HOTARARE Nr.
522 din 19 aprilie 2006
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei
Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 371 din 28 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. -
Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor, aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr. 430/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 252 din
16 mai 2001, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La capitolul III
„Scopul şi obiectivele generale ale strategiei", paragraful întâi va avea
următorul cuprins:
„Scop: Imbunătăţirea semnificativă a situaţiei romilor
din România, prin promovarea unor măsuri de incluziune socială."
2. Capitolul V „Durata"
va avea următorul cuprins:
„V. Durata: 10 ani (2001-2010),
cu un plan de măsuri pe termen mediu de 4 ani (2001 -2004) şi un plan general
de măsuri pentru perioada 2006-2008."
3. Capitolul VI „Domenii
sectoriale" va avea următorul cuprins:
„VI. DOMENII SECTORIALE:
A. Administraţie publică şi dezvoltare comunitară, comunicare
şi participare civică
B. Locuinţe
C. Sănătate
D. Justiţie şi ordine publică
E. Economie, securitate socială
F. Protecţia copilului,
educaţie, cultură şi culte."
4. Capitolul VII „Direcţii
de acţiune" va avea următorul cuprins:
„VII. DIRECŢII DE ACŢIUNE
A. Administraţie publică şi dezvoltare comunitară,
comunicare şi participare civică
1. Creşterea
capacităţii instituţionale a structurilor de implementare a Strategiei
Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor
2. Crearea de reţele şi consolidarea de parteneriate
durabile în scopul elaborării de măsuri/proiecte/programe pe domeniile
sectoriale de îmbunătăţire a situaţiei romilor.
B. Locuinţe
1. Imbunătăţirea
accesului romilor la o locuinţă decentă şi la servicii publice de tip apă,
electricitate, canalizare şi sisteme de încălzire
2. Alocarea resurselor financiare locale destinate
construcţiilor de locuinţe pentru grupurile dezavantajate, inclusiv pentru
persoanele aparţinând minorităţii romilor
3. Elaborarea unei baze de date şi a unei strategii
privind reabilitarea locuinţelor deteriorate în urma calamităţilor naturale
4. Implementarea strategiei
de construcţie/reabilitare a locuinţelor.
C. Sănătate
1. Creşterea
resurselor umane necesare îmbunătăţirii accesului romilor la serviciile de
sănătate publică
2. Creşterea capacităţii şi eficientizarea serviciilor
publice de sănătate, astfel încât să fie capabile să furnizeze servicii şi
tratament egal persoanelor aparţinând minorităţii romilor.
3. Asigurarea accesului universal la pachetul minim de
servicii medicale prevăzut de lege, inclusiv pentru populaţia de etnie romă.
D. Justiţie şi ordine
publică
1. Respectarea
drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, în special
minorităţii romilor
2. Introducerea măsurilor afirmative privind
minoritatea romă în procesul de recrutare a personalului din structurile
Ministerului Administraţiei şi Internelor şi ale Ministerului Apărării
Naţionale.
E. Economie, securitate
socială
1. Creşterea eficienţei
măsurilor active destinate includerii romilor pe piaţa forţei de muncă
2. Reglementarea şi promovarea unor măsuri active
pentru beneficiarii de venit minim garantat, prin facilitarea accesului la
cursuri de reconversie profesională.
F. Protecţia copilului,
educaţie, cultură şi culte
1. Includerea
resurselor umane rome, absolvenţi ai învăţământului de specialitate, inclusiv a
femeilor, în instituţiile de protecţie, ocrotire şi educare a copilului
2. Creşterea accesului la un învăţământ de calitate,
preşcolar şi şcolar
3. Continuarea oportunităţilor de acces în
învăţământul preuniversitar şi universitar pentru tinerii aparţinând
minorităţii rome
4. Revizuirea curriculei şcolare în vederea promovării
în mediul şcolar a unui climat favorabil incluziunii sociale a categoriilor
defavorizate, inclusiv a romilor."
5. După capitolul VII se
introduce un nou capitol, capitolul VII1, cu următorul cuprins:
„VII1. FINANŢAREA
STRATEGIEI
Finanţarea activităţilor prevăzute în Planul general de
măsuri pentru perioada 2006-2008 se asigură din fonduri de la bugetul de stat,
din fondurile de preaderare, din alte fonduri provenite de la Uniunea
Europeană, precum şi prin atragerea altor resurse interne şi externe."
6.
Capitolul VIII „Structuri" va avea
următorul cuprins: „
VIII. STRUCTURI
Pentru buna organizare şi coordonare a îndeplinirii
Planului general de măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de
îmbunătăţire a situaţiei romilor se constituie următoarele structuri:
1. Grupul de lucru pentru politicile publice pentru
romi;
2. comisiile ministeriale pentru romi;
3. birourile judeţene pentru romi;
4. experţi locali pentru problemele romilor.
Infiinţarea structurilor pentru implementarea şi monitorizarea Strategiei Guvernului de
îmbunătăţire a situaţiei romilor se va realiza în conformitate cu calendarul de
activităţi prevăzut în Planul general de măsuri pentru perioada 2006-2008,
capitolul «Măsuri organizatorice».
1. Grupul de lucru pentru politicile publice pentru
romi
In conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, în
cadrul Consiliului interministerial pentru educaţie, cultură, cercetare,
tineret, sport şi minorităţi a fost înfiinţat Grupul de lucru pentru politicile
publice pentru romi.
Conform atribuţiilor stabilite potrivit Hotărârii
Guvernului nr. 750/2005, Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi
coordonează şi monitorizează implementarea politicilor publice pentru romi,
inclusiv a activităţilor prevăzute în Planul general de măsuri pentru aplicarea
Strategiei Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei romilor.
Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi
este format din secretarii de stat din ministerele responsabile pentru
aplicarea strategiei.
Ca membru în Grupul de lucru pentru politicile publice
pentru romi, Agenţia Naţională pentru Romi răspunde de coordonarea şi controlul
executării activităţilor prevăzute în Planul general de măsuri pentru aplicarea
Strategiei Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei romilor.
In cadrul reuniunilor Grupului de lucru pentru
politicile publice pentru romi, Agenţia Naţională pentru Romi va prezenta şi
punctele de vedere ale reprezentanţilor organizaţiilor romilor reuniţi în
subcomitetul format pe lângă această instituţie.
Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi
se întruneşte în şedinţe trimestriale sau ori de câte ori este necesar, pentru
a analiza stadiul îndeplinirii activităţilor prevăzute în Planul general de
măsuri.
Componenţa nominală a Grupului de lucru pentru
politicile publice pentru romi se aprobă de către ministrul de stat pentru
coordonarea activităţilor din domeniul culturii, învăţământului şi integrării
europene, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Romi.
Secretariatul tehnic al Grupului de lucru pentru
politicile publice pentru romi va fi asigurat de aparatul de lucru al
ministrului de stat, în strânsă colaborare cu cabinetul secretarului de stat al
Agenţiei Naţionale pentru Romi.
2. Comisiile ministeriale pentru romi
Ministerele implicate în implementarea Strategiei
Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei romilor răspund de organizarea,
planificarea, coordonarea şi controlul executării activităţilor cuprinse în
sectorul lor de responsabilitate, parte a Planului general de măsuri.
Comisiile ministeriale pentru romi se înfiinţează în
cadrul ministerelor implicate în implementarea Strategiei Guvernului de
îmbunătăţire a situaţiei romilor şi se subordonează Grupului de lucru pentru
politicile publice pentru romi.
Comisiile ministeriale pentru romi se întrunesc în
şedinţe lunare sau ori de câte ori este necesar, pentru a analiza stadiul
activităţilor prevăzute în Planul general de măsuri din propriul sector de activitate.
Preşedintele comisiei ministeriale pentru romi este
secretarul de stat care este şi membru al Grupului de lucru pentru politicile
publice pentru romi.
Comisia ministerială cuprinde 4-5 membri (şefi de
direcţii şi experţi), a căror responsabilitate este îndeplinirea sarcinilor ce
le revin din aplicarea Planului general de măsuri în sectorul de activitate al
ministerului.
Unul dintre membrii Comisiei ministeriale pentru romi
este delegat de preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi dintre angajaţii
agenţiei.
3. Birourile judeţene pentru
romi
Birourile judeţene pentru romi sunt structuri
organizate la nivel judeţean în cadrul instituţiilor prefectului şi se
subordonează Ministerului Administraţiei şi Internelor.
In scopul realizării unitare a planului general de
măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei
romilor, din punct de vedere tehnic activitatea birourilor judeţene pentru romi
este coordonată de Agenţia Naţională pentru Romi.
Principalele responsabilităţi ale birourilor judeţene
pentru romi sunt organizarea, planificarea şi coordonarea activităţilor pentru
îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor din Planul general de măsuri, la nivel
judeţean. In componenţa birourilor judeţene pentru romi vor fi desemnaţi prin
ordin 3-4 experţi, dintre care unul în mod obligatoriu membru al minorităţii
romilor.
Activitatea birourilor judeţene pentru romi,
performanţele experţilor şi stadiul îndeplinirii planului general de măsuri vor
fi evaluate anual de către Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Agenţia
Naţională pentru Romi.
Birourile judeţene pentru romi formează la nivel de
judeţ grupurile de lucru mixte pentru romi, alcătuite din subprefecţi,
reprezentanţii birourilor judeţene pentru romi, reprezentanţii birourilor
regionale ale Agenţiei Naţionale pentru Romi, reprezentanţii serviciilor
publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului, care îşi au sediul
în judeţele respective, mediatori şcolari şi sanitari,inspectori pentru romi şi
cadre didactice rome, reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi
reprezentanţi delegaţi de comunităţile de romi.
Grupul de lucru mixt se întruneşte în şedinţe lunare
sau ori de câte ori este necesar, în scopul analizării, planificării,
organizării şi implementării activităţilor sectoriale pentru îndeplinirea
obiectivelor şi sarcinilor din planul general de măsuri, la nivel judeţean.
Secretariatul Grupului de lucru mixt este asigurat de instituţia prefectului.
4. Experţii locali pentru
romi
Experţii locali pentru romi reprezintă principalii
mediatori între comunităţile locale de romi şi autorităţile administraţiei
publice locale.
Experţii locali pentru romi sunt responsabili pentru
organizarea, planificarea, coordonarea şi desfăşurarea pe plan local a
activităţilor pentru îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor cuprinse în planul
general de măsuri.
In sensul prezentei hotărâri, expert local pentru romi este o
persoană bună cunoscătoare a problemelor romilor din zonă, recomandată de către
romii din comunitatea locală pentru a o reprezenta în relaţia cu primăria.
Experţii locali pentru romi sunt angajaţi în cadrul
primăriilor, se subordonează atât primarului, cât şi birourilor judeţene pentru
romi.
Şi la nivelul comunelor, funcţia de expert local pentru
romi va fi exercitată de către o persoană cunoscătoare a problemelor romilor,
delegată de către romii din comunitatea locală pentru a o reprezenta în relaţia
cu comuna."
7. Titlul capitolului IX va avea următorul cuprins: „IX. PLAN DE MĂSURI PE TERMEN MEDIU (2001-2004)''
8. După capitolul IX
se introduce un nou capitol, capitolul X „Plan
general de măsuri pentru aplicarea Strategiei de îmbunătăţire a situaţiei
romilor, pentru perioada 2006-2008", având cuprinsul prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi,
Mariea Ionescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ*)
PLAN GENERAL DE MASURI
pentru aplicarea Strategiei de îmbunătăţire a situaţiei romilor 2006 - 2008
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde Iniţiator/parteneri
|
Indicatori/ Surse de indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte surse/ Surse CE
|
|
Măsuri organizatorice
|
|
|
|
|
|
1.
|
Angajarea la nivelul primăriilor, pe
baza unei recomandări din partea comunităţii locale, a unui expert local
pentru romi, în vederea aplicării strategiei la nivel local - prin
modificarea si completarea pct. 4 al Cap. VIII din H.G. 430/2001-
reactualizat
Analiza gradului de angajare, la nivelul
primăriilor, a experţilor locali pentru romi.
|
Trimestrul 2 2006
Anual,
începând cu anul 2006.
|
Prefecţi, ANR, Consilii locale
|
Numărul total de contracte de angajare
Numărul de
persoane
angajate.
|
Surse locale
|
|
2.
|
Reconstituirea la nivelul instituţiilor
prefectului a birourilor judeţene pentru romi (B.J.R.).
Reorganizarea la nivel judeţean, a grupurilor de lucru mixte, alcătuite
din subprefecţi, reprezentanţii
birourilor judeţene pentru romi, reprezentanţii Birourilor regionale ale
Agenţiei Naţionale pentru Romi, reprezentanţii instituţiilor publice
deconcentrate, ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei
publice centrale din subordinea Guvernului, cu sediul în judeţul respectiv,
mediatori şcolari şi sanitari, inspectori pentru romi şi cadre didactice
rome, reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi reprezentanţi
delegaţi de către comunităţile de romi.
|
Trimestrul 2 2006
|
MAI, Prefecţii, ANR,
|
Numărul Ordinelor de reconstituire a
BJR, GLM.
Numărul întâlnirilor
|
Bugetul instituţiilor prefectului
|
|
3.
|
Intocmirea Planului local de acţiune "Romii 2006 - 2008"
în urma evaluării nevoilor comunităţilor locale şi prezentarea acestuia în
cadrul şedinţelor
Consiliilor locale.
|
Trimestrul 2 2006
|
Primării, Experţii locali pentru
problemele romilor din primării
|
Numărul de
Planuri locale de
acţiune
Numărul
comunităţilor
facilitate
|
Surse locale
|
|
4.
|
Centralizarea planurilor locale de
acţiune de către Birourile judeţene pentru romi şi elaborarea Planului
judeţean de acţiune "Romii 2006 - 2008".
- Introducerea Planului judeţean de acţiune "Romii
2006-2008", pe agenda Comisiei Judeţene Consultative, dezbaterea lui şi
însuşirea prin consens, conform prevederilor Legii 215/2001.
|
Trimestrul 3 2006
Trimestrul 3 2006
|
Prefecţii, BJR, ANR, MAI
|
Baza de date cu planurile locale
centralizate la BJR,
Planul judeţean de acţiune, Numărul de
judeţe care şi-au însuşit planurile judeţene de acţiune.
|
Bugetul MAI
|
|
5.
|
Introducerea Planului judeţean de
acţiune "Romii 2006-2008" în programul anual orientativ de
dezvoltare economică şi socială a! judeţului.
|
Trimestrul 3 2006
|
Prefecţii, BJR
|
Programul orientativ anual
|
|
|
6.
|
Evaluarea stadiului de implementare a
Strategiei de îmbunătăţire a situaţiei romilor. Publicarea anuală a unui
raport de evaluare.
|
anual Iunie 2006 •
|
Primării, BJR, ANR
|
Raportul anual publicat
|
Buget ANR
|
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde Iniţiator/parteneri
|
Indicatori/ Surse de indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte surse/ Surse CE
|
|
Analiza structurilor de implementare a Strategiei Guvernului de
îmbunătăţire a situaţiei romilor. Publicarea anuală a unui raport de
evaluare.
|
2008
|
|
|
|
|
7.
|
Evaluarea anuala a activităţii,
performantei personalului din cadrul Birourilor Judeţene pentru Romi şi a
personalului din cadrul Birourilor Regionale de către MAI şi ANR
|
trimestrial 2006-2008
|
MAI/ANR
|
Fişa de evaluare
|
|
|
8.
|
Includerea pe agenda Primului Ministru,
în cadrul video -conferinţelor organizate cu Prefecţii a unui punct referitor
la stadiul indeplinirii strategiei Guvernului de către Prefecţi, prin
Birourile Judeţene pentru Romi si Birourile Regionale ale ANR.
|
Trimestrial 2006-2008
|
SGG/ANR
|
Numărul de i/ideo-conferinţe in care s-a
discutat despre implementarea Strategiei
|
|
|
9
|
Realizarea unor studii la nivel naţional
pentru fiecare din domeniile strategiei, in vederea fundamentării politicilor
publice viitoare pentru romi.
|
Permanent 2006-2008
|
ANR, SGG,
|
Numărul studiilor
|
Buget ANR
|
|
A
|
Administraţie publica şi dezvoltare
comunitară, comunicare şi participare civică
|
|
|
|
|
|
10.
|
Identificarea şi rezolvarea problemelor
cu care se confruntă comunităţile locale, In conformitate cu prevederile
Strategiei, prin organizarea de întâlniri trimestriale ale
primarilor/consiliilor locale cu reprezentanţi ai
romilor.
|
Permanent 2006-2008
|
MAI, ANR (prin birourile regionale),
autorităţi locale,
|
Numărul întâlnirilor Procesele verbale
ale acestora
|
Surse locale
|
|
11.
|
Intocmirea de către instituţia
prefectului a unui raport semestrial privind stadiul îndeplinirii
obiectivelor din Strategia Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei romilor şi
activitatea structurilor de implementare a strategiei.
|
Semestrial iunie -decembrie 2006 - 2008
|
Prefecturi/MAI, ANR
|
Raportul
|
Bugetul instituţiilor prefectului
|
|
12.
|
Monitorizarea aplicării prevederilor OG
137/2000 (devenita Legea 48/2002) în instituţiile publice.
- Raport anual de evaluare a
discriminării cetăţenilor în raporturile cu administraţia publică centrală şi
locală.
|
Permanent 2006-2008
|
CNCD
|
Rapoartele de evaluare Numărul de
reclamaţii privind discriminarea pe criterii etnice Numărul de cazuri
soluţionate
|
Buget CNCD
|
|
13.
|
Infiinţarea unei reţele naţionale de
oficii ale Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, care sa
includă si reprezentanţi ai romilor.
|
2006
|
CNCD, ANR
|
Numărul oficiilor Numărul de angajaţi în
oficii
|
Buget CNCD
|
|
14.
|
Creşterea capacităţii de a elabora,
implementa, monitoriza si evalua proiecte de îmbunătăţire a situaţiei
romilor, de a aplica tehnici si metode de prevenire a conflictelor, măsuri
pentru combaterea discriminării pentru personalul ANR, membri comisiilor
interministeriale pentru romi, experţi romi de la nivel teritorial,
funcţionarii publici, reprezentanţi ONG şi ai grupurilor de iniţiativă locală
a romilor, prin organizarea de cursuri de
|
Permanent 2006-2008
|
MAI/INA, ANR, ANFP, CNCD
|
Numărul cursurilor de formare Numărul de
participanţi Rapoartele de evaluare
|
Buget MAI, ANR,CNCD,
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde Iniţiator/parteneri
|
Indicatori/ Surse de indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte surse/ Surse CE
|
|
formare şi pregătire pentru aceştia.
|
|
|
|
|
|
15.
|
Stabilirea si consolidarea de
parteneriate durabile intre autorităţile centrale şi locale, pe de o parte,
si reprezentanţii ONG, pe de alta parte, în vederea elaborării şi implementării
de proiecte de îmbunătăţire a situaţiei romilor, pornind de la planurile
locale de acţiune
|
Permanent 2006-2008
|
Consilii locale, ANR, MAI, MSF, ANOFM,
MTCT
|
Numărul de parteneriate Numărul de
activităţi desfăşurate în parteneriat
|
Buget ANR, MAI, ANOFM, MTCT
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte
Surse/
CE
|
B
|
Locuinţe
|
|
|
|
|
|
16.
|
Continuarea abordării şi rezolvării
problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor si locuinţelor
deţinute de romi şi de reconstituire a dreptului de proprietate funciara.
|
Permanent 2006-2008
|
MAI, MTCT, MAPDR, prefecturi, consilii
judeţene, primării
|
Numărul actelor de proprietate Numărul
certificatelor de proprietate
|
Buget MAI, ANR,SGG
|
4,5M EURO
|
17.
|
- Finanţarea integrala sau/si parţială a
proiectelor şi programelor care vizează lucrări de reabilitare a locuinţelor
sau construcţia de locuinţe în comunităţile defavorizate, inclusiv in cele
locuite de romi;
- Finanţarea programelor de
infrastructură care vizează asigurarea condiţiilor decente de locuit în
zonele urbane si rurale, inclusiv cele populate de romi (energie electrică,
apă potabilă, canalizare, gaz metan, pietruire drumuri comunale,
salubrizare).
- Asigurarea participării directe a
beneficiarilor (inclusiv a romilor) la proiectarea, reabilitarea şi
construirea efectivă a obiectivelor, atât ca voluntari cât şi ca angajaţi.
|
Permanent 2006-2008
|
MTCT, MAI, prefecturi, consilii
judeţene, consilii locale, primării, Ministerul Mediului, MAPDR, ANR
|
Numărul de locuinţe construite şi sau
renovate Numărul familiilor ale căror locuinţe au fost racordate la reţeaua
electrică, reţeaua de canalizare, reţeaua de apa.
Numărul de drumuri re-amenajate. Numărul
de voluntari/angaj ati romi
|
Buget MTCT,MAI,SGG,ANR Surse locale
|
22 M EURO
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte Surse/CE
|
C. Sănătate
|
|
|
|
|
|
18.
|
Creşterea accesului romilor la
serviciile medicale publice, prin includerea lor in sistemul asigurărilor de
sănătate (pe baza parteneriatelor dintre: DSP, CNAS, ONG, etc), cu accent pe
problematica de sănătate a femeilor şi copiilor.
|
Permanent 2006-2008
|
DSP, CNAS
|
Numărul de asigurări de sănătate pentru
persoanele de etnie roma Registrul de
înregistrare a pacienţilor. Numărul de pacienţi din comunităţile de romi
asiguraţi la medicul de familie.
|
Buget MSF
|
|
19.
|
Creşterea numărului de mediatori
sanitari şi formarea de formatori în domeniul medierii sanitare.
- Recrutarea si formarea instructorilor
de educaţie pentru sănătate, prin măsuri de acţiune afirmativă.
- Formarea (până în iunie 2006) a unui instrument de
monitorizare şi evaluare sistematică a indicatorilor de sănătate.
|
Permanent, 2006-2008
|
MSF, MEdC
|
Numărul anual al mediatorilor sanitari
formaţi şi angajaţi
|
|
|
20.
|
Instruirea medicilor de familie şi a
mediatorilor sanitari cu privire ia prevenirea si combaterea discriminării
faţă de romi.
|
Permanent, 2006-2008
|
MS,CNCD
|
Numărul de participanţi Numărul
seminariilor
|
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte Surse/CE
|
D
|
Justiţie şi ordine publică
|
|
|
|
|
|
21.
|
Prezentarea unui raport anual privind
respectarea drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale in
general şi al minorităţii rome inclusiv, în conformitate cu prevederile
constituţionale şi în acord cu obligaţiile internaţionale asumate de România.
- Monitorizarea cazurilor de
discriminare şi abuz asupra romilor săvârşite de autorităţi, precum şi
popularizarea sancţiunilor luate împotriva acestora, precum si a accesului
romilor la serviciile publice.
|
aprilie, anual 2006 - 2008
|
MAI, CNCD, SGG/DRI, ANR, MAE, MJ prin ANP
|
Raportul anual
|
Buget MAI,SGG,ANR
|
|
22.
|
Introducerea de către MAI a măsurilor
afirmative în procesul de recrutare a ofiţerilor şi subofiţerilor de poliţie
din rândul cetăţenilor de etnie romă, cu precădere în comunităţile compacte
de romi. Promovarea de către MApN si MEC, de masuri antidiscriminatorii la
admiterea şi angajarea romilor în structurile acestor instituţii.
|
iunie, anual 2006 - 2008
|
MAI,
MApN, MEdC
|
Numărul de ofiţeri şi subofiţeri de
etnie roma
|
Buget MAI, MApN
|
|
23.
|
Dezvoltarea şi consolidarea relaţiilor
de parteneriat dintre politie şi romi, precum şi organizarea de întâlniri
lunare ale şefilor poliţiei locale cu reprezentanţi ai comunităţii de romi.
|
Permanent 2006-2008
|
MAI, prefecturi, primarii, consilii judeţene, consilii locale,
|
Numărul de acţiuni
comune
Numărul întâlnirilor
|
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte Surse/ CE
|
E
|
Economic, Securitate Sociala.
|
|
|
|
|
|
24.
|
Elaborarea si implementarea unui program cu abordare inclusivă cu accent
pe încadrarea în muncă a romilor, în special a femeilor de etnie romă.
Elaborarea şi realizarea unor programe
de dezvoltare comunitară, care să vizeze , dezvoltarea capacităţii
antreprenoriale a romilor, precum şi revitalizarea meseriilor tradiţionale,
căutate pe piaţa muncii.
Asigurarea participării directe a
beneficiarilor (inclusiv a romilor) la proiectarea, reabilitarea şi
construirea efectivă a obiectivelor prezentate în domeniul B. LOCUINŢE atât
ca voluntari cât şi ca angajaţi.
|
Semestrul al doilea, 2006, Permanent
2006-2008
|
ANOFM,ANES
MEdC,
ANIMMC,ANR
|
Programul
Numărul
Femeilor
roma,
participante,
numărul
afacerilor
Numărul de
persoane
aparţinând
minorităţii
rome,
angajate în
proiecte.
|
Buget ANOFM, ANIMM,
|
|
25.
|
Asigurarea consilierii necesare
obţinerii actelor de identitate şi a certificatelor de stare civila pentru
cetăţenii romani de etnie roma, prin continuarea programelor existente.
|
Permanent 2006-2008
|
MAI, Autorităţi locale,
|
Numărul de documente
|
Buget MAI,SGG-ANR
|
4,5MEURO
|
26.
|
Implementarea planului existent de
ocupare a forţei de muncă: organizarea bursei locurilor de munca, măsuri
active de ocupare (job-club),
- Elaborarea unui program anual de
formare şi reconversie profesională în meserii cu grad ridicat de solicitare
pe piaţa muncii.
- Elaborarea unui plan de externalizare
a serviciilor instituţionale către ONG-uri (consiliere, formare, ocupare,
etc), în vederea sporirii eficientei acestor servicii.
|
Semestrial 2006-2008
|
ANOFM, ANR
|
Numărul persoanelor angajate în urma
acţiunii Programul, planul
|
Bugetul ANOFM,
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte
Surse/
CE
|
F
|
Protecţia copilului, educaţie, cultură
şi culte.
|
|
|
|
|
|
27.
|
Evaluarea participării femeilor rome în
programele de protecţie, ocrotire şi educaţie a copilului, prin elaborarea
unui raport anual în acest domeniu.
|
Anual-aprilie
|
DGSAPC, ANPDC,
|
Raportul anual Numărul femeilor
participante
|
Buget DGSAPC, ANPDC
|
|
28.
|
Programe de prevenirea şi combaterea
discriminării copiilor instituţionalizaţi, precum si pentru celelalte
categorii de copii romi aflaţi in dificultate
|
Permanent
|
ANPDC, CNCD
|
Numărul programelor Numărul de
participanţi
|
Buget ANPDC
|
|
29.
|
Realizarea , în colaborare cu ONG şi
MMSS, a unor programe de formare a mediatorilor sociali şi a formatorilor din
rândul tinerilor romi, pentru comunităţile locale in care trăieşte un număr
semnificativ de romi.
|
Permanent
|
ANPDC,
DGASPC,MSF, DSP, MMSSF, MEdC
|
Programele de Formare Numărul
colaborărilor
|
Buget MMSSF, MEdC
|
|
Nr. crt.
|
Proiect / Activitate
|
Termen
|
Răspunde
|
Indicatori
|
Surse buget de stat
|
Alte
Surse/
CE
|
|
- Includerea în reţeaua de asistenţă
socială a tinerilor romi, absolvenţi ai invăţământului de profil
|
|
|
numărul tinerilor romi
|
|
|
30.
|
Desfăşurarea anuală, în colaborare cu
ONG-uri şi autorităţi locale, a unor campanii de informare şi de
sensibilizare a opiniei publice cu privire la drepturile copilului, precum şi
la problematica familiei în situaţie de risc sau dificultate, în scopul
prevenirii abandonului, abuzului şi a neglijării copilului.
|
Anual
|
ANPDC, MEdC, ANR
|
Numărul campaniilor de informare Numărul
estimat de beneficiari ai campaniilor de informare.
|
Buget ANPDC, MEdC,
|
|
31.
|
Stimularea participării preşcolare,
şcolare şi universitare în rândul romilor prin masuri afirmative şi masuri
care să promoveze desegregarea şi de interzicere a segregării în şcoli pe
criterii etnice
- Infiinţarea de unităţi şcolare
bilingve, pentru copii vorbitori nativi de limba romani, cu predare în limba
romani, cu cadre didactice rome(absolvenţi CRDIS, institutori romi, mediatori
şcolari) în comunităţile tradiţionale ale romilor.
|
Permanent
|
MEdC, Prefecturi
|
Numărul de copii înscrişi Numărul
şcolilor segregate în fapt, în care au Fost integraţi copii romi.
|
Buget MEdC, Surse locale
|
|
32.
|
Extinderea a unor programe de formare si
perfecţionare a cadrelor didactice pentru diversitate culturală,
multiculturalitate, interculturalitate, istorie şi cunoasterea culturii
celuilalt.
|
Permanent
|
MEdC, CNCD,
|
Numărul programelor de formare si
perfecţionare
|
Buget MEdC
|
|
33.
|
Introducerea unor discipline şi
conţinuturi de prevenire şi combatere a discriminării în planul de învăţământ
şi în trunchiul comun al programei şcolare şi în manualele şcolare.
|
Permanent
|
MEdC, CNR, CNCR, CNCD
|
Programa şcolară Manuale şcolare
|
Buget MEdC, CNCD
|
|
34.
|
Acordarea de către MEC în colaborare cu
MAI, MapN, SRI etc. de locuri distincte candidaţilor romi în instituţiile
şcolare şi universitare cu profil militar.
|
Anual, Iunie
|
MEdC,MAI, MapN, SRI,
|
Numărul
locurilor alocate.
|
Buget MAI, MapN, SRI
|
|
35.
|
Derularea, în continuare, a programelor
de asigurare a unei mese/zi pentru toţi elevii din ciclul preşcolar, primar
si gimnazial.
|
Permanent
|
MEdC, MFP
|
Numărul beneficiarilor
|
Buget de stat, Surse locale
|
|
36.
|
Editarea de publicaţii (inclusiv cu
caracter ştiinţific, filozofic, religios etc.) în limba romani.
|
Anual
|
MCC,MEdC, ANR, MFP
|
Numărul de
publicaţii
bilingve
|
Buget MEdC,CNCR, MCC,ANR,DRI
|
|
37.
|
Finanţarea producerii şi distribuirii de
materiale documentare şi publicaţii despre romii din România
|
Permanent
|
ANR,MCC,MEdC,ANR, MFP
|
Numărul
materialelor
documentare
|
Buget MEdC,CNCR, MCC,ANR,DRI
|
|
38.
|
Sprijinirea proiectelor de cercetare şi
educaţie interculturală.
|
Permanent
|
MCC,MEdC, MFP
|
Numărul proiectelor
|
Buget MEdC,CNCR, MCC,ANR,DRI
|
|
39.
|
Prezentarea şi iniţierea, în colaborare cu ONG, a unui
plan de desfăşurare
a evenimentelor culturale cu specific
inspirat din folclorul, tradiţiile şi cultura
romani.
-Infiinţarea Muzeului Culturii şi
Civilizaţiei romilor
|
Anual, ianuarie
|
MCC,ANR,MEdC, MFP
|
Numărul de
ONG-uri
partenere
Numărul
evenimentelor
desfăşurate
|
Buget MEdC,CNCR, MCC,ANR,DRI
|
|
Legenda:
|
|
AJOFM
|
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei
de Muncă
|
ANES
|
Agenţia Naţională pentru Egalitate de
Şanse
|
ANFP
|
Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici
|
ANIMMC
|
Agenţia Naţională pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie
|
ANOFM
|
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei
de Muncă
|
ANPDC
|
Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului
|
ANP
|
Administraţia Naţională a
Penitenciarelor
|
ANR
|
Agenţia Naţională pentru Romi
|
BJR
|
Biroul Judeţean pentru Romi
|
CNCR
|
Centrul Naţional de Cultura al Romilor
|
CNAS
|
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
|
CNCD
|
Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării
|
CNR
|
Consiliu! Naţional pentru Curriculum
|
DGASPC
|
Direcţia Generala de Asistenta Socială
şi Protecţia Copilului
|
DRI
|
Departamentul pentru Relaţii Interetnice
|
DSP
|
Direcţia de Sănătate Publică
|
INA
|
Institutul Naţional de Administraţie
|
MAE
|
Ministerul Afacerilor Externe
|
MAI
|
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
MAPDR
|
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale
|
MApN
|
Ministerul Apărării Naţionale
|
MCC
|
Ministerul Culturii şi Cultelor
|
MEcC
|
Ministerul Economiei şi Comerţului
|
MEdC
|
Ministerul Educaţiei şi Cercetării
|
MJ
|
Ministerul Justiţiei
|
MMSSF
|
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale
şi Familiei
|
MS
|
Ministerul Sănătăţii
|
MTCT
|
Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului
|
MFP
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
SGG
|
Secretariatul General al Guvernului
|