Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 606 din  6 noiembrie 2002

privind ratificarea Conventiei dintre Romania si Republica Letonia pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 25 martie 2002

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 841 din 21 noiembrie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia dintre Romania si Republica Letonia pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 25 martie 2002.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 23 septembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                                 VALER DORNEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                          p. PRESEDINTELE SENATUI,
                               DORU IOAN TARACILA

                                 CONVENTIE
intre Romania si Republica Letonia pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital

    Romania si Republica Letonia,
    dorind sa promoveze si sa stranga relatiile economice prin incheierea unei conventii pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Persoane vizate
    Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
    Art. 2
    Impozite vizate
    1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe capital stabilite in numele fiecarui stat contractant sau al autoritatilor sale locale ori al unitatilor sale administrativ-teritoriale, indiferent de modul in care sunt percepute.
    2. Sunt considerate impozite pe venit si pe capital toate impozitele stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe elementele de venit sau de capital, inclusiv impozitele pe castigurile provenite din instrainarea proprietatii mobiliare sau imobiliare, precum si impozitele asupra cresterii capitalului.
    3. Impozitele existente asupra carora se aplica prezenta conventie sunt in special:
    a) In cazul Romaniei:
    (i) impozitul pe venitul realizat de persoane fizice;
    (ii) impozitul pe profit;
    (iii) impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
    (iv) impozitul pe venitul agricol;
    (v) impozitul pe dividende;
    (vi) impozitul pe cladiri;
    (vii) impozitul pe teren;
(denumite in continuare impozit roman);
    b) In cazul Letoniei:
    (i) impozitul pe venitul intreprinderilor (uznemumu ienakuma nodoklis);
    (ii) impozitul pe venitul personal (iedzivotaju ienakuma nodoklis);
    (iii) impozitul pe proprietate (ipasuma nodoklis);
    (iv) impozitul pe proprietati imobiliare (nekustama ipasuma nodoklis);
(denumite in continuare impozit leton).
    4. Prezenta conventie se va aplica, de asemenea, oricaror impozite identice sau in esenta similare care sunt stabilite dupa data semnarii acestei conventii, in plus sau in locul impozitelor existente. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor informa reciproc asupra oricaror modificari importante aduse in legislatiile lor fiscale respective.
    Art. 3
    Definitii generale
    1. In sensul prezentei conventii, in masura in care contextul nu cere o interpretare diferita:
    a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant inseamna Romania sau Letonia, dupa cum cere contextul;
    b) termenul Romania inseamna teritoriul de stat al Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica exclusiva asupra carora Romania isi exercita, in conformitate cu legislatia sa si potrivit normelor si principiilor dreptului international, drepturi suverane si jurisdictie;
    c) termenul Letonia inseamna Republica Letonia si, cand este folosit in sens geografic, inseamna teritoriul Republicii Letonia si orice alta zona adiacenta apelor teritoriale ale Republicii Letonia asupra carora, potrivit legislatiei Letoniei si in concordanta cu legislatia internationala, pot fi exercitate drepturile Letoniei cu privire la fundul marii si subsolul acesteia si la resursele lor naturale;
    d) termenul persoana include o persoana fizica, o societate si orice alta asociere de persoane;
    e) termenul societate inseamna orice persoana juridica sau orice entitate care este considerata ca o persoana juridica in scopul impozitarii;
    f) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a celuilalt stat contractant inseamna, dupa caz, o intreprindere exploatata de un rezident al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident al celuilalt stat contractant;
    g) expresia transport international inseamna orice transport efectuat cu o nava sau aeronava, exploatata de o intreprindere a unui stat contractant, cu exceptia cazului in care asemenea nava sau aeronava este exploatata numai intre locuri situate in celalalt stat contractant;
    h) expresia autoritate competenta inseamna:
    (i) in cazul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice sau reprezentantul sau autorizat;
    (ii) in cazul Letoniei, Ministerul Finantelor sau reprezentantul sau autorizat;
    i) termenul national inseamna:
    (i) in cazul Romaniei, orice persoana fizica avand cetatenia Romaniei si orice persoana juridica, asociere de persoane sau orice alta entitate care are statutul sau in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania;
    (ii) in cazul Letoniei, orice persoana fizica avand nationalitatea Letoniei si orice persoana juridica, asociere de persoane si asociatie care are statutul sau in conformitate cu legislatia in vigoare in Letonia.
    2. In ceea ce priveste aplicarea acestei conventii in orice moment de un stat contractant, orice termen care nu este definit in conventie va avea, daca contextul nu cere o interpretare diferita, intelesul pe care il are la acel moment in cadrul legislatiei acestui stat cu privire la impozitele la care prezenta conventie se aplica, orice inteles pe care il are in cadrul legislatiei fiscale a acestui stat, prevaland asupra intelesului pe care termenul il are in alte legi ale acestui stat.
    Art. 4
    Rezident
    1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat contractant inseamna orice persoana care, potrivit legislatiei acestui stat, este supusa impunerii in acest stat datorita domiciliului sau, rezidentei sale, sediului conducerii, locului inregistrarii sau oricarui alt criteriu de natura similara si include, de asemenea, acest stat si orice autoritate locala sau unitate administrativ-teritoriala a acestuia. Aceasta expresie totusi nu include o persoana care este supusa impozitarii in acest stat numai pentru faptul ca realizeaza venituri din surse sau capital situat in acest stat.
    2. Cand, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoana fizica este rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul sau se determina dupa cum urmeaza:
    a) aceasta va fi considerata rezidenta numai a statului in care are o locuinta permanenta la dispozitia sa; daca dispune de o locuinta permanenta la dispozitia sa in ambele state, va fi considerata rezidenta numai a statului cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);
    b) daca statul in care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau daca ea nu dispune de o locuinta permanenta la dispozitia sa in nici unul dintre state, ea va fi considerata rezidenta numai a statului in care locuieste in mod obisnuit;
    c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau in nici unul dintre ele, ea va fi considerata rezidenta numai a statului al carui national este;
    d) daca aceasta persoana este national al ambelor state sau al nici unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
    3. Cand, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decat o persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve problema de comun acord si vor determina modul de aplicare a acestei conventii in cazul acestei persoane.
    Art. 5
    Sediu permanent
    1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc fix de afaceri prin care intreprinderea isi desfasoara in intregime sau in parte activitatea sa.
    2. Expresia sediu permanent include indeosebi:
    a) un loc de conducere;
    b) o sucursala;
    c) un birou;
    d) o fabrica;
    e) un atelier; si
    f) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale.
    3. Un santier de constructii, un proiect de constructii, asamblare sau de instalare ori activitatile de supraveghere ori consultanta legate de acestea constituie sediu permanent numai cand asemenea santier, proiect sau activitate dureaza o perioada mai mare de 6 luni.
    4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol, expresia sediu permanent se considera ca nu include:
    a) folosirea de instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii de produse ori de marfuri apartinand intreprinderii;
    b) mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinand intreprinderii numai in scopul depozitarii, expunerii ori livrarii;
    c) mentinerea unui stoc de produse sau de marfuri apartinand intreprinderii numai in scopul prelucrarii de catre o alta intreprindere;
    d) mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul cumpararii de produse sau de marfuri ori al colectarii de informatii pentru intreprindere;
    e) mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul desfasurarii pentru intreprindere a oricarei alte activitati cu caracter pregatitor sau auxiliar;
    f) mentinerea unui loc fix de afaceri numai pentru orice combinare de activitati mentionate in subparagrafele a) - e), cu conditia ca intreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare sa aiba un caracter pregatitor sau auxiliar.
    5. O intreprindere a unui stat contractant nu va fi considerata ca are un sediu permanent in celalalt stat contractant numai pentru ca aceasta vinde produse sau marfuri apartinand intreprinderii, care au fost expuse in cadrul unui targ temporar sau al unei expozitii, la inchiderea targului ori a expozitiei mentionate.
    6. Independent de prevederile paragrafelor 1 si 2, atunci cand o persoana - alta decat un agent cu statut independent caruia i se aplica prevederile paragrafului 7 - actioneaza in numele unei intreprinderi si are si exercita in mod obisnuit intr-un stat contractant imputernicirea de a incheia contracte in numele intreprinderii, aceasta intreprindere se considera ca are un sediu permanent in acel stat in privinta oricaror activitati pe care persoana le exercita pentru intreprindere, in afara de cazul in care activitatile acestei persoane sunt limitate la cele mentionate in paragrafele 4 si 5, care, daca sunt exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu fac din acest loc fix de afaceri un sediu permanent potrivit prevederilor acelui paragraf.
    7. O intreprindere nu se considera ca are un sediu permanent intr-un stat contractant numai prin faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri in acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu conditia ca aceste persoane sa actioneze in cadrul activitatii lor obisnuite.
    8. Faptul ca o societate care este rezidenta a unui stat contractant controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt stat contractant ori care isi exercita activitatea de afaceri in celalalt stat (printr-un sediu permanent sau in alt mod) nu este suficient pentru a face una dintre aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
    Art. 6
    Venituri din proprietati imobiliare
    1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din proprietati imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatari forestiere) situate in celalalt stat contractant pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Expresia proprietati imobiliare are intelesul care este atribuit de legislatia statului contractant in care proprietatile in cauza sunt situate. Expresia va include in orice caz accesoriile proprietatii imobiliare, inventarul viu si echipamentul utilizat in agricultura si in exploatari forestiere, drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul proprietatilor imobiliare si drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea ori concesionarea exploatarii zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor resurse naturale. Navele si aeronavele nu sunt considerate proprietati imobiliare.
    3. Prevederile paragrafului 1 se aplica veniturilor obtinute din exploatarea directa, din inchirierea sau din folosirea in orice alta forma a proprietatii imobiliare.
    4. Cand detinerea de actiuni sau a altor parti sociale la o societate da dreptul detinatorului acestor actiuni sau parti sociale sa beneficieze de proprietati imobiliare detinute de societate, venitul din folosirea directa, inchirierea sau folosirea in orice alta forma a unor asemenea drepturi pot fi impuse in statul contractant in care este situata proprietatea imobiliara.
    5. Prevederile paragrafelor 1, 3 si 4 se aplica, de asemenea, veniturilor provenind din proprietati imobiliare ale unei intreprinderi si veniturilor din proprietati imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii independente.
    Art. 7
    Profiturile intreprinderii
    1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
    2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cand o intreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand activitati identice sau similare in conditii identice ori similare si tratand cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
    3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise ca deductibile cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Aceste prevederi sunt aplicabile sub rezerva restrictiilor prevazute de legislatia interna a statului contractant in care sediul permanent este situat.
    4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu impiedica acest stat contractant sa determine profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare adoptata trebuie totusi sa fie aceea prin care rezultatul obtinut sa fie in concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
    5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
    6. In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente profitul care se atribuie unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara de cazul in care exista motive temeinice si suficiente de a se proceda altfel.
    7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole din prezenta conventie, prevederile acelor articole nu sunt afectate de prevederile prezentului articol.
    Art. 8
    Transporturi navale si aeriene
    1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant, obtinute din exploatarea navelor sau aeronavelor in trafic international, sunt impozabile numai in acest stat contractant.
    2. Prevederile paragrafului 1 se aplica, de asemenea, profiturilor obtinute din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau la o agentie internationala de transporturi.
    Art. 9
    Intreprinderi asociate
    1. Cand:
    a) o intreprindere a unui stat contractant participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat contractant; sau
    b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si al unei intreprinderi a celuilalt stat contractant,
si, in oricare caz, cele doua intreprinderi sunt legate in relatiile lor financiare sau comerciale prin conditii acceptate sau impuse, care difera de cele care ar fi fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci profiturile, care fara aceste conditii ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu au putut fi obtinute in fapt datorita acestor conditii, pot fi incluse in profiturile acelei intreprinderi si impuse in consecinta.
    2. Cand un stat contractant include in profiturile unei intreprinderi apartinand acelui stat - si impune in consecinta - profiturile asupra carora o intreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusa impozitarii in celalalt stat contractant si profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit intreprinderii primului stat mentionat daca conditiile stabilite intre cele doua intreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost convenite intre intreprinderi independente, atunci celalalt stat contractant va proceda la modificarea corespunzatoare a sumei impozitului stabilit asupra acestor profituri. La efectuarea acestei modificari se tine seama de celelalte prevederi ale prezentei conventii si, daca este necesar, autoritatile competente ale statelor contractante se vor consulta reciproc.
    Art. 10
    Dividende
    1. Dividendele platite de o societate care este rezidenta a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Totusi aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al dividendelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10% din suma bruta a dividendelor. Prezentul paragraf nu afecteaza impunerea societatii in ceea ce priveste profiturile din care se platesc dividendele.
    3. Termenul dividende folosit in acest articol inseamna veniturile provenite din actiuni sau alte drepturi, care nu sunt titluri de creanta, din participarea la profituri, precum si veniturile din alte drepturi (inclusiv parti sociale), care sunt supuse aceluiasi regim de impunere ca veniturile din actiuni de catre legislatia fiscala a statului in care este rezidenta societatea distribuitoare a dividendelor.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant in care societatea platitoare de dividende este rezidenta, printr-un sediu permanent situat acolo, sau desfasoara in celalalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de acest sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Cand o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza profituri sau venituri din celalalt stat contractant, celalalt stat nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor platite de acea societate, cu exceptia cazului in care asemenea dividende sunt platite unui rezident al celuilalt stat contractant sau cand detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de un sediu permanent sau baza fixa situate in celalalt stat, nici sa supuna profiturile nedistribuite ale societatii unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar daca dividendele platite sau profiturile nedistribuite reprezinta in intregime ori in parte profituri sau venituri provenind din celalalt stat contractant.
    Art. 11
    Dobanzi
    1. Dobanzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Totusi aceste dobanzi pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al dobanzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10% din suma bruta a dobanzilor.
    3. Independent de prevederile paragrafului 2, dobanzile provenind dintr-un stat contractant, obtinute si detinute efectiv de guvernul celuilalt stat contractant, inclusiv de o autoritate locala sau o unitate administrativ-teritoriala a acestuia, de Banca nationala ori de orice institutie financiara detinuta in intregime de acel guvern, sau dobanzile realizate la imprumuturile garantate de acel guvern sunt scutite de impozit in primul stat mentionat.
    4. Termenul dobanzi, astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna veniturile din titluri de creanta de orice natura, insotite sau nu de garantii ipotecare, si in special veniturile din efecte publice si veniturile din titluri de creanta sau obligatiuni, inclusiv primele si premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligatiuni. Penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt considerate dobanzi in sensul prezentului articol.
    5. Prevederile paragrafelor 1, 2 si 3 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al dobanzilor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin dobanzile, printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in celalalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta in legatura cu care sunt platite dobanzile este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    6. Dobanzile se considera ca provin dintr-un stat contractant cand platitorul este un rezident al acestui stat. Totusi, cand persoana platitoare a dobanzilor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu care a fost contractata creanta generatoare de dobanzi si aceste dobanzi se suporta de acest sediu permanent sau baza fixa, aceste dobanzi se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
    7. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma dobanzilor, tinandu-se seama de creanta pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar fi convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant, tinandu-se seama de celelalte prevederi ale prezentei conventii.
    Art. 12
    Comisioane
    1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Totusi aceste comisioane pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al comisioanelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 2% din suma bruta a comisioanelor.
    3. Termenul comisioane folosit in prezentul articol inseamna platile facute unui broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui broker sau agent de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provin asemenea plati.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al comisioanelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara o activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin comisioanele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si activitatile pentru care se platesc comisioanele sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Comisioanele se considera ca provin dintr-un stat contractant cand platitorul este un rezident al acestui stat. Totusi, cand platitorul comisioanelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care sunt legate activitatile care genereaza obligatia de plata si aceste comisioane se suporta de acest sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste comisioane se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
    6. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma comisioanelor, tinandu-se seama de activitatile pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar fi convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant, tinandu-se seama de celelalte prevederi ale prezentei conventii.
    Art. 13
    Redevente
    1. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in celalalt stat.
    2. Totusi aceste redevente pot fi, de asemenea, impuse in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al redeventelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10% din suma bruta a redeventelor.
    3. Termenul redevente folosit in prezentul articol inseamna plati de orice fel primite pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice (inclusiv asupra filmelor de cinematograf si filmelor sau benzilor folosite pentru emisiunile de radio ori de televiziune, transmisiilor destinate publicului, prin satelit, cablu, fibre optice sau tehnologie similara), orice patent sau marca de comert, desen ori model, plan, formula secreta sau procedeu de fabricatie, ori pentru utilizarea sau dreptul de a utiliza orice echipament industrial, comercial sau stiintific ori pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
    4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al redeventelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin redeventele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau presteaza in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se platesc redeventele sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    5. Redeventele se considera ca provin dintr-un stat contractant cand platitorul este un rezident al acestui stat contractant. Totusi, cand platitorul redeventelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legata obligatia de a plati redeventele si aceste redevente sunt suportate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste redevente se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
    6. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor, avandu-se in vedere utilizarea, dreptul sau informatia pentru care sunt platite, depaseste suma care s-ar fi convenit intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz partea excedentara a platilor este impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant, tinandu-se seama de celelalte prevederi ale prezentei conventii.
    Art. 14
    Castiguri de capital
    1. Castigurile sau veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din instrainarea proprietatilor imobiliare, astfel cum sunt definite la art. 6, situate in celalalt stat contractant, sau actiunile unei societati al carei capital consta in principal in asemenea proprietati, pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Castigurile provenind din instrainarea proprietatii mobiliare facand parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare tinand de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv castigurile provenind din instrainarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a acelei baze fixe, pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    3. Castigurile realizate de o intreprindere a unui stat contractant din instrainarea navelor sau a aeronavelor exploatate in trafic international de acea intreprindere ori a proprietatilor mobiliare necesare exploatarii acestor nave sau aeronave sunt impozabile numai in acest stat contractant.
    4. Castigurile obtinute din instrainarea oricaror proprietati, altele decat cele la care se face referire in paragrafele 1, 2 si 3, sunt impozabile numai in statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.
    Art. 15
    Profesii independente
    1. Veniturile realizate de o persoana fizica care este rezidenta a unui stat contractant din exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent sunt impozabile numai in acest stat contractant. Dar acest venit poate fi impus, de asemenea, in celalalt stat contractant:
    a) daca are o baza fixa la dispozitia sa in celalalt stat contractant in scopul exercitarii activitatilor sale; dar numai acea parte din venit care este atribuibila acelei baze fixe;
    b) daca sta in celalalt stat contractant o perioada sau perioade ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; in acest caz numai acea parte din venit care este obtinuta din activitatile sale desfasurate in celalalt stat contractant.
    2. Expresia profesii independente cuprinde in special activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.
    Art. 16
    Profesii dependente
    1. Sub rezerva prevederilor art. 17, 19, 20 si 22, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acest stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pentru aceasta activitate pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
    a) beneficiarul este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; si
    b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
    c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.
    3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remuneratiile primite pentru o activitate salariata exercitata la bordul unei nave sau aeronave exploatate in trafic international de o intreprindere a unui stat contractant pot fi impuse in acest stat.
    Art. 17
    Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
    Remuneratiile si alte plati similare primite de un rezident al unui stat contractant, in calitatea sa de membru al consiliului de administratie sau al oricarui alt organ similar al unei societati care este rezidenta a celuilalt stat contractant, pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    Art. 18
    Artisti si sportivi
    1. Independent de prevederile art. 15 si 16, veniturile obtinute de un rezident al unui stat contractant in calitate de artist de spectacol, cum sunt artistii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori de interpret muzical sau de sportiv, din activitatile sale personale desfasurate in aceasta calitate in celalalt stat contractant, pot fi impuse in celalalt stat contractant.
    2. Cand veniturile in legatura cu activitatile personale desfasurate de un artist de spectacol sau de un sportiv in aceasta calitate nu revin artistului de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri, independent de prevederile art. 7, 15 si 16, pot fi impuse in statul contractant in care sunt exercitate activitatile artistului de spectacol sau ale sportivului.
    3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica veniturilor obtinute din activitatile exercitate intr-un stat contractant de un artist sau de un sportiv daca vizita in acel stat contractant este in intregime sau in principal suportata din fonduri publice ale unuia sau ale ambelor state contractante sau ale autoritatilor lor locale ori ale unitatilor lor administrativ-teritoriale. In acest caz venitul va fi impozabil numai in statul contractant in care artistul sau sportivul este rezident.
    Art. 19
    Pensii
    1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile, anuitatile si alte remuneratii similare platite unui rezident al unui stat contractant pentru munca salariata desfasurata in trecut sunt impozabile numai in acest stat contractant.
    2. Independent de prevederile paragrafului 1, pensiile si alte plati similare facute conform legislatiei referitoare la asigurarile sociale a unui stat contractant sunt impozabile numai in acest stat contractant.
    3. Termenul anuitate inseamna o suma determinata, platibila unei persoane fizice, in mod periodic la scadente fixe, in timpul vietii sau in timpul unei perioade specificate sau determinabile, in virtutea unui angajament, cu obligatia de a face in schimb plati pentru deplina si corespunzatoarea recompensare in bani sau in echivalent banesc.
    Art. 20
    Functii publice
    1. a) Salariile si alte remuneratii similare, altele decat pensiile, platite de un stat contractant sau o autoritate locala ori o unitate administrativ-teritoriala a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat sau autoritati ori unitati, sunt impozabile numai in acest stat.
    b) Totusi aceste salarii si alte remuneratii similare sunt impozabile numai in celalalt stat contractant, daca serviciile sunt prestate in acel stat si persoana fizica este rezidenta a acelui stat, si:
    (i) este un national al acelui stat; sau
    (ii) nu a devenit rezidenta a acelui stat numai in scopul prestarii serviciilor.
    2. a) Pensiile platite de sau din fonduri create de un stat contractant ori de o autoritate locala sau de o unitate administrativ-teritoriala a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat sau acestei autoritati ori unitati sunt impozabile numai in acest stat.
    b) Totusi aceste pensii sunt impozabile numai in celalalt stat contractant daca persoana fizica este rezidenta si national al acelui stat.
    3. Prevederile art. 16, 17 si 19 se aplica salariilor si altor remuneratii similare si pensiilor platite pentru serviciile prestate in legatura cu o activitate de afaceri desfasurata de un stat contractant sau de o autoritate locala ori de o unitate administrativ-teritoriala ale acestuia.
    Art. 21
    Studenti si practicanti
    Sumele pe care le primeste pentru intretinere, educare sau pregatire un student, un stagiar sau practicant care este sau a fost rezident al celuilalt stat contractant imediat anterior venirii sale intr-un stat contractant si care este prezent in primul stat contractant mentionat, numai in scopul educarii sau pregatirii sale, nu sunt impozabile in acel stat, cu conditia ca astfel de sume sa provina din surse aflate in afara acelui stat.
    Art. 22
    Profesori si cercetatori
    1. O persoana fizica care viziteaza un stat contractant pentru a preda sau a desfasura activitati de cercetare la o universitate, colegiu sau la alta unitate de invatamant sau stiintifica recunoscuta in acel stat contractant si care este sau a fost imediat inainte de aceasta vizita un rezident al celuilalt stat contractant va fi scutita de impozit in primul stat contractant mentionat pentru remuneratiile obtinute pentru predare sau cercetare, pentru o perioada care nu depaseste 2 ani de la data primei sale sosiri in scopul de a preda sau a cerceta.
    2. Prevederile paragrafului 1 nu se aplica venitului din cercetare, daca asemenea cercetare nu este intreprinsa in interes public, ci in interesul obtinerii unui castig in folosul unei anumite persoane sau al unui grup de persoane.
    Art. 23
    Alte venituri
    1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentei conventii, sunt impozabile numai in acel stat contractant.
    2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor, altele decat veniturile provenind din proprietatile imobiliare definite in paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
    Art. 24
    Capital
    1. Capitalul reprezentat de proprietatile imobiliare la care se face referire la art. 6, detinut de un rezident al unui stat contractant si care este situat in celalalt stat contractant, poate fi impus in celalalt stat contractant.
    2. Capitalul reprezentat de proprietati mobiliare, facand parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant, sau de proprietati mobiliare apartinand unei baze fixe pe care un rezident al unui stat contractant o are in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, poate fi impus in celalalt stat contractant.
    3. Capitalul constituit din nave si aeronave exploatate de o intreprindere a unui stat contractant in trafic international si proprietatile mobiliare tinand de exploatarea unor asemenea nave si aeronave este impozabil numai in acest stat.
    4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat contractant sunt impozabile numai in acest stat.
    Art. 25
    Eliminarea dublei impuneri
    1. In cazul Romaniei, dubla impunere va fi eliminata dupa cum urmeaza:
    Cand un rezident al Romaniei realizeaza venituri sau detine capital care, in conformitate cu prevederile acestei conventii, pot fi impozitate in Letonia, Romania va acorda:
    a) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o suma egala cu impozitul pe venit platit in Letonia;
    b) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o suma egala cu impozitul pe capital platit in Letonia.
    Totusi aceasta deducere nu va depasi in nici un caz acea parte a impozitului pe venit sau a impozitului pe capital, astfel cum este calculata inainte ca deducerea sa fie acordata, care este atribuibila, dupa caz, venitului sau capitalului care poate fi impozitat in Letonia.
    2. In cazul Letoniei, dubla impunere va fi eliminata dupa cum urmeaza:
    a) cand un rezident al Letoniei realizeaza venituri sau detine capital care, in conformitate cu prevederile acestei conventii, pot fi impozitate in Romania, in afara de cazul in care prin legislatia sa interna se prevede un tratament mai favorabil, Letonia va acorda:
    (i) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o suma egala cu impozitul pe venit platit in Romania;
    (ii) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o suma egala cu impozitul pe capital platit in Romania.
    Totusi aceasta deducere nu va depasi in nici un caz acea parte a impozitului pe venit sau a impozitului pe capital in Letonia, astfel cum este calculata inainte ca deducerea sa fie acordata, care este atribuibila, dupa caz, venitului sau capitalului care poate fi impozitat in Romania.
    b) In sensul subparagrafului a) al acestui paragraf, cand o societate care este rezidenta a Letoniei primeste dividende de la o societate care este rezidenta a Romaniei, la care detine cel putin 10% din actiunile care dau drept integral de vot, impozitul platit in Romania va include nu numai impozitul pe dividende platit, ci si acea parte din impozitul platit pe profitul societatii, din care se platesc dividendele.
    Art. 26
    Nediscriminarea
    1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat contractant la nici o impozitare sau obligatie legata de aceasta, diferita sau mai impovaratoare decat impozitarea sau obligatia la care sunt sau pot fi supusi nationalii celuilalt stat aflati in aceeasi situatie, mai ales in ceea ce priveste rezidenta. Aceasta prevedere, independent de prevederile art. 1, se aplica, de asemenea, persoanelor care nu sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
    2. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in conditii mai putin favorabile in celalalt stat decat impunerea stabilita intreprinderilor celuilalt stat, care desfasoara aceleasi activitati. Aceasta prevedere nu va fi interpretata ca obligand un stat contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant nici o deducere personala, inlesnire sau reducere in ceea ce priveste impunerea, pe considerente privind statutul civil ori responsabilitatile familiale pe care le acorda rezidentilor sai.
    3. Cu exceptia cazului in care se aplica prevederile paragrafului 1 al art. 9, paragrafului 7 al art. 11, paragrafului 6 al art. 12 sau paragrafului 6 al art. 13, dobanzile, comisioanele, redeventele si alte plati facute de o intreprindere a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant se vor deduce, in scopul determinarii profiturilor impozabile ale unei asemenea intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cum ar fi fost platite unui rezident al primului stat mentionat. In mod similar, orice datorii ale unei intreprinderi a unui stat contractant fata de un rezident al celuilalt stat contractant vor fi deductibile, in vederea determinarii capitalului impozabil al acestei intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cand ar fi fost contractate fata de un rezident al primului stat mentionat.
    4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este integral sau partial detinut ori controlat, in mod direct sau indirect, de unul sau de mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat mentionat, nici unei impuneri sau nici unei obligatii legate de aceasta, care sa fie diferita sau mai impovaratoare decat impunerea si obligatiile legate de aceasta la care sunt sau pot fi supuse alte intreprinderi similare ale primului stat mentionat.
    5. Prevederile prezentului articol se aplica, independent de prevederile art. 2, impozitelor de orice fel si natura.
    Art. 27
    Procedura amiabila
    1. Cand o persoana considera ca, datorita masurilor luate de unul sau de ambele state contractante, rezulta sau va rezulta pentru ea o impozitare care nu este conforma cu prevederile prezentei conventii, ea poate, indiferent de caile de atac prevazute de legislatia interna a acestor state, sa supuna cazul sau autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este sau, daca situatia sa se incadreaza in prevederile paragrafului 1 al art. 26, acelui stat contractant al carui national este. Cazul trebuie prezentat in 3 ani de la prima notificare a actiunii din care rezulta o impunere contrara prevederilor conventiei.
    2. Autoritatea competenta, in cazul in care reclamatia ii pare intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa ajunga la o solutionare corespunzatoare, va rezolva cazul pe calea unei intelegeri amiabile cu autoritatea competenta a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impozitari care nu este in conformitate cu conventia. Orice intelegere realizata va fi aplicata indiferent de perioada de prescriptie prevazuta in legislatia interna a statelor contractante.
    3. Autoritatile competente ale statelor contractante vor coopera in rezolvarea pe calea unei intelegeri amiabile a oricaror dificultati sau dubii rezultate ca urmare a interpretarii sau aplicarii prezentei conventii. De asemenea, se pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri in cazurile neprevazute de prezenta conventie.
    4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct intre ele in scopul realizarii unei intelegeri in sensul paragrafelor precedente. Cand, pentru a se ajunge la o intelegere, apare necesar un schimb oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin intermediul unei comisii formate din reprezentanti ai autoritatilor competente ale statelor contractante.
    Art. 28
    Schimb de informatii
    1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de informatii necesare aplicarii prevederilor prezentei conventii sau ale legislatiilor interne ale statelor contractante, privitoare la impozitele vizate de prezenta conventie, in masura in care impozitarea la care se refera nu este contrara prevederilor prezentei conventii. Schimbul de informatii nu este limitat de prevederile art. 1. Orice informatie obtinuta de un stat contractant va fi tratata ca secret, in acelasi mod ca si informatia obtinuta conform prevederilor legislatiei interne a acestui stat si va fi dezvaluita numai persoanelor sau autoritatilor (inclusiv instantelor judecatoresti si organelor administrative) insarcinate cu stabilirea sau incasarea, aplicarea ori urmarirea impozitelor sau solutionarea contestatiilor cu privire la impozitele care fac obiectul conventiei. Asemenea persoane sau autoritati vor folosi informatia numai in aceste scopuri. Acestea pot dezvalui informatia in procedurile judecatoresti sau in deciziile judiciare.
    2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate ca impunand unui stat contractant obligatia:
    a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii si practicii administrative ale acelui sau ale celuilalt stat contractant;
    b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei proprii sau in cadrul practicii administrative normale a acelui sau a celuilalt stat contractant;
    c) de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial, de afaceri, industrial, profesional sau un procedeu de fabricatie ori comercial, sau informatii a caror divulgare ar fi contrara ordinii publice.
    Art. 29
    Membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare
    Prevederile prezentei conventii nu vor afecta privilegiile fiscale de care beneficiaza membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor acorduri speciale.
    Art. 30
    Intrarea in vigoare
    Prezenta conventie va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care se atesta indeplinirea procedurilor legale interne necesare intrarii in vigoare a prezentei conventii in fiecare stat contractant. Prevederile prezentei conventii vor produce efecte:
    a) In cazul Romaniei:
    (i) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul realizat, la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care prezenta conventie intra in vigoare;
    (ii) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, pe venit sau pe capital, pentru impozitele percepute pentru oricare an fiscal, incepand la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care prezenta conventie intra in vigoare.
    b) In cazul Letoniei:
    (i) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul realizat la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care prezenta conventie intra in vigoare;
    (ii) in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit si impozite pe capital, pentru impozitele percepute pentru oricare an fiscal, incepand la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care prezenta conventie intra in vigoare.
    Art. 31
    Denuntarea
    Prezenta conventie va ramane in vigoare pana cand va fi denuntata de un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta conventia pe cai diplomatice, prin remiterea unei note de denuntare scrise, cu cel putin 6 luni inainte de sfarsitul oricarui an calendaristic. In aceasta situatie prezenta conventie va inceta sa aiba efect:
    a) In cazul Romaniei:
    (i) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul realizat, la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare;
    (ii) in ceea ce priveste celelalte impozite pe profit, pe venit sau pe capital, pentru impozitele percepute pentru oricare an fiscal, incepand la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare.
    b) In cazul Letoniei:
    (i) in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul realizat, la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare;
    (ii) in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit si impozite pe capital, pentru impozitele percepute pentru oricare an fiscal, incepand la sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului in care a fost remisa nota de denuntare.
    Drept care, subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma, au semnat prezenta conventie.
    Semnata la Bucuresti la 25 martie 2002, in doua exemplare originale in limbile romana, letona si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                              Pentru Romania,
                              Adrian Nastase,
                              prim-ministru

                         Pentru Republica Letonia,
                              Andris Perzins,
                               prim-ministru

                                  PROTOCOL

    La semnarea Conventiei dintre Romania si Republica Letonia pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital (denumita in continuare Conventie), semnatarii au convenit asupra urmatoarelor prevederi care fac parte integranta din prezenta conventie:

    I. Statele contractante au convenit ca in relatiile lor privind activitatile offshore se vor aplica prevederile urmatorului articol:
    "1. Prevederile acestui articol se vor aplica independent de prevederile art. 4 - 22 din aceasta conventie.
    2. In sensul acestui articol termenul activitati offshore inseamna activitati desfasurate in largul coastelor intr-un stat contractant in legatura cu explorarea sau exploatarea fundului marii si subsolului si a resurselor lor naturale situate in acel stat.
    3. O persoana care este rezidenta a unui stat contractant si desfasoara activitati offshore in celalalt stat contractant va fi considerata, potrivit paragrafului 4, ca desfasoara activitati de afaceri in celalalt stat printr-un sediu permanent sau o baza fixa situata acolo.
    4. Prevederile paragrafului 3 nu se vor aplica atunci cand activitatile offshore sunt desfasurate intr-o perioada sau perioade care nu depasesc in total 30 de zile in orice perioada de 12 luni. In sensul acestui paragraf:
    a) activitatile offshore desfasurate de o persoana care este asociata cu alta persoana vor fi considerate ca sunt desfasurate de cealalta persoana daca activitatile respective sunt in esenta similare cu cele desfasurate de prima persoana mentionata, cu exceptia cazului in care acele activitati sunt desfasurate in acelasi timp ca si propriile lor activitati;
    b) o persoana va fi considerata ca este asociata cu alta persoana daca una este controlata direct sau indirect de cealalta ori ambele sunt controlate direct sau indirect de o a treia persoana sau de terte persoane.
    5. Salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata legata de activitati offshore in celalalt stat contractant pot, cu conditia ca acestea sa fie desfasurate offshore in celalalt stat contractant, sa fie impuse in celalalt stat. Totusi aceste remuneratii sunt impozabile numai in primul stat mentionat daca munca salariata este desfasurata pentru o persoana care angajeaza si care nu este rezidenta in celalalt stat si pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 30 de zile in orice perioada de 12 luni.
    6. Castigurile obtinute de un rezident al unui stat contractant din instrainarea:
    a) drepturilor de explorare sau exploatare; sau
    b) proprietatilor situate in celalalt stat contractant care sunt folosite in legatura cu activitatile offshore desfasurate in celalalt stat; sau
    c) actiunilor a caror valoare sau cea mai mare parte a valorii lor provine direct sau indirect din asemenea drepturi sau din asemenea proprietati ori din asemenea drepturi si proprietati luate impreuna;
pot fi impuse in celalalt stat.
    In acest paragraf termenul drepturi de explorare sau exploatare inseamna drepturi la bunuri ce urmeaza sa fie realizate din activitati offshore desfasurate in celalalt stat contractant sau din participarea la aceste bunuri ori la beneficiul provenind din aceste bunuri."

    II. Cu referire la art. 26
    Se intelege ca apatrizii care sunt rezidenti ai unui stat contractant nu vor fi supusi in nici un stat contractant la nici o impozitare sau obligatie legata de aceasta, diferita sau mai impovaratoare decat impozitarea sau obligatia la care sunt sau pot fi supusi nationalii statului respectiv aflati in aceeasi situatie, mai ales in ceea ce priveste rezidenta.
    Drept care, subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma, au semnat prezentul protocol.
    Semnat la Bucuresti la 25 martie 2002, in doua exemplare originale in limbile romana, letona si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                              Pentru Romania,
                              Adrian Nastase,
                              prim-ministru

                         Pentru Republica Letonia,
                              Andris Perzins,
                               prim ministru



SmartCity5

COMENTARII la Legea 606/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 606 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu