LEGE Nr. 340
din 17 iulie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si
barbati
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 25 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi
bărbaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 14 februarie 2005, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează măsurile
pentru promovarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
în vederea eliminării tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de
sex, în toate sferele vieţii publice din România.
(2) In sensul prezentei legi, prin egalitate de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi se înţelege luarea în considerare a capacităţilor, nevoilor şi aspiraţiilor diferite ale
persoanelor de sex masculin şi, respectiv, feminin şi tratamentul egal al
acestora."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - Măsurile pentru promovarea egalităţii de
şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi pentru eliminarea tuturor
formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex se aplică în domeniul
muncii, educaţiei, sănătăţii, culturii şi informării, politicii, participării
la decizie, furnizării şi accesului la bunuri şi servicii, precum şi în alte domenii reglementate prin legi speciale."
3. La articolul 4, literele a) - e) vor avea următorul cuprins:
,,a) prin discriminare
directă se înţelege situaţia în care o persoană
este tratată mai puţin favorabil, pe criterii de sex, decât este, a fost sau ar
fi tratată altă persoană într-o situaţie comparabilă;
b) prin discriminare
indirectă se înţelege situaţia în care o
dispoziţie, un criteriu sau o practică, aparent neutră, ar dezavantaja în
special persoanele de un anumit sex în raport cu persoanele de alt sex, cu
excepţia cazului în care această dispoziţie, acest criteriu sau această
practică este justificată obiectiv de un scop legitim, iar mijloacele de
atingere ale acestui scop sunt corespunzătoare şi necesare;
c) prin hărţuire se înţelege situaţia în care se manifestă un comportament nedorit,
legat de sexul persoanei, având ca obiect sau ca efect lezarea demnităţii
persoanei în cauză şi crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant,
umilitor sau jignitor;
d) prin hărţuire sexuală se înţelege situaţia în care se manifestă
un comportament nedorit cu conotaţie sexuală, exprimat fizic, verbal sau
nonverbal, având ca obiect sau ca efect lezarea demnităţii unei persoane şi, în
special, crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau jignitor;
e) prin acţiuni pozitive se înţelege acele acţiuni speciale care sunt întreprinse temporar
pentru a accelera realizarea în fapt a egalităţii de şanse între femei şi
bărbaţi şi care nu sunt considerate acţiuni de discriminare;".
4. La articolul 4, după
litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h), cu următorul cuprins:
,,g) prin discriminare
bazată pe criteriul de sex se înţelege
discriminarea directă şi discriminarea indirectă, hărţuirea şi hărţuirea sexuală
a unei persoane de către o altă persoană la locul de muncă sau în alt loc în
care aceasta îşi desfăşoară activitatea;
h) prin discriminare
multiplă se înţelege orice faptă de discriminare
bazată pe două sau mai multe criterii de discriminare."
5. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Constituie discriminare dispoziţia de a
discrimina o persoană pe baza criteriului de sex."
6. La articolul 6, după
alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul cuprins:
„(11) Orice ordin de discriminare împotriva
unor persoane pe criterii de sex este considerat discriminatoriu.
(12) Este
interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex.
(13) Este interzis
ca deciziile privind o persoană să fie afectate de acceptarea sau respingerea
de către persoana în cauză a unui comportament ce ţine de hărţuirea sau de
hărţuirea sexuală a acesteia."
7. La articolul 6
alineatul (2), literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:
,,b) acţiunile pozitive pentru protecţia anumitor
categorii de femei sau bărbaţi;
c) o diferenţă de tratament bazată pe o caracteristică
de sex când, datorită naturii activităţilor profesionale specifice avute în
vedere sau a cadrului în care acestea se desfăşoară, constituie o cerinţă
profesională autentică şi determinată
atât timp cât obiectivul e legitim şi cerinţa proporţională."
8. La articolul 7
alineatul (1), literele g) şi h) vor avea următorul cuprins:
,,g) beneficii, altele decât cele de natură salarială,
precum şi la sistemele publice şi private de securitate socială;
h) organizaţii patronale, sindicale şi organisme
profesionale, precum şi la benefiicile acordate de acestea."
9. La articolul 7
alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu
următorul cuprins:
,,i) prestaţii şi servicii sociale, acordate în
conformitate cu legislaţia în vigoare."
10. La articolul 7,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) In conformitate cu prevederile alin. (1), de
egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de
muncă beneficiază toţi lucrătorii, inclusiv persoanele care exercită o
activitate independentă, precum şi lucrătorii din agricultură."
11. La articolul 7, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prevederile prezentei legi se aplică tuturor
persoanelor, funcţionari publici şi personal contractual, din sectorul public
şi privat, inclusiv din instituţiile publice."
12. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Angajatorii sunt
obligaţi să asigure egalitatea de şanse şi de tratament între angajaţi, femei
şi bărbaţi, în cadrul relaţiilor de muncă de orice fel, inclusiv prin
introducerea de dispoziţii pentru interzicerea discriminărilor bazate pe criteriul
de sex în regulamentele de organizare şi funcţionare şi în regulamentele
interne ale unităţilor.
(2) Angajatorii sunt obligaţi să îi informeze permanent
pe angajaţi, inclusiv prin afişare în locuri vizibile, asupra drepturilor pe
care aceştia le au în ceea ce priveşte respectarea egalităţii de şanse şi de
tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă."
13. La articolul 9,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin.
(1) lit. a) locurile de muncă în care, datorită naturii activităţilor
profesionale respective sau cadrului în care acestea sunt desfăşurate, o
caracteristică legată de sex este o cerinţă profesională autentică şi
determinantă, cu condiţia ca obiectivul urmărit să fie legitim şi cerinţa să
fie proporţională."
14. La articolul 10, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Orice
tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei legat de sarcină sau de
concediul de maternitate constituie discriminare în sensul
prezentei legi."
15. La articolul 10,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Este interzis să i se solicite unei candidate, în
vederea angajării, să prezinte un test de graviditate sau să semneze un
angajament că nu va rămâne însărcinată sau că nu va naşte pe durata de
valabilitate a contractului individual de muncă."
16. La articolul 10, după
alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul
cuprins:
„(4) Concedierea nu poate fi dispusă pe durata în care:
a) femeia salariată este
gravidă sau se află în concediu de maternitate;
b) angajatul se află în concediu de creştere şi
îngrijire a copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul
copilului cu handicap.
(5) Este exceptată de la aplicarea prevederilor alin.
(4) concedierea pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării judiciare
sau a falimentului angajatorului, în condiţiile legii.
(6) La încetarea concediului de maternitate sau a
concediului de creştere şi îngrijire a copilului în vârstă de până la 2 ani,
respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, salariata/salariatul are
dreptul de a se întoarce la ultimul loc de muncă sau la un loc de muncă
echivalent, având condiţii de muncă echivalente şi, de asemenea, de a beneficia
de orice îmbunătăţire a condiţiilor de muncă la care ar fi avut dreptul în
timpul absenţei."
17. La articolul 11,
alineatul (1) se abrogă.
18. La articolul 11
alineatul (2), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(2) Constituie discriminare bazată pe criteriul de sex
orice comportament nedorit, definit drept hărţuire sau hărţuire sexuală, având
ca scop sau efect:".
19. La articolul 12, partea
introductivă şi literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror
comportamente, definite drept discriminare bazată pe criteriul de sex,
angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să prevadă în regulamentele interne ale unităţilor
sancţiuni disciplinare, în condiţiile prevăzute de lege, pentru angajaţii care
încalcă demnitatea personală a altor angajaţi prin crearea de medii degradante,
de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin acţiuni de
discriminare, definite de art. 4 lit. a)-e) şi la art. 11;
b) să asigure informarea tuturor angajaţilor cu
privire la interzicerea hărţuirii şi a hărţuirii sexuale la locul de muncă,
inclusiv prin afişarea în locuri vizibile a prevederilor regulamentelor interne
ale unităţilor pentru prevenirea oricărui act de discriminare bazat pe
criteriul de sex;".
20. Articolul 14 va
avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Pentru prevenirea acţiunilor de
discriminare bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, atât la negocierea
contractului colectiv de muncă unic la nivel naţional, de ramură, cât şi la
negocierea contractelor colective de muncă la nivel de unităţi, părţile
contractante vor stabili introducerea de clauze de interzicere a faptelor de
discriminare şi, respectiv, clauze privind modul de soluţionare a
sesizărilor/reclamaţiilor formulate de persoanele prejudiciate prin asemenea fapte."
21. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Este interzisă orice formă de
discriminare bazată pe criteriul de sex în ceea ce priveşte accesul femeilor şi
bărbaţilor la toate nivelurile de instruire şi de formare profesională,
inclusiv ucenicia la locul de muncă, la perfecţionare şi, în general, la
educaţia continuă.
(2) Instituţiile de învăţământ de toate gradele,
factorii sociali care se implică în procese instructiv-educative, precum şi
toţi ceilalţi furnizori de servicii de formare şi de perfecţionare, autorizaţi
conform legii, vor include în programele naţionale de educaţie teme şi
activităţi referitoare la egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi.
(3) Instituţiile prevăzute la alin. (2) au obligaţia
de a institui, în activitatea lor, practici nediscriminatorii bazate pe
criteriul de sex, precum şi măsuri concrete de garantare a egalităţii de şanse
şi de tratament între femei şi bărbaţi, conform legislaţiei în vigoare.
(4) Restricţionarea accesului unuia dintre sexe în
instituţii de învăţământ publice sau private se face pe criterii obiective,
anunţate public, în conformitate cu prevederile legislaţiei antidiscriminare.
(5) Este interzis să se solicite candidatelor, la orice
formă de învăţământ, să prezinte un test de graviditate şi/sau să semneze un
angajament că nu vor rămâne însărcinate sau că nu vor naşte pe durata
studiilor."
22. La articolul 16,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării
asigură, prin mijloace specifice, instruirea, pregătirea şi informarea
corespunzătoare a cadrelor didactice, la toate formele de învăţământ, public şi
privat, pe tema egalităţii de şanse pentru femei şi bărbaţi."
23. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - Este interzisă
orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex în ceea ce priveşte
accesul femeilor şi bărbaţilor la toate nivelurile de asistenţă medicală şi la
programele de prevenire a îmbolnăvirilor şi de promovare a sănătăţii."
24. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti sunt responsabile pentru aplicarea măsurilor de
respectare a egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în
domeniul sănătăţii, în ceea ce priveşte accesul la serviciile medicale şi
calitatea acestora, precum şi sănătatea la locul de muncă."
25. La articolul 19,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Instituţiile publice de cultură, precum
şi orice alte structuri şi formaţiuni care promovează actul cultural sub orice
formă au obligaţia să aplice măsurile necesare pentru accesul tuturor
persoanelor, fără discriminare bazată pe criteriul de sex, la producţiile
culturale."
26. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Publicitatea
care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană,
aducând atingere imaginii unei persoane în viaţa publică şi/sau particulară,
precum şi a unor grupuri de persoane este interzisă.
(2) Este interzisă utilizarea în publicitate a
situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sunt
prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic.
(3) Firmele de publicitate au obligaţia de a cunoaşte
şi de a respecta aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament
pentru eliminarea stereotipurilor de gen din producţiile publicitare."
27. La articolul 21,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Instituţiile publice, autorităţile
publice, precum şi organizaţiile guvernamentale asigură accesul la informaţiile
din sferele lor de activitate, în limitele legii, solicitanţilor, femei sau
bărbaţi, fără discriminare."
28. La articolul 22,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Instituţiile şi autorităţile publice
centrale şi locale, civile şi militare, unităţile economice şi sociale, precum
şi partidele politice, organizaţiile patronale şi sindicale şi alte entităţi
nonprofit, care îşi desfăşoară activitatea în baza unor statute proprii,
promovează şi susţin participarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la
conducere şi la decizie şi adoptă măsurile necesare pentru asigurarea
participării echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la conducere şi decizie."
29. Articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Pentru realizarea în fapt a egalităţii
de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, instituţiile şi autorităţile
publice centrale şi locale, structurile de dialog social, patronatele şi sindicatele,
partidele politice asigură reprezentarea echitabilă şi echilibrată a femeilor
şi bărbaţilor la toate nivelurile decizionale.
(2) Toate comisiile şi comitetele guvernamentale şi
parlamentare asigură reprezentarea echitabilă şi paritară a femeilor şi
bărbaţilor în componenţa lor.
(3) Partidele politice au
obligaţia să prevadă în statutele şi regulamentele interne acţiuni pozitive în
favoarea sexului subreprezentat la nivel de decizie, precum şi să asigure
reprezentarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor în propunerea candidaţilor
la alegerile locale, generale şi pentru Parlamentul European."
30. La articolul 24,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională pentru
Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), denumită în continuare Agenţia, ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, finanţată de la bugetul
de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti."
31. La articolul 24, după
alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alineatele (3)-(6), cu următorul
cuprins:
„(3) Instituţiile şi autorităţile prevăzute la art. 22
alin. (1):
a) elaborează semestrial planuri de acţiune pentru
aplicarea prevederilor legale privind egalitatea de şanse şi de tratament între
femei şi bărbaţi atât în politicile interne de gestionare a resurselor umane,
cât şi în politicile, programele şi proiectele specifice domeniului de
activitate;
b) raportează anual Agenţiei progresele obţinute.
(4) Instituţiile,
autorităţile şi organizaţiile prevăzute la art. 23 alin. (1) şi (2) raportează
anual Agenţiei stadiul privind reprezentarea femeilor şi bărbaţilor la nivel
decizional, precum şi măsurile propuse şi realizate pentru îmbunătăţirea
situaţiilor care nu respectă principiul reprezentării paritare.
(5) Planurile de acţiune sunt evaluate şi avizate de
Agenţie, care urmăreşte aplicarea lor în practică.
(6) Agenţia va elabora trimestrial analize şi rapoarte
privind participarea femeilor şi bărbaţilor la activitatea
decizională, în administraţia publică, la nivel
central şi local, în sfera economică, socială şi politică."
32. La articolul 26
alineatul (1), literele c) şi d) vor avea următorul cuprins:
,,c) avizează, prin intermediul Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, proiectele de acte normative, iniţiate de
alte autorităţi, în vederea integrării şi respectării principiului egalităţii
de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;
d) elaborează rapoarte, studii, analize şi prognoze
independente privind aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament
între femei şi bărbaţi în toate domeniile de activitate;".
33. La articolul 26
alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:
,,e1) elaborează,
fundamentează şi dezvoltă programe şi proiecte, aprobate potrivit legii, în
domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;".
34. La articolul 26 alineatul (1), literele f) şi g) vor avea următorul cuprins:
,,f) coordonează implementarea sau implementează
programele Uniunii Europene privind egalitatea de şanse şi de tratament între
femei şi bărbaţi;
g) este reprezentată în structurile de coordonare sau
gestionare a fondurilor ori programelor derulate în România de către
instituţiile Uniunii Europene, în vederea respectării principiului egalităţii
de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi la alocarea resurselor;".
35. La articolul 26, alineatul (1), litera i) va avea următorul cuprins:
,,i) primeşte reclamaţii/plângeri privind încălcarea
dispoziţiilor normative referitoare la principiul egalităţii de şanse şi de
tratament între femei şi bărbaţi şi al discriminării după criteriul de sex, de
la persoane fizice, persoane juridice, instituţii publice şi private şi le
transmite instituţiilor competente în vederea soluţionării şi aplicării
sancţiunii;".
36. La articolul 26
alineatul (1), după litera j) se introduc două noi litere, literele j1) şi j2), cu următorul cuprins:
,,j1) colaborează
permanent cu partenerii sociali, inclusiv cu organizaţiile neguvernamentale
implicate în domeniul egalităţii de gen, la elaborarea şi implementarea
politicilor publice, în vederea realizării egalităţii de şanse şi de tratament
între femei şi bărbaţi;
j2) poate contribui
financiar la susţinerea proiectelor în parteneriat cu organizaţiile
neguvernamentale care desfăşoară activităţi în domeniul egalităţii de gen, în
condiţiile legii;".
37. La articolul 26 alineatul (1), litera I) va avea următorul cuprins:
„l) elaborează, tipăreşte şi
difuzează, în ţară şi în străinătate, materiale de informare privind politicile
guvernamentale în domeniu, precum şi materiale publicitare ori publicaţii
periodice din domeniu;".
38. La articolul 26 alineatul (1), după litera I) se introduc două noi litere, literele m) şi n), cu următorul
cuprins:
,,m) asigură comunicarea informaţiilor din sfera
guvernamentală necesare Comisiei Europene în vederea redactării raportului
de implementare a directivelor europene;
n) urmăreşte, împreună cu instituţiile şi autorităţile
publice responsabile, aplicarea şi respectarea prevederilor tratatelor şi
convenţiilor internaţionale la care România este parte, în domeniul drepturilor
omului şi a egalităţii de şanse. Agenţia contribuie la elaborarea rapoartelor
periodice de evaluare a progreselor în aplicarea documentelor juridice
internaţionale."
39. La articolul 26,
alineatul (2) se abrogă.
40. La articolul 27,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Agenţia este
condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului muncii, solidarităţii sociale şi
familiei, în condiţiile legii."
41. La articolul 27,
alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(2) Preşedintele conduce întreaga activitate a
Agenţiei şi reprezintă Agenţia în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu
alte autorităţi ale administraţiei publice, cu organizaţii, precum şi în
raporturile cu persoane fizice şi juridice, române sau străine.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) Preşedintele este ordonator terţiar de
credite."
42. La articolul 27, după
alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) In îndeplinirea atribuţiilor sale, preşedintele
Agenţiei poate consulta experţi/experte în domeniul egalităţii de gen, cu
recunoaştere la nivel naţional şi internaţional."
43. La articolul
28, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Organizarea, funcţionarea, precum şi
alte atribuţii ale Agenţiei, în afara celor prevăzute în mod expres în prezenta
lege, se stabilesc prin statut."
44. La articolul 29, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Agenţia va funcţiona cu un număr maxim
de 156 de posturi de funcţionari publici şi personal contractual inclusiv
preşedintele, din care: 30 de posturi existente la începerea funcţionării
acesteia, 42 de posturi se asigură prin redistribuire din cadrul numărului
maxim de posturi aprobat Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
şi 84 de posturi prin suplimentare ca urmare a prezentei legi."
45. La articolul 29, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Repartizarea
numărului de posturi prevăzut la alin. (1) se stabileşte prin ordin al
preşedintelui Agenţiei."
46. La articolul 29,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Salarizarea personalului Agenţiei
se face în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din
organele de specialitate ale administraţiei publice."
47. La articolul 32,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Se înfiinţează Comisia naţională în
domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi (CONES)
a cărei activitate este coordonată de preşedintele
Agenţiei care este şi preşedintele CONES.
(2) CONES preia, de la data constituirii legale,
atribuţiile Comisiei consultative interministeriale în domeniul egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi (CODES). Atribuţiile CONES, inclusiv cele stipulate de prezenta lege, sunt
prevăzute de regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, elaborat de
către Agenţie şi aprobat de CONES, care va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I."
48. La articolul 32, după
alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu
următorul cuprins:
„(7) In cadrul şedinţelor trimestriale, CONES
analizează rapoartele periodice transmise de comisiile judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi (COJES) şi decide asupra măsurilor
necesare pentru eliminarea deficienţelor în asigurarea egalităţii de şanse
între sexe, constatate în teritoriu, în anumite domenii
de activitate.
(8) Preşedintele Agenţiei prezintă, semestrial,
comisiilor parlamentare pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi
raportul privind activitatea desfăşurată şi utilizarea fondurilor bugetare şi
extrabugetare, precum şi planul anual de măsuri adoptat de fiecare instituţie
membră a CONES pentru promovarea egalităţii de şanse între bărbaţi şi femei în
domeniul sectorial de activitate."
49. La articolul 33, după
alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (2)-(5), cu următorul
cuprins:
„(2) COJES este alcătuită din reprezentanţi ai
serviciilor publice deconcentrate şi ai altor organe de specialitate ale
administraţiei publice locale sau ai autorităţilor administrative locale, ai
organizaţiilor sindicale şi ai asociaţiilor patronale, precum şi din
reprezentanţi ai ONG-urilor, de la nivel local, desemnaţi de acestea.
(3) Atribuţiile COJES şi programul de activitate se
stabilesc de către preşedintele Agenţiei.
(4) COJES-urile colectează date relevante în vederea
elaborării şi publicării, trimestrial, a rapoartelor privind condiţia femeilor
şi bărbaţilor în diferite domenii de activitate.
(5) Rapoartele sunt înaintate de către responsabilul
pentru domeniul egalităţii din cadrul direcţiilor de muncă, solidaritate socială
şi familie judeţene şi a municipiului Bucureşti preşedintelui ANES pentru a fi
dezbătute în şedinţele CONES, precum şi pentru a fi publicate."
50. La articolul 34, partea
introductivă şi literele a) şi c) vor avea următorul cuprins:
„Art. 34. - Agenţia asigură respectarea şi exercită
controlul asupra aplicării prevederilor prezentei legi în domeniul său de
activitate, prin instituţiile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în
coordonarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, care au în
responsabilitate aplicarea de măsuri de promovare a egalităţii de şanse şi de
tratament între femei şi bărbaţi şi de eliminare a discriminării directe şi
indirecte bazate pe criteriul de sex, după cum urmează:
a) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
asigură respectarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între
femei şi bărbaţi în domeniul aplicării măsurilor pentru stimularea ocupării
forţei de muncă, precum şi în domeniul protecţiei sociale a persoanelor
neîncadrate în muncă;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării
măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi
bărbaţi în domeniul său de competenţă;"
51. La articolul 34, după
litera d) se introduc două noi litere, literele e) şi f), cu următorul cuprins:
,,e) Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
asigură aplicarea măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi de tratament
între femei şi bărbaţi în domeniul combaterii violenţei în familie;
f) Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în
Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii „Alexandru Darabont" -
Bucureşti, aflate în coordonarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale,
sunt responsabile cu promovarea şi asigurarea egalităţii de şanse şi de
tratament între femei şi bărbaţi în domeniile lor specifice de activitate şi
pun la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin, necesare elaborării
strategiilor şi politicilor în domeniu."
52. Articolele 35 şi 36 se
abrogă.
53. Articolul 37 va avea
următorul cuprins:
„Art. 37. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin
inspectoratele şcolare teritoriale, asigură includerea în planurile de
învăţământ şi în alte instrumente curriculare, precum şi în activitatea curentă
a unităţilor de învăţământ a măsurilor de respectare a principiului egalităţii
de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi."
54. Articolul 38 va avea
următorul cuprins:
„Art. 38. - Ministerul Sănătăţii Publice, celelalte
ministere şi instituţiile centrale cu reţea sanitară proprie asigură, prin
direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, respectiv
structurile similare ale acestor direcţii, aplicarea măsurilor de respectare a
egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în domeniul sănătăţii,
în ceea ce priveşte accesul la serviciile medicale şi calitatea acestora,
precum şi sănătatea la locul de muncă."
55. Articolul 39 se abrogă.
56. Articolul 40 va avea
următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Institutul Naţional de Statistică
sprijină activitatea şi colaborează cu Agenţia pentru dezvoltarea statisticii
de gen şi pentru implementarea în România a indicatorilor de gen promovaţi de
Comisia Europeană.
(2) Institutul Naţional de Statistică introduce
indicatorul de sex în toate documentele şi lucrările privind viaţa economică,
socială, politică şi culturală şi publică periodic date statistice, segregate
pe sexe, referitoare la condiţia femeilor şi bărbaţilor în societatea
românească."
57. La articolul 42,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Reprezentanţii sindicali desemnaţi primesc de la
persoanele care se consideră discriminate pe baza criteriului de sex
sesizări/reclamaţii, aplică procedurile de soluţionare a acestora şi solicită angajatorului rezolvarea
cererilor angajaţilor, în conformitate cu prevederile art. 43 alin.(1)."
58. Titlul capitolului VI va avea următorul cuprins:
„Soluţionarea sesizărilor şi reclamaţii/or
privind discriminarea bazată pe criteriul de sex"
59. La articolul 43,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Angajaţii au dreptul ca, în cazul în
care se consideră discriminaţi pe baza criteriului de sex, să formuleze sesizări/reclamaţii către
angajator sau împotriva lui, dacă acesta este direct implicat, şi să solicite
sprijinul organizaţiei sindicale sau al reprezentanţilor salariaţilor din
unitate pentru rezolvarea situaţiei la locul de muncă.
(2) In cazul în care această sesizare/reclamaţie nu a
fost rezolvată la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajată care
prezintă elemente de fapt ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminări
directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, pe baza
prevederilor prezentei legi, are dreptul atât să sesizeze instituţia
competentă, cât şi să introducă cerere către instanţa judecătorească competentă
în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa,
respectiv la secţia/completul pentru conflicte de muncă şi drepturi de
asigurări sociale din cadrul tribunalului sau, după caz, instanţa de contencios
administrativ, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii faptei."
60. La articolul 43,
alineatele (3)-(6) se abrogă.
61. La articolul 44,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 44. - (1) Persoana care prezintă elemente de fapt
ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminări directe sau indirecte
bazate pe criteriul de sex, în alte domenii decât cel al muncii, are dreptul să
se adreseze instituţiei competente sau să introducă cerere către instanţa
judecătorească competentă, potrivit dreptului comun, şi să solicite despăgubiri
materiale şi/sau morale, precum şi/sau înlăturarea consecinţelor faptelor
discriminatorii de la persoana care Ie-a săvârşit."
62. La articolul 44, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Cererile
persoanelor care se consideră discriminate pe baza criteriului de sex, adresate
instanţelor judecătoreşti competente, sunt scutite de taxa de timbru."
63. La articolul 44,
alineatul (2) se abrogă.
64. Articolul 46 va avea
următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Instanţa de judecată competentă
potrivit legii va dispune ca persoana vinovată să plătească despăgubiri
persoanei discriminate după criteriul de sex, într-un cuantum ce reflectă în
mod corespunzător prejudiciul pe care aceasta l-a suferit.
(2) Valoarea despăgubirilor va fi stabilită de către
instanţă potrivit legii."
65. La articolul 48,
alineatele (1) şi (3) se abrogă.
66. La articolul 50,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 50. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează cu amendă contravenţională de la 1.500 lei la 15.000 lei
încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (11) -(13), art. 8 alin. (1) şi
(2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi (2), art. 11-14 şi ale art. 15-22."
67. La articolul 50, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Discriminarea
bazată pe două sau mai multe criterii, constatată prin acelaşi proces-verbal,
se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001, cu modificările şi completările ulterioare."
68. La articolul
50, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor
prevăzute de prezenta lege se fac de către:
a) inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor
teritoriale de muncă, în cazul contravenţiilor constând în încălcarea
dispoziţiilor art. 8 alin. (1) şi (2), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (1) şi
(2), precum şi ale art. 11-14;
b) Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării,
în cazul contravenţiilor constând în încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (11) -(13), precum şi
ale art. 15-22."
69. La articolul 50,
alineatele (3) şi (4) se abrogă.
Art. II. - Prevederile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între
femei şi bărbaţi,
republicată, astfel cum sunt modificate prin prezenta lege, se aplică începând
cu data de 1 ianuarie 2007.
Art. III. - Orice
dispoziţii care încalcă principiul egalităţii de şanse şi tratament între femei
şi bărbaţi, cuprinse în contractele individuale sau colective de muncă, în
regulamentele interne ale unităţilor, în statutele profesiilor independente şi
ale organizaţiilor sindicale şi patronale ori ale asociaţiilor nonprofit sau
ale celor cu scop lucrativ sunt şi rămân abrogate.
Art. IV. - Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi
bărbaţi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 14 februarie 2005, cu
modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU