HOTARARE Nr.
876 din 1 august 2007
pentru stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la regimul transporturilor navale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 15 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Constituie contravenţii la regimul
construcţiilor de nave şi înmatriculării navelor următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea,
reparaţia sau dezmembrarea, totală sau parţială a navelor, precum şi efectuarea
lucrărilor de reparaţii supuse autorizării fără a deţine autorizaţia necesară,
cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei;
b) construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea,
reparaţia sau dezmembrarea navelor cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei
şi a proiectului tehnic ori a lucrărilor de reparaţie autorizate, cu amendă de
la 1.000 lei la 5.000 lei;
c) nerespectarea obligaţiei de a transcrie contractul
de construcţie în registrul de evidenţă a navelor în construcţie în termen de
15 zile de la începerea construcţiei unei nave, cu amendă de la 1.000 lei la
2.000 lei;
d) nerespectarea de către proprietarul unei nave a
obligaţiei de a înmatricula nava sau de a notifica Autoritatea Navală Română,
denumită în continuare ANR, privind orice modificări referitoare la situaţia juridică ce
schimbă datele iniţiale de înmatriculare a navei ori din actul de naţionalitate
al navei, în termen de 15 zile, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) nedeclararea în termen de 15 zile a pierderii,
distrugerii sau deteriorarea de către proprietar ori operator a actului de
naţionalitate al navei, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei;
f) nedepunerea la căpitănia portului de înmatriculare a
actului de naţionalitate de către proprietar ori operator, în termen de 15 zile
de la data comunicării deciziei de suspendare sau retragere a dreptului de
arborare a pavilionului român, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
g) exploatarea unei nave de către o persoană fizică sau
juridică care nu are transcris şi făcut public acest drept, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
h) netransmiterea la ANR de către proprietarul sau
operatorul navei a modificărilor privitoare la Registrul sinoptic permanent în
maximum 3 luni de la data apariţiei acestora, cu amendă de la 500 lei la 1.000
lei.
Art. 2. - Constituie
contravenţii la regimul siguranţei navigaţiei următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) exploatarea în scopuri comerciale a unei nave care
deţine permis provizoriu de navigaţie pentru probe, cu amendă de la 10.000 lei
la 20.000 lei;
b) exploatarea în scopuri
comerciale a ambarcaţiunilor de agrement, cu excepţia celor autorizate în acest
sens, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) ridicarea pe cală sau doc ori lansarea la apă a unei
nave în afara şantierului naval ori în alte locuri decât cele aprobate, fără
aprobarea ANR, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
d) exploatarea de către proprietar ori operator a unei
nave care nu are înscris în condiţiile legii numele, numărul de identificare
sau portul de înmatriculare, ori acesta nu este vizibil, cu amendă de la 500
lei la 1.000 lei;
e) folosirea de către proprietar sau operator a unui
nume, număr de identificare sau port de înmatriculare, care nu a fost aprobat
de autoritatea competentă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
f) exploatarea unei nave cu mijloace de salvare care nu
are înscris numele sau numărul de identificare al acesteia, cu amendă de la 500
lei la 1.000 lei;
g) neînscrierea pe corpul unei nave a scărilor de
pescaj, a mărcilor de bord liber sau înscrierea acestora
în alte locuri decât cele stabilite, precum şi
întreţinerea lor necorespunzătoare, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
h) exploatarea unei nave care nu are la bord actele,
documentele şi/sau certificatele obligatorii corespunzătoare tipului de navă
ori acestea nu mai sunt valabile, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.
Excepţie fac navele ale căror acte, certificate şi documente si-au pierdut
valabilitatea în timp ce nava se află în voiaj sau navele care au întreprins
demersurile necesare prelungirii acestora;
i) lipsa de la bordul navei a materialelor şi
instalaţiilor corespunzătoare menţinerii vitalităţii navei, cu amendă de la 100
lei la 1.000 lei;
j) lipsa de la bordul navei a mijloacelor de stins
incendiul corespunzătoare, cu amendă de la 100 lei la
1.000 lei;
k) lipsa de la bordul navei a mijloacelor de salvare
corespunzătoare, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
l) lipsa de la bordul navei a
registrelor ori documentelor privind evidenţa activităţilor ce se desfăşoară la
bord, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
m) utilizarea documentelor privind evidenţa
activităţilor ce se desfăşoară la bordul navei fără a fi numerotate, sigilate
şi parafate, după caz, ori păstrarea lor în condiţii necorespunzătoare şi în
termenul prevăzut de lege, precum şi necompletarea lor la zi, cu amendă de la
100 lei la 1.000 lei;
n) încărcarea unei nave la un pescaj mai mare decât cel
prevăzut în documentele navei sau cel permis de condiţiile de navigaţie, cu
amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
o) transportul de mărfuri şi
cereale în vrac la bordul navei fără respectarea condiţiilor stabilite prin
actele normative în vigoare, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
p) nerespectarea de către comandant sau de către
conducător a cerinţelor şi procedurilor pentru încărcarea, descărcarea şi
buncherarea în siguranţă a navelor, cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei;
q) manipularea, stivuirea, depozitarea sau separarea
necorespunzătoare a mărfurilor periculoase ori toxice la bordul navei, cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
r) staţionarea, acostarea sau ancorarea unei nave
încărcate cu mărfuri periculoase sau toxice în alte locuri decât cele stabilite
pentru acestea, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
s) nerespectarea „Avizelor către navigatori", cu
amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei;
t) nerespectarea de către comandanţii/conducătorii de
nave a regulilor prevăzute în regulamentele de navigaţie, cu amendă de la 5.000
lei la 10.000 lei;
u) îmbarcarea la bordul navei a unui număr de persoane
mai mare decât cel maxim admis, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
v) îmbarcarea-debarcarea de sau la bordul navei a
pasagerilor în alte locuri decât cele special amenajate sau aprobate, cu amendă
de la 5.000 lei la 10.000 lei;
w) neînscrierea în locurile indicate pe corpul navei de navigaţie interioară a numărului maxim de pasageri
permis, a tonajului maxim admis, precum şi a numărului de autovehicule pe care
le poate transporta, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
x) depăşirea de către navele de navigaţie interioară a
tonajului maxim admis şi a numărului de autovehicule pe care le poate
transporta, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
y) navigaţia prin zone nepermise a unei nave, cu amendă
de la 5.000 lei la 10.000 lei;
z) părăsirea unei nave fără a fi pusă în siguranţă, cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
aa) operarea unei nave în afara zonelor de navigaţie
stabilite prin documentele navei şi/sau actele de stare tehnică, cu amendă de
la 1.000 lei la 5.000 lei.
Art. 3. - Constituie contravenţii la regimul siguranţei
şi securităţii navelor în porturi, în terminalele de operare şi în apele
naţionale navigabile, următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) părăsirea portului, a radei şi/sau a locului de
acostare de către comandantul ori de către conducătorul navei fără permisiune
de plecare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu amendă de la 5.000 lei
la 10.000 lei;
b) netransmiterea în termen de către comandant sau de
către conducător, proprietar, operator ori agent a documentelor cerute de
legislaţia în vigoare la sosirea şi plecarea navei din port, cu amendă de la
1.000 lei la 3.000 lei;
c) nerespectarea de către operatorul terminalului de
operare a cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încărcarea şi
descărcarea în siguranţă a navelor, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) operarea unei nave de tip tanc pentru transportul
produselor petroliere, chimice sau al gazelor lichefiate, de către operatorii
terminalului, fără permisul de operare sau continuarea operării după terminarea
perioadei de supraveghere consemnate în formularul de supraveghere al operării,
cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
e) manipularea şi/sau depozitarea necorespunzătoare de
către operatorul terminalului a mărfurilor periculoase ori toxice, cu amendă de
la 5.000 lei la 10.000 lei;
f) nerespectarea dispoziţiilor regulamentului
portuar, cu amendă de la 500 lei la 10.000 lei;
g) asigurarea necorespunzătoare a unei nave, a unui
grup de nave sau convoi, acostate ori la ancoră, cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei;
h) legarea unei nave de liniile ferate, de liniile
căilor de rulaj ale macaralelor sau de alte instalaţii portuare care nu sunt
destinate acestui scop, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei;
i) operarea navelor în afara limitelor portului fără
autorizaţie în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu amendă de la 10.000
lei la 20.000 lei;
j) efectuarea de probe sau manevre prin punerea în
mişcare a elicei sau a zbaturilor de către navele aflate în port, legate la
chei sau la ancoră, fără aprobarea ANR, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
k) punerea în imposibilitate de manevră a unei nave
prin scoaterea din funcţiune a instalaţiei de propulsie şi/sau a instalaţiei de
guvernare, fără autorizarea prealabilă a ANR, cu amendă de la 5.000 lei la
10.000 lei;
l) ancorarea sau acostarea unei
nave în alte locuri decât cele stabilite ori semnalizate în acest sens, fără
permisiunea prealabilă a ANR, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, cu
excepţia cazurilor de forţă majoră;
m) lucrările efectuate în albia căilor navigabile, în
acvatoriile porturilor şi radelor, extracţia de produse de balastieră, inclusiv
prin dragaj şi altele asemenea, executate fără avizul ANR ori fără marcajele
sau semnalizarea corespunzătoare a zonei de lucru, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
n) instalarea şi construirea de poduri sau instalarea
de conducte peste ori sub apele navigabile, fără avizul scris al ANR, precum şi
nesemnalizarea acestora conform dispoziţiilor legale, cu amendă de la 10.000
lei la 20.000 lei;
o) construirea de garduri,
aşezarea de plase ori de unelte fixe de pescuit în apele naţionale navigabile,
precum şi în rade, porturi, canale sau şenale navigabile ori în alte locuri
unde acestea pun în pericol
siguranţa navigaţiei, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
p) încălcarea standardelor internaţionale pentru
siguranţa şi securitatea navelor, prevenirea poluării şi asigurarea condiţiilor
de muncă şi viaţă la bordul navei maritime care arborează pavilion român sau
străin, stabilite prin controlul statului portului (PSC),
după cum urmează:
(i) cu amendă de la 1.000
lei la 2.000 lei pentru maximum 3 deficienţe înscrise în raportul de
inspecţie PSC, corespunzătoare codului de reţinere;
(ii) cu amendă de la 2.500 lei la 4.000 lei pentru
4-5 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie PSC, corespunzătoare codului
de reţinere;
(iii) cu amendă de la 4.500 lei la 6.000 lei pentru
mai mult de 5 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie PSC, corespunzătoare
codului de reţinere;
q) folosirea mijloacelor de semnalizare de la bordul
navei, în mod nejustificat sau neadecvat regulamentelor de navigaţie, cu amendă
de la 1.000 lei la 5.000 lei;
r) nerespectarea de către proprietarii, operatorii sau
comandanţii/conducătorii de nave a dispoziţiilor date de ANR cu privire la
organizarea parcurilor reci şi a iernaticelor, cu amendă de la 1.000 lei la
5.000 lei.
Art. 4. - Constituie contravenţii la regimul prevenirii
poluării următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) poluarea apelor naţionale navigabile cu
hidrocarburi sau alte substanţe nocive de către nave, cu amendă de la 8.000 lei
la 50.000 lei;
b) descărcarea apelor uzate sau aruncarea gunoiului
generat la bordul navei în apele naţionale navigabile şi/sau depozitarea
acestora în afara locurilor amenajate şi destinate acestui scop, cu amendă de
la 8.000 lei la 20.000 lei;
c) nepredarea sau predarea parţială a deşeurilor
generate la bordul navei şi/sau a reziduurilor de marfă, dacă nava nu este
exceptată, cu amendă de la 2.000 lei la 8.000 lei;
d) nerespectarea obligaţiilor
prevăzute în Planul de urgenţă de prevenire a poluării (SOPEP), cu amendă de la 8.000 lei la
20.000 lei;
e) stocarea la bordul navei sau predarea deşeurilor
generate de navă şi/sau a reziduurilor de marfă neseparate, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei;
f) netransmiterea de către comandant sau de către
conducător, înainte de sosirea navei în port, a notificărilor privind
informaţiile referitoare la tipurile şi cantităţile de deşeuri aflate la bord
ori transmiterea unor date eronate, precum şi înregistrarea necorespunzătoare a
acestora, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei.
Art. 5. - Constituie contravenţii la regimul
echipajului minim de siguranţă, a timpului de muncă şi de odihnă următoarele
fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) neasigurarea cu echipaj minim de siguranţă a navei
de către proprietar sau operator, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
b) nerespectarea de către comandant sau de către
conducător a normelor privind asigurarea navei cu echipaj minim de siguranţă,
cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
c) neasigurarea cu echipaj pentru serviciul de
siguranţă şi supraveghere a navei aflate în staţionare, în iernatic sau scoase
din exploatare de către proprietar ori operator, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
d) utilizarea la bordul navei a unor tahografe fără
aprobare de model, defecte sau desigilate, a unor tahografe montate şi/sau
reparate de persoane neautorizate ori a unor tahografe neverificate metrologic
sau cu termenul de valabilitate al verificării metrologice expirat, cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei;
e) lipsa de la bordul navei dotate cu tahograf a
înregistrărilor tahografului din ultimele 6 luni, cu amendă de la 400 lei la
800 lei;
f) lipsa de la bordul navei dotate cu tahograf a foilor de înregistrare a tahografului, cu amendă de la 400 lei la 800
lei;
g) neefectuarea anuală a controlului intern de către
proprietarul sau operatorul navei cu privire la respectarea de către
conducătorii navelor a timpilor de navigaţie, a timpului de întrerupere a
navigaţiei şi a perioadelor de odihnă, cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei;
h) nerespectarea la bordul navei a timpilor de
navigaţie, a timpilor de întrerupere a navigaţiei şi a perioadelor de odihnă,
cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
i) neutilizarea la bordul navei a tahografelor, a
foilor de înregistrare, a cartelei conducătorului navei ori folosirea
defectuoasă a acestora, în situaţia în care este obligatorie folosirea lor, cu
amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
j) nerespectarea la bordul
navei de navigaţie pe ape interioare a modului de exploatare şi a regulilor
privind schimbarea modului de exploatare (A1, A2, B) conform normelor privind
stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară, cu
amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
k) neînscrierea în jurnalul de bord a modului de
exploatare a unei nave (A1, A2, B) conform normelor privind stabilirea
echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară, cu amendă de
la 400 lei la 800 lei;
l) nedeclararea de către
proprietar sau operator a navelor scoase din exploatare ori aflate în parcul
rece, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
m) completarea eronată sau neconformă, precum şi
necompletarea de către comandantul navei a jurnalului de bord, a carnetului de
serviciu sau a atestatului pentru justificarea perioadelor de odihnă conform
prevederilor legale în vigoare, cu amendă de la 100 lei la 300 lei;
n) nerespectarea prevederilor privind timpul de lucru
şi de odihnă a navigatorilor la bordul navei maritime, cu amendă de la 500 lei
la 1.000 lei;
o) nerespectarea la bordul navei maritime a prevederilor
privind:
(i) întocmirea şi afişarea programului de lucru şi
de odihnă;
(ii) ţinerea înregistrărilor orelor zilnice de lucru
şi de odihnă ale navigatorilor;
(iii) păstrarea unei copii a prevederilor din
legislaţia naţională şi a acordurilor colective relevante, cu amendă de la 100
lei la 300 lei.
Art. 6. - Constituie contravenţii la regimul actelor
personalului navigant următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) pierderea, distrugerea sau deteriorarea carnetului
de marinar ori de serviciu, a documentului de atestare sau a certificatului de competenţă, brevet ori certificat de capacitate, cu amendă
de la 50 lei la 100 lei;
b) refuzul prezentării carnetului de marinar sau de
serviciu ori a documentului de atestare de către personalul navigant reprezentanţilor
ANR, cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei;
c) permisiunea comandantului/conducătorului acordată
unei persoane de a efectua o atribuţie sau un serviciu la bordul navei, fără a
deţine certificatul corespunzător funcţiei pe care o îndeplineşte sau tipului
de navă, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
d) lipsa de la bordul navei a documentelor care atestă
pregătirea, instruirea, starea de sănătate şi competenţa membrilor echipajului,
lipsa unei dispense valabile ori lipsa unei dovezi că s-a solicitat o viză
autorităţii competente sau neprezentarea acestora de către comandant la
solicitarea autorităţii competente, cu amendă de la 300 la 600 lei;
e) angajarea la bordul navei de către proprietar,
operator sau comandant a unei persoane care nu deţine un certificat
corespunzător funcţiei, cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei.
Art. 7. - Constituie contravenţii la regimul
înregistrării persoanelor aflate la bordul navelor maritime de pasageri care
operează spre sau dinspre porturile maritime româneşti următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) lipsa unui sistem pentru înregistrarea informaţiilor
despre persoanele aflate la bordul navei în conformitate cu criteriile
funcţionale de lizibilitate, disponibilitate, facilitate şi securitate de către
proprietar sau operator, cu amendă de la 3.000 lei la
5.000 lei;
b) nedesemnarea de către proprietar sau operator a
unei persoane de la uscat responsabile pentru păstrarea informaţiilor despre
persoanele care s-au îmbarcat la bord, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
c) netransmiterea de către
proprietar sau operator autorităţii competente a informaţiilor despre
persoanele aflate la bordul navei în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă
sau în cazul gestionării consecinţelor unui accident naval, cu amendă de la
3.000 lei la 5.000 lei;
d) utilizarea de către proprietar sau operator a unui
sistem pentru înregistrarea informaţiilor despre persoanele aflate la bordul
navei fără a fi aprobat de autoritatea competentă, cu amendă de la 3.000 lei la
5.000 lei;
e) înregistrarea incorectă sau necomunicarea de către
proprietar ori operator comandantului, înaintea plecării navei de pasageri, a
informaţiilor referitoare la persoanele care au declarat că au nevoie de îngrijiri
speciale sau asistenţă în situaţii de urgenţă, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
f) punerea la dispoziţie cu întârziere sau nepunerea
la dispoziţie de către proprietar, operator ori comandantul navei autorităţilor
desemnate, la solicitarea acestora, a informaţiilor de mai jos, cu amendă de la
3.000 lei la 5.000 lei:
(i) numărul persoanelor de
la bordul navei de pasageri, numărate înaintea plecării navei;
(ii) numele de familie ale persoanelor de la bord,
prenumele sau iniţialele, sexul acestora, indicarea categoriei de vârstă,
adult, copil ori nou-născut, căreia îi aparţine fiecare persoană, vârsta sau
anul naşterii, la solicitarea unui pasager;
(iii) necesităţile de îngrijiri speciale sau de
asistenţă în situaţii de urgenţă, înregistrate pentru fiecare navă de pasageri
care pleacă dintr-un port românesc pentru a efectua un voiaj pe o distanţă mai
mare de douăzeci de mile din punctul de plecare.
Art. 8. - Constituie contravenţii la regimul sistemelor
de monitorizare şi de informare a traficului navelor următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea de către
comandantul sau de către conducătorul navei, proprietar, operator, agent a
termenelor de notificare stabilite pentru sosirea în porturile româneşti, cu
amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei;
b) nerespectarea de către comandantul sau de către
conducătorul navei a sistemelor de raportare obligatorie, cu amendă de la 500
la 2.500 lei;
c) scoaterea din funcţiune la bordul navei a
sistemului automat de identificare al navei (AIS), acolo unde acesta este
obligatoriu, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) nerespectarea de către comandantul sau de către
conducătorul navei a regulilor aplicabile într-un sistem obligatoriu de rute
pentru nave, inclusiv când se primesc sesizări scrise de la alte autorităţi, cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) nerespectarea de către comandantul sau de către
conducătorul navei a dispoziţiilor ANR privind dirijarea traficului, cu amendă
de la 3.000 lei la 5.000 lei;
f) scoaterea din funcţiune la bordul navei a
sistemului de înregistrare a datelor privind voiajul
navei (VDR), la navele la care utilizarea este
obligatorie, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
g) nedeclararea de către comandant sau de către
conducător a mărfurilor periculoase ori toxice de la bordul navei, cu amendă de
la 5.000 lei la 15.000 lei;
h) neanunţarea de către comandantul sau de către
conducătorul unei nave cu privire la evenimentele de navigaţie ale propriei
nave ori ale altor nave, cum ar fi: abordaje, coliziuni, incendii, avarii,
poluare, scufundare, eşuare, pierderi de vieţi omeneşti şi altele asemenea, cu
amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei.
i) transmiterea de către nave sau operatori economici
care desfăşoară activităţi în domeniul naval de informaţii şi date eronate
către ANR, prin modalităţile legal stabilite, cu amendă de la 1.000 lei la
3.000 lei.
Art. 9. - Constituie contravenţii la regimul pilotării
navelor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea de către comandantul sau de către
conducătorul unei nave care arborează pavilion român şi care solicită asistenţa
unui pilot în Marea Nordului, Canalul Englez şi Strâmtoarea Skagerrak a
obligaţiei de a se asigura că pilotul posedă certificatul corespunzător zonei
respective, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
b) pilotarea unei nave de
către o persoană care nu posedă document de atestare/certificat de competenţă
corespunzător, cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei;
c) neraportarea sau raportarea eronată către ANR de
către pilot a începerii şi terminării manevrei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) neanunţarea ANR de către pilot cu privire la orice
deficienţe sau evenimente care pot prejudicia siguranţa navigaţiei, a navei, a
portului sau a mediului marin, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) nerespectarea locurilor
stabilite de ANR pentru îmbarcarea/debarcarea pilotului la/de la navă, cu
amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
f) executarea de manevre fără pilot la bord, navigarea
fără pilot, precum şi refuzul de a lua pilot acolo unde pilotajul este
obligatoriu, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
g) nefurnizarea informaţiilor specifice de către pilot
comandantului, care au avut sau ar fi putut avea ca rezultat un eveniment de
navigaţie, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
h) efectuarea de manevre la o navă fără remorcher sau
cu un număr insuficient de remorchere de către pilot, acolo unde remorcajul
este obligatoriu, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei.
Art. 10. - Constituie contravenţii la regimul
activităţilor la bordul navei următoarele fapte şi se sancţionează după cum
urmează:
a) nearborarea la bordul navei a pavilionului naţional
şi/sau a pavilionului român, după caz, în apele naţionale navigabile ale
României, sau arborarea acestora în stare necorespunzătoare, precum şi
neridicarea pavoazului la dispoziţia dată de ANR, cu amendă de la 100 lei la
1.000 lei;
b) folosirea scărilor şi a schelelor necorespunzătoare
pentru accesul la bordul navei, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
c) lipsa rolurilor de abandon, de incendiu şi de „om la
apă" de la bordul navei, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
d) executarea de lucrări cu foc deschis la bordul navei
fără permis de lucru cu foc, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
e) executarea de către un şantier naval, atelier sau
echipaj a lucrărilor cu foc deschis la navele petroliere şi la alte tipuri de
nave în zone adiacente tancurilor de combustibil şi lubrifianţi şi în
compartimentul maşini, pentru care nu există Certificat de Gas Free eliberat de
ANR sau de experţi autorizaţi de aceasta, cu amendă de la 5.000 la 20.000 lei;
f) nerespectarea regulilor de încărcare la bordul
navei a mărfurilor pe punte, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei;
g) blocarea ieşirilor de urgenţă sau a sondelor
tancurilor de balast şi santină ale navei, cu amendă de la 100 lei la 1.000 lei.
Art. 11. - Constituie contravenţii la regimul
exercitării autorităţii de stat în domeniul transportului naval următoarele
fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) refuzul de a se supune cercetărilor întreprinse de
către ANR sau de a pune la dispoziţia ANR documentele şi datele necesare
investigării, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) refuzul de a se supune controlului ANR, cu amendă de
la 4.000 lei la 5.000 lei;
c) refuzul nejustificat al
comandantului/conducătorului unei nave de a executa dispoziţiile ANR şi/sau ale
„coordonatorului la faţa locului" desemnat de ANR în acţiunile de căutare
şi salvare, intervenţie în caz de poluare sau situaţii de pericol, cu amendă de
la 10.000 lei la 40.000 lei;
d) nerespectarea dispoziţiilor ANR privind intrarea,
navigaţia, staţionarea, operarea şi plecarea în şi din apele naţionale
navigabile, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
e) nepredarea la ANR, în termen de 5 zile de la
comunicarea deciziei de suspendare sau anulare a documentului de atestare/certificatului de competenţă şi a carnetului de marinar sau
de serviciu, după caz, cu amendă de la 100 lei la 500 lei.
f) nerespectarea dispoziţiilor date de către ANR în
situaţii de urgenţă, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.
g) transmiterea de alerte false
de pericol, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Art. 12. - Constituie contravenţie la regimul
securităţii navelor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea de către ofiţerii de securitate ai
companiei şi navei a obligaţiei de revizuire a planurilor de securitate ale
navei, cu amendă de la 500 lei la 1000 lei;
b) dezvăluirea sau accesul neautorizat la materialele
referitoare la securitatea navelor, cu amendă de la 500 lei la 1000 lei;
c) neimplementarea la bordul
navei a unei măsuri de securitate în legătură cu care a fost avertizată atunci
când nava operează în marea teritorială sau şi-a comunicat intenţia de a intra
în marea teritorială, cu amendă de la 500 lei la 1000 lei;
d) neefectuarea antrenamentelor
de securitate, la bordul navei, cel puţin o dată la 3 luni sau într-un interval
de cel mult o săptămână dacă a intervenit o schimbare a echipajului mai mare de
25%, cu amendă de la 500 lei la 800 lei;
e) neefectuarea de exerciţii de securitate de către
companie cel puţin o dată într-un an calendaristic, la un interval de cel mult
18 luni între exerciţii, cu amendă de la 500 lei la 800 lei;
f) neasigurarea unui sistem intern de către companie
prin care să se asigure că informaţiile de securitate pot fi transmise, la
solicitare şi fără întârziere, autorităţii competente cu securitatea maritimă, în orice moment al
zilei, cu amendă de la 300 lei la 500 lei.
Art. 13. - Constituie contravenţie la regimul
securităţii facilităţilor portuare următoarele fapte şi se sancţionează după
cum urmează:
a) lipsa înregistrărilor la zi, specifice controlului
accesului auto şi persoane, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
b) lipsa înregistrărilor la zi specifice Sistemului
de management al securităţii (SMS), cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
c) nedepunerea în termen de 3 luni de la data emiterii
sau confirmării anuale a Declaraţiei de conformitate a facilităţii portuare a
raportului anual de evaluare de securitate a facilităţii portuare, cu amendă de
la 1.000 lei la 3.000 lei;
d) neanunţarea în termen de 10 zile a schimbării
ofiţerului de securitate a facilităţii portuare, cu amendă de la 1.000 lei la
3.000 lei;
e) neconfirmarea anuală a Declaraţiei de conformitate a
unei facilităţi portuare, cu amendă de la 1.000 lei la
2.000 lei;
f) neefectuarea de către persoana desemnată a
antrenamentelor de securitate la facilităţile portuare cel puţin o dată la 3
luni, cu amendă de la 500 lei la 800 lei;
g) neefectuarea de către persoana desemnată a
exerciţiilor de securitate cel puţin o dată într-un an calendaristic la un
interval de cel mult 18 luni între exerciţii, cu amendă de la 500 lei la 800
lei.
Art. 14. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentei
hotărâri se sancţionează cu amendă ca sancţiune principală şi cu una sau mai
multe dintre sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute de lege, după
caz.
(2) Sancţiunile contravenţionale complementare au ca
scop înlăturarea unei stări de pericol şi preîntâmpinarea săvârşirii altor
fapte interzise de lege şi se aplică prin acelaşi proces-verbal prin care se
aplică şi sancţiunea principală a amenzii sau a avertismentului.
Art. 15. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către personalul împuternicit al ANR, cu excepţia celor
prevăzute la art. 13, pentru care este competent personalul împuternicit al
administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile.
(2) Sancţiunile se aplică contravenienţilor, persoane
fizice sau juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor se poate face şi fără
oprirea navei, precum şi în lipsa contravenientului, dacă săvârşirea
contravenţiilor este probată cu un mijloc tehnic.
(4) Contravenienţii persoane juridice achită amenzile
la unităţile Trezoreriei Statului sau la Casa de Economii şi Consemnatiuni -
C.E.C. - S.A., după caz, în contul de venituri al bugetului de stat 20.35.01.01
„Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit dispoziţiilor
legale", iar contravenienţii persoane fizice achită amenzile la casieriile
autorităţilor administraţiei publice locale sau la Casa de Economii şi
Consemnatiuni - C.E.C. - S.A., după caz, în contul de venituri al bugetului
local 21.35.02.01 „Venituri din amenzi şi alte sancţiuni aplicate potrivit
dispoziţiilor legale".
(5) Acolo unde fapta contravenţională nu prevede în mod
expres persoana care se face vinovată de săvârşirea faptei şi este trecut la
modul generic unei nave sau
la bordul navei, sancţiunea contravenţională se
aplică comandantului navei, care este reprezentantul legal al proprietarului
ori operatorului navei.
Art. 16. - (1) In cazul în care
o autoritate competentă a unui alt stat înaintează documente care atestă sau
fac dovada sancţionării contravenţionale pentru încălcarea unor reguli la regimul transporturilor navale pe
teritoriul statului său de către personalul navigant român, ANR va lua în
evidenţă sancţiunile contravenţionale aplicate şi poate decide aplicarea
unei/unor sancţiuni disciplinare.
(2) In situaţia în care personalul navigant străin
săvârşeşte o contravenţie la regimul transporturilor navale în timp ce se află
în apele naţionale navigabile, ANR poate înainta documentele care atestă
aplicarea unei sancţiuni contravenţionale către autoritatea competentă a
statului care a eliberat actele personalului navigant străin.
Art. 17. - (1) Contravenţiilor prevăzute la art. 1-13
le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Prevederile prezentei hotărâri
nu se aplică navelor militare, navelor aflate în proprietatea sau în operarea
statului român şi angajate numai în servicii guvernamentale necomerciale,
porturilor militare şi în zonele în care se desfăşoară în exclusivitate
activităţi militare.
Art. 18. - (1) Prezenta
hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 441/1995 pentru stabilirea şi sancţionarea
contravenţiilor la normele privind transporturile pe apele naţionale navigabile
şi în porturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 6 iulie1995.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
Ministrul mediului si dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat