LEGE Nr. 352
din 15 aprilie 2009
privind nivelul fondurilor
anuale minime obligatorii destinate finantarii sanatatii
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 29 aprilie 2009
EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de lege privind finanţarea sănătăţii
Sănătatea a fost declarată prioritate naţională de
către toţi guvernanţii postdecembrişti. Cu toate acestea, finanţarea acestui
sector a avut permanent de suferit, procentul alocat sănătăţii din produsul
intern brut fiind mult sub nivelul alocat de statele membre ale Uniunii
Europene, chiar ţări din vecinătatea României având alocate procente mai mari
decât la noi.
Toate segmentele sistemului sanitar au avut de suferit,
atât la nivelul infrastructurii, care de cele mai
multe ori este degradată şi necesită investiţii majore sau nu mai corespunde
standardelor, cât şi la nivelul dotărilor cu aparatură performantă şi cu
medicamente şi materiale sanitare, al aprovizionării cu alimente, dezinfectante
etc. De asemenea, subfinanţarea nu a permis funcţionarea optimă ca număr de
personal medical calificat şi nici atingerea unor venituri corespunzătoare
pentru personalul de specialitate la toate nivelurile de asistenţă. Asistăm în
consecinţă la un veritabil exod al medicilor şi asistentelor către ţări
europene capabile să îşi susţină sistemul medical.
Medicina de familie este considerată în toată Europa
cel mai important segment al asistenţei medicale. Ea furnizează serviciile
medicale de bază pentru toată populaţia, cu un raport eficienţă/preţ extrem de
favorabil. Pentru a sublinia acest aspect, sistemul de asigurări de sănătate
britanic denumeşte medicina primară „perla coroanei sistemului de
asigurări".
Medicina de familie este gestionarul stării de sănătate
a întregii populaţii. In cabinetele medicilor de familie se acordă minimum
50.000.000 de consultaţii pe an şi se rezolvă peste 80% dintre solicitările de
asistenţă medicală. Medicina de familie este o specialitate interdisciplinară
extrem de vastă, care implică, în afara serviciilor medicale curative, şi
medicina omului sănătos, promovarea sănătăţii, medicina comunitară, profilaxia
bolilor cu impact major asupra sănătăţii populaţiei, aplicarea programelor
naţionale de sănătate, precum şi o relaţie specială, de lungă durată, cu
pacienţii.
De aceea trebuie ca finanţarea pe acest segment, cel
mai ieftin de altfel, să aibă un nivel corespunzător, pentru a-şi putea realiza
menirea, recunoscută de altfel la nivel declarativ de toţi guvernanţii de după
Revoluţie.
In acest moment, după aderarea României la Uniunea
Europeană, s-a liberalizat piaţa muncii specifică sistemului sanitar. Diplomele
sunt recunoscute în toată Uniunea Europeană şi astfel personalul medical a
început să emigreze, tentat atât de veniturile mult mai consistente, de 10-15
ori mai mari decât în România, cât şi de posibilitatea de a-şi desfăşura
meseria la cote înalte, de condiţiile generale de muncă şi de respectul social
cuvenit.
Stabilirea prin lege a procentului alocat asistenţei medicale şi, respectiv, asistenţei medicale primare în
România ar crea premisele unei stabilităţi pe termen mediu şi lung în ceea ce
priveşte finanţarea sistemului sanitar. Asigurarea stabilităţii finanţării va
avea ca efect creşterea calităţii serviciilor medicale furnizate, demararea
unor activităţi de investiţii, de modernizare şi dotare a unităţilor medicale,
precum şi diversificarea serviciilor asigurate populaţiei.
Considerând că adoptarea unei legi care să garanteze o
finanţare corectă şi sigură a sistemului de sănătate reprezintă un pas
important în reforma sistemului sanitar românesc, vă înaintăm propunerea
legislativă alăturată, cu rugămintea de a o dezbate şi a o adopta.
Membrii Comitetului de iniţiativă legislativă:
1. Gabor Dorin-Marius
2. Ionescu Victor-Daniel
3. Tănăsescu Rodica Narcisa
4. Ştefănescu Daniela
5. Gheorghe Dumitru
6. Tănăsescu Bianca-Ruxandra
7. Toma Ioana-Daciana
8. Petraru Mihaela-Gabriela
9. Mocanu Ioana
10. Giurăscu Mihail-Viorel
11. Kopandi Constantin Dorin
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Totalul fondurilor anuale destinate finanţării sănătăţii reprezintă cel puţin 6% din produsul
intern brut anual, iar fondul anual destinat asistenţei medicale primare
reprezintă minimum 12% din Fondul naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(2) Legea bugetului de stat va conţine prevederi conforme cu prevederile alin. (1).
(3) Orice act normativ care reglementează finanţarea
asistenţei medicale primare trebuie să respecte cu stricteţe prevederile alin.
(1).
Art. 2. - Articolul 81 din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 81. - Sumele alocate pentru finanţarea asistenţei
medicale primare se stabilesc pe baza obiectivelor politicii naţionale de
sănătate publică şi nu pot fi mai mici de 12% din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate."
Art. 3. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2010.
NOTĂ:
Prezentul proiect de lege a fost întocmit ţinându-se
cont şi de Avizul Consiliului Legislativ nr. 352 din 15
aprilie 2009.
AVIZ
referitor la iniţiativa legislativă a cetăţenilor
privind nivelul fondurilor anuale minime obligatorii destinate finanţării sănătăţii
Analizând iniţiativa
legislativă a cetăţenilor privind nivelul fondurilor anuale minime obligatorii
destinate finanţării sănătăţii,
CONSILIUL LEGISLATIV,
în temeiul art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr.
73/1993, republicată, şi al art. 46 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului Legislativ,
avizează favorabil iniţiativa legislativă a
cetăţenilor, cu următoarele observaţii şi
propuneri:
1. Prezentul proiect are ca obiect de reglementare
stabilirea nivelului sumei, reprezentând procentul din produsul intern brut, ce
urmează a fi alocată prin legile bugetare anuale pentru finanţarea asistenţei
medicale primare.
Scopul declarat de către iniţiatori este acela de a se
asigura creşterea calităţii serviciilor medicale, diversificarea acestora,
precum şi modernizarea şi dotarea unităţilor medicale.
Prin obiectul său de reglementare, propunerea
legislativă se încadrează în categoria legilor ordinare, iar în aplicarea
dispoziţiilor art. 75 alin. (1) din Constituţia României, republicată, prima
Cameră sesizată este Senatul.
2. Având în vedere obiectul de reglementare al proiectului, apreciem că ar fi fost mai indicat ca acesta să fie
promovat sub forma unei propuneri de modificare şi completare a Legii nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi nu sub forma unui act normativ de sine stătător.
3. Intrucât procentul de 12% din Fondul naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, care se propune a fi destinat anual pentru
asistenţa medicală primară, intră în contradicţie cu art. 81 din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 72/2006, în conformitate cu care „sumele alocate pentru finanţarea
asistenţei medicale primare se stabilesc pe baza obiectivelor politicii
naţionale de sănătate publică", este necesară inserarea în cuprinsul
proiectului a unui articol distinct, care să reglementeze raportul juridic
dintre cele două texte.
Totodată, la art. 1 alin. (1), pentru menţionarea
denumirii corecte, sintagma „Fondul Naţional Unic al Asigurărilor Sociale de
Sănătate" trebuie înlocuită cu sintagma „Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate".
PREŞEDINTE,
DRAGOS ILIESCU
ÎMPUTERNICIRE
Subsemnaţii:
1. Gabor Dorin-Marius
2. Ionescu Victor-Daniel
3. Tănăsescu Rodica Narcisa
4. Ştefănescu Daniela
5. Gheorghe Dumitru
6. Tănăsescu Bianca-Ruxandra
7. Toma Ioana-Daciana
8. Petraru Mihaela-Gabriela
9. Mocanu Ioana
10. Giurăscu Mihail-Viorel
11. Kopandi Constantin Dorin,
în calitate de membri ai
Comitetului de iniţiativă legislativă, constituit conform Legii nr. 189/1999 privind exercitarea
iniţiativei legislative de
către cetăţeni, republicată, în temeiul art. 3 alin. (4) din Legea nr.
189/1999, republicată, împuternicim pe domnul Gabor Dorin-Marius, în calitate
de preşedinte al Comitetului de iniţiativă legislativă, să sesizeze Consiliul
Legislativ şi să publice în Monitorul Oficial al României, Partea I, proiectul de lege, precum şi întreaga
documentaţie aferentă solicitată prevăzută de lege.
Domnul Gabor Dorin-Marius se
legitimează cu cartea de identitate seria MS nr. 212847, eliberată de Poliţia
Municipiului Reghin la data de 9 septembrie 2003.
In conformitate cu art. 3 alin. (4) din Legea nr.
189/1999, republicată, anexăm prezentei împuterniciri actul de constituire a
Comitetului de iniţiativă legislativă.
Membrii Comitetului de iniţiativă legislativă:
1. Gabor Dorin-Marius
2. Ionescu Victor-Daniel
3. Tănăsescu Rodica Narcisa
4. Ştefănescu Daniela
5. Gheorghe Dumitru
6. Tănăsescu Bianca-Ruxandra
7. Toma Ioana-Daciana
8. Petraru Mihaela-Gabriela
9. Mocanu Ioana
10. Giurăscu Mihail-Viorel
11. Kopandi Constantin Dorin
S-a cerut autentificarea prezentului înscris:
DECLARAŢIE
Subsemnaţii:
1. Ştefănescu Daniela, CNP 2560511400191, domiciliată
în Bucureşti, str. Maguricea nr. 13, bl. 3G, sc. 1, et.'l, ap. 3, sectorul 1,
posesoare a C.I. seria RD nr. 588665, eliberată de SPCEP S1 biroul nr. 2 la data
de 22 august 2008;
2. Petraru Mihaela-Gabriela, CNP 2741108471025,
domiciliată în satul Chitila (oraşul Chitila), str. Tudor Vladimirescu nr. 127,
judeţul Ilfov, posesoare a C.I. seria IF nr. 143444, eliberată de SPCLEP Buftea
la data de 6 aprilie 2007;
3. Gabor Dorin-Marius, CNP 1671107261460, domiciliat
în municipiul Reghin, Str. Vânătorilor nr. 42/B, judeţul Mureş, posesor al C.I.
seria MS nr. 212847, eliberată de Politia Municipiului Reghin la data de 9
septembrie 2003;
4. Ionescu Victor-Daniel, CNP 1620227400010,
domiciliat în Bucureşti, aleea Valea lui Mihai nr. 2, bl. D2, sc. 2, et. 2, ap.
16, sectorul 6, posesor al C.I. seria RX nr. 196115, eliberată de Secţia 22
Politie la data de 16 iulie 2003;
5. Gheorghe Dumitru, CNP 1390908400120, domiciliat în
Bucureşti, str. Barajul Uzului nr. 1, bl. Y14, sc. D, et. 2, ap. 71, sectorul
3, posesor al B.I. seria DH nr. 351453, eliberat de Circa 12 Miliţie la data de
14 octombrie 1988;
6. Tănăsescu Rodica Narcisa, CNP 2560103400259,
domiciliată în Bucureşti, aleea Iosif Hodos nr. 6, bl. J15, sc. D, et. 3, ap.
55, sectorul 3, posesoare a C.I. seria RD nr. 328486, eliberată de Secţia 13
Poliţie la data de 23 iulie 2003;
7. Mocanu Ioana, CNP 2521104400284, domiciliată în
Bucureşti, aleea Barajul Sadului nr. 7C, bl. M4A3, sc. A, et. 2, ap. 9,
sectorul 3, posesoare a C.I. seria RT nr. 369795, eliberată de Secţia 23
Poliţie la data de 19 noiembrie 2004;
8. Tănăsescu Bianca-Ruxandra, CNP 2870130450015,
domiciliată în Bucureşti, aleea Iosif Hodos nr. 6, bl. J15, sc. D, et. 3, ap.
55, sectorul 3, posesoare a C.I. seria RR nr. 151506, eliberată de Secţia 13
Poliţie la data de 13 februarie 2001;
9. Toma Ioana-Daciana, CNP 2681121054712, domiciliată
în Bucureşti, aleea Cislau nr. 4, bl. 10, sc. 1, et. 9, ap. 99, sectorul 2,
posesoare a C.I. seria RT nr. 354653, eliberată de Secţia 9 Poliţie la data de
2 septembrie 2004;
10. Giurăscu Mihail-Viorel, CNP 1570530400119,
domiciliat în Bucureşti, şos. Mihai Bravu nr. 90-96, bl. D17, sc. B, ap. 67,
sectorul 2, posesor al C.I. seria RT nr. 571307, eliberata de SPCEP S2 biroul
nr. 3 la data de 23 iunie 2008;
11. Kopandi Constantin Dorin, CNP 1560222400136,
domiciliat în Germania, posesor al paşaportului nr. 14837085, eliberat de
Serviciul Paşapoarte Bucureşti la data de 13 februarie 2009, prin prezenta, pe propria răspundere şi
având cunoştinţă de prevederile art. 292 din Codul penal, declarăm următoarele:
Am convenit ca, în temeiul Legii nr. 189/1999 privind
exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, republicată, să
constituim Comitetul de iniţiativă legislativă, în scopul promovării unui
proiect de lege privind
finanţarea sănătăţii în România.
Menţionăm că suntem cetăţeni cu drept de vot şi că nu
încălcăm prevederile art. 2 alin. (2) şi (6) din legea mai sus amintită.
Comitetul de iniţiativă legislativă a desemnat
totodată, cu unanimitate de voturi, ca preşedinte pe domnul Gabor Dorin-Marius.
Redactat, dactilografiat şi autentificat la Biroul
Notarului Public Roxana Elena Mihalca, în 7 (şapte) exemplare, din care 6
(şase) exemplare au fost înmânate părţilor.
Declaranţi,
Ştefănescu Daniela
Petraru Mihaela-Gabriela
Gabor Dorin-Marius
Ionescu Victor-Daniel
Gheorghe Dumitru
Tănăsescu Rodica Narcisa
Mocanu Ioana
Tănăsescu Bianca-Ruxandra
Toma Ioana-Daciana
Giurăscu Mihail-Viorel
Kopandi Constantin Dorin
ROMÂNIA
Biroul Notarului Public
Roxana Elena Mihalca
Bucureşti, bd. Lacul Tei nr. 29, et. 1, ap. 1, sectorul
2
ÎNCHEIERE DE AUTENTIFICARE
Nr. 107 anul 2009 luna martie ziua 9
In faţa mea, Elena-Roxana Mihalca, notar public, la
sediul biroului s-au prezentat:
- Ştefănescu Daniela, CNP 2560511400191, domiciliată în
Bucureşti, str. Maguricea nr. 13, bl. 3G, sc. 1, et. 1, ap. 3, sectorul 1,
identificată cu CI. seria RD nr. 588665, eliberată de SPCEP S1 biroul nr. 2 la
data de 22 august 2008;
- Petraru Mihaela-Gabriela, CNP 2741108471025, domiciliată în satul Chitila (oraşul Chitila), str.
Tudor Vladimirescu nr. 127, judeţul Ilfov, identificată cu C.I. seria IF nr.
143444, eliberată de SPCLEP Buftea la data de 6 aprilie 2007;
- Gabor Dorin-Marius, CNP 1671107261460, domiciliat în municipiul Reghin, Str. Vânătorilor nr. 42/B, judeţul Mureş,
identificat cu CI. seria MS nr. 212847, eliberată de Poliţia Municipiului
Reghin la data de 9 septembrie 2003;
- Ionescu Victor-Daniel, CNP 1620227400010, domiciliat
în Bucureşti, aleea Valea lui Mihai nr. 2, bl. D2, sc.
2, et. 2, ap. 16, sectorul 6, identificat cu CI. seria RX nr. 196115, eliberată de Secţia 22 Politie la data de 16 iulie 2003;
- Gheorghe Dumitru, CNP 1390908400120, domiciliat în
Bucureşti, str. Barajul Uzului nr. 1, bl. Y14, sc. D, et. 2, ap. 71, sectorul
3, identificat cu B.I. seria DH nr. 351453, eliberat de Circa 12 Miliţie la
data de 14 octombrie 1988;
- Tănăsescu Rodica Narcisa, CNP 2560103400259,
domiciliată în Bucureşti, aleea Iosif Hodos nr. 6, bl. J15, sc. D, et. 3, ap.
55, sectorul 3, identificată cu CI. seria RD nr. 328486, eliberată de Secţia 13
Poliţie la data de 23 iulie 2003;
- Mocanu Ioana, CNP 2521104400284, domiciliată în
Bucureşti, aleea Barajul Sadului nr. 7C, bl. M4A3, sc. A, et. 2, ap. 9,
sectorul 3, identificată cu CI. seria RT nr. 369795, eliberată de Secţia 23
Poliţie la data de 19 noiembrie 2004;
- Tănăsescu Bianca-Ruxandra, CNP 2870130450015,
domiciliată în Bucureşti, aleea Iosif Hodos nr. 6, bl. J15, sc. D, et. 3, ap.
55, sectorul 3, identificată cu CI. seria RR nr. 151506, eliberată de Secţia 13 Poliţie la data de 13 februarie
2001;
- Toma Ioana-Daciana, CNP 2681121054712, domiciliată în
Bucureşti, aleea Cislau nr. 4, bl. 10, sc. 1, et. 9, ap. 99, sectorul 2,
identificată cu CI. seria RT nr. 354653, eliberată de Secţia 9 Poliţie la data
de 2 septembrie 2004;
- Giurăscu Mihail-Viorel, CNP 1570530400119, domiciliat
în Bucureşti, sos. Mihai Bravu nr. 90-96, bl. D17, sc. B, ap. 67, sectorul 2,
identificat cu CI. seria RT nr. 571307, eliberată de SPCEP S2 biroul nr. 3 la data de 23 iunie 2008;
- Kopandi Constantin Dorin, CNP 1560222400136,
domiciliat în Germania, identificat cu paşaportul nr. 14837085, eliberat de Serviciul
Paşapoarte Bucureşti la data de 13 februarie 2009,
care, după citirea actului, au consimţit la
autentificarea prezentului înscris şi au semnat toate exemplarele lui.
In temeiul art. 8 lit. b) şi în conformitate cu art. 65
din Legea nr. 36/1995, se declară autentic prezentul înscris.
S-a perceput onorariu în sumă de 261,80 lei, inclusiv
TVA, cu bonul fiscal nr. 0003/2009.
Notar public,
Roxana Elena Mihalca