Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 113 din  9 noiembrie 1992

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Finlanda privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Helsinki la 26 martie 1992

ACT EMIS DE:                PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 302 din 25 noiembrie 1992


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Finlanda privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Helsinki la 26 martie 1992.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 septembrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                      PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                                MARTIAN DAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 octombrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                           PRESEDINTELE SENATUI
                      academician ALEXANDRU BIRLADEANU

                                  ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Finlanda pentru promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Finlanda, denumite in continuare parti contractante,
    in dorinta de a intensifica cooperarea economica in beneficiul reciproc al ambelor tari,
    intentionind sa creeze conditii favorabile pentru investitiile investitorilor fiecarei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante si,
    recunoscind nevoia de a proteja investitiile investitorilor ambelor parti contractante si de a stimula fluxul de capital si al initiativei in afaceri cu privire la prosperitatea economica a ambelor parti contractante,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    1. In sensul acestui acord:
    a) termenul investitie inseamna orice fel de active, investite de catre un investitor al unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante, legate de activitatile economice si desemneaza in special dar nu exclusiv:
    (i) drepturi de proprietate mobila sau imobila si orice alte drepturi cum ar fi: ipoteci, privilegii sau garantii;
    (ii) actiuni, obligatiuni, parti sociale si alte forme de interese in societati sau interese in proprietatea unor astfel de societati;
    (iii) beneficii reinvestite;
    (iv) drepturi de creanta sau alte drepturi referitoare la prestari avind o valoare economica sau financiara;
    (v) drepturi de proprietate industriala si intelectuala cum sint: drepturi de autor, marci de comert, nume comerciale, brevete, procedee tehnice, know-how, goodwill, precum si alte drepturi similare;
    (vi) concesiuni de afaceri conferite prin lege sau in virtutea unui contract, inclusiv concesiunile de cercetare, cultivare, extractie sau exploatare de resurse naturale;
    b) termenul venituri desemneaza sumele produse de o investitie si include, in special, dar nu exclusiv, beneficii, dividende, dobinzi, sporuri de capital, redevente, prime de conducere si drepturi de asistenta tehnica sau alte onorarii;
    c) termenul investitor desemneaza:
    (i) orice persoana fizica care este cetatean al oricarei parti contractante, in conformitate cu legile sale;
    (ii) orice persoana juridica care isi are sediul pe teritoriul oricarei parti contractante;
    d) termenul teritoriu va desemna, cu privire la Romania si Finlanda, teritoriul care reprezinta Romania si Republica Finlanda.
    2. Daca exista perspectiva unei investitii pe teritoriul unei parti contractante, care ar urma sa fie efectuata de o societate ce nu este acoperita de definitia din paragraful 1 c) (ii) al acestui articol, dar in care investitorii celeilalte parti contractante au interes predominant, prima parte contractanta, printr-un acord reciproc intre cele doua parti contractante, va considera societatea ca una care se bucura de protectia acestui acord, in ceea ce priveste investitia respectiva.
    Art. 2
    Aplicabilitatea acestui acord
    1. Acest acord se va aplica numai investitiilor efectuate in conformitate cu legile, reglementarile si procedurile tarii gazda.
    2. Potrivit dispozitiilor paragrafului 1 al acestui articol, acest acord se va aplica tuturor investitiilor efectuate pe teritoriul unei parti contractante, de catre investitorii celeilalte parti contractante anterior sau ulterior intrarii in vigoare a acestui acord. Cu toate acestea, acordul nu se va aplica vreunui diferend care a aparut anterior intrarii in vigoare a acestui acord.
    Art. 3
    Protejarea investitiilor
    Fiecare parte contractanta, potrivit legilor si reglementarilor sale si in conformitate cu dreptul international, va asigura pe toata perioada un tratament just si echitabil pentru investitiile investitorilor celeilalte parti contractante.
    Art. 4
    Tratamentul natiunii celei mai favorizate
    1. Fiecare parte contractanta va acorda investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante deplina siguranta si protectie, care in nici un caz nu va fi mai mica decit cea acordata investitiilor investitorilor unui stat tert. Fiecare parte contractanta va respecta orice obligatie pe care si-a asumat-o referitor la investitii.
    2. Daca prevederile legale ale oricarei parti contractante sau obligatiile in baza dreptului international existente in prezent sau stabilite pe parcurs intre partile contractante, suplimentar fata de acest acord, contin o reglementare fie generala sau specifica, care indreptateste investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decit cel prevazut de acest acord, aceasta reglementare, in masura in care este mai favorabila, va prevala asupra prezentului acord.
    3. Prevederile acestui acord referitoare la acordarea unui tratament nu mai putin favorabil decit cel acordat investitorilor oricarui stat tert nu vor fi astfel interpretate in sensul de a obliga o parte contractanta sa extinda asupra investitorilor celeilalte, beneficiul oricarui tratament, preferinta sau privilegiul rezultind din:
    a) orice uniune vamala existenta sau viitoare, uniune economica sau acord cu privire la formarea unei zone de liber schimb sau alte forme de cooperare regionala la care oricare parte contractanta este sau poate deveni parte; sau
    b) orice acord international sau aranjament cu referire integrala sau principala la impozitare sau orice legislatie interna referitoare la impozitare.
    Art. 5
    Exproprierea si despagubirea
    1. Nici o parte contractanta nu va lua nici un fel de masuri de expropriere, nationalizare sau orice alte masuri cu efect echivalent nationalizarii sau exproprierii, impotriva investitiei unui investitor al celeilalte parti contractante cu exceptia urmatoarelor cazuri:
    a) masurile sint luate in interes public si in temeiul unei proceduri legale corespunzatoare;
    b) masurile nu sint discriminatorii;
    c) masurile sint insotite de dispozitii referitoare la plata unei despagubiri prompte, adecvate si efective. Aceasta despagubire se va ridica la valoarea de piata a investitiilor afectate, imediat inainte ca masurile la care s-a facut referire mai sus in acest paragraf sa fie luate sau sa fie publicate si va fi liber transferabila in valuta convertibila de la partea contractanta la cursul oficial de schimb in vigoare la data la care s-a facut evaluarea. Transferul se va efectua fara intirziere nejustificata intr-o perioada care sa fie in mod obisnuit necesara pentru completarea formalitatilor de transfer si in nici un caz sa nu depaseasca 6 luni. Despagubirea va fi purtatoare de dobinda pina la data platii la un curs bazat pe London Interbank Offered Rate (Libor) pentru valuta respectiva si perioada corespunzatoare.
    2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica, de asemenea, si veniturilor dintr-o investitie in cazul lichidarii, la sumele obtinute din lichidare.
    Art. 6
    Despagubire pentru pierderi
    Investitorilor oricarei parti contractante ale caror investitii sufera pierderi pe teritoriul celeilalte parti contractante datorate unui razboi sau altui conflict armat, starii de necesitate, revolutiei sau revoltei, li se va acorda de catre cealalta parte contractanta un tratament nu mai putin favorabil decit cel pe care acea parte il acorda investitorilor oricarui stat tert in ceea ce priveste restituirea, compensarea, despagubirea sau alta recompensa privind valoarea. Astfel de plati vor fi liber transferabile intre cele doua parti contractante.
    Art. 7
    Repatrierea valorii investitiei si a veniturilor
    1. Fiecare parte contractanta va permite, in conformitate cu legile si reglementarile sale, fara restrictii ori intirziere nejustificata, dar in orice caz intr-o perioada ce nu va depasi 6 luni, transferul in orice valuta convertibila al:
    a) profiturilor nete, dividendelor, redeventelor, a onorariilor pentru asistenta tehnica si de alt gen, a dobinzilor si altor venituri rezultind din orice investitii a investitorilor celeilalte parti contractante;
    b) veniturilor rezultate din lichidarea totala sau partiala sau din vinzarea oricarui obiect al investitiei facute de catre investitorii celeilalte parti contractante;
    c) fondurilor pentru plata imprumuturilor investitorilor unei parti contractante de la investitorii celeilalte parti contractante pe care ambele parti contractante le-au recunoscut ca investitii; iar
    d) cu privire la cetatenii partii contractante, care sint angajati in legatura cu implementarea unei investitii in teritoriul sau, al cistigurilor acestor cetateni.
    2. Partile contractante vor permite, de asemenea, transferul liber de pe teritoriile lor a proprietatilor mobiliare care constituie parte a unei investitii de catre un investitor al celeilalte parti contractante.
    3. Partile contractante inteleg sa acorde transferurilor la care se face referire in paragrafele 1 si 2 ale acestui articol un tratament la fel de favorabil ca cel acordat transferurilor care provin din investitiile facute de investitorii oricarei tari terte.
    Art. 8
    Diferende dintre o parte contractanta si un investitor
    1. Orice diferend legal dintre un investitor al unei parti contractante si cealalta parte contractanta privind o investitie a celei dintii pe teritoriul celei din urma, care nu a fost rezolvata in mod amical intr-o perioada de 3 luni de la notificarea scrisa a reclamatiei, poate, la cererea oricarei parti in disputa, sa fie supusa spre reglementare Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor privind Investitiile (denumit in continuare centrul) avindu-se in vedere aplicarea prevederilor Conventiei privind reglementarea diferendelor referitoare la investitii dintre state si cetatenii altor state, deschisa pentru semnare la Washington D.C. la 18 martie 1965.
    2. Fara a intra in contradictie cu prevederile paragrafului 1 al acestui articol referitor la prezentarea diferendului la arbitraj, investitorul va avea dreptul sa aleaga procedura de conciliere sau tribunalul teritorial al partii contractante, inainte ca diferendul sa fie supus arbitrajului in conformitate cu paragraful 1 de mai sus.
    3. Hotaririle arbitrale vor fi recunoscute si aplicate de partile contractante in conformitate cu Conventia din 1958 de la New York privind recunoasterea si aplicarea hotaririlor arbitrajului extern.
    Art. 9
    Diferende dintre partile contractante
    1. Diferendele dintre partile contractante privind interpretarea sau aplicarea acestui acord vor fi reglementate, pe cit posibil, pe canale diplomatice.
    2. Daca un diferend intre partile contractante nu poate fi astfel solutionat intr-un interval de 6 luni, acesta poate fi prezentat, la cererea oricarei parti contractante, unui tribunal arbitral.
    3. Un astfel de tribunal arbitral va fi constituit pentru fiecare caz in parte in urmatorul mod: in termen de 2 luni de la primirea cererii pentru arbitraj, fiecare parte contractanta va desemna un membru al tribunalului. Acesti doi membri vor selecta apoi un cetatean al unui stat tert care, cu aprobarea celor doua parti contractante, va fi desemnat presedinte al tribunalului. Presedintele va fi desemnat in termen de 2 luni de la data numirii celorlalti doi membri.
    4. Daca in decursul perioadelor specificate in paragraful 3 al acestui articol nu au fost efectuate numirile necesare, oricare parte contractanta poate, in absenta oricarui alt acord, sa invite pe presedintele Curtii Internationale de Justitie sa faca numirile necesare. Daca presedintele este cetatean al uneia dintre partile contractante sau este in alt mod impiedicat de la exercitarea functiei mentionate, vicepresedintele va fi invitat sa faca numirile necesare. Daca vicepresedintele este cetatean al uneia dintre partile contractante sau daca este, de asemenea, impiedicat sa exercite functia mentionata, membrul Curtii Internationale de Justitie, care urmeaza imediat in grad si nu este cetatean al uneia dintre partile contractante si care nu este in alt mod impiedicat de la exercitarea functiei mentionate, va fi invitat sa faca numirile necesare.
    5. Tribunalul arbitral va adopta hotarirea sa cu majoritate de voturi. O astfel de hotarire va fi obligatorie pentru ambele parti contractante. Cheltuielile privind presedintele si membrii tribunalului vor fi suportate in parti egale de catre partile contractante. Cu toate acestea, tribunalul poate sa indice, in decizia sa, ca o parte mai mare a costurilor sa fie suportate de una dintre cele doua parti contractante, iar aceasta sentinta va fi obligatorie pentru ambele parti contractante. Tribunalul isi va stabili propria procedura.
    Art. 10
    Subrogarea
    Daca o parte contractanta sau institutia desemnata de aceasta efectueaza o plata oricaruia dintre investitorii sai, in virtutea unei garantii pe care a acordat-o in legatura cu o investitie, cealalta parte contractanta va recunoaste, fara insa a aduce un prejudiciu drepturilor primei parti contractante conform art. 9, transferul oricarui drept ori titlu al unui astfel de investitor catre acea parte contractanta si subrogarea acelei parti contractante sau institutiei sale desemnate in orice drept sau titlu.
    Art. 11
    Intrarea in vigoare. Durata si expirare
    1. Acest acord va intra in vigoare in 30 de zile dupa data la care partile contractante si-au notificat una alteia ca cerintele legale pentru intrarea in vigoare a acestui acord au fost indeplinite.
    2. Acordul va ramine in vigoare pentru o perioada de 15 ani. Dupa aceea va continua sa fie in vigoare pina la expirarea a 12 luni de la data la care oricare parte contractanta va da celeilalte o notificare scrisa de expirare.
    3. Pentru investitiile facute pina la data la care expirarea acordului devine efectiva, prevederile art. 1 - 10 vor continua sa aiba efect pentru perioada urmatoare de 15 ani, dupa data expirarii, si fara a prejudicia aplicarea in continuare a prevederilor legislatiei generale internationale.
    Semnat la Helsinki la 26 martie 1992, in doua exemplare originale in limbile finlandeza, romana si engleza, toate exemplarele fiind egal autentice. In caz de disputa, originalul in limba engleza va prevala.

                       Pentru Guvernul
                       Romaniei,
                       Adrian Nastase,
                       ministrul afacerilor externe

                       Pentru Guvernul
                       Republicii Finlanda,
                       Paavo Vayrynen,
                       ministrul afacerilor externe



SmartCity5

COMENTARII la Legea 113/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 113 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 113/1992
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu