LISTA Nr. 62
din 15 noiembrie 2010
privind condamnarile cu
caracter politic si masurile administrative asimilate acestora
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 761 din 15 noiembrie 2010
Apreciem că soluţia de admitere a obiecţiei de
neconstituţionalitate referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I pct. 1 şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea
aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma
în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente este
corectă.
Considerăm că două argumente importante nu au fost
reţinute.
1. Cel mai important argument în favoarea admiterii
excepţiei de neconstituţionalitate se referă la fundamentul juridic şi etic al
Legii nr. 221/2009, conţinut în motivele emiterii acestui act normativ şi
efectele reparatorii ale acestuia. Legea se referă la victimele regimului
totalitar comunist stabilit în România după 6 martie 1945. Acest regim a fost
condamnat de mai multe texte internaţionale. Primul document important, care a
încercat să abordeze regimul totalitar prin analizarea acestuia, îl reprezintă
Rezoluţia nr. 1.096 privind măsurile de lichidare a moştenirii fostelor
regimuri totalitare comuniste din 1996 a Adunării Parlamentare a Consiliului
Europei, care se referă la măsurile de eliminare a moştenirii fostelor sisteme
totalitare comuniste. Este considerat că totalitarismul comunist este o
versiune nouă a vechii tiranii (cf. Hanah Arendt, Originile
totalitarismului, Humanitas, 2006, pentru
condamnarea regimului comunist din România, Vladimir Tismăneanu şi alţii, Raportul
Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza dictaturii comuniste în România).
Prin această rezoluţie se prevede în mod expres faptul
că măsurile care trebuie luate în vederea reabilitării victimelor justiţiei
totalitare comuniste trebuie să stabilească reparaţii care nu vor fi mai mici
decât ale celor condamnaţi pe nedrept pentru comiterea de crime. In acest sens
trebuie ţinut cont şi de dispoziţiile art. 504 şi 505 din Codul de procedură
penală, care se referă la repararea de către stat a pagubei suferite. In
condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, fixându-se un cuantum exact, nu se mai
regăseşte aplicarea acestor articole.
Această Rezoluţie a fost precedată de Recomandarea
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei nr. 6.615 din 7 mai 1992 adresată
Comitetului de Miniştri în care este atrasă atenţia asupra faptului că
„diferite ţări din Europa Centrală şi de Est" au adoptat măsuri de
„decomunizare" incompatibile cu standardele europene în materie de
drepturi ale omului, precum şi de Rezoluţia 1.481/2006 a Adunării Parlamentare
a Consiliului Europei, intitulată „Necesitatea condamnării internaţionale a
crimelor regimurilor comuniste totalitare".
Cel mai recent document oficial care se ocupă cu
problematica regimului comunist este Declaraţia de la Vilnius a Adunării
Parlamentare a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa, adoptată
în 2009. Declaraţia cuprinde o Rezoluţie care are în centrul atenţiei
respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor civile. Documentul aminteşte
importanţa aplicării măsurilor de prevenire a acţiunilor antisemite şi readuce
aminte statelor membre de angajamentul luat de acestea, în Declaraţia din 1990
de la Copenhaga, „de a condamna clar şi fără echivoc totalitarismul".
2. Pe de altă parte, apreciem că modificările aduse
Legii nr. 221/2009, care au vizat o plafonare a despăgubirilor la care are
dreptul un cetăţean care a fost supus acestui regim totalitar, încalcă
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, consacrat de art. 1
alin. (4) din Legea fundamentală. Este adevărat că legiuitorul poate să aducă
anumite modificări unei legi aflate în curs de aplicare, dar prin acestea nu
poate interveni în atribuţiile ce aparţin exclusiv puterii judecătoreşti, cum
ar fi aceea referitoare la aprecierea şi temeinicia pretenţiilor beneficiarilor
actului de justiţie. Or, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 îngrădesc puterea
şi libertatea judecătorului de a aprecia temeinicia pretenţiilor şi implicit
cuantumul despăgubirilor solicitate de beneficiarii acestei legi, acestea
constituind dreptul suveran al judecătorului de a aprecia.
Judecător, prof. univ. dr.
Iulia Antoanella Motoc
Judecător,
Puskas Valentin Zoltan