HOTARARE Nr.
37 din 18 septembrie 2008
pentru aprobarea Normei nr.
21/2008 privind supravegherea speciala a administratorilor fondurilor de pensii
facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 9 octombrie 2008
Având în vedere prevederile art.
57 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. f) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 21/2008 privind
supravegherea specială a administratorilor fondurilor de pensii facultative,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare împreună cu Direcţia secretariat
şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 21/2008
privind supravegherea specială a administratorilor
fondurilor de pensii facultative
Având în vedere prevederile art. 57 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. f) şi ale art. 24
lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte reguli privind
procedura şi condiţiile de instituire şi de încetare a măsurii de supraveghere
specială, respectiv de desemnare a Consiliului de supraveghere specială şi
atribuţiile acestuia.
Art. 2. - Comisia, în vederea protejării intereselor
participanţilor sau a beneficiarilor acestora, instituie măsura supravegherii
speciale asupra unui administrator de fonduri de pensii facultative în vederea
limitării riscurilor şi asigurării redresării fondului de pensii facultative,
în situaţia în care, ca urmare a controalelor efectuate de către comisie, se
constată deficienţe care nu impun retragerea autorizaţiei administratorului sau
a fondului de pensii facultative.
Art. 3. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare lege.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) conducători - membrii consiliului de administraţie şi directorii
administratorului ori, după caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai
directoratului;
b) control efectuat de către
comisie - controale de fond sau controale tematice
declanşate ca urmare a activităţii de supraveghere a administratorilor
fondurilor de pensii facultative;
c) deficienţe - situaţii sau stări de fapt ori de drept constatate în urma
controalelor efectuate de comisie şi care nu au fost remediate conform
dispoziţiilor comisiei în condiţiile în care acestea au influenţat sau ar putea
influenţa în mod negativ situaţia financiară a fondului de pensii facultative
ori ar prejudicia interesele participanţilor.
CAPITOLUL II
Instituirea supravegherii speciale şi desemnarea Consiliului de supraveghere
specială
SECŢIUNEA 1
Instituirea supravegherii speciale
Art. 4. - (1) Comisia, prin decizie, instituie măsura
supravegherii speciale şi desemnează Consiliul de supraveghere specială.
(2) Comisia hotărăşte instituirea măsurii
supravegherii speciale pe o perioadă de cel mult 6 luni.
(3) Comisia poate dispune prelungirea termenului
prevăzut la alin. (2) o singură dată, pe o perioadă ce nu poate depăşi 6 luni.
Art. 5. - Comisia poate dispune instituirea măsurii
supravegherii speciale în următoarele situaţii, fără ca enumerarea acestora să
fie limitativă:
a) constatarea repetată a unor deficienţe de ordin
operaţional - erori sau omisiuni în înregistrarea şi evidenţa operaţiunilor
efectuate în numele şi pe seama fondului de pensii, erori de evidenţă a
participanţilor şi/sau de organizare a arhivei de o manieră care să pună în
pericol integritatea datelor cu privire la numărul, identitatea şi valoarea
contribuţiilor fiecărui participant;
b) constatarea unor deficienţe de ordin financiar -
situarea sub nivelul rezultat din calculul provizionului tehnic pentru o
perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice, nerespectarea prevederilor
legale privind nivelul capitalului social;
c) constatarea unor deficienţe de ordin investiţional
- scăderea sub nivelul ratei de rentabilitate minimă pentru două trimestre
consecutive, iminenţa imposibilităţii onorării obligaţiilor fondului de pensii,
imposibilitatea revenirii la structura de portofoliu prevăzută în prospect în
termen de 90 de zile calendaristice de la abatere, depăşirea limitelor de
investiţii de o manieră care determină neîncadrarea în categoria de risc
prevăzută în prospectul fondului de pensii, încălcări ale politicii
investiţionale prevăzute în prospect, depăşirea limitei legale de investire pe
un anumit instrument, depăşirea limitei legale de investire pe un anumit
emitent/grup de emitenţi, investirea în instrumente financiare şi/sau pe pieţe
nepermise de legislaţia în vigoare.
Art. 6. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data adoptării deciziei, comisia notifică
administratorului instituirea măsurii supravegherii speciale.
(2) Consiliul de supraveghere specială îşi începe
activitatea în prima zi lucrătoare ulterioară datei notificării deciziei.
SECŢIUNEA a 2-a
Desemnarea şi atribuţiile Consiliului de
supraveghere specială
Art. 7. - (1) Supravegherea specială se asigură prin
Consiliul de supraveghere specială constituit în acest scop, format din minimum
3 specialişti din cadrul comisiei, dintre care unul asigură îndeplinirea
funcţiei de preşedinte.
(2) Membrii Consiliului de supraveghere specială sunt
numiţi de comisie, prin decizie, dintre personalul de specialitate al comisiei,
aceştia trebuind să îndeplinească condiţia de a nu fi membri în niciun consiliu
de administraţie şi nici acţionari semnificativi ai societăţilor comerciale
care au o legătură directă sau indirectă, economică ori comercială, cu persoanele
juridice care fac obiectul supravegherii comisiei;
Art. 8. - Calitatea de membru al Consiliului de
supraveghere specială încetează în următoarele
situaţii:
a) la încetarea calităţii de angajat al comisiei;
b) la apariţia unei incompatibilităţi;
c) prin înlocuire;
d) prin imposibilitatea definitivă de exercitare a
mandatului;
e) la încetarea măsurii supravegherii speciale,
conform art. 14.
Art. 9. - (1) Consiliul de supraveghere specială are
atribuţiile prevăzute la art. 57 din lege, precum şi următoarele:
a) supune spre aprobare comisiei planul de remediere a
deficienţelor, în forma propusă de către administrator sau, după caz, cu
modificări şi completări;
b) suspendă sau desfiinţează unele acte de decizie ale
organelor statutare ale administratorului contrare planului de remediere
aprobat, legislaţiei în vigoare ori care conduc la deteriorarea situaţiei
financiare a administratorului.
(2) In vederea exercitării atribuţiilor prevăzute la
art. 9 alin. (1), Consiliul de supraveghere va emite un act administrativ
semnat de preşedintele acestuia, denumit decizie, cu caracter obligatoriu pentru administrator.
(3) Consiliul de supraveghere specială nu se substituie
conducătorilor administratorului în ceea ce priveşte conducerea activităţii şi
competenţa de a angaja societatea. Răspunderea pentru operaţiunile efectuate şi
pentru documentele întocmite de administrator revine exclusiv conducătorilor şi
persoanelor care întocmesc şi semnează documentele în cauză, potrivit
atribuţiilor şi competenţelor acestora.
(4) In perioada exercitării supravegherii speciale,
adunarea generală a acţionarilor şi conducătorii administratorului nu pot
hotărî măsuri contrare celor dispuse de Consiliul de supraveghere specială.
(5) Membrii Consiliului de supraveghere specială au
acces la toate documentele şi registrele administratorului privind fondul de
pensii, precum şi activitatea proprie, fiind obligaţi să păstreze secretul
profesional privind operaţiunile acestuia. De asemenea, în cel mai scurt timp
administratorul va pune la dispoziţia Consiliului de supraveghere specială
toate documentele/ informaţiile solicitate de acesta.
Art. 10. - (1) Comisia, prin decizie, aprobă sau
respinge planul de remediere a deficienţelor.
(2) Comisia va respinge planul de remediere a
deficienţelor dacă nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 13, precum
şi în situaţia în care consideră că măsurile propuse nu ar asigura remedierea
deficienţelor constatate şi va solicita modificarea sau completarea lui.
Art. 11. - (1) Consiliul de supraveghere specială
prezintă comisiei rapoarte asupra situaţiei administratorului lunar sau ori de câte ori este necesar.
(2) In funcţie de concluziile rezultate din aceste
rapoarte, comisia va decide cu privire la prelungirea cu cel mult 6 luni sau
încetarea măsurii supravegherii speciale.
SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile administratorului pe perioada supravegherii speciale
Art. 12. - (1) Administratorul supus supravegherii
speciale are următoarele obligaţii:
a) să pună la dispoziţia membrilor Consiliului de
supraveghere specială toate documentele şi evidenţele proprii, precum şi ale
fondului de pensii;
b) să întocmească planul de remediere a deficienţelor
cu respectarea prevederilor art. 13.
c) să depună la sediul comisiei spre aprobare planul
de remediere a deficienţelor, în termenul prevăzut la alin. (2);
d) să aplice planul de remediere a deficienţelor
aprobat de către comisie;
e) să nu efectueze acte contrare planului de remediere
aprobat de către comisie sau care determină deteriorarea situaţiei financiare a
fondului de pensii;
f) să informeze în scris Consiliul de supraveghere
specială anterior adoptării oricărei decizii;
g) să îndeplinească dispoziţiile comisiei la termenele
şi în condiţiile prevăzute în decizia de instituire a supravegherii speciale
sau prin deciziile prevăzute la art. 10 alin. (1).
(2) Comisia, prin decizia de instituire a supravegherii speciale, va stabili termenul în care
administratorul trebuie să elaboreze şi să depună spre aprobare planul de
remediere a deficienţelor.
(3) Comisia, prin decizia de respingere a planului de
remediere a deficienţelor, va stabili termenul în care administratorul trebuie
să elaboreze şi să depună spre aprobare planul care să conţină modificările sau
completările solicitate.
Art. 13. - Planul de remediere a deficienţelor va fi
întocmit de către administrator şi va cuprinde cel puţin următoarele:
a) analiza situaţiei de fapt;
b) identificarea cauzelor ce au determinat apariţia
deficienţelor constatate de către comisie;
c) analiza de impact pe termen scurt, mediu şi lung a
deficienţelor constatate de către comisie;
d) identificarea deficienţelor
care urmează a fi remediate;
e) prezentarea soluţiilor de remediere pentru
înlăturarea deficienţelor, precum şi pentru atenuarea sau eliminarea efectelor
acestora;
f) estimarea rezultatelor care vor fi obţinute ca
urmare a implementării soluţiilor prevăzute la lit. e);
g) termene clare de implementare a întregului plan de
remediere, precum şi termene specifice pentru fiecare operaţiune.
SECŢIUNEA a 4-a
Incetarea supravegherii speciale
Art. 14. - (1) In cazul în care deficienţele care au
determinat instituirea măsurii supravegherii speciale au fost înlăturate, la
propunerea Consiliului de supraveghere specială, comisia, prin decizie, dispune
încetarea măsurii de supraveghere specială.
(2) De asemenea, comisia dispune prin decizie încetarea
măsurii de supraveghere specială, retragerea autorizaţiei de administrare a
administratorului şi retragerea autorizaţiei fondului de pensii administrat
privat în următoarele cazuri:
a) în situaţia în care administratorul nu respectă
termenele prevăzute în prezenta normă;
b) în situaţia în care planul de remediere a
deficienţelor modificat sau completat conform art. 10 alin. (2) va fi respins;
c) în situaţia în care, ca urmare a analizării
rapoartelor Consiliului de supraveghere specială, se constată că nu sunt
condiţii pentru restabilirea situaţiei financiare a administratorului şi/sau a
fondului de pensii administrat privat;
d) în situaţia în care măsurile dispuse nu au putut
conduce la atingerea scopului urmărit şi/sau la înlăturarea cauzelor care au
condus la instituirea măsurii de supraveghere specială.
Art. 15. - (1) Prin decizia de încetare a măsurii de
supraveghere specială, comisia dispune şi încetarea mandatului Consiliului de
supraveghere specială.
(2) In termen de 10 zile lucrătoare de la data deciziei
de încetare a măsurii de supraveghere specială, Consiliul de supraveghere
specială va prezenta un raport cu privire la modul de îndeplinire a mandatului
primit din partea comisiei, în conformitate cu măsurile şi dispoziţiile
stabilite de aceasta prin decizia de instituire a măsurii de supraveghere
specială.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 16. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 17. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 120, art. 121 alin. (1) lit. k) şi alin. (2)-(11), art.
122 şi 1221 din
lege.
Art. 18. - Prezenta normă intră
în vigoare în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.