MEMORANDUM Nr.
0 din 23 ianuarie 2007
intre Guvernul Romaniei,
prin Ministerul Finantelor Publice, si Fondul European de Investitii privind
programul JEREMIE in Romania
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 573 din 21 august 2007
Intre:
Guvernul Romaniei (GR),
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice (M.F.P.)
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
cod 050741 Bucureşti,
Romania
şi
Fondul European de Investiţii (FEI)
43, avenue J.F Kennedy,
L-2968 Luxembourg,
Luxembourg
(denumite în continuare în mod colectiv părţile).
Avand în vedere următoarele:
I. Comunicarea Comisiei Europene
din iulie 2005 „Politica de coeziune în sprijinul creşterii şi creării de
locuri de muncă, Linii directoare strategice ale Comunităţii 2007-2013"
subliniază importanţa îmbunătăţirii accesului la finanţare pentru dezvoltarea
întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi face referire, în mod special, la necesitatea sporirii
sprijinului acordat companiilor nou-înfiinţate şi microîntreprinderilor, prin
asistenţă tehnică, împrumuturi nerambursabile, precum şi prin alte instrumente,
cum ar fi împrumuturi, capital, capital de risc sau garanţii, şi evidenţiază
valoarea adăugată a asumării unor astfel de acţiuni1) în cooperare cu BEI şi cu FEI;
*) Traducere.
1) COM(2005) 0299, Bruxelles, 5 iulie 2005; Comunicare a
Comisiei Europene.
Politica de coeziune în sprijinul
creşterii şi creării de locuri de muncă, Linii directoare strategice ale
Comunităţii 2007-2013.
II. Comisia Europeană, FEI şi
BEI au întreprins o iniţiativă comună de îmbunătăţire a accesului la finanţare
pentru IMM-uri şi de dezvoltare a microcreditelor în regiuni ale Uniunii
Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională {FEDR), susţinută de Direcţia Generală
de Politică Regională (DG Regio), denumită JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii), şi
această propunere a fost prezentată statelor membre pe data de 11 octombrie
2005;
III. scopul vizat de JEREMIE, în baza art. 44 şi 45
ale Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006, care conţin prevederi generale
referitoare la FEDR, Fondul european social şi la Fondul de coeziune şi abrogă
Regulamentul (CE) nr. 1.260/1999, şi art. 4 al Regulamentului (CE) nr.
1.080/2006 al Parlamentului şi Consiliului European din 5 iulie 2006 referitor
la Fondul European de Dezvoltare Regională, ce abrogă Regulamentul (CE) nr.
1.783/1999 şi Regulamentul CE de implementare a Regulamentului Consiliului nr.
1.083/2006 (împreună reprezentand reglementările privind fondurile structurale), este acela de a mobiliza finanţarea FEDR în
sprijinul IMM-urilor şi scheme financiare cu o abordare strategică flexibilă,
de a capitaliza expertiza FEI în domeniul schemelor financiare şi de a
beneficia de avantajele pe care le prezintă Grupul BEI;
IV. JEREMIE constituie o serie de acţiuni coerente menite să optimizeze utilizarea fondurilor FEDR
pentru îmbunătăţirea accesului la finanţare al IMM-urilor prin instrumente
durabile, adaptate şi de tip revolving, care să meargă dincolo de perioada de
programare 2007-2013 a Uniunii Europene şi care să dezvolte şi să stimuleze
rolul antreprenoriatului în cadrul Uniunii Europene;
V. în urma aderării sale ca
membru deplin al Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2007, Romania va dobandi accesul la resursele FEDR
şi intenţionează să aloce o parte a acestor resurse îmbunătăţirii accesului la
finanţare al IMM-urilor pe cuprinsul întregii ţări;
VI. în urma discuţiilor şi
negocierilor dintre FEI şi Romania, ce au inclus reprezentanţi ai M.F.P, cu privire la cadrul
general şi implementarea iniţiativei JEREMIE, împreună cu Comisia Europeană,
şi, în mod special, cu DG Regio, autorităţile romane şi-au exprimat dorinţa de a stabili instrumentele şi schemele
financiare în cadrul iniţiativei JEREMIE împreună cu FEI;
VII. FEI s-a întalnit cu
reprezentanţi ai mai multor ministere din Romania, inclusiv ai Ministerului Economiei şi Comerţului şi ai
Ministerului Integrării Europene, precum şi cu Agenţia Naţională pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC)
şi îşi propune ca, împreună cu autorităţile
naţionale corespunzătoare, să realizeze o evaluare a mediului de finanţare
pentru IMM-uri în ţară (evaluarea JEREMIE);
VIII. FEI şi GR au convenit să coopereze în termenii
acestui memorandum de înţelegere (Ml) în ceea ce priveşte alocările din fondurile structurale ale Uniunii
Europene în perioada 2007-2013 pentru JEREMIE şi accesul IMM-urilor la
finanţare;
IX. ca urmare a întalnirilor,
analizelor şi evaluărilor diferitelor sarcini implicate în diferitele etape ale
JEREMIE, s-a convenit între FEI şi GR împărţirea cooperării generale în două
faze separate care să acopere următoarele sarcini:
- faza I - identificarea şi
cuantificarea mixului de instrumente financiare şi paşi practici de constituire
a structurilor juridice/organizatorice necesare şi a proceselor;
- faxa II - implementarea
iniţiativei JEREMIE: investirea, monitorizarea, administrarea şi raportarea
fondurilor JEREMIE gestionate.
Prin urmare, s-au convenit următoarele:
1. GR, prin M.F.P. şi prin autorităţile de management (AM), care guvernează programele operaţionale
(PO) relevante, va
desemna FEI ca unic manager al fondului JEREMIE în Romania, definit în
continuare prin mandat de management (Acord de
finanţare). Termenii acestui acord separat şi
mecanismele prin care acesta va fi implementat se anticipează a fi, în general,
în conformitate cu cei descrişi în Condiţiile generale ataşate ca anexă la
acest MÎ.
2. In faza I FEI va completa
rezultatele evaluării JEREMIE, în cooperare cu autorităţile romane competente, prin definirea gamei de instrumente financiare
vizate ce vor fi puse în aplicare în perioada viitoare de programare 2007-2013.
3. Rezultatele preliminare ale acestei activităţi
pregătitoare au fost puse la dispoziţia M.F.P. şi a Comisiei Europene (DG
Regio) prin intermediul unui raport interimar transmis M.F.P. şi DG Regio pe
data de 8 decembrie 2006. Un raport final va fi furnizat cel tarziu pe data de 22 decembrie 2006.
4. Activitatea desfăşurată de FEI în faza I va fi gratuită pentru Romania şi va fi efectuată de DG Regio
împreună cu FEI.
5. Pentru implementarea JEREMIE (faza II), M.F.P. va deschide conturile pentru fondul JEREMIE la o bancă
situată în Romania, conform
indicaţiilor M.F.P., gestionate de FEI şi dedicate finanţării instrumentelor
din schemele financiare prin utilizarea FEDR şi a altor fonduri. M.F.P, posibil
împreună cu alte entităţi ale GR., va fi reprezentat în organismele de
conducere ale fondului JEREMIE, constituit sub forma unui comitet de
investiţii. Procesul de constituire şi de conducere va fi prezentat orientativ
în Condiţiile generale cuprinse în anexa la MÎ şi va fi descris în Acordul de
finanţare.
6. Odată stabilită structura fondului JEREMIE, după
aprobarea instrumentelor JEREMIE de către GR şi de către Comisia Europeană,
finanţarea fondului JEREMIE se va asigura prin plăţi ireversibile efectuate de FEDR, cu o contribuţie
naţională conform PO relevante pentru perioada de programare 2007-2013. Această
contribuţie menţionată anterior poate fi finanţată din împrumuturi acordate de
BEI Romaniei în termeni şi
condiţii ce vor fi discutate şi negociate cu asistenţa FEI, dacă aceasta se
impune.
7. Instrumentele financiare acoperite de Acordul de
finanţare vor fi cele identificate pe parcursul fazei I,
în stransă cooperare cu autorităţile guvernamentale
romane, inclusiv cu M.F.P.
8. Se anticipează că în cursul primului an al
perioadei de programare 2007-2013 în fondul JEREMIE se vor vira aproximativ,
dar nu mai puţin de atat, 100 de milioane euro,
cuprinzand resurse FEDR, precum şi cofinanţarea
asigurată de GR în conformitate cu Regulamentul privind fondurile structurale.
GR ar trebui să ia în considerare posibilitatea de a asigura resurse adiţionale
fondului JEREMIE în perioada 2007-2013, avandu-se în vedere, printre alte elemente, necesităţile de finanţare
ale IMM-urilor identificate în evaluarea JEREMIE. Orice majorare a resurselor
ce vor fi repartizate prin fondul JEREMIE va fi supusă aprobării ambelor părţi.
9. Deoarece plăţile efectuate în contul JEREMIE sunt
considerate a fi ireversibile conform Regulamentului privind fondurile
structurale, resursele alocate conturilor fondului JEREMIE pot fi virate în mai
multe tranşe eşalonate în timp. Este convenit că prima tranşă va fi depusă cat se poate de repede, după aprobarea şi
disponibilizarea de către Comisia Europeană a fondurilor asociate PO relevante.
Este de înţeles faptul că suma primei tranşe se va identifica în Acordul de
finanţare şi că intenţia părţilor este ca aceasta să nu fie mai mică de 100 de
milioane euro.
10. La primirea oricărei tranşe a fondurilor, acestea vor fi imediat plasate într-un cont al fondului JEREMIE pe
numele Romaniei. Toate aceste conturi vor fi
purtătoare de dobandă în
favoarea Romaniei, dobandă ce
va majora finanţarea disponibilă. Conturile fondului JEREMIE vor fi creditate
cu taxe şi alte sume generate de instrumentele utilizate, ce vor fi reciclate
în operaţiuni viitoare prin intermediari financiari selectaţi în conformitate
cu toate condiţiile legale şi de reglementare aplicabile referitoare la
utilizarea fondurilor structurale şi în concordanţă cu PO relevante.
11. Atunci cand solicitările
clienţilor săi şi factori ce ţin de funcţionarea internă justifică acest lucru,
FEI va lua în considerare posibilitatea de a avea o prezenţă locală prin
deschiderea unui nou birou1). Pentru a oferi FEI posibilitatea de a
gestiona în mod adecvat fondul JEREMIE, FEI va analiza deci opţiunea de a avea
o prezenţă în Bucureşti, care să dispună de personal corespunzător. Natura
exactă a prezenţei sale va fi determinată în funcţie de conţinutul şi dimensiunea
Acordului de finanţare. In orice caz, şi în completarea sarcinilor prevăzute la
art. 15 al MÎ, FEI va asigura stransa cooperare cu
sectorul financiar local. FEI va depune toate eforturile necesare pentru a
mobiliza împrumuturi neguvernamentale din partea BEI,
FEI şi din alte surse, în sprijinul iniţiativei JEREMIE în Romania. FEI se angajează să încerce să
maximizeze beneficiul utilizării fondurilor publice pană la cel mai ridicat nivel ce se poate obţine în mod rezonabil şi
care este dezirabil pentru instrumentele financiare respective, prin
participarea la condiţiile de cofinanţare. Aceste condiţii vor fi revizuite
periodic, ţinandu-se cont de
evoluţiile naţionale şi regionale ale pieţelor financiare.
12. FEI va avea dreptul să îşi recupereze costurile activităţilor
pe care le va desfăşura pentru a gestiona fondul JEREMIE. Această recuperare a
costurilor se va calcula pe baza fondurilor agregate gestionate periodic, după
cum se specifică în Acordul de finanţare. Nivelul recuperării costurilor va fi
stipulat în Acordul de finanţare în conformitate cu Regulamentul FEDR şi cu
alte reguli şi instrucţiuni de implementare aplicabile şi nu va depăşi în
niciun caz 2% pe an din suma agregată a fondurilor JEREMIE gestionate.
13. Rolul FEI ca manager al fondului JEREMIE va fi specificat în Acordul de finanţare şi va consta în
principal în următoarele:
• selectarea intermediarilor financiari în care poate
investi fondul JEREMIE, ulterior aprobării acestor investiţii de către
organismele de conducere ale fondului JEREMIE, în conformitate cu liniile
directoare definite în Acordul de finanţare şi cu mecanismele instituţionale
ale fondului JEREMIE;
• negocierea şi stabilirea aranjamentelor contractuale
între fondul JEREMIE şi intermediarii financiari şi, după caz, între intermediarii
financiari şi beneficiarii finali;
• gestionarea tuturor aspectelor operaţionale ale
fondului JEREMIE, cuprinzand
gestionarea participărilor în (sau a altor forme de aranjamente contractuale
cu) intermediarii financiari, realizate periodic de fond, în conformitate cu
Acordul de finanţare şi cu Regulamentul privind fondurile structurale (adică
asigurarea monitorizării şi administrării corespunzătoare a acestor instituţii,
precum şi asigurarea unei raportări satisfăcătoare din partea acestora, în ceea
ce priveşte participările şi contractele);
• consultanţă cu privire la elemente de structurare,
guvernare corporatistă, cele mai bune practici şi audit;
• contact cu autorităţile de la nivel naţional şi
european;
• asistenţă în ceea ce priveşte interpretarea
politicilor şi reglementărilor Uniunii Europene, mai ales a celor referitoare
la ajutorul de stat;
• monitorizarea rezultatelor instrumentelor şi
produselor atat din birou, cat
şi la faţa locului;
• asistenţă şi consiliere tehnică pentru
instituţiile guvernamentale şi intermediarii financiari în aspecte ce ţin de
gestionarea fondului JEREMIE de către FEI;
• monitorizarea, auditul conformării şi raportarea cu
regularitate la M.FP şi la autorităţile de management relevante;
• instruirea intermediarilor şi
a altor terţi pe bază recurentă, în vederea extinderii şi aprofundării
cunoaşterii produselor JEREMIE şi ale IMM-urilorîn Romania;
• alte sarcini ce vor fi convenite de comun acord de
către părţi.
14. In conformitate cu data limită de tragere pentru PO
pentru 2007-2013, Acordul de finanţare va expira pe data de 31 decembrie 2015,
dacă părţile nu convin altfel de comun acord. Acest acord va cuprinde prevederi
adecvate care să permită fiecărei părţi să înceteze Acordul de finanţare şi
înaintea datei de expirare a acestuia în condiţii stabilite.
15. Angajamente ale FEI:
• FEI se angajează să coopereze îndeaproape cu alte
programe şi organizaţii naţionale ce vor fi relevante pentru îndeplinirea
obligaţiilor ce îi revin în ceea ce priveşte gestionarea fondului JEREMIE,
conform indicaţiilor M.FP sau ale autorităţilor de management relevante;
• FEI se angajează să ia în considerare o participare
în orice instrument de finanţare propus ce va fi considerat compatibil cu
Acordul de finanţare şi cu liniile sale directoare operaţionale, cu procesul
său decizional şi cu strategia sa de investiţii;
• FEI se angajează să raporteze periodic M.FP şi
autorităţilor de management relevante cu privire la activităţile şi rezultatele
activităţilor ce decurg din prezentul MI.
16. Angajamente ale M.FP în legătură cu JEREMIE:
• M.FP se angajează să furnizeze toate informaţiile ce
pot prezenta importanţă pentru Acordul de finanţare;
• M.FP se angajează să informeze FEI înainte de a
modifica regulile, reglementările, legile, deciziile, procedurile de practică
administrativă sau politicile ce ar putea avea un impact asupra gestionării
fondului JEREMIE de către FEI;
• M.F.P se angajează să desemneze un punct clar de
contact pentru diversele acorduri la care se face referire în MÎ.
• M.F.P. se angajează să asigure plata costurilor
recuperate, datorate FEI, de către organismele guvernamentale relevante.
17. Acest MÎ nu este şi nu îşi propune să fie un
angajament din punct de vedere juridic, deci nu generează nicio obligaţie
legală, expresă sau implicită, şi niciuna dintre părţi nu va fi responsabilă în
faţa celeilalte pentru neajungerea la un acord final. In plus, niciuna dintre
părţi nu va acţiona sau nu va renunţa la a acţiona bazandu-se
în mod defavorabil pe acest MÎ.
Pentru a atesta cele de mai
sus, subsemnaţii autorizaţi oficial în acest scop am semnat prezentul MÎ.
Semnat în 4 exemplare la Bucureşti la 23 ianuarie 2007,
exclusiv în limba engleză.
Fondul European de Investiţii,
Francis Carpenter,
director executiv
Ministerul Finanţelor Publice
din Romania,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanţelor publice
1) FEI a făcut,
într-adevăr, acest lucru: FEI a deschis birouri la Madrid şi Paris şi alte
birouri sunt planificate pentru Varşovia, Atena şi Bratislava, printre altele, pentru 2007.
ANEXĂ
CONDIŢII GENERALE
Termeni indicativi şi mecanisme ce guvernează
mandatul prevăzut pentru gestionarea fondurilor
JEREMIE în Romania
Intre:
Guvernul Romaniei
reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice,
str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
cod 050741 Bucureşti
(GR)
si
Fondul European de Investiţii (FEI)
43, avenue J.F. Kennedy,
L-2968 Luxembourg
(FEI)
1. Preambul
1.1. Prin Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene (Reg. 1.080) au fost revizuite
principiile şi strategiile ce guvernează Fondul European de Dezvoltare
Regională (FEDR).
1.2. Prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 (Reg.
1.083; Reg. 1.080 şi Reg. 1.083, împreună denumite
Reglementările referitoare la FEDR) au fost adoptate prevederi generale referitoare la sfera,
finanţarea şi utilizarea FEDR.
1.3. Ca unul dintre instrumentele pentru aplicarea
FEDR, iniţiativa „Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises -
Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii" (JEREMIE) a fost concepută în comun de
către Comisia Uniunii Europene şi FEI, în scopul finanţării cheltuielilor
efectuate pentru operaţiuni ce cuprind contribuţii la susţinerea instrumentelor
din cadrul schemelor financiare destinate întreprinderilor, în principal celor
mici şi mijlocii, cum ar fi fondurile de tip capital de risc, fondurile de
garantare şi fondurile din împrumuturi, prin care toate fondurile ce vor fi
virate şi aplicate în cursul JEREMIE vor fi disponibilizate şi gestionate în
conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 şi în conformitate cu regulile de
implementare ce vor fi adoptate de către Comisie (regulile
de implementare).
1.4. GR doreşte să încheie un acord cu FEI (Acordul
de finanţare) referitor la
păstrarea şi gestionarea de către FEI a fondurilor FEDR alocate GR prin
mecanismul JEREMIE şi la contribuţia financiară a GR (activităţile de
management).
1.5. Aceste condiţii generale prevăd procesul de
implementare a iniţiativei JEREMIE în Romania într-o manieră conformă cu cadrul de reglementare stabilit de către
Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare şi delimitează, în
mod indicativ, principalii termeni comerciali ce vor fi reflectaţi în Acordul
de finanţate ce angajează răspunderea legală.
2. Acordul de finanţare
2.1. Aspecte generale. Drepturile
şi obligaţiile GR şi FEI aferente activităţilor de management vor fi stipulate
în Acordul de finanţare ce se va încheia între GR şi FEI, în general în
conformitate cu termenii acestor condiţii generale, incluzand (fără restricţii) Calendarul prevăzut
în secţiiunea a 5-a a acestei anexe.
2.2. Sfera activităţilor de
management. Sfera activităţilor ce vor fi
întreprinse de FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza termenilor
stabiliţi în secţiunea a 3-a a prezentei anexe.
2.3. Remunerare. Remunerarea
plătibilă de către GR FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza
termenilor stabiliţi în secţiunea a 4-a a acestei anexe.
2.4. Conformitatea cu
reglementările Uniunii Europene. Părţile se
angajează să ţină cont cu bună-credinţă pe parcursul elaborării, negocierii şi
revizuirii Acordului de finanţare de cadrul obligatoriu stabilit de
Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare, precum şi de orice
alte decizii şi linii directoare obligatorii adoptate sau emise de către
Comisia Europeană. In acest scop, Acordul de finanţare va include, inter alia, prevederi suficiente şi conforme referitoare la termenii şi condiţiile pentru
contribuţii din Programul operaţional (PO), pentru solicitări de scrisori de interes, evaluări, selectarea şi
acreditarea intermediarilor financiari, obligaţiile de raportare, condiţiile de
audit, politica de ieşire referitoare la investiţii (definite mai jos, în
clauza 3.4.2) şi închiderea fondului JEREMIE.
2.5. Termenul Acordului de
finanţare. Acordul de finanţare va fi efectiv pe
perioada cuprinsă între 2 aprilie 2007 şi 31 decembrie 2015.
2.6. Incetarea. Pe
parcursul termenului Acordului de finanţare oricare dintre părţi poate înceta
Acordul de finanţare cu efect imediat datorită nerespectării conţinutului
contractului. Această nerespectare a conţinutului contractului şi consecinţele
încetării vor fi definite în Acordul de finanţare şi această definiţie va
include, în favoarea GR, o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a
strategiilor definite în Planul de afaceri (definit mai jos în clauza 3.4.1),
precum şi o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a deciziilor luate de
Comitetul de investiţii (definit în clauza 3.4.3), pe care FEI este obligat să
le respecte, şi, în favoarea FEI, o faptă calificată ca nerespectare de către
GR a obligaţiei de a asigura finanţarea (definită mai jos în clauza 2.7.1), o
faptă calificată ca nerespectare de către GR a obligaţiilor de a răspunde la
solicitările de instrucţiuni (definite mai jos în clauza 2.7.2).
După o perioadă de 3 ani de la data Acordului de
finanţare va fi permisă pentru oricare dintre părţi încetarea ordinară de la
data de 31 decembrie a fiecărui an prin notificarea cu 6 luni înainte a
celeilalte părţi. Soluţionarea financiară a oricărei obligaţii restante a GR
faţă de FEI pentru activităţile de management desfăşurate, la data încetării,
va fi stipulată în Acordul de finanţare.
Transferul oricăror fonduri JEREMIE (definite mai jos
în clauza 3.1) păstrate de FEI la data încetării şi al oricăror investiţii
(definite mai jos) existente la momentul încetării va face obiectul condiţiei
ca FEI să fie satisfăcut că respectivul transfer este efectuat la o entitate
calificată să acţioneze ca manager al fondurilor JEREMIE şi al investiţiilor
(definite mai jos), şi desemnată de către GR în conformitate cu Reglementările privind FEDR (noul manager). Toate costurile aferente transferului fondurilor JEREMIE, al
investiţiilor (definite mai jos) şi/sau al oricăror alte investiţii din cadrul
acordurilor de coinvestiţii (definite mai jos în clauza 3.4.4) către noul
manager vor fi suportate de GR.
2.7. Angajamentele GR. GR
îşi asumă următoarele în Acordul de finanţare:
2.7.1. - că va întreprinde toate acţiunile impuse prin
Reglementările privind FEDR, prin regulile de implementare sau în alt fel
pentru a obţine efectiv virarea sumelor din FEDR şi din alte surse în contul
fondurilor JEREMIE (definit mai jos în clauza 3.3), aceste viramente fiind în
valoare de cel puţin 100m EUR suma iniţială în anul 2007, iar viramentele
ulterioare fiind efectuate în conformitate cu Planul de afaceri (finanţarea);
2.7.2. - că va furniza toate instrucţiunile, informaţiile
şi asistenţa necesare, în conformitate cu solicitările rezonabile ale FEI
(solicitări de instrucţiuni) pentru a da posibilitatea FEI de a efectua
activităţile sale de management conform condiţiilor din Acordul de finanţare;
2.7.3. - că va notifica cu promptitudine FEI înainte de
amendarea, adoptarea sau abrogarea oricăror legi, reglementări sau acte
administrative, ce ar putea avea un impact asupra disponibilităţii finanţării
sau asupra gestionării fondurilor JEREMIE în cadrul Acordului de finanţare;
2.8. Resursele FEI. In
Acordul de finanţare FEI îşi va asuma înfiinţarea unui birou la Bucureşti, care
să fie operaţional după efectuarea primei finanţări. Biroul FEI din Bucureşti
va dispune de personal suficient, după cum poate impune periodic sfera activităţilor
de management în conformitate cu Planul de afaceri. Mai mult, FEI se angajează
să disponibilizeze într-o măsură rezonabilă resursele interne ale FEI ce pot fi
necesare în legătură cu sfera activităţilor de management
prestate periodic.
2.9. Limitarea răspunderii. Datorită scopurilor strategice ce stau la baza JEREMIE, FEI nu va
fi considerat în nicio situaţie responsabil sau răspunzător pentru rezultatele
financiare ori pentru alte rezultate ale oricăror investiţii. Orice
responsabilitate a FEI pentru pierderile recunoscute va fi limitată la cazurile
de abateri intenţionate de la conduită sau de gravă neglijenţă, iar conformarea
cu Planul de afaceri şi/sau cu decizia Comitetului de investiţii va exclude
prezumţia de gravă neglijenţă. Răspunderea pentru daune-consecinţe este
exclusă.
Orice răspundere a FEI pentru activităţile de
management va fi exclusă în măsura în care vreo acţiune a FEI are la bază
informaţii obţinute de GR, FEI neasumandu-şi nicio obligaţie de a verifica în mod independent acurateţea,
relevanţa sau integralitatea acestor informaţii.
2.10. Limba contractului. Acordul de finanţare va fi încheiat în limba engleză.
2.11. Legea ce guvernează
Acordul de finanţare. Acordul de finanţare va fi
guvernat de legile Romaniei.
2.12. Soluţionarea
litigiilor. Acordul de finanţare va prevedea
proceduri adecvate de soluţionare pe cale amiabilă a disputelor, proceduri ce
se vor aplica de către părţi în cazul unei dispute şi o clauză de arbitraj
internaţional ce va fi convenită. Limba în care se va desfăşura arbitrajul va
fi limba engleză, iar locul arbitrajului va fi Bucureşti.
3. Activităţile de
management
Activităţile FEI în cadrul Acordului de finanţare se
vor asigura în următoarele condiţii:
3.1. Finanţarea. Mijloacele financiare ce vor fi
disponibilizate de GR pe parcursul finanţării prin implementarea iniţiativei
JEREMIE în conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 (fondurile
JEREMIE) vor fi organizate printr-un fond, după
cum se precizează detaliat în continuare.
3.2. Desemnarea FEI. FEI
va fi desemnat de GR ca titular al fondului şi manager al fondurilor JEREMIE.
3.3. Contul fondurilor JEREMIE. In vederea primirii sumelor pe parcursul finanţării şi gestionării
ulterioare a fondurilor JEREMIE, FEI va deschide, pe numele său, dar pentru GR,
unul sau mai multe conturi bancare (contul
fondurilor JEREMIE) în euro şi, posibil, în RON la
o instituţie financiară amplasată în Romania, în
consultare cu M.F.P din Romania (banca titulară a
contului). Acordul referitor la deschiderea şi gestionarea contului fondurilor JEREMIE (Acordul de cont) se va încheia între
GR, FEI şi banca depozitară şi va prevedea, inter
alia, următoarele:
3.3.1. toate fondurile păstrate în contul fondurilor
JEREMIE vor fi purtătoare de dobandă la o rată ce va fi negociată şi agreată cu banca titulară a
contului. Dobanda ce se
acumulează în contul fondurilor JEREMIE va fi întrebuinţată în conformitate cu
Planul de afaceri;
3.3.2. FEI va avea dreptul de a debita contul fondurilor
JEREMIE cu orice sumă identificată ca eligibilă în
acordul de cont;
3.3.3. închiderea contului fondurilor JEREMIE va
presupune aprobarea scrisă a GR.
3.4. Gestionarea fondurilor
JEREMIE de către FEI. Utilizarea şi gestionarea
fondurilor JEREMIE de către FEI în numele şi în beneficiul GR se vor face
strict în conformitate cu următoarele mecanisme:
3.4.1. GR şi FEI vor agrea un plan de afaceri (Planul de afaceri) ce va defini
strategia generală şi instrumentele ce vor fi utilizate pentru investirea
fondurilor JEREMIE în conformitate cu Reglementările privind FEDR şi regulile
de implementare. Planul de afaceri iniţial va fi întocmit de FEI pe baza
concluziilor Raportului interimar şi final privind analiza disparităţilor
pentru Romania şi va fi
convenit pe parcursul negocierilor Acordului de finanţare, va fi anexat la
Acordul de finanţare angajant şi va constitui parte integrantă din acesta.
Revizuirile Planului de afaceri vor fi realizate de FEI o dată pe an şi vor fi
transmise spre aprobare Comitetului de investiţii.
3.4.2. Orice contracte cu
intermediari financiari referitoare la investirea fondurilor JEREMIE în
instrumente financiare gestionate de aceştia (Investiţii) vor fi
încheiate de FEI în conformitate cu Planul de afaceri după obţinerea aprobării
Comitetului de investiţii.
3.4.3. In baza Acordului de finanţare se va înfiinţa un
comitet de investiţii (Comitetul de investiţii), ce va fi compus din 5-7
membri ce vor fi numiţi de GR. Cel puţin 3 dintre membrii Comitetului de
investiţii vor fi profesionişti avand o experienţă semnificativă şi relevantă în domeniul
afaceri/finanţe în sectorul privat.
3.4.4. Comitetul de investiţii îşi va desfăşura
activităţile în conformitate cu reguli interne ce vor fi adoptate în Acordul de
finanţare. Printre altele, acesta:
- va monitoriza cu regularitate
utilizarea fondurilor JEREMIE de către FEI;
- va verifica dacă propunerile de afaceri înaintate de
FEI respectă obiectivele şi termenii prevăzuţi în Acordul de finanţare;
- va acorda asistenţă GR şi FEI, la solicitarea
acestora, cu privire la orice aspect legat de utilizarea şi gestionarea
fondurilor JEREMIE;
- va avea dreptul de a aproba revizuirile propuse ale
Planului de afaceri şi semnarea oricăror acorduri referitoare la Investiţii.
3.4.5. FEI are, în conformitate cu Planul de afaceri, dreptul de a semna acorduri cu părţi terţe calificate pentru
implementarea programelor de coinvestiţii cu scopul de a maximiza efectul
utilizării fondurilor JEREMIE (Acordurile de coinvestiţii). Acordurile
de coinvestiţii pot prevedea investiţii paralele în Investiţii sau investiţii
în companii sponsorizate prin oricare dintre Investiţii. In cazul în care un
acord de coinvestiţii prevede o gestionare de fonduri de către FEI, aceste
fonduri vor trebui păstrate separat de fondurile JEREMIE. Comitetul de investiţii
poate adopta linii directoare mai detaliate cu privire la termenii acordurilor
de coinvestiţii.
3.4.6. FEI va asigura că orice virare de fonduri din
contul fondurilor JEREMIE se va efectua numai în conformitate cu Acordul de
finanţare, cu Planul de afaceri şi cu deciziile aprobate oficial de către
Comitetul de investiţii.
3.4.7. Toate veniturile generate de Investiţii vor fi
colectate în contul fondurilor JEREMIE şi vor fi reinvestite în conformitate cu
Planul de afaceri.
3.5. Drepturi de înlocuire şi de nominalizare. Acordul de cont,
toate acordurile de investiţii şi de coinvestiţii vor prevedea drepturi de
înlocuire şi/sau de nominalizare pentru GR, pentru a asigura transferul acestor
acorduri către noul manager în cazul încetării Acordului de finanţare.
3.6. Activităţi de
management principale/auxiliare. Pe langă activităţile întreprinse în legătură cu gestionarea fondului (activităţile
principale de management), FEI va mai efectua pentru GR activităţile
relevante de asistenţă tehnică ce pot fi necesare în legătură cu implementarea
JEREMIE în Romania, inclusiv
implementarea oricărei strategii de comunicare sau de informare pentru piaţă
ori gestionarea situaţiilor de derulare a Investiţiilor ce impun restructurarea
(activităţile auxiliare de management). FEI va presta activităţile auxiliare de management în termenii ce
vor fi agreaţi cu GR în Acordul de finanţare şi în Planul de afaceri şi va
primi, dacă nu se convine altfel cu GR, o remunerare pentru orice activităţi
auxiliare de management prin utilizarea fondurilor alocate rezervei auxiliare
(definită mai jos în clauza 4.5).
4. Recuperarea costurilor
4.1. Definiţii. Perioada de calcul înseamnă, dacă nu se
convine altfel, 3 luni calendaristice, iar data de
calcul înseamnă prima zi a fiecărei perioade calendaristice.
4.2. Recuperarea costurilor. Ca remunerare a activităţilor de management desfăşurate conform
Acordului de finanţare, FEI va avea dreptul la o plată (recuperarea costurilor) ce se va
stabili după cum urmează:
Pană la 2% pe an din fondurile gestionate, unde fonduri gestionate înseamnă suma agregată a finanţărilor primite în contul fondurilor
JEREMIE la data de calcul plus dobanda acumulată în contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei
anterioare de calcul, plus soldul oricăror venituri din investiţii încasate în
contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei anterioare de calcul.
4.3. Calculare şi
regularizare. Suma fondurilor gestionate se va
determina de FEI la fiecare dată de calcul. Recuperarea costurilor, ce se va
plăti FEI trimestrial în avans, se va plăti din fondurile disponibile la
momentul respectiv în contul fondurilor JEREMIE. FEI va transmite GR o factură
pentru fiecare perioadă de calcul şi va fi autorizat să încaseze recuperarea de
cost prin debitarea directă şi transferul fondurilor din contul fondurilor
JEREMIE, după prezentarea facturii pentru perioada respectivă de calcul la GR.
4.4. Activităţile
principale de management. Pentru remunerarea
activităţilor principale de management FEI va fi îndreptăţit la o parte din
recuperarea costurilor, încasată pentru fiecare perioadă de calcul. Ratele
aferente activităţilor principale de management nu vor fi modificate în primii
2 ani de operaţiuni. Ulterior acestei perioade, ratele de recuperare a
costurilor pot fi revizuite anual.
4.5. Rezerva auxiliară. FEI va ţine, în vederea creării unei rezerve pentru plata oricăror
activităţi auxiliare (rezerva auxiliară), o evidenţă contabilă separată.
In eventualitatea încetării Acordului de finanţare,
rezerva auxiliară va fi închisă, după regularizarea oricăror plăţi ce trebuie
efectuate pentru activităţi auxiliare de management ce au fost prestate, iar
fondurile rămase se vor plăti în contul fondurilor JEREMIE şi/sau virate FEI
pentru a acoperi sumele datorate FEI pentru contul său propriu.
4.6. Alte costuri, impozite. Recuperarea costurilor va reprezenta compensarea cheltuielilor
efectuate de FEI pentru prestarea activităţilor de management. Totuşi,
costurile datorate pentru servicii prestate de consultanţi externi sau de
consilieri experţi (precum consilieri juridici sau consultanţi fiscali), ce vor
fi contractate de FEI în conformitate cu prevederile Acordului de finanţare,
vor fi suportate direct de către GR.
5. Calendar provizoriu
Părţile se angajează să procedeze cu bună-credinţă la
întocmirea, negocierea şi încheierea Acordului de finanţare şi vor depune toate
eforturile pentru a respecta următorul calendar:
- transmiterea primei versiuni a Acordului de
finanţare, avand la bază
Condiţiile generale (FEI responsabil de întocmirea acestui proiect) - 19 ianuarie 2007;
- transmiterea versiunii agreate a Acordului de
finanţare GR spre aprobare - 16 februarie 2007;
- aprobarea Acordului de finanţare de către GR - 23 februarie 2007;
- semnarea Acordului de finanţare aprobat - 23 februarie 2007;
- intrarea în vigoare a
Acordului de finanţare - 12 aprilie 2007.
GLOSAR
|
Intermediari
|
Instituţie financiară (bancă/companie sau altceva) care este
mecanismul ales pentru distribuţia fondurilor JEREMIE către IMM-uri sau alţi
participanţi din piaţă
|
FEDR
|
Fondul European de Dezvoltare Regională
|
Strategia de cofinanţare a fondurilor structurale şi a fondului
de coeziune pentru perioada 2007-2013
|
Strategie comună privind stabilirea unei structuri universale
pentru ratele de cofinanţare, aferentă resurselor pentru
proiecte sau beneficiari finali.
|
Administratorul fondului JEREMIE
|
Administratorul desemnat al fondului JEREMIE (în acest caz FEI)
|
Liniile directoare JEREMIE
|
Linii directoare operaţionale care vor fi redactate pe baza
noilor regulamente FEDR
|
Fondul JEREMIE
|
Fondul global care conţine finanţarea FEDR, la care se adaugă
fondurile BEI, FEI sau alte instituţii financiare internaţionale ori surse
interne. Acest fond global va fi gestionat de către administratorul fondului
JEREMIE.
|
Conturile fondului JEREMIE
|
Conturile deţinute de autorităţile romane la o bancă locală sau bănci locale, care este purtător de dobandă şi primeşte taxe. Se intenţionează
ca aceste conturi să aibă o natură revolving.
|
Mandat
|
Acordul de finanţare ce urmează a se încheia între autorităţile
relevante ale GR şi FEI, ce guvernează gestionarea de către FEI a fondului
JEREMIE
|
Autoritate de management
|
Autoritate romană cu putere de decizie în
utilizarea programelor operaţionale sectoriale pentru FEDR
|
Cadrul naţional strategic de referinţă
|
Document ce reglementează cadrul de lucru general pentru
utilizarea fondurilor europene pe perioada 2007-2013, din perspectivă
financiară, adoptat de GR în mai 2006
|
Program operaţional
|
Programul aprobat pentru utilizarea fondurilor Uniunii Europene
|
Acord de asistenţă tehnică
|
Acord specific pentru FEI cuprinzand
prevederi referitoare la asistenţa tehnică pentru autorităţile romane
|
Tranşă
|
Tranşa este definită ca porţiunea din totalul agreat al
finanţărilor ce urmează a fi trase în orice perioadă între 2007-2015.
Valoarea minimă pentru o tranşă va fi agreată în mandat, dar indicativ nu va
fi mai mică de 50 milioane euro.
|