Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

MEMORANDUM Nr

MEMORANDUM   Nr. 0 din 23 ianuarie 2007

intre Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor Publice, si Fondul European de Investitii privind programul JEREMIE in Romania

ACT EMIS DE: ACT INTERNATIONAL

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 573 din 21 august 2007



Intre:

Guvernul Romaniei (GR),

reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice (M.F.P.)

Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,

cod 050741 Bucureşti,

Romania

şi

Fondul European de Investiţii (FEI)

43, avenue J.F Kennedy,

L-2968 Luxembourg,

Luxembourg

(denumite în continuare în mod colectiv părţile).

Avand în vedere următoarele:

I. Comunicarea Comisiei Europene din iulie 2005 „Politica de coeziune în sprijinul creşterii şi creării de locuri de muncă, Linii directoare strategice ale Comunităţii 2007-2013" subliniază importanţa îmbunătăţirii accesului la finanţare pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi face referire, în mod special, la necesitatea sporirii sprijinului acordat companiilor nou-înfiinţate şi microîntreprinderilor, prin asistenţă tehnică, împrumuturi nerambursabile, precum şi prin alte instrumente, cum ar fi împrumuturi, capital, capital de risc sau garanţii, şi evidenţiază valoarea adăugată a asumării unor astfel de acţiuni1) în cooperare cu BEI şi cu FEI;

*) Traducere.

1) COM(2005) 0299, Bruxelles, 5 iulie 2005; Comunicare a Comisiei Europene.

Politica de coeziune în sprijinul creşterii şi creării de locuri de muncă, Linii directoare strategice ale Comunităţii 2007-2013.

II.  Comisia Europeană, FEI şi BEI au întreprins o iniţiativă comună de îmbunătăţire a accesului la finanţare pentru IMM-uri şi de dezvoltare a microcreditelor în regiuni ale Uniunii Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională {FEDR), susţinută de Direcţia Generală de Politică Regională (DG Regio), denumită JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii), şi această propunere a fost prezentată statelor membre pe data de 11 octombrie 2005;

III.  scopul vizat de JEREMIE, în baza art. 44 şi 45 ale Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006, care conţin prevederi generale referitoare la FEDR, Fondul european social şi la Fondul de coeziune şi abrogă Regulamentul (CE) nr. 1.260/1999, şi art. 4 al Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului şi Consiliului European din 5 iulie 2006 referitor la Fondul European de Dezvoltare Regională, ce abrogă Regulamentul (CE) nr. 1.783/1999 şi Regulamentul CE de implementare a Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 (împreună reprezentand reglementările privind fondurile structurale), este acela de a mobiliza finanţarea FEDR în sprijinul IMM-urilor şi scheme financiare cu o abordare strategică flexibilă, de a capitaliza expertiza FEI în domeniul schemelor financiare şi de a beneficia de avantajele pe care le prezintă Grupul BEI;

IV. JEREMIE constituie o serie de acţiuni coerente menite să optimizeze utilizarea fondurilor FEDR pentru îmbunătăţirea accesului la finanţare al IMM-urilor prin instrumente durabile, adaptate şi de tip revolving, care să meargă dincolo de perioada de programare 2007-2013 a Uniunii Europene şi care să dezvolte şi să stimuleze rolul antreprenoriatului în cadrul Uniunii Europene;

V. în urma aderării sale ca membru deplin al Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2007, Romania va dobandi accesul la resursele FEDR şi intenţionează să aloce o parte a acestor resurse îmbunătăţirii accesului la finanţare al IMM-urilor pe cuprinsul întregii ţări;

VI. în urma discuţiilor şi negocierilor dintre FEI şi Romania, ce au inclus reprezentanţi ai M.F.P, cu privire la cadrul general şi implementarea iniţiativei JEREMIE, împreună cu Comisia Europeană, şi, în mod special, cu DG Regio, autorităţile romane şi-au exprimat dorinţa de a stabili instrumentele şi schemele financiare în cadrul iniţiativei JEREMIE împreună cu FEI;

VII.  FEI s-a întalnit cu reprezentanţi ai mai multor ministere din Romania, inclusiv ai Ministerului Economiei şi Comerţului şi ai Ministerului Integrării Europene, precum şi cu Agenţia Naţională pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC) şi îşi propune ca, împreună cu autorităţile naţionale corespunzătoare, să realizeze o evaluare a mediului de finanţare pentru IMM-uri în ţară (evaluarea JEREMIE);

VIII.  FEI şi GR au convenit să coopereze în termenii acestui memorandum de înţelegere (Ml) în ceea ce priveşte alocările din fondurile structurale ale Uniunii Europene în perioada 2007-2013 pentru JEREMIE şi accesul IMM-urilor la finanţare;

IX. ca urmare a întalnirilor, analizelor şi evaluărilor diferitelor sarcini implicate în diferitele etape ale JEREMIE, s-a convenit între FEI şi GR împărţirea cooperării generale în două faze separate care să acopere următoarele sarcini:

- faza I - identificarea şi cuantificarea mixului de instrumente financiare şi paşi practici de constituire a structurilor juridice/organizatorice necesare şi a proceselor;

- faxa II - implementarea iniţiativei JEREMIE: investirea, monitorizarea, administrarea şi raportarea fondurilor JEREMIE gestionate.

Prin urmare, s-au convenit următoarele:

1.  GR, prin M.F.P. şi prin autorităţile de management (AM), care guvernează programele operaţionale (PO) relevante, va desemna FEI ca unic manager al fondului JEREMIE în Romania, definit în continuare prin mandat de management (Acord de finanţare). Termenii acestui acord separat şi mecanismele prin care acesta va fi implementat se anticipează a fi, în general, în conformitate cu cei descrişi în Condiţiile generale ataşate ca anexă la acest MÎ.

2.  In faza I FEI va completa rezultatele evaluării JEREMIE, în cooperare cu autorităţile romane competente, prin definirea gamei de instrumente financiare vizate ce vor fi puse în aplicare în perioada viitoare de programare 2007-2013.

3.  Rezultatele preliminare ale acestei activităţi pregătitoare au fost puse la dispoziţia M.F.P. şi a Comisiei Europene (DG Regio) prin intermediul unui raport interimar transmis M.F.P. şi DG Regio pe data de 8 decembrie 2006. Un raport final va fi furnizat cel tarziu pe data de 22 decembrie 2006.

4. Activitatea desfăşurată de FEI în faza I va fi gratuită pentru Romania şi va fi efectuată de DG Regio împreună cu FEI.

5.   Pentru implementarea JEREMIE (faza II), M.F.P. va deschide conturile pentru fondul JEREMIE la o bancă situată în Romania, conform indicaţiilor M.F.P., gestionate de FEI şi dedicate finanţării instrumentelor din schemele financiare prin utilizarea FEDR şi a altor fonduri. M.F.P, posibil împreună cu alte entităţi ale GR., va fi reprezentat în organismele de conducere ale fondului JEREMIE, constituit sub forma unui comitet de investiţii. Procesul de constituire şi de conducere va fi prezentat orientativ în Condiţiile generale cuprinse în anexa la MÎ şi va fi descris în Acordul de finanţare.

6.    Odată stabilită structura fondului JEREMIE, după aprobarea instrumentelor JEREMIE de către GR şi de către Comisia Europeană, finanţarea fondului JEREMIE se va asigura prin plăţi ireversibile efectuate de FEDR, cu o contribuţie naţională conform PO relevante pentru perioada de programare 2007-2013. Această contribuţie menţionată anterior poate fi finanţată din împrumuturi acordate de BEI Romaniei în termeni şi condiţii ce vor fi discutate şi negociate cu asistenţa FEI, dacă aceasta se impune.

7.  Instrumentele financiare acoperite de Acordul de finanţare vor fi cele identificate pe parcursul fazei I, în stransă cooperare cu autorităţile guvernamentale romane, inclusiv cu M.F.P.

8.  Se anticipează că în cursul primului an al perioadei de programare 2007-2013 în fondul JEREMIE se vor vira aproximativ, dar nu mai puţin de atat, 100 de milioane euro, cuprinzand resurse FEDR, precum şi cofinanţarea asigurată de GR în conformitate cu Regulamentul privind fondurile structurale. GR ar trebui să ia în considerare posibilitatea de a asigura resurse adiţionale fondului JEREMIE în perioada 2007-2013, avandu-se în vedere, printre alte elemente, necesităţile de finanţare ale IMM-urilor identificate în evaluarea JEREMIE. Orice majorare a resurselor ce vor fi repartizate prin fondul JEREMIE va fi supusă aprobării ambelor părţi.

9.   Deoarece plăţile efectuate în contul JEREMIE sunt considerate a fi ireversibile conform Regulamentului privind fondurile structurale, resursele alocate conturilor fondului JEREMIE pot fi virate în mai multe tranşe eşalonate în timp. Este convenit că prima tranşă va fi depusă cat se poate de repede, după aprobarea şi disponibilizarea de către Comisia Europeană a fondurilor asociate PO relevante. Este de înţeles faptul că suma primei tranşe se va identifica în Acordul de finanţare şi că intenţia părţilor este ca aceasta să nu fie mai mică de 100 de milioane euro.

10.  La primirea oricărei tranşe a fondurilor, acestea vor fi imediat plasate într-un cont al fondului JEREMIE pe numele Romaniei. Toate aceste conturi vor fi purtătoare de dobandă în favoarea Romaniei, dobandă ce va majora finanţarea disponibilă. Conturile fondului JEREMIE vor fi creditate cu taxe şi alte sume generate de instrumentele utilizate, ce vor fi reciclate în operaţiuni viitoare prin intermediari financiari selectaţi în conformitate cu toate condiţiile legale şi de reglementare aplicabile referitoare la utilizarea fondurilor structurale şi în concordanţă cu PO relevante.

11. Atunci cand solicitările clienţilor săi şi factori ce ţin de funcţionarea internă justifică acest lucru, FEI va lua în considerare posibilitatea de a avea o prezenţă locală prin deschiderea unui nou birou1). Pentru a oferi FEI posibilitatea de a gestiona în mod adecvat fondul JEREMIE, FEI va analiza deci opţiunea de a avea o prezenţă în Bucureşti, care să dispună de personal corespunzător. Natura exactă a prezenţei sale va fi determinată în funcţie de conţinutul şi dimensiunea Acordului de finanţare. In orice caz, şi în completarea sarcinilor prevăzute la art. 15 al MÎ, FEI va asigura stransa cooperare cu sectorul financiar local. FEI va depune toate eforturile necesare pentru a mobiliza împrumuturi neguvernamentale din partea BEI, FEI şi din alte surse, în sprijinul iniţiativei JEREMIE în Romania. FEI se angajează să încerce să maximizeze beneficiul utilizării fondurilor publice pană la cel mai ridicat nivel ce se poate obţine în mod rezonabil şi care este dezirabil pentru instrumentele financiare respective, prin participarea la condiţiile de cofinanţare. Aceste condiţii vor fi revizuite periodic, ţinandu-se cont de evoluţiile naţionale şi regionale ale pieţelor financiare.

12. FEI va avea dreptul să îşi recupereze costurile activităţilor pe care le va desfăşura pentru a gestiona fondul JEREMIE. Această recuperare a costurilor se va calcula pe baza fondurilor agregate gestionate periodic, după cum se specifică în Acordul de finanţare. Nivelul recuperării costurilor va fi stipulat în Acordul de finanţare în conformitate cu Regulamentul FEDR şi cu alte reguli şi instrucţiuni de implementare aplicabile şi nu va depăşi în niciun caz 2% pe an din suma agregată a fondurilor JEREMIE gestionate.

13.   Rolul FEI ca manager al fondului JEREMIE va fi specificat în Acordul de finanţare şi va consta în principal în următoarele:

• selectarea intermediarilor financiari în care poate investi fondul JEREMIE, ulterior aprobării acestor investiţii de către organismele de conducere ale fondului JEREMIE, în conformitate cu liniile directoare definite în Acordul de finanţare şi cu mecanismele instituţionale ale fondului JEREMIE;

•  negocierea şi stabilirea aranjamentelor contractuale între fondul JEREMIE şi intermediarii financiari şi, după caz, între intermediarii financiari şi beneficiarii finali;

•  gestionarea tuturor aspectelor operaţionale ale fondului JEREMIE, cuprinzand gestionarea participărilor în (sau a altor forme de aranjamente contractuale cu) intermediarii financiari, realizate periodic de fond, în conformitate cu Acordul de finanţare şi cu Regulamentul privind fondurile structurale (adică asigurarea monitorizării şi administrării corespunzătoare a acestor instituţii, precum şi asigurarea unei raportări satisfăcătoare din partea acestora, în ceea ce priveşte participările şi contractele);

• consultanţă cu privire la elemente de structurare, guvernare corporatistă, cele mai bune practici şi audit;

• contact cu autorităţile de la nivel naţional şi european;

•  asistenţă în ceea ce priveşte interpretarea politicilor şi reglementărilor Uniunii Europene, mai ales a celor referitoare la ajutorul de stat;

• monitorizarea rezultatelor instrumentelor şi produselor atat din birou, cat şi la faţa locului;

•    asistenţă şi consiliere tehnică pentru instituţiile guvernamentale şi intermediarii financiari în aspecte ce ţin de gestionarea fondului JEREMIE de către FEI;

•   monitorizarea, auditul conformării şi raportarea cu regularitate la M.FP şi la autorităţile de management relevante;

• instruirea intermediarilor şi a altor terţi pe bază recurentă, în vederea extinderii şi aprofundării cunoaşterii produselor JEREMIE şi ale IMM-urilorîn Romania;

•  alte sarcini ce vor fi convenite de comun acord de către părţi.

14. In conformitate cu data limită de tragere pentru PO pentru 2007-2013, Acordul de finanţare va expira pe data de 31 decembrie 2015, dacă părţile nu convin altfel de comun acord. Acest acord va cuprinde prevederi adecvate care să permită fiecărei părţi să înceteze Acordul de finanţare şi înaintea datei de expirare a acestuia în condiţii stabilite.

15. Angajamente ale FEI:

•  FEI se angajează să coopereze îndeaproape cu alte programe şi organizaţii naţionale ce vor fi relevante pentru îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin în ceea ce priveşte gestionarea fondului JEREMIE, conform indicaţiilor M.FP sau ale autorităţilor de management relevante;

• FEI se angajează să ia în considerare o participare în orice instrument de finanţare propus ce va fi considerat compatibil cu Acordul de finanţare şi cu liniile sale directoare operaţionale, cu procesul său decizional şi cu strategia sa de investiţii;

• FEI se angajează să raporteze periodic M.FP şi autorităţilor de management relevante cu privire la activităţile şi rezultatele activităţilor ce decurg din prezentul MI.

16. Angajamente ale M.FP în legătură cu JEREMIE:

•  M.FP se angajează să furnizeze toate informaţiile ce pot prezenta importanţă pentru Acordul de finanţare;

• M.FP se angajează să informeze FEI înainte de a modifica regulile, reglementările, legile, deciziile, procedurile de practică administrativă sau politicile ce ar putea avea un impact asupra gestionării fondului JEREMIE de către FEI;

•  M.F.P se angajează să desemneze un punct clar de contact pentru diversele acorduri la care se face referire în MÎ.

• M.F.P. se angajează să asigure plata costurilor recuperate, datorate FEI, de către organismele guvernamentale relevante.

17. Acest MÎ nu este şi nu îşi propune să fie un angajament din punct de vedere juridic, deci nu generează nicio obligaţie legală, expresă sau implicită, şi niciuna dintre părţi nu va fi responsabilă în faţa celeilalte pentru neajungerea la un acord final. In plus, niciuna dintre părţi nu va acţiona sau nu va renunţa la a acţiona bazandu-se în mod defavorabil pe acest MÎ.

Pentru a atesta cele de mai sus, subsemnaţii autorizaţi oficial în acest scop am semnat prezentul MÎ.

Semnat în 4 exemplare la Bucureşti la 23 ianuarie 2007, exclusiv în limba engleză.

Fondul European de Investiţii,

Francis Carpenter,

director executiv

Ministerul Finanţelor Publice din Romania,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,

ministrul finanţelor publice

1) FEI a făcut, într-adevăr, acest lucru: FEI a deschis birouri la Madrid şi Paris şi alte birouri sunt planificate pentru Varşovia, Atena şi Bratislava, printre altele, pentru 2007.

ANEXĂ

CONDIŢII   GENERALE

Termeni indicativi şi mecanisme ce guvernează mandatul prevăzut pentru gestionarea fondurilor JEREMIE în Romania

Intre:

Guvernul Romaniei

reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice,

str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,

cod 050741 Bucureşti

(GR)

si

Fondul European de Investiţii (FEI)

43, avenue J.F. Kennedy,

L-2968 Luxembourg

(FEI)

1.  Preambul

1.1. Prin Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene (Reg. 1.080) au fost revizuite principiile şi strategiile ce guvernează Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).

1.2.  Prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 (Reg. 1.083; Reg. 1.080 şi Reg. 1.083, împreună denumite Reglementările referitoare la FEDR) au fost adoptate prevederi generale referitoare la sfera, finanţarea şi utilizarea FEDR.

1.3.  Ca unul dintre instrumentele pentru aplicarea FEDR, iniţiativa „Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises - Resurse europene comune pentru întreprinderile mici şi mijlocii" (JEREMIE) a fost concepută în comun de către Comisia Uniunii Europene şi FEI, în scopul finanţării cheltuielilor efectuate pentru operaţiuni ce cuprind contribuţii la susţinerea instrumentelor din cadrul schemelor financiare destinate întreprinderilor, în principal celor mici şi mijlocii, cum ar fi fondurile de tip capital de risc, fondurile de garantare şi fondurile din împrumuturi, prin care toate fondurile ce vor fi virate şi aplicate în cursul JEREMIE vor fi disponibilizate şi gestionate în conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 şi în conformitate cu regulile de implementare ce vor fi adoptate de către Comisie (regulile de implementare).

1.4.  GR doreşte să încheie un acord cu FEI (Acordul de finanţare) referitor la păstrarea şi gestionarea de către FEI a fondurilor FEDR alocate GR prin mecanismul JEREMIE şi la contribuţia financiară a GR (activităţile de management).

1.5. Aceste condiţii generale prevăd procesul de implementare a iniţiativei JEREMIE în Romania într-o manieră conformă cu cadrul de reglementare stabilit de către Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare şi delimitează, în mod indicativ, principalii termeni comerciali ce vor fi reflectaţi în Acordul de finanţate ce angajează răspunderea legală.

2. Acordul de finanţare

2.1. Aspecte generale. Drepturile şi obligaţiile GR şi FEI aferente activităţilor de management vor fi stipulate în Acordul de finanţare ce se va încheia între GR şi FEI, în general în conformitate cu termenii acestor condiţii generale, incluzand (fără restricţii) Calendarul prevăzut în secţiiunea a 5-a a acestei anexe.

2.2.  Sfera activităţilor de management. Sfera activităţilor ce vor fi întreprinse de FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza termenilor stabiliţi în secţiunea a 3-a a prezentei anexe.

2.3. Remunerare. Remunerarea plătibilă de către GR FEI va fi stipulată în Acordul de finanţare pe baza termenilor stabiliţi în secţiunea a 4-a a acestei anexe.

2.4.  Conformitatea cu reglementările Uniunii Europene. Părţile se angajează să ţină cont cu bună-credinţă pe parcursul elaborării, negocierii şi revizuirii Acordului de finanţare de cadrul obligatoriu stabilit de Reglementările privind FEDR şi de regulile de implementare, precum şi de orice alte decizii şi linii directoare obligatorii adoptate sau emise de către Comisia Europeană. In acest scop, Acordul de finanţare va include, inter alia, prevederi suficiente şi conforme referitoare la termenii şi condiţiile pentru contribuţii din Programul operaţional (PO), pentru solicitări de scrisori de interes, evaluări, selectarea şi acreditarea intermediarilor financiari, obligaţiile de raportare, condiţiile de audit, politica de ieşire referitoare la investiţii (definite mai jos, în clauza 3.4.2) şi închiderea fondului JEREMIE.

2.5.  Termenul Acordului de finanţare. Acordul de finanţare va fi efectiv pe perioada cuprinsă între 2 aprilie 2007 şi 31 decembrie 2015.

2.6.  Incetarea. Pe parcursul termenului Acordului de finanţare oricare dintre părţi poate înceta Acordul de finanţare cu efect imediat datorită nerespectării conţinutului contractului. Această nerespectare a conţinutului contractului şi consecinţele încetării vor fi definite în Acordul de finanţare şi această definiţie va include, în favoarea GR, o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a strategiilor definite în Planul de afaceri (definit mai jos în clauza 3.4.1), precum şi o faptă calificată ca nerespectare de către FEI a deciziilor luate de Comitetul de investiţii (definit în clauza 3.4.3), pe care FEI este obligat să le respecte, şi, în favoarea FEI, o faptă calificată ca nerespectare de către GR a obligaţiei de a asigura finanţarea (definită mai jos în clauza 2.7.1), o faptă calificată ca nerespectare de către GR a obligaţiilor de a răspunde la solicitările de instrucţiuni (definite mai jos în clauza 2.7.2).

După o perioadă de 3 ani de la data Acordului de finanţare va fi permisă pentru oricare dintre părţi încetarea ordinară de la data de 31 decembrie a fiecărui an prin notificarea cu 6 luni înainte a celeilalte părţi. Soluţionarea financiară a oricărei obligaţii restante a GR faţă de FEI pentru activităţile de management desfăşurate, la data încetării, va fi stipulată în Acordul de finanţare.

Transferul oricăror fonduri JEREMIE (definite mai jos în clauza 3.1) păstrate de FEI la data încetării şi al oricăror investiţii (definite mai jos) existente la momentul încetării va face obiectul condiţiei ca FEI să fie satisfăcut că respectivul transfer este efectuat la o entitate calificată să acţioneze ca manager al fondurilor JEREMIE şi al investiţiilor (definite mai jos), şi desemnată de către GR în conformitate cu Reglementările privind FEDR (noul manager). Toate costurile aferente transferului fondurilor JEREMIE, al investiţiilor (definite mai jos) şi/sau al oricăror alte investiţii din cadrul acordurilor de coinvestiţii (definite mai jos în clauza 3.4.4) către noul manager vor fi suportate de GR.

2.7. Angajamentele GR. GR îşi asumă următoarele în Acordul de finanţare:

2.7.1. - că va întreprinde toate acţiunile impuse prin Reglementările privind FEDR, prin regulile de implementare sau în alt fel pentru a obţine efectiv virarea sumelor din FEDR şi din alte surse în contul fondurilor JEREMIE (definit mai jos în clauza 3.3), aceste viramente fiind în valoare de cel puţin 100m EUR suma iniţială în anul 2007, iar viramentele ulterioare fiind efectuate în conformitate cu Planul de afaceri (finanţarea);

2.7.2. - că va furniza toate instrucţiunile, informaţiile şi asistenţa necesare, în conformitate cu solicitările rezonabile ale FEI (solicitări de instrucţiuni) pentru a da posibilitatea FEI de a efectua activităţile sale de management conform condiţiilor din Acordul de finanţare;

2.7.3. - că va notifica cu promptitudine FEI înainte de amendarea, adoptarea sau abrogarea oricăror legi, reglementări sau acte administrative, ce ar putea avea un impact asupra disponibilităţii finanţării sau asupra gestionării fondurilor JEREMIE în cadrul Acordului de finanţare;

2.8. Resursele FEI. In Acordul de finanţare FEI îşi va asuma înfiinţarea unui birou la Bucureşti, care să fie operaţional după efectuarea primei finanţări. Biroul FEI din Bucureşti va dispune de personal suficient, după cum poate impune periodic sfera activităţilor de management în conformitate cu Planul de afaceri. Mai mult, FEI se angajează să disponibilizeze într-o măsură rezonabilă resursele interne ale FEI ce pot fi necesare în legătură cu sfera activităţilor de management prestate periodic.

2.9. Limitarea răspunderii. Datorită scopurilor strategice ce stau la baza JEREMIE, FEI nu va fi considerat în nicio situaţie responsabil sau răspunzător pentru rezultatele financiare ori pentru alte rezultate ale oricăror investiţii. Orice responsabilitate a FEI pentru pierderile recunoscute va fi limitată la cazurile de abateri intenţionate de la conduită sau de gravă neglijenţă, iar conformarea cu Planul de afaceri şi/sau cu decizia Comitetului de investiţii va exclude prezumţia de gravă neglijenţă. Răspunderea pentru daune-consecinţe este exclusă.

Orice răspundere a FEI pentru activităţile de management va fi exclusă în măsura în care vreo acţiune a FEI are la bază informaţii obţinute de GR, FEI neasumandu-şi nicio obligaţie de a verifica în mod independent acurateţea, relevanţa sau integralitatea acestor informaţii.

2.10. Limba contractului. Acordul de finanţare va fi încheiat în limba engleză.

2.11. Legea ce guvernează Acordul de finanţare. Acordul de finanţare va fi guvernat de legile Romaniei.

2.12.  Soluţionarea litigiilor. Acordul de finanţare va prevedea proceduri adecvate de soluţionare pe cale amiabilă a disputelor, proceduri ce se vor aplica de către părţi în cazul unei dispute şi o clauză de arbitraj internaţional ce va fi convenită. Limba în care se va desfăşura arbitrajul va fi limba engleză, iar locul arbitrajului va fi Bucureşti.

3. Activităţile de management

Activităţile FEI în cadrul Acordului de finanţare se vor asigura în următoarele condiţii:

3.1.  Finanţarea. Mijloacele financiare ce vor fi disponibilizate de GR pe parcursul finanţării prin implementarea iniţiativei JEREMIE în conformitate cu art. 44 al Reg. 1.083 (fondurile JEREMIE) vor fi organizate printr-un fond, după cum se precizează detaliat în continuare.

3.2. Desemnarea FEI. FEI va fi desemnat de GR ca titular al fondului şi manager al fondurilor JEREMIE.

3.3.  Contul fondurilor JEREMIE. In vederea primirii sumelor pe parcursul finanţării şi gestionării ulterioare a fondurilor JEREMIE, FEI va deschide, pe numele său, dar pentru GR, unul sau mai multe conturi bancare (contul fondurilor JEREMIE) în euro şi, posibil, în RON la o instituţie financiară amplasată în Romania, în consultare cu M.F.P din Romania (banca titulară a contului). Acordul referitor la deschiderea şi gestionarea contului fondurilor JEREMIE (Acordul de cont) se va încheia între GR, FEI şi banca depozitară şi va prevedea, inter alia, următoarele:

3.3.1.  toate fondurile păstrate în contul fondurilor JEREMIE vor fi purtătoare de dobandă la o rată ce va fi negociată şi agreată cu banca titulară a contului. Dobanda ce se acumulează în contul fondurilor JEREMIE va fi întrebuinţată în conformitate cu Planul de afaceri;

3.3.2. FEI va avea dreptul de a debita contul fondurilor JEREMIE cu orice sumă identificată ca eligibilă în acordul de cont;

3.3.3. închiderea contului fondurilor JEREMIE va presupune aprobarea scrisă a GR.

3.4.  Gestionarea fondurilor JEREMIE de către FEI. Utilizarea şi gestionarea fondurilor JEREMIE de către FEI în numele şi în beneficiul GR se vor face strict în conformitate cu următoarele mecanisme:

3.4.1. GR şi FEI vor agrea un plan de afaceri (Planul de afaceri) ce va defini strategia generală şi instrumentele ce vor fi utilizate pentru investirea fondurilor JEREMIE în conformitate cu Reglementările privind FEDR şi regulile de implementare. Planul de afaceri iniţial va fi întocmit de FEI pe baza concluziilor Raportului interimar şi final privind analiza disparităţilor pentru Romania şi va fi convenit pe parcursul negocierilor Acordului de finanţare, va fi anexat la Acordul de finanţare angajant şi va constitui parte integrantă din acesta. Revizuirile Planului de afaceri vor fi realizate de FEI o dată pe an şi vor fi transmise spre aprobare Comitetului de investiţii.

3.4.2.  Orice contracte cu intermediari financiari referitoare la investirea fondurilor JEREMIE în instrumente financiare gestionate de aceştia (Investiţii) vor fi încheiate de FEI în conformitate cu Planul de afaceri după obţinerea aprobării Comitetului de investiţii.

3.4.3. In baza Acordului de finanţare se va înfiinţa un comitet de investiţii (Comitetul de investiţii), ce va fi compus din 5-7 membri ce vor fi numiţi de GR. Cel puţin 3 dintre membrii Comitetului de investiţii vor fi profesionişti avand o experienţă semnificativă şi relevantă în domeniul afaceri/finanţe în sectorul privat.

3.4.4.  Comitetul de investiţii îşi va desfăşura activităţile în conformitate cu reguli interne ce vor fi adoptate în Acordul de finanţare. Printre altele, acesta:

- va monitoriza cu regularitate utilizarea fondurilor JEREMIE de către FEI;

- va verifica dacă propunerile de afaceri înaintate de FEI respectă obiectivele şi termenii prevăzuţi în Acordul de finanţare;

- va acorda asistenţă GR şi FEI, la solicitarea acestora, cu privire la orice aspect legat de utilizarea şi gestionarea fondurilor JEREMIE;

- va avea dreptul de a aproba revizuirile propuse ale Planului de afaceri şi semnarea oricăror acorduri referitoare la Investiţii.

3.4.5.  FEI are, în conformitate cu Planul de afaceri, dreptul de a semna acorduri cu părţi terţe calificate pentru implementarea programelor de coinvestiţii cu scopul de a maximiza efectul utilizării fondurilor JEREMIE (Acordurile de coinvestiţii). Acordurile de coinvestiţii pot prevedea investiţii paralele în Investiţii sau investiţii în companii sponsorizate prin oricare dintre Investiţii. In cazul în care un acord de coinvestiţii prevede o gestionare de fonduri de către FEI, aceste fonduri vor trebui păstrate separat de fondurile JEREMIE. Comitetul de investiţii poate adopta linii directoare mai detaliate cu privire la termenii acordurilor de coinvestiţii.

3.4.6.  FEI va asigura că orice virare de fonduri din contul fondurilor JEREMIE se va efectua numai în conformitate cu Acordul de finanţare, cu Planul de afaceri şi cu deciziile aprobate oficial de către Comitetul de investiţii.

3.4.7. Toate veniturile generate de Investiţii vor fi colectate în contul fondurilor JEREMIE şi vor fi reinvestite în conformitate cu Planul de afaceri.

3.5.  Drepturi de înlocuire şi de nominalizare. Acordul de cont, toate acordurile de investiţii şi de coinvestiţii vor prevedea drepturi de înlocuire şi/sau de nominalizare pentru GR, pentru a asigura transferul acestor acorduri către noul manager în cazul încetării Acordului de finanţare.

3.6. Activităţi de management principale/auxiliare. Pe langă activităţile întreprinse în legătură cu gestionarea fondului (activităţile principale de management), FEI va mai efectua pentru GR activităţile relevante de asistenţă tehnică ce pot fi necesare în legătură cu implementarea JEREMIE în Romania, inclusiv implementarea oricărei strategii de comunicare sau de informare pentru piaţă ori gestionarea situaţiilor de derulare a Investiţiilor ce impun restructurarea (activităţile auxiliare de management). FEI va presta activităţile auxiliare de management în termenii ce vor fi agreaţi cu GR în Acordul de finanţare şi în Planul de afaceri şi va primi, dacă nu se convine altfel cu GR, o remunerare pentru orice activităţi auxiliare de management prin utilizarea fondurilor alocate rezervei auxiliare (definită mai jos în clauza 4.5).

4.  Recuperarea costurilor

4.1.  Definiţii. Perioada de calcul înseamnă, dacă nu se convine altfel, 3 luni calendaristice, iar data de calcul înseamnă prima zi a fiecărei perioade calendaristice.

4.2. Recuperarea costurilor. Ca remunerare a activităţilor de management desfăşurate conform Acordului de finanţare, FEI va avea dreptul la o plată (recuperarea costurilor) ce se va stabili după cum urmează:

Pană la 2% pe an din fondurile gestionate, unde fonduri gestionate înseamnă suma agregată a finanţărilor primite în contul fondurilor JEREMIE la data de calcul plus dobanda acumulată în contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei anterioare de calcul, plus soldul oricăror venituri din investiţii încasate în contul fondurilor JEREMIE în cursul perioadei anterioare de calcul.

4.3. Calculare şi regularizare. Suma fondurilor gestionate se va determina de FEI la fiecare dată de calcul. Recuperarea costurilor, ce se va plăti FEI trimestrial în avans, se va plăti din fondurile disponibile la momentul respectiv în contul fondurilor JEREMIE. FEI va transmite GR o factură pentru fiecare perioadă de calcul şi va fi autorizat să încaseze recuperarea de cost prin debitarea directă şi transferul fondurilor din contul fondurilor JEREMIE, după prezentarea facturii pentru perioada respectivă de calcul la GR.

4.4.  Activităţile principale de management. Pentru remunerarea activităţilor principale de management FEI va fi îndreptăţit la o parte din recuperarea costurilor, încasată pentru fiecare perioadă de calcul. Ratele aferente activităţilor principale de management nu vor fi modificate în primii 2 ani de operaţiuni. Ulterior acestei perioade, ratele de recuperare a costurilor pot fi revizuite anual.

4.5.  Rezerva auxiliară. FEI va ţine, în vederea creării unei rezerve pentru plata oricăror activităţi auxiliare (rezerva auxiliară), o evidenţă contabilă separată.

In eventualitatea încetării Acordului de finanţare, rezerva auxiliară va fi închisă, după regularizarea oricăror plăţi ce trebuie efectuate pentru activităţi auxiliare de management ce au fost prestate, iar fondurile rămase se vor plăti în contul fondurilor JEREMIE şi/sau virate FEI pentru a acoperi sumele datorate FEI pentru contul său propriu.

4.6.  Alte costuri, impozite. Recuperarea costurilor va reprezenta compensarea cheltuielilor efectuate de FEI pentru prestarea activităţilor de management. Totuşi, costurile datorate pentru servicii prestate de consultanţi externi sau de consilieri experţi (precum consilieri juridici sau consultanţi fiscali), ce vor fi contractate de FEI în conformitate cu prevederile Acordului de finanţare, vor fi suportate direct de către GR.

5. Calendar provizoriu

Părţile se angajează să procedeze cu bună-credinţă la întocmirea, negocierea şi încheierea Acordului de finanţare şi vor depune toate eforturile pentru a respecta următorul calendar:

- transmiterea primei versiuni a Acordului de finanţare, avand la bază Condiţiile generale (FEI responsabil de întocmirea acestui proiect) - 19 ianuarie 2007;

- transmiterea versiunii agreate a Acordului de finanţare GR spre aprobare - 16 februarie 2007;

- aprobarea Acordului de finanţare de către GR - 23 februarie 2007;

- semnarea Acordului de finanţare aprobat - 23 februarie 2007;

- intrarea în vigoare a Acordului de finanţare - 12 aprilie 2007.

GLOSAR

Intermediari

Instituţie financiară (bancă/companie sau altceva) care este mecanismul ales pentru distribuţia fondurilor JEREMIE către IMM-uri sau alţi participanţi din piaţă

FEDR

Fondul European de Dezvoltare Regională

Strategia de cofinanţare a fondurilor structurale şi a fondului de coeziune pentru perioada 2007-2013

Strategie comună privind stabilirea unei structuri universale pentru ratele de cofinanţare, aferentă resurselor pentru proiecte sau beneficiari finali.

Administratorul fondului JEREMIE

Administratorul desemnat al fondului JEREMIE (în acest caz FEI)

Liniile directoare JEREMIE

Linii directoare operaţionale care vor fi redactate pe baza noilor regulamente FEDR

Fondul JEREMIE

Fondul global care conţine finanţarea FEDR, la care se adaugă fondurile BEI, FEI sau alte instituţii financiare internaţionale ori surse interne. Acest fond global va fi gestionat de către administratorul fondului JEREMIE.

Conturile fondului JEREMIE

Conturile deţinute de autorităţile romane la o bancă locală sau bănci locale, care este purtător de dobandă şi primeşte taxe. Se intenţionează ca aceste conturi să aibă o natură revolving.

Mandat

Acordul de finanţare ce urmează a se încheia între autorităţile relevante ale GR şi FEI, ce guvernează gestionarea de către FEI a fondului JEREMIE

Autoritate de management

Autoritate romană cu putere de decizie în utilizarea programelor operaţionale sectoriale pentru FEDR

Cadrul naţional strategic de referinţă

Document ce reglementează cadrul de lucru general pentru utilizarea fondurilor europene pe perioada 2007-2013, din perspectivă financiară, adoptat de GR în mai 2006

Program operaţional

Programul aprobat pentru utilizarea fondurilor Uniunii Europene

Acord de asistenţă tehnică

Acord specific pentru FEI cuprinzand prevederi referitoare la asistenţa tehnică pentru autorităţile romane

Tranşă

Tranşa este definită ca porţiunea din totalul agreat al finanţărilor ce urmează a fi trase în orice perioadă între 2007-2015. Valoarea minimă pentru o tranşă va fi agreată în mandat, dar indicativ nu va fi mai mică de 50 milioane euro.


SmartCity5

COMENTARII la Memorandum 0/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Memorandum 0 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Memorandum 0/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu