HOTARARE Nr. 9
din 18 martie 2009
pentru aprobarea Normei nr.
8/2009 privind administrarea speciala a fondurilor de pensii facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 6 aprilie 2009
In temeiul dispoziţiilor art. 16 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere dispoziţiile art. 70 din Legea nr.
204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 18 martie 2009,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr.
8/2009 privind administrarea specială a fondurilor de pensii facultative,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 8/2009
privind administrarea specială a fondurilor de
pensii facultative
In temeiul dispoziţiilor art. 16 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
având în vedere prevederile
art. 70 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi
completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează administrarea
specială a fondurilor de pensii facultative, situaţia fondului de pensii în
cazul retragerii autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a
autorizaţiei fondului de pensii facultative, procedura şi criteriile de
selectare a administratorului special, precum şi atribuţiile administratorului
special.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Lege.
(2) De asemenea, prin capitaluri proprii se înţelege suma următoarelor elemente:
a) capitalul social subscris şi vărsat;
b) primele de capital, integral încasate, aferente
capitalului social;
c) rezervele legale, statutare şi alte rezerve;
d) rezultatul exerciţiilor financiare anterioare;
e) rezultatul ultimului exerciţiu financiar, reportat
până la repartizarea sa conform destinaţiilor stabilite de adunarea generală a
acţionarilor, în limita sumei ce se intenţionează a se repartiza pe oricare
dintre destinaţiile prevăzute la lit. a)-d).
CAPITOLUL II
Administrarea specială
SECŢIUNEA 1
Instituirea administrării speciale
Art. 3. - Administrarea specială a unui fond de pensii
facultative se instituie în cazurile prevăzute la art. 38, 52 şi art. 91 alin.
(2) din Lege.
Art. 4. -In cazul instituirii administrării speciale,
ca urmare a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a
administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative, de
la data la care Comisia retrage autorizaţia se aplică prevederile prezentei
norme, astfel:
a) în cazurile prevăzute de Lege la art. 52 alin. (1),
art. 91 alin. (2), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (1),
(2) şi alin. (4) lit. b) şi c), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art.
22 alin. (2) lit. a) şi b), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 12
alin. (1), art. 16 şi 23, art. 38 lit. b), d), e), f) şi i), procedura
prevăzută în secţiunea a 3-a din prezentul capitol se aplică până la data
numirii de către Comisie a administratorului special, după care se aplică
prevederile secţiunii a 5-a din prezentul capitol;
b) în cazurile prevăzute de Lege la art. 38 lit. a)
coroborat cu prevederile art. 21 alin. (3) şi alin. (4) lit. a), art. 38 lit.
a) coroborat cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. c), art. 38 lit. c), g), h),
j) şi k), procedura prevăzută în secţiunea a 3-a din prezentul capitol se
aplică până la rămânerea definitivă a hotărârii instanţei de contencios
administrativ competente.
Art. 5. - Prin excepţie, pentru cazurile prevăzute la
art. 4 lit. b), în cazul în care Comisia apreciază că au avut loc fapte cu
consecinţe deosebit de grave şi care afectează direct participanţii la fondul
de pensii facultative, procedura prevăzută în secţiunea a 3-a din prezentul
capitol se aplică până la data numirii de către Comisie a administratorului
special, după care se aplică prevederile secţiunii a 5-a din prezentul capitol.
Art. 6. - Decizia de retragere
a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii facultative, scrisă şi motivată, se notifică
administratorului şi depozitarului în ziua lucrătoare următoare datei adoptării
acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Selectarea administratorului special
Art. 7. - Comisia selectează şi/sau desemnează
administratorul special dintre administratorii de fonduri de pensii
facultative, cu respectarea procedurii prevăzute la art. 59-61 din Lege.
Art. 8. - (1) Pentru selectarea administratorului special, Comisia analizează ofertele primite, cu
aplicarea următoarelor criterii, ponderate după cum urmează:
a) rata de rentabilitate a
fondului de pensii facultative, calculată conform art. 91 alin. (1) lit. b) din
Lege - 40%;
b) politica investiţională -
10%;
c) nivelul cheltuielilor de administrare încasate din contribuţii
şi nivelul cheltuielilor de administrare încasate din activul fondului - 40%
(câte 20% fiecare);
d) nivelul capitalurilor proprii - 10%.
(2) Pentru obţinerea punctajului final al ofertelor se
aplică următoarea metodă:
a) pentru rata de rentabilitate
se realizează clasamentul în ordinea descrescătoare a valorilor ratelor şi
fiecare administrator primeşte cu un punct în plus faţă de cel cu rata de
rentabilitate imediat inferioară lui, cel cu rata cea mai mică primind un
punct;
b) pentru politica investiţională,
toţi administratorii care administrează un fond de pensii din aceeaşi categorie
de risc cu fondul de pensii pentru a cărui administrare specială depun ofertele primesc câte un punct. Administratorii care administrează un fond de pensii dintr-o altă categorie de risc nu
primesc niciun punct;
c) pentru nivelul cheltuielilor
de administrare încasate din contribuţii şi pentru nivelul cheltuielilor de
administrare încasate din activul fondului se realizează clasamentul în ordinea
crescătoare a valorilor comisioanelor de administrare şi fiecare administrator
primeşte cu un punct în plus faţă de cel cu comision de administrare imediat
superior lui, cel cu comisionul de administrare cel mai
mare primind un punct;
d) pentru nivelul capitalurilor
proprii se realizează clasamentul, în ordine descrescătoare, al fondurilor
proprii ale administratorilor ofertanţi şi fiecare administrator primeşte un
punct în plus faţă de administratorul cu suma fondurilor proprii imediat
inferioară sumei fondurilor sale, cel cu cea mai mică sumă a fondurilor proprii
primind un punct.
Art. 9. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data la care Comisia i-a notificat, administratorii de fonduri de pensii facultative transmit, în scris, ofertele de administrare
temporară.
(2) Aceste oferte conţin date
referitoare la îndeplinirea criteriilor prevăzute la art. 8.
(3) Comisia analizează ofertele
primite şi selectează oferta care întruneşte punctajul cel
mai mare, calculat conform art. 8.
(4) Decizia se notifică administratorului
desemnat şi depozitarului fondului de pensii facultative aflat în administrare
specială, în ziua lucrătoare următoare datei adoptării acesteia.
Art. 10. - (1) Dacă în termenul prevăzut la art. 9
alin. (1) nu s-a primit nicio ofertă, Comisia procedează la desemnarea unui
administrator special, selectat dintre administratorii de fonduri de pensii
facultative autorizaţi, pe baza aceloraşi criterii.
(2) Decizia se notifică
administratorului desemnat şi depozitarului fondului de pensii facultative
aflat în administrare specială, în ziua lucrătoare următoare datei adoptării
acesteia.
(3) Contestaţia nu suspendă
efectele deciziei prevăzute la alin. (2), administratorul selectat având
obligaţia să preia în administrare activele fondului de pensii aflat în
administrare specială.
Art. 11. - (1) In termen de maximum 5 zile lucrătoare
de la notificarea deciziei prevăzute la art. 10 alin. (2), administratorul are
obligaţia să predea, iar administratorul special are obligaţia să preia, pe
bază de proces-verbal de predare-primire, toate documentele referitoare la
fondul de pensii, inclusiv arhiva fondului de pensii, pe suport hârtie şi în
format electronic.
(2) O copie a procesului-verbal de predare-primire este transmisă Comisiei de către administratorul special,
în aceeaşi zi în care a fost încheiat.
(3) In termenul prevăzut la alin. (1), administratorul
special are obligaţia să comunice depozitarului fondului aflat în administrare
specială documente privind specimenele de semnătură aparţinând reprezentanţilor
săi legali.
(4) In termenul prevăzut la alin. (1), administratorul
special are obligaţia de a notifica decizia Comisiei de instituire a
administrării speciale tuturor părţilor contractante
existente în contractele încheiate de administrator,
în numele şi pe seama fondului de pensii.
(5) Administratorul special se substituie de drept în
drepturile şi obligaţiile administratorului, care îi incumbă acestuia conform
contractelor prevăzute la alin. (4).
(6) In termen de 30 de zile calendaristice de la data
emiterii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, administratorul
este obligat să prezinte Comisiei situaţia financiară auditată a fondului de
pensii, prevăzută la art. 39 alin. (1) din Lege.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de administrare a fondului de pensii
facultative între data comunicării
deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului/a fondului şi data desemnării administratorului special, respectiv data rămânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare
Art. 12. - (1) In perioada cuprinsă între data
comunicării deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a
administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative şi
data desemnării administratorului special, respectiv data rămânerii definitive
a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, activitatea
administratorului nu încetează, dar va fi asistată şi supervizată de către
reprezentanţi ai Comisiei special desemnaţi în acest scop prin decizie.
(2) Odată cu comunicarea deciziei de retragere a
autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii facultative, Comisia comunică administratorului şi
depozitarului fondului de pensii aflat în administrare specială decizia de
desemnare a reprezentanţilor Comisiei.
(3) Reprezentanţii Comisiei au acces la toate
documentele şi evidenţele fondului de pensii facultative şi ale
administratorului, fiind obligaţi să păstreze confidenţialitatea informaţiilor.
(4) Reprezentanţii Comisiei asistă şi supervizează
activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii facultative, dar
nu se substituie organelor de conducere ale administratorului.
(5) Reprezentanţii Comisiei au
următoarele atribuţii:
a) suspendă sau desfiinţează
actele de decizie ale administratorului contrare reglementărilor prudenţiale
sau care determină deteriorarea situaţiei financiare a fondului de pensii
facultative;
b) avizează prealabil toate
deciziile adoptate de organele de conducere ale administratorului;
c) propun Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia
în care administratorul nu respectă măsurile dispuse;
d) analizează situaţia
financiară a fondului de pensii facultative şi a administratorului şi prezintă
Comisiei rapoarte periodice despre aceasta;
e) alte atribuţii stabilite de Comisie.
Art. 13. - De la data comunicării deciziei de retragere
a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei
fondului de pensii facultative şi până la data desemnării
administratorului special, respectiv data rămânerii definitive a deciziei de
retragere a autorizaţiei de administrare este interzisă încheierea de noi acte
individuale de aderare la fondul de pensii facultative.
Art. 14. - In perioada cuprinsă între data comunicării
deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului,
respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative şi data rămânerii
definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare sunt aplicabile
toate prevederile legale privind drepturile şi obligaţiile participanţilor, mai
puţin cele interzise în mod expres prin prezenta normă.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile administratorului special
Art. 15. - (1) Administratorul
special are următoarele atribuţii:
a) să realizeze transferul
participanţilor care au depus o cerere de transfer, înainte de data deciziei de
retragere a autorizaţiei de administrare, către alte fonduri de pensii
facultative, conform Normei nr. 14/2006 privind transferul participanţilor
între fondurile de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea nr. 26/2006;
b) să administreze fondul de
pensii facultative aflat în administrare specială, în vederea transferului
activelor personale ale participanţilor către fondurile de pensii facultative
alese de participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi;
c) să evalueze obligaţiile de plată ale fondului de
pensii;
d) să realizeze transferul
activelor personale ale participanţilor de la fondul de pensii aflat în
administrare specială către fondurile de pensii facultative alese de
participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data primirii notificării Comisiei privind repartizarea
participanţilor;
e) să notifice Fondului de
Garantare şi Comisiei suma necesară a fi compensată, dacă este necesar.
(2) De la data desemnării administratorului special
sunt interzise:
a) încheierea de noi acte individuale de aderare la
fondul de pensii facultative aflat în administrare
specială;
b) orice transferuri ale participanţilor de la fondul
de pensii facultative aflat în administrare specială către alte fonduri de
pensii facultative, până la data primirii notificării Comisiei privind
repartizarea participanţilor prevăzută la art. 19 alin.
(3).
Art. 16. - Pentru activitatea desfăşurată,
administratorul special încasează acelaşi comision de administrare prevăzut în
prospectul schemei de pensii facultative al fondului de pensii aflat în
administrare specială.
SECŢIUNEA a 5-a
Procedura de administrare a fondului de pensii
facultative
Art. 17. - (1) Incepând cu data
selectării/desemnării administratorului special şi referitor la activitatea de
administrare a fondului/fondurilor de pensii facultative, se suspendă:
a) atribuţiile acţionarilor semnificativi
şi ale conducătorilor administratorului, aceste atribuţii transferându-se
administratorului special desemnat, care este în drept să le exercite pe toată
perioada procedurii de administrare specială;
b) activitatea, atribuţiile şi
competenţele consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al
administratorului, precum şi dreptul membrilor la remuneraţie;
c) exercitarea dreptului de vot al acţionarilor în
privinţa numirii şi/sau a revocării membrilor consiliului de administraţie/
consiliului de supraveghere al administratorului;
d) dreptul acţionarilor la dividende.
(2) Suspendarea prevăzută la alin. (1) operează şi îşi
produce efectele pe toată durata procesului de administrare specială.
Art. 18. - (1) In ziua lucrătoare următoare desemnării
administratorului special, Comisia şi administratorul special informează
participanţii despre necesitatea aderării, în termen de 90 de zile
calendaristice, la alt fond de pensii facultative.
(2) Pe toată durata termenului menţionat la alin. (1),
decizia privind instituirea măsurii administrării speciale asupra fondului de
pensii facultative se publică atât pe website-ul Comisiei, www.csspp.ro, cât şi pe website-urile
administratorului fondului de pensii facultative aflat în administrare specială
şi administratorului special, cu menţionarea expresă a următoarelor informaţii:
datele de contact ale administratorului special, drepturile şi obligaţiile
acestuia, drepturile şi obligaţiile participanţilor în decursul celor 90 de zile calendaristice.
(3) In ziua lucrătoare imediat următoare expirării
termenului de 90 zile calendaristice prevăzut la alin. (1), administratorul
special transmite lista cu numele şi codul numeric personal ale participanţilor
care nu au ales un nou fond de pensii facultative către Comisie.
Art. 19. - (1) Comisia procedează la ierarhizarea
tuturor administratorilor, inclusiv a administratorului special, conform
criteriilor prevăzute la art. 8, în vederea repartizării participanţilor care nu au ales un nou fond de pensii facultative.
(2) Repartizarea
participanţilor prevăzuţi la art. 18 alin. (3) către fiecare fond de pensii
facultative se face direct proporţional cu valoarea punctajului obţinut de
administratorul respectivului fond, raportată la suma tuturor punctajelor
acordate administratorilor de fonduri de pensii facultative rezultate în urma
ierarhizării.
(3) In termen de 30 de zile calendaristice de la data
primirii listei prevăzute la art. 18 alin. (3), Comisia efectuează repartizarea
participanţilor care nu au solicitat transferul şi notifică administratorului
special, pe suport electronic, sub semnătură electronică extinsă, lista participanţilor repartizaţi,
rezultată ca urmare a efectuării acestei operaţiuni.
(4) In termen de 5 zile
calendaristice de la data primirii notificării prevăzute la alin. (3),
administratorul special transmite fiecărui administrator, pe suport electronic,
sub semnătură electronică extinsă, lista participanţilor rezultaţi în urma
acestei operaţiuni.
Art. 20. -Administratorul
special calculează obligaţiile de plată ale fondului de pensii facultative faţă
de participanţi, luând în considerare valoarea cea mai mare dintre valoarea
activului personal şi garanţiile prevăzute în prospect. Contravaloarea
activului personal al participantului care urmează a fi transferat nu poate fi
mai mică decât valoarea garantată, asumată prin prospectul schemei de pensii
facultative.
Art. 21. - (1) In situaţia existenţei obligaţiei
administratorului de a constitui, conform Legii, provizioane tehnice aferente
fondului de pensii facultative, în cazul în care, după efectuarea calculului
conform art. 20, administratorul special constată că activele fondului aflat în
administrare specială sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor faţă de
participanţi, acesta va suplimenta activele fondului cu cele care constituie
provizionul tehnic aferent fondului în cauză, până la concurenţa obligaţiei de
plată determinate conform art. 20.
(2) In termen de maximum 5 zile lucrătoare de la
primirea notificării prevăzute la art. 19 alin. (3), în cazul în care
administratorul special constată că activele prevăzute la alin. (1) nu sunt
suficiente pentru onorarea obligaţiilor faţă de participanţi, acesta notifică
Fondului de Garantare şi Comisiei suma necesară a fi compensată.
Art. 22. - (1) In termen de 10 zile calendaristice de
la data primirii notificării prevăzute la art. 19 alin. (3), administratorul
special, împreună cu administratorii fondurilor de pensii facultative la care
vor fi transferaţi participanţii, întocmeşte şi transmite spre avizare Comisiei
un plan de transfer al activelor personale ale participanţilor.
(2) Planul conţine suma totală
care urmează a fi distribuită, precum şi prezentarea detaliată a modului de
distribuire a acesteia, prin transfer direct de active şi/sau prin transfer de
lichidităţi.
(3) In cazul prevăzut la art. 21 alin. (1), planul
detaliază şi modalitatea de transfer şi/sau de lichidare, parţială sau totală,
a provizionului tehnic aferent fondului de pensii facultative aflat în
administrare specială.
Art. 23. - (1) Comisia aprobă sau respinge planul de
transfer prevăzut la art. 22 alin. (1).
(2) De la data comunicării aprobării planului către
administratorul special, acesta începe procedura de transfer al activelor
personale ale participanţilor.
CAPITOLUL III
Obligaţiile administratorului special după transferul participanţilor de
la fondul de
pensii facultative aflat în administrare specială
Art. 24. - (1) Administratorul special răspunde pentru
modul de îndeplinire a mandatului primit, conform măsurilor şi dispoziţiilor
stabilite de Comisie prin decizia de desemnare a sa ca administrator special.
(2) In termen de două zile
lucrătoare de la finalizarea transferului participanţilor către noile fonduri
de pensii facultative alese sau la care aceştia au fost repartizaţi,
administratorul special transmite Comisiei un raport asupra modului de
desfăşurare şi a rezultatelor operaţiunii de transfer.
(3) In acelaşi termen prevăzut
la alin. (2), depozitarul întocmeşte şi transmite Comisiei raportul său asupra
modului de desfăşurare şi a rezultatelor operaţiunii de transfer al
participanţilor.
Art. 25. - După primirea rapoartelor prevăzute la art.
24, Comisia retrage autorizaţia fondului de pensii facultative şi dispune
radierea acestuia din Registrul fondurilor de pensii private şi al
administratorilor.
CAPITOLUL IV
Incetarea calităţii
de administrator special
Art. 26. - Pentru motive întemeiate, Comisia poate
dispune, oricând în cursul procedurii de administrare specială, înlocuirea administratorului special.
Art. 27. -Incetarea calităţii de administrator special
are loc în următoarele cazuri:
a) ca urmare a hotărârii instanţei judecătoreşti;
b) prin înlocuirea de către
Comisie a administratorului special, procedura prevăzută în secţiunea a 2-a din
cap. II urmând a fi reluată;
c) ca urmare a finalizării
procedurii de transfer al activelor personale ale participanţilor şi a
prezentării raportului prevăzut la art. 24 alin. (2).
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 28. - Termenele prevăzute
de prezenta normă care expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi
nelucrătoare se vor prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 29. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 121 alin. (1) lit. k) şi alin. (2),
(3), (4), (6), (7), (9) şi (10) din Lege.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (3)
referitoare la obligaţia administratorului special de a prelua în administrare
activele fondului de pensii facultative aflat în administrare specială se
sancţionează conform art. 38 lit. k) din Lege.