Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 64 din  8 iulie 1992

privind aprobarea aranjamentului de credit stand-by acordat Romaniei de catre Fondul Monetar International

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 14 iulie 1992


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se aproba aranjamentul de credit stand-by, in valoare de 314,04 milioane DST, acordat Romaniei de Fondul Monetar International, pentru o perioada de 10 luni, incepind de la 29 mai 1992.
    Art. 2
    Echivalentul in lei al sumei de 314,04 milioane DST, respectiv 85,172 milioane lei, ce se vireaza in contul nr. 1 al Fondului Monetar International la Banca Nationala a Romaniei, pe masura primirii transelor de credit, se acopera din rezervele Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 3
    Echivalentul in lei al dobinzilor si comisionului stand-by in valuta, aferente acestui credit, se suporta de la bugetul statului.
    Art. 4
    Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Economiei si Finantelor sint insarcinate cu aducerea la indeplinire a prevederilor acestei legi.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 iunie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

             PRESEDINTELE SENATUI
         academician ALEXANDRU BIRLADEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 iunie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

         PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                  MARTIAN DAN

    ANEXA 1

                 ROMANIA: ARANJAMENT STAND-BY

    Acest document are ca anexe o scrisoare si un memorandum insotitor purtind data de 4 mai 1992, din partea ministrului economiei si finantelor al Romaniei si guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, prin care se solicita un aranjament stand-by si se stabilesc:
    (i) obiectivele si politicile pe care autoritatile Romaniei intentioneaza sa le urmeze pentru perioada acestui aranjament stand-by; si
    (ii) intelegerile Romaniei cu Fondul referitoare la efectuarea unei examinari a progresului inregistrat in realizarea obiectivelor programului si la politicile si masurile pe care autoritatile Romaniei le vor urma pentru perioada care ramine din acest aranjament stand-by.
    Pentru a sprijini aceste obiective si politici, Fondul Monetar International acorda acest aranjament stand-by in conformitate cu urmatoarele prevederi:
    1. In perioada de 10 luni care incepe la 29 mai 1992, Romania va avea dreptul sa efectueze cumparari de la Fond intr-o suma echivalenta cu 314,04 milioane DST, sub rezerva paragrafelor 2, 3, 4, 5 si 6 de mai jos, fara o noua examinare din partea Fondului.
    2. a) Cumpararile in baza acestui aranjament nu vor putea depasi, fara acordul Fondului, echivalentul a 157,02 milioane DST pina la 15 august 1992, echivalentul a 209,36 milioane DST pina la 15 noiembrie 1992 si echivalentul a 261,7 milioane DST pina la 15 februarie 1993.
    b) Nici una din limitele prevazute la lit. a) de mai sus nu se va putea aplica vreunei cumparari in baza acestui aranjament stand-by care nu va spori disponibilitatile Fondului in moneda Romaniei, in transele de credit, peste 25% din cota sau nu va spori disponibilitatile Fondului in moneda respectiva, ca urmare a cumpararilor din surse imprumutate, peste 12,5% din cota.
    3. Cumpararile in baza acestui aranjament stand-by vor fi efectuate din surse ordinare si surse imprumutate in proportie de 1:2 pina cind cumpararile in baza acestui aranjament vor atinge un total de 205.300.000 DST si dupa aceea din surse imprumutate, sub rezerva ca orice modificare facuta de Fond in ceea ce priveste proportiile resurselor ordinare si imprumutate se vor aplica sumelor care pot fi cumparate dupa data modificarii.
    4. Romania nu va efectua cumparari in baza acestui aranjament care vor spori disponibilitatile Fondului in moneda sa, in cadrul transelor de credit, peste 25% din cota sau care vor spori disponibilitatile Fondului in moneda respectiva - ca urmare a cumpararilor din resurse imprumutate - peste 12,5% din cota:
    a) in cursul oricarei perioade in care datele la sfirsitul perioadei precedente arata ca:
    (1) limita privind schimbarea cumulata a creditului net acordat de sistemul bancar administratiei generale consolidate, la care se face referire in paragraful 20 si anexa nr. 1 din memorandumul anexat; sau
    (2) limita privind schimbarea cumulata a activelor interne nete ale sistemului bancar, la care se face referire in paragraful 23 si anexa nr. 2 din memorandum; sau
    (3) limita privind schimbarea cumulata a rezervelor internationale nete, la care se face referire in paragraful 37 si anexa nr. 3 din memorandum; sau
    (4) limita privind contractarea sau garantarea unei noi datorii externe cu scadente intre 1-12 ani sau sub limita privind contractarea sau garantarea unei noi datorii externe cu scadente intre 1-5 ani, la care se face referire in paragraful 39 si anexa nr. 4 din memorandum,
    nu au fost respectate; sau
    b) dupa 14 noiembrie 1992, pina cind examinarea la care se face referire in paragraful 40 din memorandum nu va fi efectuata; sau
    c) in cursul oricarei perioade a aranjamentului stand-by, daca Romania:
    1) impune sau intensifica restrictiile asupra platilor si transferurilor pentru tranzactii internationale curente; sau
    2) introduce sau modifica practicile valutare multiple; sau
    3) incheie acorduri bilaterale de plati care sint incompatibile cu prevederile art. VIII; sau
    4) impune sau intensifica restrictiile la import din motive de balanta de plati.
    In cazul in care Romania este impiedicata sa faca cumparari in baza acestui aranjament datorita prevederilor acestui paragraf 4, cumpararile vor fi reluate numai dupa ce a avut loc o consultare intre Fond si Romania si s-a ajuns la intelegeri in ceea ce priveste circumstantele in care cumpararile respective pot fi reluate.
    5. Romania nu va efectua cumparari in baza acestui aranjament stand-by in cursul oricarei perioade a aranjamentului in care ea are o obligatie financiara restanta fata de Fond sau esueaza in efectuarea unei rascumparari asteptate conform liniilor directoare, referitoare la Actiunea de corectare pentru neefectuarea unei cumparari sau in conformitate cu Decizia nr. 9331-(89/167) cu modificarile ulterioare.
    6. Dreptul Romaniei de a se angaja in tranzactiile acoperite de acest aranjament poate fi suspendat numai in ceea ce priveste solicitarile primite de Fond dupa: a) o ineligibilitate formala; sau b) o decizie a Consiliului executiv de suspendare a tranzactiilor, fie in general, fie pentru a examina o propunere facuta de un director executiv sau de directorul general pentru a suprima sau a limita in mod oficial eligibilitatea Romaniei. Atunci cind o instiintare despre o decizie pentru examinarea unei propuneri se face in conformitate cu acest paragraf 6, cumpararile in baza acestui aranjament vor fi reluate numai dupa ce a avut loc o consultare intre Fond si Romania si s-a ajuns la o intelegere in ceea ce priveste circumstantele in care cumpararile respective pot fi reluate.
    7. Cumpararile in baza acestui aranjament vor fi facute in monedele altor membri, selectate in conformitate cu politica si procedurile Fondului si pot fi facute si in DST-uri daca, la cererea Romaniei, Fondul este de acord sa le furnizeze la data cumpararii.
    8. Data valutei pentru cumpararile in baza acestui aranjament care implica resurse imprumutate va fi determinata in conformitate cu Regula G-4 (b) din Regulile si Regulamentele Fondului. Romania se va consulta cu Fondul la data cumpararilor care implica resurse imprumutate in conformitate cu regula G-4 (d).
    9. Romania va plati dobinda pentru acest aranjament in conformitate cu deciziile Fondului.
    10. a) Romania va rascumpara suma in moneda sa rezultata dintr-o cumparare efectuata in baza acestui aranjament, in conformitate cu prevederile Statutului si deciziile Fondului, inclusiv acele referitoare la rascumparare atunci cind situatia balantei de plati si rezervelor se imbunatatesc.
    b) Orice reducere in moneda Romaniei, detinuta de Fond, va reduce suma supusa rascumpararii prevazuta la litera a) de mai sus, in conformitate cu principiile aplicate de Fond in acest scop la data reducerii.
    Data valutei unei rascumparari pentru o cumparare finantata din resurse imprumutate, in baza acestui aranjament, va fi in mod normal ziua a 6-a sau a 22-a din luna sau urmatoarea zi lucratoare daca ziua aleasa nu este o zi lucratoare, sub rezerva ca rascumpararile vor fi terminate cel mai tirziu in 7 ani de la data cumpararii.
    11. In perioada aranjamentului stand-by, Romania va ramine in strinsa consultare cu Fondul. Aceasta consultare poate include corespondenta si vizite ale personalului Fondului in Romania sau ale reprezentantilor Romaniei la Fond. Romania va furniza Fondului, prin rapoarte, la intervalele sau datele cerute de Fond, unele informatii pe care Fondul le poate solicita in legatura cu progresul inregistrat de Romania in realizarea obiectivelor si politicilor stabilite in scrisoarea anexata.
    12. In conformitate cu scrisoarea autoritatilor, Romania se va consulta cu Fondul in ceea ce priveste adoptarea oricaror masuri care pot fi corespunzatoare la initiativa Guvernului sau ori de cite ori directorul general solicita o consultare atunci cind oricare din criteriile de la paragraful 4 de mai sus nu au fost respectate sau cind el considera ca o consultare asupra programului este de dorit. In plus, dupa perioada aranjamentului, deoarece Romania are de efectuat rascumparari in transele superioare de credit, Guvernul se va consulta periodic cu Fondul, la initiativa sa sau la cererea directorului general, in ceea ce priveste politica in domeniul balantei de plati a Romaniei.

    Stimate domnule Camdessus,

    Guvernul Romaniei realizeaza, incepind din 1990, un program de reforma economica. Acest program a fost sprijinit de un aranjament de credit stand-by pe termen de un an, care a inceput in 1991, si a beneficiat de asistenta tehnica a Fondului. Apreciem foarte mult ambele forme de sprijin. S-a realizat un progres considerabil pentru atingerea obiectivului nostru de creare a unui mediu in care optiunile individuale si fortele pietei sa joace un rol proeminent. Consideram ca aceasta transformare a economiei va conduce la o crestere sustinuta a productiei si la o imbunatatire constanta a nivelului de trai al populatiei. Cu toate acestea, faza de stabilizare a efortului nostru pentru reforma nu s-a terminat inca, iar eliminarea dezechilibrelor macroeconomice va cere, in continuare, eforturi hotarite de ajustare. In aceste circumstante, solicitam un nou aranjament stand-by cu Fondul pe termen de 10 luni, intr-o suma echivalenta cu 314,04 milioane DST, pentru a sprijini programul nostru de ajustare si reforma economica din 1992. Intentionam, de asemenea, sa solicitam un sprijin financiar in cadrul facilitatii de finantare compensatorie si neprevazute, pentru elementul import petrol (FFCN), intr-o suma echivalenta cu 76,8 milioane DST, pe baza unui exces al importului de petrol in anul care se incheie la 30 septembrie 1991, de indata ce vom efectua rambursarea aferenta unei trageri anterioare facute in baza elementului import petrol al FFCN.
    Eforturile intreprinse de noi, pina acum, intr-un cadru extern, mult mai aspru decit se prevazuse initial si agravate de intirzieri in imobilizarea finantarii externe, sint o dovada clara a hotaririi noastre de a continua procesul reformei. Am adoptat un numar de masuri hotaritoare pentru ajustare si reforma, inclusiv liberalizarea preturilor si al comertului, politici prudente financiare si de venituri, reforme in sectorul fiscal si financiar si liberalizarea sistemului valutar. In plus, am introdus o serie de masuri structurale importante, in scopul stimularii activitatii economice private, privatizarii activelor de stat si crearii unui cadru legal si institutional, care sint esentiale pentru dezvoltarea si functionarea eficienta a unei economii de piata.
    Speram ca in 1992 sa avansam pe calea progresului realizat pina acum. Mai mult, va fi deosebit de important sa oprim declinul productiei, sa reducem inflatia la o rata rezonabila si sa intarim conturile externe. Detaliile politicii economice pe care Guvernul Romaniei intentioneaza sa o urmeze pentru a realiza obiectivele sale economice sint descrise in memorandumul anexat.
    Guvernul Romaniei este gata sa ia orice alte masuri care ar putea fi necesare daca obiectivele economice sau procesul general al reformei vor fi amenintate.
    Autoritatile romane se vor consulta indeaproape cu Fondul, in conformitate cu politicile Fondului privind astfel de consultari. In aceasta privinta, Guvernul Romaniei va furniza Fondului acele informatii pe care acesta le va solicita, in legatura cu progresele Romaniei in indeplinirea masurilor de politica economica si realizarea obiectivelor programului pentru 1992. In vederea facilitarii urmaririi progreselor realizate in cadrul programului, o analiza impreuna cu Fondul a evolutiei economice si a masurilor de politica economica va fi efectuata pina la 15 octombrie 1992.

    Ai dumneavoastra sinceri,

              George Danielescu,
      ministrul economiei si finantelor

               Mugur Isarescu,
     Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei

    ANEXA: Memorandumul privind politica economica a Guvernului Romaniei

    Domnului Michel Camdessus,
    Director general
    Fondul Monetar International
    Washington, D.C. 20431
    U.S.A.

                      MEMORANDUM
privind politica economica a Guvernului Romaniei

    I. Introducere
    1. Romania se afla in mijlocul realizarii unui program cuprinzator de reforma, care are drept scop transformarea rapida a tarii, de la un sistem de planificare centralizata la o economie de piata. Atingerea unei stabilitati macroeconomice constituie fundamentul necesar pentru reusita programului de reforma. Ca urmare, scopul principal al programului pe 1992 este incheierea fazei de stabilizare a procesului reformei.
    2. Programul pe 1992 urmareste eliminarea actualelor dezechilibre interne si externe. In afara de continuarea unei politici financiare prudente, atingerea acestui obiectiv reclama introducerea unor noi masuri structurale menite sa imbunatateasca alocarea resurselor si cresterea productiei potentiale si efective. Aceste masuri includ continuarea progresului in ceea ce priveste liberalizarea pietelor, introducerea unei politici corespunzatoare in domeniul ratelor dobinzii, crearea in fapt a unei proprietati private si dezvoltarea unui cadru legal si institutional care sa faciliteze functionarea sectorului particular. Existenta unui sistem valutar si comercial deschis care sa permita integrarea Romaniei in economia mondiala continua sa fie cheia politicii in sectorul extern.
    3. Schimbarea situatiei actuale caracterizata prin scaderea productiei si existenta unei inflatii ridicate constituie una din cele mai bune cai pentru asigurarea protectiei sociale. In acelasi timp, Guvernul este convins ca reforma economica si ajustarea pot reusi numai daca se iau masuri care sa reduca povara ajustarii care apasa asupra celor mai vulnerabile grupuri ale populatiei. Protectia sociala prevazuta in program este menita sa usureze aceasta povara printr-o politica bine definita.
    II. Politici si evolutii economice recente
    4. In 1991 economia a fost greu afectata de un numar de evolutii negative neprevazute, iar scaderea productiei a fost mai mare decit se astepta. Produsul intern brut (PIB) real a scazut cu 13%, productia industriala fiind cu aproximativ 21% sub nivelul sau din 1990. Aceste scaderi reflecta un numar de factori corelati, inclusiv absenta unei finantari externe, scaderea comertului cu U.R.S.S. si cu alte tari din fostul C.A.E.R., problemele asociate cu criza din Golf, lipsa de materii prime si energie din import, precum si dezorganizarea economica si blocajele din sistemul de plati datorate arieratelor dintre intreprinderi. Industriile grea, energo-intensiva si extractiva au fost cele mai grav afectate. Inundatiile si problemele asociate cu aplicarea reformei agrare au contribuit la declinul productiei agricole. Scaderea PIB-ului real s-a reflectat in cresterea somajului. La sfirsitul lunii iunie 1991 existau 195.000 de someri inregistrati, din care 128.000 primeau ajutoare de somaj. Aceste cifre au crescut la 337.500 si respectiv 266.000 la sfirsitul anului 1991.
    5. In pofida unei politici financiare prudente, inflatia a fost mult mai mare decit asteptarile. Din noiembrie 1990, luna in care a inceput programul de liberalizare a preturilor si pina la sfirsitul anului 1991, nivelul preturilor a crescut cu 345% . Unificarea cursului de schimb in noiembrie 1991, care a ridicat rata de la 60 lei la 180 lei pentru un dolar S.U.A., a marit, de asemenea, presiunea asupra nivelului preturilor. Printre produsele afectate, preturile energiei (cu exceptia celei pentru consumul casnic) au crescut imediat, ca o reflectare a efectelor de propagare ale acestei miscari a cursului de schimb. Salariile reale au scazut cu 22% de la data inceperii liberalizarii preturilor, in pofida cresterii platilor pentru salarii prevazute in schema de indexare a salariilor.
    6. Rezervele internationale nete (RIN) ale sistemului bancar au scazut in 1991 cu 822 milioane dolari S.U.A. In cursul anului 1991, scaderea RIN a fost dominata de evolutia contului curent; mai putin de jumatate din deficitul contului curent a fost compensat prin intariri nete de capital. Factorii principali care au afectat evolutia contului curent au fost colapsul comertului cu fostele tari membre ale C.A.E.R. si cu unele tari din Orientul Mijlociu, precum si constringerile financiare decurgind din caderea intrarilor de capital pe termen mediu si lung; ca urmare, fluxurile comerciale au fost cu mult mai mici decit se prevazuse in programul pe 1991.
    7. Politica monetara a fost ancora principala a programului nostru economic si ca urmare, un obiectiv important al Bancii Nationale a Romaniei (B.N.R.) a fost mentinerea expansiunii creditului intern in cadrul sistemului bancar sub un strict control. Pina in septembrie 1991, activele interne nete ale sistemului bancar au crescut cu 99 miliarde lei (19,2% din masa monetara de la inceputul perioadei). Aceasta suma a fost ceva mai mica decit prevederile din programul sprijinit de aranjamentul stand-by din 1991, datorita creditului net acordat Guvernului, care a crescut mult mai putin decit se planificase - ca urmare a unui deficit mai mic decit se prevazuse pentru administratia generala -, precum si datorita scaderii masive a creditelor pentru fondurile extrabugetare.
    8. Combinarea slabei discipline financiare a intreprinderilor cu o politica monetara strinsa a condus, totusi, la o rapida acumulare de plati arierate intre intreprinderi care au impiedicat implementarea unei politici financiare stricte si au contribuit la crearea unei presiuni inflationiste. Aceste arierate, estimate a fi ajuns la o suma globala de circa 1.800 miliarde lei la inceputul anului 1992, si ca o suma neta de circa 400 miliarde lei au condus, de asemenea, la un "blocaj" serios al sistemului de plati, cu consecinte negative asupra productiei. Din luna octombrie, B.N.R. a inceput sa permita o expansiune a creditului bancar catre intreprinderi, in efortul de a usura problema arieratelor.
    La 23 decembrie 1991, Parlamentul a ratificat o lege prin care se cere sporirea creditului bancar pentru lichidarea arieratelor dintre intreprinderi. Aceasta operatiune, cunoscuta sub numele de compensare globala, s-a incheiat la sfirsitul lunii ianuarie 1992.
    9. Pentru a tine presiunea inflatiei sub control si pentru a reduce efortul de ajustare pe fagasul normal, B.N.R. a sterilizat in februarie 1992 cea mai mare parte a lichiditatii injectate in economie ca rezultat al compensarii globale. Mai mult, Guvernul recunoaste importanta transmiterii unui semnal clar intreprinderilor in ceea ce priveste angajamentul sau de a impiedica reaparitia arieratelor si de a evita in viitor orice alta operatiune de compensare globala. In legatura cu aceasta, au fost adoptate doua hotariri guvernamentale pentru a forta rambursarea creditelor primite in cadrul compensarii globale si pentru a impune intreprinderilor o disciplina financiara severa. Hotarirea Guvernului privind disciplina financiara stabileste ca toate firmele trebuie sa-si indeplineasca obligatiile legale in ordinea scadentelor, indiferent de faptul ca platile trebuie facute catre muncitori, Guvern, furnizori etc. Aceasta hotarire stabileste, de asemenea, ca firmele pot fi declarate insolvabile daca nu-si indeplinesc obligatiile in termen de 30 de zile. Firmele declarate insolvabile mai dispun de inca 30 de zile, inainte ca ele sa fie supuse rambursarii fortate, inclusiv prin proceduri de faliment, daca nu reusesc sa obtina un aranjament cu creditorii lor. Parlamentului i-a fost prezentat un proiect de lege in care este incorporata Hotarirea Guvernului privind disciplina financiara, pentru a-i conferi acesteia o mai mare forta legala, prin stabilirea raspunderii juridice si administrative a consiliului directorilor din intreprinderi pentru conducerea financiara a acestora. In plus, o noua lege a falimentului se afla in prezent in dezbaterea Parlamentului, pentru actualizarea si intarirea codului comercial existent.
    10. La 1 aprilie 1991 ratele dobinzilor au fost liberalizate in cadrul reformei sistemului financiar. In pofida acestei masuri, ratele dobinzilor la depozite s-au miscat putin, reflectind in buna parte rigiditatea sistemului financiar, precum si lipsa stimulentelor pentru banci in vederea cresterii dobinzilor spre a atrage depozite in conditiile unor plafoane de credit specifice bancilor. Noile banci au fost in masura sa atraga depozite de la C.E.C. printr-o calitate mai buna a serviciului, dar dimensiunea lor foarte mica nu a presat prea mult asupra C.E.C.-ului, care in esenta a ramas reticent la cresterea dobinzilor.
    In vederea cresterii costului fondurilor pentru banci, B.N.R. a ridicat rata dobinzii de refinantare in citeva etape, in cursul anului 1991 si din nou la inceputul anului 1992, la 28% comparativ cu 3% la sfirsitul anului 1990. Totusi, in ciuda eforturilor Guvernului de a spori presiunea pentru liberalizarea ratelor dobinzii, acestea au ramas negative in termeni reali.
    11. Pentru a face fata dezechilibrelor macroeconomice mari si in crestere din anii anteriori, Guvernul a promovat un program fiscal moderat in 1991 iar realizarile din cursul anului au fost mai mari decit cele prevazute. In ultimul trimestru al anului 1991 au aparut unele dificultati in colectarea impozitelor ca urmare a blocajului din sistemul de plati. Totusi, dupa ce compensarea globala a fost incheiata in ianuarie 1992, toate arieratele din impozite, din anul anterior, au fost lichidate. Deficitul total al administratiei generale a fost de numai 16,2 miliarde lei (0,8% din PIB) in comparatie cu deficitul mult mai mare prevazut de 50,2 miliarde lei (2,4% din PIB).
    In programul din 1991, fondul de somaj si alte fonduri extrabugetare nu au fost incluse in administratia generala. Daca aceste fonduri, care au inregistrat excedente mai mari in anul 1991, ar fi fost incluse, soldul administratiei generale ar fi fost, de asemenea, excedentar cu 5,6 miliarde lei (0,3% din PIB).
    12. Dupa unificarea din 11 noiembrie 1991, cursul de schimb al leului a fluctuat intre 180 lei/dolar S.U.A. si aproximativ 200 lei/dolar S.U.A.
    In ceea ce priveste regimul comertului, consecvent cu efortul reformei catre o economie de piata, Guvernul a liberalizat regimul exportului prin reducerea constanta a numarului de produse care sint interzise sau sint supuse cotelor de export si prin cresterea limitelor cotelor. Guvernul a eliminat, de asemenea, restrictiile cantitative la import.
    III. Programul macroeconomic al Guvernului pentru 1992
    13. Programul macroeconomic al Guvernului pentru 1992 urmareste, in special: a) oprirea declinului cresterii economice reale; b) reducerea drastica a ratei inflatiei de la circa 15% lunar, in primele doua luni ale anului, la 1,2% lunar pina la sfirsitul anului; si c) sporirea rezervelor internationale cu 500 milioane dolari pentru a acoperi 1,7 luni de importuri pina la sfirsitul anului. Pentru atingerea acestor obiective, autoritatile intentioneaza sa mentina politici financiare (fiscale si monetare) prudente si o politica adecvata a ratelor dobinzilor; sa asigure o limitare a salariilor printr-o politica strinsa a veniturilor; sa urmeze o politica flexibila a cursului de schimb. Aceste politici de stabilizare macroeconomica vor fi completate cu politici structurale menite sa faca economia mai eficienta si mai productiva. Masurile de reforma structurala vor include liberalizarea in continuare a preturilor, privatizarea, intarirea disciplinei financiare prin restructurarea si lichidarea intreprinderilor de stat si continuarea reformelor in domeniile financiar si fiscal.
    14. De curind, Guvernul a luat o serie de masuri in efortul de a pune bazele programului sau economic pentru 1992 si a da semnale potrivite pentru crearea unei perspective favorabile reformei.
    Masurile, mentionate mai sus, au fost luate pentru a rezolva problemele legate de arieratele dintre intreprinderi. Ratele dobinzii la imprumuturi si depozite au fost ridicate in ianuarie 1992. In sistemul comertului exterior un nou tarif vamal a intrat in vigoare in luna respectiva. Mai multe reforme in domeniul impozitelor au fost introduse la inceputul anului. Detalii ale programului de ajustare, incluzind aceste masuri, precum si cele viitoare, sint descrise mai jos.
    1. Politica fiscala si protectia sociala
    15. Mentinerea unei discipline fiscale stricte si reducerea dimensiunii sectorului guvernamental sint elemente cheie ale programului economic al Guvernului, atit in ceea ce priveste efortul de stabilizare pe termen scurt cit si cel pe termen mediu. Pentru 1992, proiectul bugetului supus spre aprobare Parlamentului prevede un deficit al administratiei generale de cel mult 2% din PIB.
    Realizarea acestui obiectiv va fi o sarcina deosebit de dificila, avind in vedere recenta experienta a tarilor est-europene care arata ca veniturile din impozitul pe profit si din ICM vor scadea iar presiunile de sporire a cheltuielilor curente si de capital vor creste. Avind in vedere aceste dificultati, precum si nevoia de a mentine credibilitatea programului de ajustare si cresterea acumularilor interne pentru finantarea investitiilor necesare pentru restructurarea economiei, Guvernul este hotarit totusi sa urmeze o politica fiscala prudenta. Credem ca in aceste conditii, realizarea sarcinii in privinta deficitului bugetar va reprezenta un efort de ajustare substantial.
    16. In ceea ce priveste veniturile, totalul acestora urmeaza sa fie de 33,5% din PIB in 1992 comparativ cu 36,7% din PIB in anul anterior, in termeni comparabili.
    Mai multe reforme importante in domeniul impozitelor au fost introduse de la 1 ianuarie 1992, cu scopul de a spori simplitatea si transparenta sistemului de impozite si a minimaliza stimulentele pentru evaziunea fiscala.
    In acest sens, schema ICM-ului cuprinde acum cinci categorii (niveluri) in comparatie cu peste 20 cite existau inainte. Schema impozitului pe profitul intreprinderilor a fost, de asemenea, simplificata; acum exista doua niveluri de 35% si 45%, in comparatie cu schema progresiva ce continea inainte 67 de niveluri. De asemenea, se asteapta ca masurile luate pentru eliminarea problemelor legate de formarea in trecut a arieratelor intre intreprinderi sa impulsioneze colectarea taxelor, in special pentru impozitul pe profitul intreprinderilor.
    17. Politica de mentinere a unui control strict asupra tuturor categoriilor de cheltuieli, care a avut succes in 1991, va fi imbunatatita in 1992 prin adoptarea unui sistem de plafoane de cheltuieli in numerar pentru mentinerea cheltuielilor lunare in concordanta cu incasarea veniturilor. Guvernul este hotarit sa elaboreze un program pentru reducerea nivelului subventiilor la un numar de 16 bunuri de consum esentiale, inclusiv unele articole energetice de uz gospodaresc. La 1 mai si din nou la 1 septembrie 1992, nivelul subventiilor va fi redus cu 25% comparativ cu nivelurile acestora din perioada ianuarie-aprilie 1992, pe masura ce preturile vor fi majorate, urmind ca ele sa fie eliminate integral pina la sfirsitul anului 1993.
    Guvernul a stabilit, de asemenea, un program pentru restructurarea intreprinderilor, care se asteapta sa reduca subventiile catre intreprinderi, inclusiv catre industria miniera. Acest program este discutat in prezent cu Banca Mondiala.
    18. Beneficiind de date imbunatatite si de experienta unui an, Guvernul a hotarit sa extinda definitia sectorului fiscal in cadrul programului, pentru a avea o explicatie mai cuprinzatoare a operatiunilor fiscale.
    In acest scop, fondul pentru somaj, care in anul 1991 a avut un excedent echivalent cu 1,4% din PIB, va fi inclus in obiectivele fiscale. Tinind cont de dezvoltarea productiei si de inchiderile de intreprinderi, s-a prevazut ca acest fond sa aiba in 1992 un deficit de 0,4% din PIB, care a fost inclus in totalul deficitului de 2% din PIB.
    19. Reflectind hotarirea sa de a mentine o politica fiscala conservatoare, Guvernul este gata sa introduca, printr-o scurta notificare, un set de masuri fiscale pentru situatii neprevazute, in vederea protejarii obiectivelor politicii fiscale. Devieri de la program pot aparea, de exemplu, datorita evolutiei macroeconomice si a efectelor sale asupra diferitelor venituri si cheltuieli prevazute in buget. Printre cele mai importante masuri potentiale pe care Guvernul le-a identificat, in cazul in care, in cursul anului, obiectivul privind deficitul fiscal ar fi amenintat, se pot enumera: cresterea ratelor impozitului pe profitul intreprinderilor; introducerea unui impozit pe venitul agricol, de la jumatatea anului; trecerea colectarii ICM-ului asupra importurilor de la primul punct de vinzare interna la punctele vamale, indexarea impozitelor locale asupra proprietatii, care in prezent sint stabilite in sume fixe; introducerea de accize asupra unor produse cum sint bauturile alcoolice, tutunul si benzina. Daca in cursul anului 1992 apare necesitatea unor bugete suplimentare, Guvernul este hotarit sa le mentina echilibrate.
    20. Guvernul se va sprijini in mare parte pe creditul bancar pentru satisfacerea nevoilor sale de finantare, desi se va stradui sa emita titluri guvernamentale pentru a acoperi parte din deficit. Ca urmare, programul limiteaza modificarea cumulata a creditului net acordat Guvernului de sistemul bancar si aceasta va constitui un criteriu de performanta (anexa nr. 1). La stabilirea acestei limite, un considerent important a fost acela de a lasa suficient loc cererilor sectorului privat pentru credite din sistemul bancar. Limita va fi ajustata, in sensul micsorarii, cu suma finantarii interne din surse nebancare si cu orice echivalent in moneda locala al creditelor externe, inclusiv al creditelor de la Banca Mondiala, care sint folosite pentru finantarea cheltuielilor incluse in buget.
    21. Guvernul acorda o mare prioritate reformelor structurale in sistemul de impozite care reduc distorsiunile ce impiedica alocarea eficienta a resurselor si depune eforturi pentru a mentine obiectivul de baza al echitatii. Se fac pregatiri pentru inlocuirea ICM-ului cu taxa asupra valorii adaugate (TVA) si Guvernul este hotarit sa introduca o taxa simplificata pe valoarea adaugata la inceputul anului 1993. Guvernul intentioneaza, de asemenea, sa inlocuiasca sistemul progresiv de impozite cu impozitul pe venitul global, incepind cu 1 ianuarie 1994.
    22. Guvernul este hotarit sa mentina si sa intareasca protectia sociala pentru prevenirea unor greutati suplimentare pentru populatie in timpul perioadei de tranzitie. In 1990-1991 au fost aprobate legi care au imbunatatit sistemul de pensii, indemnizatiile de boala, incapacitate temporara de munca, natalitate si au introdus indemnizatia pentru somaj.
    Aceste categorii de indemnizatii se vor mentine, in mare, neschimbate in 1992, iar totalul platilor de acest fel din buget va fi echivalent cu 9,6% din PIB, adica ceva mai scazut decit in 1991, deoarece numarul angajatilor ce vor opta pentru o pensionare inainte de indeplinirea limitei de virsta se estimeaza a fi mai redus.
    Cu toate acestea, se asteapta ca somajul sa creasca rapid in cursul anului 1992 si sa ajunga la 1,5 milioane (14% din forta de munca).
    Ca urmare, perioada pentru care se acorda ajutorul de somaj a fost extinsa de la 6 la 9 luni si a fost introdus un ajutor de somaj suplimentar, insa mult mai mic, pentru perioada care depaseste 9 luni. Se asteapta ca suma totala a ajutoarelor de somaj ce vor fi acordate in 1992 sa se ridice la 2,2% din PIB, fata de 0,2% din PIB in 1991. Pe linga aceste ajutoare, Guvernul acorda subventii substantiale populatiei pentru produse alimentare de baza, energie si transport public. Aceste subventii s-au ridicat in 1991 la circa 5,5% din PIB, aceeasi suma fiind prevazuta si pentru 1992. Guvernul se va stradui, totusi, sa imbunatateasca modul de stabilire a subventiilor si va cauta sa sporeasca utilizarea transferurilor in numerar ca o forma mai eficienta de sprijinire a veniturilor. In aceasta privinta, Guvernul intentioneaza sa elimine reducerea cu 20% a impozitelor, acordata persoanelor cu copii, si sa simplifice sistemul alocatiilor pentru copii.
    2. Politica monetara
    23. Politica monetara va fi una dintre cele doua pirghii principale ale programului pe 1992 si, impreuna cu politica fiscala si cea salariala, vor avea sarcina de a reduce presiunile inflationiste care vor rezulta din ajustarile si liberalizarile selective de preturi, modificarile cursului de schimb si socurile externe. Guvernul considera ca implementarea unei politici monetare stricte are o deosebita importanta pentru stabilirea credibilitatii programului sau de reforma si pentru reducerea inflatiei. Pentru a obtine reducerea dorita a inflatiei, este necesara o politica stricta in domeniul creditului; in consecinta, Guvernul a stabilit obiective pentru cresterea masei monetare pe baza unor previziuni moderate in ceea ce priveste evolutia preturilor si cererea de bani.
    In acest scop, Guvernul va permite o crestere de 88% a masei monetare (in moneda nationala). Programul de credite pentru 1992 este proiectat sa fie compatibil cu aceasta crestere monetara prevazuta si cu cresterea stabilita de 476 milioane dolari S.U.A. a rezervelor internationale nete. Urmare celor de mai sus, cresterea activelor interne nete ale sistemului bancar va fi de 67% din masa monetara inregistrata la sfirsitul anului 1991. Plafoanele pentru cresterea activelor interne nete ale sistemului bancar vor constitui un criteriu de performanta, asa cum se detaliaza in anexa nr. 2.
    24. Banca Nationala a Romaniei a trecut la metode indirecte de control monetar si a renuntat la stabilirea plafoanelor de credit specifice bancilor. In aceasta privinta, Banca Nationala a Romaniei implementeaza masurile recomandate de misiunile recente de asistenta tehnica ale F.M.I.; cerintele pentru rezerve si licitarea creditelor de refinantare au fost deja introduse. In scopul cresterii eficacitatii politicii de credit si pentru a nu permite ca pierderile din trecut ale intreprinderilor sa devina o povara pentru sistemul financiar, Parlamentul a adoptat, in februarie 1992, o lege care prevede ca datoriile neonorate catre sistemul bancar, provenite dinainte de 1991, sa fie inlocuite cu conturi speciale de datorie publica, care sa fie platite, intre altele cu sumele obtinute din vinzarea de active ale statului si din recuperarea creantelor intreprinderilor.
    3. Politica ratelor dobinzii si reforma sectorului financiar
    25. Pentru imbunatatirea eficientei alocarii creditelor si pentru furnizarea de stimulente acumularilor financiare, Guvernul se va baza pe o structura flexibila a ratelor dobinzilor si va asigura ca acestea sa reflecte conditiile pietei. Politica adecvata a ratelor dobinzilor constituie un complement necesar al politicii cursului de schimb si, in aceasta privinta, ratele interne ale dobinzilor trebuie sa fie suficient de atractive pentru a incuraja acumularile si detinerea de active interne. Ca urmare, Guvernul a hotarit sa ia masuri care sa asigure ratelor interne ale dobinzilor niveluri real pozitive.
    26. In plus, trebuie luate, totusi, masuri pentru promovarea cererii de active financiare interne si imbunatatirea functionarii pietelor interne in special prin a face C.E.C.-ul o vie restructurare, mai sensibil la realitatile economice si la fortele pietei. De acum, Guvernul va cere C.E.C.-ului ca la instrumentele sale negociabile existente (de exemplu obligatiunile C.E.C.) sa plateasca dobinzi care sa reflecte conditiile pietei. Pentru promovarea unei structuri bancare competitive, bancilor straine li s-a acordat dreptul de a actiona pe piata interna. Pina acum, patru banci straine isi desfasoara activitatea in Romania, iar Guvernul va continua sa incurajeze astfel de activitati.
    4. Preturi si salarii
    27. Guvernul va continua politica sa de liberalizare a preturilor. Preturile a 16 bunuri de consum, inca controlate, vor fi majorate in doua etape in 1992 si liberalizate integral pina la sfirsitul anului 1993. In ceea ce priveste energia, Guvernul se angajeaza sa revizuiasca preturile acesteia cel putin lunar, si sa faca acele ajustari necesare care sa mentina preturile interne, tinind cont de modificarea cursului de schimb, de toate costurile de prelucrare necesare, precum si de impozite, la nivelurile pietei mondiale pe intreaga durata a programului. Pretul intern al gazului natural, care este acum cu aproximativ 30% mai scazut decit preturile practicate pe plan international, va creste cu 10% trimestrial, in termeni reali, pina cind va atinge paritatea preturilor mondiale.
    28. Politica veniturilor, cealalta pirghie principala a programului este considerata de Guvern ca fiind esentiala pentru frinarea presiunilor inflationiste si promovarea competitivitatii economiei romanesti.
    In consecinta, Guvernul a adoptat o politica de indexare a salariilor pe termen lung, cu intentia de a mentine cresterile de salarii sub rata inflatiei. In plus, Guvernul urmeaza o politica a veniturilor impozabile care stabileste impozite penalizatoare pentru acele intreprinderi la care cheltuielile cu salarii depasesc fondul de salarii de referinta stabilit care ia in considerare performantele economice ale fiecarei intreprinderi. Asemenea impozite pot atinge pina la 500% . Consideram ca aceasta politica stimuleaza, de asemenea, eliminarea excedentului de forta de munca. In cadrul analizei de la jumatatea programului se va examina evolutia salariilor si functionarea politicii privind salariile impozabile.
    5. Reforma intreprinderilor si privatizarea
    29. Guvernul considera privatizarea activelor statului ca fiind esentiala pentru realizarea unei economii de piata, intarirea disciplinei financiare a intreprinderilor si imbunatatirea productivitatii si eficientei acestora.
    In acest scop, Guvernul a declansat un program amplu de privatizare. Legea privatizarii, promulgata in anul 1991, prevede privatizarea a circa 6.000 de intreprinderi proprietate de stat. Procesul privatizarii unora din aceste intreprinderi a inceput. Capitalul aferent restului intreprinderilor va fi transferat in proportie de 30% la cinci Fonduri ale Proprietatii Private (FPP) si 70% la un Fond al Proprietatii de Stat (FPS). Aceste fonduri vor fi infiintate la 1 iunie 1992.
    30. Legea privatizarii prevede, de asemenea, posibilitatea pentru intreprinderile comerciale de a vinde pina la 75% din valoarea totala a activelor lor sub forma de unitati comerciale si utilizarea sumelor astfel obtinute pentru finantarea investitiilor.
    Se preconizeaza ca cel putin 400 de unitati comerciale sa fie vindute pina la jumatatea anului 1992. Progresele inregistrate in procesul privatizarii intreprinderilor si a vinzarii activelor vor fi evaluate in cadrul analizei de la jumatatea programului. Mai mult decit atit, Guvernul va continua vinzarea locuintelor catre populatie, aplicarea Legii fondului funciar, si distribuirea terenurilor.
    31. Guvernul preconizeaza, de asemenea, lichidarea/inchiderea intreprinderilor de stat neviabile, ca un element esential al programului sau. In plus, pentru completarea procesului de privatizare si de lichidare a intreprinderilor va fi adoptata o strategie de restructurare. In scopul intaririi constringerilor de ordin bugetar asupra intreprinderilor, Guvernul a supus spre aprobare Parlamentului o noua lege a falimentului dar, intre timp, va aplica procedurile de faliment din Codul comercial existent. Guvernul va stabili, de asemenea, cu sprijin din partea Bancii Mondiale, in cadrul imprumutului propus, pentru ajustarea structurala, un sistem de urmarire lunara a situatiei financiare a intreprinderilor, inclusiv a arieratelor dintre intreprinderi.
    32. Prin liberalizarea preturilor si masurilor de reforma economica in curs de aplicare, intreprinderile vor putea sa ia decizii bazate pe piata, utilizind criterii de rentabilitate. Este imperios necesar, insa, ca in luarea deciziilor lor operationale, intreprinderile sa nu considere ca va avea loc o operatiune de compensare globala. Ca urmare, Guvernul acorda o mare importanta aprobarii proiectului de lege de catre Parlament pentru a combate problemele de risc moral rezultate din compensarea globala precedenta. Adoptarea legii va fi un subiect pentru analiza de la jumatatea perioadei programului.
    Mai mult, disciplina financiara a intreprinderilor va fi intarita printr-o hotarire a Guvernului, care cere intreprinderilor proprietate de stat sa perceapa dobinzi la nivelul pietei pentru creditele noi acordate intre intreprinderi (ce urmeaza sa fie urmarite prin sistemul financiar de monitorizare); aceluiasi scop ii va servi elaborarea unei legi a competitivitatii, implementarea rapida a procedurilor de faliment si o supraveghere bancara stricta care sa sprijine deciziile de imprumut fundamentate strict pe considerente economice.
    6. Sectorul extern si obiectele balantei de plati pe 1992
    33. Unul dintre obiectivele de baza ale efortului reformei din Romania a fost acela de a integra Romania in economia mondiala prin eliminarea deformarilor din sistemul comercial si valutar. Dupa cum s-a mentionat anterior, un progres remarcabil s-a inregistrat deja. In cadrul sistemului valutar, un element de baza al acestui efort l-a constituit unificarea pietelor valutare la 11 noiembrie 1991. In consecinta, Romania s-a confruntat cu o dilema serioasa de politica economica. Nivelul scazut al rezervelor lichide si lipsa finantarii externe au creat o presiune mare asupra cursului de schimb. Aceasta presiune a fost agravata de insuficienta valutei cedate, provenind din incasarile din export.
    In acest ultim aspect, perspectivele unei deprecieri a cursului de schimb, alimentate de lipsa valutei, au acutizat problema cedarii, asa cum au facut-o si ratele dobinzii insuficient de atractive la sumele detinute in lei.
    In efortul de a mentine nivelul preturilor pentru negocierile de salarii, au fost facute unele interventii oficiale, care au mentinut cursul de schimb sub 200 lei pentru 1 dolar S.U.A. In plus, a aparut un mare decalaj intre cursul de schimb interbancar si cel practicat la casele de schimb, ca o consecinta a efortului de a controla fuga capitalurilor prin segmentarea celor doua piete si limitarea sumei pe care persoanele fizice o pot cumpara de la casele de schimb. Totusi, Guvernul a facut fata obligatiilor sale externe, chiar si in aceste conditii grele.
    34. In vederea imbunatatirii situatiei si stimularii exportatorilor de a renunta la tendinta de utilizare crescinda a aranjamentelor de barter si a altor aranjamente de compensare, Guvernul examineaza modificarea anumitor elemente ale sistemului sau valutar, inclusiv a cerintei de cedare 100% a valutei.
    Sistemul valutar va functiona in flotare dirijata, pe baza unei proceduri clasice de fixing, iar casele de schimb valutar vor participa la piata interbancara. Rezervele externe vor fi folosite pentru operatiuni de nivelare si nu pentru sustinerea unui curs greu de mentinut.
    In conformitate cu obiectivele sale de reducere a deformarilor din economie, Guvernul se sprijina pe politici financiare adecvate, inclusiv pe politica dobinzilor, pentru a face activele interne suficient de atractive in vederea sprijinirii cursului de schimb.
    35. In sistemul comercial, un nou cod al tarifelor vamale a intrat in vigoare la inceputul lunii ianuarie 1992. Codul anterior nu a fost considerat corespunzator necesitatilor Romaniei pe termen lung de a avea un sistem rational si transparent, ca parte integranta a strategiei sale de dezvoltare in perspectiva.
    In general, noul cod al tarifelor vamale prevede taxe mai scazute si mai putin dispersate decit precedentul.
    Tariful mediu, calculat pe baza unei medii ponderate este de circa 12% . Deci, chiar daca s-ar utiliza o suprataxa de import moderata, temporara si uniforma, gradul de protectie ad valorem ar ramine scazut. In concordanta cu orientarea spre piata a efortului reformei, au fost luate si alte masuri menite sa liberalizeze sistemul comercial. Cerintele de aprobari din partea ministerelor interesate, care au acoperit 86 de articole au fost eliminate la mijlocul anului 1991.
    In ceea ce priveste exporturile, numarul exporturilor "controlate", inclusiv cele interzise si acele supuse cotelor temporare au fost in mod constant reduse. Incepind cu luna martie 1992, 33 de articole au fost interzise temporar, in timp ce numai 35 articole au fost supuse cotelor temporare de export; limitele pentru 13 din aceste ultime articole au fost majorate in luna respectiva. Guvernul intentioneaza sa elimine, practic, pina la jumatatea anului 1992, toate cerintele pentru licente de import si export (cu citeva exceptii, cum ar fi produse explozive si toxice legate de asigurarea sanatatii publice si securitatii nationale). In plus, cu exceptia unor bunuri supuse controlului preturilor si subventiilor si a citorva produse care sint considerate strategice si deficitare pe piata interna (ex: lemn, griu, zahar), toate cotele de export vor fi eliminate.
    In viitor, pe masura ce controlul preturilor si subventiile pentru diferitele bunuri vor fi eliminate, in mod automat vor fi eliminate si cotele corespunzatoare.
    36. Reformele structurale prezentate mai sus, impreuna cu orientarea spre exterior a politicii valutare si comerciale, au ca scop sustinerea cresterii exportului. In acelasi timp se va actiona pentru crearea unui sistem informational referitor la preturi si piete externe, accesibil tuturor exportatorilor potentiali.
    In timp ce accentul principal al eforturilor pentru cresterea exporturilor se pune pe folosirea de stimulente adecvate decurgind din politica economica, se spera ca aceste eforturi vor impulsiona in continuare promovarea exporturilor.
    37. Guvernul apreciaza ca programul pe 1992 va fi aplicat intr-un context dificil. Se estimeaza ca deficitul contului curent in 1992 va fi de 1,3 miliarde dolari S.U.A., cu o intrare neta de capital estimata la 1,7 miliarde dolari S.U.A. (exclusiv finantarea exceptionala) si avind in vedere necesitatea aducerii rezervelor internationale la un nivel rezonabil, Romania are nevoie de o finantare exceptionala de circa 650 milioane dolari S.U.A. care urmeaza a fi satisfacuta prin trageri de la Fond si de tarile Grupului celor 24.
    In conformitate cu obiectivul balantei de plati totale pe 1992, care reclama un excedent de circa 476 milioane dolari S.U.A., s-au stabilit sarcini trimestriale pentru rezervele internationale nete ale sistemului bancar care vor constitui un criteriu de performanta (anexa nr. 3).
    38. Guvernul acorda o mare importanta rolului pe care investitiile straine directe il poate juca in restructurarea economica si in mentinerea datoriei externe la niveluri controlabile. In cadrul strategiei de atragere a investitiilor straine, sistemul valutar a fost modificat in sensul eliminarii restrictiilor de repatriere a dividendelor si veniturilor. Investitorii straini pot, de asemenea, deschide si mentine conturi in valuta.
    In conformitate cu prevederile Legii investitiilor straine, care a intrat in vigoare in mai 1991, nu exista nici o limitare in ceea ce priveste participarea capitalului strain la formarea de societati comerciale in Romania, iar investitiile sint incurajate in aproape toate sectoarele de activitate; se aplica, de asemenea, unele scutiri de impozite. Se estimeaza ca intrarile din investitii straine directe se vor ridica la circa 200 milioane dolari S.U.A. in 1992 si la sume mult mai mari in anii urmatori.
    39. Referitor la crearea datoriei externe, Guvernul considera ca trebuie manifestata grija ca sursele de finantare externa sa fie utilizate astfel incit povara rezultata pentru serviciul datoriei sa fie suportabila, iar solvabilitatea externa mentinuta. Pentru realizarea acestui deziderat, Guvernul supravegheaza foarte strict toate imprumuturile externe contractate sau garantate de catre sectorul public si a fost creat un Comitet interministerial care va inventaria toate creditele posibile si va decide asupra prioritatilor inainte de acordarea garantiilor guvernamentale. Mai mult, Guvernul intentioneaza sa limiteze contractarea datoriei externe publice sau garantata public cu scadente peste 1 an si pina la inclusiv 12 ani, la 3,5 miliarde dolari S.U.A. in 1992, cu un subplafon separat de 2,5 miliarde dolari S.U.A. pentru imprumuturile cu scadente peste 1 an si pina la inclusiv 5 ani.
    Aceste doua categorii de plafoane vor constitui criterii de performanta (anexa nr. 4). Sectorul public isi va limita contractarea sau garantarea datoriei pe termen scurt numai la creditele comerciale normale de import.
    7. Aplicarea si revizuirea programului
    40. Guvernul considera ca politicile si masurile stabilite in acest memorandum sint compatibile cu obiectivele programului sau dar, daca va fi cazul, va lua orice masuri suplimentare care pot deveni necesare. In orice caz, autoritatile romane se vor consulta in mod strins cu Fondul in conformitate cu politica acestuia referitoare la astfel de consultari si va furniza Fondului informatiile solicitate pentru urmarirea progresului in atingerea obiectivelor programului.
    Pentru a facilita urmarirea implementarii programului, o analiza impreuna cu Fondul va trebui efectuata pina la 15 octombrie 1992. Aceasta analiza se va concentra asupra mersului reformelor structurale, indeosebi in domeniile reformei sectorului intreprinderilor, liberalizarii preturilor, privatizarii si reformei sectorului financiar.
    O atentie deosebita in cadrul analizei se va acorda, de asemenea, realizarii politicii fiscale si monetare, evolutiei salariilor, ratelor dobinzii, finantarii externe si functionarii pietei valutare.

    ANEXA 1

    Limitele privind schimbarea cumulata a creditului net acordat de sistemul bancar administratiei generale consolidate
---------------------------------------------------
                                       Limite
---------------------------------------------------
                                  (in miliarde lei)
  Schimbare cumulata de la 31
  decembrie 1991, pina la:
   30 iunie 1992                         3,8
   30 septembrie 1992                   25,5
   31 decembrie 1992                   110,0
---------------------------------------------------
    Administratia generala consolidata este definita ca incluzind administratia centrala, fondul de asigurari sociale, fondul pentru pensia suplimentara si administratia locala; la acestea se adauga fondurile pentru cercetare, sanatate, educatie si somaj, precum si organele autofinantate. Sint excluse din aceasta definitie fondurile centrale si locale pentru constructia de locuinte, fondul provenit din reevaluarea aurului, precum si alte conturi extrabugetare.
    Creditul net acordat de sistemul bancar administratiei este definit ca incluzind toate creantele sistemului bancar asupra administratiei minus toate depozitele administratiei facute in sistemul bancar. Datele sint luate din bilanturile contabile ale Bancii Nationale a Romaniei si ale altor banci.
    In vederea urmaririi programului, depozitele administratiei vor fi diminuate cu echivalentul in lei al tuturor incasarilor din imprumuturi externe (minus rambursarile) care sint folosite pentru finantarea deficitului fiscal, inclusiv imprumuturile de la Banca Mondiala. Toate veniturile rezultate din reevaluarea stocurilor intreprinderilor vor fi atribuite Fondului pentru restructurarea intreprinderilor si vor fi excluse din depozitele administratiei. Instrumentele financiare emise de catre banci in schimbul imprumuturilor restante existente la 1 aprilie 1991 vor fi excluse din creantele sistemului bancar asupra administratiei.
    Nu va fi admis nici un transfer din fondul de reevaluare a aurului in conturile administratiei generale asa cum este definita in program. Limitele privind creditul net acordat de sistemul bancar administratiei generale vor fi diminuate cu toate imprumuturile luate de administratia generala din surse interne nebancare.

    ANEXA 2

    Limitele privind schimbarea cumulata a activelor interne nete ale sistemului bancar ^1)
---------------------------------------------------
                                        Limite
---------------------------------------------------
                                  (in miliarde lei)
   31 decembrie 1991                    1.000
   Schimbare cumulata de la 31
   decembrie 1991, pina la:
   30 iunie 1992                          524
   30 septembrie 1992                     723
   31 decembrie 1992                      694
---------------------------------------------------
    ^1) Asa cum sint definite in program.

    Activele interne nete ale sistemului bancar (care includ toate bancile comerciale nou create) sint definite ca diferenta intre aranjamentele sistemului bancar fata de publicul nebancar (broad money = bani in sens larg) si rezervele internationale nete, ambele exprimate in lei. Broad money (bani in sens larg) includ depozitele in valuta ale rezidentilor si exclud toate depozitele organelor administratiei si depozitele institutiilor monetare straine si ale altor nerezidenti. Rezervele internationale nete sint definite in anexa nr. 3, dar in vederea determinarii acestor limite ele exclud contrapostul depozitelor in valuta ale rezidentilor.
    Activele interne nete cuprind suma urmatoarelor active si pasive: creditul net acordat administratiei generale (asa cum aceasta este definita in anexa nr. 1, in vederea urmaririi programului), creditul net acordat administratiei, provenind din depozitele fondului pentru restructurarea intreprinderilor, fondului pentru construirea de locuinte si altor fonduri extrabugetare, precum si din depozitele legate de incasarile din imprumuturi externe (minus rambursarile), creditul catre sectorul din afara administratiei, angajamentele externe pe termen mediu si lung, alte active externe, nete (cuprinzind creantele nete asupra acordurilor bilaterale si de plati, disponibilitatile in valute neconvertibile si datoria in ruble transferabile), conturile de capital si rezerva, conturile de tranzit ale Bancii Nationale a Romaniei platibile depozitarilor, precum si alte active si pasive, reprezentind, intre altele, ajustarile din evaluare.
    In prevederile programului, rezervele internationale nete, precum si acele componente care definesc broad money vor fi convertite in lei la cursurile de schimb de calcul care au fost convenite pe baza unei previziuni de curs de schimb real, constant.
    Limitele trimestriale vor fi cumulate si vor fi urmarite prin conturile sistemului bancar.

    ANEXA 3

    Obiectivele pentru schimbarea minima cumulata a rezervelor internationale nete in valute convertibile
--------------------------------------------
                                  Obiectiv
--------------------------------------------
                               (in milioane
                              dolari S.U.A.)
  31 decembrie 1991                 -89
  Crestere cumulata de la
  31 decembrie 1991, pina la:
  30 iunie 1992                      26
  30 septembrie 1992                151
  31 decembrie 1992                 476
---------------------------------------------
    Rezervele internationale nete cuprind rezervele oficiale brute mai putin angajamentele de rezerva.
    In scopul programului, rezervele oficiale brute vor fi definite prin aurul monetar, disponibilitatile de drepturi speciale de tragere, pozitia de rezerva de la F.M.I. si disponibilitatile de valuta in valute convertibile detinute de catre Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale. Se exclud din activele de rezerva activele pe termen lung, contrapostul depozitelor in valuta detinute de persoane fizice rezidente si de intreprinderi, toate activele in valuta neconvertibila, precum si metalele pretioase altele decit aurul. Aurul monetar va fi evaluat la un pret de inregistrare de 362,18 dolari S.U.A. per uncie. La 31 decembrie 1991, rezervele oficiale brute ale Romaniei, definite ca mai sus, se ridicau la 1.109 milioane dolari S.U.A., inclusiv aurul evaluat la 814 milioane dolari S.U.A.
    Pentru program, angajamentele de rezerva vor fi definite ca angajamentele Bancii Nationale a Romaniei si ale bancilor comerciale in valute convertibile fata de nerezidenti cu o scadenta initiala de pina la 1 an inclusiv, precum si utilizarea resurselor Fondului. La 31 decembrie 1991, angajamentele de rezerva internationala ale Romaniei, asa cum au fost definite mai sus, se ridicau la 1.198 milioane dolari S.U.A.
    Toate activele si pasivele exprimate in valute, altele decit dolarul S.U.A., inclusiv drepturile speciale de tragere, vor fi convertite la cursurile lor de la 31 decembrie 1991 fata de dolarul S.U.A. Obiectivele vor fi urmarite pe baza informatiilor furnizate personalului Fondului de catre Banca Nationala a Romaniei. Toate schimbarile de definitie sau evaluare a activelor sau pasivelor, precum si detalii ale operatiunilor referitoare la vinzari, cumparari sau swap-uri de aur vor fi, de asemenea, comunicate personalului Fondului.

    ANEXA 4

    Limitele pentru contractarea sau garantarea de noi datorii externe
---------------------------------------------------------
                                      Limitele maxime
                              (in miliarde dolari S.U.A.)
  Datoria externa             ---------------------------
  contractata sau              Cu scadente   Cu scadente
  garantata                    de peste 1    de peste 1
                               an si pina    an si pina
                               la 5 ani      la 12 ani
---------------------------------------------------------
 In cursul perioadei de
 la 31 decembrie 1991,
 pina la:
 30 iunie 1992                    2,5           3,5
 30 septembrie 1992               2,5           3,5
 31 decembrie 1992                2,5           3,5
---------------------------------------------------------
    Limitele pentru imprumuturile externe se aplica numai datoriei contractate sau garantate de catre administratie, Banca Nationala a Romaniei sau alte unitati proprietate publica cu scadente initiale de peste 1 an si pina la inclusiv 12 ani. Administratia este definita asa cum se arata in anexa nr. 1. Sint excluse din aceste limite datoriile incluse in angajamentele internationale de rezerva, asa cum sint definite in anexa nr. 3. Datoriile care cad sub incidenta acestor limite vor fi evaluate in dolari S.U.A. la cursurile existente la data cind contractul sau garantia devin efective.
    Incadrarea in limite va fi verificata la datele aratate mai sus pe baza informatiilor transmise personalului Fondului asupra tuturor contractarilor si garantiilor pentru noi datorii, care se incadreaza atit in limite cit si in afara acestora.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 64/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 64 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 64/1992
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu