ORDONANTA
URGENTA Nr. 67 din 27 iunie 2007
privind aplicarea
principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor
profesionale de securitate sociala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 29 iunie 2007
Având în vedere că România, în calitate de stat membru
al Uniunii Europene, are conform legislaţiei comunitare obligaţia de a
transpune în totalitate acquis-ul comunitar începând cu data de 1 ianuarie
2007,
ţinând cont de cerinţele Uniunii Europene privind
necesitatea implementării principiului egalităţii de şanse între femei şi
bărbaţi pentru a asigura dezvoltarea unei societăţi democratice şi tolerante,
precum şi în urma consultărilor cu experţii Comisiei Europene, se impune
adoptarea unor măsuri imediate prin care să se poată realiza aplicarea
principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în cadrul schemelor
profesionale de securitate socială.
Luând în considerare că toate aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează
măsurile pentru aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţi şi
femei, denumit în continuare principiul egalităţii de tratament, în
schemele profesionale de securitate socială.
Art. 2. - In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) scheme profesionale
de securitate socială - schemele al căror scop
este de a furniza salariaţilor sau persoanelor care desfăşoară activităţi independente
dintr-o întreprindere ori grup de întreprinderi, un domeniu de activitate
economică, sector profesional sau grup de sectoare prestaţii menite să
suplimenteze ori să înlocuiască prestaţiile prevăzute de sistemul general
public de securitate socială, indiferent dacă apartenenţa la aceste scheme este
obligatorie sau facultativă;
b) principiul egalităţii
de tratament - lipsa
oricărui tratament discriminatoriu, direct sau indirect, pe criteriul de sex,
în special prin referirea la starea civilă sau familială;
c) tratament discriminatoriu - orice excludere, restricţie ori diferenţă de tratament, direct sau
indirect, între femei şi bărbaţi.
Art. 3. - Criteriile de încadrare a unei scheme de
securitate socială ca schemă profesională sunt:
a) se referă la o categorie particulară de lucrători;
b) este direct legat de perioada de serviciu;
c) pensia este calculată prin raportare la ultimul
salariu/media ultimelor salarii ale lucrătorului.
Art. 4. - Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică
populaţiei active, inclusiv persoanelor care desfăşoară activităţi
independente, persoanelor a căror activitate este întreruptă de boală,
maternitate, accident sau şomaj involuntar, persoanelor care caută un loc de
muncă, pensionarilor, persoanelor cu handicap, persoanelor care au dobândit o
invaliditate, precum şi celor care revendică drepturile în numele lor, în
condiţiile legii.
Art. 5. - Prezenta ordonanţă de
urgenţă se aplică:
a) schemelor profesionale de securitate socială care
asigură protecţia în caz de boală, invaliditate, bătrâneţe, inclusiv pensionare
anticipată, accident de muncă, boală profesională, şomaj;
b) schemelor profesionale de
securitate socială care prevăd alte prestaţii sociale, în bani sau în natură,
în special prestaţii de urmaş
şi alocaţii familiale, dacă aceste prestaţii sunt destinate salariaţilor şi
constituie în acest fel avantaje plătite de angajator salariatului ca urmare a
activităţii profesionale a acestuia.
Art. 6. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă nu se aplică:
a) contractelor individuale de asigurări sociale ale
persoanelor care desfăşoară activităţi independente;
b) schemelor de securitate
socială ale persoanelor care desfăşoară activităţi independente, care au un
singur membru;
c) contractelor de asigurare la care angajatorul nu
este parte, în cazul salariaţilor;
d) dispoziţiilor opţionale ale schemelor profesionale
de securitate socială oferite participanţilor în mod individual pentru a le
garanta fie prestaţii suplimentare, fie alegerea datei de începere a furnizării
prestaţiilor normale pentru persoanele care desfăşoară activităţi independente
sau o alegere între mai multe prestaţii;
e) schemelor profesionale de securitate socială, în
măsura în care prestaţiile sunt finanţate de salariaţi sau de persoanele care
desfăşoară activităţi independente prin contribuţii plătite pe baze voluntare.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu împiedică un
angajator să acorde persoanelor care au atins deja vârsta de pensionare pentru
a obţine o pensie în temeiul unei scheme profesionale, dar care nu au atins
vârsta de pensionare pentru a obţine pensia pentru limită de vârstă, stabilită
conform legii care reglementează sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, un supliment de pensie, al cărui scop este de a egaliza sau
de a face aproape egală suma totală a prestaţiei plătite acestor persoane în
raport cu suma plătită persoanelor de alt sex aflate în aceeaşi situaţie, care
au ajuns deja la vârsta de pensionare legală, până când persoanele care
beneficiază de supliment ajung la vârsta de pensionare legală.
Art. 7. - (1) Principiul egalităţii de tratament
implică absenţa oricărei discriminări directe sau indirecte pe criteriul de
sex, cu referire în special la starea civilă sau familială, mai ales în privinţa:
a) domeniului de aplicare a schemelor profesionale de
securitate socială şi a condiţiilor de acces la acestea;
b) obligaţiei de a contribui
şi a calculului contribuţiilor;
c) calculului prestaţiilor, inclusiv al prestaţiilor
suplimentare datorate soţului/soţiei sau persoanelor aflate în întreţinere,
precum şi a condiţiilor ce privesc durata şi menţinerea dreptului la prestaţii.
(2) Principiul egalităţii de tratament nu aduce
atingere dispoziţiilor referitoare la protecţia femeii în caz de maternitate,
prevăzute de lege şi de contractele colective de muncă aplicabile.
Art. 8. - (1) Dispoziţii contrare principiului
egalităţii de tratament sunt cele bazate pe criteriul de sex, direct sau
indirect, în special prin referire la starea civilă ori familială, care
stabilesc:
a) persoanele care pot participa la o schemă
profesională de securitate socială;
b) natura obligatorie sau
facultativă a participării la o schemă profesională de securitate socială;
c) reguli diferite cu privire la vârsta de intrare în
schema profesională de securitate socială, perioada minimă de încadrare în
muncă sau calitatea de membru al schemei profesionale;
d) reguli diferite, cu excepţia celor prevăzute la
lit. h) şi i), pentru rambursarea contribuţiilor atunci când un salariat sau o
persoană care desfăşoară activităţi independente părăseşte o schemă
profesională de securitate socială fără să fi îndeplinit condiţiile care îi
garantează un drept ulterior la prestaţii pe termen lung;
e) condiţii diferite pentru acordarea prestaţiilor
sau limitarea acestor prestaţii la salariaţii de un anumit sex sau persoanele
de un anumit sex care desfăşoară activităţi independente;
f) vârste de pensionare diferite;
g) suspendarea menţinerii sau dobândirii de drepturi
pe perioadele de concediu de maternitate ori de concediu pentru motive
familiale, care sunt acordate prin lege sau acord şi sunt plătite de către
angajator;
h) niveluri diferite de prestaţii, cu excepţia cazului
în care este necesar să se ia în considerare factorii de calcul actuarial care
diferă în funcţie de sex, în cazul schemelor profesionale de securitate socială
cu contribuţii definite;
i) niveluri diferite pentru contribuţiile salariaţilor
sau ale persoanelor care desfăşoară activităţi independente;
j) niveluri diferite pentru
contribuţiile angajatorilor, cu excepţia cazului schemelor profesionale de
securitate socială cu contribuţii definite, dacă obiectivul este de a egaliza
suma prestaţiilor finale ori de a le face cât mai apropiate pentru ambele sexe,
sau a cazului schemelor profesionale de securitate socială cu prestaţii
definite, finanţate prin capitalizare, în care contribuţiile angajatorului sunt
menite să asigure caracterul adecvat al fondurilor necesare pentru a acoperi
costurile prestaţiilor;
k) standarde diferite sau
aplicabile numai salariaţilor de un anumit sex ori persoanelor de un anumit sex
care desfăşoară activităţi independente, cu excepţia celor prevăzute la lit. h)
şi i), în ceea ce priveşte garantarea sau reţinerea dreptului la prestaţii
ulterioare atunci când salariatul ori persoana care desfăşoară activităţi
independente părăseşte schema profesională de securitate socială.
(2) Administratorii schemelor profesionale de
securitate socială trebuie să respecte principiul egalităţii de tratament în
procesul de furnizare a prestaţiilor.
Art. 9. - Dispoziţiile contrare principiului egalităţii
de tratament din următoarele acte normative: Legea nr. 80/1995 privind statutul
cadrelor militare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995, cu
modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
36/2003 privind sistemul de pensionare a membrilor personalului diplomatic şi
consular, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 376 din 2 iunie 2003, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 595/2003, Legea nr. 179/2004 privind
pensiile de stat şi alte drepturi de asigurări sociale ale poliţiştilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, cu modificările ulterioare, Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de
specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.197 din 14 decembrie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 96/2006 privind Statutul
deputaţilor şi senatorilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006,
cu completările ulterioare, şi Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului
public parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu
modificările ulterioare, precum şi din alte acte normative, din contractele
colective, din regulamentele întreprinderilor sau din orice alte aranjamente
referitoare la schemele profesionale de securitate socială, vor fi modificate
până în data de 30 septembrie 2007 astfel încât să se asigure aplicarea
efectivă a principiului egalităţii de tratament în aceste scheme cel mai târziu
la data de 31 decembrie 2008, în caz contrar prevederile respective devenind
inaplicabile.
Art. 10. - Autorităţile competente nu vor acorda
autorizaţie, respectiv nu vor permite funcţionarea schemelor profesionale de
securitate socială care cuprind dispoziţii contrare principiului egalităţii de
tratament.
Art. 11. - Drepturile şi obligaţiile persoanelor care
desfăşoară activităţi independente derivate din calitatea de membru la o schemă
profesională de securitate socială rămân nemodificate în perioada în care
schema respectivă de securitate socială va fi revizuită în vederea
compatibilizării sale cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 12. - Sunt exceptate de la aplicarea principiului
egalităţii de tratamente schemele profesionale de securitate socială pentru
persoanele care desfăşoară activităţi independente, în ceea ce priveşte
stabilirea vârstei pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă şi în ceea
ce priveşte pensia de urmaş.
Art. 13. - Dacă femeile şi bărbaţii solicită să li se
aplice în aceleaşi condiţii un sistem flexibil în ceea ce priveşte vârsta de
pensionare, aceasta nu încalcă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 14. - (1) Orice persoană
care se consideră vătămată ca urmare a neaplicării prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă are dreptul de a se adresa instanţelor judecătoreşti
competente, direct sau după sesizarea autorităţilor abilitate cu aplicarea şi
controlul aplicării legislaţiei privind egalitatea de şanse şi tratament între
femei şi bărbaţi.
(2) Autoritatea abilitată responsabilă, atât la nivel
central, cât şi la nivel teritorial, în numele şi în contul statului, de
aplicarea legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile şi alte
venituri ale bugetului de stat este, potrivit legii, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală.
Art. 15. - Inaintarea unei sesizări sau a unei
reclamaţii la nivelul unităţii ori depunerea unei plângeri la instanţele
judecătoreşti competente de către un salariat, în vederea aplicării
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, nu poate constitui motiv pentru
concedierea salariatului respectiv.
*
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva
Consiliului nr. 86/378/CEE din 24 iulie 1986 privind aplicarea principiului egalităţii de
tratament între bărbaţi şi femei în regimurile profesionale de securitate
socială, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
225 din 12 august 1986, cu modificările şi completările aduse prin Directiva
Consiliului 96/97/CE din 20 decembrie 1996, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 46 din 17 februarie 1997.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul apărării,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Gheorghiu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat