INSTRUCTIUNI din 26 martie 2004
cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii
substantiale de piata
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 1 aprilie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni:
Introducere
Piata relevanta reprezinta piata pe care se desfasoara concurenta si este
utilizata pentru identificarea produselor si a agentilor economici ce se afla
in concurenta directa in afaceri. Piata relevanta este deci piata pe care se
desfasoara concurenta.
Aplicarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996, denumita in
continuare lege, nu ar fi posibila fara referire la piata pe care se desfasoara
concurenta, fiind necesara definirea pietelor relevante in diversele cazuri
care intra sub incidenta acestei legi.
1. Principii generale ale definirii pietei relevante
O piata relevanta cuprinde un produs sau un grup de produse si aria
geografica pe care acestea se produc si/sau se comercializeaza. Piata relevanta
are deci doua componente: piata produsului si piata geografica.
a) Piata relevanta a produsului cuprinde toate produsele care sunt
considerate de cumparatori ca interschimbabile sau substituibile, datorita
caracteristicilor, pretului si utilizarii acestora. Aceste produse trebuie sa
fie suficient de asemanatoare, astfel incat consumatorii sau beneficiarii sa le
ia in considerare atunci cand iau deciziile de cumparare.
Identificarea pietei relevante a produsului presupune efectuarea unei
analize care sa stabileasca produsele care fac parte din piata respectiva,
luand in considerare factori determinanti, cum ar fi substituibilitatea,
preturile, elasticitatea cererii pentru produs in functie de preturile altor
produse etc.
Doua produse nu trebuie sa fie identice din punct de vedere al
caracteristicilor fizice si functionale, al calitatii sau pretului, pentru a fi
considerate ca substituibile sau interschimbabile din punctul de vedere al
cumparatorilor. Determinant este faptul ca produsele sa aiba un grad suficient
de substituibilitate in a satisface necesitatile si dorintele cumparatorilor,
in asa fel incat fiecare dintre aceste produse sa constituie o alternativa
economica reala pentru celelalte produse, consumatorul avand posibilitatea de a
alege atunci cand ia decizii de cumparare. Acestui set de produse considerate
substituibile de catre cumparatori si care formeaza piata produsului din
punctul de vedere al cererii, i se adauga produsele care in mod curent nu sunt
substituibile din punctul de vedere al cererii, ci din punctul de vedere al
ofertei. Este cazul produselor pe care unii producatori pot sa le realizeze
usor si acceptabil din punct de vedere economic, prin marirea capacitatilor lor
de productie sau prin reconvertirea unor capacitati de productie, aceste
produse putand deveni, intr-o perioada de timp rezonabila, inlocuitoare pentru
produsele incluse deja in piata relevanta a produsului.
Aceste principii se aplica si pentru definirea pietei relevante in cazul
serviciilor; din motive de simplificare a terminologiei, in prezentele
instructiuni este folosita notiunea de piata relevanta a produsului.
b) Piata geografica relevanta cuprinde zona in care sunt localizati agentii
economici implicati in livrarea produselor incluse in piata produsului, zona in
care conditiile de concurenta sunt suficient de omogene si care poate fi
diferentiata in arii geografice vecine datorita, in special, unor conditii de
concurenta substantial diferite. In mod similar, notiunea de piata geografica
se refera si la servicii.
Factorii care trebuie luati in considerare la definirea pietei geografice
relevante includ tipul si caracteristicile produselor implicate, existenta unor
bariere la intrare, preferintele consumatorilor, diferentele dintre cotele de
piata ale agentilor economici in zone geografice invecinate, diferentele
substantiale dintre preturile produselor la furnizori, precum si ponderea
cheltuielilor de transport in costurile totale.
In functie de factorii luati in considerare se defineste aria geografica in
care sunt localizati producatorii concurenti. Aceasta poate include si
producatorii necunoscuti de cumparatori, dar care pot, usor si acceptabil din
punct de vedere economic, sa-si aduca produsele din alte zone.
Pentru a fi considerate pe aceeasi piata geografica relevanta, nu este
necesar ca produsele sa fie fabricate in aceeasi localitate sau in localitati
apropiate. Important este ca toate aceste produse sa fie accesibile acelorasi
cumparatori, astfel incat fiecare dintre ele sa fie o alternativa economica
reala pentru celelalte.
Pentru unele produse sau servicii, piata geografica relevanta poate fi o
parte intr-o localitate, o localitate, un judet, o regiune sau o zona din
Romania, pentru altele, intreaga tara.
Progresele in domeniul transporturilor si comunicatiilor si tendintele de
eliminare a barierelor si de liberalizare a comertului international pot
modifica, in timp, limitele pietelor geografice relevante, depasind granitele
unei tari.
2. Definirea pietei relevante in cazurile de practici anticoncurentiale,
reglementate de art. 5 si 6 din lege
Principiile mentionate la pct. 1 vor fi avute in vedere de agentii
economici la definirea pietei relevante in cererile pentru dispensa in vederea
exceptarii individuale de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din
lege, conform regulamentelor emise de Consiliul Concurentei. Aceleasi principii
vor fi folosite de Consiliul Concurentei in investigatiile intreprinse in
cazurile de practici anticoncurentiale, respectiv de abuz de pozitie dominanta,
pentru a determina care produse sunt afectate si care agenti economici concurenti
(clienti si/sau furnizori) pot fi afectati.
Pentru fiecare produs supus investigatiei se vor determina produsele care
constituie inlocuitori sau substituienti, precum si producatorii acestora
suficient de apropiati geografic, care sunt luati in considerare de catre
cumparatori, atunci cand acestia iau deciziile de cumparare. Aceasta
determinare a produsului supus investigatiei se face atat la preturile curente,
cat si la preturile mai mici, care se estimeaza a fi aplicate, daca practicile
suspectate ca anticoncurentiale nu ar exista.
Consiliul Concurentei va investiga daca substituientii disponibili la
preturi curente exista numai ca rezultat al cresterilor de pret sau al altor
practici anticoncurentiale suspectate.
3. Definirea pietei relevante in cazurile de concentrare economica
Primul pas intreprins in analiza concentrarilor economice este definirea
pietei produsului si a pietei geografice afectate de concentrarea economica
notificata.
Piata produsului si piata geografica vor reprezenta contextul in care este
evaluata puterea de piata a noii entitati economice rezultate din concentrare.
In scopul definirii pietei relevante, in cazurile de concentrare economica,
se va avea in vedere impactul operatiunii de concentrare propuse asupra
concurentei, in dinamica acesteia, deci asupra pietei relevante in noua sa
structura, care va rezulta dupa implementarea concentrarii.
Este considerata afectata de concentrarea economica piata relevanta, in
cadrul careia:
a) doua sau mai multe parti implicate in operatiunea de concentrare
economica actioneaza pe aceeasi piata a produsului si, ca urmare a
concentrarii, cota lor de piata depaseste 15% (relatii pe orizontala).
b) una sau mai multe parti implicate actioneaza pe o piata a produsului
situata in amontele sau in avalul oricarei alte piete pe care sunt prezente
alte parti implicate si, in plus, cota lor de piata individuala sau combinata,
este de cel putin 25%, indiferent daca exista sau nu o relatie de genul
furnizor-client intre partile participante la concentrare (relatii pe
verticala).
In scopul definirii pietei relevante asupra careia urmeaza sa produca
efecte concentrarea economica propusa, se va porni de la identificarea
produselor fabricate si/sau comercializate de agentii economici implicati in
concentrarea economica. In continuare, se va determina care sunt produsele (si
producatorii acestora) care sunt suficient de apropiate pentru a fi
substituibile sau inlocuitorii pentru produsele fabricate si/sau comercializate
de agentii economici implicati in concentrare, definindu-se astfel piata
produsului sau, daca este cazul, pietele relevante ale produsului.
Piata geografica este formata din producatorii produselor incluse in piata
relevanta a produsului, situati in aceleasi locuri pe care grupul de
consumatori ai produselor respective le iau in considerare atunci cand iau
deciziile de cumparare.
O atentie deosebita se va acorda concentrarilor economice in care agentii
economici implicati produc si/sau vand produse care se includ in aceeasi piata
a produsului, o astfel de concentrare avand efecte directe si semnificative
asupra pietei geografice afectate de concentrarea economica in cauza, daca
agentii economici implicati in concentrare vand in mod curent produse pentru un
grup semnificativ de cumparatori situati intr-o anumita arie geografica.
4. Dispozitii finale
La data intrarii in vigoare a prezentelor Instructiuni, se abroga
Instructiunile cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii
partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 57
bis din 4 aprilie 1997.