HOTARARE Nr. 69 din 26 ianuarie 1991
privind infiintarea societatilor comerciale de comert exterior
"Fructexport" - S.A. si "Romagrimex" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 29 ianuarie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza societatile comerciale pe actiuni denumite
"Fructexport" - S.A. si "Romagrimex" - S.A., cu sediul si
obiectul de activitate prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Societatile comerciale pe actiuni, infiintate potrivit prezentei hotariri,
se vor organiza si vor functiona in conformitate cu dispozitiile legale ce le
sint aplicabile si ale statutelor prevazute in anexele nr. 2 si 3.
Art. 3
Societatile comerciale pe actiuni infiintate realizeaza obiectul de
activitate pe baza de contracte comerciale incheiate in conformitate cu Codul
civil si Codul comercial roman, cu exceptiile prevazute de lege.
Art. 4
Pe data infiintarii societatilor comerciale prevazute la art. 1,
Intreprinderea de comert exterior "Fructexport" se desfiinteaza.
Activul si pasivul intreprinderii de stat care se desfiinteaza se preiau,
prin divizare, pe baza de protocol, de catre societatile comerciale infiintate.
Personalul care trece la societatile comerciale se considera transferat in
interesul serviciului si beneficiaza timp de 3 luni de salariul tarifar avut si
sporul de vechime, daca este incadrat sau transferat in functii cu niveluri de
salarizare mai mici.
Art. 5
Capitalul social initial al Societatii comerciale "Fructexport" -
S.A. va fi in valoare de 9.190.000 lei si se va compune din: mijloace fixe in
valoare de 228.000 lei, mijloace circulante in valoare de 8.962.000 lei, iar al
Societatii comerciale "Romagrimex" - S.A. va fi in valoare de
17.206.000 lei si se va compune din: mijloace fixe in valoare de 12.000 lei si
mijloace circulante in valoare de 17.194.000 lei.
Art. 6
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarire.
Art. 7
Orice dispozitii contrare prezentei hotariri se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul Forma Obiectul de Capitalul
crt. societatii societatii juridica activitate social
comerciale
___________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6
___________________________________________________________________________
1. "Fructexport" Str. Brezoianu Societate
9.190.000 lei
- S.A. nr. 43, sector 1, actiuni
Bucuresti (S.A.)
Obiectul de activitate:
Import si export de:
- legume proaspete de cimp si sera, fructe proaspete de livada, de gradina
si de padure, struguri, cartofi timpurii, de vara si de toamna, flori, ciuperci
proaspete de cultura si din flora spontana, nuci, plante medicinale, seminte
aromate;
- fructe si legume conservate prin frig si deshidratate, ciuperci uscate si
in saramura;
- conserve de legume, fructe si ciuperci, pasta si suc de tomate, pulpe,
marcuri, sucuri de fructe proaspete si sucuri concentrate, magiun;
- ape minerale;
- must concentrat, vinuri naturale si speciale, varsate si imbuteliate,
coniac, vermut, sampanie, rachiuri naturale din fructe, distilate din vin,
lichioruri, bere, amidon, glucoza, spirt;
- orice produse din nomenclatorul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, precum si altele;
- cooperare economica internationala, comercializare si servicii in tara si
strainatate.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul Forma Obiectul de Capitalul
crt. societatii societatii juridica activitate social
comerciale
___________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6
___________________________________________________________________________
2. "Romagrimex" Str. Brezoianu Societate
17.206.000 lei
- S.A. nr. 43 - 45, pe actiuni
sector 1, (S.A.)
Bucuresti
Obiectul de activitate:
1. Export si import de:
- seminte si material saditor;
- material biologic pentru producerea de seruri si vaccinuri de uz
zoo-veterinar;
- fainuri proteice (srot soia, faina de peste, faina de carne), premixuri,
nuclee proteice si aditivi furajeri;
- medicamente, vitamine, substante medicamentoase de uz veterinar,
biostimulatori;
- pesticide, ierbicide, insecto-fungicide si alti antidaunatori necesari
agriculturii si industriei alimentare;
- animale, pasari, albine si pesti de reproductie, material biologic de
reproductie si liniile consancvinizate ale acestora;
2. Cooperare economica internationala in domeniul agriculturii, in tara si
in strainatate, prin:
- livrari de licente, studii, proiecte, documentatie tehnica, know-how,
asistenta tehnica de specialitate, instalatii complete, utilaje tehnologice si
piese de schimb pentru organizarea de unitati agricole si agroindustriale;
- organizarea de culturi agricole prin import-export sau schimb reciproc de
tehnologii, utilaje, seminte si asistenta tehnica.
___________________________________________________________________________
ANEXELE 2 - 3
STATUTUL*)
Societatii comerciale .............. S.A.
*) Denumirea, sediul, capitalul social pentru fiecare societate in parte
sint cele prevazute in anexa nr. 1 la hotarire.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
1.1. Denumirea societatii este Societatea comerciala ................ S.A.
1.2. In toate notele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte
emanind de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de
capitalul social, numarul de inregistrare din registrul comertului si sediul
societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala ................. este persoana juridica romana,
avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
3.1. Sediul societatii este in Romania, localitatea ................,
strada ................. nr. ........, sectorul ......... Sediul societatii
poate fi schimbat in alt loc din Romania, pe baza hotaririi generale a
actionarilor, potrivit legii.
3.2. Societatea poate avea sucursale, filiale situate si in alte
localitati.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii in
registrul comertului.
CAP. 2
Scopul (obiectul de activitate) al societatii
Art. 5
Scopul societatii este:
.....................................................
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 6
Capitalul social
6.1. Capitalul social initial al societatii comerciale este in valoare
de ........, lei si se compune din: mijloace fixe in valoare de ....... lei,
mijloace circulante in valoare de ....... lei.
6.2. Capitalul social initial, ............ impartit in .......... actiuni
nominative in valoare nominala de ....... lei fiecare, este in intregime
subscris de statul roman, in calitate de actionar unic si varsat in intregime
la data constituirii societatii.
6.3. Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca
actionar unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre
terte persoane fizice sau juridice romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 7
Actiunile
7.1. Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele
prevazute de lege.
7.2. Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
7.3. Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat,
sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se
pastreaza la sediul societatii.
Art. 8
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii
generale extraordinare a actionarilor in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 9
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
9.1. Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora
dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de
a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale
si alte drepturi prevazute in statut.
9.2. Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
9.3. Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
9.4. Obligatiile societatii sint garantate cu capitalul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
9.5. Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte
obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza
de catre adunarea generala a actionarilor sau a cote-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuate in conditiile prezentului statut.
Art. 10
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate care nu recunoaste
decit un singur proprietar pentru fiecare actiune. Cesiunea actiunilor se face
potrivit legii. Cesiunea actiunii se inregistreaza in registrul de evidenta a
actiunilor si se mentioneaza pe titlu.
Art. 11
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa in cel
putin doua ziare de larga circulatie din localitatea unde societatea are
sediul. Dupa 6 luni va putea obtine un "duplicat al actiunii".
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 12
Atributii
12.1. Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere a
societatii, care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei
economica si comerciala.
12.2. Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste salarizarea personalului angajat, in functie de studii si
munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazuta
de lege;
e) stabileste nivelul de salarizare si respectiv de remunerare al membrilor
comitetului de directie si ai comisiei de cenzori, in conformitate cu
prevederile legii;
f) stabileste bugetul de venituri si cheltuieli si dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de beneficii si
pierderi dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si ale
comisiei de cenzori, aproba repartizarea beneficiului;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia
mediului, relatiile cu clientii;
n) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, directorului general si a cenzorilor pentru paguba pricinuita
societatii;
o) hotaraste in orice alte probleme privind societatea, potrivit legii.
Hotaririle adoptate conform prevederilor de la lit. j), k), l) vor putea fi
aduse la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor se
diferentiaza potrivit legii.
Art. 13
Convocarea adunarilor generale a actionarilor
13.1. Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele
consiliului de administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza
imputernicirii date de presedinte.
13.2. Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua
luni de la incheierea exercitiului financiar pentru examinarea bilantului si a
contului de beneficii si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul in curs.
13.3. Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor,
reprezentind 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum
si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de
doi ani consecutiv, cu exceptia primilor doi ani de la infiintarea societatii.
13.4. Adunarea generala va fi convocata de administratori de cite ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din prezentul statut cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita.
13.5. Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din
ziarele de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii
sau din cea mai apropiata localitate.
13.6. Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si
ordinea de zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face
obiectul dezbaterilor adunarii.
13.7. Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
13.8. Adunarea generala a actionarilor se intruneste in sediul societatii
sau in alt loc, din aceeasi localitate.
Art. 14
Organizarea adunarii generale a actionarilor
14.1. Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare daca detin cel putin
1/2 din capitalul social.
14.2. Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare daca detin cel putin
1/2 din capitalul social.
14.3. Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele
consiliului de administratie, iar in lipsa acestuia de catre unul din
vicepresedinti, desemnat de catre presedinte.
14.4. Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
14.5. Procesul-verbal al adunarii generale se va scrie intr-un registru
sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat si
de secretarul care l-a intocmit.
14.6. La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 15
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
15.1. Hotaririle adunarilor se iau prin vot deschis sau secret, potrivit
legii.
15.2. Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea de miini.
15.3. La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
15.4. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului
de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotaririlor
referitoare la raspunderea administratorilor.
15.5. Hotaririle adunarii generale sint obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
15.6. In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit din 7 persoane si numit de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei. Consiliul imputernicitilor statului are urmatoarea componenta:
- reprezentantul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Comertului si Turismului;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi, specialisti in domeniul de
activitate al societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se intruneste in prezenta a 3/4 din
numarul total si hotaraste valabil cu votul a jumatate plus unu din numarul
total, daca hotaraste in probleme de competenta adunarii generale ordinare a
actionarilor si in prezenta a 4/5 si votul a 3/4 din membri, daca hotaraste in
probleme de competenta adunarii generale extraordinare.
Membrii consiliului imputernicitilor statului isi pastreaza calitatea de
angajati la unitatea sau institutia de la care provin, precum si toate
drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
Membrii consiliului imputernicitilor statului nu pot face parte din mai
mult de doua consilii, sau participa la societati comerciale cu care
respectivele societati intretin relatii de afaceri sau au interese contrare,
deoarece primesc indemnizatii stabilite de aceste consilii. Periodic consiliul
imputernicitilor statului prezinta Ministerului Agriculturii si Alimentatiei un
raport asupra activitatii desfasurate de societatea comerciala si un program de
activitate pentru perioada urmatoare, iar la incheierea activitatii prezinta
raportul asupra intregii activitati desfasurate.
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul imputernicitilor statului,
poate atrage in activitatea de analiza, consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii
care deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept, la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 16
Organizare
16.1. Societatea este administrata de catre un consiliu de administratie
compus din noua administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de patru ani, cu posibilitatea de a fi alesi pe noi perioade de patru
ani, care pot avea calitatea de actionari.
16.2. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
16.3. Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca administrator o persoana
indicata de acelasi actionar care a desemnat predecesorul sau. Durata pentru
care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu
perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului sau.
16.4. Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
comisiei de cenzori si director, persoanele care potrivit legii sint incapabile
sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita precum si
pentru alte infractiuni prevazute de lege referitoare la societatile
comerciale.
16.5. Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului cu acordul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
16.6. Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
16.7. Competenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor
acestuia se stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
16.8. La prima sedinta consiliul de administratie alege dintre membrii sai
2 vicepresedinti.
16.9. Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de
cite ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a 1/3 din numarul
membrilor sai si ia decizii cu majoritate simpla de voturi din numarul total al
membrilor consiliului. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia de
unul din administratori, desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar,
fie din membrii consiliului, sau din afara acestuia.
16.10. Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin
1/2 din numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
16.11. Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de
zi stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
16.12. Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri
ai sai unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti
pentru studierea anumitor probleme.
16.13. In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre
presedintele consiliului de administratie pe baza si in limitele
imputernicirilor date de adunarea generala a actionarilor, sau in lipsa lui, de
catre unul dintre vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta
societatea semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
16.14. Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act
care este legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita
drepturilor care li se confera.
16.15. Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
16.16. Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul general si adjunctii acestuia, raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi
revocati prin hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Art. 17
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 zile de
la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de beneficii si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Art. 18
Comitetul de directie
18.1. Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale
unui comitet de directie, compus din membri alesi din consiliul de
administratie, fixindu-le in acelasi timp si salariile potrivit legii.
18.2. Presedintele indeplineste si functia de director general, in care
calitate conduce si comitetul de directie, asigurind conducerea curenta a
societatii, aduce la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in
limitele activitatii societatii.
18.3. Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
18.4. Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
consiliului de administratie, registrul sau de deliberari.
18.5. In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 19
Comisia de cenzori
19.1. Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de
cenzori, formata din 3 membri, care trebuie sa fie actionari cu exceptia
cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
19.2. In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint
reprezentanti ai Ministerului Finantelor, iar atata timp cit statul detine cel
putin 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de
Ministerul Finantelor.
19.3. Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori
supleanti care vor inlocui in conditiile legii pe cenzorii titulari.
19.4. Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
19.5. Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar, verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de oferte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar, controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor, informatiile prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
beneficii si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii, controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
19.6. Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii
in unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
19.7. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in
cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii), sau ori
de cite ori considera necesar pentru alte situatii, privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
19.8. Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
19.9. Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3
ani si pot fi realesi.
19.20. Sint incompatibile cu calitatea de cenzori persoanele care intra sub
incidenta articolului 16 alineatul 4, precum si cei care sint rude sau afini
pina la al patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub
orice forma, pentru alte functii decit aceea de cenzori, un salariu sau o
remuneratie de la administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 20
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe de la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie
ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii societatii.
Art. 21
Personalul societatii
21.1. Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de
adunarea generala a actionarilor. In perioada cind statul este actionar unic,
personalul de conducere si cenzorii vor fi numiti de consiliul imputernicitilor
statului cu acordul ministerului de resort.
21.2. Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie
sau de catre directorul general al societatii comerciale.
21.3. Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de
functii, se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a
actionarilor in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazuta de lege.
21.4. Pina la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
21.5. Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari
sociale se va face potrivit legii.
21.6. Drepturile si obligatiile personalului societatii sint stabilite de
catre consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 22
Amortizarea fondurilor
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 23
Evidenta contabila si bilantul contabil
23.1. Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual
bilantul si contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
23.2. Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Art. 24
Calculul si repartizarea beneficiilor
24.1. Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
24.2. Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate
modernizarii, cercetarii si dezvoltarii de produse noi, investitiilor,
reparatiilor, precum si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
24.3. Din beneficiul anual se stabileste fondul de rezerva care va fi de
cel mult 5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea
lui efectuindu-se pina se va atinge minimum a cincea parte din capitalul
social) precum si alte cote din reglementarile in vigoare.
24.4. Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultind
profitul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia, proportional
cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale societatii.
24.5. Plata profitului cuvenit actionarilor se face de societate in
conditiile legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre
adunarea generala a actionarilor.
24.6. In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor
va analiza cauzele si va hotari in consecinta.
24.7. Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 25
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 26
Modificarea formei juridice
26.1. Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
26.2. In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
26.3. Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 27
Dizolvarea societatii
27.1. Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotarirea adunarii generale;
- faliment;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
27.2. Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 28
Lichidarea societatii
28.1. In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
28.2. Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului, se fac in
conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 29
Litigii
29.1. Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
29.2. Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 30
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.