HOTARARE Nr. 9
din 24 ianuarie 2008
privind aprobarea
Regulamentului pentru autorizarea consultantilor fiscali persoane straine
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 4 februarie 2008
In baza prevederilor cap. 51 din Ordonanţa Guvernului nr.71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin
Legea nr.198/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali, întrunit în şedinţa din 24 ianuarie 2008,
hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul pentru autorizarea consultanţilor fiscali persoane străine,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Direcţia de învăţământ, Direcţia de relaţii
naţionale şi internaţionale, Direcţia de servicii pentru membri
şi Secretariatul general
vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chitoiu
ANEXA
REGULAMENT
pentru autorizarea consultanţilor fiscali persoane
străine
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Dispoziţiile
prezentului regulament se aplică consultanţilor fiscali care au obţinut
calificarea profesională în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau
ale Spaţiului Economic European, care doresc să exercite activitatea de
consultant fiscal pe teritoriul României, în una dintre următoarele forme:
- în mod independent;
- consultanţi fiscali salariaţi în România;
- prin prestarea de servicii
în condiţiile art 219 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind activitatea de
consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Evaluarea candidaţilor pentru autorizare se
face de către Camera Consultanţilor Fiscali din România.
Art. 3. - Prin ordin al Preşedintelui Camerei
Consultanţilor Fiscali se constituie Colectivul de autorizare.
Art. 4. - Consiliul Superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali stabileşte componenţa Comisiei de evaluare.
Art. 5. - Componenţa Comisiei de evaluare se va stabili
pentru fiecare sesiune de evaluare şi va fi constituită atât din consultanţi
fiscali, membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali din România, cât şi din
specialişti şi cadre universitare din domeniul disciplinelor de interes.
Art. 6. - Consiliul Superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali stabileşte prin hotărâre, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, data şi locul de
desfăşurare a evaluării candidaţilor, lista de discipline teoretice şi practice
avute în vedere la evaluarea candidaţilor, precum şi locul şi termenele de
depunere a cererilor însoţite de dosarele complete.
CAPITOLUL II
Reguli de autorizare a consultanţilor fiscali care
au dobândit această calitate în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic
European
Art. 7. - Pentru autorizarea consultanţilor fiscali
care au obţinut această calitate într-un stat membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European, candidaţii trebuie să depună la Camera
Consultanţilor Fiscali din România o cerere de înscriere, însoţită de
următoarele documente traduse în limba română şi legalizate:
- dovada naţionalităţii solicitantului;
- copie de pe atestatul sau certificatul de calificare, obţinut într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului
Economic European, care dă dreptul persoanei de a practica activitatea de
consultant fiscal în statul membru care l-a eliberat;
- documentul legal, eliberat în statul membru de origine
sau de provenienţă, prin care se atestă că solicitantului
nu i-a fost interzis dreptul de a practica profesia de consultant fiscal din
cauza unei abateri profesionale grave sau infracţiuni;
- documentul legal, eliberat în statul membru de origine
sau de provenienţă, care să ateste capacitatea deplină
de exerciţiu a solicitantului;
- dovada plăţii taxei de evaluare, stabilită prin
hotărâre a Consiliului Superior al Camerei Consultanţilor Fiscali din România.
Art. 8. - Sunt acceptate documentele care însoţesc
cererea de înscriere, dacă acestea au fost eliberate cu cel mult 3 luni înainte
de depunerea lor.
Art. 9. - Colectivul de autorizare verifică documentele
care însoţesc cererea din punctul de vedere al formei şi conţinutului acestora.
In cazul în care există dubii asupra documentelor depuse odată cu cererea de
înscriere, Colectivul de autorizare se adresează autorităţii competente din
statul membru respectiv pentru a confirma autenticitatea acestora.
Art. 10. - Colectivul de autorizare confirmă primirea
dosarului, în termen de maximum o lună de la depunerea lui, şi îl informează pe
candidat cu privire la lipsa oricărui document care necesită a fi depus.
Art. 11. - Susţinerea probei-interviu în faţa Comisiei
de evaluare va avea loc în termen de maximum 3 luni de la data prezentării şi
confirmării dosarului complet de către persoana interesată.
Art. 12. - Susţinerea interviului în faţa Comisiei de
evaluare se face în limba română sau în limba engleză.
Art. 13. - Comisia de evaluare va verifica în prealabil
dacă experienţa dobândită în calitate de consultant fiscal este de natură să
acopere în tot sau în parte diferenţele existente între legislaţia fiscală
românească şi cea a statului membru de origine în care a fost obţinută
calitatea de consultant fiscal.
Art. 14. - (1) In situaţia în
care în urma evaluării candidatului Comisia de evaluare constată diferenţe
teoretice şi practice substanţiale între nivelul de formare profesională a
candidatului şi cerinţele de competenţă profesională stabilite prin actele
normative româneşti, aceasta va decide:
- solicitantul va trece o probă de aptitudini; sau
- solicitantul va urma un stagiu de adaptare.
(2) Proba de aptitudini constă într-o examinare a
cunoştinţelor profesionale ale solicitantului, organizată de Camera
Consultanţilor Fiscali în scopul aprecierii aptitudinilor solicitantului de a
exercita profesia de consultant fiscal în România. In acest sens, Camera
Consultanţilor Fiscali va întocmi o listă de discipline teoretice şi practice a
căror cunoaştere este esenţială pentru exercitarea profesiei de consultant
fiscal pe teritoriul României. Disciplinele de examen vor fi stabilite în
fiecare caz, prin alegerea din listă a domeniilor pentru care candidatul nu are
aptitudini, aşa cum se constată în urma interviului iniţial.
(3) In vederea susţinerii probei de aptitudini,
Comisia de evaluare va comunica candidatului data, ora şi locul de desfăşurare
a acesteia, în termen de 15 zile de la data deciziei privind susţinerea probei.
(4) Stagiul de adaptare constă în exercitarea profesiei de consultant fiscal sub
supravegherea unui consultant fiscal din România, membru al Camerei
Consultanţilor Fiscali. Perioada de desfăşurare a stagiului de adaptare este
stabilită prin decizie a Comisiei de evaluare, în funcţie de rezultatul
evaluării iniţiale.
(5) In vederea organizării
stagiului de adaptare, Comisia de evaluare va comunica decizia sa motivată
Direcţiei de monitorizare şi competenţă profesională a Camerei Consultanţilor Fiscali, care va lua
măsurile care se impun în termen de 15 zile de la data primirii
deciziei.
Art. 15. - Decizia Comisiei de evaluare va fi
comunicată solicitantului la finalizarea interviului.
Art. 16. - Persoanele care beneficiază de recunoaşterea
calităţii de consultant fiscal în România şi devin membri ai Camerei
Consultanţilor Fiscali din România trebuie să aibă cunoştinţe minime de limba
română, potrivit art. 301 din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
completările şi modificările ulterioare.
Art. 17. - Persoanele care beneficiază de recunoaşterea
calităţii de consultant fiscal în România şi devin membri ai Camerei
Consultanţilor Fiscali din România trebuie să facă dovada că sunt acoperiţi de
o asigurare împotriva consecinţelor financiare ale responsabilităţii lor
profesionale.
CAPITOLUL III
Reguli speciale aplicabile consultanţilor fiscali
din statele membre ale
Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, în cazul prestării de servicii pe teritoriul României
Art. 18. -Activitatea de
prestare de servicii prevăzută la art. 211 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
se exercită în România prin asigurarea serviciilor de asistenţă fiscală pentru
persoanele fizice şi juridice în faţa organelor fiscale sau în faţa
autorităţilor jurisdicţionale, în condiţiile stabilite în statul membru de
origine pentru consultanţii fiscali, fără a fi necesară înscrierea în Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală.
Art. 19. - Consultantul fiscal care prestează servicii
în România este obligat să dovedească autorităţilor române calitatea de
consultant fiscal, dobândită într-un stat membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European.
Art. 20. - Se consideră activitate de consultanţă
fiscală desfăşurată sub forma prestării de servicii, în cazul în care
prestatorul se deplasează în România în scopul exercitării profesiei temporar
şi ocazional.
Art. 21. - Pentru exercitarea
activităţii de consultant fiscal sub formă de prestări de servicii,
consultantul fiscal trebuie să respecte condiţiile şi regulile de conduită
profesională ale statului membru de origine, legislaţia românească privind
exercitarea profesiei de consultant fiscal, precum şi deontologia profesională
aplicabilă în domeniu.
Art. 22. - (1) Prestatorul de servicii în domeniul
consultanţei fiscale, care se deplasează pentru prima dată în România pentru a
furniza serviciile descrise la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
71/2001, aprobată prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, are obligaţia, în prealabil, de a informa în acest sens Camera
Consultanţilor Fiscali din România printr-o declaraţie scrisă care să cuprindă:
- în cazul în care este înregistrat într-un registru
comercial sau un alt registru public, denumirea registrului, numărul de
înregistrare ori alte mijloace echivalente de identificare prevăzute de
registrul respectiv;
- în cazul în care este membru
al unei organizaţii profesionale similare în statul membru de stabilire,
informaţii asupra organizaţiei profesionale al cărei membru este;
- informaţii asupra oricărei alte organizaţii
profesionale la care este înregistrat prestatorul;
- titlul profesional sau,
atunci când acesta nu există, titlul de calificare al prestatorului şi statul
membru în care a fost obţinut;
- în cazul în care prestatorul este plătitor de TVA,
codul de înregistrare atribuit în condiţiile art. 153 sau, după caz, art. 1531 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
ori codul de înregistrare similar atribuit de autorităţile competente dintr-un
alt stat membru;
- informaţii privind acoperirea asigurărilor sau alte
mijloace de protecţie personală ori colectivă privind responsabilitatea
profesională.
(2) Declaraţia scrisă va fi însoţită de copia
documentului care atestă calitatea de consultant fiscal.
(3) Prestatorul poate desfăşura activitatea de
consultanţă fiscală pe teritoriul României, sub forma prestării de servicii,
numai după confirmarea primirii declaraţiei scrise prevăzute la alin. (1).
(4) Camera Consultanţilor Fiscali din România are
obligaţia confirmării primirii declaraţiei într-un termen de maximum 15 zile de
la depunerea ei.
(5) Camera Consultanţilor Fiscali din România va ţine
evidenţa declaraţiilor primite şi confirmate într-un registru special înfiinţat
în acest scop.
Art. 23. - Camera Consultanţilor Fiscali din România
poate solicita autorităţilor competente din statul membru de stabilire al
prestatorului orice informaţii relevante cu privire la legalitatea stabilirii,
buna conduită a prestatorului, precum şi informaţii cu privire la sancţiuni
disciplinare sau penale cu caracter profesional.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 24. - Remunerarea membrilor Comisiei de evaluare
şi a Colectivului de autorizare, precum şi cheltuielile de diurnă, transport şi
cazare ale acestora se stabilesc şi se suportă de către Camera Consultanţilor
Fiscali, potrivit competenţelor.
Art. 25. - Prevederile
prezentului regulament nu se aplică în situaţia în care solicitanţii sunt
membri ai unei organizaţii profesionale similare din statul de reşedinţă, cu
care s-a încheiat o platformă comună, situaţie în care se vor aplica regulile
stabilite prin platforma comună încheiată.
Art. 26. - Camera Consultanţilor Fiscali din România,
parte în Sistemul informatic pentru piaţa internă (IMI), va asigura schimbul de
informaţii privind sancţiunile disciplinare sau penale care au fost aplicate
membrilor acesteia, persoane române sau străine, în exercitarea activităţii de
consultant fiscal, precum şi a celor care au desfăşurat această activitate sub
forma prestării de servicii.
Art. 27. - Centrul Naţional de Recunoaştere a Diplomelor
şi Calificărilor este punct de contact pentru furnizarea de informaţii în
domeniul recunoaşterii calificărilor profesionale şi pentru sprijinirea
cetăţenilor în realizarea drepturilor conferite de legislaţia românească.
Art. 28. - Prevederile prezentului regulament se
completează cu dispoziţiile Legii nr. 200/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.