HOTARARE Nr. 87 din 29 ianuarie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la
contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta
nationala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 10 februarie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 53
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile
compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare,
ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 354/2003,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 189/2002 privind operatiunile compensatorii referitoare la
contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 354/2003,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002 privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de aparare, ordine publica si siguranta nationala
Ordonanta de urgenta:
1. Art. 4 lit. b)
b) operatiuni compensatorii directe - participarea agentilor economici
romani la realizarea de echipamente, tehnica, tehnologie, materiale, produse ce
fac obiectul contractului de achizitie sau la prestarea de servicii care
contribuie la implementarea si exploatarea in bune conditii a echipamentelor si
produselor achizitionate. Operatiunile compensatorii directe se pot realiza in
urmatoarele forme:
- productia sub licenta - productia de echipamente, tehnica, tehnologie,
materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe transferul de informatie
tehnica de la contractant catre agenti economici romani;
- subcontractarea - producerea de catre un agent economic roman a unei
parti sau a unei componente a echipamentului, produsului sau serviciului care
face obiectul contractului de achizitie, cu sau fara licenta de productie
acordata de catre contractant;
- cumpararea de produse rezultate - forma de compensare prin care
contractantul se obliga ca in contul obligatiei compensatorii sa cumpere de la
agenti economici romani produse sau servicii realizate cu echipamentele,
tehnica, tehnologia, produsele si materialele livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de cunostinte, asistenta tehnica
sau alte activitati de transfer tehnologic, care sa permita obtinerea de noi
capacitati sau cresterea competitivitatii pieselor de schimb si a
componentelor;
Norme metodologice:
Autoritatea contractanta include in caietul de sarcini specificatii cu
privire la clauza de compensare, respectiv valoarea obligatiei de compensare si
perioada de indeplinire a acesteia.
Clauzele privind operatiunile compensatorii referitoare la productia sub
licenta, subcontractarea, cumpararea de produse rezultate, transferul de
tehnologie vor fi stabilite de Agentie si vor fi negociate cu contractantul de
catre Agentie si agentul economic roman, tinandu-se cont cu prioritate de
solicitarile autoritatii contractante, daca aceasta le formuleaza si le
transmite Agentiei. Pentru sustinerea acestor solicitari, autoritatea
contractanta are dreptul de a desemna reprezentanti in cadrul comisiei de
negociere a acordului-cadru de compensare.
Ordonanta de urgenta:
2. Art. 4 lit. c), prima liniuta:
- exportul de produse, servicii sau lucrari care nu sunt legate de obiectul
contractului de achizitie;
Norme metodologice:
Prin contractul de achizitie contractantul se va obliga sa cumpere direct
sau printr-o entitate eligibila produse, servicii ori lucrari din industria de
aparare si aerospatiala, cu prioritate, precum si din alte domenii de inalta
tehnologie, a caror valoare de compensare, cumulata cu valoarea de compensare
aferenta operatiunilor compensatorii directe, reprezinta cel putin 80% din
valoarea contractului de achizitie, conform art. 6 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 189/2002.
Ordonanta de urgenta:
3. Art. 4 lit. c), a 2-a liniuta:
- schimbul de produse sau servicii stabilite de contractant si un agent
economic roman la o valoare echivalenta;
Norme metodologice:
Constituie schimb la valoare echivalenta produsele si serviciile importate
in Romania ca obiect al contractului de achizitie si produsele si serviciile
exportate din Romania, luate in calcul ca valoare adaugata local, pentru
indeplinirea obligatiilor de compensare.
Ordonanta de urgenta:
4. Art. 4 lit. c), a 3-a liniuta:
- cumpararile in avans - forma operatiunilor compensatorii indirecte, prin
care contractantul cumpara produse sau servicii inaintea exportului propriilor
produse, servicii sau lucrari ce fac obiectul contractului de achizitie, cu
scopul de a crea capacitate de plata in beneficiul autoritatii contractante,
asigurandu-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la contractul de
achizitie;
Norme metodologice:
Agentia va deduce din valoarea acordului-cadru de compensare, pe baza
comunicarilor primite, valoarea cumpararilor in avans - ca valoare adaugata
local.
Ordonanta de urgenta:
5. Art. 4 lit. c), a 4-a liniuta:
- asistenta in marketing - activitati de sprijinire a agentilor economici
romani in patrunderea pe pietele externe;
Norme metodologice:
Asistenta in marketing se ia in considerare ca operatiune compensatorie la
valoarea adaugata local aferenta exportului realizat, generat de aceasta
asistenta.
Ordonanta de urgenta:
6. Art. 4 lit. c), a 5-a liniuta:
- asistenta financiara - activitati legate de furnizarea sau sprijinirea
obtinerii de fonduri pentru un agent economic roman, in vederea realizarii de
exporturi;
Norme metodologice:
Asistenta financiara se ia in considerare ca operatiune compensatorie la
valoarea adaugata local aferenta exportului realizat, generat de aceasta
asistenta.
Ordonanta de urgenta:
7. Art. 4 lit. c), a 6-a liniuta:
- alte activitati in domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau
lucrarea achizitionata, precum: transferul de tehnologie si know-how,
cooperarea in cercetare si dezvoltare, noi investitii, infiintarea de companii
mixte, asistenta pentru crearea de noi locuri de munca, asistenta pentru
intreprinderi mici si mijlocii;
Norme metodologice:
Se iau in considerare, ca operatiuni compensatorii, alte activitati in
domenii care nu sunt legate de produsul, serviciul sau lucrarea achizitionata,
precum:
- transferul de tehnologie si know-how;
- cooperare in cercetare si dezvoltare;
- noi investitii;
- infiintarea de companii mixte;
- asistenta pentru crearea de noi locuri de munca;
- asistenta pentru intreprinderi mici si mijlocii.
Aceste activitati se iau in considerare, ca operatiuni compensatorii, la
valoarea adaugata local aferenta exportului realizat de ele.
Ordonanta de urgenta:
8. Art. 4 lit. l):
1. valoarea adaugata local - valoarea totala a exporturilor de produse,
servicii sau lucrari produse, prestate ori executate in Romania, rezultate in
urma derularii operatiunilor compensatorii, mai putin costul tuturor materiilor
prime, materialelor si serviciilor importate de contractant si, daca este
cazul, de o parte eligibila, si profiturile si beneficiile distribuite
contractantului si transferate in afara tarii;
Norme metodologice:
8.1. Prin costul tuturor materiilor prime, materialelor si serviciilor
importate se intelege valoarea importurilor realizate de agenti economici
romani, necesare pentru realizarea productiei de export.
8.2. Se considera profituri distribuite contractantului si transferate in
afara tarii cele rezultate din activitatea de export, ca operatiune
compensatorie a unei persoane juridice romane in care contractantul si/sau o
entitate eligibila au calitatea de asociat sau actionar, potrivit legislatiei
romane privind societatile comerciale. Ca baza de calcul se ia valoarea neta
transferata in afara tarii, dupa plata impozitelor si taxelor legale.
8.3. In cazul realizarii operatiunilor compensatorii directe prevazute la
art. 4 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2002, sub forma
productiei sub licenta, subcontractarii sau transferului de tehnologie, ca
valoare adaugata local se considera valoarea totala, incasata in urma derularii
acestor operatiuni, a participarii agentilor economici romani la realizarea de
echipamente, tehnologie, materiale, produse ce fac obiectul contractului de
achizitie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea si
exploatarea in bune conditii a echipamentelor si produselor achizitionate, mai
putin valoarea importurilor necesare pentru realizarea productiei si prestarea
serviciilor, precum si profiturile distribuite contractantului si transferate
in afara tarii.