Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 515 din 14 mai 2008

pentru aprobarea actiunilor sanitar-veterinare cuprinse in Programul actiunilor de supraveghere, prevenire si control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protectia animalelor si protectia mediului, precum si alte actiuni prevazute in alte programe nationale, precum si a tarifelor aferente acestora pentru anul 2008

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 401 din 28 mai 2008



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 15 alin. (5) şi al art. 48 alin. (2) lit. a), b), d) şi e) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Se aprobă acţiunile sanitar-veterinare cuprinse în Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2008, prevăzut în anexa nr. 1.

(2)   Se aprobă acţiunile sanitar-veterinare cuprinse în Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2008, prevăzut în anexa nr. 2.

(3)   Se aprobă acţiunile sanitar-veterinare cuprinse în Programul acţiunilor de identificare şi înregistrare a porcinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2008, prevăzut în anexa nr. 3.

(4)   Se aprobă acţiunile sanitar-veterinare cuprinse în Programul acţiunilor de identificare şi înregistrare a bovinelor pentru anul 2008, prevăzut în anexa nr. 4.

Art. 2. - Programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2008 este structurat pe capitole şi secţiuni şi are în vedere supravegherea şi controlul bolilor animalelor domestice şi sălbatice şi a cauzelor care pot influenţa starea de sănătate a acestora, precum şi calitatea produselor de origine animală provenite de la acestea.

Art. 3. - Obiectivele anuale ale programelor prevăzute la art. 1 au drept scop stabilirea statusului de sănătate a animalelor domestice şi sălbatice, a corelaţiei dintre bolile animalelor şi transmiterea acestora la om, precum şi asigurarea condiţiilor de igienă a produselor de origine animală provenite de la acestea şi destinate consumului uman.

Art. 4. - Pentru situaţiile cu risc epidemiologic major, cu implicaţii pentru sănătatea publică şi economia naţională, determinat de apariţia unei pandemii, epidemii, boli emergente şi/sau boli transfrontaliere, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor solicită sprijinul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, în condiţiile legii.

Art. 5. - Se aprobă tarifele pentru anul 2008 aferente programelor menţionate la art. 1, prevăzute în anexa nr. 5.

Art. 6. - Fondurile necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2008 se asigură din veniturile proprii şi subvenţii de la bugetul de stat din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pe anul 2008.

Art. 7. - (1) Fondurile necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2008 se asigură din veniturile proprii şi subvenţii de la bugetul de stat din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pe anul 2008.

(2)  Pentru vaccinarea de urgenţă a porcinelor domestice, fondurile necesare acoperirii costului aferent dozelor vaccinale utilizate se rambursează de către Comisia Europeană, cu până la 100%, iar costurile aferente manoperei de vaccinare cu până la 50%, în baza prevederilor Deciziei Consiliului Comunităţilor Europene 90/424/CEE privind anumite cheltuieli în domeniul veterinar, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene seria L, nr. 224 din 18 august 1990, cu amendamentele ulterioare.

(3) Fondurile necesare acoperirii costului momelilor vaccinale utilizate pentru vaccinarea de urgenţă împotriva pestei porcine clasice la mistreţi, precum şi fondurile necesare acoperirii costurilor aferente testărilor de laborator pentru realizarea programului prevăzut la alin. (1) se rambursează de către Comisia Europeană, până la limita sumei de 2.500.000 euro, în baza prevederilor Deciziei Comisiei Europene 2007/782/CE de aprobare a programelor naţionale anuale şi plurianuale de eradicare, combatere şi monitorizare a anumitor boli ale animalelor şi zoonoze, prezentate de statele membre pentru 2008 şi următorii ani, precum şi a contribuţiei financiare a Comunităţii la aceste programe, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 314 din 1 decembrie 2007.

Art. 8. - Fondurile necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului acţiunilor privind identificarea şi înregistrarea porcinelor, ovinelor şi caprinelor pentru anul 2008 se asigură din veniturile proprii şi subvenţii de la bugetul de stat din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pe anul 2008.

Art. 9. - Fondurile necesare realizării acţiunilor din cadrul Programului acţiunilor privind identificarea şi înregistrarea bovinelor pentru anul 2008 se asigură din veniturile proprii şi subvenţii de la bugetul de stat din bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare si pentru Siguranţa Alimentelor pe anul 2008.

Art. 10. - Normele metodologice de aplicare a programelor prevăzute la art. 1 se aprobă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.

Art. 11. - Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la programele prevăzute la art. 1, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti încheie contracte de servicii cu medicii veterinari de liberă practică, în condiţiile legii.

Art. 12. - Până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cuantumul tarifelor aferente acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, precum şi acţiunilor de identificare şi înregistrare a bovinelor, porcinelor, ovinelor şi caprinelor este cel prevăzut în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 12/2007 privind aprobarea tarifelor pentru manopera acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, pentru anul 2007,  efectuate de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi.

Art. 13. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 4/2008 privind aprobarea Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2008,  publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008.

Art. 14. - (1) Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:

a) mişcarea porcinelor vii din exploataţiile nonprofesionale în alte localităţi decât localitatea de origine, indiferent de scop, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea porcinelor;

b) transportul de porcine vii fără certificat sanitar-veterinar de sănătate şi formular de mişcare, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei, precum şi cu confiscarea porcinelor;

c) comercializarea cărnii, a produselor, a subproduselor şi a deşeurilor rezultate de la porcine din exploataţiile nonprofesionale, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, precum şi cu confiscarea acestora;

d)  introducerea în unităţile de abatorizare a porcinelor vii provenite din exploataţii nonprofesionale, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei, precum şi cu confiscarea întregii cantităţi de carne proaspătă şi a subproduselor obţinute în urma tăierii;

e) introducerea în unităţile de procesare a cărnii proaspete şi subproduselor, provenite de la porcinele din exploataţiile nonprofesionale, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei, precum şi cu confiscarea acestora;

f)   nerespectarea prevederilor legale de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi şi de către medicii veterinari oficiali din cadrul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în aplicarea măsurilor de control al pestei porcine clasice/cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;

g) neefectuarea vaccinărilor pentru pesta porcină clasică de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, precum şi confirmarea frauduloasă a efectuării acesteia de către medicii veterinari oficiali din cadrul direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;

h) neasigurarea corespunzătoare a spaţiilor etanşe pentru depozitarea temporară a cadavrelor de porcine de către proprietarii exploataţiei de animale înregistrate/autorizate sanitar-veterinar, în vederea colectării şi transmiterii acestora la o unitate de neutralizare a subproduselor de origine animală autorizată sanitar-veterinar, astfel încât să se evite apariţia oricărui risc de difuzare a unor boli infectocontagioase, cu amendă în valoare de 3.000 lei.

(2) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. d) se sancţionează, pe lângă amenda contravenţională şi confiscarea, cu suspendarea autorizaţiei sanitar-veterinare de funcţionare a unităţii de abatorizare pentru o perioadă de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care fapta a fost săvârşită a doua oară în decurs de 6 luni de la aplicarea amenzii contravenţionale.

(3) Contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. e) se sancţionează, pe lângă amenda contravenţională şi confiscarea, cu suspendarea autorizaţiei sanitar-veterinare de funcţionare a unităţii de procesare pentru o perioadă de la 3 la 6 luni, în condiţiile în care a fost săvârşită a doua oară în decurs de 6 luni de la aplicarea amenzii contravenţionale.

(4)   Uciderea şi distrugerea porcinelor vii, a cărnii, a produselor şi a subproduselor de origine animală confiscate se realizează prin sistemul oficial de ecarisare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

(5) Cheltuielile care derivă din aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (4) sunt suportate de către persoana fizică sau juridică ale cărei porcine vii, carne, produse şi subproduse de origine animală au fost confiscate, ucise şi distruse.

(6)  Nerespectarea prevederilor legale de către personalul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute în anexa care face parte integrantă din Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România în anul 2008, implicat în aplicarea măsurilor de control al pestei porcine clasice, atrage, după caz, răspunderea administrativă, contravenţională sau penală a acestuia.

(7) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se face de către inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor competente, iar aplicarea sancţiunii se face de către directorul executiv al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin rezoluţie scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei.

(8) Directorul executiv al direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a înştiinţa birourile unice din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale sau, după caz, autorităţile administraţiei publice locale care au autorizat funcţionarea operatorului economic despre aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (2) şi (3).

(9)   Sancţiunile contravenţionale prevăzute de prezenta hotărâre se aplică atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice.

Art. 15. - Prevederile art. 14 referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 16. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Gheorghe Albu,

secretar de stat

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Csutak-Nagy Laszlo

Ministrul sănătăţii publice,

Gheorghe Eugen Nicolăescu

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Cătălin Doica,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

PROGRAMUL

acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului pentru anul 2008

CAPITOLUL I

Supravegherea, profilaxia şi controlul bolilor* la animale

SECŢIUNEA 1

Supravegherea, profilaxia şi controlul bolilor majore

1.  Febra aftoasă A-010**;

2.  Stomatita veziculoasă A- 020**;

3.  Boala veziculoasă a porcului A- 030**;

4.  Pesta bovină A - 040: pentru animalele vii din speciile receptive nou-introduse prin comerţul intracomunitar sau importul din ţări terţe, costurile acţiunilor sanitare veterinare de supraveghere şi imunoprofilactice obligatorii sunt suportate de către proprietarii animalelor, restul costurilor privind acţiunile de supraveghere, profilaxie şi control fiind suportate de la bugetul de stat;

5.  Pesta micilor rumegătoare A-050**;

6.  Pleuropneumonia contagioasă bovină A-060**;

7.  Blue Tongue A- 090**;

8.  Pesta africană a calului A- 110**;

9.  Pesta porcină africană A- 120**;

10.  Pesta porcină clasică**;

11.  Influenţa aviară (Gripa aviară) A- 150**;

12.  Boala de Newcastle (Pseudopesta aviară) A- 160**;

13.  Boala Aujeszky B - 052**; 14.Turbarea - B - 058**;

15.  Paratuberculoza B - 059**;

16.  Bruceloza la bovine B - 103**;

17. Bruceloza la ovine (infecţie cu Brucella ovis) B - 151**;

18.   Bruceloza la ovine şi caprine (infecţie cu Brucella melitensis) B- 152**;

19.  Bruceloza la porcine B - 253**;

20. Campilobacterioza bovină B - 104**;

21.  Campilobacterioza la alte specii de interes economic: ovine, porcine, păsări**;

22. Tuberculoza B - 105**;

23.  Rinotraheita infecţioasă bovină - IBR-B -110***;

24. Tricomonoza bovină B - 112***;

25.  Encefalopatia spongiformă bovină B - 115**;

26. Artrita encefalită caprină B - 153**;

27. Scrapia B -160**;

28.  Maedi Visna B -161**;

29.  Durina B -202**;

30. Anemia infecţioasă ecvină B - 205:

a) probele de ser cu rezultat neconcludent sau în cazurile de litigiu sunt supuse unei contraexpertize la Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală, costurile fiind suportate de către proprietar;

b)  cabalinele exportate, cu destinaţia sport, sunt testate serologic, costurile fiind suportate de către proprietar

c)   restul costurilor privind acţiunile de supraveghere, profilaxie si control sunt suportate de la bugetul de stat;

31.Morva B -209**;

32.  Sindromul respirator şi de reproducţie la porcine B -

33. Tifoza aviară B - 308:

a) controlul serologic în exploataţii se execută de proprietarul păsărilor, pe cheltuiala acestuia;

b)  vaccinarea antisalmonelică preventivă a păsărilor este opţiunea operatorului economic, costurile fiind suportate de către acesta;

c)   restul costurilor privind acţiunile de supraveghere, profilaxie şi control sunt suportate de la bugetul de stat;

34.  Paratifoza aviară C - 855:

a)  vaccinarea antisalmonelică preventivă a păsărilor este opţiunea operatorului economic, costurile fiind suportate de către acesta;

b)   restul costurilor privind acţiunile de supraveghere, profilaxie şi control sunt suportate de la bugetul de stat;

35.   Salmonelozele zoonotice la găinile de reproducţie (infecţie cu Salmonella Enteritidis, Salmonella Typhimurium, Salmonella Infantis, Salmonella Hadar, Salmonella Virchow) **;

36.  Micoplasmoza respiratorie aviară***;

37. Septicemia hemoragică virală la salmonide B - 401**;

38. Viremia de primăvară a crapului B - 404**;

39. Necroza hematopoietică infecţioasă a salmonidelor B - 405**;

40.  Herpesviroza crapului**;

41.  Necroza pancreatică infecţioasă a salmonidelor**;

42.  Boala bacteriană a rinichiului la salmonide***;

43. Girodactilaza**;

44.  Bonamioza B - 431**;

45.  Haplosporidioza B - 432**;

46.  Perkinsoza B - 433**;

47.  Marteilioza B -434**;

48.  Microcitoza B - 436**;

49. Acarapioza (Acarioza internă) B - 451**;

50.  Loca americană la albine B - 452**;

51.  Loca europeană B - 453**;

52.  Nosemoza albinelor B - 454***;

53. Varrooza B - 455**;

54. Tropilelapsoza B - 456**;

55. Atacul gândacului mic de stup**;

56.  Poliedria viermilor de mătase**;

57.  Flaşeria**;

58.  Nosemoza viermilor de mătase**;

59.  Muscardina**;

60.  Diareea virală a bovinelor (Boala mucoaselor BVD - MD) C - 652***;

61. Variola ovină şi caprină A- 100**;

62. Salmonelozele la găinile ouătoare (Salmonella Enteridis, Salmonella Typhimurium):

a) costurile examenelor de supraveghere sanitară veterinară la iniţiativa operatorului economic sunt suportate de către acesta;

b) restul acţiunilor de supraveghere, profilaxie şi control sunt suportate de la bugetul de stat.

Obiectiv: supravegherea pasivă şi activă a efectivelor de animale, insecte, peşti şi viermi de mătase.

SECŢIUNEA a 2-a

Supravegherea, profilaxia şi controlul bolilor tumorale

1. Leucoza bovină - B 108;

2.Oncopatii la păsări - leucemii şi limfoame, inclusiv Boala Marek, alte tumori***.

Obiectiv: supravegherea pasivă şi activă a efectivelor de animale.

SECŢIUNEA a 3-a

Supravegherea, profilaxia şi controlul bolilor în funcţie de antecedentele epizootice

1. Antrax B -051**;

2.  Echinococoza B - 053***;

3.  Leptospiroza B - 056**;

4.  Febra Q B - 057**;

5. Anaplasmoza B - 101***;

6.  Babesioza B -102***;

7.  Nutalioza cabalinelor***;

8. Theilerioza bovinelor şi ovinelor B - 111***;

9. Avortul salmonelic la oi B - 156**;

10.  Influenţa ecvină B - 206**;

11.  Rinopneumonia ecvină B - 208***;

12. Arterita virală ecvină B - 211**;

13. Avortul salmonelic la iepe B - 214**;

14. Tularemia B -352**;

15.  Bruceloza la canide***;

16.  Bruceloza la iepuri***;

17. Furunculoza salmonidelor cu Aeromonas Salmonicida**;

18. Yersinioza (Boală gura roşie) la salmonide**;

19. Anemia infecţioasă a somnului**;

20.  Mixosomiza**;

21.  Boala Columnaris la salmonide**;

22.  Eritrodermatita la ciprinide**;

23.  Ihtioftiriaza**;

24. Criptobiaza**;

25. Coccidioza moluştelor bivalve**;

26.  Nematodoze ale moluştelor bivalve**;

27.  Ricketioza moluştelor bivalve**;

28. Vibrioza moluştelor bivalve**;

29. Moluşte gasteropode Criptobya Heticis, Klossia Helicina, cestode, metacercari, nematode***;

30.   Batracieni, trematode, acantocefali, pseudomonoze, aeromonoze şi microbacterioze***;

31.  Pesta racilor**; 32.Amoebioza**;

33.  Brauloza**;

34. Ascosferoza şi aspergiloza albinelor**;

35.  Puietul în sac şi boala botcilor negre**;

36.  Bolile virale paralizante ale albinelor adulte**;

37. Aspergiloza viermilor de mătase **;

38. Oncopatii la animalele de companie***;

39.  Listerioza C -611**;

40. Toxoplasmoza C - 612***;

41.  Botulism C -61**;

42. Salmoneloza C - 620**.

Obiectiv: supravegherea pasivă şi activă a efectivelor de animale, insecte, peşti şi viermi de mătase.

SECŢIUNEA a 4-a

Supravegherea, profilaxia şi controlul bolilor transmisibile de la animale la om (zoonoze)

1.  Bacterioze:

a) Antrax B - 051**;

b) Leptospiroza B - 056**;

c) Febra Q B - 057**;

d) Bruceloza E -001**;

e) Tuberculoza bovină B - 105**;

f) Morva B - 209**;

g) Tularemia B - 352**;

h) Listerioza C -611**;

i) Pasteureloza**;

j) Salmoneloza E - 002**;

k)Rujetul C -801**;

l) Streptococia R - 015**;

m) Stafilococia **;

n) Yersinioza**;

o) Campilobacterioza**;

p) Clostridioza**;

r) Chlamylioza aviară B - 312**;

s) Colibaciloza O - 157H7**.

2.  Micoze;

a) Aspergiloza**;

b) Candidoza**;

c) Dermato-micoza**.

3. Viroze;

a) Febra aftoasă A- 010**;

b) Febra Văii de Rift A- 080**;

c) Boala de Newcastle B - 160**;

d) Turbare B -058**;

e) Influenta aviară - Gripa aviară A- 150**;

f) Boala Carre C -921**;

g) Boala Lyme**;

h) Boala de Crimeea - Congo**;

i) Encefalita West Nile**;

j) Encefalita japoneză B - 212**;

k) Encefalomielita ecvină venezueleană B - 216**;

l) Encefalita de căpuşe**;

m) Oncopatii de animale de producţie în libertate şi exotice***.

4.  Parazitoze;

a) Cochliomyia Hominivorax B - 060**;

b) Chrysomya Bezziana B - 061**;

c) Echinococoza/Hidatidoza B - 053**;

d) Cisticercoza bovină B - 106**;

e) Cisticercoza porcină B - 252**.

f)   Trichineloza B - 062: costurile pentru examenul trichineloscopic pentru carnea de porc din exploatatiile nonprofesionale, obţinută după tăierea porcilor pentru consum familial, se suportă de către proprietar. Costurile pentru examenul trichineloscopic pentru carnea provenită de la porcii tăiaţi în abatoarele autorizate sanitar-veterinar sunt suportate de la bugetul de stat;

g) Leishmanioza - B 501**;

h)Fascioloza C -621**;

i) Filarioza C - 622**;

j) Ancilostomoza carnivorelor**;

k) Balantidioza**;

l) Hemosporilioze**;

m) Pneumocistoza**;

n) Sacrocistoza**;

o) Teniaze**;

p) Thelazioza**;

r) Dermatoze produse de acarieni, paraziţii animalelor**.

Obiectiv: supraveghere prin examene clinice, anatomopatologice şi de laborator.

SECŢIUNEA a 5-a

Supravegherea, profilaxia şi controlul tulburărilor genetice şi animale

1. Supravegherea tulburărilor prepuberale şi de reproducţie (antepartum, partoritie şi postpartum) la speciile de animale de interes economic:

a) Avorturi**;

b) Tulburări de reproducţie neinfecţioase***;

2. Supravegherea sanitară veterinară a materialului seminal congelat pentru utilizarea internă, cercetare, import şi export***;

3. Supravegherea sanitară veterinară a materialului seminal neprelucrat (crud) şi refrigerat, autohton şi din import***;

Obiectiv: supraveghere prin examene specifice de laborator.

4.   Supravegherea tulburărilor inflamatorii ale glandei mamare***;

Obiectiv: examen clinic al glandei mamare.

SECŢIUNEA a 6-a

Acţiuni de protecţie ecologică

1.  Ecopatologie şi protecţia mediului, potabilitatea apei**;

2. Analiza apei din bazine piscicole, lacuri şi iazuri amenajate pentru piscicultura şi din ape curgătoare***;

3. Analiza aerului***;

4.  Verificarea eficienţei decontaminării după evoluţia unor boli, acţiuni profilactice**;

5. Supravegherea sanitară veterinară specifică a exploatatiilor zootehnice, ecologice şi a exploatatiilor mixte care au sector zootehnic**.

Obiectiv: supravegherea pasivă prin monitorizarea documentelor şi supravegherea activă prin recoltări de probe.

SECŢIUNEA a 7-a

Acţiuni generale de medicină generală preventivă, de protecţie şi bunăstarea animalelor şi protecţia mediului

1.  Instituirea şi respectarea măsurilor de biosecuritate**;

2.  Bunăstarea animalelor:

a) Bunăstarea animalelor sălbatice în captivitate**;

b) Bunăstarea animalelor din exploataţii**;

3.  Protecţia animalelor:

a) în timpul tăierii sau uciderii**;

b) în timpul transportului**;

c) folosite pentru experimente sau în alte scopuri**;

4. Acţiuni generale de medicină preventivă:

a) expertiza pajiştilor naturale şi a păşunilor**;

b)   expertiza parazitologică a pajiştilor naturale şi a păşunilor**;

c) expertiza sanitară veterinară a furajelor care au contribuit la apariţia morbidităţii şi mortalităţii crescute**;

d)  expertiza sanitară veterinară a zonelor de recoltare a moluştelor bivalve**;

e)   acţiuni profilactice de decontaminare, deratizare şi dezinfecţie: consturile sunt suportate de către prorietar când acţiunile sunt efectuate de către echipe proprii sau alte echipe, în baza unui contract de prestări servicii;

f) controlul ecarisării**.

Obiectiv: supravegherea pasivă prin monitorizarea documentelor şi supravegherea activă prin diagnostic de laborator şi controlul executării acţiunilor.

SECŢIUNEA a 8-a

Supraveghere toxicologică**

Obiectiv: supravegherea pasivă prin monitorizarea documentelor şi activă prin diagnostic de laborator.

SECŢIUNEA a 9-a

Acţiuni profilactice obligatorii pentru unele boli la animale

1.  Boala de New Castle****;

2. Antrax**;

3. Turbare**.

Obiectiv: reducerea presiunii virale şi protecţia animalelor din speciile receptive.

SECŢIUNEA a 10-a

Activităţi de elaborare, omologare, evaluare, pregătire profesională, analiză, monitorizare în domeniul sanitar-veterinar

1. Activitate de elaborare şi difuzare de materiale ştiinţifice în domeniul sanitar veterinar**;

2.   Activitate de instruire şi perfecţionare continuă a specialiştilor din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi din structurile subordonate, pe domeniile de competenţă, prin organizarea de cursuri pe profil, în ţară şi în străinătate**;

3. Analize epidemiologice, de statistică medicală veterinară, analiză de risc şi prognoze sanitare veterinare şi protecţia consumatorului**;

4. Acţiuni de instruire, informare şi educaţie sanitar-veterinară a populaţiei pentru apărarea sănătăţii publice şi protecţiei consumatorilor**;

5. Monitorizarea activităţilor şi a situaţiei sanitar-veterinare la nivel judeţean, ale institutelor veterinare de profil şi ale Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor:

a)  monitorizarea de către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor a bolilor infecţioase şi parazitare la animale, inclusiv a celor transmisibile la om**;

b) monitorizarea de către Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală a bolilor infecţioase şi parazitare la animale, inclusiv a celor transmisibile la om**;

c) monitorizarea datelor privind ecopatologia şi identificarea factorilor de risc pentru sănătatea animalelor şi sănătatea publică**;

d) monitorizarea avorturilor la animale**;

e)  monitorizarea datelor privind supravegherea ecotoxicologică**;

f) monitorizarea unităţilor de producere a furajelor**;

g)  monitorizarea programului de supraveghere în domeniul igienei şi sănătăţii publice, monitorizarea rezistenţei antimicrobiene a bacteriilor patogene pentru animale, inclusiv a celor transmisibile la om**;

h) monitorizarea rezistenţei antimicrobiene a bacteriilor patogene pentru animale, inclusiv a celor transmisibile la om**.

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice prin prevenirea transmiterii de boli de la animale la om.

CAPITOLUL II

Expertiza sanitară veterinară a alimentelor de origine animală şi a furajelor

SECŢIUNEA 1

Depistarea principalelor zoonoze

1.  Bruceloza (B-103), (B-151), (B-152), (B-153);

2. Campilobacterioza (B-104);

3.  Echinococoza (Hidatidoza) (B-053);

4.  Listerioza (C-611);

5. Salmoneloza (C-620);

6. Trichineloza (B-255);

7. Tuberculoza (B-105) produsă de Mycobacterium bovis;

8.  Escherichia coli verotoxigenă E.coli 0157H7;

9.  Influenţa aviară;

10.  Rabia B-058;

11.  Botulism(C-615);

12.  Leptospiroza (B-056);

13. Tuberculoza (alta decât cea produsă de Mycobacterium bovis);

14. Yersinioza;

15. Anisakidoza şi alte parazitoze la peşti;

16. Cisticercoza (B-252);

17. Antrax (B-051).

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice prin prevenirea transmiterii de boli de la animale la om.

SECŢIUNEA a 2-a

Controlul oficial în unităţile autorizate sanitar-veterinar

1. Activităţi generale:

a) depozit frigorific;

b) unitate de reambalare;

c) piaţă en-gros.

2. Carne de ongulate domestice:

a) abator;

b) abator pentru sacrificarea porcilor la îngrăşat;

c) unitate de tranşare.

3. Carne de pasăre şi de lagomorfe:

a) abator;

b) abator pentru scrificarea puilor broiler;

c) unitate de tranşare.

4.Carne de vânat de crescătorie:

a) abator;

b) unitate de tranşarea cărnii de vânat de crescătorie.

5.  Carne de vânat sălbatic:

a) unitate care manipulează carnea de vânat sălbatic;

b) unitate de tranşarea cărnii de vânat sălbatic.

6.  Carne tocată, preparată şi carne separată mecanic:

a) unitate pentru carne tocată;

b) unitate pentru carne preparată;

c) unitate pentru carne separată mecanic.

7.  Produse din carne:

- unitate de procesare.

8.  Moluşte bivalvevii:

a) centru de colectare;

b) centru de purificare.

9.  Peşte şi produse din pescuit:

a) vas fabrică;

b) vas congelator;

c) unitate pentru produse proaspete din pescuit (cherhana);

d) unitate de procesare a produselor din pescuit;

e) piaţă de licitaţie;

f) piaţă de desfacere.

10.  Lapte crud şi produse din lapte:

a) exploataţii de animale producătoare de lapte, care livrează lapte la unităţile de procesare;

b) centre de colectare a laptelui;

c) unitate de procesare a laptelui;

d) unitate de procesare a produselor din lapte.

11. Ouă şi produse din ouă:

a) centru de ambalare a ouălor;

b) unitate pentru producerea ouălor lichide;

c) unitate de procesare a ouălor.

12.  Pulpe de broască şi melci:

- unitate de procesare.

13. Grăsimi animale, untură, jumări:

a) centru de colectare a grăsimilor animale;

b) unitate de procesare a grăsimilor animale.

14. Gelatină:

a) centru de colectare a materiilor prime pentru gelatină;

b) unitate de procesare a gelatinei.

15. Colagen:

a) centru de colectare a materiilor prime pentru colagen;

b) unitate de procesare a colagenului.

16. Alte activităţi:

a)  unitate de procesare a mierii de albine şi/ sau a altor produse apicole;

b) mijloc de transport.

Obiectiv:   Apărarea   sănătăţii   publice   prin   prevenirea transmiterii de boli de la animale la om.

SECŢIUNEA a 3-a

 Controlul oficial în unităţile înregistrate sanitar-veterinar

1.  Carne:

a) carmangerie;

b) măcelărie;

c) centru de colectare a vânatului sălbatic;

d) centru pentru sacrificarea păsărilor şi/sau lagomorfelor la nivelul fermei.

2.  Lapte:

- centru de prelucrare a laptelui.

3.  Peşte şi produse din pescuit:

a) centru de colectare a peştelui;

b) ambarcaţiune comercială de pescuit;

c) punct de debarcare;

d) magazin de desfacere (pescărie);

e) centru de colectare a batracienilor, gasteropodelor.

4.  Miere:

a) centru de colectare a mierii şi a altor produse apicole;

b) centre de extracţie a mierii;

c) magazin de desfacere a mierii.

5. Alimentaţie publică şi alte activităţi:

a) restaurant şi alte unităţi în care se prepară şi se servesc mâncăruri gătite;

b) pizzerie;

c) laborator de patiserie;

d) pensiuni turistice;

e) unităţi cu vânzare prin internet.

f) depozit alimentar;

g) hipermarket;

h) supermarket;

i) magazin alimentar;

j) cantină.

6.  Prepararea mâncărurilor la comandă: - catering.

7.  Produse primare destinate vânzării directe (vânat sălbatic, carne de pasăre şi lagomorfe, peşte proaspăt, melci şi moluşte bivalve, ouă, miere de albine, lapte):

a) vânat sălbatic şi de crescătorie;

b) carne de pasăre şi lagomorfe;

c) peşte proaspăt;

d) melci şi moluşte bivalve;

e)ouă;

f) miere de albine;

g) lapte.

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice prin prevenirea transmiterii de boli de la animale la om.

SECŢIUNEA a 4-a

Expertiza sanitară veterinară a alimentelor de origine animală prin examene de laborator obligatorii

1. Alimente gata preparate destinate sugarilor sau alimente gata preparate în scopuri medicale speciale

2. Alimente gata preparate ce constituie suport de creştere pentru L. Monocytogenes, altele decât cele destinate sugarilor şi în scopuri medicale speciale

3.  Alimente gata preparate ce nu constituie suport de creştere pentru L. Monocytogenes, altele decât cele destinate sugarilor şi în scopuri medicale speciale

4.  Carne provenită din carcase de bovine, ovine, caprine, cabaline

5. Carne provenită din carcase de porcine

6. Carne provenită din carcase de păsări (broileri şi curcani)

7. Carne de vânat de fermă şi sălbatic

8. Carne proaspătă şi subproduse comestibile

9.   Carne tocată şi carne preparată destinată să fie consumată crudă

10.  Carne tocată şi carne perparată provenită de la păsări, destinată să fie consumată gătită

11. Carne tocată şi carne perparată provenită de la alte specii decât pasăre, destinată să fie consumată gătită

12. Carne separată mecanic

13.  Produse din carne destinate a fi consumate crude

14.  Produse din carne de pasăre destinate să fie preparate (gătite)

15.  Produse din carne tratate termic

16. Gelatină şi colagen

17.  Produse din pescuit proaspete

18.  Produse din pescuit preparate

19.  Produse din pescuit transformate

20. Conserve din peşte

21. Carne de peşte separată mecanic

22.   Moluşte, crustacee întregi sau decochiliate/decojite refrigerate sau congelate, fructe de mare refrigerate, congelate şi altele

23.  Pulpe de broască, melci fără cochilie congelaţi

24. Moluşte bivalve vii, echinoderme, tunicate şi gasteropode vii

25. Crustacee şi moluşte decochiliate gătite

26.  Produse decorticate şi decochiliate ale crustaceelor şi moluştelor gătite

27.  Conserve din carne

28.  Lapte crud (materie primă) din centre de colectare şi fabrici de procesare lapte

29.  Lapte crud (materie primă) provenit din exploataţiile de vaci producătoare de lapte destinat procesării

30.    Lapte pasteurizat şi alte produse lactate lichide pasteurizate

31. Alte produse lactate şi subproduse din lapte tratate termic

32. Alte produse lactate din lapte netratat termic

33.  Lapte praf şi zer praf

34.   Formulă uscată pentru sugari şi alimente dietetice deshidratate pentru diferite scopuri medicale special destinate sugarilor sub 6 luni, formulă uscată de continuare pentru copii cu vârsta de peste 6 luni

35.  Brânză, unt şi smântână obţinute din lapte crud sau lapte ce a fost supus unui tratament termic mai scăzut decât pasteurizarea

36.  Brânzeturi (maturate şi nematurate) produse din lapte sau din zer ce a fost supus tratamentului termic

37.   îngheţată şi deserturi pe bază de produse lactate, congelate

38.  Produse din ouă, cu excepţia produselor care în timpul procesului de fabricaţie sau datorită compoziţiei elimină riscul de Salmonella

39.  Alimente gata preparate care conţin ouă crude, cu excepţia produselor care în timpul procesului de fabricare sau datorită compoziţiei produsului elimină riscul de Salmonella

40.  Ouă pentru consum

41.  Miere de albine

42.  Preparate şi semipreparate culinare prelucrate din materii prime, de origine animală

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice prin prevenirea transmiterii de boli de la animale la om

SECŢIUNEA a 5-a

Determinări rapide efectuate pe autolaborator în zone de interes turistic sau alte programe de supraveghere de necesitate dispuse de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice

SECŢIUNEA a 6-a

Supravegherea prin examene de laborator a altor produse care intră în compoziţia sau vin în contact cu materiile prime şi produsele de origine animală

1. Apă potabilă

2. Aditivi alimentari şi condimente

3.  Materiale utilizate pentru preambalarea produselor de origine animală

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice

SECŢIUNEA a 7-a

Examene de laborator pentru stabilirea eficienţei operaţiunilor de igienizare

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice

SECŢIUNEA a 8-a

Controlul eficienţei operaţiunilor de dezinsecţie şi deratizare

Obiectiv: Apărarea sănătăţii publice

SECŢIUNEA a 9-a

Expertiza sanitară veterinară a furajelor

1. Nutreţuri de volum: fibroase, masă verde, rădăcinoase, tuberculi şi derivate

2.  Nutreţuri suculente

3.  Materii prime vegetale pentru nutreţuri combinate: cereale boabe, subproduse provenite din industria de morărit, seminţe întregi, oleaginoase şi derivate, şroturi

4.    Materii prime de origine minerală pentru nutreţuri combinate: fosfaţi, carbonaţi

5.      Aditivi furajeri: aminoacizi sintetici, vitamine, microelemente, enzime furajere, drojdii, acidifianţi, emulgatori, antioxidanţi, coloranţi

6.  Produse şi derivate din lapte, înlocuitori de lapte praf

7.  Făină de peşte

8.   Premixuri vitamino-minerale (zooforturi) şi amestecuri minerale

9.    Remixuri, concentrate proteino-vitamino-minerale şi zooforturi (cu conţinut de proteină brută peste 5%)

10.  Nutreţuri combinate pentru păsări

11.  Nutreţuri combinate pentru rumegătoare

12. Amestecuri de uruieli pentru rumegătoare (amestec unic)

13.  Nutreţuri combinate pentru porci

14.  Nutreţuri combinate pentru cabaline

15.  Nutreţuri granulate pentru peşti de crescătorie

16.  Hrană deshidratată pentru animalele de companie

17.  Hrană umedă pentru animalele de companie Obiective:

a) Monitorizarea şi controlul furajelor destinate animalelor din exploataţiile profesionale şi din gospodăriile populaţiei, în vederea reducerii contaminării de orice tip, pentru menţinerea stării de sănătate a animalelor şi obţinerea de produse de origine animală sigure pentru consumul uman

b)  Controlul substanţelor interzise în furajele de origine animală

c)   Monitorizarea producerii de hrană pentru consumul animalelor de companie, în vederea asigurării statusului de sănătate a acestora

SECŢIUNEA a 10-a

Reţete furajere la care se determină prezenţa coccidiostaticelor în programul de supraveghere

1.  Reţete furajere pentru păsări, respectiv curci şi găini

2.  Reţete furajere pentru porci Obiective:

Monitorizarea concentraţiei coccidiostaticelor şi utilizarea acestora în vederea obţinerii de produse sigure pentru consumul uman

SECŢIUNEA a 11-a

Expertiza reziduurilor la animalele vii, produsele acestora, furaje şi apă

1.  Substanţe cu efect anabolizant şi substanţe neautorizate

2.  Medicamente veterinare şi contaminaţi Obiective:

a)   Monitorizarea substanţelor anabolizante în vederea reducerii efectelor nedorite asupra sănătăţii oamenilor şi animalelor;

b)     Monitorizarea administrării produselor medicinale veterinare în vederea reducerii cantităţii de reziduuri din produsele de origine animală şi diminuarea rezistenţei agenţilor patogeni la antibiotice

c)  Reducerea riscului de expunere a organismului uman la metale grele provenite din produsele de origine animală destinate consumului uman

SECŢIUNEA a 12-a

Determinarea nivelurilor de contaminare radioactivă a produselor de origine animală şi a furajelor (radioactivitate cumulată de 137 Cs şi 134 Cs)

1.  Materii prime şi produse de origine animală

2.  Furaje

3. Apă

Obiectiv:

Monitorizarea tuturor produselor cu risc de contaminare radioactivă în vederea menţinerii stării de sănătate a oamenilor

CAPITOLUL III

Supravegherea sanitară veterinară a unităţilor care produc, depozitează şi comercializează produse medicinale de uz veterinar

1. Unităţi pentru producerea, ambalarea, divizarea şi condiţionarea produselor medicinale veterinare - produse biologice de uz veterinar

2.  Importatori de produse biologice de uz veterinar din ţări terţe

3.   Unităţi   pentru   producerea,   ambalarea,  divizarea  şi condiţionarea produselor medicinale veterinare

4.  Depozite de produse medicinale veterinare

5.  Farmacii şi puncte farmaceutice veterinare

Obiective:

a)   Obţinerea de produse biologice care să asigure o acoperire imunologică eficientă

b)  Comercializarea de produse sigure, autorizate pentru comercializare conform normelor Uniunii Europene

c)   Monitorizarea   reacţilor  adverse  şi   a   condiţiilor  de comercializare

ANEXA Nr. 2

PROGRAMUL   STRATEGIC

privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2008

Art. 1. - Programul strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România pentru anul 2008, denumit în continuare program, include următoarele:

a) eradicarea pestei porcine clasice la mistreţi;

b) vaccinarea de urgenţă împotriva pestei porcine clasice la mistreţi;

c) vaccinarea de urgenţă contra pestei porcine clasice cu un vaccin viu atenuat a porcinelor din exploataţiile nonprofesionale;

d) monitorizarea şi controlul pestei porcine clasice.

Art. 2. -In sensul prezentului program, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) exploataţie de porcine - orice incintă cu profil agricol, cu unul sau mai multe adăposturi, în care porcinele sunt crescute ori ţinute permanent sau temporar;

b)    exploataţie comercială industrială de porcine - exploataţie înregistrată/autorizată sanitar-veterinar, aflată sub control sanitar-veterinar permanent şi în care se respectă reguli generale de biosecuritate;

c)  sistem industrial de creştere a porcinelor - sistem reprezentat de exploataţii autorizate/înregistrate sanitar-veterinar, aflate sub control sanitar-veterinar permanent şi în care se aplică măsuri de biosecuritate;

d) exploataţie nonprofesională de porcine - exploataţie de porcine în care acestea sunt crescute în mod tradiţional şi numai pentru asigurarea consumului familial.

Art. 3. - Programul se aplică pe întreg teritoriul României.

Art. 4. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor este autoritatea competentă pentru monitorizarea programului.

(2) Autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii şi responsabilităţi în implementarea programului sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul program.

Art. 5. - (1) Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă stabileşte atribuţii şi responsabilităţi suplimentare pentru autorităţile şi instituţiile publice prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul program, precum şi pentru alte instituţii, pentru asociaţii profesionale sau pentru proprietarii de porcine.

(2) In scopul aplicării prezentului program, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor va solicita sprijinul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.

Art. 6. - Regulile generale de biosecuritate sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de aprobare a prezentului program.

Art. 7. - (1) Obligaţia respectării regulilor generale de biosecuritate prevăzute la art. 6 revine proprietarilor exploataţiilorde porcine înregistrate/autorizate sanitar-veterinar, are termen permanent şi condiţionează aprobarea despăgubirilor în cazurile în care se înregistrează pagube datorate pestei porcine clasice.

(2) In baza regulilor generale de biosecuritate prevăzute la art. 6, fiecare exploataţie de porcine dezvoltă şi implementează propriul plan de măsuri şi proceduri necesare pentru respectarea regulilor generale de biosecuritate; obţinerea înregistrării/autorizării sanitar-veterinare a exploataţiilor de porcine este condiţionată de avizarea planurilor de măsuri şi a procedurilor respective de către direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

(3)  Dacă se înregistrează pagube datorate pestei porcine clasice, despăgubirile se stabilesc şi se acordă proprietarilor exploataţiilor de porcine, conform prevederilor art. 26 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.415/2004 privind acordarea despăgubirilor pentru animalele tăiate, ucise sau altfel afectate, în vederea lichidării rapide a focarelor de boli transmisibile ale animalelor, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile respectării prevederilor art. 6 şi art. 7 alin. (1) şi (2) din prezentul program.

NOTE:

*) In funcţie de importanţa epidemiologică, Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor - Oficiul Internaţional pentru Epizootii a atribuit coduri pentru fiecare boală în parte.

**) Costurile privind realizarea acţiunilor de supraveghere, imunoprofilactice şi de control sunt suportate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pe anul 2008. In situaţiile în care proprietarul de animale, persoană fizică sau juridică, solicită contraexpertize de laborator, costurile contraexpertizei sunt suportate de către acesta.

***) Costurile privind realizarea acţiunilor de supraveghere, imunoprofilactice şi de control se suportă exclusiv de către proprietarul de animale, persoană fizică sau juridică.

****) Costurile privind manopera acţiunilor imunoprofilactice şi contravaloarea vaccinului se suportă de către proprietarul de animale, persoană fizică sau juridică.

Art. 8. - Pentru asigurarea continuităţii acţiunilor de vaccinare din prezentul program se constituie un stoc de intervenţie, pentru vaccinul viu atenuat, momelile vaccinale, precum şi seturile de diagnostic necesare supravegherii prevăzute în prezentul program.

Art. 9. -Achiziţionarea vaccinului viu atenuat, a momelilor vaccinale, precum şi a acelor şi seringilor necesare realizării vaccinării de urgenţă împotriva pestei porcine clasice în exploataţiile nonprofesionale de porcine, precum şi a vaccinării de urgenţă împotriva pestei porcine clasice la mistreţi şi a seturilor de diagnostic se realizează de către direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, potrivit prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice.

Art. 10. - (1) In scopul monitorizării şi gestionării programului şi al circulaţiei vaccinurilor antipestoase porcine pe teritoriul României se constituie, în cadrul serviciilor sanitar-veterinare de stat, Reţeaua pentru monitorizarea programului.

(2) Organizarea Reţelei pentru monitorizarea programului se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de aprobare a prezentului program.

ANEXĂ la program

AUTORITĂŢILE   Şl   INSTITUŢIILE   PUBLICE

cu atribuţii şi responsabilităţi în aplicarea Programului strategic privind monitorizarea, controlul şi eradicarea pestei porcine clasice în România în anul 2008

I.1.  Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a)  controlează aplicarea corectă şi în termenele stabilite a prevederilor programului;

b)  stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari oficiali;

c) stabileşte drepturile şi obligaţiile medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru efectuarea acţiunilor din program;

d)  organizează, coordonează, gestionează şi controlează activitatea privind identificarea şi înregistrarea porcinelor;

e) organizează şi controlează activităţile sanitar-veterinare efectuate de medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi pentru aplicarea prevederilor programului;

f) asigură personalul necesar pentru activităţile de control şi eradicare a bolii;

g) asigură fondurile necesare destinate achiziţionării tuturor tipurilor de vaccin antipestos porcin utilizate la vaccinarea de urgenţă a porcinelor domestice şi sălbatice pentru anul 2008;

h) întocmeşte documentaţia necesară pentru obţinerea statusului de ţară sau zonă liberă ori oficial liberă de pestă porcină clasică şi dispune aplicarea măsurilor pentru menţinerea acestui status;

i) realizează zonarea şi regionalizarea teritoriului României în relaţie cu pesta porcină clasică.

I.2.  Institutul de Diagnostic şi Sănătate Animală, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a)  stabileşte strategia laboratoarelor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, cu privire la diagnosticul pestei porcine clasice;

b)  coordonează activitatea de diagnostic de laborator al pestei porcine clasice;

c)   întocmeşte rapoartele epidemiologice, bazate pe interpretarea rezultatelor privind pesta porcină clasică;

d)  cooperează cu laboratorul comunitar de referinţă pentru pesta porcină clasică.

I.3.   Institutul pentru Controlul Produselor Biologice şi Medicamentelor de Uz Veterinar, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) autorizează produsele medicinale imunologice contra pestei porcine clasice pentru comercializare în România;

b) efectuează controlul calităţii seriilor de vaccin contra pestei porcine clasice, în conformitate cu prevederile Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, aprobat anual prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;

c) furnizează informaţii cu privire la produsele medicinale imunologice autorizate în România contra pestei porcine clasice.

I.4. Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, coordonează şi controlează aplicarea prevederilor prezentei hotărâri. Atribuţiile şi responsabilităţile direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu privire la aplicarea şi monitorizarea programului se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.

II.1. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a)   asigură sumele necesare acordării de despăgubiri proprietarilor de porcine, în condiţiile legii, în limita bugetului alocat;

b)  înregistrează în baza de date exploataţiile comerciale industriale de porcine, prin intermediul direcţiilor agricole şi pentru dezvoltare rurală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;

c)  asigură reducerea populaţiei de mistreţi prin efectuarea vânătorilor sezoniere aprobate suplimentar cotei aprobate;

d)   stabileşte criteriile pe baza cărora sunt alocate compensaţiile destinate activităţilor de eradicare a bolii;

e) asigură, în maximum 60 de zile de la data înregistrării la direcţia pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, a documentaţiei aprobate de direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, potrivit legii, sumele compensatorii pentru proprietarii ale căror animale au fost ucise ca urmare a aplicării programului, în conformitate cu prevederile legislaţiei europene în vigoare cu privire la sumele compensatorii acordate de Comisia Europeană şi cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare;

f)  asigură funcţionarea sistemului de colectare, transport şi neutralizare a cadavrelor, produselor şi subproduselor din carne de porcine domestice şi sălbatice;

g) asigură aplicarea unui management corespunzător al politicii de creştere a animalelor pentru reducerea riscului apariţiei şi răspândirii bolilor animalelor;

h) instruieşte proprietarii de animale pentru implementarea măsurilor de biosecuritate necesare prevenirii apariţiei şi răspândirii bolilor animalelor;

i) asigură, prin disponibilizarea resurselor umane şi a mijloacelor materiale, supravegherea, profilaxia şi combaterea bolilor majore ale animalelor sălbatice;

j) decide, împreună cu Ministerul Sănătăţii Publice, asupra condiţiilor de creştere a animalelor în oraşe şi municipii.

II.2.  Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Direcţia generală de control silvic şi cinegetic, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) controlează, în limita competenţelor, îndeplinirea măsurilor stabilite de Centrul Naţional de Combatere a Bolilor;

b)  monitorizează cooperarea dintre medicii veterinari oficiali şi gestionarii fondurilor de vânătoare;

c) verifică modul în care s-a realizat cota de recoltă aprobată, precum şi situaţia suplimentării cotelor;

d)  monitorizează şi controlează implementarea măsurilor care revin gestionarilor fondurilor de vânătoare, conform programului.

II.3.    Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a) monitorizează şi controlează implementarea măsurilor care revin gestionarilor fondurilor de vânătoare, conform programului;

b)  cooperează cu direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea implementării programului;

c)  pune la dispoziţia direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, efectivele de mistreţi;

d)   monitorizează şi evaluează densitatea populaţiei de mistreţi din fondul cinegetic al României.

III.  Ministerul Economiei şi Finanţelor, în vederea aplicării şi monitorizării programului, acţionează, prin Autoritatea Naţională a Vămilor, la punctele de trecere a frontierei de stat a României, pentru informarea călătorilor cu privire la unele restricţii sanitar-veterinare dispuse ca urmare a evoluţiei pestei porcine clasice.

IV.   Ministerul Afacerilor Externe, în vederea aplicării şi monitorizării programului, are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:

a)  transmite, prin canalele de comunicare proprii, către statele membre ale Uniunii Europene şi către organismele internaţionale interesate, situaţia epidemiologică din România şi măsurile dispuse de Centrul Naţional de Combatere a Bolilor şi de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor;

b)  se informează, prin canalele de comunicare proprii, cu privire la situaţia epidemiologică internaţională referitoare la evoluţia bolilor majore ale animalelor, în special din ţările vecine şi din cele cu care România are relaţii comerciale, şi transmite către Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor şi ministerele implicate orice evoluţie care afectează sănătatea animalelor din România sau din sfera de interes comercial a României.

ANEXA Nr. 3

PROGRAMUL

acţiunilor privind identificarea si înregistrarea porcinelor, ovinelor si caprinelor pentru anul 2008

1.   Fiecare exploataţie de animale va fi înregistrată în Registrul naţional al exploataţiilor (RNE).

2.   Fiecărui proprietar de exploataţie de animale i se va elibera o carte de exploataţie.

3.  Fiecare animal va fi identificat individual prin aplicarea de crotalii/mărci şi va fi înregistrat în Sistemul naţional de identificare şi înregistrare a animalelor (SNIIA).

4. Fiecare mişcare a animalelor, reprezentată de naştere, tăiere, intrare/ieşire în/din exploataţia de animale, moarte şi dispariţie, va fi însoţită de documentaţia corespunzătoare şi va fi înregistrată în SNIIA.

Obiectiv: Asigurarea condiţiilor de realizare a trasabilităţii, în scopul supravegherii sanitar-veterinare şi al combaterii bolilor animalelor.

ANEXA Nr. 4

PROGRAMUL

acţiunilor privind identificarea si înregistrarea bovinelor pentru anul 2008

1.   Fiecare exploataţie de animale va fi înregistrată în Registrul naţional al exploataţiilor RNE.

2.   Fiecărui proprietar de exploataţie de animale i se va elibera o carte de exploataţie.

3.  Fiecare animal va fi identificat individual prin aplicarea de crotalii şi va fi înregistrat în SNIIA.

4. Animalelor li se va elibera un paşaport.

5. Fiecare mişcare a animalelor, reprezentată de naştere, tăiere, intrare/ieşire în/din exploataţia de animale, moarte şi dispariţie, va fi însoţită de documentaţia corespunzătoare şi va fi înregistrată în SNIIA.

Obiectiv: Asigurarea condiţiilor de realizare a trasabilităţii, în scopul supravegherii sanitar-veterinare şi al combaterii bolilor animalelor.

ANEXA Nr. 5

TARIFELE

aferente acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, precum şi acţiunilor privind identificarea şi înregistrarea bovinelor, porcinelor, ovinelor şi caprinelor, efectuate de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, pentru anul 2008

Nr. crt.

Acţiunea desfăşurată

Tariful, exclusiv TVA

1.

Inspecţia animalelor dispusă de direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti

20 lei/gospodărie

2.

Examinarea clinică a animalelor pentru suspiciunea bolilor majore:

a) bovine

2,0 lei/cap de animal

b) ecvidee

2,0 lei/cap de animal

c) ovine, caprine

1,0 lei/cap de animal

d) porcine

2,5 lei/cap de animal

e) carnasiere

1,5 lei/cap de animal

f) păsări

0,8 lei/cap de animal

g) albine, viermi de mătase etc.

1,5 lei/familie

3.

Recoltări de probe de sânge pentru examene de laborator (serologice, hematologice, biochimice, virusologice, parazitologice etc):

a) animale mari

7,0 lei/cap de animal

b) animale mici şi mijlocii

6,5 lei/cap de animal

c) porcine

7,0 lei/cap de animal

d) păsări

1,7 lei/cap de animal

e) alte specii

1,0 lei/cap de animal

4.

Recoltarea probelor de organe, ţesuturi şi a altor probe pentru analize de laborator, efectuarea de necropsii la:

a) animale mari

21,0 lei/cap de animal

b) animale mici şi mijlocii

10,6 lei/cap de animal

c) păsări

7,4 lei/cap de animal

d) alte specii

-

e) alte probe, inclusiv coprologice

2,4 lei/cap de animal

5.

Teste rapide pentru diagnosticul mamitelor subclinice

5,3 lei/cap de animal (4 sferturi)

6.

Activităţi de depistare prin examen alergic:

a) tuberculinare test unic

9,5 lei/cap de animal

b)TCS

9,5 lei/cap de animal

c) maleinare

1,0 lei/cap de animal

d) paratuberculinare

1,0 lei/cap de animal

7.

Recoltare probe sanitaţie, apă, furaje

3,2 lei/probă

8.

Activităţi imunoprofilactice, conform Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului:

a) animale mari

5,0 lei/cap de animal

b) ovine, caprine

2,7 lei/cap de animal

c) porcine

10,0 lei/cap de animal

d) carnasiere

5,7 lei/cap de animal

9.

Lucrări de decontaminare, dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare şi de necesitate:

a) în unităţi zootehnice, de industrie alimentară, la gospodăriile populaţiei

14,8 lei/100 m2

b) în camere de incubaţie, viermi de mătase etc.

1,5 lei/m2

10.

Manopera privind identificarea şi înregistrarea animalelor şi a mişcărilor acestora, corectarea eventualelor erori:

a) bovine

16,0 lei/cap de animal

b) ovine, caprine - două crotalii

3,5 lei/cap de animal

c) ovine, caprine - o singură crotalie

2,9 lei/cap de animal

d) porcine

3,5 lei/cap de animal


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 515/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 515 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu