LEGE
Nr. 18 din 13 decembrie 1984
Legea Planului de dezvoltare a agriculturii si industriei alimentare al
Republicii Socialiste Romania pe anul 1985
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 91 din 21 decembrie 1984

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
Art. 1
Se adopta Planul de dezvoltare a agriculturii si industriei alimentare al
Republicii Socialiste Romania pe anul 1985.
Principalii indicatori ai dezvoltarii agriculturii si industriei alimentare
sint:
- in procente, calculate pe baza
preturilor la 31.X.1984 -
___________________________________________________________
Nr. Crestere fata
crt. Indicatorul de anul 1984
___________________________________________________________
1. Productia globala agricola 6,0 - 6,8
2. Productia neta agricola 9,0 - 10,0
3. Productia marfa industriala 6,8
4. Productivitatea muncii calculata
pe baza valorii productiei marfa:
- in agricultura de stat 24,3
- in industrie 13,7
5. Investitii totale din fondurile statului
si ale organizatiilor cooperatiste 11,8
6. Reducerea cheltuielilor la 1.000 lei
productie marfa:
- in intreprinderi agricole de stat 7,5
- in industrie - total 5,0
7. Veniturile reale ale taranimii provenite
din munca in cooperativele agricole
de productie si gospodariile personale,
pe o persoana activa (crestere fata de
anul 1980) 12,2
___________________________________________________________
Art. 2
Suprafata agricola va fi, in anul 1985, de cel putin 15.030 mii ha, din
care arabila in cultura 10.010 mii ha; in cultura dubla vor fi insamintate
2.000 mii ha cu porumb boabe, floarea-soarelui, soia, in si cinepa pentru
fibra, sfecla de zahar, fasole, cartofi, legume si culturi furajere. Suprafata
agricola irigata in cultura va fi de 3.221 mii ha, din care arabila 3.067 mii
ha.
Art. 3
Efectivele de animale vor ajunge, la sfirsitul anului 1985, la urmatoarele
niveluri:
____________________________________________
U.M. 1985
____________________________________________
Bovine mii capete 9.000
din care:
- vaci si bivolite mii capete 2.900
- juninci gestante mii capete 600
Porcine mii capete 15.000
din care:
- scroafe mii capete 1.185
Ovine si caprine mii capete 23.000
Pasari ouatoare mii capete 64.000
____________________________________________
Art. 4
In anul 1985 in agricultura, a doua ramura de baza a economiei nationale,
se prevad a se realiza - in conditii climatice normale - urmatoarele niveluri
de productie, la principalele produse agricole:
_________________________________________________
U. M. 1985
_________________________________________________
Cereale pentru boabe - total mii tone 29.650
din care:
- griu si secara mii tone 9.880
- porumb si sorg mii tone 16.220
- orz si orzoaica mii tone 3.200
Sfecla de zahar mii tone 10.830
Floarea-soarelui si rapita mii tone 1.285
In pentru ulei mii tone 106
Soia mii tone 870
Fasole mii tone 330
In si cinepa pentru fibra mii tone 1.010
Cartofi de toamna mii tone 6.545
Legume de cimp mii tone 7.500
Fructe mii tone 2.800
Struguri mii tone 2.220
Carne in viu mii tone 3.071
Lapte de vaca si bivolita mii hl 60.900
Lina tone 58.630
Oua mil. buc. 7.800
_________________________________________________
Nivelurile prevazute la productia agricola sint minime, urmind ca
Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Uniunea Nationala a
Cooperativelor Agricole de Productie si comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti sa actioneze pentru depasirea
acestora.
Angajamentele asumate de oamenii muncii pentru realizarea si depasirea
productiei agricole, raportate Congresului al XIII-lea al P.C.R., vor fi
cuprinse intr-un program suplimentar, a carui realizare va fi urmarita distinct
in executie, pe judete si unitati, asigurindu-se conditiile corespunzatoare
pentru infaptuirea lor.
Art. 5
Pe baza productiilor prevazute, livrarile la fondul de stat la principalele
produse agricole vor fi urmatoarele:
______________________________________________
U.M. 1985
______________________________________________
Griu - secara mii tone 8.000
Porumb - sorg mii tone 4.400
Orz - orzoaica mii tone 600
Soia mii tone 810
Fasole mii tone 170
Floarea-soarelui si rapita mii tone 1.270
In pentru ulei mii tone 88
Sfecla de zahar mii tone 10.200
In si cinepa pentru fibra mii tone 890
Cartofi de toamna mii tone 2.400
Legume de cimp mii tone 3.750
Fructe mii tone 2.050
Struguri mii tone 1.550
Carne in viu mii tone 2.199
Lapte de vaca si bivolita mii hl 28.000
Lina tone 55.000
Oua mil. buc. 3.505
______________________________________________
Art. 6
In anul 1985, productia principalelor produse industriale va atinge
urmatoarele niveluri:
________________________________________________
U.M. 1985
________________________________________________
Carne taiata - total mii tone 2.212
din care:
- carne din fondul de
stat taiata in abatoare mii tone 1.495
Conserve din carne mii tone 110
Preparate din carne mii tone 385
Peste mii tone 440
Lapte de consum mii hl 7.500
Unt mii tone 53
Brinzeturi mii tone 110
Ulei comestibil mii tone 540
Zahar mii tone 950
Legume si fructe conservate
prin sterilizare-pasteurizare mii tone 456
Vin brut mii hl 9.000
Bere mii hl 13.000
________________________________________________
Art. 7
In scopul realizarii obiectivelor din domeniul agriculturii si industriei
alimentare prevazute in plan si in programele speciale, al aplicarii ferme a
principiului autoconducerii si autoaprovizionarii teritoriale, Consiliul de
Ministri va lua masuri ca Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare,
Uniunea Nationala a Cooperativelor Agricole de Productie, Academia de Stiinte
Agricole si Silvice, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti sa asigure:
a) infaptuirea riguroasa a sarcinilor stabilite pentru anul 1985 din
Programul national pentru asigurarea unor productii agricole sigure si stabile,
prin folosirea la intreaga capacitate a bazei tehnico-materiale alocate;
b) realizarea sarcinii de crestere a suprafetei agricole si arabile, prin
valorificarea unor terenuri neagricole, respectarea stricta a termenelor
aprobate pentru recuperarea si redarea in circuitul agricol a suprafetelor
destinate pentru lucrari de investitii si alte activitati;
c) folosirea completa si intensiva a potentialului productiv al fondului
funciar prin utilizarea in intregime, de fiecare posesor, a suprafetelor
agricole conform destinatiei stabilite prin plan, continuarea lucrarilor de
cadastrare calitativa si de organizare a teritoriului care sa permita
stabilirea potentialului productiv al tuturor terenurilor agricole, crearea de
asolamente specifice fiecarei zone de cultura cu sole stabile, de dimensiuni
optime;
d) introducerea si extinderea in cultura a celor mai productive soiuri si
hibrizi, producerea si folosirea de seminte din categorii biologice superioare,
asigurarea densitatii optime a plantelor potrivit legii, executarea la timp a
lucrarilor de fertilizare si intretinere a culturilor, prevenirea si combaterea
bolilor si daunatorilor, aplicarea udarilor necesare pe intreaga suprafata
amenajata pentru irigat, urmarindu-se folosirea rationala a tuturor mijloacelor
din dotare, reducerea consumului de combustibil, carburanti si energie;
e) cresterea productiei legumicole intr-o structura corespunzatoare
nevoilor de consum din fiecare judet, asigurind aprovizionarea populatiei cu
legume in stare proaspata o perioada cit mai lunga din an; executarea
lucrarilor de intretinere in plantatiile vitipomicole, modernizarea si crearea
de noi plantatii pomicole in sistem intensiv si superintensiv;
f) folosirea integrala a suprafetelor destinate culturilor duble si
succesive pentru cultivarea porumbului, legumelor, florii-soarelui, soiei,
inului si cinepii pentru fibra, a sfeclei de zahar, cartofilor si plantelor
furajere;
g) stabilirea din timp a suprafetelor pentru culturile intensive de mare
productivitate, asigurarea bazei tehnico-materiale si a tuturor conditiilor
pentru realizarea de productii record in conformitate cu programele aprobate
pentru fiecare judet; instruirea periodica a specialistilor, mecanizatorilor si
celorlalti lucratori din agricultura, in vederea insusirii temeinice a
tehnologiilor specifice fiecarei culturi;
h) executarea in timpul optim a lucrarilor de recoltare, transport si
depozitare a productiei agricole, in vederea reducerii la minimum a
pierderilor, asigurarea din timp a spatiilor necesare pentru conservarea si
pastrarea productiei;
i) dezvoltarea substantiala a zootehniei in sectorul socialist al
agriculturii si in gospodariile populatiei prin:
- imbunatatirea reproductiei si ameliorarea raselor, realizarea indicilor
de natalitate planificati si reducerea la minimum a pierderilor;
- cresterea numarului de bovine in microferme pe linga fermele vegetale si
hortiviticole, precum si a porcilor in gospodarii anexe;
- sporirea productiilor medii animaliere si respectarea stricta a greutatii
de livrare a animalelor prevazute in plan;
- sporirea randamentelor la hectar atit la plantele de nutret cultivate,
cit si pe pajistile naturale si padurile pasunabile prin extinderea lucrarilor
ameliorative pe astfel de suprafete; folosirea in mai mare masura a furajelor
grosiere si a produselor secundare si imbunatatirea valorii lor nutritive.
In vederea asigurarii furajelor necesare pentru cresterea animalelor, cu
costuri minime de productie si transport, organele agricole judetene si silvice
vor asigura suprafetele necesare de producere a furajelor in imediata apropiere
a unitatilor zootehnice; de asemenea, detinatorii de pajisti naturale si paduri
pasunabile vor incheia contracte pe perioade mai lungi cu fermele si complexele
zootehnice pentru utilizarea suprafetelor pasunabile. Fermele si complexele
zootehnice raspund de executarea pe suprafetele contractate a tuturor
lucrarilor agrofitoameliorative, de intretinerea si exploatarea rationala a
acestora;
- modernizarea, in continuare, a complexelor si fermelor zootehnice si asigurarea
necesarului de apa pentru zootehnie, prin adoptarea de solutii ieftine;
- stabilirea, impreuna cu Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare,
Consiliul Culturii si Educatiei Socialiste, Ministerul Educatiei si
Invatamintului, Ministerul Silviculturii si Uniunea Centrala a Cooperativelor
de Productie, Achizitii si Desfacere a Marfurilor, a masurilor necesare pentru
indeplinirea si depasirea sarcinilor de plan privind cresterea iepurilor de
casa, apiculturii si pisciculturii; de asemenea, vor actiona pentru dezvoltarea
sericiculturii prin antrenarea in mai mare masura in aceasta activitate a
gospodariilor populatiei, scolilor si unitatilor silvice;
j) perfectionarea organizarii productiei si a muncii in toate unitatile
agricole, aplicarea ferma a acordului global, imbunatatirea continua a normelor
de munca, stabilirea consumului de manopera pe fiecare lucrare, cresterea
raspunderii in munca in vederea respectarii riguroase a tehnologiilor de
productie, executarii la timp si la un nivel calitativ superior a tuturor
lucrarilor agricole, intarirea ordinii si disciplinei;
k) sporirea eficientei activitatii economice in toate consiliile unice
agroindustriale de stat si cooperatiste, in toate unitatile agricole.
Art. 8
Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Uniunea Nationala a
Cooperativelor Agricole de Productie, Departamentul pentru Contractarea,
Achizitionarea si Pastrarea Produselor Agricole, Uniunea Centrala a
Cooperativelor de Productie, Achizitii si Desfacere a Marfurilor si comitetele
si birourile executive ale consiliilor populare vor lua masuri pentru
constituirea integrala a fondului de stat centralizat de produse agricole si a
fondului de consum judetean si aplicarea ferma a principiilor autoconducerii si
autoaprovizionarii teritoriale, in scopul unei bune aprovizionari a populatiei
in tot timpul anului.
Art. 9
Pentru realizarea nivelurilor prevazute in anul 1985 la productia agricola,
baza tehnico-materiala a agriculturii se va dezvolta astfel:
a) agricultura va fi dotata cu 15.400 tractoare agricole, precum si cu
5.000 combine de recoltat cereale, combine de recoltat furaje, masini de
recoltat cartofi, alte masini si utilaje agricole;
b) se vor folosi 36 milioane tone ingrasaminte organice, 2.403 mii tone
ingrasaminte chimice cu azot, fosfor si potasiu si 67 mii tone pesticide, in
substanta activa; se va extinde folosirea ingrasamintelor in stare lichida;
c) se vor amenaja pentru irigatii 400 mii ha, astfel incit la finele anului
suprafata amenajata pentru irigatii sa ajunga la 3.700 mii ha, conform
programului aprobat;
d) se vor executa lucrari de desecari pe o suprafata de 275 mii ha, lucrari
de combatere a eroziunii solului pe 146,6 mii ha, lucrari agropedoameliorative
de amendare pe 272,6 mii ha, de scarificare pe 193 mii ha si afinare adinca pe
1.825,2 mii ha, vor fi insamintate cu plante furajere 1.000 mii ha pajisti
naturale.
Art. 10
Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Uniunea Centrala a
Cooperativelor de Productie, Achizitii si Desfacere a Marfurilor, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
directiile judetene pentru agricultura si industria alimentara si comisiile
producatorilor agricoli vor sprijini gospodariile individuale cu seminte,
material saditor, reproducatori de valoare, furaje, asistenta si indrumare
tehnica, in vederea obtinerii unor productii agricole vegetale si animale cit
mai mari, in conformitate cu Programul unic aprobat.
Art. 11
Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Uniunea Centrala a
Cooperativelor de Productie, Achizitii si Desfacere a Marfurilor, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor
lua masuri pentru folosirea completa si valorificarea superioara a materiilor
prime agricole in industria alimentara si utilizarea integrala a capacitatilor
de productie existente. Se vor diversifica in mai mare masura produsele
alimentare si se va imbunatati calitatea acestora prin asimilarea de sortimente
noi cu calitati superioare care sa raspunda in cit mai bune conditii gusturilor
populatiei si cerintelor unei alimentatii rationale. Se va extinde utilizarea
derivatelor proteice de origine vegetala si valorificarea la maximum a unor
resurse interne cum sint fructele de padure si plantele din flora indigena. Vor
fi reproiectate tehnologiile, rationalizate fluxurile tehnologice si
imbunatatite retetele de fabricatie a produselor in vederea pastrarii in mai
mare masura a caracteristicilor nutritive ale acestora, reducerii pierderilor,
sporirii gradului de mecanizare a lucrarilor de manipulare si transport. Se va
extinde pescuitul oceanic in zone cu mai mare productivitate si cu specii de
peste mai valoroase.
Art. 12
Volumul investitiilor pentru agricultura si industria alimentara va fi, in
anul 1985, de 51,8 miliarde lei, destinat in principal pentru terminarea
obiectivelor incepute in anii anteriori, pentru realizarea obiectivelor
prevazute pentru 1985 in Programul national pentru asigurarea unor recolte
sigure si stabile, precum si in cel de mecanizare a agriculturii, in vederea
realizarii lucrarilor agricole in perioade mai scurte.
In scopul realizarii investitiilor planificate, vor fi luate masuri pentru:
a) asigurarea studiilor si documentatiilor tehnico-economice pentru
obiectivele noi;
b) realizarea lucrarilor de investitii pe baza de tehnologii si proiecte
tipizate, reducerea continua a consumurilor de metal, ciment si alte materiale
energo-intensive, folosirea pe scara larga a materialelor locale si utilizarea
celor recuperabile;
c) punerea in functiune la termenele planificate a obiectivelor de
investitii din agricultura si industria alimentara, prin desfasurarea ritmica
si sustinuta a activitatii pe santiere, asigurarea livrarii utilajelor in
concordanta cu termenele de executie planificate, respectarea perioadelor de
probe mecanice si tehnologice, pregatirea din timp a fortei de munca necesare
exploatarii in bune conditii a noilor capacitati.
Art. 13
Consiliu] de Ministri va lua masuri ca Ministerul Agriculturii si
Industriei Alimentare, Academia de Stiinte Agricole si Silvice, institutele si
unitatile de cercetare stiintifica sa-si orienteze, cu precadere, activitatea
de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si introducere a progresului
tehnic in urmatoarele directii:
a) elaborarea de noi tehnologii pentru ameliorarea solurilor slab
productive, exploatarea cu eficienta sporita a terenurilor amenajate pentru
irigatii, utilizarea rationala a ingrasamintelor si pesticidelor, zonarea
corespunzatoare a soiurilor si hibrizilor, organizarea de asolamente si rotatii
judicioase ale culturilor;
b) crearea de noi soiuri si hibrizi de seminte si material saditor cu
caracteristici superioare, cu potential productiv ridicat, rezistente la
temperaturi scazute, la seceta si la alte conditii nefavorabile de mediu, la
boli si daunatori;
c) ameliorarea si crearea de noi rase de animale cu potential productiv mai
ridicat, elaborarea de noi tehnologii, urmarindu-se valorificarea superioara a
bazei furajere, inclusiv utilizarea de noi resurse, reducerea consumului
specific de furaje, sporirea accentuata a productiei pe pasunile si finetele
naturale, stabilirea de metode mai eficiente de profilaxie, diagnostic si
tratament al bolilor;
d) valorificarea integrala a materiilor prime agricole, realizarea de
produse si preparate cu continut nutritiv care sa asigure o alimentatie
rationala, corespunzatoare normelor fundamentate stiintific;
e) utilizarea de noi resurse de materii prime agricole si de biosinteza,
realizarea de produse bogate in proteine, vitamine, saruri minerale, in
concordanta cu cerintele diferentiate ale populatiei, producerea de conserve si
preparate alimentare care sa pastreze in cit mai mare masura calitatile
naturale ale produselor din care au fost realizate;
f) cresterea randamentelor de extractie a zaharului din sfecla, a uleiului
din floarea-soarelui si soia, precum si la prelucrarea altor materii prime
agricole.
Art. 14
In vederea cresterii eficientei activitatii de comert exterior se va
actiona pentru realizarea fondului de marfa prevazut la export prin
specializarea de capacitati si intreprinderi care sa asigure in exclusivitate
sau in cea mai mare parte marfuri in structura sortimentala si de calitatea
solicitata de beneficiarii externi, precum si sporirea continua a aportului
valutar al produselor; folosirea cu maximum de eficienta a fondurilor valutare
alocate prin plan pentru import, actionindu-se pentru utilizarea cu prioritate
a materiilor prime, materialelor, combustibililor, masinilor si utilajelor din
resurse interne, precum si pentru reducerea cheltuielilor valutare privind
transportul marfurilor; realizarea si extinderea actiunilor de cooperare
economica cu alte tari.
Art. 15
Pentru asigurarea aprovizionarii populatiei din fiecare localitate si
unitate administrativ-teritoriala cu cereale, cartofi, legume, fructe, carne,
lapte, oua si alte produse ce se pot obtine, in mod economic, in conditiile
pedoclimatice specifice, comitetele si birourile executive ale consiliilor
populare vor urmari realizarea programelor de crestere a productiei vegetale si
animale in fiecare unitate agricola socialista, cit si la gospodariile
populatiei, stabilind masuri pentru folosirea deplina a potentialului productiv
al intregii suprafete agricole, utilizarea cu maxima eficienta a mijloacelor de
mecanizare, a irigatiilor si celorlalte lucrari de imbunatatiri funciare,
precum si a fortei de munca.
Art. 16
In anul 1985 se va pune un accent deosebit pe cresterea mai accentuata a
productivitatii muncii si reducerea costurilor de productie, pe sporirea
eficientei economice in toate sectoarele de productie din agricultura si
industria alimentara, pe aplicarea ferma a prevederilor noului mecanism
economico-financiar, intarirea autoconducerii muncitoresti si autogestiunii
economico-financiare, pe utilizarea cu maximum de randament a tuturor
resurselor.
Art. 17
Volumul veniturilor reale ale taranimii, provenite din munca in
cooperativele agricole de productie si din gospodariile personale, calculat pe
o persoana activa, va creste in anul 1985 cu 12,2% fata de 1980, in concordanta
cu sporirea productiei agricole si a livrarilor la fondul de stat.
Art. 18
Indicatorii Planului de dezvoltare a agriculturii si industriei alimentare
al Republicii Socialiste Romania pe anul 1985 vor fi desfasurati pe titulari de
plan prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 19
Consiliul de Ministri, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, departamentele,
directiile generale economice, centralele si intreprinderile, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti
raspund de indeplinirea integrala a prevederilor Planului de dezvoltare a
agriculturii si industriei alimentare al Republicii Socialiste Romania pe anul
1985. In acest scop, vor lua masuri pentru realizarea in cele mai bune conditii
a sarcinilor de plan si cresterea eficientei economice in toate domeniile de
activitate din agricultura si industria alimentara.
Aceasta lege a fost adoptata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 13
decembrie 1984.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
NICOLAE GIOSAN