LEGE
Nr. 48 din 7 iulie 1993
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Albania,
semnata la Bucuresti la 31 iulie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 19 iulie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Albania,
semnata la Bucuresti la 31 iulie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 iunie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie 1993,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Albania
Romania si Republica Albania,
animate de dorinta de a dezvolta si intari relatiile prietenesti
traditionale intre cele doua tari,
dorind sa continue dezvoltarea cooperarii si a relatiilor consulare intre
cele doua state, pe baza principiilor respectului reciproc, egalitatii suverane
a statelor si integritatii lor teritoriale, ca si a neamestecului in treburile
lor interne,
au hotarat sa incheie o conventie consulara si au convenit urmatoarele:
CAP. 1
Dispozitii preliminare
Art. 1
Definitii
1. In intelesul prezentei conventii, expresiile urmatoare se inteleg asa
cum se precizeaza mai jos:
a) post consular - orice consulat general, consulat, viceconsulat sau
agentie consulara;
b) circumscriptie consulara - teritoriul atribuit unui post consular pentru
exercitarea functiilor consulare;
c) stat trimitator - partea contractanta care desemneaza functionarul
consular;
d) stat de resedinta - partea contractanta pe teritoriul careia
functionarul isi exercita functiile;
e) sef de post consular - persoana insarcinata sa actioneze in aceasta
calitate;
f) functionar consular - orice persoana, inclusiv seful de post consular,
insarcinata in aceasta calitate cu exercitarea functiilor consulare;
g) angajat consular - orice persoana angajata in serviciile administrative
sau tehnice;
h) membru al personalului de serviciu - orice persoana afectata serviciului
casnic al unui post consular;
i) membru al postului consular - functionarii consulari, angajatii consulari
si membrii personalului de serviciu;
j) membru al personalului particular - o persoana folosita in mod exclusiv
in serviciul particular al unui membru al postului consular;
k) membru de familie - sotul (sotia) membrului postului consular, copiii si
parintii sai, ca si copiii sotului (sotiei) si parintii sotului (sotiei), cu
conditia ca acestia sa faca parte din familia sa si sa ramana in intretinerea
membrului postului consular;
l) localuri consulare - cladirile sau partile de cladiri si terenul aferent
care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru
postul consular;
m) arhive consulare - toate hartiile, documentele, corespondenta, cartile,
filmele, benzile magnetice si registrele postului consular, precum si
materialul de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze si sa le
conserve;
n) nava - orice unitate plutitoare, autorizata sa arboreze pavilionul
statului trimitator sau care este inregistrata in acest stat, cu exceptia
navelor militare;
o) aeronava - orice unitate aeriana inregistrata in statul trimitator si
autorizata sa se foloseasca de insemnul care indica apartenenta la acest stat,
cu exceptia avioanelor militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii aplicabile cetatenilor statului
trimitator sunt aplicabile, de asemenea, atunci cand contextul admite,
persoanelor juridice care isi au sediul social pe teritoriul statului
trimitator si care sunt constituite conform legislatiei acestui stat.
CAP. 2
Stabilirea de posturi consulare si numirea functionarilor si angajatilor
consulari
Art. 2
Stabilirea unui post consular
1. Un post consular nu poate fi stabilit pe teritoriul statului de
resedinta decat cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul postului consular, rangul si circumscriptia sunt fixate, de comun
acord, de statele contractante. Modificari ulterioare nu pot fi aduse de statul
trimitator decat cu consimtamantul statului de resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului de post consular
1. Seful de post consular este numit de statul trimitator si este admis
pentru exercitarea functiilor sale de catre statul de resedinta.
2. Sub rezerva dispozitiilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului de post consular sunt fixate prin legile, regulamentele
si uzantele statului trimitator si, respectiv, ale statului de resedinta.
Art. 4
Patenta consulara sau notificarea numirii
1. Seful de post consular primeste de la statul trimitator un document, sub
forma de patenta sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand
calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele si prenumele sau,
categoria si clasa sa, circumscriptia consulara si sediul postului consular.
2. Statul trimitator transmite patenta sau actul similar, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, guvernului statului pe teritoriul
caruia seful de post consular trebuie sa-si exercite functiile.
3. Daca statul de resedinta este de acord, statul trimitator poate inlocui
patenta sau actul similar printr-o notificare cuprinzand indicatiile prevazute
in paragraful 1 din prezentul articol.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful de post consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta denumita exequatur, oricare ar fi forma
acestei autorizatii.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8, seful de post consular nu poate
intra in functie inainte de a fi primit exequaturul.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefilor de post consular
In timpul cat asteapta eliberarea exequaturului, seful de post consular
poate fi admis, in mod provizoriu, sa exercite functiile sale. In acest caz,
dispozitiile prezentei conventii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului de post consular
1. Daca din anumite cauze seful postului consular este impiedicat sa-si
exercite functiile sau daca postul sau este vacant, statul trimitator poate
desemna, in calitate de gerant interimar al postului consular, un functionar
consular din unul dintre posturile sale consulare in statul de resedinta sau un
membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii sale diplomatice; numele
acestei persoane este notificat in prealabil Ministerului Afacerilor Externe al
statului de resedinta. Statul de resedinta poate conditiona de consimtamantul
sau admiterea ca gerant interimar a unei persoane care nu este nici agent
diplomatic, nici functionar consular al statului trimitator in statul de
resedinta.
2. Dispozitiile prezentei conventii sunt aplicabile gerantului interimar al
postului consular, care se bucura de aceleasi drepturi, privilegii si imunitati
ca si seful postului consular.
3. Daca functiile consulare sunt incredintate in virtutea paragrafului 1
din prezentul articol unuia dintre membrii personalului diplomatic al misiunii
diplomatice a statului trimitator, acesta se bucura pe deplin de privilegiile
si imunitatile diplomatice la care are dreptul.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile circumscriptiei consulare
De indata ce seful postului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat autoritatile competente ale circumscriptiei consulare si sa
ia masurile necesare pentru a-i permite sa se achite de obligatiile misiunii
sale si sa beneficieze de tratamentul prevazut prin prezenta conventie.
Art. 9
Nationalitatea functionarilor consulari
1. Functionarii consulari trebuie sa aiba, in principiu, nationalitatea
statului trimitator.
2. Functionarii consulari nu pot fi alesi dintre cetatenii statului de
resedinta decat cu consimtamantul expres al acestui stat, care poate oricand
sa-l retraga.
3. Statul de resedinta isi poate rezerva acelasi drept in ceea ce priveste
cetatenii unui stat tert care nu sunt, totodata, si cetateni ai statului
trimitator.
Art. 10
Notificarea catre statul de resedinta a numirilor, sosirilor si plecarilor
Sunt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta:
a) numirea membrilor unui post consular, sosirea lor dupa numire la postul
consular, plecarea lor definitiva sau incetarea functiilor lor, precum si orice
alte schimbari referitoare la statutul lor, care pot sa se produca in cursul
serviciului lor la postul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unei persoane din familia unui membru
al postului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza a mai fi membru al familiei;
c) sosirea si plecarea definitiva a membrilor personalului particular si
incetarea serviciului lor in aceasta calitate;
d) angajarea si concedierea persoanelor care isi au resedinta in statul de
resedinta ca membri ai postului consular sau ca membri ai personalului
particular.
Art. 11
Documente de identitate
1. Serviciile competente ale statului de resedinta elibereaza in mod
gratuit functionarului consular un document care sa ateste identitatea sa,
mentionand functiile pe care le indeplineste.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol se aplica si
angajatilor consulari si membrilor personalului de serviciu, cu conditia ca
aceste persoane sa nu fie nici cetateni, nici rezidenti ai statului de
resedinta.
Art. 12
Incetarea functiilor unui membru al unui post consular
Functiile unui membru al unui post consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea de catre statul trimitator catre statul de resedinta despre
faptul ca functiile lui au incetat;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta catre statul trimitator despre faptul
ca el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al personalului
consular.
Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa-si
motiveze decizia, sa comunice pe cale diplomatica faptul ca refuza acordarea
exequaturului unui sef de post consular, ca retrage exequaturul acordat sau ca
un functionar consular sau angajat consular este indezirabil.
In acest caz, statul trimitator recheama persoana in cauza, daca aceasta a
intrat deja in exercitiul functiilor sale. Daca statul trimitator nu executa
intr-un termen rezonabil aceasta obligatie, statul de resedinta poate refuza sa
recunoasca acestei persoane calitatea de functionar consular sau angajat
consular.
CAP. 3
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 13
Facilitati acordate postului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda postului consular orice inlesniri pentru
indeplinirea functiilor consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii
postului consular sa-si poata exercita activitatea oficiala si sa beneficieze
de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 14
Folosirea drapelului si a stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul de a-si folosi drapelul sau national si
scutul cu stema sa de stat in statul de resedinta, conform prevederilor
prezentului articol.
2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea
ocupata de postul consular, pe resedinta sefului postului consular si pe
mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite in interes
oficial.
3. Stema statului trimitator, avand o inscriptie corespunzatoare care sa
indice postul consular, poate fi pusa pe cladirea postului consular si pe
resedinta sefului postului consular.
Art. 15
Locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator, in cadrul legilor si
reglementarilor sale, sa-si procure localurile necesare postului consular si,
in caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii postului consular.
Art. 16
Achizitionarea de terenuri si de cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul dispozitiilor in vigoare ale
statului de resedinta:
a) sa achizitioneze si sa posede sau sa utilizeze terenuri, cladiri sau
parti de cladiri destinate birourilor postului consular, resedintei sefului de
post consular sau locuintelor celorlalti membri ai postului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze in aceleasi scopuri cladirile aflate pe
terenurile cumparate;
c) sa transfere proprietatea terenurilor, cladirilor sau a unor parti din
cladiri astfel achizitionate sau construite.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu dispenseaza statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii si urbanism, cu aplicare pe teritoriul unde se afla terenurile,
cladirile sau parti de cladiri destinate localurilor consulare.
Art. 17
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei
1. Localurile consulare, ca si resedinta sefului postului consular, sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea
decat cu consimtamantul sefului postului consular, sefului misiunii diplomatice
a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua orice masuri
necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si
pentru a impiedica tulburarea linistii postului consular sau atingerea
demnitatii sale.
Art. 18
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului de post consular si a celorlalti
functionari consulari, mobilierul lor, bunurile postului consular ca si
mijloacele de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in
scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cand o
expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile
corespunzatoare pentru a evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare si
statului trimitator ii va fi varsata o indemnizatie efectiva corespunzatoare,
prompta, imediat dupa sfarsitul procedurii de expropriere.
Art. 19
Scutirea fiscala a localurilor consulare
1. Localurile consulare si resedinta sefului de post consular, asupra
carora statul trimitator este proprietar sau locatar, sunt scutite de orice
impozite si taxe de orice fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia
taxelor percepute ca remunerare pentru servicii prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica acestor impozite si taxe cand, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, ele sunt in sarcina persoanei care a contractat cu statul
trimitator.
3. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 din prezentul articol se aplica, de
asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile postului consular.
Art. 20
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar gasi.
Art. 21
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libertatea de comunicare a
postului consular pentru orice scopuri oficiale.
Comunicand cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte posturi
consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele, postul consular poate
folosi toate mijloacele de comunicatie potrivite, inclusiv curierii diplomatici
sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in cod sau cifrate.
Totusi, postul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie
decat cu asentimentul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Prin
expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare
la postul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu trebuie sa fie nici deschisa si nici retinuta.
Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive
serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta,
documentele si obiectele vizate la paragraful 4 din prezentul articol, ele pot
cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant
autorizat al statului trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza
sa satisfaca cererea, valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial in care sa se
ateste calitatea sa si sa se precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. Afara de cazul cand statul de resedinta consimte la aceasta, el nu
trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia cand
el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu resedinta permanenta in
statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, acest curier este protejat
de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale
si nu poate fi supus nici unei forme de arest sau de detentie.
6. Statul trimitator, misiunile sale diplomatice si posturile sale
consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz, prevederile
paragrafului 5 din prezentul articol sunt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva
ca imunitatile care sunt mentionate vor inceta sa se aplice din momentul in
care curierul va fi remis destinatarului valiza consulara pe care o are in
grija.
7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave care trebuie sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat.
Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial indicand numarul de
colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular.
Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, postul consular poate
trimite pe unul din membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la
comandantul navei sau al aeronavei.
Art. 22
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit
si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa
persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 23
Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
1. Functionarii consulari nu pot fi pusi in stare de arest sau de detentie
preventiva decat in caz de crima grava si in urma unei hotarari a autoritatilor
judiciare competente.
2. Cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol,
functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supusi vreunei forme de
limitare a libertatii lor personale, decat in executarea unei hotarari
judecatoresti definitive.
3. Cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente.
Totusi, procedura trebuie sa fie condusa cu menajamentele care se cuvin
functionarului consular in virtutea pozitiei sale oficiale si, cu exceptia
cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, in asemenea mod incat
ea sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor consulare.
Atunci cand, in imprejurarile mentionate la paragraful 1 din prezentul articol,
a devenit necesar ca functionarul consular sa fie pus in stare de detentie
preventiva, procedura indreptata impotriva lui trebuie sa fie deschisa in
termenul cel mai scurt.
Art. 24
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu pot fi chemati in fata
autoritatilor judiciare si administrative ale statului de resedinta pentru
actele savarsite in exercitarea functiilor consulare.
2. Totusi, prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica in
caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un functionar
consular sau un angajat consular, pe care acesta nu l-a incheiat in mod expres
sau implicit in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
b) intentata de un tert pentru o paguba rezultand dintr-un accident cauzat
in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau de o aeronava.
Art. 25
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori la cererea
autoritatilor judiciare sau administrative ale statului de resedinta.
Totusi, nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu va putea fi luata
fata de aceste persoane.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite a impiedica
functionarul consular in indeplinirea functiilor sale. Ea poate sa obtina
marturia lui la resedinta lui, la postul consular, sau sa accepte o declaratie
scrisa din partea sa ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra
faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte
corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de
asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra
legislatiei statului trimitator.
Art. 26
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute
la art. 23, 24 si 25. Aceasta renuntare trebuie sa fie intotdeauna expresa si
comunicata in scris statului de resedinta.
2. Daca un functionar consular sau un angajat consular angajeaza o
procedura intr-o materie in care ar beneficia de imunitatea de jurisdictie, el
nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala
legata direct de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o activitate civila sau
administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate in ceea ce
priveste masurile de executare a hotararii. Pentru aceste masuri de executare
este necesara o renuntare distincta.
Art. 27
Scutirea de prestatii personale si reale
Statul de resedinta scuteste pe membrii postului consular de orice
prestatie personala si de orice serviciu de interes public, indiferent de
caracterul lui, ca si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile,
contributiile si incartiruirile militare.
Art. 28
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
Functionarul consular si angajatul consular sunt scutiti de toate
obligatiile prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta in
materie de inmatriculare a strainilor, de permise de sedere ca si de alte
formalitati privind strainii.
Art. 29
Scutirea fiscala a functionarului si angajatului consular
1. Functionarul consular si angajatul consular sunt scutiti de orice
impozite si taxe, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau
serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 19;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor art. 31;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare care isi au
sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 19.
2. Membrii postului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le
impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 30
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza intrarea si iesirea si acorda scutirea de orice taxe vamale, taxe
si alte redevente conexe, altele decat cheltuielile de depozitare, de transport
si cheltuieli pentru servicii similare pentru:
a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al functionarului consular, inclusiv
efectele destinate instalarii sale.
2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la
paragraful 1 lit. b) din prezentul articol in ceea ce priveste obiectele
importate cu ocazia primei sale instalari.
3. Functionarul consular este scutit de controlul bagajului sau personal
daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acesta contine obiecte care
nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul
articol sau obiecte al caror import sau export este interzis de legile statului
de resedinta sau supus regulamentelor sale de carantina. Intr-un asemenea caz,
controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular, a unui
membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
Art. 31
Succesiunea unui membru al postului consular
In caz de deces al unui membru al postului consular, statul de referinta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile,
a caror prezenta in statul de resedinta se datora exclusiv prezentei in acest
stat a defunctului in calitate de membru al postului consular.
Art. 32
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care
accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 33
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport proprietate a statului trimitator si destinate
uzului postului consular sau care sunt proprietate a membrilor postului
consular trebuie sa faca obiectivul unei asigurari obligatorii.
Art. 34
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii familiei unui membru al postului consular beneficiaza de
privilegiile prevazute la art. 11, 23 paragraful 3, art. 25 paragraful 3 si la
art. 27, 28, 29, 30 paragraful 1 lit. b) si paragraful 2, ca si la art. 31 si
32 din prezenta conventie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai
statului de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o
activitate lucrativa.
Art. 35
Excluderea privilegiilor si imunitatilor
Membrii postului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta sau
rezidenti permanenti in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si
imunitatile definite prin prezenta conventie sub rezerva paragrafului 3 de la
art. 25.
CAP. 4
Functii consulare
Art. 36
Functii consulare generale
Functionarul consular are dreptul sa favorizeze, sub toate formele,
dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale si stiintifice, precum
si a turismului, intre statul trimitator si statul de resedinta, sa promoveze,
in orice alt mod, relatiile prietenesti intre statul trimitator si statul de
resedinta si sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor sai.
Art. 37
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular isi exercita functiile in circumscriptia sa
consulara. Totusi, in cazuri exceptionale, el isi poate exercita functiile in
afara acestei circumscriptii cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale competente ale circumscriptiei consulare;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura
in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui
stat, ca si de acordurile internationale.
Art. 38
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor si procedurilor
in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte cetatenii statului trimitator
sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a acestora in fata
tribunalelor sau altor autoritati ale statului de resedinta, pentru a cere,
conform legilor si regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de masuri
provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor cetatenilor sai
atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu isi pot
apara in timp util drepturile si interesele.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia
sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul sau
isi asigura ea insasi apararea drepturilor si intereselor.
Art. 39
Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa le reinnoiasca, sa faca modificari in acestea si sa
le anuleze;
c) sa acorde vize de intrare in statul trimitator.
Art. 40
Functii referitoare la starea civila
1. Seful postului consular are dreptul sa celebreze casatorii cu conditia
ca cei doi soti sa nu aiba decat cetatenia statului trimitator. Postul consular
informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu
casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta o impune.
2. Functionarul consular are dreptul sa tina registrul de nasteri,
casatorii si decese pentru cetatenii statului trimitator si sa elibereze
documentele corespunzatoare. Totusi, aceasta dispozitie nu dispenseaza
cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de
resedinta in materie de inregistrare a nasterilor, casatoriilor si deceselor.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite postului
consular, in scopuri oficiale, la cererea sa, imediat si gratuit, copiile si
extrasele documentelor de stare civila privind cetatenii statului trimitator.
Art. 41
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa legalizeze declaratiile cetatenilor
statului trimitator;
b) sa primeasca, sa intocmeasca si sa legalizeze dispozitiile de ultima
vointa si alte documente constatand acte juridice unilaterale ale statului
trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze documentele, semnaturile si sigiliile pe documentele
cetatenilor statului trimitator;
d) sa legalizeze orice documente eliberate de autoritatile statului
trimitator sau ale statului de resedinta, sa legalizeze copiile si extrasele
acestor documente;
e) sa traduca documentele si sa certifice traducerea conforma;
f) sa intocmeasca si sa legalizeze contractele incheiate intre cetatenii
statului trimitator, daca acestea nu se refera la stabilirea, transferul sau
extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in statul de
resedinta;
g) sa intocmeasca si sa legalizeze contractele, indiferent de
nationalitatea partilor, daca aceste contracte privesc bunurile sau drepturile
situate in statul trimitator si daca acestea trebuie sa produca efecte juridice
numai in acest stat;
h) sa legalizeze sau sa elibereze certificatele de origine, ca si alte
documente similare, pentru marfuri;
i) sa publice, in localurile consulare, anunturi privind orice probleme
legate de drepturile si obligatiile sau interesele cetatenilor statului
trimitator.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 din prezentul articol eliberate,
legalizate sau certificate de functionarul postului consular sunt considerate
ca documente oficiale valabil legalizate si avand aceeasi forta probanta si
producand aceleasi efecte ca si documentele legalizate de autoritatile
competente ale statului de resedinta, cu conditia, totusi, ca ele sa nu
contravina legilor si regulamentelor acestui stat.
Art. 42
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente,
sume de bani si obiecte de valoare care ii sunt remise de cetatenii statului
trimitator.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a
le transmite proprietarului lor, obiectele pierdute de cetatenii statului
trimitator in timpul sejurului lor in statul de resedinta.
Art. 43
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza postul consular in
legatura cu necesitatea de a institui tutela sau curatela pentru un cetatean al
statului trimitator minor sau care are o capacitate limitata de a contracta sau
de a asigura protectia bunurilor aflate in statul de resedinta si ca cetateanul
statului trimitator nu este in stare sa administreze, indiferent de motive.
2. Functionarul consular poate comunica subiectilor sai probleme avute in
vedere la paragraful 1 al prezentului articol cu autoritatile competente ale
statului de resedinta si, in special, propune persoana care sa actioneze in
calitate de tutore sau curator.
Art. 44
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul de a comunica cu orice cetatean al
statului trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz de nevoie,
sa-i asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un
fel posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu postul
consular si nici accesul la acest post.
Art. 45
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat fara intarziere si cel mai tarziu
in 48 de ore de catre autoritatile competente ale statului de resedinta in
legatura cu arestarea, detentia sau oricare alta masura privativa de libertate
care ar lovi un cetatean al statului trimitator in circumscriptia sa.
2. In cazul prevazut la paragraful 1, functionarul consular, dupa ce a fost
informat, are dreptul de a vizita imediat cetateanul respectiv si de a se
intretine cu el in vederea luarii masurilor necesare pentru a face recurs in
justitie. Prin urmare, autoritatile competente ale statului de resedinta
acorda, in caz de nevoie, dreptul functionarului consular de a vizita
susnumitul cetatean la intervale rezonabile. Totusi functionarul consular se va
abtine de a interveni in favoarea cetateanului respectiv atunci cand acesta se
opune in mod expres in prezenta functionarului consular. Orice comunicare a
acestui cetatean destinata postului consular va fi transmisa fara intarziere si
cel mai tarziu in 3 zile, acestuia din urma, prin grija autoritatilor
competente ale statului de resedinta.
3. Atunci cand un cetatean al statului trimitator executa, dupa condamnare,
o pedeapsa privativa de libertate, el va fi informat de autoritatile statului
de resedinta in legatura cu posibilitatea de a comunica cu functionarul
consular. Functionarul consular va avea dreptul sa-l viziteze si sa se
intretina cu el.
4. Vizitele mentionate la paragrafele 1, 2 si 3 din prezentul articol vor
avea loc in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta. Se
intelege ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa impiedice exercitarea
functiilor consulare.
Art. 46
Accidente de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, intr-un
termen de 3 zile, functionarul consular in legatura cu toate accidentele grave
de circulatie ale cetatenilor statului trimitator.
Art. 47
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, intr-un
termen de 24 de ore, functionarul consular in legatura cu decesul unui cetatean
al statului trimitator.
Art. 48
Succesiunea
Autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza, fara
intarziere, functionarul consular in legatura cu deschiderea in acest stat a
unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator,
precum si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de
nationalitatea persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetatean al
statului trimitator in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile
necesare prevazute de legile si regulamentele acestui stat pentru a proteja
succesiunea si pentru a transmite functionarului consular copia testamentului,
daca acesta a fost intocmit de defunct, precum si toate informatiile de care
acestea dispun in legatura cu titularii de drepturi, domiciliul lor permanent
sau temporar, valoarea si compozitia succesiunii, inclusiv sumele provenind din
asigurari sociale, veniturile, politele de asigurare. Ele vor informa, de
asemenea, asupra datei de deschidere a procedurii succesorale sau a stadiului
acestei proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte, conform legilor si
regulamentelor statului de resedinta, direct sau indirect prin intermediul reprezentantului
sau, in fata tribunalelor sau a altor autoritati competente ale statului de
resedinta, un cetatean al statului trimitator care are dreptul la o succesiune
sau care are pretentii la o succesiune in statul de resedinta, in cazul in care
acest mostenitor este absent sau nu a desemnat un alt mandatar.
4. Functionarul consular are dreptul sa ceara autoritatilor competente ale
statului de resedinta:
a) conservarea succesiunii, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea de
masuri in vederea conservarii succesiunii, inclusiv desemnarea unui
administrator al succesiunii, precum si sa participe la aceste operatiuni;
b) vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune ca si comunicarea datei
fixate pentru aceasta vanzare, astfel incat el sa poata fi prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a altor formalitati
oficiale, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, functionarul consular si, dupa plata datoriilor, taxelor si
impozitelor, ii vor transmite in termen de 3 luni succesiunea sau partile
personale ale persoanelor pe care le reprezinta.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul
consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea
atunci dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul de a primi, pentru a le transmite
persoanelor interesate, partile personale si legatele revenind cetatenilor
statului trimitator, care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si de a
primi sumele care revin persoanelor interesate cu titlul de indemnizatie, de
pensie, de asigurari sociale, arierate de salarii si de polite de asigurare.
8. Transferul bunurilor si al activelor in statul trimitator, in aplicarea
dispozitiilor paragrafelor 5, 6 si 7 din prezentul articol, nu se va putea face
decat in conformitate cu legislatia statului de resedinta.
Art. 49
Asistenta acordata navelor
Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta
prevazuta in prezenta conventie navelor statului trimitator, precum si
echipajelor acestor nave in timpul sejurului lor in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce aceste
nave au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de
control si de inspectie asupra navelor acestui stat si al echipelor lor. In
acest scop, el poate vizita navele statului trimitator si primi comandantii si
echipajele acestor nave.
Art. 50
Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul sau
In ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are
dreptul, cu conditia ca aceasta sa nu contravina legislatiei statului de
resedinta:
a) sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al
echipajului, sa verifice, sa primeasca, sa vizeze, sa intocmeasca sau sa
semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primeasca
declaratii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum si sa elibereze documentele
indispensabile pentru a facilita intrarea, sejurul si iesirea navei;
b) sa intervina in vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii,
conform legislatiei statului trimitator, a oricaror diferende intre comandant
si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de
angajare si conditiile de munca;
c) sa dispuna in legatura cu inrolarea sau concedierea comandantului si a
altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii si
repatrierii comandantului sau oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui membru
al echipajului in raporturile lor cu tribunalele si alte autoritati ale
statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile utile pentru a apara disciplina si ordinea la
bordul navei.
Art. 51
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate din statul de
resedinta are intentia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului
trimitator pe comandant, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei
nave sau oricare alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta
sau sa sechestreze un bun aflat la bord sau sa angajeze o ancheta oficiala la
bord, autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze in
prealabil functionarul consular astfel incat el sa poata asista la executarea
unor astfel de masuri. Daca datorita urgentei afacerii nu a fost posibil sa fie
informat functionarul consular sau nici un functionar consular nu a fost
prezent la executarea masurilor, autoritatile statului de resedinta informeaza
fara intarziere si in mod complet functionarul consular in legatura cu masurile
pe care le-a luat. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor
facilita functionarului consular vizita la persoana arestata sau retinuta, ca
si comunicarea cu aceasta persoana si luarea de masuri corespunzatoare menite
sa protejeze interesele persoanei sau navei interesate.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica in cazul
unui control uzual, efectuat de autoritatile statului de resedinta, in materie
de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane
pe mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu
consimtamantul comandantului navei.
Art. 52
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata, esuata,
aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile
competente ale acestui stat vor informa fara intarziere functionarul consular
in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol autoritatile
competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor statului de
resedinta, masurile necesare pentru a organiza salvarea si protectia navei, a
pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, incarcaturii, proviziilor si a
altor obiecte aflate la bord si, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu
adus proprietatii si orice dezordine la bord sau pentru a le elimina. Aceste
masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava
sau din incarcatura sa si care au fost aruncate peste bord. Autoritatile
statului de resedinta vor informa functionarul consular in legatura cu masurile
luate. Aceste autoritati vor ajuta functionarul consular pentru a putea lua
toate masurile ca urmare a avariei, esuarii sau naufragiului.
3. Atunci cand o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau,
incarcatura, proviziile sau alte obiecte care erau la bord sunt gasite pe
tarmul statului de resedinta sau in apropiere sau sunt aduse in portul acestui
stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici
reprezentantii asigurarilor nu sunt prezenti sau nu pot lua masurile necesare
de conservare sau de administrare, functionarul consular este autorizat sa ia,
in calitate de reprezentant al proprietarului navei, masurile pe care
proprietarul le-ar fi putut lua in acelasi scop, daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute in
paragraful 3 al prezentului articol, in legatura cu orice obiect apartinand
unui cetatean al statului trimitator si provenind de la bordul sau din
incarcatura unei nave, indiferent de nationalitatea sa, adusa intr-un port sau
gasita pe tarm sau in apropierea tarmului sau de pe nava avariata, esuata sau naufragiata.
Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze,
fara intarziere, functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa
pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 53
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare membru al echipajului unei nave a statului
trimitator moare sau dispare in statul de resedinta la bordul navei sau pe
uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, ca si functionarul consular al
statului trimitator, sunt singurii competenti sa faca inventarul obiectelor,
valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau disparut si sa efectueze
celelalte demersuri necesare pentru conservarea bunurilor si pentru
transmiterea lor in vederea lichidarii succesiunii. Totusi, daca defunctul sau
disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul
sau intocmeste inventarul in momentul constatarii decesului sau al disparitiei.
O copie a acestui inventar este remisa autoritatilor statului de resedinta care
sunt competente sa efectueze orice demersuri necesare pentru conservarea
bunurilor si, in caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste
autoritati vor informa postul consular al statului trimitator in legatura cu
demersurile lor.
2. In cazul in care un functionar consular exercita drepturile in materie
succesorala prevazute la paragraful 1 din prezentul articol, el trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 54
Aeronave
Dispozitiile art. 49, 50, 51, 52 si 53 sunt aplicabile si aeronavelor
statului trimitator, in masura in care ele sunt susceptibile a fi aplicate.
Art. 55
Drepturi si taxe consulare
1. Postul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
drepturi si taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor si
regulamentelor statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, mentionate la
paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de orice impozite si taxe
in statul de resedinta.
Art. 56
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice fel de alte functii consulare
cu care il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 57
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii si imunitati in virtutea
prezentei conventii sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului
de resedinta, fara a prejudicia privilegiile si imunitatile lor.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 58
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica si in cazul in care functiile
consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice afectati la serviciul
consular al misiunii diplomatice vor fi notificate la Ministerul Afacerilor
Externe al statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului
articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le
confera statutul diplomatic.
Art. 59
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. La intrarea in vigoare a prezentei conventii, Conventia consulara
semnata la Tirana, la 12 septembrie 1960, isi inceteaza valabilitatea.
3. Prezenta conventie va intra in vigoare pentru o perioada nedeterminata.
Ea poate fi denuntata prin notificare scrisa de fiecare dintre partile
contractante. In acest caz, ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la
data denuntarii.
Facuta la Bucuresti la data de 31 iulie 1992, in doua exemplare originale,
in limbile romana si albaneza, ambele texte avand aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Adrian Nastase
Pentru Republica Albania,
Alfred Serreki