HOTARARE Nr. 452 din 2 iunie 2000
privind organizarea si desfasurarea examenului de atestare pe post a
functionarilor care ocupa functii publice de conducere in cadrul autoritatilor
si institutiilor publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 15 iunie 2000
In temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei si al art. 97 alin. (2) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Examenul de atestare pe post pentru numirea in functii publice de conducere
se va organiza si se va desfasura in conditiile Legii nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, denumita in continuare lege, si cu respectarea
prevederilor prezentei hotarari.
Art. 2
Examenul de atestare pe post pentru numirea in functii publice de conducere
va fi sustinut numai de functionarii din cadrul autoritatilor sau institutiilor
publice care indeplinesc conditiile prevazute la art. 6 lit. a) - g) din lege
si nu se afla in una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la art.
56 - 58 din lege.
Art. 3
(1) In cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice se vor constitui
comisii de atestare a functionarilor care ocupa functii publice de conducere,
denumite in continuare comisii de atestare.
(2) Comisia de atestare este formata dintr-un presedinte si 2 - 4 membri
numiti prin ordin sau prin dispozitie a conducatorului autoritatii sau
institutiei respective.
(3) Comisia de atestare are un secretar care nu este membru al acesteia,
numit prin ordin sau prin dispozitie a conducatorului autoritatii sau
institutiei publice respective, de regula dintre functionarii din cadrul
compartimentului de resurse umane al autoritatii sau institutiei publice
respective, si care indeplineste sarcinile stabilite in scris de presedintele
comisiei de atestare.
Art. 4
Din comisia de atestare a functionarilor care ocupa functii publice de
conducere in aparatul propriu al ministerelor si al celorlalte organe centrale
va face parte, in mod obligatoriu, si un reprezentant al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, numit prin ordin al presedintelui acesteia.
Art. 5
Comisia de atestare a functionarilor care ocupa functia publica de
conducere de secretar general al Guvernului si de secretar general adjunct al
Guvernului este prezidata de primul-ministru sau de un reprezentant desemnat de
acesta si este formata din ministrul justitiei, ministrul functiei publice,
ministrul finantelor si presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
Art. 6
Din comisia de atestare a conducatorilor serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor sau ale altor organe centrale din unitatile
administrativ-teritoriale vor face parte, in mod obligatoriu, un reprezentant
al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, numit prin ordin al
presedintelui acesteia, si un reprezentant al prefectului judetului sau al
municipiului Bucuresti, desemnat de acesta prin ordin.
Art. 7
(1) Din comisia de atestare a secretarului general al prefecturii vor face
parte un reprezentant al Ministerului Functiei Publice, un reprezentant al
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si 3 reprezentanti ai prefectului.
(2) Din comisia de atestare a functionarilor care ocupa functia publica de
conducere de secretar al judetului sau al municipiului Bucuresti vor face parte
un reprezentant al Ministerului Functiei Publice, un reprezentant al Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, un reprezentant al presedintelui
consiliului judetean sau al primarului general al municipiului Bucuresti si 2
reprezentanti ai consiliului judetean, respectiv ai Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Din comisia de atestare a secretarului municipiului, sectorului
municipiului Bucuresti, orasului sau comunei, dupa caz, vor face parte un
reprezentant al prefectului, un reprezentant al presedintelui consiliului
judetean sau al primarului general al municipiului Bucuresti, un reprezentant
al primarului municipiului, sectorului municipiului Bucuresti, orasului sau
comunei, dupa caz, si 2 reprezentanti ai consiliului local respectiv.
Art. 8
(1) Presedintele comisiei de atestare pe post a secretarului general al
prefecturii va fi desemnat de ministrul functiei publice, prin ordin.
(2) Presedintele fiecarei comisii de atestare prevazute la art. 6 si la
art. 7 alin. (2) si (3) este desemnat cu majoritatea voturilor membrilor
acesteia.
Art. 9
(1) In termen de 5 zile de la constituire comisia de atestare va verifica,
pentru fiecare functionar, indeplinirea conditiilor prevazute la art. 2.
(2) Rezultatele verificarilor prevazute la alin. (1) se consemneaza de
secretarul comisiei de atestare intr-un proces-verbal care se semneaza de toti
membrii comisiei.
(3) In cazul in care constata neindeplinirea de catre un functionar a
conditiilor prevazute la alin. (1), comisia de atestare ii va comunica
acestuia, imediat si in scris, rezultatul verificarii, care va putea fi
contestat in termen de 5 zile de la comunicare.
(4) Contestatia asupra rezultatului verificarii prevazute la alin. (1) va
fi depusa la conducatorul autoritatii sau institutiei publice respective si va
fi solutionata de acesta in termen de 5 zile de la depunere.
(5) Examenul de atestare pe post va fi programat sa se desfasoare numai
dupa solutionarea contestatiei asupra rezultatului verificarii prevazute la
alin. (1).
Art. 10
Tematica specifica domeniului de activitate si functiei publice de
conducere, locul, data si ora desfasurarii examenului de atestare pe post vor
fi comunicate in scris, cu cel putin 15 zile inainte de data desfasurarii
acestuia, de catre secretarul comisiei de atestare fiecarui functionar care
ocupa o functie publica de conducere.
Art. 11
(1) Examenul de atestare pe post pentru numirea in functii publice de
conducere consta in sustinerea unei lucrari scrise si in prezentarea la un
interviu, legate de tematica specifica domeniului de activitate si functiei
publice de conducere, stabilita de comisia de atestare.
(2) Subiectele pentru lucrarea scrisa si seturile de intrebari pentru
interviu vor fi inchise in plicuri.
(3) Pentru lucrarea scrisa, cu cel putin 10 zile inainte de data
desfasurarii examenului de atestare, candidatul, in prezenta comisiei de
atestare, va extrage subiectul lucrarii scrise ce va fi consemnat in
procesul-verbal al examenului de atestare pe post. Lucrarea redactata de
candidat va fi depusa la comisia de atestare cu cel putin 5 zile inainte de
data desfasurarii examenului de atestare pe post.
(4) In ziua examenului de atestare pe post, pentru interviu, candidatul va
extrage un plic cu setul de intrebari la care va raspunde in prezenta comisiei
de atestare.
(5) Nota pentru lucrarea scrisa si, respectiv, nota pentru interviu
reprezinta media aritmetica a notelor acordate de membrii comisiei de atestare.
Notele pentru lucrarea scrisa si pentru interviu pot fi de la 1 la 10.
Art. 12
(1) Rezultatul examenului de atestare pe post este media aritmetica a
notelor acordate de membrii comisiei pentru lucrarea scrisa si pentru interviu.
(2) Functionarul va fi atestat in functia publica de conducere in cazul in
care a obtinut la examenul de atestare pe post cel putin nota 7. Rezultatul va
fi comunicat functionarului respectiv, in scris, in termen de 3 zile de la data
desfasurarii examenului de atestare pe post.
(3) Rezultatul examenului de atestare pe post poate fi contestat de
functionarul respectiv, in termen de 5 zile de la comunicare, la comisia de
atestare, care are obligatia de a solutiona contestatia in termen de 5 zile de
la inregistrarea acesteia la secretarul comisiei.
(4) In cazul respingerii contestatiei functionarul respectiv se poate
adresa, in conditiile legii, instantei de contencios administrativ.
Art. 13
Secretarul comisiei de atestare intocmeste procesul-verbal al examenului de
atestare pe post, care va cuprinde subiectul pentru lucrarea scrisa, notele
acordate de fiecare membru al comisiei de atestare, intrebarile si raspunsurile
la interviu, precum si rezultatul examenului de atestare pe post.
Procesul-verbal se semneaza de secretar si se contrasemneaza de toti membrii
comisiei de atestare.
Art. 14
(1) Functionarul care a fost atestat pe post in conditiile prezentei
hotarari va fi numit de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, prin
ordin sau prin dispozitie, dupa caz, in functia publica de conducere
respectiva.
(2) Secretarul general al prefecturii si secretarul judetului, respectiv al
municipiului Bucuresti, care au fost atestati pe post in conditiile prezentei
hotarari, vor fi numiti de ministrul functiei publice prin ordin.
(3) Secretarul municipiului, sectorului municipiului Bucuresti, orasului
sau comunei, dupa caz, care a fost atestat pe post in conditiile prezentei
hotarari, va fi numit de prefect prin ordin.
(4) In cazul in care un functionar nu promoveaza examenul de atestare pe
post pentru respectiva functie publica de conducere, se aplica in mod
corespunzator prevederile art. 97 alin. (1) din lege.
Art. 15
(1) Posturile devenite vacante ca urmare a neatestarii prin examen de
atestare pe post in functia publica de conducere vor fi ocupate prin concurs,
in conditiile legii.
(2) In situatia in care a fost declansata procedura prevazuta la art. 12
alin. (3), postul va fi scos la concurs numai dupa ramanerea definitiva si
irevocabila a hotararii instantei de contencios administrativ.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici,
Ludovic Orban,
secretar de stat
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes