MEMORANDUM Nr.
0 din 28 august 2007
intre Ministerul Mediului si
Dezvoltarii Durabile si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare in Romania
privind revizuirea Strategiei nationale pentru dezvoltare durabila, avand in
vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabila a Uniunii
Europene
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 737 din 31 octombrie 2007
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD), cu sediul în Bucureşti, Bd.
Libertăţii nr. 12, sectorul 5, având contul în lei - RO TREZ 700 2374 01 20
XXXXX, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti, reprezentat legal de
domnul ministru Attila Korodi, şi
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în România
(PNUD), cu sediul în
Bucureşti, Bd. Primăverii nr. 48 A, sectorul 1, cont în lei deschis la BRD
Societe Generale - RO 02 BRDE 450S V034 6680 4500, reprezentat legal de doamna
Soknan Han Jung, reprezentant rezident PNUD şi coordonator rezident ONU,
ca părţi ale prezentului memorandum de înţelegere,
luând în considerare că:
1. la Consiliul European din 15-16 iulie 2006 s-a
adoptat, prin Decizia nr. 10.117, Strategia revizuită
pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene, care stabileşte
obiectivele-cheie de dezvoltare la nivel european;
2. România este membru al Uniunii Europene începând cu
data de 1 ianuarie 2007;
3. în această nouă calitate România are obligaţia de
a-şi revizui Strategia naţională pentru dezvoltare durabilă (SNDD) în conformitate cu Strategia
revizuită pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene (SDD UE);
4. în luna septembrie 2006, fostul Minister al
Integrării Europene a lansat procesul de revizuire a SNDD, însă ca urmare a
prevederilor art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind
stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului,
MMDD a preluat coordonarea procesului de elaborare, adoptare şi de urmărire a
implementării SNDD;
5. în conformitate cu prevederile art. 1 din Hotărârea
Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea MMDD, acest organ
de specialitate al administraţiei publice centrale asigură coordonarea
interministerială a procesului de elaborare a SNDD, propune adoptarea şi
urmăreşte implementarea acesteia;
6. MMDD îşi exprimă acceptul de participare împreună cu
PNUD la cofinanţarea şi implementarea proiectului „Revizuirea Strategiei
naţionale pentru dezvoltare durabilă, având în vedere obiectivele Strategiei
revizuite pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene";
7. PNUD deţine experienţa tehnică necesară punerii în
aplicare şi este de acord cu implementarea proiectului care constă în
elaborarea şi editarea unei strategii naţionale pentru dezvoltare durabilă,
precum şi cu administrarea fondurilor aferente, au convenit să semneze Memorandumul de înţelegere privind
revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilă, având în vedere
obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene,
denumit în continuare memorandum, în următoarele condiţii:
ARTICOLUL 1
Scopul memorandumului
Scopul prezentului memorandum este cofinanţarea şi
managementul proiectului „Revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare
durabilă, având în vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare
durabilă a Uniunii Europene".
ARTICOLUL 2
Intrarea în vigoare, modificarea şi durata
memorandumului
2.1. MMDD informează în scris PNUD asupra îndeplinirii
cerinţelor legale naţionale pentru intrarea în vigoare a memorandumului.
Prezentul memorandum va intra în vigoare în ziua următoare datei primirii de către
PNUD a acestei notificări.
2.2. Memorandumul poate fi extins sau amendat cu
acordul părţilor. Aceste modificări vor intra în vigoare în conformitate cu
procedura stabilită la pct. 2.1.
2.3. Memorandumul este convenit pe o perioadă de 8
luni, putând fi prelungit, în caz de necesitate, pentru o perioadă suplimentară
de până la 4 luni.
ARTICOLUL 3
Contribuţia părţilor
3.1. MMDD are responsabilitatea de a contribui la
finanţarea proiectului cu suma totală de 340.000 USD din fonduri bugetare, iar
contribuţia nerambursabilă a PNUD, din fonduri proprii, va fi de 60.000 USD.
3.2. Aceste fonduri pot fi suplimentate
cu orice sumă obţinută din alte surse de către PNUD.
3.3. Pentru a asigura implementarea cât mai bună a
proiectului, MMDD va transfera suma ce reprezintă contribuţia pentru proiect în
contul PNUD RO02 BRDE 450S V034 6680 4500, deschis la BRD Groupe Societe
Generale - Filiala Clienţi Corporativi, Bucureşti, după cum urmează:
a) în anul 2007, în limita prevederilor bugetare
aprobate MMDD pe anul 2007, pe baza solicitării scrise din partea PNUD, o sumă
de 230.000 USD, prin echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale
din ziua plăţii, va fi transferată în termen de 15 zile lucrătoare de la data
transmiterii notificării scrise, prin care MMDD informează PNUD asupra
îndeplinirii cerinţelor legale naţionale pentru intrarea în vigoare;
b) similar, la începutul anului
2008, pe baza solicitării scrise din partea PNUD, MMDD va transfera suma de
110.000 USD în aceleaşi condiţii ca cele menţionate anterior. Transferul sumei
va fi condiţionat de îndeplinirea de către PNUD a prevederilor art. 4.
ARTICOLUL 4
Responsabilităţile părţilor
4.1. MMDD este responsabil pentru:
- facilitarea acccesului PNUD la toate datele
statistice disponibile şi informaţiile existente necesare pentru implementarea
proiectului;
- transmiterea scrisorilor către agenţiile
guvernamentale şi ministere pentru formarea grupurilor de lucru ale
proiectului, urmând recomandările SDD UE;
- analiza documentelor-suport puse la dispoziţie de
experţii PNUD;
- iniţierea şi promovarea, conform regulamentelor
interne, a oricăror documente necesare implementării proiectului;
- asigurarea alocării din buget a sumelor necesare
proiectului pe baza prevederilor prezentului memorandum, precum şi a bugetului
şi programului de lucru incluse în documentul de proiect;
- implementarea proiectului, ca
agenţie de execuţie, aşa cum este precizat în documentul de proiect.
4.2. PNUD este responsabil pentru:
- asigurarea redactării unui document/unor documente-suport
care să fie pus/puse în discuţia grupurilor consultative;
- asigurarea contribuţiei proprii la fondurile
proiectului, aşa cum s-a acceptat în prezentul memorandum, precum şi conform
bugetului şi programului de lucru inclus în documentul de proiect;
- asigurarea implementării proiectului în numele MMDD,
conform documentului de proiect si regulilor si
regulamentelor PNUD.
PNUD va fi responsabil pentru managementul
administrativ, financiar şi tehnic al proiectului, pentru respectarea
procedurilor de achiziţie publică şi contractare de echipamente şi alte
materiale necesare, pentru raportarea şi monitorizarea implementării
proiectului conform modalităţilor de execuţie naţionale (NEX);
- selecţia şi recrutarea personalului necesar
implementării proiectului;
- prezentarea unui raport intermediar de activitate pe
data de 15 decembrie 2007, care condiţionează
efectuarea plăţii sumelor alocate pe anul 2008, precum şi a unui raport final
la sfârşitul proiectului. Ambele rapoarte vor cuprinde rapoarte tehnice şi
financiare şi vor fi supuse aprobării MMDD;
- specificarea în toate materialele publicitare sau în orice alte forme de materiale informative că proiectul este
finanţat de Guvernul României prin bugetul MMDD şi de PNUD;
4.3. PNUD va începe procedurile de implementare a
proiectului pentru revizuirea SNDD imediat după ce a fost primită notificare
scrisă, prin care MMDD informează că toate procedurile legale au fost
îndeplinite pentru intrarea în vigoare a prezentului memorandum.
ARTICOLUL 5
Implementarea proiectului
5.1. Administrarea financiară, precum şi managementul
proiectului vor fi asigurate de PNUD conform regulilor şi regulamentelor PNUD,
în conformitate cu prevederile documentului de proiect (anexa nr. 1 la
memorandum) şi/sau cu respectarea legislaţiei naţionale în vigoare privind
achiziţiile publice.
5.2. Drepturile de administrare ale PNUD asupra fondurilor disponibile pentru managementul
proiectului sunt valabile până când prezentul memorandum îşi încetează
validitatea, însă nu mai târziu de data finalizării proiectului.
5.3. Fondurile nefolosite (pentru care nu există
documente care să justifice plăţile până la data finalizării proiectului) vor
fi returnate MMDD în termen de 30 de zile calendaristice.
ARTICOLUL 6
Recrutarea personalului
Regulile şi regulamentele PNUD de recrutare a
personalului vor fi strict respectate, incluzând criterii de selecţie, termeni
de referinţă, interviuri deschise şi transparente.
ARTICOLUL 7
Achiziţiile de bunuri
7.1. Achiziţiile vor fi efectuate de PNUD în
conformitate cu legislaţia naţională privind achiziţiile publice.
7.2. Reprezentantul rezident
al PNUD trebuie să se asigure că regulile şi procedurile relevante sunt
respectate pentru toate operaţiile de achiziţie. Contractele de achiziţii vor
fi semnate de reprezentantul rezident al PNUD sau de reprezentantul său
autorizat. Toate drepturile rezultate din activităţile proiectului vor reveni
Guvernului României, MMDD şi PNUD.
7.3. PNUD va deţine dreptul de proprietate asupra
echipamentelor şi produselor achiziţionate în cadrul proiectului, acestea
urmând a fi predate MMDD în termen de 30 de zile de la
predarea raportului final.
ARTICOLUL 8
Prevederi financiare
8.1. Aranjamentele financiare sunt definite la art. 3
„Contribuţia părţilor", precum şi în bugetul documentului de proiect
(anexa nr. 1).
8.2. MMDD trebuie să transfere către PNUD fondurile
necesare implementării proiectului conform art. 3.
8.3. Contribuţia de la bugetul
MMDD va fi primită de PNUD în contul său în lei.
8.4. Contribuţia PNUD va fi în USD.
8.5. PNUD are obligaţia să facă plăţi numai în
concordanţă cu regulile şi regulamentele PNUD pentru implementarea proiectului
conform modalităţilor NEX.
8.6. PNUD trebuie să asigure toată informaţia necesară
şi să menţină un sistem de raportare tehnică şi financiară viabilă pentru toate
fondurile proiectului, exprimate în lei.
8.7. Costurile indirecte se
referă la activităţile de suport ale PNUD pentru managementul şi monitorizarea
proiectului. Acestea reprezintă 5% din cheltuielile proiectului efectuate din
contribuţia financiară a MMDD, aprobată în documentul de proiect.
8.8. PNUD trebuie să păstreze
şi să arhiveze toate documentele financiare, precum şi pe cele care fac
referire la serviciile contractate, în baza prevederilor existente în vigoare,
şi trebuie să le prezinte, pe baza unei cereri scrise, organismelor de control.
ARTICOLUL 9
Cadrul de implementare
9.1. Pentru implementarea în bune condiţii a
prezentului memorandum, fiecare parte trebuie să numească un reprezentant.
Reprezentanţii părţilor vor monitoriza implementarea prevederilor prezentului
memorandum şi se vor întâlni periodic pentru a-şi prezenta evaluările şi a
formula recomandări privind cooperarea dintre părţi.
9.2. Părţile vor nominaliza reprezentanţii în 5 zile
de la intrarea în vigoare a prezentului memorandum. Ei trebuie să se
întâlnească imediat pentru a stabili procedurile de
lucru.
ARTICOLUL 10
Diverse
Implementarea prezentului memorandum se bazează pe
respectarea regulilor, procedurilor şi regulamentelor PNUD, în măsura în care
obiectivele agreate de părţi au fost finanţate de către acestea sau de alţi
cofinanţatori, şi cu respectarea legislaţiei naţionale privind achiziţiile
publice de produse.
ARTICOLUL 11
Forţa majoră
11.1. Niciuna dintre părţile semnatare nu va fi făcută
responsabilă pentru neîndeplinirea unor obligaţii la termenul limită, pentru
neexecutarea lor sau pentru executarea într-o manieră necorespunzătoare a
oricărei obligaţii asumate prin prezentul memorandum, dacă acestea au fost
determinate de forţa majoră, aşa cum este specificat în legislaţia naţională.
11.2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să
anunţe cealaltă parte în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului
care a determinat forţa majoră şi să ia toate măsurile necesare pentru a limita
consecinţele.
11.3. Dacă în termen de 30 de zile de la producerea
evenimentului care a determinat forţa majoră, incidentul nu încetează, părţile
au dreptul de a anunţa anularea prevederilor prezentului memorandum, fără a
putea pretinde despăgubiri. Acestea au responsabilitatea de a îndeplini toate
obligaţiile asumate înainte de apariţia evenimentului.
ARTICOLUL 12
Notificări între părţi
12.1. Conform înţelegerii dintre părţi, orice
notificare făcută de o parte către cealaltă parte va fi considerată legală,
dacă va fi depusă în scris la adresa specificată în partea introductivă a prezentului memorandum.
12.2. Notificările trebuie depuse ca scrisori
recomandate, dacă sunt trimise prin poştă, cu confirmare de primire, şi vor fi
considerate ca primite la data pe care oficiul poştal o înregistrează.
12.3. Dacă din diferite motive notificarea este trimisă
prin fax, ea va fi considerată ca primită în prima zi lucrătoare de la data
transmiterii.
12.4. Notificarea verbală nu va fi luată în considerare
dacă nu este urmată de una dintre metodele la care s-a făcut referire anterior.
ARTICOLUL 13
Rezolvarea litigiilor
13.1. Părţile s-au înţeles ca toate neînţelegerile
privind validitatea prezentului memorandum sau rezultate din interpretarea,
implementarea ori încheierea acestuia să se rezolve pe cale amiabilă între
părţi, prin intermediul reprezentanţilor.
13.2. In cazul în care litigiul nu poate fi rezolvat
pe cale amiabilă, soluţionarea se va realiza prin proceduri juridice, conform
legislaţiei româneşti în vigoare.
ARTICOLUL 14
Denunţarea memorandumului
14.1. Fiecare parte va avea dreptul să denunţe memorandumul în orice moment, printr-o notificare
scrisă. Memorandumul îşi va înceta valabilitatea la o lună după primirea notei
de denunţare.
14.2. Anularea nu va avea efecte asupra acţiunilor
aflate în derulare în momentul încetării valabilităţii memorandumului.
Prezentul memorandum a fost semnat la Bucureşti la 28
august 2007, în două exemplare originale, în limbile română şi engleză, ambele
texte fiind egal autentice.
Pentru Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile,
Attila Korodi,
ministru
Pentru Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare,
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident PNUD
coordonator rezident ONU
ANEXA Nr. 1
MINISTERUL MEDIULUI ŞI DEZVOLTĂRII DURABILE
PROGRAMUL NAŢIUNILORUNITE PENTRU DEZVOLTARE
STRATEGIA NAŢIONALĂ PENTRU DEZVOLTARE DURABILĂ
Scurtă descriere:
Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea
şi actualizarea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilă, având în
vedere obiectivele Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene.
Proiectul va valorifica experienţa acumulată în cadrul
proiectului „Crearea capacităţii de implementare a Agendei locale 21 în
România", care a încercat să implementeze principiul dezvoltării durabile
la nivel local şi regional.
PAGINA CU SEMNĂTURI
Ţara: România
Indicatorii/rezultatele UNDAF: Până în anul 2009 se întăreşte capacitatea administrativă la nivel
central şi local pentru
dezvoltarea, implementarea şi monitorizarea politicilor şi programelor,
asigurându-se transparenţă, responsabilitate şi participare.
Indicatorii/rezultatele dorite: Creşterea responsabilităţii pentru coordonarea intersectorială şi
responsabilitatea orizontală
în ceea ce priveşte formularea politicilor şi implementarea pentru a susţine
serviciile publice transparente şi eficiente la nivelul administraţiei centrale
şi locale
Indicatorii/rezultatele aşteptate: Strategia României pentru dezvoltare durabilă actualizată,
având în vedere obiectivele
Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene
Partener executiv: Ministerul
Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD)
Perioada programului: 2004-2009
Componenta programului: Democratic Governance
Titlul proiectului: Revizuirea Strategiei naţionale pentru dezvoltare durabilă
ID al proiectului:
Durata proiectului: 8 luni, putând fi
prelungit pentru o perioadă de până la 4 luni
Managementul proiectului: NEX
|
Buget:
USD 383.000
Cheltuieli de administrare:
USD 17.000
Buget local:
USD 400.000
Resursele alocate:
USD 400.000
• Administraţia centrală (MMDD) USD 340.000
• Buget PNUD/TRAC USD
60.000
•Altele:
o Donor.......................
o Donor.......................
o Donor.......................
• Contribuţii în natură.......................
Buget nefinanţat:.............................
|
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile
Attila Korodi,
ministru
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare
Soknan Han Jung,
reprezentant rezident PNUD
coordonator rezident ONU
PARTEA I a)
Analiza situaţiei
Contextul naţional şi european
Dezvoltarea durabilă reprezintă un concept fundamental
şi complex în politica actuală. Acesta permite unei naţiuni să planifice, să
pună în practică şi să monitorizeze progresele realizate de societate în
direcţia atingerii obiectivelor pe termen lung, de a răspunde cerinţelor generaţiei
actuale fără a împiedica generaţiile viitoare să-şi satisfacă propriile
necesităţi.
In anul 1997, la numai câţiva ani de la evenimentul
istoric reprezentat de Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Mediu şi Dezvoltare
de la Rio de Janeiro, România a început procesul de elaborare a unei strategii
de dezvoltare durabilă.
Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a
României (SNDD) a fost
finalizată în anul 1999 de către un grup de lucru constituit prin Hotărârea
Guvernului nr. 305/1999. Deşi elaborată în sistem participativ, SNDD nu a
prevăzut mecanismele adecvate de monitorizare a implementării pe baza cărora să
poată fi făcută revizuirea sa periodică.
De la 1 ianuarie 2007, România, în calitate de stat
membru al Uniunii Europene, trebuie să ia în considerare evoluţiile de pe plan european, aşa cum sunt ele
prezentate în Strategia revizuită pentru dezvoltare durabilă a Uniunii Europene
(SDD UE), aprobată la
Consiliul European din 15-16 iulie 2006, al cărei scop este să dezvolte şi să
identifice acţiuni prin care Uniunea Europeană să poată atinge îmbunătăţirea
calităţii vieţii pentru generaţiile prezente şi viitoare, prin crearea
comunităţilor durabile capabile să administreze şi să folosească resursele în
mod eficient şi să exploateze potenţialul inovator ecologic şi social al
economiei, asigurând prosperitatea, protecţia mediului şi coeziunea socială.
Obiectivele SDD UE sunt:
• protecţia mediului:
- protejarea capacităţii Pământului de a menţine viaţa
în toată diversitatea ei, respectarea limitelor resurselor naturale ale
planetei şi asigurarea unui înalt nivel de protecţie şi îmbunătăţire a
calităţii mediului;
- prevenirea şi reducerea poluării mediului şi
promovarea producţiei şi consumului în spiritul dezvoltării durabile, pentru a
determina decuplarea dintre creşterea economică şi degradarea mediului;
• echitate şi
coeziune socială:
- promovarea unei societăţi democratice, sigure şi
juste, care ţine seama de incluziunea socială şi de principiile unei vieţi
sănătoase, în ceea ce priveşte drepturile fundamentale şi diversitatea
culturală, care să creeze egalitatea de şanse şi să combată discriminarea în
toate formele ei;
• prosperitate
economică:
- promovarea unei economii prospere, inovative,
riguroase, competitive şi ecoeficiente, care furnizează standarde înalte de
viaţă şi oportunităţi de angajare deplină şi de înaltă calitate pe tot spaţiul
Uniunii Europene;
• respectarea
angajamentelor internaţionale:
- stimularea înfiinţării instituţiilor democratice şi
apărarea stabilităţii acestora în lume, având la bază pacea, securitatea şi
libertatea;
- promovarea activă a dezvoltării durabile la nivel
mondial şi asigurarea că politicile interne şi externe ale Uniunii Europene
sunt în acord cu dezvoltarea durabilă globală şi cu angajamentele
internaţionale ale Uniunii Europene.
Principiile politice directoare ale SDD UE sunt:
• promovarea şi protecţia drepturilor fundamentale;
• solidaritatea între şi în cadrul generaţiilor;
• societatea democratică şi deschisă;
• implicarea cetăţenilor;
• implicarea mediului de afaceri şi a partenerilor sociali;
• coerenţa politică şi guvernarea;
• integrarea politicilor;
• utilizarea celor mai bune cunoştinţe disponibile;
• principiul precauţiei;
• principiul poluatorul plăteşte.
Având în vedere obiectivele şi principiile politice
directoare, au fost identificate 7 provocări-cheie, precum şi ţintele,
obiectivele operaţionale şi acţiunile corespunzătoare acestora. Aceste
provocări sunt:
1. schimbările climatice şi energia curată;
2. transportul durabil;
3. producţie şi consum durabile;
4. conservarea şi managementul
resurselor naturale;
5. sănătatea publică;
6. incluziunea socială, demografia şi migraţia;
7. sărăcia globală şi provocările dezvoltării.
In SDD UE se stipulează că „Statele membre elaborează
prima Strategie naţională pentru dezvoltare durabilă ce va fi finalizată până
în iunie 2007. Revizuirile viitoare ale Strategiei naţionale pentru dezvoltare
durabilă vor fi făcute în conformitate cu SDD UE revizuită pentru a asigura
acestora consistenţă, coerenţă şi sprijin reciproc, ţinându-se cont de
circumstanţele fiecărui stat membru".
De asemenea, se menţionează că „la fiecare 2 ani
Comisia va înainta un raport de progres asupra implementării SDD în UE şi în
statele membre, raport ce va include şi priorităţile viitoare, orientări şi
acţiuni".
Ţinând seama de aceste decizii la nivelul Uniunii
Europene, precum şi de situaţia existentă la nivel naţional, în luna septembrie
2006, fostul Minister al Integrării Europene a lansat procesul de revizuire a
SNDD, însă, ca urmare a prevederilor art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea
aparatului de lucru al Guvernului, Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile (MMDD) a preluat coordonarea procesului
de elaborare, de adoptare şi de urmărire a implementării SNDD.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 1 din
Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea MMDD,
acest organ de specialitate al administraţiei publice centrale asigură coordonarea
interministerială a procesului
de elaborare a SNDD, propune adoptarea şi urmăreşte implementarea acesteia.
In discuţiile la nivel înalt din luna mai a acestui an
dintre conducerea MMDD şi reprezentanţii Comisiei Europene s-a precizat că, în
conformitate cu SDD UE, fiecare stat membru trebuie să transmită, până la data
de 15 iunie 2007 şi apoi la intervale de 2 ani, informaţii privind progresele
înregistrate de fiecare stat în implementarea strategiilor naţionale pentru
dezvoltare durabilă. In ceea ce priveşte revizuirea SNDD, Comisia Europeană a
precizat că, deşi nu există un termen limită, România trebuie să menţioneze în
raportul de progrese pe care îl va efectua data până la care se va finaliza
revizuirea actualei strategii conform SDD UE. De asemenea, Comisia Europeană a
precizat că, deşi perioada pentru care se fac strategiile de dezvoltare
durabilă variază de la un stat la altul, revizuirea comprehensivă a unei
strategii trebuie să se facă o dată la 5 ani. Conform acestor discuţii, România
s-a angajat în raportul transmis în luna iunie a acestui an să realizeze
revizuirea SNDD până la sfârşitul anului 2008.
Contribuţia PNUD
PNUD, ca promotor constant al dezvoltării durabile, a
susţinut începând cu anul 1997 crearea sub egida Academiei Române a Centrului
Naţional pentru Dezvoltare Durabilă (CA/DD). Scopul principal al acestuia este
de a sprijini promovarea politicii de dezvoltare durabilă la nivel naţional,
cooperând în acest sens cu Guvernul, sectorul privat, instituţiile academice,
atât la nivel local, cât şi la nivel regional şi naţional.
Realizarea strategiilor de dezvoltare durabilă fiind
una dintre condiţiile esenţiale ale Conferinţei de la Rio din 1992, PNUD a
sprijinit între anii 1997-1999 elaborarea SNDD, sub coordonarea CNDD. Acest proces
a asigurat cadrul organizatoric de analiză şi dezbatere publică, precum şi
pentru manifestarea voinţei politice de a promova participarea mai multor
actori, a creat acele mecanisme care au identificat şi au dezvoltat potenţialul
de colaborare cu variate sectoare ale societăţii civile (afaceri/sector privat,
academii, industrie, mediu, experţi locali, tineret, agricultură etc).
Publicaţia a fost lansată de către Guvernul României în luna iulie 1999,
devenind în mod oficial SNDD. Aceasta a constituit suportul pentru elaborarea
Strategiei naţionale pentru dezvoltare economică pe termen mediu - document
politic - care a fost transmis Uniunii Europene în anul
2000.
Altă iniţiativă naţională susţinută de PNUD şi
administrată prin intermediul CNDD a fost dezvoltarea studiului „România
2020". Acest studiu prospectiv a avut ca scop examinarea globală, cu
integrarea vectorilor specifici României pentru următorii 20 de ani în ceea ce
priveşte dezvoltarea durabilă. Studiul de analiză prospectivă a pornit de la
convingerea că viitorul nu este deja scris, că nu poate fi exprimat a priori, ci este deschis unui număr
mare de scenarii posibile. Studiul nu a însemnat doar un plan potenţial de
dezvoltare a României pentru următoarele decade, ci şi o dezbatere a şanselor
şi a potenţialului de dezvoltare, în spiritul conceptului dezvoltării durabile
unanim acceptat la nivelul politic al României.
Implicarea PNUD în promovarea dezvoltării durabile în
România a fost prezentă şi la nivel local. Astfel, implementarea Agendei locale
21 în România a început, cu sprijinul PNUD, în anul 2000 şi a inclus până în
prezent 38 de municipalităţi, oraşe şi 4 judeţe. Acest proiect a avut ca
obiectiv întărirea capacităţilor operaţionale ale autorităţilor locale,
creşterea procesului participativ de planificare multisectorială şi încurajarea
implementării principiului dezvoltării durabile la nivel local prin pregătirea
strategiilor, planurilor de acţiune şi proiectelor specifice din Agenţia locală
21.
Angajamentul asumat de PNUD faţă de România, care se
extinde până în anul 2009 şi chiar dincolo de această dată, include susţinerea eforturilor
Guvernului de a face faţă provocărilor perioadei imediate postaderare.
PNUD se va axa pe întărirea capacităţii de coordonare
în formularea şi implementarea politicilor pentru a aduce îmbunătăţiri în
furnizarea serviciilor publice. La nivel local şi naţional PNUD va contribui la
formularea strategiilor de dezvoltare şi a planurilor de acţiune care
încorporează principiul dezvoltării durabile, inclusiv prin dezvoltarea
capitalului uman. Capacitatea politică strategică la nivel naţional va fi
îmbunătăţită prin permanentizarea dialogului în cadrul creat prin stabilirea
unui grup interinstituţional care va include instituţii guvernamentale-cheie şi
societatea civilă.
PARTEA I b)
Strategia
In conformitate cu Ghidul Departamentului Naţiunilor
Unite pentru Afaceri Economice şi Sociale (DNUAES), o SNDD este „un proces
coordonat, participativ şi interactiv al aspiraţiilor şi acţiunilor pentru
realizarea obiectivelor economice, de mediu şi sociale într-o manieră
echilibrată şi integrată. Este o abordare ciclică şi interactivă pentru
planificare, participare şi acţiune, accentuându-se progresul către ţintele de
dezvoltare durabilă"1).
Dezvoltarea SNDD implică analizarea situaţiei existente
şi viitoare, formulându-se politici şi planuri de acţiune, implementare,
monitorizare, evaluare şi revizuire periodică, în funcţie de rezultate şi de
evoluţia politicilor în domeniile prioritare identificate şi acceptate politic
la nivelul Uniunii Europene.
Pentru a dezvolta o SNDD trebuie să se ţină seama de
următoarele elemente2):
a) Participare largă şi parteneriat:
• canale instituţionalizate pentru comunicare;
• acces la informare al tuturor actorilor implicaţi şi
relaţionare eficientă;
• transparenţă şi responsabilitate;
• încredere şi respect reciproc;
• parteneriat între Guvern,
societatea civilă, sector privat şi agenţii externe.
b) Obiective economice, sociale şi de mediu integrate
între sectoare, teritorii şi generaţii şi promovarea unor politici realiste
pentru realizarea acestora:
• legătura dintre priorităţi şi acţiuni locale,
naţionale, regionale şi globale;
• legătura dintre obiectivele pe termen scurt, mediu şi
lung;
• legătura dintre nivelurile naţionale, regionale şi
globale;
• legătura dintre diverse sectoare;
• coerenţa dintre priorităţile strategiilor şi ale
bugetelor necesare realizării obiectivelor.
c) Obiective şi responsabilităţi clare:
• obiective, acţiuni, responsabilităţi, programe şi
mecanisme de integrare bine definite.
d) Apartenenţa şi angajamentul de ţară:
• puternic angajament politic şi angajamentul
factorilor implicaţi;
• o bună conducere şi guvernare;
• viziune pragmatică şi politică transparentă;
• instituţii puternice sau grup de instituţii care
implementează procesul;
• continuitatea procesului de revizuire a SNDD în
funcţie de rezultate.
e) Dezvoltarea capacităţii
administrative:
• utilizarea cunoştinţelor şi a expertizei existente;
• utilizarea strategiilor şi a mecanismelor existente;
f) Accent pe rezultatele şi mijloacele implementării:
• mijloacele pentru evaluarea şi agrearea aspectelor prioritare;
• coerenţa dintre priorităţi strategice,
capacitate administrativă şi buget;
• ţinte şi programe realiste şi flexibile;
• legătura cu investiţiile sectorului privat;
• susţinerea pe bază de analize economice şi tehnice
temeinice;
• mecanisme integrate pentru
estimare, monitorizare, evaluare şi feedback.
Proiectul propus va valorifica experienţa acumulată de
PNUD în perioada elaborării primei SNDD (1997-1999), având în vedere noul
statut al României de membru al Uniunii Europene. De asemenea, se va valorifica
proiectul de succes al PNUD „Crearea capacităţii de implementare a Agendei
locale 21 în România", deoarece acesta poate furniza o intrare
semnificativă cu privire la implementarea principiului dezvoltării durabile la
nivel local şi regional.
Rezultatul proiectului va fi SNDD, document finalizat
în urma dezbaterilor publice la nivel naţional cu toţi factorii implicaţi şi
editat după aprobarea acestuia, potrivit prevederilor legale.
La elaborarea SNDD se vor urmări provocările-cheie stabilite la nivelul Uniunii Europene prin SDD UE. Documentul va
cuprinde capitole distincte cu privire la:
- schimbări climatice şi energii curate;
- transport durabil;
- consum şi producţie durabilă;
- conservarea şi managementul resurselor naturale;
- sănătate publică;
- incluziune socială, demografie şi migraţie;
- sărăcia globală şi provocările dezvoltării durabile.
De asemenea, vor fi dezvoltate capitole cu privire la
temele intersectoriale:
- educaţie şi training;
- cercetare şi dezvoltare;
- instrumente financiare şi
economice;
- comunicare, mobilizare actori şi multiplicarea
succesului, In cuprinsul SNDD pot fi incluse şi alte capitole, dacă se consideră necesar, conform recomandărilor
agenţiei de execuţie sau ca rezultat al dezbaterilor publice.
Capitolul de
implementare-monitorizare va fi tratat separat, în concordanţă cu cerinţele
Uniunii Europene privind monitorizarea implementării SNDD. De asemenea, în
cadrul procesului de elaborare a SNDD se vor identifica mecanismele de
dezbatere, printr-un cadru larg participativ al rezultatelor implementării
acestei strategii.
Analiza situaţiei prezente se va face luându-se în
considerare indicatorii pentru dezvoltare durabilă cel puţin de nivel 1,
disponibili în România pentru toate domeniile tematice, astfel cum sunt
definiţi în comunicarea Comisiei Europene pentru monitorizarea şi implementarea
SDD UE.
De asemenea, vor fi analizate toate documentele
strategice sectoriale existente la nivel naţional, comparativ cu comunicările
Comisiei Europene ce urmează a fi materializate în propuneri strategice/planuri
şi legislative (a se vedea, de exemplu: pachetul energie-schimbări climatice,
politica integrată a produsului, planul de acţiune 2004-2010 privind mediul şi sănătatea, Cartea verde a transportului
urban şi altele). Aceste documente vor fi puse la dispoziţia Grupului de
redactare de către MMDD.
Structurile de implementare a proiectului vor include:
1. Secretariatul la nivelul MMDD: va menţine baza de
date a proiectului şi va asigura corespondenţa către ministere şi alte
instituţii şi organizaţii relevante, prin care se solicită nominalizarea
coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru pentru actualizarea SNDD;
2. Secretariatul la nivelul CNDD/PNUD: asigură
implementarea proiectului, organizează întâlnirile grupurilor de lucru, a
grupului consultativ şi a celui de redactare, asigurând totodată întocmirea
minutelor acestor întâlniri, organizează desfăşurarea dezbaterilor publice. Va
oferi, de asemenea, consultanţă editorială, tehnoredactarea şi grafica documentului final;
3. Grupul de redactare (GR): format din maximum 10-15 experţi, angajaţi de către PNUD în scopul
punerii în aplicare a acestui proiect, care vor scrie capitolele strategiei,
având ca prim suport de informare documentele strategice sectoriale naţionale
şi la nivel european, precum şi rezultatele unor studii de specialitate; vor
prezenta materialele elaborate în cadrul şedinţelor de dezbatere cu Grupul
consultativ, cu Consiliul ştiinţific sau cu grupurile consultative regionale.
Comentariile şi observaţiile rezultate în urma dezbaterilor vor fi înglobate de
către GR în draftul si versiunea finală ale SNDD;
4. Grupul consultativ (GC): format din circa 80-100 de persoane, reprezentanţi ai ministerelor,
Academiei Române, universităţilor, partidelor politice, sindicatelor,
patronatelor, organizaţiilor neguvernamentale etc. Acest grup se va întâlni cu
GR şi cu coordonatorii grupurilor de lucru pentru discutarea primului draft al
SNDD şi după realizarea dezbaterilor publice;
5. grupuri de lucru (GL): se vor constitui la nivelul ministerelor şi instituţiilor şi vor
avea un coordonator desemnat de ministru sau de conducătorul instituţiei.
Principala sarcină a acestor grupuri va fi furnizarea informaţiilor şi a
datelor suplimentare pentru domeniul de competenţă respectiv, la solicitarea
GR. Coordonatorii sau înlocuitorii desemnaţi ai acestora vor participa la
dezbaterile publice şi vor reprezenta ministerele sau agenţiile guvernamentale;
6. Consiliul ştiinţific (CS):
format din 10-12 persoane din elita ştiinţifică şi
academică, care vor analiza periodic conţinutul SNDD, prin intermediul
întâlnirilor cu GR;
7. grupuri consultative regionale (GCR): se vor constitui la nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare. Aceste
grupuri vor fi alcătuite pe structura comitetelor
locale de coordonare (CLC), existente în cadrul
Agendei locale 21, şi vor fi consultate în fiecare regiune, în vederea
dezbaterii publice a SNDD.
La redactarea SNDD se va ţine seama de experienţa şi de
modelele proiectelor similare din alte ţări din regiune şi din Europa, inclusiv
de expertiza unui specialist european în domeniu.
1) UNDESA 2002 în
PRIME-SD, Peer Review Improvement through Mutual
Exchange on Sustainable Development. A guidebook for peer reviews of naţional
sustainable development strategies, document produced as part of a Framework Contract Economic Analysis
in the context of environmental policies and of sustainable development
(Contract No. ENV.G.1/FRA/2004/0081), February 2006
2) UNDESA (2002)
Guidance in Preparing a National Sustainable Development Strategy: Managing
Sustainable Development in the New Millennium Background Paper No. 13, DESA/DSD/PC2/BP13
PARTEA a II-a
Grila de rezultate
Rezultatul dorit conform Grilei de rezultate a ţării:
G1-SGN3/SASN1
Creşterea responsabilităţii pentru coordonarea intersectorială şi
responsabilitatea orizontală şi verticală în ceea ce priveşte formularea si implementarea politicilor
necesare în scopul dezvoltării durabile la nivel naţional si local
|
Indicatorul rezultat, aşa cum este stabilit în Grila de rezultate
ale programelor şi resurse ale ţării, inclusiv linia de bază şi ţinta:
Constituirea unui grup consultativ intersectorial (secretariat
permanent şi grupuri tematice) care să includă instituţii publice relevante
si reprezentanţi ai societăţii civile
|
Zona strategică de acordare a asistenţei:
Mai buna guvernare prin planificarea strategică a dezvoltării
durabile şi îmbunătăţirea proceselor de luare a deciziei la nivel naţional si
local
|
Strategia de parteneriat
PNUD va furniza asistenţa tehnică, va asigura promovarea şi
schimbul de informaţii în procesul de formulare a politicilor strategice în
domeniul dezvoltării durabile, în implementarea acestora, precum şi în
coordonarea politicilor intersectoriale în scopul dezvoltării durabile
|
Titlul şi numărul proiectului:
xxxxxx
Revizuirea SNDD
|
Obiectivul de dezvoltare:
Principalul obiectiv al acestui proiect este revizuirea şi
actualizarea Strategiei României pentru dezvoltare durabilă, având în vedere
provocările-cheie ale Strategiei revizuite pentru dezvoltare durabilă a
Uniunii Europene
|
Rezultate urmărite/dorite
|
Ţinta rezultatelor
|
Activităţi indicative
|
Intrări
|
1. Stabilirea structurilor de implementare a proiectului
|
Stabilirea echipei proiectului şi cadrului de dezvoltare a
strategiei
|
1.1. Stabilirea secretariatelor
1.2. Identificarea experţilor relevanţi şi constituirea GR şi a
CS
1.3. Nominalizarea responsabililor şi a GL din partea
ministerelor şi instituţiilor1)
1.4. Stabilirea GC şi a GCR
1.5. Dezvoltarea Termenilor de referinţă pentru fiecare
structură
|
Consultant internaţional
Echipa de proiect
Consultanţi şi experţi
naţionali
Costuri de comunicaţie
Consumabile
|
1) Se transmit
scrisori către ministere, agenţii guvernamentale şi instituţii, prin care MMDD
solicită nominalizarea coordonatorilor şi a membrilor grupurilor de lucru
pentru actualizarea SNDD.
Rezultate urmărite/dorite
|
Ţinta rezultatelor
|
Activităţi indicative
|
Intrări
|
2. Stabilirea mecanismelor de participare
|
Grad înalt de conştientizare
a publicului
Cooperare crescută între
grupurile de lucru şi grupurile
consultative
Contribuţii consistente de la
reprezentanţii societăţii civile
|
2.1. Editarea materialelor promoţionale
2.2. Dezbaterea periodică a capitolelor elaborate2)
2.3. Analizarea periodică (o dată la două luni) de către CS şi GR
a materialelor elaborate3)
2.4. Dezbateri regionale4)
2.5. Organizarea unei conferinţe finale de prezentare a SNDD
|
Tipărire (servicii contractuale)
Echipa de proiect
Costuri de deplasare
Costuri de comunicaţie Consumabile
Evenimente (Dezbateri publice,
conferinţă)
|
3. Dezvoltarea SNDD
|
Elaborarea SNDD Document final integrat cu participare activă a
tuturor factorilor relevanţi implicaţi şi cu sprijin acordat de către
consultanţi specializaţi
|
3.1. Formularea şi agrearea conţinutului SNDD
3.2. Dezvoltarea capitolelor SNDD
• draft
• dezbatere publică
• versiune finală
3.3. Furnizarea consultanţei specifice
3.4. Agregarea documentului final: SNDD şi avizarea de către CS,
GC
|
Consultant internaţional Echipa de proiect
Costuri de deplasare pentru consultantul
străin
Costurile de comunicaţie Consumabile
|
4. Aprobarea documentului final
|
SNDD aprobată de Guvern
|
4.1. Acceptarea de către MMDD a versiunii finale a documentului
4.2. Aprobarea SNDD prin hotărâre de Guvern
4.3. Inaintarea SNDD, aprobată, către
comisiile de specialitate din Parlament
|
Costurile de comunicaţie Consumabile
|
5. Tipărirea documentelor finale
|
Editarea şi tipărirea SNDD, în limba română şi engleză
|
5.1. Traducere în limba engleză şi control vorbitor nativ
5.2. Editare şi tipărire pe suport hârtie (reciclată) şi
electronic (CD sau DVD)
5.3. Hârtie (550 ex. Ro + 200 ex. Eng)
5.4. Electronic (300 ex. Ro + 100 ex. Eng)
|
Echipa de proiect
Traducere + vorbitori nativi
Tipărire (servicii
contractuale)
Costurile de comunicaţie
Consumabile
|
6. Managementul general al proiectului
|
Implementarea cu succes a proiectului, cu respectarea
prevederilor documentului de proiect şi legislaţiei conexe
|
6.1. Furnizarea de asistenţă tehnică, expertiză şi consultanţă
6.2. Organizarea de evenimente publice
6.3. Organizarea selecţiilor de personal
6.4. Organizarea achiziţiilor
6.5. Suport IT
6.6. Asigurarea managementului financiar
6.7. Monitorizare, evaluare şi raportare
|
Echipa CNDD/PNUD
Consultanţi angajaţi
Chirie/utilităţi pentru GR
Călătorii
Echipament
Raportare
Audit
Diverse
|
2) La dezbateri vor
participa coordonatorii GL din ministerele implicate şi membrii GC.
3) La analizele
periodice vor participa membrii CS şi ai GR. Intâlnirile sunt prevăzute în
lunile a 3-a, a 5-a şi a 7-a.
4) Dezbaterile regionale sunt programate în lunile a 4-a şi a 7-a şi se vor
desfăşura în fiecare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare. La întâlniri vor
participa membrii grupului de redactare şi grupuri GCR.
Planul de lucru
Activitate
|
Luna
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1. Stabilirea structurilor de implementare a proiectului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Stabilirea mecanismelor de participare
|
GR+GC+cGL
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
CS + GR + cGL
|
|
|
X
|
|
X
|
|
X
|
|
GR + GCR + cGL
|
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
3. Elaborarea SNDD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Aprobarea SNDD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Tipărirea SNDD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Managementul general al proiectului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PARTEA a III-a
Managementul proiectului
MMDD este agenţia de execuţie şi va contribui cu
fonduri la acest proiect. Agenţia de execuţie va numi un director de proiect,
care va fi punctul focal al Guvernului şi va fi responsabil pentru execuţia
generală a proiectului. Directorul va asigura o cooperare eficientă între
autorităţile şi agenţiile guvernamentale şi echipa de implementare a proiectului.
Directorul de proiect solicită, după caz,
refacerea/completarea drafturilor de documente redactate în vederea elaborării
SNDD, solicitări care sunt prezentate GC.
Directorul de proiect, care trebuie să fie angajat al
agenţiei de execuţie, este răspunzător în faţa ministrului mediului şi
dezvoltării durabile şi a PNUD pentru implementarea proiectului, în funcţie de
documentul de proiect semnat.
PNUD va avea întreaga responsabilitate pentru
conducerea tehnică şi financiară a proiectului şi va contribui cu fonduri. PNUD
va fi responsabil pentru procurarea şi managementul resurselor necesare
realizării proiectului. Legislaţia română referitoare la achiziţiile publice,
regulile şi regulamentele PNUD se vor aplica în toate activităţile legate de
proiect. PNUD va pregăti şi va actualiza planurile de lucru şi va folosi
propriile mecanisme de monitorizare şi evaluare. PNUD va folosi propriile
mecanisme şi regulamente pentru contabilitatea financiară şi va elabora un
raport intermediar ce va include aspecte tehnice şi financiare (15 decembrie
2007), precum şi raportul final tehnic şi financiar privind implementarea
proiectului.
PNUD va implementa proiectul în colaborare cu CNDD.
CNDD este o organizaţie neguvernamentală care are capacitatea de a furniza un
cadru clar de analiză, precum şi o dezbatere largă a aspectelor legate de
dezvoltarea durabilă. Datorită capacităţii demonstrate în calitate de
coordonator al primei ediţii a SNDD - 1999, al studiului prospectiv „România
2020" şi de agenţie de implementare a PNUD privind politica dezvoltării durabile în cadrul
proiectului Agenda locală 21, CNDD are capacitatea şi experienţa necesare
pentru a conduce procesul de actualizare a SNDD în România. Expertiza dovedită
de a coordona activităţile de dezvoltare durabilă la nivel naţional, având o
gamă largă de actori implicaţi, asigură conexiunea strânsă dintre factorii şi
proiectele relevante, grupul de experţi, precum şi gestionarea unei cantităţi
semnificative de informaţii curente şi de resurse.
PNUD va numi un coordonator de proiect pentru a asigura
implementarea de zi cu zi a proiectului şi a coordona
interacţiunea cu MMDD, cu GR, CS, GC şi cu alţi parteneri ai proiectului. PNUD
va folosi, de asemenea, echipa de experţi ai CNDD pentru a gestiona
activităţile financiare/administrative şi de promovare.
Procesul de implementare va fi
susţinut de secretariatele stabilite în cadrul MMDD şi CNDD/PNUD.
Activităţile proiectului vor fi realizate şi
monitorizate pe baza planului de lucru al proiectului, care va fi detaliat şi actualizat
de coordonatorul de proiect şi aprobat de directorul de proiect al agenţiei de
execuţie.
Coordonatorul de proiect va pregăti Raportul
intermediar şi Raportul final, ce vor cuprinde atât aspectele tehnice, cât şi
aspectele financiare. Rapoartele vor fi elaborate în conformitate cu
prevederile memorandumului şi trimise directorului de proiect pentru
comentarii. După încorporarea acestor comentarii, în cazul în care ele există,
rapoartele vor fi trimise în mod oficial MMDD pentru aprobare.
Asistenţa PNUD în implementarea proiectului va fi
considerată încheiată cu succes numai după aprobarea oficială de către Guvern a
SNDD şi publicarea finală. Proiectul va fi auditat şi evaluat în conformitate
cu procedurile PNUD.
PARTEA a IV-a
Context juridic
Acest document va fi instrumentul la care se face
referire în art. 1 al Acordului standard de bază
pentru asistentă dintre Guvernul
României şi PNUD, semnat de părţi la data de 23 ianuarie 1991.
BUGETUL PROIECTULUI
Valoare totală: 400.000 USD
Pe finanţatori:
MMDD: 340.000 USD
PNUD-TRAC: 60.000 USD
Linia de buget
|
Contribuţii
pe finanţatori
|
Detaliere
|
MMDD
|
PNUD
|
2007
|
2008
|
2007
|
2008
|
Consultant internaţional
|
71200
|
5.000
|
5.000
|
0,000
|
0,000
|
expert, 2 misiuni x 3 zile
|
Consultanţi locali
|
71300
|
150.000
|
45.000
|
30.000
|
30.000
|
experţi/consultanţi
|
Deplasări în ţară
|
71600
|
9.000
|
8.000
|
0,000
|
0,000
|
pentru pregătire/desfăşurare dezbateri regionale
|
Servicii contractuale
|
72100
|
8.000
|
16.000
|
0,000
|
0,000
|
editare, tipărire, catering
|
Comunicare
|
72400
|
2.500
|
1.500
|
0,000
|
0,000
|
telefon, fax, internet
|
Materiale consumabile
|
72500
|
3.000
|
2.000
|
0,000
|
0,000
|
|
Echipamente
|
72800
|
20.000
|
0,000
|
0,000
|
0,000
|
PC, imprimante, copiator, fax
|
Costuri administrative
|
73000
|
20.000
|
20.000
|
0,000
|
0,000
|
închiriere spaţiu GR/secretariat, utilităţi, săli dezbatere,
organizare conferinţă finală
|
Audit
|
74100
|
0,000
|
6.000
|
0,000
|
0,000
|
|
Diverse
|
74500
|
1.000
|
1.000
|
0,000
|
0,000
|
Cheltuieli generale de administrare
|
75100
|
11.500
|
5.500
|
0,000
|
0,000
|
Total pe ani
|
230.000
|
110.000
|
30.000
|
30.000
|
Total pe finanţatori
|
340.000
|
60.000
|
TOTAL BUGET PROIECT:
|
400.000
|