HOTARARE Nr. 591 din 14 septembrie 1998
pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite
ale Americii referitor la finantarea nerambursabila a studiului de fezabilitate
pentru planul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane de acces pe o piata
concurentiala a telecomunicatiilor, semnat la Bucuresti la 11 septembrie 1997
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 376 din 1 octombrie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii referitor la finantarea nerambursabila a studiului de fezabilitate
pentru planul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane de acces pe o piata
concurentiala a telecomunicatiilor, semnat la Bucuresti la 11 septembrie 1997.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
ACORD
DE FINANTARE NERAMBURSABILA*)
*) Traducere.
Acest acord de finantare nerambursabila este incheiat intre Guvernul
Statelor Unite ale Americii, reprezentat de Agentia Statelor Unite pentru
Comert si Dezvoltare (TDA) si Guvernul Romaniei, reprezentat de Ministerul
Transporturilor (Beneficiarul). TDA este de acord sa furnizeze Beneficiarului,
in termenii acestui acord, 260.500 dolari S.U.A. pentru a finanta costul
bunurilor si al serviciilor necesare pentru un studiu de fezabilitate (studiu)
privind telecomunicatiile si proiectul de patrundere pe piata, propuse de
S.N.C.F.R.
1. Termeni de referinta
Termenii de referinta pentru studiu (termenii de referinta) sunt prezentati
in anexa nr. I si sunt parte a acestui acord de finantare nerambursabila.
Studiul va analiza aspectele tehnice, financiare, de mediu, precum si alte
aspecte importante ale proiectului propus. Termenii de referinta pentru studiu
vor fi inclusi si in contractul incheiat intre Beneficiar si firma americana
selectata de acesta pentru a efectua studiul (contractant).
2. Finantarea TDA
Fondurile care vor fi furnizate in cadrul acordului de finantare
nerambursabila vor fi folosite pentru finantarea, in dolari S.U.A. sau in
moneda locala, a contractului in baza caruia contractantul va realiza studiul.
Platile catre contractant vor fi facute direct de catre TDA, in numele
Beneficiarului, din fondurile furnizate in cadrul acestui acord de finantare
nerambursabila.
3. Sprijinul acordat de Beneficiar
Beneficiarul va depune toate eforturile pentru a asigura un sprijin
rezonabil contractantului, cum ar fi transport local, spatiu pentru birou, si
sprijin pentru activitatea de secretariat.
4. TDA ca finantator
(A) Aprobarea de catre TDA a procedurilor de selectie competitiva
Selectarea contractantului american se va realiza de catre Beneficiar, in
baza procedurilor sale stabilite pentru selectarea competitiva a
contractorilor, printr-un anunt prealabil privind cererea de oferta, publicat
in "U.S. Journal of Commerce Business Daily". Beneficiarul va
prezenta TDA, la cerere, aceste proceduri de contractare si documentele
aferente spre informare si/sau aprobare.
(B) Aprobarea de catre TDA a selectiei contractantului
Beneficiarul va notifica TDA, la adresa de inregistrare prevazuta la pct.
17, asupra selectarii contractantului pentru realizarea studiului. Dupa
aprobarea acestei selectii de catre TDA, Beneficiarul si contractantul vor
incheia un contract pentru realizarea studiului. Beneficiarul va notifica in
scris firmele americane ale caror propuneri pentru realizarea studiului au fost
respinse si faptul ca nu au fost selectate.
(C) Aprobarea de catre TDA a contractului intre Beneficiar si contractant
Toate contractele finantate in baza acordului de finantare nerambursabila
si orice amendamente la acesta, inclusiv transferuri sau schimbari in termenii
de referinta, trebuie sa aiba acordul TDA, in scris, pentru a deveni efective
in ceea ce priveste cheltuirea fondurilor finantarii nerambursabile acordate de
TDA. Pentru a urgenta aceasta aprobare, Beneficiarul (sau contractantul in
numele Beneficiarului) va transmite TDA o fotocopie de pe versiunea in limba
engleza a contractului semnat sau de pe versiunea finala a proiectului negociat
al contractului la adresa de inregistrare prevazuta la pct. 17.
(D) TDA nu este parte la contract
Este inteles de catre parti ca TDA si-a rezervat anumite drepturi ca, dar
nu limitate la, dreptul de a aproba conditiile contractului si ale oricarui
amendament la acesta, inclusiv transferurile, selectarea tuturor
contractantilor, termenii de referinta si oricare sau toate documentele legate
de orice contract finantat in baza acordului de finantare nerambursabila. De
aici inainte partile inteleg si sunt de acord ca TDA, prin rezervarea anumitor
sau a tuturor drepturilor de aprobare anterioara, a actionat numai ca o
entitate finantatoare pentru asigurarea folosirii corecte a fondurilor
Guvernului Statelor Unite ale Americii si ca orice decizie a TDA, de a exercita
sau de a se abtine de la exercitarea acestor drepturi de aprobare, va fi luata
ca un finantator in cursul finantarii studiului si nu va fi inteles ca TDA este
parte a contractului. Partile inteleg si sunt de acord ca TDA poate, din cand
in cand, sa exercite drepturile sale de aprobare anterioara sau sa discute
probleme legate de aceste drepturi si de proiect cu partile contractante,
impreuna sau separat, fara ca acest lucru sa implice vreo responsabilitate sau
obligatie fata de partile contractante sau fata de oricare dintre ele. Orice
aprobare sau lipsa de aprobare din partea TDA nu va opri Beneficiarul sau TDA
de la afirmarea oricarui drept pe care acestia l-ar putea avea fata de
contractant sau sa scuteasca contractantul de vreo obligatie pe care acesta ar
putea sa o aiba fata de Beneficiar sau fata de TDA.
(E) Controlul acordului de finantare nerambursabila
Indiferent de aprobarea TDA, drepturile si obligatiile oricarei parti la
contract sau la subcontract emis in baza acestuia trebuie sa fie in
conformitate cu acordul de finantare nerambursabila. In cazul oricarei
neconformitati intre acordul de finantare nerambursabila si orice contract sau
subcontract emis in baza acestuia, acordul de finantare nerambursabila va
prevala.
5. Proceduri de plata
(A) Aprobarea de catre TDA a contractului necesar
TDA va efectua plati din fondurile finantarii nerambursabile direct catre
contractant, numai dupa ce TDA va aproba contractul Beneficiarului cu
contractantul.
(B) Conditiile pentru facturile contractantului
Beneficiarul poate solicita plata fondurilor de catre TDA catre
contractantul care realizeaza studiul prin prezentarea catre TDA a
urmatoarelor:
(1) Factura contractantului
Factura contractantului va contine referinte la un punct din graficul de
plata a contractului, suma solicitata la plata si, cu exceptia cazurilor de
mobilizare a platii, urmatoarea declaratie/certificare a contractantului:
"Contractantul a realizat lucrarea descrisa in aceasta factura in
conformitate cu termenii contractului sau cu clientul si este indreptatit la
plata corespunzatoare. In cazul in care contractantul nu s-a conformat
termenilor si conditiilor contractului, inclusiv prevederilor obligatorii
impuse de TDA, continute in acesta, va face, la solicitarea TDA, o rambursare
adecvata catre TDA."
Factura contractantului pentru o mobilizare a platii, daca este cazul, va
include urmatoarea declaratie/certificare a contractantului:
"Ca o conditie pentru aceasta mobilizare a platii, contractantul
certifica ca va realiza toata lucrarea in conformitate cu termenii contractului
sau cu clientul. In cazul in care contractantul nu se conformeaza termenilor si
conditiilor contractului, inclusiv prevederilor obligatorii impuse de TDA,
continute de acesta, va face, la solicitarea TDA, o rambursare adecvata catre
TDA."
(2) Aprobarea facturii contractantului de catre Beneficiar
Factura pentru mobilizarea platii trebuie sa fie aprobata, in scris, de
catre Beneficiar. Pentru toate celelalte facturi, Beneficiarul trebuie sa
certifice in factura sau separat urmatoarele:
"Serviciile pentru care contractantul solicita plata au fost realizate
in mod satisfacator, in conformitate cu prevederile aplicabile ale contractului
si cu termenii si conditiile acordului de finantare nerambursabila al
TDA."
(C) Adresa TDA pentru solicitarile de plata
Toate solicitarile de plata vor fi transmise prin curier sau posta catre:
U.S. Trade and Development Agency
Suite 300
1621 North Kent Street
Arlington, VA 22209-2131
U.S.A.
6. Data intrarii in vigoare
Data intrarii in vigoare a acestui acord de finantare nerambursabila va fi
data la care, dupa semnarea acordului de catre ambele parti, TDA instiinteaza
Beneficiarul, prin scrisoare, ca fondurile sunt disponibile si furnizeaza
Beneficiarului datele fiscale respective pentru administrarea acordului de
finantare nerambursabila.
7. Perioadele limita pentru plata
Cu exceptia cazurilor in care TDA ar putea conveni altfel: a) nici un fond
nu poate fi platit, in baza Acordului de finantare nerambursabila, pentru
bunuri si servicii, care sunt asigurate in baza unui contract incheiat inaintea
datei de intrare in vigoare a acordului de finantare nerambursabila; si b)
toate fondurile disponibilizate in baza acestui acord de finantare
nerambursabila trebuie sa fie platite in decurs de 4 (patru) ani de la data
intrarii in vigoare a acestui acord de finantare nerambursabila.
8. Clauze obligatorii impuse de TDA
Toate contractele finantate in baza acestui acord de finantare
nerambursabila vor include clauzele obligatorii impuse de TDA, prevazute in
anexa nr. II la prezentul acord de finantare nerambursabila. Toate
subcontractele finantate in baza acestui acord de finantare nerambursabila vor
include clauzele obligatorii impuse de TDA, cu exceptia clauzelor H, I si J.
9. Folosirea transportatorilor aerieni americani
Transportul aerian al persoanelor si al proprietatilor finantate de acordul
de finantare nerambursabila va fi efectuat de catre transportatori americani,
in conformitate cu Fly America Act, 49 U.S.C. 1517, in masura in care
serviciile unor astfel de transportatori sunt disponibile, astfel cum sunt
stipulate in reglementarile Guvernului S.U.A., in vigoare.
10. Nationalitatea, sursa si originea
Cu exceptia cazurilor in care TDA stabileste altfel, urmatoarele prevederi
vor guverna livrarea bunurilor si serviciilor finantate de TDA in conformitate
cu acest acord de finantare nerambursabila: a) pentru serviciile profesionale,
contractantul trebuie sa fie o firma americana sau un consultant american; b)
contractantul poate folosi subcontractanti americani intr-un numar nelimitat,
dar folosirea subcontractantilor din Romania este limitata la 20% (douazeci la
suta) din suma finantarii nerambursabile oferite de TDA; c) angajatii
contractantului american sau ai firmelor americane subcontractante responsabile
pentru serviciile profesionale vor fi cetateni americani sau neamericani,
admisi in mod legal, cu resedinta permanenta in Statele Unite ale Americii; d)
bunurile cumparate pentru implementarea studiului si serviciile de livrare
asociate (de exemplu: transportul international si asigurarea) trebuie sa aiba
nationalitatea, sursa si originea in Statele Unite ale Americii; si e) bunurile
si serviciile referitoare la sprijinirea studiului in Romania (de exemplu:
cazare, masa si transport) nu fac subiectul restrictiilor de mai sus. TDA va
pune la dispozitie partilor interesate, la cerere, si alte detalii privitoare
la aceste standarde de eligibilitate.
11. Cea mai favorabila rata de schimb
Fondurile furnizate in cadrul acordului de finantare nerambursabila vor fi
schimbate, in moneda locala, la cea mai inalta rata de schimb legala existenta
in Romania in momentul realizarii schimbului.
12. Taxe
Fondurile furnizate in baza acordului de finantare nerambursabila nu vor fi
folosite pentru plata nici unor taxe, tarife, datorii sau a altor impozite,
impuse pe baza legilor romane. Prin extensie, daca un contractant ori un
subcontractant oarecare, finantat prin acordul de finantare nerambursabila, sau
orice personal al contractantului sau al subcontractantului si orice
proprietate sau tranzactie legata de un astfel de contract finantat prin
acordul de finantare nerambursabila nu sunt exceptate de taxe, tarife, datorii
sau de alte impozite impuse pe baza legilor din Romania, contractantul,
finantat prin acordul de finantare nerambursabila, le va plati din alte
fonduri, altele decat cele furnizate prin acordul de finantare nerambursabila.
Nici Beneficiarul nici contractantul nu vor solicita rambursarea de catre TDA a
cheltuielilor legate de astfel de taxe, tarife, datorii sau alte impozite.
13. Cooperarea intre parti si in continuare
Partile vor coopera pentru a asigura ca scopurile acordului de finantare
nerambursabila sa fie realizate. In acest scop, partile, la cererea uneia
dintre ele, vor analiza progresul realizat de studiu, realizarea obligatiilor
din acordul de finantare nerambursabila, realizarile contractantului si alte
probleme legate de studiu. In continuare, timp de 5 (cinci) ani de la primirea
raportului final de catre TDA (astfel cum este definit in clauza J a anexei nr.
II), Beneficiarul este de acord sa raspunda oricaror intrebari rezonabile din
partea TDA despre stadiul proiectului.
14. Scrisori de implementare
Pentru a sprijini Beneficiarul in implementarea studiului, TDA poate, din
cand in cand, sa emita scrisori de implementare, care vor furniza informatii
suplimentare despre problemele cuprinse in cadrul acordului de finantare
nerambursabila. Ambele parti pot folosi, de asemenea, intelegeri comune asupra
scrisorilor de implementare, pentru a confirma si inregistra intelegerea lor
mutuala asupra problemelor acoperite de acordul de finantare nerambursabila.
15. Registre si inregistrari
Beneficiarul este de acord sa pastreze independent, in conformitate cu
principiile si cu practicile contabile corespunzatoare, registre, inregistrari
si documente adecvate, legate de studiu si de acordul de finantare
nerambursabila, pentru a confirma receptionarea si folosirea bunurilor si
serviciilor obtinute in cadrul acordului de finantare nerambursabila. Astfel de
registre, inregistrari si alte documente vor fi pastrate independent pe o
perioada de 3 (trei) ani dupa data platii finale de catre TDA. Beneficiarul va
acorda TDA sau reprezentantilor sai autorizati, in momente justificate,
facilitatea de a verifica registrele, inregistrarile si alte documente legate
de studiul de fezabilitate si de acordul de finantare nerambursabila.
16. Reprezentarea partilor
Pentru toate scopurile legate de acordul de finantare nerambursabila,
Guvernul Beneficiarului va fi reprezentat de Ministerul Transporturilor, iar
Guvernul Statelor Unite ale Americii va fi reprezentat de Ambasadorul Statelor
Unite ale Americii in Romania, fiecare putand, prin notificare scrisa, sa
desemneze reprezentanti suplimentari pentru toate obiectivele din acordul de
finantare nerambursabila.
17. Adresele pentru inregistrarea partilor
Orice instiintare, cerere, document sau alta comunicare inaintata de
oricare parte celeilalte parti, in cadrul acordului de finantare
nerambursabila, va fi transmisa in scris, prin cablu sau printr-un mijloc
electronic care produce inregistrarea palpabila a transmisiei, ca de exemplu
telegrame, telex sau fax, si vor fi predate sau transmise in mod corespunzator
cand sunt inmanate uneia dintre parti, la urmatoarele adrese:
Catre:
Ministerul Transporturilor
bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
Bucuresti, Romania
Telefon: (+40-1) 638-6868
Fax: (+40-1) 638-4597
To:
U.S. Trade and Development Agency
Suite 300
1621 North Kent Street
Arlington, VA 22209-2131
U.S.A.
Toate aceste comunicari vor fi facute in limba engleza, exceptand cazurile
cand partile stabilesc altfel, in scris. In plus, Beneficiarul va furniza
Sectiei comerciale a Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucuresti o copie
de pe fiecare comunicare trimisa TDA.
Fiecare comunicare, referitoare la acest acord specific, va cuprinde
urmatoarele date fiscale (urmand a fi furnizate in conformitate cu paragraful
6):
Appropriation No: 1171001
Budget Plan: 2TDA-97-71004-DG71
Project No: 97-764A
TDA No: TDA-7764-G-00-7656-00
Obligation No: 7713470
18. Clauza de incetare
Fiecare parte poate inceta acordul de finantare nerambursabila prin
trimiterea unei instiintari scrise celeilalte parti, cu 30 (treizeci) de zile
inainte. Incetarea acordului de finantare nerambursabila va conduce la
incetarea oricarei obligatii a partilor de a furniza resurse financiare sau de
alta natura pentru studiu, exceptand platile care sunt angajate pentru
indeplinirea angajamentelor care nu pot fi anulate, cu o terta parte, anterior
instiintarii scrise de incetare.
19. Necedarea drepturilor si compensatiilor
Nici o intarziere in exercitarea oricarui drept sau compensatie datorata
oricarei parti, in legatura cu acordul de finantare nerambursabila, nu va fi
considerata ca o anulare a acestui drept sau compensatie.
20. Echipament si tehnologie americana
Ca o recunoastere a eforturilor TDA in finantarea studiului, Beneficiarul,
de altfel in conditii egale, va acorda prioritate furnizorilor americani pentru
procurarea tehnologiei si a echipamentelor necesare pentru proiect.
21. Graficul studiului
Data pentru finalizarea studiului, care este 31 decembrie 1998, este data
la care partile estimeaza ca toate bunurile si serviciile finantate prin
acordul de finantare nerambursabila vor fi fost furnizate.
Drept pentru care, Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale
Americii, fiecare actionand prin reprezentantul sau autorizat in mod
corespunzator, au convenit semnarea acestui acord in limba engleza, in numele
lor, incheiat la data si anul mentionate mai jos.
Pentru Guvernul Romaniei
Traian Basescu,
ministrul transporturilor
Pentru Guvernul Statelor Unite ale Americii
Joseph Grandmaison,
directorul general al TDA
ANEXA 1
TERMENI DE REFERINTA
Participarea S.N.C.F.R. in domeniul concurential al telecomunicatiilor
A. OBIECTIVELE PROIECTULUI
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (S.N.C.F.R.) a identificat atat
necesitatea de a-si moderniza reteaua interna de telecomunicatii, cat si
posibilitatea de a conferi acestei retele capacitatea de a oferi servicii de
telecomunicatii pe piata, in calitatea de operator licentiat de servicii. Pe
baza experientei in calitatea de operator de telecomunicatii pentru un grup
inchis de utilizatori, S.N.C.F.R. considera ca exista o stransa compatibilitate
intre infrastructura existenta (care este raspandita din punct de vedere
geografic la scara nationala) si dezvoltarea unei retele de telecomunicatii si
a unor servicii care sa raspunda atat necesitatilor interne, cat si celor
publice. S.N.C.F.R. spera sa dezvolte aceasta oportunitate in cadrul unei
societati mixte, impreuna cu o companie care sa poata suplimenta experienta pe
care o are si sa participe cu capital, si ca activitatea sa ca operator de
servicii de telecomunicatii va constitui un mijloc de crestere a rentabilitatii
companiei, utilizand activele pe care le are pentru a obtine beneficii in plus.
Pentru a evalua capacitatea sa de a dezvolta aceasta oportunitate,
S.N.C.F.R. are nevoie de asistenta in vederea realizarii unui studiu si a unui
plan de implementare, care sa abordeze probleme referitoare la piata, aspecte
financiare, reglementari, management si parteneriat. Problemele tehnice legate
de sistemul de telecomunicatii constituie subiectul unui alt proiect al
S.N.C.F.R., care se bazeaza pe un imprumut de la Banca Mondiala, garantat de
Guvernul Romaniei. TDA propune sa asiste S.N.C.F.R. in aceasta activitate prin
realizarea unui studiu comun de fezabilitate care sa evalueze oportunitatea de
a deveni operator de telecomunicatii si sa stabileasca un plan de afaceri
pentru intrarea pe piata.
B. SARCINILE DE LUCRU ALE PROIECTULUI
Studiul de fezabilitate va aborda problemele referitoare la piata,
aspectele tehnice, financiare, de management si parteneriat si va oferi
recomandarile necesare pentru ca S.N.C.F.R. sa creeze in Romania o companie de
telecomunicatii care sa fie competitiva pe piata dereglementata, concurentiala
a telecomunicatiilor.
Domeniul I - Probleme referitoare la piata
Echipa de studiu va elabora un studiu al pietei de telecomunicatii din
Romania, evidentiind in special care sunt oportunitatile de intrare pe piata
pentru S.N.C.F.R. Acest studiu va examina configuratia actuala a
telecomunicatiilor, analizand cererea interna de telecomunicatii a S.N.C.F.R.,
capacitatea pietei de a satisface aceasta cerere, oferta generala de servicii
de telecomunicatii de pe piata, cererea generala de servicii de pe piata,
disponibilitatea generala de servicii si capacitatea, tarifele pentru servicii,
retelele concurente si furnizorii, oportunitatile pentru
asocierea/interconexiunea cu operatori regionali si segmente/oferte atractive
pe piata pentru noi companii care intra pe piata. Unele dintre detaliile
referitoare la piata sunt prezentate mai jos.
I. a) Cererea interna de telecomunicatii
Echipa de studiu va evalua cererea interna de telecomunicatii la S.N.C.F.R.
pentru serviciile voce, date si video. Compania este un mare utilizator de
servicii de telecomunicatii si are o retea interna mare, dar invechita. Ea
asigura, de asemenea, mai mult de 2.000 de linii telefonice conventionale
pentru companiile si institutiile asociate cu S.N.C.F.R. In vederea evaluarii
cererii interne de telecomunicatii, echipa de studiu va studia reteaua
existenta si utilizarile acesteia, va analiza activitatea companiei si va
stabili care este cererea de telecomunicatii in viitor. Echipa de consultanta
se va concentra, in principal, pe urmatoarele domenii:
Reteaua telefonica interna - in special cea in care este prezenta
S.N.C.F.R. in plan national - si salariatii S.N.C.F.R. Stabilirea cerintelor
interne de comunicatii prin voce:
- numarul liniilor de acces/magistrale;
- convorbiri - utilizare/ora;
- durata medie a unei convorbiri;
- comunicatii prin fax;
- alte comunicatii prin voce;
- sistem privat pager;
- retea radiotelefonie - comunicatii trenuri - statii/puncte de prezenta;
- comunicatii specifice cailor ferate #030#, comunicatii operative si de
semnalizare;
- sisteme de locatie GPS;
- sistem de telecomunicatii date in sustinerea sistemului informatic
(Proiect IRIS / imprumut de la Banca Mondiala, garantat de Guvernul Romaniei).
Nota:
Proiectele preliminare demonstreaza ca cererea interna de telecomunicatii a
S.N.C.F.R. reprezinta pana la 50 - 55% din resursele retelei proiectate.
1. b) Oportunitati pentru telecomunicatii externe
Echipa de studiu va investiga cerintele generale ale pietei privind
serviciile de telecomunicatii, pentru a include:
- voce;
- date;
- valoare adaugata;
- telefonie rurala;
- telefonie fara fir/celulara;
- alte domenii de participare potentiala.
1. c) Oportunitati suplimentare
In acest moment piata de telecomunicatii din Romania prezinta o cerere din
ce in ce mai mare de acces in lungime de banda si de mare viteza (incepand cu
64 kbps pana la E1/T1). In prezent ROMTELECOM are singura retea terestra de
baza, obligand prin aceasta pe toti utilizatorii publici de servicii voce si
date sa utilizeze pentru operatiunile lor infrastructura ROMTELECOM. Datorita
faptului ca reteaua ROMTELECOM de fibra optica ATM/ISDN nu este suficient de
dezvoltata in plan national, nu pot fi furnizate servicii pe o retea
inteligenta/magistrala de mare viteza. Cu toate acestea, interesul pietei in
acest domeniu ramane ridicat. Echipa de studiu va evalua capacitatea si va
recomanda S.N.C.F.R. sa furnizeze urmatoarele servicii:
- acces;
- purtator;
- utilizator final;
- retea auxiliara (de rezerva);
- retea de supraincarcare;
- integrat voce/date/video.
La incheierea studiilor, echipa va stabili serviciile ce urmeaza a fi
oferite, tarifele (matrice de pret), distributia serviciilor furnizate,
plasarea pe piata, pietele, politicile de promovare.
Domeniul II - Probleme tehnice
Definirea problemelor tehnice legate de reteaua de telecomunicatii a
S.N.C.F.R. se face pe baza unui proiect finantat printr-un imprumut de la Banca
Mondiala, garantat de Guvernul Romaniei. Echipa va analiza propunerea tehnica,
concentrandu-se pe extinderea retelei si pe tehnologia utilizata, pentru a
determina impactul asupra proiectului respectiv, in special in ceea ce priveste
aspectele financiare si de piata.
Echipa va analiza interconexiunea cu alte retele, pentru a identifica
problemele tehnice, financiare si de reglementari pentru fiecare tip de
interconexiune cu alte retele (publice), inclusiv:
- purtatorii de date;
- purtatorii de voce;
- altii.
Nici o alta problema tehnica nu va fi subiectul de lucru al echipei de
consultanti.
Domeniul III - Probleme financiare
Echipa va evalua cheltuielile de capital pentru intreaga retea si va
analiza sursele de finantare interne si externe. Retelele interne si externe
vor fi analizate separat, in functie de cerintele specifice ale fiecareia.
Cheltuielile viitoare de dezvoltare vor fi evaluate conform previziunilor
privind necesitatile sistemului intern al companiei si necesitatile de
comunicare ale clientului. Echipa va evalua cheltuielile operationale ale
intregului sistem, impreuna cu cheltuielile de dezvoltare atat pentru reteaua
interna, cat si pentru cea externa.
III. a) Cheltuielile de capital si operationale ale retelei de baza interne
- Cheltuieli de capital: echipamentul de retea, cheltuieli de instalare,
alte echipamente necesare etc.
- Cheltuieli operationale: cheltuieli de management, operare, functii
administrative;
- Cheltuieli pentru dezvoltare/modernizare.
(Nota: Aceasta analiza a fost deja completata de catre S.N.C.F.R. cu ocazia
imprumutului de la Banca Mondiala. Acel studiu trebuie evaluat pentru a putea
fi completat cu informatii curente suplimentare.)
III. b) Cheltuieli de capital si operationale de retea
- Cheltuieli de capital: echipament de retea, instalatii, alte cerinte de
echipamente etc.;
- Cheltuieli operationale: cheltuieli de management, operare si functii
administrative;
- Cheltuieli de dezvoltare/modernizare.
Domeniul IV - Probleme manageriale
In scopul de a delimita abilitatile si posibilitatile S.N.C.F.R. de a
patrunde pe piata concurentei in domeniul telecomunicatiilor din Romania,
echipa consultanta va analiza cateva aspecte ale cadrului managerial actual si
ale fortei de munca si va oferi recomandari pentru imbunatatirea acestor
grupuri. Echipa consultanta va evalua abilitatile si experienta tehnica si
manageriala de a opera o companie de telecomunicatii in conditii de concurenta.
In plus, echipa va identifica problemele potentiale de munca, cum ar fi
sindicalizarea si productivitatea fortei de munca, reorientarea sau
restrangerea de personal. Pentru a indeplini aceste obiective, se vor realiza
urmatoarele sarcini:
- evaluarea experientei relevante a S.N.C.F.R. si a personalului sau in
domeniul telecomunicatiilor. Aceasta va include, dar nu se va limita la
experienta tehnica si manageriala in retele, transmisii, servicii de satelit,
operari, incasari, calitatea serviciilor, schimbul de date, deservirea
clientului etc.;
- evaluarea structurii manageriale si a flexibilitatii acesteia;
- definirea locului si rolului sectorului de telecomunicatii in structura
cailor ferate romane, avand in vedere ca opereaza in cadrul unei societati
mixte;
- evaluarea daca conditiile de privatizare prezente si viitoare cerute
S.N.C.F.R. nu vor afecta abilitatea sa de a dezvolta o companie de
telecomunicatii care sa functioneze bine intr-un sistem competitiv;
- evaluarea compatibilitatii intereselor in afaceri dintre S.N.C.F.R. si
telecomunicatii, inclusiv infrastructura si sinergia dintre calea ferata si
telecomunicatii;
- identificarea problemelor relevante de munca pentru S.N.C.F.R., inclusiv
marimea, calitatea si disponibilitatea fortei de munca, transferul de personal
intre activitatea feroviara si cea de telecomunicatii, necesitatile de
restrangere si de pregatire suplimentara.
Domeniul V - Planul de afaceri
Echipa va dezvolta un plan financiar de afaceri, dovedind viabilitatea
financiara a proiectului, analiza incasarilor si recuperarea investitiilor.
Planul de afaceri va fi bazat pe o analiza a prevederilor pe 5 ani si cu
calcularea ratei interne de rentabilitate. Planul va prevedea fluxul de
lichiditati, luand in considerare investitiile de capital viitoare si pe cele
in curs de desfasurare, incasarile proiectate si cheltuielile aferente.
Domeniul VI - Probleme de parteneriat
Echipa comuna pentru realizarea studiului de fezabilitate va identifica
partenerii potentiali americani si investitorii care sa participe la aceasta
oportunitate cu S.N.C.F.R., precum si producatorii americani de echipamente,
care pot deveni furnizorii noii retele si ai operatorilor.
Domeniul VII - Probleme de reglementare
Echipa comuna pentru realizarea studiului de fezabilitate va evalua
licentele necesare pentru oferirea serviciilor si operarea retelei. Echipa va
stabili ce licente trebuie obtinute, procedurile si timpul necesar pentru
fiecare, precum si costurile necesare. Echipa va evalua, de asemenea,
interconexiunea cu alte retele, problema alocarii de frecvente, de la obtinerea
lor pana la operare si management, impreuna cu costurile aferente.
- Licente
- Licenta de operare voce
- Licenta pentru operarea de date
- Licenta serviciilor de valoare adaugata
- Interconexiune
- Tipuri
- Costuri
- Disponibilitate
- Probleme de frecvente
- Alocarea de frecvente
- Probleme de operare si manageriale
Impactul acestor probleme va fi evaluat, urmand a fi stabilite cai de
actiune pentru rezolvarea lor.
Domeniul VIII - Raportul final
Pe durata studiului consultantul va colabora strans cu personalul si cu
conducerea S.N.C.F.R., care va coopera pe deplin pentru completarea la timp a
tuturor sarcinilor de studiu. Sponsorul va asigura prompta si completa
dispunere a tuturor datelor necesare indeplinirii studiului. Sponsorul va
asigura, de asemenea, traducerea in limba engleza a tuturor datelor necesare
proiectului. Consultantul va fi responsabil pentru pregatirea unui raport
detaliat asupra studiului in limba engleza.
ANEXA 2
CLAUZELE OBLIGATORII ALE CONTRACTULUI, IMPUSE DE TDA
A. CLAUZELE OBLIGATORII TDA DE CONTROL
Partile la acest contract confirma faptul ca acesta este finantat integral
sau partial de catre Agentia Statelor Unite ale Americii pentru Comert si
Dezvoltare (TDA), in baza Acordului de finantare nerambursabila dintre Guvernul
Statelor Unite ale Americii, actionand prin TDA, si Ministerul Transporturilor
(Clientul) din data de ........... (acord de finantare nerambursabila).
Clientul a selectat firma americana ......... (contractantul) pentru a realiza
studiul de fezabilitate (studiul). In pofida oricaror alte prevederi ale
acestui contract, urmatoarele clauze obligatorii la contract, impuse de TDA,
vor guverna. In plus, in eventualitatea oricarei contradictii dintre acordul de
finantare nerambursabila si oricare contract sau subcontract corespunzator,
acordul de finantare nerambursabila va prevala.
B. TDA CA FINANTATOR
(1) Aprobarea contractului de catre TDA
Toate contractele finantate in baza acordului de finantare nerambursabila
si orice amendament la acesta, inclusiv transferurile si modificarile in
termenii de referinta, trebuie sa fie aprobate in scris de catre TDA, pentru a
deveni efective in ceea ce priveste cheltuirea fondurilor din finantarea
nerambursabila acordata de TDA. TDA nu va autoriza plata din fondurile
finantarii nerambursabile, acordata de TDA, pana cand contractul nu va fi fost
aprobat oficial de catre TDA sau pana cand contractul nu va fi conform cu
modificarile cerute de TDA in cursul procesului de analiza a contractului.
(2) TDA nu este parte la contract
Este inteles de catre parti ca TDA si-a rezervat anumite drepturi, dar nu
limitate la dreptul de a aproba conditiile contractului si ale oricarui
amendament la acesta, inclusiv transferurile, selectarea tuturor
contractantilor, termenii de referinta si oricare sau toate documentele legate
de orice contract finantat in baza acordului de finantare nerambursabila. De
aici inainte partile inteleg si sunt de acord ca TDA, prin rezervarea anumitor
sau a tuturor drepturilor de aprobare anterioara, a actionat numai ca o
entitate finantatoare pentru asigurarea folosirii corecte a fondurilor Guvernului
Statelor Unite ale Americii si ca orice decizie a TDA, de a exercita sau de a
se abtine de la exercitarea acestor drepturi de aprobare, va fi luata ca un
finantator in cursul finantarii studiului si nu va fi inteles ca TDA este parte
a contractului. Partile inteleg si sunt de acord ca TDA poate, din cand in
cand, sa exercite drepturile sale de aprobare anterioara sau sa discute
probleme legate de aceste drepturi si de proiect cu partile contractante,
impreuna sau separat, fara ca acest lucru sa implice vreo responsabilitate sau
obligatie fata de partile contractante ori fata de oricare dintre ele. Orice
aprobare sau lipsa de aprobare din partea TDA nu va impiedica Beneficiarul sau
TDA de la afirmarea oricarui drept pe care acestia l-ar putea avea fata de
contractant sau sa scuteasca contractantul de vreo obligatie pe care acesta ar
putea sa o aiba fata de Beneficiar sau de TDA.
C. NATIONALITATEA, SURSA SI ORIGINEA
Cu exceptia cazurilor in care TDA stabileste altfel, urmatoarele prevederi
vor guverna livrarea bunurilor si serviciilor finantate de TDA in conformitate
cu acest acord de finantare nerambursabila: a) pentru serviciile profesionale,
contractantul trebuie sa fie o firma americana sau un consultant american; b)
contractantul poate folosi subcontractanti americani intr-un numar nelimitat,
dar folosirea subcontractantilor din Romania este limitata la 20% (douazeci la
suta) din suma finantarii nerambursabile acordate de TDA; c) angajatii
contractantului american sau ai firmelor americane subcontractante,
responsabile pentru serviciile profesionale, vor fi cetateni americani sau
neamericani admisi in mod legal cu resedinta permanenta in Statele Unite ale
Americii; d) bunurile cumparate pentru implementarea studiului si serviciile de
livrare asociate (de exemplu, transportul international si asigurarea) trebuie
sa aiba nationalitatea, sursa si originea in Statele Unite ale Americii; si e)
bunurile si serviciile relative la sprijinirea studiului in Romania (de
exemplu, cazare, masa si transport) nu fac subiectul restrictiilor de mai sus.
TDA va pune la dispozitie partilor interesate, la cerere, si alte detalii
privitoare la aceste standarde de eligibilitate.
D. SURSE AMERICANE
Raportul final, avand ca scop specificatiile si caracteristicile optime
pentru proiect, va identifica disponibilitatea surselor americane de
aprovizionare, astfel incat sa le foloseasca la maximum in implementarea
proiectului.
E. REGISTRE SI INREGISTRARI
Contractantul si subcontractantii, finantati in baza acordului de finantare
nerambursabila, vor pastra, in conformitate cu practicile contabile general
acceptate, registre, inregistrari si documente suficiente pentru a reflecta
intr-un mod adecvat toate tranzactiile din contract sau care au legatura cu
acesta. Aceste registre, inregistrari si alte documente vor identifica si vor
urmari cu claritate folosirea si cheltuirea fondurilor TDA, in mod distinct
fata de alte surse de finantare. Astfel de registre, inregistrari si alte
documente vor fi pastrate pe perioada contractului si pe o perioada de 3 (trei)
ani dupa data platii finale de catre TDA. Contractantul va acorda TDA sau
reprezentantilor sai autorizati, in momente justificate, facilitatea de a
inspecta si de a evalua aceste registre, inregistrari si alte documente.
F. TRANSPORTATORI AERIENI AMERICANI
Transportul aerian al persoanelor si al proprietatilor finantate de acordul
de finantare nerambursabila va fi facut de catre transportatori americani in
conformitate cu Fly America Act, 49 U.S.C. 1517, in masura in care serviciile
unor astfel de transportatori sunt disponibile, astfel cum sunt stipulate in
reglementarile aplicabile ale Guvernului S.U.A.
G. COMPENSAREA ASIGURARII MUNCITORULUI
Contractantul va asigura acoperirea compensarii asigurarii muncitorului
pentru lucrarile realizate in baza acestui contract.
H. CERINTE PRIVIND RAPORTAREA
Dupa finalizarea contractului, contractantul va instiinta TDA prin
scrisori, la intervale de 6 (sase) luni, pentru o perioada de 2 (doi) ani,
asupra stadiului proiectului. In plus, daca vreodata contractantul primeste o
cerere de continuare a lucrarilor de la client, contractantul va notifica TDA
si va mentiona adresa de contact a contractantului, incluzand numele, numarul
de telefon si de fax. Aceste informatii vor fi facute publice de catre TDA.
I. PROCEDURI DE PLATA
(1) Aprobarea contractului de catre TDA
Platile din fondurile finantarii nerambursabile vor fi facute numai dupa ce
TDA va aproba acest contract. Pentru a realiza aceasta analiza in timp util,
TDA trebuie sa primeasca fie de la client, fie de la contractant, o fotocopie
in limba engleza de pe contract sau de pe versiunea finala a proiectului de
contract negociat, la urmatoarea adresa:
U.S. Trade and Development Agency
Suite 300
1621 North Kent Street
Arlington, VA 22209-2131
USA
Attn.: Contract Review
(2) Cerinte pentru graficul de plati
In acest contract va fi inclus un grafic de plati pentru platile catre
contractant din fondurile finantarii nerambursabile. Acest grafic de plati
trebuie sa fie conform cerintelor TDA: 1. pana la 20% (douazeci la suta) din
totalul sumei finantarii nerambursabile acordate de TDA pot fi folosite ca
mobilizare a platii; 2. toate celelalte plati, cu exceptia platii finale, se
vor baza pe punctele de reper in realizarea contractului; si 3. plata finala nu
va fi mai mica de 15% (cincisprezece la suta) din suma totala a finantarii
nerambursabile acordate de TDA, platibila la primirea de catre TDA a raportului
final in conformitate cu specificatiile si cantitatile prevazute la clauza J de
mai jos.
(3) Conditii pentru factura contractantului
TDA va efectua toate platile din fondurile finantarii nerambursabile direct
catre contractant. Clientul va solicita plata fondurilor de catre TDA catre
contractant pentru realizarea contractului, prezentand TDA urmatoarele:
a) Factura contractantului
Factura contractantului va contine referinte la un punct din graficul de
plata a contractului, suma solicitata la plata si, cu exceptia cazurilor de
mobilizare a platii, urmatoarea declaratie/certificare a contractantului:
"Contractantul a realizat lucrarea descrisa in aceasta factura in
conformitate cu termenii contractului sau cu clientul si este indreptatit la
plata corespunzatoare. In cazul in care contractantul nu s-a conformat
termenilor si conditiilor contractului, inclusiv prevederilor obligatorii
impuse de TDA, continute de acesta, va face, la solicitarea TDA, o rambursare
adecvata catre TDA."
Factura contractantului pentru o mobilizare a platii, daca este cazul, va
include urmatoarea declaratie/certificare a contractantului:
"Ca o conditie pentru aceasta mobilizare a platii, contractantul
certifica ca va realiza toata lucrarea in conformitate cu termenii contractului
sau cu clientul. In cazul in care contractantul nu se conformeaza cu termenii
si conditiile contractului, inclusiv cu prevederile obligatorii impuse de TDA,
continute de acesta, va face, la solicitarea TDA, o rambursare adecvata catre
TDA."
b) Aprobarea facturii contractantului de catre client
Factura pentru mobilizarea platii trebuie sa fie aprobata in scris de catre
Beneficiar. Pentru toate celelalte facturi, Beneficiarul trebuie sa certifice,
in factura sau separat, urmatoarele:
"Serviciile pentru care contractantul solicita plata au fost realizate
in mod satisfacator, in conformitate cu prevederile aplicabile ale contractului
si cu termenii si conditiile acordului de finantare nerambursabila al
TDA."
c) Adresa TDA pentru solicitarile de plata
Toate solicitarile de plata vor fi transmise prin curier sau posta catre:
U.S. Trade and Development Agency
Suite 300
1621 North Kent Street
Arlington, VA 22209-2131
U.S.A.
J. RAPORTUL FINAL TRANSMIS TDA
(1) Definitie
Raport final va insemna raportul final descris in anexa nr. I "Termeni
de referinta" sau, daca nici un astfel de raport final nu este descris in
aceasta, raport final va desemna raportul independent si cuprinzator al
lucrarii executate in conformitate cu anexa nr. I "Termeni de
referinta", incluzand orice document transmis clientului.
(2) Cerinte privind prezentarea raportului final
Contractantul va pune la dispozitie TDA urmatoarele:
a) 1 (una) versiune completa a raportului final pentru arhiva TDA. Aceasta
versiune va fi aprobata de catre client si trebuie sa fie redactata in limba
engleza. Este responsabilitatea contractantului de a se asigura ca informatiile
confidentiale, in cazul in care exista, continute in aceasta versiune, sunt clar
marcate. TDA va pastra confidentialitatea asupra unor astfel de informatii, in
conformitate cu legile in vigoare;
si
b) 3 (trei) copii de pe raportul final, pentru a fi facute publice
(versiunea publica). Versiunea publica va fi aprobata de catre client si
trebuie sa fie redactata in limba engleza. Tinand seama de faptul ca aceasta
versiune va fi facuta publica, nu trebuie sa contina nici o informatie
confidentiala. In cazul in care raportul de la lit. a) de mai sus nu contine
informatii confidentiale, va putea fi folosit ca versiune publica
[asigurandu-se insa ca TDA a primit un numar total de 4 (patru) copii]. In
orice caz, versiunea publica trebuie sa fie informativa si sa contina
suficiente detalii ale proiectului, astfel incat sa fie utila viitorilor
furnizori de echipamente si servicii.
Contractantul va mai furniza si 1 (una) copie de pe versiunea publica a
raportului final Sectiei comerciale sau economice a Ambasadei S.U.A. la
Bucuresti, pentru informare.
(3) Prezentarea raportului final
Toate rapoartele finale prezentate TDA trebuie sa fie paginate si sa
includa urmatoarele:
a) coperta fiecarui raport final va contine numele clientului, numele
contractantului care a pregatit raportul, titlul raportului, sigla TDA, adresa
postala si adresa de livrare, precum si urmatorul avertisment:
"Acest raport a fost finantat de Agentia S.U.A. pentru Comert si
Dezvoltare (TDA), agentie care promoveaza exporturile apartinand Guvernului
S.U.A. Punctele de vedere, constatarile, concluziile sau recomandarile
prezentate in acest document apartin autorului (lor) si nu reprezinta in mod
necesar pozitia oficiala sau politica TDA";
b) pagina de garda a fiecarui raport final va contine sigla TDA, adresa
postala si adresa de livrare, precum si declaratia privind scopul TDA. O copie
de pe detaliile raportului final al TDA va putea fi pusa la dispozitie de TDA,
la cerere;
c) contractantul sau orice subcontractant care realizeaza lucrari in
conformitate cu acest acord de finantare nerambursabila trebuie sa fie clar
identificat in raportul final.
(4) Informatii privind contractantul sau subcontractantul
In plus, la si separat de raportul final, contractantul va furniza TDA
urmatoarele: numele contractantului si al oricarui subcontractant care a
realizat lucrari in conformitate cu acest acord de finantare nerambursabila,
adresa postala a fiecarei firme, identitatea sefului de proiect si districtul
de care tine locul sau principal de afaceri (abrevierea statului din doua
litere, urmata de o liniuta si de numarul districtului, de exemplu VA-11)
K. MODIFICARI
Toate schimbarile, modificarile, transferurile sau amendamentele la acest
contract, inclusiv anexele, vor fi facute numai cu acordul scris al partilor la
acesta si vor face subiectul aprobarii scrise a TDA.
L. Graficul proiectului
(1) Data de finalizare a studiului
Data pentru finalizarea studiului, care este 31 decembrie 1998, este data
la care partile estimeaza ca toate bunurile si serviciile finantate prin
acordul de finantare nerambursabila vor fi fost furnizate.
(2) Perioadele limita pentru plata din fondurile finantarii nerambursabile,
acordate de TDA
Cu exceptia cazurilor in care TDA ar putea conveni altfel: a) nici un fond
nu poate fi platit in baza acestui contract pentru bunuri si servicii, care
sunt asigurate in baza unui contract incheiat inaintea datei efective a
acordului de finantare nerambursabila; si b) toate fondurile disponibilizate in
baza acordului de finantare nerambursabila trebuie si fie platite in decurs de
4 (patru) ani de la data efectiva a acestui acord de finantare nerambursabila.