Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Memorandum Nr.- din 26.01.2012

privind sprijinul pentru implementarea proiectelor în vederea absorbţiei fondurilor structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene în România între Guvernul României şi Banca Europeană de Investiţii*)
ACT EMIS DE: Act Internaţional
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 11 aprilie 2012



SmartCity1

*) Traducere.Părţile semnatare:Guvernul României, reprezentat de Ministerul Afacerilor Europene, care este reprezentat de domnul Leonard Orban, ministrul afacerilor europene (denumit în continuare Guvernul României) şiBanca Europeană de Investiţii, cu sediul la Luxemburg-Kirchberg (Marele Ducat al Luxemburgului), 100 boulevard Konrad Adenauer, reprezentată de domnul Wilhelm Molterer, vicepreşedinte (denumită în continuare BEI),denumite împreună părţi,având în vedere faptul că:1. părţile recunosc existenţa unei colaborări bune şi îndelungate între Guvernul României şi BEI în domeniul finanţării investiţiilor din infrastructură şi a altor necesităţi de dezvoltare ale României din perioada de tranziţie, de aderare la UE şi din perioada crizei economice actuale;2. România recunoaşte importanţa relaţiilor dintre România şi Comisia Europeană, în special de la data aderării României la Uniunea Europeană, 1 ianuarie 2007;3. părţile recunosc importanţa majoră a finanţării alocate României prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), Fondul Social European (FSE) şi Fondul de coeziune (denumite împreună fondurile structurale ale UE), în valoare de 19,7 miliarde euro, pentru perioada de programare 2007-2013, şi consideră că aceasta reprezintă o oportunitate fără precedent pentru România de a accelera redresarea în urma crizei şi de a investi în îmbunătăţirile atât de necesare din domeniul transportului şi infrastructurii de mediu, în îmbunătăţirea competenţelor, consolidarea bazei de competitivitate viitoare şi dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaştere şi inovare;4. Guvernul României este hotărât să crească rata şi calitatea absorbţiei fondurilor structurale ale UE printr-un management mai eficient, prin valorificare şi implementare, iar, pentru a valorifica experienţa internaţională, Guvernul României a solicitat asistenţă BEI în acest efort, în vederea consolidării capacităţii sale de formulare a politicilor şi strategiilor, de planificare sectorială şi de planificare, elaborare şi implementare a proiectelor;5. după consultările avute cu Comisia Europeană, Guvernul României înţelege faptul că aceasta recunoaşte valoarea consilierii şi asistenţei pe care BEI o poate oferi României în această etapă a dezvoltării sale, asistenţa BEI fiind necesară pentru implementarea cu succes atât a proiectelor finanţate, cât şi a celor ce vor fi finanţate din fondurile structurale ale UE şi de către BEI, pentru perioada de programare 2007-2013;6. acest memorandum de înţelegere (memorandum) nu este menit să schimbe natura sprijinului pe care BEI va continua să îl ofere României, atunci când un astfel de sprijin nu va intra în domeniul de aplicare al prezentului memorandum; în special, părţile confirmă faptul că BEI şi-a declarat în trecut disponibilitatea de a oferi sprijin pentru îmbunătăţirea implementării proiectelor care vor fi cofinanţate de către BEI, ca o completare la operaţiunile sale de creditare şi de asistenţă furnizată de JASPERS pentru pregătirea de noi proiecte, în acest context, părţile confirmând faptul că au semnat, la 24 noiembrie 2008, un contract de creditare în valoare de 1 miliard de euro pentru un program structural de împrumut menit să cofinanţeze proiecte derulate prin fondurile structurale ale UE;7. BEI este instituţia de finanţare a Uniunii Europene. În temeiul art. 174 şi 175 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), „În scopul promovării unei dezvoltări armonioase a întregii Uniuni, aceasta îşi dezvoltă şi îşi desfăşoară acţiunea care conduce la consolidarea coeziunii sale economice, sociale şi teritoriale“ şi „Uniunea susţine realizarea acestor obiective prin acţiunea pe care o întreprinde prin intermediul fondurilor structurale, al Băncii Europene de Investiţii şi al celorlalte instrumente financiare existente“. Aceste articole sunt prevăzute şi în preambulul Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, iar rolul BEI în sprijinirea implementării fondurilor structurale ale UE este reflectat în mai multe prevederi ale regulamentelor privind fondurile structurale ale UE;8. părţile recunosc faptul că toate obligaţiile de audit la care BEI ar putea fi supusă vor fi cele din statutul BEI, care este parte integrantă din TFUE. BEI fiind un organism al UE, instituţiile naţionale de audit nu beneficiază de drepturile de auditare a Grupului BEI, iar BEI este supusă numai verificărilor de audit - inclusiv vizite la faţa locului - efectuate direct de către Curtea de Conturi Europeană;9. dat fiind statutul instituţional al BEI, părţile înţeleg, de asemenea, că BEI nu este supusă regulilor naţionale privind achiziţiile publice, ci urmează propriile sale reguli cu privire la achiziţiile publice,în acest scop şi ţinând seama de cele menţionate anterior, părţile convin următoarele:1. Necesităţile de sprijin în implementarea proiectelor identificate de Guvernul RomânieiGuvernul României a identificat următoarele domenii generale în care este necesar un sprijin suplimentar pentru a accelera semnificativ implementarea proiectelor şi, prin urmare, absorbţia fondurilor structurale ale UE de către România în perioada de programare 2007-2013:domeniul 1: Sprijin orizontal pentru consolidarea capacităţii administrative a autorităţilor de management, a organismelor intermediare şi a beneficiarilor publici şi pentru optimizarea cadrului legislativ naţional şi a cadrului de reglementare cu privire la absorbţia fondurilor structurale ale UE;

domeniul 2: Nevoi specifice privind implementarea programului operaţional regional şi a programelor operaţionale sectoriale Mediu, Transport şi Creşterea competitivităţii economice.2. Domenii posibile de asistenţă BEI Având în vedere necesităţile Guvernului României identificate anterior şi luând în considerare rolul BEI de creditor pe termen lung al UE, BEI este dispusă să ia în considerare în continuare asigurarea de sprijin în implementarea proiectelor (sprijin pentru implementarea proiectelor), cu scopul de a susţine agenda de reformă structurală a României şi intenţia acesteia de a utiliza fondurile structurale ale UE în întregime şi în mod eficace, în perioada de programare 2007-2013, pentru a răspunde nevoilor de dezvoltare ale României. Sprijinul pentru implementarea proiectelor va fi oferit beneficiarilor finali şi/sau autorităţilor de management în conformitate cu regulamentele privind fondurile structurale ale UE, în baza unui acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor, în forma ataşată în anexa nr. 2 la acest memorandum, semnat de BEI, pe de o parte, şi de beneficiarul final şi autoritatea de management respectivă, pe de altă parte (acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor). Sprijinul pentru implementarea proiectelor poate cuprinde următoarele domenii, în corelare cu proiectele cofinanţate de către BEI sau cu proiectele pentru care România a decis să solicite cofinanţare din partea BEI (pentru a elimina orice îndoială, BEI va depune toate eforturile rezonabile, în măsura în care este posibil, să evite orice conflict de interese în furnizarea sprijinului pentru implementarea proiectelor, pentru care BEI asigură şi cofinanţare): Domeniul 1: Nevoi orizontale: Pentru proiectele sau programele de investiţii cofinanţate de BEI sau incluse în lista de proiecte prevăzute pentru a fi cofinanţate de BEI, aceasta poate susţine măsuri de consolidare a capacităţii instituţionale care să contribuie la o implementare eficace, eficientă şi oportună a proiectelor prin: a. acordarea de sprijin pentru îmbunătăţirea procedurilor administrative de implementare a proiectelor şi prin furnizarea de consultanţă directă echipelor pentru proiecte-cheie şi celor mai importante departamente funcţionale care gestionează astfel de proiecte; şi b. sprijinirea consolidării capacităţii şi formării profesionale a experţilor locali în vederea implementării unor astfel de proiecte. Domeniul 2: Nevoi specifice Pentru proiectele sau programele de investiţii cofinanţate de BEI sau incluse în lista de proiecte prevăzute pentru a fi cofinanţate de BEI, aceasta poate susţine măsuri de implementare a proiectelor care să contribuie la o implementare eficace, eficientă şi oportună a acestora prin: a. asigurarea de sprijin sporit pentru monitorizare şi implementare; b. furnizarea unui grup de experţi BEI pentru sprijinirea implementării proiectelor acolo unde au fost identificate dificultăţi în timpul procesului de evaluare de către serviciile BEI; c. furnizarea de sprijin metodologic pentru pregătirea ghidurilor privind implementarea proiectelor destinate acestui tip de proiecte. Sprijinul pentru implementarea proiectelor menţionat anterior va fi suplimentar sprijinului pentru implementarea proiectelor existent, finanţat prin fondurile structurale ale UE şi oricărui sprijin agreat de BEI în cadrul aranjamentelor „due diligence“ privind execuţia cofinanţării BEI. O atenţie sporită se va acorda evitării oricărei suprapuneri între sprijinul pentru implementarea proiectelor oferit de BEI în temeiul prezentului memorandum şi orice alt sprijin în pregătirea şi/sau implementarea de proiecte viitoare oferit de JASPERS. Acest memorandum se referă la asistenţa BEI finanţată prin intermediul sprijinului pentru implementarea proiectelor şi al resurselor de dezvoltare a capacităţii instituţionale din cadrul programelor operaţionale finanţate din fondurile structurale ale UE. Detaliile şi modalităţile convenite privind cerinţele unei bune gestiuni financiare sunt prevăzute în anexa nr. 1 la acest memorandum. În orice moment înainte de încetarea acestui memorandum, Guvernul României poate solicita BEI servicii în orice alt sector sau domeniu. Sub rezerva existenţei unei expertize corespunzătoare şi a disponibilităţii personalului, BEI va depune toate eforturile pentru a răspunde în mod proactiv la solicitarea Guvernului României. Astfel de servicii suplimentare vor fi stabilite de comun acord între părţi sub forma unui schimb de scrisori între Ministerul Afacerilor Europene şi BEI. 3. Resurse În cazul în care BEI asigură sprijin pentru implementarea proiectelor, va furniza experţi cu competenţe corespunzătoare în sectorul respectiv şi/sau experţi independenţi angajaţi de către BEI în conformitate cu procedurile sale de achiziţie a consultanţilor externi. În cazul utilizării de către BEI a experţilor independenţi, BEI va furniza beneficiarilor finali sau autorităţilor de management în cadrul fiecărui acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor o copie a contractului de servicii semnat cu experţi independenţi şi o declaraţie că regulile interne de achiziţie ale BEI au fost utilizate în procesul de achiziţie. 4. Acorduri de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor Sub rezerva disponibilităţii interne a resurselor şi în mod discreţionar, sprijinul BEI pentru implementarea proiectelor va fi furnizat conform înţelegerii privind onorariile prevăzute în acordul de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor, care va fi semnat cu fiecare beneficiar final al sprijinului BEI pentru implementarea proiectelor şi autoritatea de management relevantă, pe baza formatului standard de acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor ataşat. Fiecare acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor va intra în vigoare la data semnării sale. Onorariile vor avea la bază principiul recuperării în întregime a costului şi vor fi diferenţiate în conformitate cu secţiunea II din anexa nr. 1. 5. Coordonarea BEI va coordona acest sprijin pentru implementarea proiectelor împreună cu ministrul afacerilor europene. BEI va oferi sprijinul pentru implementarea proiectelor în strânsă colaborare cu toţi factorii-cheie implicaţi, inclusiv cu autorităţile de management, organismele de implementare, beneficiarii finali şi Comisia Europeană. Ministrul afacerilor europene se angajează să contribuie la schimbul de informaţii şi documente cu toţi participanţii, atunci când este nevoie, şi să îi sprijine în vederea implementării soluţiilor identificate. În scopul menţionat anterior, este necesar să se identifice o persoană de contact atât din cadrul cabinetului ministrului afacerilor europene, cât şi din cadrul BEI. Pentru a asigura coordonarea acordurilor subsecvente de către ministrul afacerilor europene, BEI va transmite Ministerului Afacerilor Europene un raport executiv anual evidenţiind acţiunile îndeplinite, progresul realizat şi orice aspect pentru care este necesară intervenţia ministrului. Raportul va fi transmis până la sfârşitul lunii ianuarie a fiecărui an pentru anul anterior. În termen de 30 de zile de la primirea acestui raport, Ministerul Afacerilor Europene va discuta cu autorităţile de management relevante şi va transmite un răspuns către BEI. Pe lângă raportul anual, BEI va raporta, de asemenea, acţiunile îndeplinite, progresul realizat şi orice problemă pentru care este necesară intervenţia ministrului, dacă şi când se consideră necesar. 6. Implementarea În vederea punerii în aplicare a sprijinului pentru implementarea proiectelor, ministrul afacerilor europene va înainta BEI solicitările specifice de sprijin pentru implementarea proiectelor. În cazul în care aceste solicitări se încadrează în domeniul de aplicare a prezentului memorandum şi BEI decide să ofere sprijin pentru implementarea proiectelor, BEI va cădea de acord asupra detaliilor specifice ale misiunii pentru proiectul respectiv, precum şi asupra etapelor-cheie cu beneficiarii finali ai sprijinului BEI pentru implementarea proiectelor; detaliile misiunii respective vor fi stabilite în acordul de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor. Ministrul afacerilor europene şi/sau autoritatea de management relevantă şi/sau beneficiarul final vor pune la dispoziţia BEI toate informaţiile aflate în posesia acestora, pe care le consideră relevante în contextul sprijinului pentru implementarea proiectelor. BEI va oferi sprijin pentru implementarea proiectelor numai pe baza unor astfel de informaţii. BEI va depune toate eforturile rezonabile pentru a oferi sprijin pentru implementarea proiectelor şi va avea competenţă exclusivă de stabilire a resurselor alocate, a conţinutului sprijinului pentru implementarea proiectelor şi a consilierii furnizate în cadrul acestuia. Detaliile fiecărui angajament individual şi implementarea acestuia vor fi stabilite în cadrul acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor respectiv. 7. Actualizarea termenelor şi a procedurilor Termenele şi procedurile aferente acestui sprijin pentru implementarea proiectelor pot fi actualizate, dacă este necesar, cu acordul ambelor părţi, sub forma unui schimb de scrisori între Guvernul României şi BEI. 8. Confidenţialitatea Dat fiind caracterul sensibil al informaţiilor tratate în contextul acestui memorandum, părţile se angajează să asigure protecţia eficace şi eficientă a confidenţialităţii acestor date. Părţile convin şi recunosc faptul că toate informaţiile în formă scrisă şi marcate ca fiind „confidenţiale“, care vor fi dobândite în aplicarea acestui memorandum de către personalul acestora, vor fi tratate ca fiind confidenţiale. Această obligaţie se va menţine şi după expirarea acestui memorandum. Această obligaţie nu se aplică informaţiilor care sunt sau intră ulterior în domeniul public, altele decât cele care devin publice prin divulgarea ilicită de către personalul părţilor. 9. Despăgubiri Guvernul României nu va avea nicio pretenţie faţă de BEI, faţă de personalul său sau faţă de oricare membru al organelor sale de conducere în ceea ce priveşte oricare dintre acţiunile, pretenţiile, pierderile, despăgubirile, daunele, costurile, taxele şi cheltuielile pe care Guvernul României sau oricare dintre directorii, angajaţii, reprezentanţii săi, unităţile sau alte instituţii publice sau organisme din România le pot avea în legătură cu sprijinul pentru implementarea proiectelor, altele decât cele datorate neglijenţei grave şi culpei BEI. 10. Durata Se intenţionează ca sprijinul pentru implementarea proiectelor furnizat beneficiarilor finali şi autorităţilor de management pentru susţinerea de către BEI a acţiunilor Guvernului României în cadrul acestui memorandum să fie finanţat prin programul operaţional asistenţă tehnică sau axele prioritare de asistenţă tehnică ale programelor operaţionale respective finanţate din fondurile structurale alocate României de către UE. Astfel, acest memorandum îşi va înceta valabilitatea la finalul perioadei de plată a fondurilor structurale alocate României de către UE în perioada de programare 2007-2013, prevăzut în prezent a fi 31 decembrie 2015. Dacă, la orice moment anterior datei de încetare a valabilităţii, oricare dintre părţi consideră că obiectivele acestui memorandum nu pot fi îndeplinite în mod eficace sau corespunzător, va consulta cealaltă parte. Părţile vor depune toate eforturile rezonabile pentru a remedia situaţia. Dacă, după consultări şi după toate eforturile de remediere depuse, una dintre părţi consideră că obiectivele acestui memorandum nu pot fi atinse, acea parte poate în mod unilateral să se retragă din acest memorandum prin transmiterea către cealaltă parte, cu 3 luni înainte, a unei notificări scrise. Niciun acord bilateral încheiat la care se face referire în art. 6 de mai sus nu va fi afectat de încetarea valabilităţii menţionată în art. 10. 11. Efecte Acest memorandum nu obligă BEI să asigure sprijin pentru implementarea proiectelor pentru o anumită activitate sau proiect specific. Nimic din acest memorandum nu va fi interpretat în sensul de a crea o companie mixtă, o relaţie de reprezentare sau un parteneriat legal între părţi. Nimic din acest memorandum nu este destinat să fie sau nu ar trebui să fie interpretat ca o renunţare la privilegiile şi imunităţile oricărei părţi sau ale funcţionarilor ori angajaţilor săi, privilegii şi imunităţi care sunt aici în mod specific rezervate. 12. Jurisdicţia şi legea aplicabilă Orice dispută cu privire la aplicarea sau interpretarea acestui memorandum care nu poate fi soluţionată prin consultare între părţi poate fi supusă de oricare dintre părţi jurisdicţiei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Prevederile acestui memorandum sunt supuse principiilor generale de drept, comune statelor membre ale Uniunii Europene, aşa cum au fost interpretate sau cum urmează să fie interpretate de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, cu excepţia cazului în care nu se prevede altfel în acest memorandum cu privire la oricare dispoziţie specifică. 13. Notificări Orice notificare se comunică părţilor la următoarea adresă şi în atenţia: Pentru Guvernul României: Pentru Banca Europeană de Investiţii: Ministrul afacerilor europene Bd. Aviatorilor nr. 50A, sectorul 1, Bucureşti, 011854 România Operations 100 boulevard Konrad Adenauer L-2950 Luxemburg Acest memorandum intră în vigoare la data notificării de către Guvernul României, transmisă pe cale diplomatică, prin care se confirmă îndeplinirea procedurilor legale interne necesare pentru intrarea sa în vigoare. Drept care subsemnaţii, autorizaţi în mod corespunzător în acest scop, au semnat acest memorandum. Fiecare pagină din fiecare exemplar a fost parafată de domnul Leonard Orban, ministrul afacerilor europene, pentru Guvernul României, şi de doamna Milena Messori, director Birou Bucureşti, pentru BEI. Semnat la Bucureşti, la 26 ianuarie 2012, în două exemplare originale, în limba engleză. Semnat pentru şi în numele Guvernului României, Leonard Orban, ministrul afacerilor europene Semnat pentru şi în numele Băncii Europene de Investiţii, Wilhelm Molterer, vicepreşedinte ANEXA Nr. 1MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE ÎNTRE GUVERNUL ROMÂNIEI ŞI BEI Îndeplinirea cerinţelor pentru o bună gestiune financiară I. Context 1. Memorandumul la care acest document este anexă prevede asigurarea sprijinului pentru implementarea proiectelor de către BEI pentru beneficiarii finali şi autorităţile de management, pentru sprijinirea acţiunii României. Acest sprijin pentru implementarea proiectelor este în mod semnificativ finanţat prin intermediul fondurilor structurale ale UE. 2. În această privinţă, va fi sarcina beneficiarilor finali şi a autorităţilor de management responsabile de programele operaţionale respective finanţate din fondurile structurale ale UE să se asigure că Guvernul României îndeplineşte toate cerinţele unei bune gestiuni financiare, conform regulamentelor privind fondurile structurale ale UE. Pentru a permite Guvernului României să respecte aceste cerinţe, beneficiarii finali şi autorităţile de management se vor angaja faţă de Guvernul României să furnizeze informaţii către acesta. II. Costuri eligibile finanţate în cadrul acordurilor de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor În ceea ce priveşte costurile efectuate în derularea activităţilor de către BEI, părţile sunt de acord cu următoarele: A)Acordurile de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor care se realizează în întregime de experţii BEI se vor baza pe un buget pentru servicii, corespunzător serviciilor livrate specifice, utilizând un onorariu cuprinzător, în funcţie de categoriile relevante (expert senior, experţi juniori etc.), ca bază care include costurile unitare cu personalul, costurile de transport şi cazare, pe principiul recuperării întregului cost, şi va fi facturat beneficiarilor finali sau autorităţilor de management respective în etape, după livrarea şi aprobarea rezultatelor definite în termenii de referinţă ai misiunii şi justificate de fişele lunare de pontaj. B)Acordurile de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor care se realizează prin servicii de asistenţă gestionate de BEI şi prestate de experţi independenţi vor fi facturate către beneficiarii finali sau autorităţile de management respective fie ca o sumă forfetară, fie ca preţ pe bază de onorarii pentru servicii, ambele opţiuni incluzând un cost de coordonare al BEI aferent managementului experţilor independenţi, care urmează să fie agreat între BEI şi beneficiarii finali sau autorităţile de management respective, pentru fiecare caz. În cazul utilizării preţului pe bază de onorariu, acesta va fi stabilit pe baza onorariilor diversificate ale experţilor independenţi în funcţie de categoriile de experţi (experţi seniori, experţi juniori, experţi locali etc.), justificate în baza fişelor lunare de pontaj ale experţilor independenţi şi incluzând costurile de transport, cazare şi alte costuri aferente.III. Păstrarea evidenţei contabile şi raportarea gestiunii financiare 1. La solicitarea beneficiarilor finali şi în conformitate cu acordul de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor, BEI va furniza beneficiarilor facturi şi documente justificative aferente cheltuielilor eligibile efectuate pentru activităţile finanţate în cadrul acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor, toate în conformitate cu politicile BEI şi cu normele aplicabile privind confidenţialitatea şi personalul BEI. BEI va păstra o astfel de evidenţă pe toată durata acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor şi pe o perioadă de 7 ani de la executarea respectivului acord. 2. BEI va furniza, la cerere, raportul anual de audit, cuprinzând o declaraţie a managementului, precum şi un certificat al auditorilor externi privind caracterul adecvat al controalelor interne şi o declaraţie financiară auditată. 3. În conformitate cu regulamentele financiare ale Uniunii Europene, Comisia Europeană sau autorităţile de audit din România pot realiza verificări ale progresului, inclusiv verificări la faţa locului la beneficiarii finali din România cu privire la activităţile finanţate din fondurile structurale ale UE şi derulate de beneficiarii finali şi autorităţile de management. În cazul în care BEI furnizează servicii pentru proiectele respective finanţate din fondurile structurale ale UE, BEI este dispusă să furnizeze sprijin adecvat beneficiarilor finali pentru a răspunde la aceste verificări, în conformitate cu politicile BEI. IV. Verificarea 1. BEI va furniza, la solicitarea beneficiarilor finali, copii ale facturilor şi ale tuturor celorlalte documente justificative relevante pentru cheltuielile eligibile realizate în cadrul unui acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor, pentru a permite organismelor naţionale de audit din România, Comisiei Europene sau Curţii de Conturi Europene să verifice utilizarea fondurilor structurale ale UE în România, inclusiv legalitatea şi regularitatea acestora. 2. Scopul unei astfel de verificări ar fi de a permite organismelor naţionale de audit din România, Comisiei Europene sau Curţii de Conturi Europene să confirme veridicitatea cererilor de plată înaintate de România. Se înţelege că o astfel de verificare se va limita la informaţiile privind utilizarea finanţării din fondurile structurale ale UE în baza unui acord specific de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor şi că nu va echivala cu un audit al BEI. Din motive recunoscute, Guvernul României înţelege faptul că, dat fiind statutul BEI de organism al UE, instituţiile naţionale de audit nu beneficiază de dreptul de auditare a Grupului BEI, iar BEI este supusă numai verificărilor de audit - inclusiv vizite la faţa locului - efectuate direct de către Curtea de Conturi Europeană, în conformitate cu articolul 287 alineatul (3) din TFUE şi Acordul tripartit menţionat în acesta. ANEXA Nr. 2FORMAT STANDARD Acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor ACORD de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor între Banca Europeană de Investiţii şi [beneficiarul final] şi [autoritatea de management, dacă este diferită de beneficiarul final] CUPRINS Clauze: 1. Definiţii şi interpretare 2. Durata angajamentului 3. Obligaţii 4. Plăţi 5. Alte activităţi 6. Codul de conduită 7. Informaţii confidenţiale 8. Lucrările şi proprietatea intelectuală 9. Răspundere 10. Durata 11. Încetarea valabilităţii 12. Audit 13. Statut 14. Notificări 15. Modificare 16. Amendamente 17. Exemplare originale 18. Drepturile părţilor terţe 19. Separare 20. Publicitatea 21. Legea aplicabilă şi jurisdicţia Anexa nr. 1 - Servicii Prezentul acord de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor (Acord) este încheiat între: Banca Europeană de Investiţii, cu sediul social la Luxembourg L-2590, 98-100 boulevard Konrad Adenauer, reprezentată în vederea semnării prezentului acord de către [...] şi [...] (BEI), ca prima parte, şi [beneficiarul final], al cărui sediu social este la [...], reprezentat în vederea semnării prezentului acord de către [...], ca a doua parte, şi [autoritatea de management], al cărei sediu social este la [...], reprezentată în vederea semnării prezentului acord de către [...] (autoritatea de management), ca a treia parte, împreună denumite în continuare părţi, iar fiecare dintre ele parte, având în vedere faptul că: (a) părţile recunosc existenţa unei colaborări bune şi îndelungate între Guvernul României şi BEI în domeniul finanţării investiţiilor din infrastructură şi al altor necesităţi de dezvoltare ale României din perioada de tranziţie, de aderare la UE şi din perioada crizei economice actuale; (b) părţile recunosc importanţa finanţării pe care România urmează să o primească prin fondurile structurale şi de coeziune, în valoare de 19,7 miliarde euro, pentru perioada de programare 2007-2013, şi consideră că aceasta reprezintă o oportunitate fără precedent pentru România de a accelera redresarea în urma crizei şi de a investi în îmbunătăţirile atât de necesare din domeniul transportului şi infrastructurii de mediu, în îmbunătăţirea competenţelor, consolidarea bazei de competitivitate viitoare şi dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaştere şi inovare; (c) părţile confirmă faptul că Guvernul României este hotărât să crească rata şi calitatea absorbţiei fondurilor structurale UE printr-un management mai bun, prin valorificarea resurselor şi implementarea mai rapidă. Pentru a valorifica experienţa internaţională, Guvernul României a solicitat asistenţa BEI în acest efort, în vederea consolidării capacităţii de implementare a proiectelor prioritare finanţate din fonduri ale UE care au cofinanţare BEI; (d) în contextul celor menţionate, părţile confirmă de asemenea că BEI şi Guvernul României au semnat un memorandum de înţelegere privind sprijinul pentru implementarea proiectelor în vederea absorbţiei fondurilor structurale şi de coeziune ale UE în România la data de 26 ianuarie 2012 (Memorandumul), scopul acestui acord fiind de a stabili termenii în care BEI va oferi sprijin pentru implementarea proiectelor beneficiarului final, care trebuie să fie identificat ca fiind beneficiar al fondurilor structurale şi de coeziune ale UE, în cadrul unui anumit program operaţional; (e) părţile confirmă, de asemenea, faptul că BEI este instituţia de finanţare a Uniunii Europene. În baza articolelor 174 şi 175 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE): „În scopul promovării unei dezvoltări armonioase a întregii Uniuni, aceasta îşi dezvoltă şi desfăşoară acţiunea care conduce la consolidarea coeziunii sale economice, sociale şi teritoriale“ şi „Uniunea susţine realizarea acestor obiective prin acţiunea pe care o întreprinde prin intermediul fondurilor structurale, al Băncii Europene de Investiţii şi al celorlalte instrumente financiare existente“. Aceste articole sunt prevăzute şi în preambulul Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, iar rolul BEI în sprijinirea implementării fondurilor structurale ale UE este reflectat în mai multe prevederi ale regulamentelor privind fondurile structurale ale UE; (f) beneficiarul final şi autoritatea de management confirmă faptul că sunt supuşi cerinţelor de audit ale regulamentelor privind fondurile structurale ale UE şi că trebuie să respecte toate cerinţele aplicabile beneficiarilor finali conform regulamentelor privind fondurile structurale şi ale UE (inclusiv păstrarea documentelor şi cerinţelor privind calificarea oricărei cheltuieli efectuate în cadrul acestui acord drept cheltuială eligibilă, în baza regulamentelor privind fondurile structurale ale UE). 1. Definiţii şi interpretare 1.1. Definiţiile şi normele de interpretare din această clauză se aplică acestui acord (cu excepţia cazului în care contextul cere altfel). Acord înseamnă acest acord şi anexele sale, astfel cum a fost modificat periodic. Articol înseamnă un articol din acest acord. Capacitate înseamnă calitatea de creditor, debitor, agent, consultant, director, angajat, proprietar, partener sau oricare altă calitate. Data de începere - [Data de început a angajamentului]. Comisie înseamnă Comisia Uniunii Europene. Informaţii confidenţiale înseamnă orice informaţie furnizată de beneficiarul final sau autoritatea de management către BEI, în legătură cu angajamentul, care este:

(i) în formă scrisă sau în altă formă permanentă (inclusiv în formă electronică);
(ii) în mod clar şi vădit identificată de către beneficiarul final ca fiind „informaţie confidenţială“; şi
(iii) transmisă în atenţia persoanei de contact desemnate de BEI pentru acest acord.

Consiliu înseamnă Consiliul Uniunii Europene. Directiva 2006/112/CE înseamnă Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoare adăugată, modificată prin Directiva 2008/8/CE din 12 februarie 2008. Angajament înseamnă angajamentul BEI faţă de beneficiarul final/autoritatea de management în condiţiile prezentului acord. UE înseamnă Uniunea Europeană. Regulile UE înseamnă regulamentele privind fondurile structurale ale UE, precum şi oricare alte regulamente, directive sau ghiduri aplicabile ale UE. Fondurile structurale europene înseamnă Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul Social European, ambele astfel cum sunt definite în baza Reg. 1.083, Fondul de coeziune şi alte fonduri asupra cărora părţile pot conveni periodic, în conformitate cu legislaţia UE aplicabilă. Regulamentele privind fondurile structurale europene înseamnă Reg. 1.080, Reg. 1.081, Reg. 1.083 şi Regulamentul de implementare, precum şi orice alt act legislativ al UE aplicabil, într-o anumită perioadă, fondurilor structurale europene. Regulamentul de implementare înseamnă Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei, modificat prin Regulamentul (CE) nr. 846/2009 al Comisiei. Drepturi de proprietate intelectuală înseamnă brevete, drepturi de invenţii, drepturi de autor şi drepturile conexe, mărci comerciale, denumiri comerciale şi nume de domenii, drepturi de grafică şi tipărire, drepturi de goodwill sau drepturi de a da în judecată pentru falsă reprezentare care aduce atingere drepturilor de goodwill, drepturi pentru design, drepturi pentru software-ul de calculator, drepturi de baze de date, drepturi pentru informaţii confidenţiale (inclusiv know-how şi secrete comerciale), precum şi orice alte drepturi de proprietate intelectuală ale BEI, în fiecare caz în parte, fie înregistrate, fie neînregistrate, şi incluzând toate aplicaţiile (sau drepturi de a aplica) şi reînnoirile ori extinderile acestor drepturi şi toate drepturile similare sau echivalente ori forme de protecţie care pot, acum sau în viitor, să subziste în orice parte a lumii. Invenţie înseamnă orice invenţie, idee, descoperire, dezvoltare, îmbunătăţire sau inovare făcută de către BEI ori de către echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor, în legătură cu furnizarea serviciilor, fie că sunt sau nu brevetabile ori pot fi înregistrate şi indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în orice mediu. Statele membre înseamnă statele membre ale Uniunii Europene. Program operaţional sau PO înseamnă un program înaintat de autoritatea de management Comisiei şi aprobat de aceasta din urmă pentru utilizarea fondurilor structurale ale UE şi a contribuţiei naţionale, în conformitate cu regulamentele fondurilor structurale ale UE. Echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor înseamnă echipa BEI care furnizează serviciile, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 1. Reg. 1.080 înseamnă Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului. Reg. 1.081 înseamnă Regulamentul (CE) nr. 1.081/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului. Reg. 1.083 înseamnă Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, modificat de Regulamentul (CE) nr. 284/2009 al Consiliului şi Regulamentul (UE) nr. 539/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului. Servicii înseamnă serviciile furnizate beneficiarului final de către BEI conform solicitării de servicii înaintate de beneficiarul final şi de natura şi în măsura stabilită în anexa nr. 1. Data încetării valabilităţii înseamnă data încetării valabilităţii acestui acord, oricum ar rezulta aceasta. Lucrări înseamnă toate înregistrările, rapoartele, documentele, hârtiile, desenele, foliile transparente, fotografiile, graficele, logourile, aranjamentele tipografice, programele software, invenţiile, ideile, descoperirile, materialele de formare, metodologiile, modelele, dezvoltările de politici, îmbunătăţirile sau inovaţiile şi toate materialele care le încorporează în orice formă, incluzând, dar fără a se limita la format tipărit şi electronic, pregătite de BEI şi de echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor, în legătură cu furnizarea serviciilor. 1.2. Titlurile din prezentul acord sunt introduse doar pentru utilitate şi nu vor afecta construcţia acestuia. 1.3. Orice referire la regulile UE şi la o anumită lege sau regulament este o referire la forma sa în vigoare la momentul actual, luând în considerare orice amendament, extindere sau repunere în vigoare, şi include orice legislaţie secundară în vigoare la momentul respectiv, în baza acestuia. 1.4. Dacă contextul nu cere altfel, o referire la unul din sexe va include o referire şi la celălalt sex. 1.5. Dacă contextul nu solicită altfel, termenii şi expresiile menţionate cu majuscule definite în Reg. 1.083 şi în Regulamentul de implementare au aici acelaşi înţeles, cu excepţia cazului în care sunt altfel definiţi aici. 1.6. Cuvintele la singular includ pluralul şi pluralul include singularul. 1.7. Anexele la prezentul acord sunt parte din (şi sunt incluse în) prezentul acord. 2. Durata angajamentului 2.1. Beneficiarul final şi autoritatea de management vor angaja BEI şi BEI va pune la dispoziţia beneficiarului final echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor care va presta serviciile în termenii acestui acord. 2.2. Angajamentul va începe la data de începere (odată ce părţile au semnat acordul în mod corespunzător) şi va continua până la încetarea valabilităţii, astfel cum este prevăzut în acest acord. 3. Obligaţii 3.1. BEI va consulta beneficiarul final cu privire la stabilirea echipei de sprijin pentru implementarea proiectelor anterior mobilizării acesteia. 3.2. Pe parcursul angajamentului, BEI se va asigura (unde e cazul) că persoanele care fac parte din echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor depun toate diligenţele pentru a presta serviciile pentru beneficiarul final. 3.3. BEI poate utiliza o terţă parte pentru a presta unele servicii. Beneficiarul final şi autoritatea de management sunt de acord, confirmă şi acceptă ca BEI să aplice propriile reguli privind achiziţiile publice, în vigoare la acea dată, la angajarea serviciilor unei terţe părţi. Înainte de începerea procedurii interne pentru angajarea serviciilor respective, BEI va conveni cu beneficiarul final şi autoritatea de management activităţile care vor fi subcontractate, precum şi proporţia lor, în acordul de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor. 3.4. BEI va furniza beneficiarului final o copie a contractului semnat cu o astfel de terţă parte şi o declaraţie a BEI privind utilizarea regulilor privind achiziţiile publice ale BEI. 3.5. BEI va informa beneficiarul despre rezultatele procesului de achiziţii publice, dar BEI nu va fi supusă verificării de către terţe părţi a conformităţii cu propriile reguli privind achiziţiile publice, cu excepţia cazurilor indicate în articolul 11. 3.6. Fără a aduce atingere faptului că BEI poate utiliza terţe părţi pentru prestarea serviciilor, BEI va emite totuşi factură către autoritatea de management în conformitate cu clauza 4. 3.7. Beneficiarul final şi autoritatea de management vor furniza toate informaţiile şi asistenţa necesare pentru a permite BEI prestarea de servicii. 3.8. Beneficiarul final şi autoritatea de management garantează faptul că orice informaţie transmisă către BEI în conformitate cu acest acord este şi va fi exactă şi BEI va fi îndreptăţită să se bazeze pe o astfel de informaţie şi asistenţă fără a mai cerceta exactitatea şi originea acestora. 3.9. Beneficiarul final şi autoritatea de management vor coopera şi se vor asigura că personalul lor cooperează cu BEI după cum se va solicita. 3.10. Beneficiarul final şi autoritatea de management vor informa la timp BEI cu privire la orice lege, regulamente sau acte administrative care pot avea impact asupra prestării serviciilor. 3.11. În timp ce BEI îşi ia angajamentul de a mobiliza toate mijloacele rezonabile disponibile pentru executarea acordului la termen, programul de lucru şi graficul de implementare prezentate în anexa nr. 1 la prezentul acord au fost pregătite cu bună-credinţă pe baza informaţiilor disponibile în mod curent pentru BEI şi sunt prezentate pe o bază indicativă ce presupune că: (i) beneficiarul final, autoritatea de management şi personalul acestora îşi vor îndeplini îndatoririle în mod satisfăcător şi la timp; şi (ii) beneficiarul final şi autoritatea de management vor acţiona întotdeauna la timp în ceea ce priveşte furnizarea de informaţii, luarea deciziilor şi acordarea sprijinului necesar, astfel cum este prevăzut aici şi conform solicitărilor periodice ale BEI. 4. Plăţi 4.1. Pentru prestarea de servicii către beneficiarul final, autoritatea de management/beneficiarul final (se va selecta în funcţie de proiect) va plăti o rată cu toate costurile incluse (se va stabili în conformitate cu secţiunea II din anexa nr. 1 la memorandum) de ....... EUR fără TVA, pentru servicii. 4.2. Plăţile se vor efectua în conformitate cu următorul grafic de plăţi: Suma ratei Evenimentul în baza căruia plata este datorată. Plăţile vor fi efectuate în euro, fără niciun fel de alte deduceri în ceea ce priveşte impozite, taxe, speze sau alte reţineri şi fără a ţine seama de vreun litigiu în curs de soluţionare între părţi, într-un cont pe care BEI îl poate periodic indica în scris, şi se va baza pe facturile transmise de BEI în conformitate cu articolul 4.4. 4.3. În baza Directivei 2008/8/CE, beneficiarul final şi autoritatea de management înţeleg că această sumă poate fi supusă TVA în România. În acest caz, beneficiarul final şi autoritatea de management vor fi pe deplin responsabili şi vor rambursa BEI pentru şi cu privire la plata oricărei sume efectuate în legătură fie cu prestarea de servicii, fie cu orice plată sau beneficiu primit de beneficiarul final (ori asociaţii săi) cu privire la servicii. 4.4. BEI va înainta autorităţii de management o factură care va detalia serviciile prestate şi suma de plată, însoţită de documente justificative, astfel cum pot fi prevăzute de politicile şi regulile de confidenţialitate şi cu privire la personal ale BEI, care vor include: un raport de activitate care va fi emis de BEI împreună cu factura în conformitate cu graficul de plăţi prevăzut de articolul 4.2 de mai sus. Rapoartele de activitate vor fi întocmite într-un format convenit între părţi şi vor avea anexate, dacă se solicită în anexa nr. 1 la memorandum, fişele de pontaj ale experţilor care au prestat serviciile respective.Aceste documente justificative vor include copii ale facturilor pentru serviciile prestate de terţe părţi în conformitate cu articolul 3.2. BEI va păstra evidenţa acestor documente pe toată durata acordului şi pentru o perioadă de 7 ani după încheierea unui astfel de acord. Autoritatea de management va solicita, înainte de plată, de la beneficiarul final o certificare a faptului că serviciile au fost prestate de către BEI şi că cerinţele din acord au fost îndeplinite. 4.5. Dacă este cazul, BEI va factura către autoritatea de management costurile serviciilor prestate de terţe părţi pentru beneficiarul final. Beneficiarul final şi autoritatea de management confirmă şi acceptă că, în acest caz, suma de plată va include „costuri de coordonare“ care vor fi convenite între părţi pentru fiecare caz, pentru acoperirea serviciilor BEI asociate cu coordonarea şi administrarea activităţilor terţelor părţi. Acest cost de coordonare va corespunde unui onorariu forfetar pentru care nu se vor prezenta fişe de pontaj. 4.6. Pentru prestarea de servicii, autoritatea de management va plăti factura transmisă de BEI în conformitate cu clauzele 4.1, 4.4 şi 4.5, în termen de 30 de zile de la primirea acesteia. 4.7. Toate rapoartele şi documentele elaborate şi transmise de BEI vor fi redactate în limbile engleză şi română (costurile de traducere vor fi incluse în contract). 4.8. Pentru toate seminarele şi activităţile de formare care vor fi susţinute în baza acestui acord, BEI poate furniza (se va decide pentru fiecare caz) sau poate acoperi costurile pentru organizarea seminarelor (inclusiv locaţia) şi alte cheltuieli rezonabile necesare pentru finalizarea cu succes a fiecărui seminar, inclusiv costurile de fotocopiere, băuturi răcoritoare, gustări sau alte trataţii pentru participanţi. Costurile pentru astfel de cheltuieli vor fi rambursate de autoritatea de management către BEI pe baza documentelor justificative (facturi de la prestatorii de servicii). 4.9. Numai costurile legate de serviciile prestate vor fi plătite de către beneficiarul final sau autoritatea de management. 5. Alte activităţi 5.1. Nimic din prezentul acord nu va împiedica BEI a se angaja, a se implica sau de a avea alte interese financiare în orice calitate în orice alte afaceri, comerţ, profesie sau ocupaţie pe durata angajamentului. 5.2. Nimic din acest acord nu va împiedica BEI să acorde sprijin pentru implementarea proiectelor sau să finanţeze alte părţi care operează în acelaşi domeniu de activitate cu beneficiarul final sau autoritatea de management. 6. Codul de conduită 6.1. Beneficiarul final şi autoritatea de management acceptă faptul că BEI îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu un cod de conduită. Toate documentele şi informaţiile de care BEI ia cunoştinţă în cadrul acestui angajament sau în legătură cu furnizarea de servicii pot fi furnizate şi altor echipe din cadrul BEI. 7. Informaţii confidenţiale 7.1. BEI confirmă faptul că, pe durata angajamentului, va avea acces la informaţii confidenţiale. Prin urmare, BEI este de acord să accepte restricţiile impuse de clauza 7. 7.2. Beneficiarul final şi autoritatea de management se angajează să considere informaţiile conţinute în orice document sau fişier ca fiind informaţii confidenţiale numai în cazul şi în măsura în care beneficiarul final şi autoritatea de management consideră, cu bună-credinţă, că astfel de informaţii sunt confidenţiale. 7.3. Sub rezerva celor de mai sus, BEI trebuie să păstreze secretul informaţiilor confidenţiale şi nu trebuie să divulge, să dezvăluie sau să pună la dispoziţie aceste informaţii niciunei persoane din afara BEI, inclusiv organele sale de conducere, cu excepţia oricărui furnizor de servicii, angajat de către BEI pentru sau în legătură cu acest angajament, dacă furnizorul de servicii se angajează faţă de BEI să trateze astfel de informaţii ca fiind confidenţiale sau este obligat printr-un angajament general profesional la păstrarea confidenţialităţii. Această restricţie nu se aplică: (a) oricărei utilizări sau divulgări autorizate de beneficiarul final sau autoritatea de management sau cerute de lege; (b) oricărei informaţii care este deja publică sau urmează să devină publică, cu excepţia situaţiei în care divulgarea nu a fost autorizată de către BEI; (c) în cazul oricăror informaţii primite de BEI de la o terţă parte care, după cunoştinţa BEI, nu le-a dobândit în mod confidenţial de la beneficiarul final sau autoritatea de management ori de la cineva obligat printr-un angajament profesional general la păstrarea confidenţialităţii faţă de beneficiarul final sau autoritatea de management; (d) oricăror informaţii pe care BEI le divulgă în vederea protejării intereselor sale în cursul unei proceduri judiciare sau de arbitraj la care BEI, beneficiarul final sau autoritatea de management este parte; (e) oricăror informaţii care, în conformitate cu politica de transparenţă a BEI (în vigoare la data acestui acord), sunt disponibile la cerere sau publicate în format rezumativ pe site-ul BEI; (f) oricăror informaţii pe care BEI este obligată să le dezvăluie în conformitate cu regulile UE, cu un tratat sau acorduri:

(i) unor autorităţi bancare, de reglementare sau de control ale UE, oricărei autorităţi/instituţii a UE sau altui organism echivalent;
(ii) Comisiei Europene, statelor membre sau Curţii de Conturi Europene;
(iii) oricărei persoane, dacă este în temeiul unei hotărâri judecătoreşti.

7.4. Obligaţiile menţionate în clauza 7 expiră la 3 ani de la data acestui acord. 8. Lucrările şi proprietatea intelectuală 8.1. Drepturile de proprietate intelectuală ale părţilor asupra oricăror rapoarte, studii, analize sau alte documente preexistente utilizate de BEI în legătură cu acest acord vor rămâne în proprietatea acelei părţi. Drepturile de proprietate intelectuală asupra noilor materiale elaborate de BEI în legătură cu acest acord vor aparţine beneficiarului final, cu condiţia însă ca toate părţile să aibă dreptul global, nonexclusiv, perpetuu, în totalitate sublicenţiabil şi scutit de redevenţă de a utiliza, a copia, a afişa, a distribui, a publica şi a crea lucrări derivate din toate sau o parte din aceste materiale şi de a include informaţiile în cercetarea lor, în lucrări, publicaţii, site-uri web şi alte mijloace media fără consimţământul celorlalte părţi, sub rezerva limitărilor privind divulgarea informaţiilor confidenţiale şi fără a afecta drepturile oricărei terţe părţi. 9. Răspundere 9.1. Orice responsabilitate a BEI se limitează la fraudă, culpă intenţionată, dol sau neglijenţă gravă. BEI nu poate fi ţinută în niciun caz responsabilă sau răspunzătoare pentru nicio pierdere ori cheltuiala suferită de beneficiarul final sau autoritatea de management în legătură cu acest angajament, altele decât cele care decurg din fraudă, culpă ori neglijenţă gravă. 9.2. BEI nu face nicio declaraţie, reprezentare sau recomandare dacă serviciile sunt adecvate scopurilor beneficiarului final sau ale autorităţii de management. 9.3. Beneficiarul final şi autoritatea de management acceptă şi sunt de acord că orice măsură luată sau care urmează să fie luată ori care nu este luată sau nu urmează să fie luată de către beneficiarul final ori autoritatea de management trebuie să fie decisă exclusiv de către beneficiarul final sau autoritatea de management, pe baza propriei sale evaluări a circumstanţelor relevante, şi BEI nu este responsabilă şi nu va avea nicio răspundere pentru nicio măsură luată sau nu de către beneficiarul final ori autoritatea de management şi decizia dacă să accepte orice propuneri, prezentări sau recomandările furnizate de BEI care decurg din servicii se va lua exclusiv de către beneficiarul final sau autoritatea de management şi beneficiarul final ori autoritatea de management vor avea opţiunea, exclusiv la latitudinea lor, de a accepta, a respinge sau a modifica orice comentarii trimise acestora de BEI. 9.4. Beneficiarul final sau autoritatea de management sunt de acord să despăgubească şi să exonereze de răspundere BEI, angajaţii, funcţionarii, guvernatorii, delegaţii, funcţionarii şi reprezentanţii acesteia pentru orice pierderi, pretenţii, cereri, pagube ori despăgubiri de orice fel (denumite împreună despăgubiri) referitoare la sau care rezultă din ori în legătură cu activităţile desfăşurate sau serviciile furnizate în baza acestui acord (inclusiv, fără limitare, serviciile). Beneficiarul final sau autoritatea de management nu trebuie totuşi să fie răspunzător/răspunzătoare pentru orice astfel de despăgubiri sau cheltuieli decât în măsura în care acestea sunt judiciar determinate de către o instanţă la care nu există un drept de apel şi au rezultat numai din reaua-credinţă, neglijenţa gravă sau culpa BEI, a salariaţilor, funcţionarilor, guvernatorilor, delegaţilor, angajaţilor sau a reprezentanţilor acesteia în prestarea serviciilor. 9.5. Răspunderea totală a BEI faţă de beneficiarul final şi autoritatea de management în baza acestui acord nu va depăşi suma totală a onorariilor plătite sau plătibile către BEI de către autoritatea de management în baza clauzei 4.1 până la data apariţiei acestei răspunderi. 10. Durata Valabilitatea acestui acord încetează în ziua următoare după ....... luni de la data de începere a contractului, cu excepţia cazului în care este prelungit înainte prin acordul scris al părţilor. 11. Încetarea valabilităţii 11.1. beneficiarul final sau BEI poate înceta valabilitatea acestui acord înainte de data prevăzută de articolul 10, cu condiţia transmiterii celeilalte părţi a unei notificări scrise cu nouăzeci (90) de zile înainte. La primirea notificării, părţile iau toate măsurile corespunzătoare pentru a închide într-o manieră ordonată activităţile în curs de desfăşurare în baza acestui acord şi pentru a soluţiona cu promptitudine toate problemele. 11.2. Fără a aduce atingere încetării valabilităţii acestui acord, obligaţia beneficiarului final/autorităţii de management (se va selecta în funcţie de proiect) de a plăti BEI pentru serviciile efectiv prestate şi acceptate, precum şi pentru toate costurile legate de încetarea anticipată a valabilităţii, în conformitate cu articolul 11.1, va continua să fie în vigoare şi să îşi producă efectele. 11.3. Fără a aduce atingere dispoziţiilor articolului 2.2, valabilitatea poate înceta, cu efect imediat, la iniţiativa BEI, prin transmiterea unei notificări scrise, fără nicio răspundere din partea sa, în cazul în care, în orice moment: (a) beneficiarul final este găsit vinovat pentru comportament neconform grav; (b) beneficiarul final sau autoritatea de management comite orice încălcare ori nerespectare a oricăreia din dispoziţiile acestui acord; (c) beneficiarul final este condamnat pentru o infracţiune; (d) beneficiarul final ia o decizie privind dizolvarea, face un aranjament sau o înţelegere cu creditorii ori depune o cerere la o instanţă de jurisdicţie competentă pentru protecţia împotriva creditorilor săi sau a unei administraţii publice ori se emite un ordin de lichidare sau se numeşte un administrator ori un executor în legătură cu beneficiarul final; (e) beneficiarul final comite o fraudă sau incorectitudine ori orice fel de acte care, în opinia BEI, cauzează sau sunt de natură să cauzeze discreditarea BEI ori să afecteze în mod real interesele BEI; sau (f) beneficiarul final sau autoritatea de management a furnizat BEI informaţii ori documente în legătură cu acest angajament care sunt sau se dovedesc a fi fost incorecte ori care induc în eroare cu privire la orice situaţie reală. 11.4. Drepturile BEI în baza clauzei 11.3 nu aduc atingere oricăror altor drepturi pe care aceasta le-ar putea avea prin lege de a înceta valabilitatea acestui angajament sau de a accepta orice nerespectare a acestui acord de către beneficiarul final sau autoritatea de management care determină încetarea valabilităţii acestui acord. Orice întârziere a BEI în exercitarea drepturilor sale de încetare a valabilităţii acordului nu va constitui o renunţare la acestea. 11.5. Drepturile BEI în baza clauzei 11 nu aduc atingere oricăror altor drepturi la despăgubiri. 12. Audit 12.1. Beneficiarul final şi autoritatea de management confirmă faptul că:

(i) Curtea de Conturi Europeană (CCE), Comisia şi/sau reprezentanţii Comisiei, inclusiv Oficiul European de Luptă Antifraudă (agenţi) şi toate celelalte instituţii sau organisme ale UE care au dreptul să verifice utilizarea fondurilor structurale ale UE (împreună denumite în continuare autorităţile UE); şi
(ii) orice alte autorităţi competente naţionale sau regionale din România (autorităţi naţionale“), inclusiv reprezentanţii autorizaţi ai oricărei entităţi menţionate anterior,

au dreptul să efectueze audituri şi controale şi să solicite informaţii cu privire la acest acord şi la executarea lui. Beneficiarul final permite autorităţilor UE şi autorităţilor naţionale să efectueze vizite de monitorizare şi să inspecteze operaţiunile, documentele şi înregistrările acestuia. Deoarece aceste controale pot include controale la faţa locului ale beneficiarului final, acesta din urmă va permite accesul la sediul său autorităţilor UE şi autorităţilor naţionale în timpul programului normal de lucru. 12.2. BEI va furniza, la solicitarea beneficiarului final, copii ale facturilor, precum şi orice alte documente justificate considerate relevante pentru cheltuielile eligibile efectuate în baza acestui acord, în scopul asigurării posibilităţii autorităţilor naţionale de a verifica utilizarea fondurilor structurale de către România, inclusiv legalitatea şi regularitatea acestora. 12.3. Scopul acestor verificări este de a permite autorităţilor naţionale posibilitatea confirmării veridicităţii cererilor transmise de România. Se înţelege că aceste verificări se vor limita la informaţiile privind utilizarea finanţării acordate de fondurile structurale ale UE în baza acestui acord şi nu echivalează cu niciun audit al BEI. Se înţelege că, dat fiind statutul BEI de instituţie a UE, autorităţile naţionale nu au niciun drept de auditare a Grupului BEI, iar BEI este supusă numai verificărilor de audit - inclusiv vizite la faţa locului - efectuate direct de CCE în baza articolului 278(3) din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi a Acordului tripartit menţionat în acesta din urmă. 13. Statut 13.1. În relaţia dintre BEI (şi echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor) şi beneficiarul final şi autoritatea de management, BEI este contractor independent şi nimic din acest acord nu va permite interpretarea acestui lucru în alt mod (inclusiv în cazul echipei de asistenţă tehnică) prin asimilare cu un angajat, funcţionar, reprezentant sau partener al beneficiarului final ori al autorităţii de management şi BEI nu se va considera în alt mod şi se va asigura că niciun membru din echipa de sprijin pentru implementarea proiectelor nu se va considera în alt mod. 13.2. BEI nu este răspunzătoare faţă de beneficiarul final şi autoritatea de management în baza unei obligaţii fiduciare. 14. Notificări 14.1. Orice notificare în condiţiile acestui acord se efectuează în scris, cu semnătura sau în numele părţii emitente, şi este comunicată celeilalte părţi personal ori prin transmiterea ei prin servicii poştale sau de curierat, plătite la expediere, cu menţionarea clară a textului „Acordul de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor - România“ la adresa menţionată mai jos sau prin fax la numărul în prealabil notificat de fiecare parte celeilalte părţi: pentru BEI: pentru beneficiarul final: pentru autoritatea de management: În atenţia: ....... 100 boulevard Konrad Adenauer L-2950 Luxemburg Fax: ......... În atenţia: ...... [adresa beneficiarului final] Fax: ............ În atenţia: ........ [adresa autorităţii de management] Fax: ........ 14.2. Fiecare parte este obligată să informeze cealaltă parte în scris şi fără întârziere asupra oricărei modificări intervenite în adresele de mai sus. Până la primirea notificării cu privire la modificări, oricare dintre părţi poate comunica în mod valabil notificarea la ultima adresă furnizată. 14.3. Data livrării, înregistrării sau, după caz, data menţionată pe confirmarea de primire a expedierii va fi concludentă în determinarea datei primirii. 14.4. Orice notificări şi comunicări pot fi efectuate personal prin înmânare directă, scrisoare recomandată sau facsimil, în limita stabilită de părţi de comun acord, în scris, prin e-mail sau orice alt mijloc electronic de comunicare. 14.5. Fără a fi afectată validitatea oricărei notificări transmise prin facsimil în conformitate cu paragrafele anterioare, o copie a notificării transmise prin facsimil va fi trimisă prin scrisoare părţii respective cel târziu în ziua lucrătoare imediat următoare. 15. Modificare Nicio modificare a acestui acord sau a oricăruia dintre documentele la care acesta face referire nu este valabilă dacă nu este în scris şi nu este semnată în mod corespunzător de ori în numele fiecăreia dintre părţi. 16. Amendamente Orice amendament ori derogare sau orice consimţământ dat în baza ori pentru vreo prevedere din acest acord se efectuează în scris şi, în cazul unui amendament, cu semnătura ambelor părţi. 17. Exemplare originale Acest acord este semnat în 4 exemplare originale, în limba engleză, câte două exemplare pentru BEI şi câte un exemplar pentru beneficiarul final şi autoritatea de management. 18. Drepturile părţilor terţe 18.1. Drepturile părţilor de a înceta valabilitatea, de a anula sau de a conveni orice modificare, derogare sau reglementare în baza acestui acord nu fac obiectul consimţământului din partea niciunei terţe persoane care nu este parte a acestui acord. 19. Separare 19.1. Invaliditatea, inaplicabilitatea sau nelegalitatea vreunei prevederi (ori a unei părţi dintr-o prevedere) a acestui acord în baza legilor sau a unei jurisdicţii nu va afecta valabilitatea, aplicabilitatea ori legalitatea celorlalte prevederi. 19.2. În cazul în care o prevedere nevalabilă, inaplicabilă sau nelegală ar fi valabilă, aplicabilă şi legală doar prin eliminarea unei părţi din cadrul acesteia, prevederea se aplică cu orice fel de modificare necesară pentru ca intenţia comercială a părţilor să îşi producă efectele. 20. Publicitatea Beneficiarul final va lua măsuri adecvate de informare şi publicitate potrivit dispoziţiilor regulamentelor cu privire la fondurile structurale ale UE şi în condiţiile regulilor de vizibilitate din România pentru proiectele finanţate din instrumentele structurale. Toate materialele (proiecte şi rapoarte) întocmite în condiţiile acestui acord includ emblema Guvernului României, a UE şi a instrumentelor structurale pentru România, precum şi expresia „Proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin programul operaţional respectiv, de exemplu POAT 2007-2013 sau POS 2007-2013“. 21. Legea aplicabilă şi jurisdicţia 21.1. Acest acord şi orice litigiu sau reclamaţie apărută din ori în legătură cu obiectul sau formarea acordului (inclusiv litigiile ori reclamaţiile necontractuale) sunt guvernate şi interpretate potrivit principiilor generale de drept, comune statelor membre, după cum sunt sau vor fi interpretate de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. 21.2. Curtea de Justiţie a Uniunii Europene are competenţa exclusivă să soluţioneze orice litigiu sau reclamaţie apărută din ori în legătură cu acest acord (inclusiv litigiile sau reclamaţiile necontractuale), dacă nu sunt soluţionate în urma consultărilor dintre părţi. Acest acord întră in vigoare la data semnării de către toate părţile. Semnat la data de ........, în patru exemplare originale, în limba engleză. În numele Băncii Europene de Investiţii Data: În numele beneficiarului final Data: În numele autorităţii de management Data: ANEXA Nr. 1 Servicii Preţ pentru servicii: XXX EUR


SmartCity5

COMENTARII la Memorandum -/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Memorandum - din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Memorandum -/2012
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu