Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 5 din 19 februarie 2007

privind aprobarea concluziilor Comisiei de ancheta avand drept scop investigarea conditiilor de legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" in imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfantul Iosif" din Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de sistematizare care afecteaza zonele istorice din municipiul Bucuresti

ACT EMIS DE: SENATUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 133 din 23 februarie 2007



In temeiul dispoziţiilor art. 64 alin. (4) din Constituţia României, republicată, şi ale art. 78 din  Regulamentul Senatului,

Senatul adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - Senatul ia act şi aprobă al doilea raport al Comisiei de anchetă având drept scop investigarea condiţiilor de legalitate şi de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfântul Iosif" din Bucureşti, precum şi a proiectelor de construire şi de sistematizare care afectează zonele istorice din municipiul Bucureşti şi sesizează Guvernul României pentru realizarea măsurilor prevăzute în concluziile raportului.

Art. 2. - Senatul solicită Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti să ocrotească, prin hotărâri, zonele istorice afectate de proiectele de construire şi sistematizare şi să întreprindă toate măsurile potrivite pentru conservarea patrimoniului arhitectural urbanistic şi istoric al municipiului Bucureşti, împiedicând situaţii similare celei de lângă Catedrala „Sfântul Iosif”.

Art. 3. - Senatul cere Guvernului ca, împreună cu autorităţile publice locale, să revadă întreaga legislaţie privitoare la protejarea zonelor istorice din municipiul Bucureşti şi să promoveze proiecte de acte normative concrete în acest sens.

Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 19 februarie 2007, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

TEODOR VIOREL MELESCANU

SENATUL

Raport al Comisiei de anchetă având drept scop investigarea condiţiilor de legalitate şi de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfântul Iosif" din Bucureşti, precum şi a proiectelor de construire şi de sistematizare care afectează zonele istorice din municipiul Bucureşti

Nr. XLI V/66/18 decembrie 2006

Hotărârea Senatului nr. 23/2006 de constituire a unei comisii speciale de anchetă (Comisia) care să rezolve sesizarea Arhiepiscopiei Romano-Catolice în legătură cu construcţia ce urmează a fi ridicată pe strada General Berthelot nr. 11-15, lângă Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Iosif", construcţie denumită în continuare Cathedral Plaza, potrivit proiectului beneficiarului, cuprinde şi un al doilea obiectiv, respectiv examinarea proiectelor de construire şi de sistematizare care afectează zonele istorice din municipiul Bucureşti.

Comisia a solicitat întocmirea unor rapoarte de specialitate de către experţi recunoscuţi în domeniul de activitate care reprezintă interes în speţă, respectiv:

-  prof. Radu Ciuceanu - directorul Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului al Academiei Române;

-  arhitect Dan Marin - vicepreşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România;

-  Gheorghe Pătraşcu - director general al Direcţiei generale amenajarea teritoriului, urbanism şi politica locuirii din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;

-  prof. dr. ing. Mihai Voiculescu - decan al Facultăţii de Construcţii Civile şi Industriale Bucureşti - expert atestat A1 - rezistenţă şi stabilitate.

Ulterior a fost audiat domnul Adrian Bold, arhitect-şef al municipiului Bucureşti, şi şi-a exprimat opiniile şi domnul academician Dinu C. Giurescu.

Din aceste lucrări Comisia reţine următoarele aspecte:

Astfel, domnul profesor Radu Ciuceanu îşi începe expunerea cu un citat din Nicolae Iorga, considerând a fi încă de mare actualitate opinia acestuia, exprimată în 1939:

« Trăim într-un oraş pe care nu îl înţelegem şi de aceea nu-l ştim îngriji şi îndreptăm adesea pe linii de dezvoltare care ar fi trebuit să rămână totdeauna străine, stricându-i astfel, prin adaosurile şi prefacerile noastre de acum, acel caracter care, în ciuda multor lipsuri şi neglijenţe, îl făcea totuşi simpatic odinioară străinilor cari ne vizitau. Greşeala noastră în ce priveşte măsurile pe care le luăm astăzi faţă de dânsul vine, desigur, şi din trista lipsă de gust care s-a întins aşa de repede în timpurile noastre, distrugând una din marile însuşiri ale acestui popor care are un instinctiv simţ de ceea ce se potriveşte, se cade şi se cuvine.» N. Iorga, «Istoria Bucureştilor», 1939, p. 5.

Mesajul peste timp al savantului român îşi găseşte şi astăzi o amară împlinire.

In ultimul timp capitala noastră a fost supusă unei adevărate invazii de clădiri ciclopice compuse din sticlă şi oţel ce au creat - în acordul autorităţilor de resort - adevărate zone dizarmonice, toate dezvoltate pe fundalul dramatic al unor grave amputări petrecute sub regimul ceauşist, când s-a pierdut o bună parte a patrimoniului material şi spiritual al Bucureştiului.

Soluţiile hibride, mustind de incultură şi nontalent profesional, se pot întâlni cu uşurinţă în realizarea unor mamuţi care sparg altimetria firească a unei capitale ce şi-a creat cu matură chibzuinţă şi pricepere, în perioada interbelică, fericite soluţii urbanistice adaptate unui sol precar.”

Domnul arhitect Dan Marin, în raportul său, face o paralelă între situaţia din Bucureşti şi celelalte mari capitale europene, concluzionând că linia generală europeană, cu excepţia Londrei, care este considerată a fi un exemplu negativ, a fost amplasarea şi direcţionarea unor asemenea clădiri în afara perimetrului istoric, şi nu cum s-a întâmplat în cazul Cathedral Plaza, blocului BRD, turnului Bancorex, clădirilor de birouri din Piaţa Victoriei şi din piaţa Charles de Gaulle. Domnul arhitect susţine că nu poate fi definită o identitate urbană a oraşului în baza unei formule unice, aşa cum este posibil în alte capitale europene. In Capitală se pot întâlni mai multe „tipuri" de oraş, ele regăsindu-se „sub forma unor zone distincte cu caracter individual pregnant, rezultat al interacţiunii dintre funcţiunea dominantă, morfologia urbană şi imaginea arhitecturală şi care ilustrează dominant un anumit moment din istoria oraşului”.

De asemenea, Bucureştiul nu este lipsit de zone de incoerenţă arhitecturală sau de conflict, clădiri cu regim scăzut de înălţime alături de clădiri înalte.

Expertul dă mai multe exemple de astfel de „incoerenţe” (enumerate) în Bucureşti. In acest sens, îşi exprimă temerea că boomul economic actual poate produce nu numai dezvoltare pozitivă, ci şi mari dezechilibre arhitecturale.

In opinia sa, într-un astfel de context atât administraţia centrală, cât şi cea locală au un rol esenţial, de apărare a patrimoniului arhitectural urbanistic moştenit, dar din păcate ele nu au pregătirea necesară pentru a face faţă dezvoltării oneroase de proiecte arhitectural-urbanistice în zonele de patrimoniu istoric.

Dezvoltarea economică este înţeleasă şi limitată la soluţii pe termen scurt, neţinându-se cont de efectele pe care astfel de soluţii le produc în timp, lozinca „Dezvoltarea este opusă conservării" ascunzând interese oneroase şi imediate prin aşa-zise soluţii moderne sau neconformiste, ce în timp dovedesc că sunt împotriva dezvoltării arhitecturale, urbanistice fireşti, cu respectarea tradiţiilor.

Toată procedura avizării a devenit o formalitate în care „se amestecă superficialitatea analizei şi simularea procedurală”.

Opţiunile majore incluse în Planul urbanistic general sunt nerespectate chiar de cei care le-au propus şi, respectiv, aprobat, informarea şi consultarea publicului nu există, chiar dacă sunt prevăzute de lege, iar legislaţia în domeniu este confuză, necorelată şi interpretată întotdeauna în favoarea solicitantului ce „ştie să câştige bunăvoinţa autorităţilor competente, să emită acorduri, avize şi autorizaţii”.

Drept soluţie, domnul arhitect Dan Marin consideră a fi oportună o „politică urbană ghidată de o viziune culturală asupra oraşului, un cadru legislativ cuprinzător şi coerent, pus în aplicare, cu competenţă şi moralitate, de instituţii funcţionale" şi asumarea răspunderii de către autorităţile publice locale printr-o strategie ce, de regulă, depăşeşte durata unui mandat de ales local.

De asemenea, domnul Dan Marin aduce în discuţie problema zonei de protecţie a acestor zone protejate, în sensul că nu este clar stabilită pentru niciun monument din Bucureşti. Aceste zone de protecţie ar trebui fixate printr-un studiu, dar, în lipsa acestuia, funcţionează o zonă de protecţie de 100 de metri de la faţada monumentului şi în jurul acestuia, plan ce, de regulă, nu s-a realizat. In opinia sa, această măsură compensatorie (de a proteja un monument prin înconjurarea acestuia cu o zonă de protecţie virtuală de maximum 100 de metri) ar trebui să fie provizorie şi rezolvată concret şi definitiv printr-un plan de detaliu, realizat pentru protejarea monumentului sau ansamblului de monumente urbanistice şi arhitecturale. Din păcate, specialistul arăta că nu se întrevede nicio preocupare legislativă în acest sens la nivelul consiliilor locale şi al organelor de specialitate, cum ar fi direcţii de cultură şi de conservare a patrimoniului.

Domnul arhitect Gheorghe Pătraşcu abordează al doilea obiectiv de activitate a Comisiei, din perspectiva Uniunii Europene, care promovează dezvoltarea echilibrată a teritoriului urban, având permanent în atenţie 3 dimensiuni, respectiv dezvoltarea economică, socială şi protecţia mediului. In acelaşi timp, arată sus-menţionatul specialist, Uniunea Europeană încurajează păstrarea identităţii culturale, istorice şi arhitecturale a oraşelor, urmând ca acestea să fie integrate în patrimoniul european. Se susţine şi competiţia urbană, dar cu întărirea identităţii locale. Expertul explică cum se poate păstra un echilibru între aceste două aspecte relativ contradictorii. Soluţia Domniei Sale este sugestiv redată de următorul pasaj:

„Acest dificil raport între competitivitate internaţională şi identitate locală poate fi realizat dacă sunt luate în considerare principiile europene de dezvoltare durabilă, care promovează:

-  prezervarea valorilor;

-  întărirea prosperităţii economice şi a creşterii gradului de ocupare în mediul urban;

-  egalitatea, inserţia socială şi regenerarea urbană;

-  protejarea şi ameliorarea mediului urban, pentru asigurarea sustenabilităţii locale şi globale;

-  buna guvernantă urbană şi întărirea capacităţii locale (guvernantă în sensul european al participării tuturor actorilor relevanţi pentru dezvoltarea urbană)."

Dominanta opţiunii specialistului este acţiunea energică de conservare a valorilor de urbanism, sistematizare şi arhitectură moştenite, împletită armonios cu aprobarea soluţiilor noi şi potrivite de rezolvare a proiectelor de construire, sistematizare şi urbanism, ce generează prosperitate economică şi socială.

De asemenea, trebuie ţinut cont totuşi de faptul că oraşele nu pot rămâne neschimbate, având în vedere stimulii pe care îi recepţionează de la societate, care este într-o continuă transformare. „Trebuie păstrată identitatea locală a oraşelor, dar evitând muzeificarea. Oraşele nu pot fi păstrate intacte - atât teoria, cât şi practica europeană ne arată că nu pot şi nu trebuie a fi îngheţate într-un anumit moment al istoriei lor.”

Domnul arhitect Gheorghe Pătraşcu vorbeşte de „coerenţă" şi implicaţiile pe termen lung.

Astfel, tendinţa este de a avea în vedere abordarea complexă a proiectelor şi integrarea tuturor aspectelor sub noţiunea de proiect urban. „Proiectul urban permite practicilor de urbanism să realizeze o coerenţă a intervenţiilor la diverse scări şi o continuitate de acţiuni în timp. Acest tip de demers reuneşte competenţe multiple pentru că se aplică oraşului, care reprezintă o realitate complexă şi constituie fundamentul unor parteneriate bazate pe logica globalităţii, logica de coproducţie a oraşului.”

Domnul arhitect Gheorghe Pătraşcu propune, iar Comisia îşi însuşeşte oportunitatea unei serii de măsuri pentru depăşirea acestor probleme:

„- Elaborarea unei strategii de dezvoltare a Capitalei, clară, coerentă şi asumată de comunitate. Este necesară elaborarea unor politici urbane coerente pe baza unei anumite viziuni. Dacă viziunea este (aşa cum reiese din studiul actual de altimetrie al Bucureştiului) ca oraşul să capete mai multe puncte înalte, trebuie asumată această viziune, dar realizate studii privind impactul unei asemenea investiţii. In cazul în care strategia de dezvoltare a Bucureştiului include descurajarea unor astfel de intervenţii şi dezvoltarea unor situri care să concentreze clădirile înalte, municipalitatea trebuie să îşi definească, mai ales având în vedere rezerva de teren disponibilă, o serie de proiecte urbane, care să fie supuse unei proceduri specifice. Trebuie să se depăşească înţelegerea acestui tip de intervenţii doar ca obiecte care se inserează în spaţiu şi să se treacă la ideea de proiect complex.

-  Necesitatea actualizării Planului urbanistic general al Bucureştiului, aşa încât să răspundă dinamicii economice şi nevoilor oraşului şi locuitorilor săi şi elaborarea sa aşa încât să fie un instrument de control al dezvoltării.

-   Nevoia conturării unei politici urbane coerente referitoare la spaţiul public şi tratarea cu importanţa cuvenită mai ales în intervenţiile publice.

-   Promovarea concursurilor de urbanism şi arhitectură pentru proiectele de anvergură finanţate din bani publici (integral sau parţial).

-   Revizuirea poziţiei administraţiei faţă de problemele patrimoniului urban al Bucureştiului şi faţă de rolul pe care acesta trebuie să-l joace în modul de a concepe dezvoltarea oraşului, în acord cu practicile urbane şi cu documentele europene, pe care suntem obligaţi să le respectăm, şi reflectarea acestei revizuiri în politicile şi strategiile de dezvoltare urbană a municipalităţii.

-   Delegarea de către autoritatea locală a competenţelor de promovare a proiectelor urbane către structuri flexibile şi cu calităţi de excelenţă specifică de tipul societăţilor de economie mixtă1) (de exemplu, Franţa, Marea Britanie)".

Făcând vorbire despre cazul concret al Bucureştiului şi centrul său istoric, domnul Pătraşcu consideră absolut necesară atât restaurarea imobilelor de pe Lista monumentelor istorice, cât şi a celor care nu sunt pe această listă, dar care au valoare ambientală, cu specificaţia că refacerea infrastructurii edilitare este primul pas pe calea regenerării durabile a centrului istoric.

In raportul Domniei Sale se arată că documentaţia de urbanism pentru zonele protejate din municipiul Bucureşti (zona Lipscani) este riguroasă dar, din păcate, încălcată prin diverse planuri urbanistice zonale care aduc gravă atingere protecţiei acestei zone, fapt ce duce la demolări nejustificate, în locul acestora apărând clădiri de birouri cu structuri metalice.

Prof. dr. inginer Mihai Voiculescu, decan al Facultăţii de Construcţii Civile şi Industriale Bucureşti - expert atestat A1 - rezistenţă şi stabilitate, a împărtăşit opiniile expuse anterior, subliniind faptul că este imperios necesară realizarea unei coerenţe şi a unei corelări, aşteptându-se, totodată, şi o îmbunătăţire a legislaţiei în domeniu care, în forma ei actuală, permite multe abuzuri, toate axate pe conservarea patrimoniului arhitectural tradiţional istoric moştenit, a notelor de urbanism specific Bucureştiului, ce determină soluţii de sistematizare particularizate fiecărei zone protejate.

Audierea domnului Adrian Bold, arhitect-şef al Bucureştiului, a arătat încă o dată că autorităţile publice sunt depăşite de aceste situaţii, cei care au în grijă astfel de monumente, zone protejate ori arii cu arhitectură tradiţională specifică Capitalei nu au o concepţie clară asupra a ceea ce înseamnă protecţia lor. Din punctul dumnealui de vedere, o soluţie ar fi eliminarea interdependenţei dintre mai multe autorităţi publice care au competenţe asemănătoare şi transferarea lor la o singură autoritate. Domnia Sa a susţinut, cu ocazia audierii, că în unele cazuri există chiar subordonări care nu aduc nici un beneficiu de protejare a zonelor tradiţionale din punct de vedere urbanistic şi arhitectural ale municipiului Bucureşti.

1) In Franţa, o societate de economie mixtă este o societate anonimă cu capital majoritar deţinut de către colectivităţile locale (comuna, departamentul sau regiunea) şi în care restul de capital este deţinut de către parteneri economici şi financiari privaţi. Recurgerea la SEM garantează colectivităţilor locale ce au calitatea de acţionar şi cocontractant luarea în cont a interesului general în cadrul obiectivelor comune pentru care s-a făcut asocierea.

De asemenea, face o paralelă cu situaţia din străinătate, în sensul că nicăieri în lume nu se pot face derogări de la planurile urbanistice, decât în situaţii excepţionale, prin aceasta recunoscând slăbiciunea compartimentelor de specialitate din structura autorităţilor publice locale şi formalismul activităţii de avizare şi de eliberare de acorduri din partea structurilor teritoriale ale instituţiilor centrale.

Din discuţiile purtate la nivelul Comisiei, aceasta reţine că în Bucureşti sunt numeroase situaţii care ar putea constitui exemple pentru o lipsă de protecţie eficientă a identităţii municipiului Bucureşti, prin conservarea zonelor istorice ale acestuia ce cuprind numeroase elemente de arhitectură şi sistematizare tradiţionale.

Au fost pomenite clădirea de birouri de lângă Catedrala „Sfântul Iosif", clădirea de birouri de lângă Biserica Armenească, clădirile de birouri din Piaţa Victoriei, zona Lipscani, ce sunt obiectul interesului şi acţiunii pentru noi proiecte de construire şi sistematizare.

Un exemplu elocvent în acest sens ni-l dă domnul academician Dinu C. Giurescu, care trage un serios semnal de alarmă în legătură cu Strada Berzei, stradă care, în planurile Primăriei Capitalei, urmează a fi lărgită. Domnul primar Adriean Videanu susţine că este o „absolută necesitate", fiind o alternativă pentru circulaţia N-S prin oraş. Domnul Giurescu este însă de părere că segmentul dintre Ştirbei Vodă şi Calea Plevnei cuprinde construcţii cu totul reprezentative pentru patrimoniul arhitectonic tradiţional al Bucureştiului.

Mai trebuie menţionat şi ceea ce s-a scris în mass-media în ultima vreme referitor la cererile de retrocedare a unor parcuri din Bucureşti.

Ele există în număr foarte mare şi sunt introduse pentru suprafeţe semnificative de teren din parcuri precum Bazilescu, IOR (pentru care au fost deja retrocedate 12,1 hectare), Floreasca, Tineretului, Parcul Copiilor, Orăşelul Copiilor, Parcul Circului. Autorităţile recunosc, neputincioase, că este nevoie imediată de modificarea legislaţiei, altfel riscăm să rămânem fără spaţii verzi în Bucureşti, iar în locul acestora să se ridice fie clădiri de birouri, fie ansambluri rezidenţiale. Avem deja un exemplu negativ, parcul Bordei, care este în prezent aproape distrus, proprietarul obţinând foarte uşor o autorizaţie de construcţie pentru un ansamblu rezidenţial. Municipalitatea a contestat decizia instanţei, procesul fiind pe rol, dar între timp un număr enorm de copaci au fost tăiaţi.

In acest context, este foarte important de amintit reacţia opiniei publice, care a fost extrem de puternică. Merită menţionată iniţiativa civică „Salvaţi Catedrala şi Piaţa Revoluţiei", reprezentată de domnul Doru Braia. Această acţiune exprimă, în principal, indignarea opiniei publice faţă de construcţia unei clădiri de birouri lângă un lăcaş de cult atât de important, respectiv Catedrala „Sfântul Iosif", dar în acelaşi timp militează pentru păstrarea patrimonului cultural al Capitalei.

Mass-media, prin acţiunile sale, a pus la dispoziţia Comisiei o bogată documentaţie asupra intenţiilor şi proiectelor de a construi şi sistematiza zonele istorice ale municipiului Bucureşti, prin aceasta trăgând un important semnal de alarmă.

Astfel, Comisia este în măsură să formuleze următoarele concluzii:

CONCLUZII

Din actele şi lucrările Comisiei referitoare la al doilea obiectiv stabilit prin Hotărârea Senatului nr. 23/2006, se propun spre a fi reţinute următoarele concluzii:

-   s-a constatat existenţa unui interes real din partea promotorilor şi „grupurilor de interese” specializate pe proiecte imobiliare pentru a-şi desfăşura activitatea în zonele istorice din municipiul Bucureşti. Proiectele de construire şi sistematizare realizate până în prezent au ţintit cu precădere zonele consacrate istoric, urbanistic şi arhitectural;

-   este evidentă slăbiciunea autorităţilor locale care au manifestat o opoziţie formală, incapabilă să respingă realizarea proiectelor de construire în zonele istorice ale municipiului Bucureşti. Autorităţile nu au dorit să reziste presiunii mediului de afaceri, în ciuda evidenţei conform căreia proiectele de construcţie nu se armonizează ambiental stilistic, arhitectural şi sistematic în împrejurimile apropiate;

-  interesul celor care promovează astfel de construcţii în zonele protejate, istorice şi formal protejate, determină necesitatea ca autorităţile publice, locale şi centrale, să stabilească distinct o strategie realizată cu consultarea comunităţii, astfel încât aceste zone să fie în mod real protejate;

-  autorităţile locale nu au finalizat cu prioritate planul de detaliu al zonelor protejate, astfel încât acestea să fie cunoscute de către promotorii proiectelor de construcţii în zonele istorice consacrate ale municipiului, motiv pentru care există un conflict între locuitorii zonelor în astfel de situaţii şi realizatorii construcţiilor proiectate în zonele protejate;

-   se impun măsuri urgente şi ferme ce se vor lua de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile de sector, pentru a identifica şi evita cazuri similare cu cel de la Cathedral Plaza. Intrucât raportul demonstrează că prin PUD au loc intervenţii derogatorii de la PUG şi PUZ, chiar de la un PUZ restrictiv al zonelor protejate cu regimul de avizare a proiectelor, se poate conchide că legislaţia actuală nu protejează eficient şi real zonele istorice, de aceea Comisia solicită Guvernului României să revadă de urgenţă legislaţia în vigoare şi, după armonizarea opiniilor tuturor structurilor administrative competente, să regândească cadrul legal actual;

-   până la adoptarea legislaţiei solicitate anterior, propunem elaborarea unui proiect de lege, în procedură de urgenţă, prin care să se interzică emiterea, de către autorităţile administraţiei publice, a unor acte administrative. Avem în vedere actele administrative de autorizare a construirii, modificării sau desfiinţării construcţiilor care afectează zona istorică şi zona verde a Capitalei, precum şi retrocedarea, în baza legilor proprietăţii, a unor asemenea imobile, construcţii sau terenuri.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 5/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 5 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu