E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 912 din 25 august 2010

pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spatiul aerian national, precum si a conditiilor în care decolarea si aterizarea aeronavelor civile se pot efectua si de pe/pe alte terenuri sau suprafete de apa decât aerodromurile certificate

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 633 din 8 septembrie 2010



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte procedura de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi condiţiile în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate.

(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice care efectuează operaţiuni aeriene cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional, indiferent de cetăţenia, respectiv naţionalitatea acestor persoane şi indiferent de categoriile de aeronave utilizate şi de statul de înmatriculare/identificare al acestora.

Art. 2. - (1) In sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) operator al aeronavei- persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă ori de stat; în cazul operaţiunilor aeriene civile operator al aeronavei este considerat persoana al cărei certificat, autorizaţie şi/sau licenţă stau/stă la baza efectuării operaţiunii respective sau în cazul în care, conform reglementărilor aplicabile, un astfel de document nu este necesar, pilotul comandant al aeronavei;

b) zone dens populate - zonele cu ansambluri de clădiri situate în localităţi urbane sau rurale, precum şi orice terenuri pe care se adună un număr mare de persoane în scop recreaţional ori pentru participarea la diverse manifestaţii în aer liber;

c) forţă majoră - eveniment imprevizibil şi inevitabil care generează imposibilitatea temporară sau definitivă de executare a unui zbor în condiţii de siguranţă;

d) spaţiu aerian de clasa G - zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de trafic aerian;

e) zbor VFR - un zbor efectuat în conformitate cu regulile zborului la vedere;

f) spaţiu aerian segregat - un volum de spaţiu aerian definit care în mod normal se află sub responsabilitatea unei autorităţi de aviaţie, care este temporar segregat prin acord comun, pentru folosire exclusivă pentru altă autoritate de aviaţie şi prin care, pe perioada respectivă, alt trafic nu este autorizat să tranziteze;

g) spaţiu aerian restricţionat- un volum de spaţiu aerian definit în interiorul căruia pot fi executate activităţi periculoase pentru zbor în intervale de timp specificate - zonă periculoasă; sau spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul căreia zborul aeronavelor este restricţionat în conformitate cu nişte condiţii specificate - zonă restricţionată; sau spaţiul aerian situat deasupra suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul căreia zborul aeronavelor este interzis - zonă interzisă;

h) regiune de informare a zborurilor- FIR Bucureşti - zonă de spaţiu aerian de dimensiuni definite în care România are obligaţia furnizării serviciilor de informare a zborurilor şi de alarmare.

(2) Termenii aeronavă de stat, spaţiu aerian naţional, spaţiu aerian rezervat şi operaţiuni aeriene civile au înţelesul din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 3. - (1) Zborul unei aeronave civile în spaţiul aerian naţional, cu excepţia zborului VFR executat în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasa G, precum şi zborul unei aeronave civile care traversează graniţa regiunii de informare a zborurilor - FIR Bucureşti se consideră autorizate dacă pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor, în conformitate cu reglementările aeronautice în vigoare, iar aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.

(2) Zborul VFR al unei aeronave civile, executat în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasa G, se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor, iar pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor în conformitate cu reglementările aeronautice în vigoare sau, la alegerea operatorului, a făcut o informare de trafic VFR la Ministerul Apărării Naţionale, în conformitate cu procedura prevăzută în anexa nr. 1.

(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu exonerează operatorul aeronavei de obligaţia deţinerii, după caz, a autorizaţiilor, certificatelor şi/sau licenţelor prevăzute de reglementările referitoare la desfăşurarea tipului respectiv de operaţiune aeriană civilă în spaţiul aerian naţional. Extrase din actele normative în vigoare referitoare la documentele sus-menţionate, corespunzătoare tuturor categoriilor de aeronave civile, respectiv fiecărui tip de operaţiune aeriană, se publică prin grija Autorităţii Aeronautice Civile Române pe pagina de web proprie şi în Publicaţia de Informare Aeronautică a României (AIP - România).

(4) Orice aeronavă civilă care efectuează un zbor într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este obligatorie trebuie să aibă posibilitatea de a efectua comunicaţii radio bilaterale şi trebuie să fie echipată cu transponder care va funcţiona pe tot parcursul zborului respectiv, indiferent dacă o parte a acestuia se desfăşoară într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G. Cu autorizarea expresă a unei unităţi de control al traficului aerian pentru zona proprie de responsabilitate, o aeronavă civilă poate efectua zborul în zona respectivă şi fără a fi echipată cu transponder.

(5) Pe timp de pace, modalitatea de clasificare şi de organizare a spaţiului aerian naţional, inclusiv cea de stabilire a spaţiilor aeriene segregate, restricţionate sau rezervate, se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului apărării naţionale, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor internaţionale aplicabile.

Art. 4. - (1) In plus faţă de cerinţele menţionate la art. 3 alin. (1) şi (2), următoarele categorii de zboruri ale aeronavelor civile pot fi efectuate în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile obţinerii unei autorizări şi, după caz, a unui aviz:

a) zborurile tehnice, care pot fi executate numai în condiţiile autorizării de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau de către organismul căruia i s-a delegat competenţă de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin reglementări specifice, în domeniul certificării tehnice ori al autorizării aeronavei respective;

b) zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, care pot fi executate numai în condiţiile autorizării de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii direct ori prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română, potrivit prevederilor anexei nr. 1 lit. B, respectiv C, în condiţiile tratatelor internaţionale la care România este parte;

c) zborurile interne şi internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase, care pot fi executate numai cu condiţia autorizării de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apărării Naţionale;

d) zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate, care pot fi executate numai în condiţiile autorizării de către unitatea de trafic care efectuează controlul traficului aerian în spaţiul ori zona respectiv/respectivă sau, în cazul unui zbor într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, de către entitatea care a făcut rezervarea ori a solicitat utilizarea exclusivă, respectiv restricţionarea zonei respective de spaţiu aerian;

e) zborurile deasupra municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 de metri, care pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizaţii de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de aerodrom (CTR) Băneasa şi a zborurilor de îndepărtare după decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti;

f) zborurile pentru activităţi de determinări topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau filmări aeriene care pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unui aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale.

(2) Procedura de acordare a autorizaţiilor şi, respectiv, a avizului prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) este menţionată în anexa nr. 1. Procedura de acordare a autorizaţiei de survol şi, respectiv, a avizului prevăzute la alin. (1) lit. e) şi f) este menţionată în anexa nr. 2.

Art. 5. - (1) Zborurile cu aeronave de stat în spaţiul aerian naţional se consideră autorizate dacă:

a) pentru aeronavele de stat româneşti - a fost depus un plan de zbor sau s-a efectuat o planificare de zbor la Ministerul Apărării Naţionale;

b) pentru aeronavele de stat străine - a fost obţinută o autorizare de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale şi a fost depus un plan de zbor în cazul unei operări ca trafic aerian general (GAT);

c) pentru aeronavele militare de stat străine participante la aplicaţii, exerciţii sau antrenamente în spaţiul aerian naţional, s-a efectuat o planificare de zbor la Ministerul Apărării Naţionale.

(2) In plus faţă de cerinţa menţionată la alin. (1) lit. a) zborurile cu aeronave de stat româneşti pentru activităţi de filmare, fotografiere aeriană sau determinări topogeodezice pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizări de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale.

(3) Procedura de acordare a autorizărilor de survol de către Ministerul Apărării Naţionale, prevăzute la alin. (1) lit. b) şi la alin. (2), este menţionată în anexa nr. 2.

Art. 6. - Planificarea prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. a) şi c) se va efectua în conformitate cu dispoziţiile specifice ale Ministerului Apărării Naţionale/Statului Major al Forţelor Aeriene.

Art. 7. - (1) Aeronavele civile care execută zboruri internaţionale spre/dinspre România sunt obligate să efectueze prima aterizare pe teritoriul României şi ultima decolare de pe teritoriul României numai pe aerodromuri internaţionale sau deschise traficului internaţional, certificate conform reglementărilor în vigoare şi publicate în AIP - România, în vederea efectuării controlului pentru trecerea frontierei, precum şi a inspecţiei şi controlului de siguranţă a zborurilor şi de securitate aeronautică, conform prevederilor legale.

(2) Dacă, din cauze de forţă majoră, aterizarea şi decolarea prevăzute la alin. (1) nu pot fi executate pe unul dintre aerodromurile internaţionale sau deschise traficului internaţional, controlul pentru trecerea frontierei, precum şi inspecţia şi controlul de siguranţă a zborurilor şi de securitate aeronautică se efectuează la locul de aterizare ori decolare, conform prevederilor legale.

Art. 8. - (1) Aeronavele civile care efectuează zboruri interne sunt obligate să decoleze şi să aterizeze numai de pe/pe aerodromuri civile certificate conform reglementărilor în vigoare emise de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea restricţiilor şi limitărilor tehnice şi operaţionale ale aeronavelor, stabilite potrivit reglementărilor aplicabile.

(2) Autoritatea Aeronautică Civilă Română asigură publicarea listei aerodromurilor certificate şi caracteristicile tehnico-operaţionale ale acestora în AIP - România şi pe pagina web proprie.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), o aeronavă civilă cu masa maximă la decolare mai mică de 5.700 kg, care execută un zbor intern VFR pe timp de zi, încadrat în categoria operaţiunilor aeriene civile de lucru aerian sau aviaţie generală, poate ateriza pe şi, respectiv, poate decola de pe un teren/o suprafaţă de apă, altul/alta decât un aerodrom civil certificat, în următoarele condiţii cumulative:

a) terenul sau suprafaţa de apă este amplasat/ă în extravilanul unei localităţi şi s-a obţinut avizul primarului localităţii respective pentru desfăşurarea activităţilor de zbor pe terenul ori suprafaţa de apă respectiv/respectivă;

b)  proprietarul sau, în cazul domeniului public, administratorul terenului ori al suprafeţei de apă a aprobat utilizarea acestora de către aeronava în cauză;

c) dimensiunile şi configuraţia terenului sau ale suprafeţei de apă permit desfăşurarea activităţii de zbor cu categoria respectivă de aeronavă, în condiţii de siguranţă;

d) restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren/ respectiva suprafaţă de apă, stabilite de primar şi de proprietarul sau, după caz, administratorul terenului/suprafeţei de apă, precum şi de către operatorii de aeronave care, potrivit prevederilor alin. (4), au obţinut anterior avizul şi aprobarea prevăzute la lit. a) şi b), sunt cunoscute şi respectate de către operatorul aeronavei.

(4) Cererea pentru obţinerea avizului prevăzut la alin. (3) lit. a) se adresează primarului localităţii pe raza căreia se găseşte terenul/suprafaţa de apă, de către operatorul aeronavei interesat în utilizarea respectivului teren sau a respectivei suprafeţe de apă, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii de zbor. Cererea va conţine în mod obligatoriu datele de contact şi de identificare ale operatorului aeronavei, date privind poziţionarea şi dimensiunile terenului/suprafeţei de apă ales/alese pentru operare, date despre aeronavă/aeronave, datele de identificare şi de contact ale proprietarului sau, după caz, ale administratorului terenului/suprafeţei de apă, aprobarea proprietarului ori, după caz, a administratorului pentru utilizarea terenului/suprafeţei de apă, zilele şi intervalul orar pentru care terenul/suprafaţa de apă va fi deschis/ă operării, restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren sau respectiva suprafaţă de apă.

(5) In cazul în care terenul prevăzut la alin. (3) este amplasat la mai puţin de 500 de metri de obiective aparţinând organelor de stat cu atribuţii în siguranţa naţională, la acordarea avizului prevăzut la alin. (3) lit. a), primarul are obligaţia de a solicita acordul conducătorului obiectivului respectiv.

(6) Eliberarea avizului poate fi refuzată numai în cazul nedepunerii de către operatorul aeronavei a tuturor informaţiilor prevăzute la alin. (4) sau al neobţinerii de către primar a acordului prevăzut la alin. (5). Avizul primarului se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii prevăzute la alin. (4). In cazul în care în termenul de 3 zile nu este eliberat avizul sau, după caz, solicitantul acestuia nu este informat cu privire la respingerea solicitării de acordare a unui aviz şi motivele acestei decizii, avizul se consideră acordat tacit, exceptând cazul în care nu a fost obţinut acordul prevăzut la alin. (5).

(7) Prin aviz, primarul are dreptul, în funcţie de interesele locuitorilor rezidenţi în respectiva localitate, ca eventual să limiteze intervalul orar în care pe terenul sau pe suprafaţa de apă în cauză vor avea loc activităţi de zbor şi să restricţioneze direcţiile pe care aeronavele pot decola, respectiv ateriza, astfel încât să fie evitat zborul pe deasupra locuinţelor.

(8) Un aviz acordat poate fi retras de către emitent în cazul în care se constată nerespectarea restricţiilor impuse potrivit prevederilor alin. (7) sau dacă, în urma măsurătorilor efectuate de către o persoană autorizată conform legislaţiei aplicabile, se constată depăşirea nivelului de zgomot admis conform legii pentru zonele rezidenţiale.

(9) Răspunderea pentru desfăşurarea activităţii de zbor pe terenurile sau suprafeţele de apă prevăzute la alin. (3), cu respectarea reglementărilor aeronautice în vigoare privind siguranţa zborului şi securitatea aeronautică, precum şi răspunderea în cazul producerii de daune ca urmare a activităţii de zbor desfăşurate pe astfel de terenuri ori suprafeţe de apă revin în totalitate operatorului aeronavei. Proprietarul sau, după caz, administratorul terenului ori al suprafeţei de apă răspunde dacă a fost de acord ca operatorii aeronavelor să execute activităţi de zbor fără îndeplinirea condiţiilor menţionate la alin. (3) lit. a).

Art. 9. - (1) Pot ateriza pe şi, respectiv, pot decola de pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât cele prevăzute la art. 8, cu respectarea procedurilor aplicabile în astfel de situaţii:

a) aeronavele civile aflate în situaţii de forţă majoră;

b) aeronavele civile nepropulsate de un organ motor, precum şi aeronavele civile care le tractează în cursul zborurilor de recuperare;

c) aeronavele civile care execută zboruri din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de căutare-salvare;

d) elicopterele civile care efectuează operaţiuni de supraveghere din aer de lucrări sau elemente de infrastructură, precum şi de transport obiecte suspendate, în condiţiile stabilite prin autorizarea specială emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, conform reglementărilor specifice aplicabile.

(2) Răspunderea pentru desfăşurarea activităţii de zbor pe terenurile sau suprafeţele de apă prevăzute la alin. (1), cu respectarea reglementărilor aeronautice în vigoare privind siguranţa zborului şi securitatea aeronautică, precum şi răspunderea în cazul încălcării dreptului de proprietate şi al producerii de daune ca urmare a activităţii de zbor desfăşurate pe astfel de terenuri sau suprafeţe de apă revin în totalitate operatorului aeronavei.

Art. 10. - Autorizările şi avizele prevăzute în prezenta hotărâre pot fi acordate, iar planificarea şi informarea pot fi efectuate pentru fiecare zbor în parte, pentru o serie de zboruri sau pentru perioade determinate de timp.

Art. 11. - (1) Operatorul unei aeronave care intenţionează să execute un zbor în spaţiul aerian naţional, inclusiv în spaţiul aerian de clasă G, este obligat ca înainte de începerea zborului să se informeze cu privire la cerinţele, limitările şi restricţiile aplicabile zborului respectiv, prevăzute în AIP - România, în circularele de informare aeronautică şi în mesajele de înştiinţare (NOTAM), şi este direct răspunzător de respectarea acestora.

(2) Pentru a facilita informarea operatorilor aeronavelor, mesajele NOTAM, precum şi secţiunile din documentele de informare aeronautică care conţin deciziile de stabilire a zonelor de spaţiu aerian rezervat sau segregat, precum şi a zonelor interzise, restricţionate ori periculoase, împreună cu condiţiile asociate acestora, se publică pe paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi. Lista unităţilor certificate să furnizeze servicii de informare aeronautică pe teritoriul României se publică pe pagina web a Autorităţii Aeronautice Civile Române.

(3) Operatorul aeronavei este obligat să respecte ruta/traiectul sau zona de zbor pentru care a depus plan de zbor, pentru care a primit autorizare ori aviz sau pentru care a făcut informarea conform prevederilor prezentei hotărâri, precum şi condiţionările, restricţiile ori limitările care i-au fost impuse la acordarea autorizării sau avizului respective/respectiv. Operatorul aeronavei care intenţionează să efectueze un zbor într-o zonă restricţionată sau periculoasă ori în spaţiul aerian rezervat sau segregat este obligat să se informeze atât înainte de începerea zborului, cât şi în timpul acestuia cu privire la condiţiile de acces în respectiva zonă ori în respectivul spaţiu aerian şi să le respecte.

(4) Prevederile alin. (3) nu aduc atingere dreptului operatorului aeronavei de a modifica planul de zbor depus, respectiv informarea transmisă, cu respectarea procedurilor şi reglementărilor aplicabile.

(5) Prevederile prezentei hotărâri nu exonerează operatorul unei aeronave care a depus un plan de zbor, a obţinut o autorizare sau aviz ori care a efectuat o informare despre zborul pe care urmează să-l desfăşoare de obligaţia de a respecta şi de a îndeplini condiţiile impuse prin alte reglementări legale în vigoare, aplicabile zborului respectiv. Zborurile în zona de frontieră se execută cu respectarea prevederilor specifice ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 12. - (1) Deasupra zonelor dens populate sunt interzise:

a) efectuarea de către aeronavele civile a zborurilor la înălţimi mai mici de 300 de metri faţă de cel mai înalt obstacol fix, cu excepţia celor care execută proceduri de aterizare/ decolare pe/de pe aerodromuri certificate;

b) efectuarea de zboruri de către aeronavele civile care nu deţin certificat de navigabilitate, emis conform legislaţiei şi reglementărilor în vigoare;

c) efectuarea de către aeronavele civile a zborurilor de acrobaţie sau a zborurilor tehnice.

(2) In afara zonelor dens populate, aeronavelor civile le sunt interzise zborurile la o înălţime mai mică de 150 de metri faţă de sol, cu excepţia aeronavelor care execută proceduri de aterizare/decolare pe/de pe aerodromuri certificate sau terenuri/suprafeţe de apă stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (3), aeronavelor care execută zboruri de acrobaţie, în condiţiile autorizării de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, precum şi aeronavelor care execută zboruri aferente operaţiunilor aeriene prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d).

(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a) şi alin. (2) zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de căutare-salvare.

Art. 13. - Constituie contravenţii următoarele fapte:

a) executarea unui zbor în spaţiul aerian naţional cu o aeronavă civilă pentru care nu s-a încheiat un contract de asigurare pentru acoperirea răspunderii faţă de terţi şi, după caz, faţă de pasageri, bagaje sau marfă, în condiţiile stabilite de legislaţia naţională în vigoare şi de regulamentele comunitare aplicabile;

b) efectuarea unui zbor al unei aeronave civile în spaţiul aerian naţional sau a unui zbor care traversează graniţa FIR Bucureşti fără depunerea unui plan de zbor, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (1);

c) efectuarea unui zbor VFR al unei aeronave civile, în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, fără depunerea unui plan de zbor ori, după caz, fără informarea Ministerului Apărării Naţionale, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2);

d) efectuarea unui zbor într-o zonă de spaţiu aerian unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este obligatorie, cu încălcarea prevederilor art. 3 alin. (4);

e) efectuarea unui zbor tehnic fără deţinerea autorizării emise de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau de către organismul căruia i s-a delegat competenţă în domeniul certificării tehnice ori al autorizării aeronavei respective, prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a);

f) efectuarea unui zbor cu o aeronavă civilă care transportă trupe, tehnică militară, materiale radioactive sau bunuri periculoase, fără autorizarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi/ori a avizului Ministerului Apărării Naţionale, prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c), respectiv fără respectarea procedurii de notificare prevăzute la art. 19 alin. (6) din anexa nr. 1;

g) efectuarea unui zbor într-o zonă interzisă sau într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat ori într-o zonă restricţionată fără deţinerea unei autorizări din partea entităţii care a făcut rezervarea, respectiv a impus utilizarea exclusivă sau restricţionarea, ori al unităţii de trafic care efectuează controlul traficul aerian în spaţiul sau zona respectivă, conform cerinţei de la art. 4 alin. (1) lit. d);

h) efectuarea unui zbor deasupra municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 de metri fără deţinerea autorizaţiei prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. e);

i) efectuarea unui zbor internaţional spre/dinspre România cu încălcarea cerinţei de la art. 7 alin. (1), cu excepţia cazurilor de forţă majoră;

j) amenajarea şi/sau utilizarea de către operatorul aeronavei a unui teren ori a unei suprafeţe de apă, altul/alta decât un aerodrom certificat, cu încălcarea condiţiilor şi cerinţelor prevăzute la art. 8 alin. (3), cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 9;

k) darea spre utilizare de către proprietar sau, după caz, administrator către un operator al aeronavei a unui teren ori a unei suprafeţe de apă, altul/alta decât un aerodrom certificat, care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a);

l) efectuarea unui zbor aferent unei operaţiuni de transport aerian public pe alte terenuri/suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate;

m) aterizarea pe un teren sau o suprafaţă de apă, altul/alta decât cele prevăzute la art. 8 alin. (3), cu încălcarea condiţiilor şi cerinţelor prevăzute la art. 9 alin. (1);

n) nerespectarea de către operatorul aeronavei a obligaţiilor prevăzute la art. 11 alin. (3);

o) efectuarea unui zbor deasupra sau în afara unei zone dens populate, cu încălcarea interdicţiilor prevăzute la art. 12 alin. (1) şi (2).

Art. 14. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 13 lit. a), e), f), h)-k) se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 35.000 lei.

(2) Contravenţiile prevăzute la art. 13 lit. b)-d), g), l)-o) se sancţionează cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei.

(3) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) se aplică operatorului aeronavei sau, în cazul neidentificării acestuia, persoanei pe numele căreia este emis certificatul de înmatriculare/identificare al aeronavei, cu excepţia sancţiunii pentru contravenţia prevăzută la art. 13 lit. k) care se aplică proprietarului ori, după caz, administratorului terenului/suprafeţei de apă.

(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de către:

a) personalul împuternicit în acest scop de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, pentru toate contravenţiile prevăzute la art. 13;

b) personalul împuternicit de primarul localităţii pe raza căreia s-a produs fapta contravenţională, pentru contravenţiile prevăzute la art. 13 lit. j), k) şi m).

(5) Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi Aeroclubul României vor acorda sprijin primarilor pentru identificarea operatorilor sau deţinătorilor aeronavelor civile în cazul constatării unor contravenţii.

(6) Contravenţiilor prevăzute la art. 13 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 15. - (1) Orice plan de zbor depus se închide în conformitate cu procedurile şi reglementările aplicabile, în vigoare.

(2) In cazul în care, în urma nerespectării de către operatorul aeronavei a prevederilor prezentei hotărâri sau ale reglementărilor aeronautice în vigoare, au fost declanşate operaţiunile de căutare-salvare ori de poliţie aeriană, operatorul în cauză suportă costurile generate de derularea respectivelor operaţiuni.

Art. 16. - (1) Controlul utilizării spaţiului aerian naţional se efectuează de către Ministerul Apărării Naţionale în conformitate cu prevederile Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată.

(2) In scopul exercitării atribuţiilor de control ale Ministerului Apărării Naţionale, rezultate din Legea nr. 257/2001, republicată, planurile de zbor şi autorizaţiile prevăzute în prezenta hotărâre se transmit Ministerului Apărării Naţionale de către unităţile de trafic aerian şi, după caz, entităţile emitente.

(3) Primarii au obligaţia informării Ministerului Apărării Naţionale şi a Autorităţii Aeronautice Civile Române cu privire la orice aviz acordat sau retras în baza prevederilor art. 8, în termen de 3 zile de la acordarea ori retragerea acestuia.

Art. 17. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 18. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare după 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia alin. (2) şi (3), care intră în vigoare la data publicării.

(2) Până la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Ministerul Apărării Naţionale şi furnizorii de servicii de informare aeronautică certificaţi vor duce la îndeplinire, după caz, cerinţele de publicare a informaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (3) şi art. 11 alin. (2), precum şi la art. 20 alin. (3), art. 21 alin. (1), art. 22 şi art. 23 alin. (2) din anexa nr. 1.

(3) In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei hotărâri, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSAşi Ministerul Apărării Naţionale vor stabili proceduri comune privind transmiterea datelor prevăzute la art. 16 alin. (2).

(4) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.172/2003 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave civile şi de stat în spaţiul aerian naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 16 octombrie 2003, cu modificările ulterioare, şi Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 793/1974 privind aprobarea Regimului de zbor în spaţiul aerian al Republicii Socialiste România, publicată în Buletinul Oficial nr. 98 din 4 iulie 1974, cu modificările ulterioare, se abrogă.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Radu Mircea Berceanu

Ministrul apărării naţionale,

Gabriel Oprea

Ministrul administraţiei şi internelor,

Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

ANEXA Nr. 1

PROCEDURA

de acordare a autorizaţiilor şi avizului prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotărâre si de informare a Ministerului Apărării Naţionale conform art. 3 alin. (2) din hotărâre

A. Zboruri tehnice ale aeronavelor civile

Art. 1. - (1) Zborul tehnic cu o aeronavă civilă înmatriculată sau identificată în România poate fi efectuat în spaţiul aerian naţional doar în condiţiile în care pentru respectivul zbor a fost emisă o autorizaţie de zbor de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare A.A.C.R., sau de către organismul tehnic căruia i s-a delegat competenţă de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTI, prin reglementări specifice, în domeniul certificării tehnice ori autorizării aeronavei respective.

(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor se transmite la A.A.C.R. sau, după caz, organismului tehnic prevăzut la alin. (1) cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea zborului.

Art. 2. - In cazul zborurilor tehnice cu aeronave civile înmatriculate în alt stat, cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor se transmite la A.A.C.R. sau, după caz, organismului tehnic prevăzut la alin. (1) cu 24 de ore înainte de începerea zborului şi va avea anexată autorizaţia care să ateste navigabilitatea aeronavei, emisă de autoritatea competentă a statului de înmatriculare a aeronavei.

Art. 3. - Ministerul Apărării Naţionale va fi informat, de către entităţile emitente, în regim de prioritate, cu privire la orice autorizaţie de zbor acordată, conform prevederilor art. 1 şi 2, pentru efectuarea zborurilor tehnice cu aeronave civile.

B. Zboruri internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României

Art. 4. - Autorizaţia pentru executarea zborurilor internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se acordă de către MTI în urma constatării îndeplinirii de către operatorul aeronavelor respective a cerinţelor conţinute în acordurile aeriene bilaterale ori multilaterale specifice încheiate de către statul român sau de către Uniunea Europeană şi care sunt aplicabile României.

Art. 5. - (1) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei prevăzută la art. 4 se transmite la MTI la termenul prevăzut în acordul aerian în baza căruia operatorul aeronavei a fost desemnat să efectueze curse aeriene regulate spre/dinspre România şi va conţine toate informaţiile menţionate în respectivul acord, inclusiv date privind programul de zbor şi aeronavele care urmează să fie utilizate.

(2) Cererea va fi însoţită de copii de pe certificatul de operator aerian deţinut de operatorul respectiv, precum şi de pe contractele de asigurare încheiate pentru aeronavele care urmează să fie utilizate.

Art. 6. - (1) In cazul în care operatorul aeronavei provine dintr-un stat care nu a încheiat un acord aerian cu România, cererea pentru acordarea autorizaţiei se transmite la MTI cu cel puţin 60 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea operării.

(2) Cererea prevăzută la alin. (1) va cuprinde cel puţin următoarele informaţii şi documente: certificatul de operator aerian şi anexele la acesta, tipul aeronavelor şi însemnele de înmatriculare ale acestora, certificatele acustice ale aeronavelor, copia certificatului de asigurare pentru aeronavă, pasageri, bagaje şi terţi, programul de operare.

Art. 7. - Prin excepţie de la prevederile art. 4, 5 şi 6, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe valide emisă în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate, se consideră autorizate dacă pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la MTI programul de zbor, modificările ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate.

Art. 8. - Inainte de solicitarea autorizaţiei sau, după caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. In cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare.

Art. 9. - Autorizaţiile acordate, incluzând şi notificările prevăzute la art. 7, vor fi comunicate de către MTI aerodromurilor implicate situate pe teritoriul României, A.A.C.R. şi Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de trafic Aerian" - ROMATSA.

Art. 10. - După obţinerea autorizării din partea MTI, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.

Art. 11. - (1) Orice modificare survenită în graficul de operare a curselor regulate după obţinerea autorizaţiei, respectiv introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificată de operatorul aeronavei la A.A.C.R. cu cel puţin două zile înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.

(2) Autorizaţia pentru modificarea graficului de operare a curselor regulate va fi considerată ca fiind acordată dacă nu se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice modificare autorizată va fi comunicată MTI, aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, de către A.A.C.R.

C. Zboruri internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României

Art. 12. - (1) Autorizaţia pentru executarea zborurilor internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se acordă în numele MTI de către A.A.C.R., cu respectarea prevederilor tratatelor internaţionale specifice la care România este parte ori a celor încheiate de către Uniunea Europeană şi care sunt aplicabile României.

(2) Dreptul de a executa zboruri încadrate în categoria operaţiuni de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, spre/dinspre România, este în mod normal acordat operatorilor aeronavelor din cele două ţări interesate, respectiv ţara de origine şi de destinaţie a traficului. Operatorii din state terţe pot primi autorizaţia să efectueze astfel de zboruri în măsura în care autoritatea aeronautică a respectivului stat terţ confirmă acordarea, pe bază de reciprocitate, de drepturi de trafic similare pentru operatorii aerieni români şi pentru cei din statele membre ale Uniunii Europene, stabiliţi în România,

Art. 13. - (1) In cazul în care tratatele internaţionale specifice menţionate la art. 12 alin. (1) nu prevăd altfel, cererea pentru obţinerea autorizaţiei se transmite la A.A.C.R., după cum urmează:

a) în cazul unei serii de cel mult 3 zboruri într-un interval de 14 de zile, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data primului zbor;

b) în cazul seriilor de 4 sau mai multe zboruri într-un interval de 14 de zile, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data primului zbor.

(2) Formularul-tip al cererii prevăzute la alin. (1) este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură.

(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul zborurilor din categoria urgenţe medicale, operaţiuni de căutare-salvare sau intervenţii în zone calamitate, cererea pentru obţinerea aprobării de zbor se poate transmite cu cel puţin 30 de minute înainte de decolarea aeronavei.

Art. 14. - Prin excepţie de la prevederile art. 12 şi 13, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe valide emise în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008, se consideră autorizate dacă pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la A.A.C.R. programul de zbor, modificările ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate.

Art. 15. -Inainte de solicitarea autorizaţiei sau, după caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. In cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare.

Art. 16. -Autorizaţiile acordate, incluzând şi notificările prevăzute la art. 14, vor fi comunicate de A.A.C.R. către aerodromurile implicate situate pe teritoriul României, precum şi Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de trafic Aerian" - ROMATSA.

Art. 17. - După obţinerea autorizaţiei, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.

Art. 18. - (1) Orice modificare survenită în graficul de operare a zborurilor după obţinerea autorizaţiei, respectiv după notificare, cum ar fi introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificată la A.A.C.R. de către operatorul aeronavei, cu cel puţin două zile înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.

(2) Aprobarea pentru modificarea graficului de operare a zborurilor va fi considerată ca fiind acordată dacă nu se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice aprobare acordată se comunică de către A.A.C.R. aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA.

D. Zboruri interne şi internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase.

Art. 19. - (1) Zborurile interne şi internaţionale cu aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase, executate cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, pot fi executate numai după obţinerea unei autorizaţii din partea MTI. Aceste categorii de zboruri necesită şi obţinerea unui aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale.

(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei şi a avizului prevăzute la alin. (1) se transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data zborului şi va trebui să conţină toate informaţiile şi documentele specificate în formularul-tip prevăzut în anexă.

(3) Autorizaţia şi avizul pot fi emise pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri.

(4) In cazul transportului bunurilor periculoase, cererea va conţine şi informaţii referitoare la natura încărcăturii, conform ediţiei curente a documentului Doc 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilă Internaţională. De asemenea, în cazul operatorilor aerieni străini va fi transmisă şi o copie a certificatului emis de autoritatea competentă a statului de provenienţă care să ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase.

(5) In cazul transportului de materiale radioactive, operatorul aeronavei va transmite la A.A.C.R. şi o copie de pe autorizaţia emisă de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţii Nucleare.

(6) In condiţiile alin. (2) şi prin excepţie de la prevederile alin. (3), operatorilor care transportă, prin curse aeriene regulate cargo sau de pasageri, numai bunuri periculoase permise în condiţii normale la transportul aerian şi încadrate, conform Doc 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilă Internaţională, în clasele 2, 3 (mai puţin explozibili desensibilizaţi în lichide, coduri ONU 1204, 2059, 3064, 3343, 3357 şi 3379),4, 5, 6 (mai puţin substanţe infecţioase Diviziunea 6.2, categoria A, coduri ONU 2814, 2900), 8 sau 9, li se pot emite, la cerere, autorizaţii, respectiv avize generale, valabile pentru perioade limitate de timp/sezoane de operare, cu respectarea de către operatorul aeronavei a următoarelor cerinţe:

a) depunerea, înainte de începerea sezonului de operare pentru care se solicită autorizaţie şi aviz, a următoarelor documente, în limba engleză sau română: copie de pe certificatul de operator aerian şi de pe specificaţiile de operare anexate acestuia, copie de pe certificatul emis de autoritatea competentă a statului de provenienţă care să ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase, copie de pe cap. 9 din Manualul de operaţiuni - partea A, copie de pe programul de pregătire pentru bunuri periculoase din Manualul de operaţiuni - partea D ori alt document echivalent referitor la pregătire, aprobat de autoritatea aeronautică a statului de provenienţă a operatorului aerian;

b) notificarea către A.A.C.R. cu 12 ore înainte de decolare a detaliilor cu privire la bunurile periculoase care urmează să fie transportate: clasa, codul ONU, denumirea oficială a produsului, instrucţiunile de împachetare aplicate, tipul coletului, greutatea unui colet, numărul coletelor; notificarea completă se transmite imediat de către A.A.C.R. Ministerului Apărării Naţionale/Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi aeroportului de destinaţie, în cazul în care acesta se află pe teritoriul României, împreună cu informaţii cu privire la tipul aeronavei şi numărul de zbor.

E. Zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate

Art. 20. - (1) Zborurile prevăzute la lit. E, executate în spaţiul aerian naţional, cu excepţia spaţiului de clasă G, pot fi efectuate numai în condiţiile solicitării şi obţinerii unei autorizaţii din partea entităţii care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective.

(2) Pentru efectuarea unui zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat/segregat sau într-o zonă restricţionată, situate în spaţiul aerian de clasă G, operatorul aeronavei va solicita o autorizare din partea entităţii care a făcut rezervarea zonei respective ori a impus utilizarea exclusivă sau restrictionarea porţiunii respective de spaţiu aerian.

(3) Spaţiile aeriene rezervate sau restricţionate pentru perioade mai mari de 90 de zile se publică, prin grija unităţilor certificate să furnizeze servicii de informare aeronautică pe teritoriul României, în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, iar cele cu durată de peste 6 luni, şi în hărţile aeronautice.

Art. 21. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 alin. (3), datele de contact ale entităţilor prevăzute la art. 20 alin. (2), împreună cu dimensiunile zonelor şi perioadele de timp pentru care este valabilă rezervarea sau restrictionarea, se aduc la cunoştinţa operatorilor prin mesajele NOTAM şi se publică pe paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi.

(2) Cererea pentru solicitarea autorizaţiei prevăzută la art. 20 se transmite entităţii care a făcut rezervarea sau a solicitat utilizarea exclusivă ori restrictionarea zonei respective de spaţiu aerian sau celei care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective, cu cel puţin 60 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare. In lipsa primirii unei autorizaţii exprese, zborul în zona respectivă nu poate avea loc.

F. Zboruri VFR efectuate în întregime în zone de spaţiu aerian de clasă G

Art. 22. - Zborurile VFR efectuate cu aeronave civile, executate în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, se consideră autorizate dacă pentru acestea operatorul aeronavei a depus un plan de zbor la o unitate de trafic aerian civilă sau a efectuat o informare de trafic VFR la Ministerul Apărării Naţionale. Lista unităţilor certificate pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian se publică pe pagina web a A.A.C.R.

Art. 23. - (1) Informarea prevăzută la art. 22 poate fi efectuată de operatorul aeronavei direct sau prin reprezentanţi autorizaţi, pentru un zbor, o serie de zboruri ori pentru perioade determinate de timp, şi va conţine:

a) tipul aeronavei (numărul şi tipul aeronavelor în cazul zborului în formaţie);

b) înmatricularea/identificarea aeronavei;

c) operatorul aeronavei/numele pilotului comandant;

d) traiectul sau zona de zbor;

e) nivelul sau înălţimea de zbor;

f) ora estimată pentru decolare şi aterizare (ora primei decolări şi a ultimei aterizări pentru zborul în formaţie).

(2) Informarea se transmite Centrului de Operaţii Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, cu cel puţin 30 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare sau începerea activităţii de zbor, prin unul dintre următoarele canale de comunicaţii:

a) telefon;

b) fax;

c) e-mail;

d) internet;

e) radio, la unităţile de trafic aerian militare.

Numerele de telefon, fax, adresa de e-mail, adresa paginii web şi frecvenţele radio prevăzute mai sus se publică în publicaţiile de informare aeronautică civile şi militare prin grija Ministerului Apărării Naţionale.

(3) Modificările la informarea efectuată se comunică imediat, de la sol sau din aer.

(4) Pentru zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de căutare-salvare se admite comunicarea informării imediat după decolare (în maximum 5 minute).

ANEXĂ

la Procedura de acordare a autorizaţiilor si avizului prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotărâre si de informare a Ministerului Apărării Naţionale conform art. 3 alin. (2) din hotărâre

FORMULARUL - TIP

al cererii pentru acordarea autorizaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) din hotărâre

-APPLICATION FORM-

1. Numele, adresa, naţionalitatea operatorului aerian şi numărul de telefon/fax (Name, address, nationality of the air operator and telephone/fax number) .................................................................................................................................................

2. Indicativul OACI de 3 litere al operatorului aerian

(ICAO three letter designator of the air operator)

........................................................................................................................................................................ ...

3. Indicativul radio

(Radio call sign)

........................................................................................................................................................................ ..............................................

4. Tipul, însemnele de înmatriculare ale aeronavei/aeronavelor

(Type and registration marks of the aircraft)

........................................................................................................................................................................ ...........

5. Informaţii cu privire la certificatul acustic

(Information regarding Noise Certificate)

........................................................................................................................................................................ ................

6. Capacitatea aeronavelor (pasageri şi/sau cargo)

(Passenger and/or cargo capacity of the aircraft)

........................................................................................................................................................................ ......

7. Punctul de intrare/ieşire FIR LRBB şi ora (UTC), ruta de urmat pe teritoriul României

(Entry/Exit points FIR LRBB and UTC time, route to be followed over the Romanian territory)

..........................................................................................................

..............................................................................................................................

8. Aeroportul de origine şi/sau ultimul aeroport de plecare înainte de intrarea în spaţiul aerian al României şi ora de decolare (UTC)

(Airport of origin and/or last airport of departure before entering the Romanian air space and UTC time of departure)

........................................................................................................................................................................ ..............

9. Aeroportul din România şi ora de sosire/plecare (UTC)

(Airport in Romania and UTC time of arrival/departure)....................................

..............................................................................................................................

10. Aeroportul de destinaţie şi/sau primul aeroport de aterizare după ieşirea din spaţiul aerian al României şi ora de aterizare (UTC)

(Airport of destination and/or first airport of arrival after leaving the Romanian air space and UTC time of arrival)

........................................................................................................................................................................ ......................

11. Data şi/sau perioada de operare şi ziua de operare

(Date and/or period and day of operation)

........................................................................................................................................................................ ...............

12. Date cu privire la tipul (categoria) zborului/zborurilor sau scopul zborurilor

(Information regarding type/category of intended flights or purpose of flights)

.............................................................................................................................

13. Numărul de pasageri şi/sau natura şi cantitatea încărcăturii (tur/retur)

(Number of passengers and/or nature and amount of cargo to be taken on or put down)

.......................................................................................................................

14. Tehnică militară, armament şi/sau alte materiale militare, aparatură fotografică şi/sau senzori de înregistrare la bord

(Arms, ammunition and any other military supplies, taking photos, making films equipment or electromagnetic recorders on board)

........................................................................................................................................................................ ....

15. Locul de îmbarcare/debarcare şi/sau încărcare/descărcare a pasagerilor şi/sau încărcăturii

(Place of embarkation/disembarkation of passengers and/or cargo, as the case may be)

.............................................................................................................................

16. Numele şi adresa afretatorului şi copie de pe contractul chartersau alt document similar (comanda charter, AWB etc), copie de pe contractul de închiriere, dacă aeronava/aeronavele este/sunt închiriată/închiriate

(Name, address and business of charterer, copy of charter contract signed by the airline and the charterer or of a similar document, such as charter order, AWB, etc, copy of aircraft lease agreement, if applicable)......................................................

.............................................................................................................................

17. Numele şi adresa agenţiei de turism sau ale tour-operatorului din România

(Name and address of the Romanian travel agent or of the Romanian tour operator)

.............................................................................................................................

18. Numele şi adresa expeditorului şi beneficiarului încărcăturii

(Name and address of the consignor and consignee of the cargo)

.............................................................................................................................

19. Certificate de asigurare pentru pasageri şi bunuri, precum şi pentru daune cauzate terţilor

(Certificate showing passenger and baggage accident insurance and third-party legal liability insurance)

.............................................................................................................................

ANEXA Nr. 2

PROCEDURA

de solicitare şi de acordare de către Ministerul Apărării Naţionale a autorizărilor de survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional

I. Procedura generală

Art. 1. - Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare M.Ap.N., prin Secţia Survol, relaţii şi reglementări aeronautice, acordă autorizarea de survol pentru efectuarea următoarelor tipuri de activităţi aeronautice în spaţiul aerian naţional:

a) survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea de 3.000 m de către aeronave de stat sau civile, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de aerodrom (CTR) Băneasa şi a zborurilor de îndepărtare după decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti;

b) survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte materiale periculoase;

c) survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România şi fără transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase;

d) zboruri pentru activităţi de determinări topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau filmări aeriene, executate cu aeronave de stat;

e) zboruri executate cu aeronave de stat străine şi civile străine, care aterizează/decolează pe/de pe aerodromuri militare.

Art. 2. - M.Ap.N., prin Secţia survol, relaţii si reglementări aeronautice, acordă avizul prealabil pentru efectuarea următoarelor tipuri de activităţi aeronautice în spaţiul aerian naţional:

a) zboruri interne şi internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase;

b) zboruri pentru activităţi de determinări topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau filmări aeriene, executate cu aeronave civile.

Art. 3. - M.Ap.N., prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, obţine autorizări de survol ale altor state pentru aeronavele de stat româneşti care execută misiuni internaţionale.

Art. 4. - (1) Cererile pentru acordarea autorizării de survol prevăzută la art. 1 se formulează în următoarele termene:

a) 7 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea de 3.000 m, de către aeronavele de stat sau civile, care nu execută misiuni de urgenţă;

b) 10 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase;

c) 3 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, fără aterizare pe aeroporturi din România şi fără transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase;

d) 5 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu aterizare pe aeroporturi din România şi fără transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; la acest termen de adresare, pentru aeronavele de stat străine şi civile străine, se adaugă două zile lucrătoare pentru solicitările de acces pe platformele de parcare militare ale bazelor aeriene;

e) 10 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru zboruri de determinări topogeodezice la o scară mai mare de 1:20.000, fotografiere aeriană sau filmări aeriene, executate cu aeronave de stat; cererea va fi însoţită de avizele prevăzute de actele normative în vigoare;

f) 2 ore înainte de ora de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, care execută misiuni din categoria urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate sau operaţiuni de căutare-salvare.

(2) Cererile pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 2 lit. a) se adresează prin A.A.C.R. la termenul prevăzut la art. 19 alin. (2) din anexa nr. 1, iar cele pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 2 lit. b) direct la M.Ap.N./Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, cu 10 zile lucrătoare înainte de data estimată pentru efectuarea zborului; cererile pentru obţinerea avizului M.Ap.N. vor fi însoţite de avizele prevăzute de actele normative în vigoare, inclusiv de autorizaţia specială emisă de Oficiul Registrului National al Informaţiilor Secrete de Stat (O.R.N.I.S.S.).

(3) Cererile de obţinere a autorizărilor de survol pentru aeronave de stat româneşti care urmează să execute zboruri internaţionale se înaintează către M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice - în termenele stabilite de fiecare stat survolat. M.Ap.N. înaintează solicitările de survol pe cale diplomatică, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

II. Excepţii de la procedura generală

Art. 5. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. a), survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea de 3.000 m de către aeronavele civile sau de stat, care execută misiuni din categoria urgenţe medicale, cu aterizare pe platformele de aterizare ale instituţiilor medicale, se poate executa, după depunerea planului de zbor, numai în baza informării, cu cel puţin 15 minute înainte de decolare, a M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, cu privire la tipul de aeronavă, indicativul radio, traiectul de zbor, ora estimată de aterizare şi locul aterizării; această excepţie este valabilă numai pentru operatorii aerieni civili autorizaţi să execute serviciul de ambulanţă aeriană şi pentru aeronavele de stat desemnate să execute misiuni din categoria urgenţe medicale.

(2) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. a), zborurile executate în limita zonei de aerodrom (CTR) Băneasa, precum şi pe rutele de apropiere în vederea aterizării sau de îndepărtare după decolare de pe aerodromurile certificate situate pe raza municipiului Bucureşti nu necesită autorizarea/avizul M.Ap. N. şi se execută în condiţiile stipulate în Publicaţia de informare aeronautică a României (AIP - România), în circularele de informare aeronautică şi în mesajele NOTAM.

(3) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. c), se consideră autorizare de survol acceptarea de către M.Ap.N. a planului de zbor depus pentru aeronavele militare ale statelor semnatare ale unor acorduri încheiate în acest sens cu statul român.

III. Dispoziţii finale

Art. 6. - (1) Operatorii aeronavelor sau intermediarii acestora vor înainta către M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, concomitent cu cererea de autorizare/avizare, copiile avizelor necesare executării misiunii sau, după caz, copiile documentelor aprobatorii de executare a activităţilor respective.

(2) Cererile pentru acordarea autorizării de survol/avizului, adresate M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice de către operatorii aeronavelor, direct sau prin intermediar, implică, în ambele cazuri, răspunderea cu privire la corectitudinea informaţiilor cuprinse în cereri.

(3) Operatorii aeronavelor de stat vor întocmi cererile pentru obţinerea autorizării de survol în conformitate cu formularul-tip prezentat în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură. In cazul zborurilor cu aeronave de stat străine, cererile se vor transmite pe canal diplomatic.

(4) Orice modificare survenită în graficul de operare a zborurilor aeronavelor de stat străine care nu execută misiuni de urgenţă, după obţinerea aprobării, respectiv introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificată la M.Ap. N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice cu cel puţin 48 de ore înainte de data de operare.

Art. 7. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din M.Ap. N. va transmite solicitanţilor autorizarea acordată şi va informa instituţiile cu atribuţii în organizarea, conducerea şi controlul activităţilor aeronautice în spaţiul aerian al României.

Art. 8. - In cazul zborurilor cu aeronave de stat străine, solicitările de scutire de la plata tarifelor de navigaţie terminală şi aeroportuare, în condiţiile legii, se adresează Secţiei survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul M.Ap. N. care va întreprinde demersurile necesare în acest sens.

Art. 9. -Activitatea de procesare şi de emitere a autorizărilor de survol se asimilează activităţilor aeronautice de prestare de servicii de trafic aerian, cu toate obligaţiile şi drepturile ce decurg din aceasta.

ANEXĂ

la Procedura de solicitare si de acordare de către Ministerul Apărării Naţionale a autorizărilor de survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional

FORMULARUL - TIP

al cererii pentru acordarea autorizării de survol de către Ministerul Apărării Naţionale

Cerere pentru aprobare diplomatică de zbor

-REQUEST FOR DIPLOMATIC CLEARANCE-

1. Ţara (Country) : ................................................................

2. Naţionalitatea aeronavei (Nationality of aircraft) : ...........................

3. Operatorul aerian (Air Operator) : ....................................

4. Nr. şi tipul aeronavei (Number and Type of the aircraft) : ..................................

5. Nr. înmatriculare (Registration Number) : .............................................................

6. Indicativ radio (Callsign) : ................................................

7. Echipaj: nume comandant, nr. şi grade (Crew: captain, number and ranks) : ......

.............................................................................................................................

8. Data zborului (Date of Flight): ........................................................................

9. Aeroport de decolare, data şi ora UTC (Origin Airfield, date and time UTC) : .......................................................................

10. Punctul de intrare în România, data şi ora UTC (Entry Point into Romanian Airspace, date and time UTC) : ..............................

11. Ruta de zbor în România (Flight Route into Romanian Airspace): ..............................................................................

12. Aeroport de aterizare/decolare în/din România, data şi ora UTC (Landing/Departure Airfield in/from Romania, date and time UTC):

..............................................................................................................

13. Punctul de ieşire din România, data şi ora UTC (Exit Point from Romanian Airspace, date and time UTC):

14. Aeroport de destinaţie, data şi ora UTC (Destination Airfield, date and time UTC): ......................................................

15. Scopul zborului (Purpose of Flight) : .................................................................

16. Pasageri VIP: nivelul de reprezentare (VIP pax.: officials level) : .................................................

17. Pasageri: număr, tip (militari, civili) (Pax: number, type (troops, civilians) : .....................................................................

18. Cargo: natura încărcăturii, cantitatea (cargo: type, amount) : .........................................................................................

19. Organizatorul (Freighter) : ............................................................................

20. Beneficiarul (Beneficiary) : ..........................................................................

21. Armament, muniţie, materiale periculoase şi echipament foto/video la bord (Fixed armaments, ammo, dangerous goods and air photo/video equipment on board):

..............................................................................................................................

22. Solicitări (Facilities Requested):

a) alimentare (Refuel) : ...........................................................................................;

b) pază aeronavă (Aircraft Guards) : ......................................................................;

c) scutiri de taxe (Free Charges) : ..........................................................................;

d) parcare în baza militară (Parking on Military Air Base) : ....................................;

e) alte solicitări (other requests) : ............................................................................

23. Semnătura şi ştampila

(Signature and stamp)

.........................................

Data solicitării

(Date of application)

…………………………………


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 912/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 912 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu