HOTARARE Nr.
458 din 5 aprilie 2006
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii datoriei
publice nr. 313/2004, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.415/2004
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 347 din 18 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii datoriei publice nr. 313/2004,
aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.415/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie
2005, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La punctul 6, poziţiile 4.3.5, 4.3.6 şi 4.3.7 vor avea următorul cuprins:
„4.3.5. Rambursarea împrumuturilor interne şi externe contractate direct de stat sau
garantate de stat, precum şi
plata dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acestor împrumuturi se asigură după cum urmează:
1. Pentru împrumuturile externe contractate de Guvern,
prin Ministerul Finanţelor
Publice, în vederea finanţării
deficitului bugetului de stat şi susţinerii balanţei de plăţi şi a rezervei
valutare, obligaţia
constituirii resurselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei
publice externe şi a efectuării plăţilor revine Ministerului Finanţelor Publice, care va asigura sumele necesare din următoarele surse:
a) împrumuturi interne şi externe pentru refinanţarea datoriei publice externe;
b) împrumuturi din disponibilităţile contului curent general al
Trezoreriei Statului;
c) dobânzi încasate pentru disponibilităţile în valută;
d) dobânzi aferente împrumuturilor din contravaloarea în
lei a împrumuturilor externe guvernamentale utilizate la finanţarea deficitului bugetar;
e) sume prevăzute în bugetul de stat cu această destinaţie.
2. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern,
prin Ministerul Finanţelor
Publice, şi subîmprumutate
unor beneficiari finali - operatori economici, pe bază de acord de împrumut subsidiar (AIS) sau acord de împrumut
subsidiar şi garanţie (AISG), în condiţiile legii, obligaţia constituirii resurselor necesare pentru
plata serviciului datoriei publice revine în totalitate beneficiarilor finali,
care au obligaţia să asigure prin bugetele proprii necesarul
în lei pentru plata integrală
a serviciului datoriei publice interne şi externe, dacă hotărârea Guvernului sau legea de ratificare a
împrumuturilor nu prevede altfel.
3. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern,
prin Ministerul Finanţelor
Publice, şi subîmprumutate
unor beneficiari finali - autorităţi ale administraţiei
publice centrale - instituţii
publice, pe bază de AIS, în
condiţiile legii, aceştia au obligaţia să prevadă în bugetele proprii sumele necesare
pentru rambursarea creditelor interne şi externe şi plata
dobânzilor, comisioanelor şi a
altor costuri aferente.
4. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate direct de Guvern,
prin Ministerul Finanţelor
Publice, şi subîmprumutate
unor beneficiari finali - autorităţi ale administraţiei
publice locale, servicii publice sau operatori economici de subordonare locală, obligaţia constituirii surselor necesare pentru plata serviciului datoriei
publice interne şi externe
revine subîmprumutatului/beneficiarului final, în conformitate cu prevederile
AIS încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi
subîmprumutat sau ale AISG încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutat şi garant.
5. Pentru împrumuturile externe contractate direct de
Guvern, prin Ministerul Finanţelor
Publice, a căror administrare
a fost mandatată unei instituţii financiare, pe bază de acorduri de subîmprumut, în condiţiile legii, obligaţia asigurării surselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei
publice externe revine subîmprumutatului/beneficiarului final, în conformitate
cu prevederile AIS încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi
subîmprumutat/beneficiar final sau ale AISG încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutat/beneficiar
final şi garant.
6. Prin acordul de împrumut şi acordul de împrumut subsidiar se poate stabili, după caz, ca beneficiarii finali să achiziţioneze de pe piaţa
financiară sumele în valută necesare pentru plata integrală a serviciului datoriei publice interne şi externe direct în contul creditorilor
sau în conturile comunicate de Ministerul Finanţelor Publice, urmând ca acesta să dispună efectuarea
plăţii.
7. In situaţia în care beneficiarul final al împrumuturilor contractate de stat
prin Ministerul Finanţelor
Publice şi subîmprumutate
acestuia şi al celor garantate
de stat prin Ministerul Finanţelor
Publice nu dispune de resurse financiare pentru achitarea obligaţiilor de plată la scadenţă,
conform clauzelor AIS şi/sau
AISG, obligaţia de plată integrală a serviciului datoriei publice revine Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de împrumutat şi/sau garant, şi se efectuează din
fondul de risc conform art. 15 alin. (6) din lege.
8. Pentru împrumuturile externe contractate de
autorităţile administraţiei publice centrale până la data de 31 decembrie 2004 şi garantate de stat, plata serviciului
datoriei publice externe se efectuează de către fiecare
împrumutat din sumele prevăzute
anual cu această destinaţie în bugetul de stat.
9. Pentru împrumuturile interne şi externe contractate de operatorii
economici şi garantate de
stat, plata serviciului datoriei publice se efectuează de către fiecare
garantat din surse proprii sau conform actelor normative de aprobare a garanţiei, la termenele şi în condiţiile acordurilor de împrumut. In situaţia în care operatorii economici garantaţi nu dispun de surse proprii de plată la scadenţă,
Ministerul Finanţelor Publice,
în calitate de garant, achită
aceste obligaţii băncilor finanţatoare din fondul de risc, conform art. 15 alin. (4) din lege.
4.3.6. In cazurile prevăzute la pct. 4.3.5.2 - 4.3.5.5, entitatea care efectuează plata este stabilită prin AIS/AISG.
Dacă
prin AIS sau AISG se stabileşte
că plăţile se fac prin Ministerul Finanţelor Publice, subîmprumutatul/ beneficiarul final va vira
Ministerului Finanţelor
Publice, cu 10 zile lucrătoare
înainte de scadenţa prevăzută în acordul de împrumut, suma în lei sau echivalentul în lei al
obligaţiei de plată în valută, calculată la
cursul de schimb valabil la data plăţii către Ministerul
Finanţelor Publice, la care se
adaugă o marjă asigurătorie care va acoperi eventuala diferenţă de curs valutar pentru perioada dintre data plăţii către Ministerul Finanţelor Publice şi
data plăţii către creditor, dacă în AIS/AISG nu se prevede altfel.
4.3.7. Plata la extern a serviciului datoriei publice
prin Ministerul Finanţelor
Publice se efectuează de Banca
Naţională a României. Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte ordinul de schimb valutar pentru cumpărare valută, dacă este cazul, şi ordinul de plată de valută pe baza
notificării de plată transmise de finanţatorul extern. Ministerul Finanţelor Publice virează în data scadenţei la extern contravaloarea în lei, calculată pe baza cursului valutar stabilit de
Banca Naţională a României, valabil în ziua respectivă. Documentele justificative pentru plata
contravalorii în lei a valutei scadente sunt notificarea de plată primită de la finanţatorul
extern şi comunicarea Băncii Naţionale a României privind cursul valutar de cumpărare a valutei.
Documentele necesare pentru plata către Banca Naţională a României a
contravalorii în lei se întocmesc conform normelor privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor bugetare şi a celor specifice Trezoreriei Statului,
după caz."
2. La punctul 10, poziţia 7.1 va avea următorul cuprins: „7.1. Modalitatea de contractare a datoriei publice interne
prin certificate de trezorerie adresate populaţiei, emise prin unităţile de trezorerie, se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin
ordin al ministrului finanţelor
publice.
Emisiunile de titluri de stat în lei şi în valută lansate pe piaţa
interbancară se derulează în conformitate cu prevederile convenţiei încheiate de Ministerul Finanţelor Publice cu agentul desemnat şi cu cele ale Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată.
Modalitatea de contractare a datoriei publice interne
prin titluri de stat de tip benchmark se stabileşte prin proceduri aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice."
3. La punctul 10, după poziţia 7.4 se introduce o nouă poziţie, poziţia 7.5, cu următorul cuprins:
„7.5. Contractarea de împrumuturi de stat interne de la
instituţii de credit şi financiare.
Angajarea împrumuturilor de stat interne de la instituţii de credit şi financiare se face numai cu respectarea stricta a destinaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) din lege.
Imprumuturile interne contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali de
la instituţii de credit şi financiare pot avea ca sursă de rambursare bugetul de stat sau sursele
proprii ale operatorului economic, beneficiar final al împrumutului intern.
7.5.1. Procedura de contractare de către Ministerul Finanţelor Publice a împrumuturilor interne de
la instituţii de credit şi financiare, cu rambursare de la bugetul
de stat
Etapele procesului de contractare a împrumutului sunt
următoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui
împrumut intern pentru finanţarea
unei investiţii/achiziţii a unui ordonator principal de credite.
Ordonatorul principal de credite va prezenta
Ministerului Finanţelor
Publice următorul set de
documente:
a) hotărârea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai
investiţiei, după caz;
b) solicitarea de finanţare sub semnătura
ordonatorului principal de credite;
c) avizul ordonatorului principal de credite privind
necesitatea şi oportunitatea
realizării proiectului de
investiţii finanţat integral sau în completare din
împrumuturi interne contractate de stat şi de însuşire a
indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale respectivului proiect;
d) documentul de susţinere de către
ordonatorul principal de credite că proiectul propus face parte din strategia de dezvoltare a
sectorului, pe baza susţinerii
de către ordonatorul principal
de credite beneficiar;
2. iniţierea de către
ordonatorul principal de credite şi aprobarea hotărârij
Guvernului privind contractarea împrumutului intern. In proiectul hotărârii Guvernului se va preciza cel puţin scopul contractării împrumutului, suma, moneda şi beneficiarul împrumutului, precum şi prevederi referitoare la rambursarea împrumutului
din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite beneficiar
al împrumutului, sau din alte surse, după caz. Prin hotărârea
Guvernului se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice
să introducă modificările corespunzătoare
în volumul şi în structura
bugetului ordonatorului principal de credite, în condiţiile legii;
3. după alocarea intrărilor
de credite interne pentru proiectul propus spre finanţare, Ministerul Finanţelor Publice demarează procedura de selecţie a finanţatorului,
astfel:
a) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, întocmeşte nota-mandat şi
stabileşte comisia de
negociere a împrumutului, la care va participa un reprezentant al ordonatorului
principal de credite solicitant;
b) Ministerul Finanţelor Publice lansează cererea de ofertă,
care cuprinde caracteristicile specifice împrumutului ce urmează a fi contractat, în concordanţă cu prevederile hotărârii Guvernului prevăzute la pct. 2, precum şi termenul limită până la care pot
fi transmise ofertele. Ofertele care nu întrunesc condiţiile specificate în cererea de ofertă sunt descalificate. Cererea de ofertă va fi avizată şi de ordonatorul
principal de credite;
c) comisia de negociere analizează ofertele şi stabileşte lista
scurtă care va cuprinde
instituţiile de credit şi financiare cu ofertele cele mai
avantajoase din punct de vedere al costurilor, precum şi al capacităţii de
administrare şi realizare a
tranzacţiei în termenii propuşi;
d) organizarea unor întâlniri de departajare cu instituţiile de credit şi financiare selectate în lista scurtă pentru actualizarea şi eventuala îmbunătăţire a ofertelor depuse iniţial;
e) analiza ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului de către comisia de negociere, avându-se în
vedere cel puţin următoarele: costurile estimate la momentul
remiterii ofertelor către
Ministerul Finanţelor Publice,
capacitatea de administrare şi
de derulare a tranzacţiei;
4. semnarea acordului/contractului de împrumut şi încheierea AIS cu ordonatorul principal
de credite. Acordul de împrumut îşi va produce efectele după semnarea AIS între Ministerul Finanţelor Publice şi
ordonatorul principal de credite beneficiar.
Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, urmăreşte încadrarea
împrumutului solicitat în plafonul de îndatorare publică aprobat pentru anul respectiv.
7.5.2. Procedura de contractare de către Ministerul Finanţelor Publice a împrumuturilor interne de
la instituţii de credit şi financiare, cu rambursare din sursele
proprii ale operatorului economic subîmprumutat
Etapele procesului de contractare a împrumutului sunt
următoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui
împrumut intern pentru finanţarea
unei investiţii/achiziţii de către operatorul economic beneficiar şi descrierea caracteristicilor generale ale împrumutului ce urmează a fi contractat.
Ministerul coordonator şi operatorul economic solicitant vor prezenta Ministerului Finanţelor Publice următorul set de documente:
a) hotărârea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai
investiţiei, după caz;
b) documentul de susţinere a proiectului din partea ministerului coordonator în sectorul
economic în care activează
operatorul economic solicitant şi, în măsura
existenţei unei strategii
sectoriale, încadrarea proiectului respectiv în realizarea acesteia;
2. iniţierea de către
ministerul coordonator şi
aprobarea hotărârii Guvernului
de autorizare a contractării
împrumutului intern şi a
subîmprumutării către operatorul economic beneficiar. In hotărârea Guvernului se va preciza că măsura de ajutor de stat se acordă efectiv după primirea
deciziei de autorizare din partea Consiliului Concurenţei;
3. după aprobarea hotărârii
Guvernului prevăzute la pct.
2, Ministerul Finanţelor
Publice demarează procedura de
selecţie a finanţatorului, astfel:
a) Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, întocmeşte nota-mandat şi
stabileşte comisia de
negociere a împrumutului, la care va participa un reprezentant al ministerului
coordonator şi al operatorului
economic;
b) Ministerul Finanţelor Publice lansează cererea de ofertă,
care cuprinde caracteristicile specifice împrumutului care se intenţionează a fi contractat, în concordanţă cu prevederile hotărârii Guvernului prevăzute la pct. 2, precum şi termenul limită
până la care pot fi transmise
ofertele. Ofertele care nu întrunesc condiţiile specificate în cererea de ofertă sunt descalificate;
c) comisia de negociere analizează ofertele şi stabileşte lista
scurtă care va cuprinde
instituţiile de credit şi financiare cu ofertele cele mai
avantajoase din punct de vedere al costurilor, precum şi al capacităţii de
administrare şi realizare a
tranzacţiei în termenii propuşi;
d) organizarea unor întâlniri de departajare cu instituţiile de credit şi financiare selectate în lista scurtă pentru actualizarea şi eventuala îmbunătăţire a ofertelor depuse iniţial;
e) analiza ofertelor rezultate şi întocmirea clasamentului de către comisia de negociere, avându-se în
vedere cel puţin următoarele: costurile estimate la momentul
remiterii ofertelor către
Ministerul Finanţelor Publice,
capacitatea de administrare şi
de derulare a tranzacţiei.
Comisia de negociere va informa în scris ministerul
coordonator şi beneficiarul
final asupra rezultatului selecţiei de oferte. Ministerul Finanţelor Publice împreună cu ministerul coordonator şi cu beneficiarul final vor iniţia procedura de notificare în vederea autorizării de către Consiliul Concurenţei;
4. Ministerul Finanţelor Publice transmite către Eximbank o solicitare scrisă pentru a începe analiza operatorului economic şi avizarea solicitării de împrumut a beneficiarului;
5. în cazul obţinerii avizului favorabil din partea CIGCCE şi al primirii deciziei de autorizare de la
Consiliul Concurenţei se
procedează la semnarea
acordului/ contractului de împrumut şi la încheierea AIS cu beneficiarul împrumutului, prin care
Ministerul Finanţelor Publice
transferă acestuia toate obligaţiile preluate de la finanţator. Acordul de împrumut îşi va produce efectele după semnarea AIS dintre Ministerul Finanţelor Publice şi beneficiarul împrumutului.
In vederea contractării împrumutului, Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţia de specialitate, urmăreşte încadrarea
împrumutului în plafonul datoriei publice aprobat pentru anul respectiv."
4. La punctul 11, după poziţia 8.2.2 se introduce o nouă poziţie, poziţia 8.2.3, cu următorul cuprins:
„8.2.3. Pentru împrumuturile interne contractate direct
de stat şi subîmprumutate,
modelul de AIS prevăzut în
anexa nr. 1 la prezentele norme va fi adaptat corespunzător."
5. La punctul 16 poziţia 13.2.1, după punctul 3 se introduce un nou
punct, punctul 4, cu următorul cuprins:
„4. sumele încasate de la beneficiarii de împrumuturi cu
garanţia statului şi de la beneficiarii de subîmprumuturi
reprezentând ratele de capital, dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente împrumuturilor
garantate sau subîmprumutate plătite de către
Ministerul Finanţelor Publice
la scadenţe, în numele
garantatului sau subîmprumutatului."
6. La punctul 17, poziţia 13.4.3 va avea următorul cuprins:
„13.4.3. Pe baza informaţiilor primite de la persoanele juridice beneficiare de împrumuturi
interne şi externe şi a evidenţelor ţinute în
cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, compartimentul de specialitate din cadrul acestuia întocmeşte anual raportul privind modul de
constituire şi utilizare a
fondului de risc, care se prezintă pentru informare şi
aprobare conducerii ministerului."
7. La punctul 18, poziţiile 15.1, 15.2 şi 15.3 vor avea următorul cuprins:
„15.1. In condiţiile legii, garanţiile
de stat pentru împrumuturi reprezintă obligaţii
indirecte ale statului român, care se exercită în cazul în care beneficiarul împrumutului nu poate să achite, în întregime sau parţial, rata de capital, dobânda,
comisioanele şi/sau alte
costuri stabilite în conformitate cu clauzele acordului/contractului de
împrumut.
15.2. Obligaţia de rambursare a împrumuturilor contractate direct de Guvern prin
Ministerul Finanţelor Publice
revine Ministerului Finanţelor
Publice. Acesta poate delega această atribuţie
beneficiarilor finali ai AIS/AISG, în conformitate cu acordul de împrumut.
Achitarea obligaţiilor de plată aferente împrumuturilor contractate de
stat şi subîmprumutate
beneficiarilor finali se va efectua de aceştia din sursele financiare prevăzute în actele normative de aprobare/ratificare a respectivelor
împrumuturi.
15.3. In cazul în care beneficiarul de împrumut
garantat de stat şi/sau
contractat de stat şi
subîmprumutat nu poate asigura integral ori parţial, la termenele scadente, sumele necesare în vederea rambursării împrumutului, plăţii dobânzilor, comisioanelor şi/sau a altor costuri aferente
împrumutului, acesta va prezenta Ministerului Finanţelor Publice o cerere de plată prin care îi solicită acestuia să plătească sumele cuvenite creditorului, conform prevederilor scrisorilor de
garanţie, AIS sau AISG, şi va proba în scris cu documente de analiză justificative, declarând pe propria răspundere, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data
scadenţei din acordurile de
împrumut, asupra lipsei disponibilităţilor băneşti necesare achitării sumelor scadente. Cererea de plată va include ratele de credit datorate, dobânzile, comisioanele şi alte costuri, precum şi data scadenţei."
8. La punctul 19, poziţiile 17.1 şi 17.2 vor avea următorul cuprins:
„17.1. Sumele achitate de Ministerul Finanţelor Publice în numele beneficiarilor de
credite garantate de stat sau de credite contractate de stat şi subîmprumutate, ca urmare a lipsei
disponibilităţilor financiare
ale acestora, se recuperează
de la beneficiarii finali conform prevederilor legale în vigoare.
17.2. Debitelor rezultate din plata de către Ministerul Finanţelor Publice a ratelor de capital,
dobânzilor, comisioanelor şi a
altor costuri aferente creditelor, precum şi din neplata comisioanelor la fondul de risc li se aplică reglementările legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale."
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 2.415/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii datoriei
publice nr. 313/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie
2005, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu