiei
Inaintea transmiterii catre consultanti a oricarei cereri de oferta, planul
propus pentru selectia consultantilor in cadrul Proiectului va fi remis Bancii
pentru analiza si aprobare, in conformitate cu prevederile paragrafului 1 al
anexei nr. 1 la Ghidul consultantilor. Selectia tuturor serviciilor de
consultanta va fi efectuata conform acelui plan de selectie care va fi fost
aprobat de Banca si conform prevederilor paragrafului 1 mentionat.
2. Analiza prealabila
a) In ceea ce priveste primul contract din fiecare judet si fiecare
contract estimat sa coste 100.000 $ echivalent sau mai mult, pentru angajarea
firmelor de consultanta pentru servicii de inginerie si arhitectura, se vor
aplica prevederile paragrafelor 1, 2 [altele decat cele din al treilea
subparagraf al paragrafului 2 a)] si 5 ale anexei nr. 1 la Ghidul
consultantilor.
b) In ceea ce priveste fiecare contract pentru angajarea firmelor de
consultanta pentru audit se vor aplica prevederile paragrafelor 1, 2 [altele
decat cele din al doilea subparagraf al paragrafului 2 a)] si 5 ale anexei nr.
1 la Ghidul consultantilor.
c) In ceea ce priveste primele trei contracte pentru angajarea
consultantilor individuali, calificarea, experienta, termenii de referinta si
termenii de angajare ai consultantilor vor fi remise Bancii pentru analiza
prealabila si aprobare. Contractul va fi adjudecat doar dupa ce aceasta va fi
fost acordata.
3. Postanaliza
In ceea ce priveste fiecare contract neguvernat de prevederile paragrafului
2 al acestei parti, vor fi aplicate procedurile stabilite in paragraful 4 al
anexei nr. 1 la Ghidul consultantilor.
ANEXA 5
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile 1, 2 si 3, prevazute
in tabelul paragrafului 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile referitoare la
costurile rezonabile pentru bunurile si serviciile necesare Proiectului si care
vor fi finantate din sumele imprumutului, alocate periodic pe categorii
eligibile, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord; si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma echivalenta cu 5.000.000 $,
care va fi trasa din contul imprumutului si depozitata in contul special,
conform paragrafului 3 a) al acestei anexe, cu conditia ca, totusi, daca Banca
nu va conveni altfel, alocatia autorizata sa fie limitata la o suma echivalenta
cu 2.500.000 $, pana cand suma totala a tragerilor din contul imprumutului,
plus suma totala a tuturor angajamentelor speciale nerambursate, asumate de
Banca, conform sectiunii 5.02 a Conditiilor generale, va fi egala sau va depasi
5.000.000 $ echivalent.
2. Platile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuielile
eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovada, satisfacatoare pentru ea, ca a fost
deschis, in mod corespunzator, contul special, tragerile pentru alocatia
autorizata si urmatoarele trageri pentru realimentarea contului special vor fi
efectuate dupa cum urmeaza:
a) pentru tragerea alocatiilor autorizate, Imprumutatul va remite Bancii o
cerere sau cereri pentru depozitarea in contul special a unei sume sau a unor
sume care sa nu depaseasca valoarea totala a alocatiei autorizate. Pe baza unei
sau unor astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, trage din contul
imprumutului si depune in contul special acea suma sau acele sume pe care
Imprumutatul le va fi solicitat;
b) (i) pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va remite Bancii
cereri pentru depozite in contul special, la acele intervale de timp pe care
Banca le va specifica;
(ii) inainte de sau la momentul efectuarii unor astfel de cereri,
Imprumutatul va remite Bancii documentele si alte evidente cerute conform
paragrafului 4 al acestei anexe, pentru plata sau platile cu privire la care
realimentarea este solicitata. Pe baza fiecarei astfel de cereri, Banca, in
numele Imprumutatului, va efectua trageri din contul imprumutului si va
depozita in contul special acea suma pe care Imprumutatul o va fi cerut si care
va fi fost fundamentata prin documentele mentionate si prin alte evidente
pentru a fi platita din contul special pentru cheltuieli eligibile. Toate aceste
depozite vor fi trase de Banca din contul imprumutului, pentru respectivele
categorii eligibile si la valoarea respectiva echivalenta, asa cum va fi fost
justificat prin documentele mentionate si alte evidente.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul, la acele intervale de timp pe care Banca le va fi solicitat in
mod rezonabil, va remite Bancii acele documente si alte evidente care sa
demonstreze ca acea plata a fost efectuata exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii
nu i se va cere sa efectueze noi depozite in contul special:
a) daca, in orice moment, Banca va fi stabilit ca toate tragerile
ulterioare ar trebui efectuate de Imprumutat direct din contul imprumutului in
conformitate cu prevederile art. V al Conditiilor generale si ale paragrafului
a) al sectiunii 2.02 a acestui acord;
b) daca imprumutatul nu isi va indeplini obligatia de a remite Bancii, in
cadrul perioadei specificate in sectiunea 4.01 b) (ii) a acestui acord, oricare
dintre rapoartele de audit cerute, pentru a fi remise Bancii, in conformitate
cu prevederile sectiunii mentionate, referitoare la auditarea inregistrarilor
si conturilor pentru contul special;
c) daca, in orice moment, Banca va fi notificat Imprumutatului intentia de
suspendare, totala sau partiala, a dreptului Imprumutatului de a face trageri
din contul imprumutului, conform prevederilor sectiunii 6.02 a Conditiilor
generale; sau
d) atunci cand suma totala netrasa din imprumut, alocata categoriilor
eligibile, minus suma totala a tuturor angajamentelor speciale nerambursate,
asumate de Banca, conform sectiunii 5.02 a Conditiilor generale, referitoare la
Proiect, va fi egala cu echivalentul dublului sumei alocatiei autorizate.
Dupa aceea tragerea din contul imprumutului a sumelor ramase netrase din
imprumut, alocate pentru categorii eligibile, va urma acele proceduri pe care
Banca le va specifica printr-o notificare transmisa Imprumutatului. Astfel de
trageri ulterioare vor fi efectuate numai dupa ce si in masura in care Banca va
fi fost convinsa ca toate sumele ramase in depozit in contul special, la data
unei astfel de notificari, vor fi utilizate pentru efectuarea platilor pentru
cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va fi stabilit, in orice moment, ca vreo plata din contul
special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila
conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau (ii) nu a fost justificata prin
documentele remise Bancii, Imprumutatul, imediat dupa primirea notificarii din
partea Bancii: (A) va remite acele documente suplimentare pe care Banca le
poate solicita; sau (B) va depune in contul special (sau daca Banca va solicita
astfel, va restitui Bancii) o suma egala cu suma unei astfel de plati sau a
unei parti din aceasta, care nu este eligibila sau nu este justificata. Daca
Banca nu va conveni altfel, nu se vor mai face noi depozite de catre Banca in
contul special, pana cand Imprumutatul nu va fi remis acele documente sau nu va
fi facut acea depunere sau restituire, dupa caz.
b) Daca Banca va fi constatat, la un moment dat, ca vreo suma neutilizata
din contul special nu va fi necesara pentru a acoperi platile viitoare pentru
cheltuieli eligibile, Imprumutatul, imediat dupa primirea notificarii de la
Banca, va restitui Bancii acea suma neutilizata.
c) Imprumutatul poate, dupa notificarea Bancii, sa restituie Bancii toate
sau o parte din fondurile depozitate in contul special.
d) Restituirile catre Banca, efectuate conform paragrafelor 6 a), b) si c)
ale acestei anexe, vor fi creditate in contul imprumutului, pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile corespunzatoare
ale acestui acord, inclusiv ale Conditiilor generale.