Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 34 din 6 august 2008

pentru aprobarea Normei nr. 18/2008 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a VN-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 618 din 22 august 2008



Având în vedere prevederile art. 23 lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005

conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,

în temeiul dispoziţiilor art. 15 alin. (5), (6) şi (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite următoarea hotărâre:

Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 18/2008 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a VN-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).

Art. 3. - Direcţia reglementare împreună cu Direcţia secretariat şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,

Mircea Oancea

ANEXĂ

NORMA Nr. 18/2008

privind reglementările contabile conforme cu Directiva a VN-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

Având în vedere prevederile art. 23 lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005.

în temeiul dispoziţiilor art. 15 alin. (5), (6) şi (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.

CAPITOLUL I

Aria de aplicabilitate

Art. 1. - Prezenta normă stabileşte forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale consolidate, precum şi regulile de întocmire, aprobare, auditare şi publicare a situaţiilor financiare anuale consolidate ale entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Art. 2. - Prezenta normă se aplică entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Art. 3. - Prezenta normă transpune Directiva a VN-a a Comunităţilor Economice Europene 83/349/CEE din 13 iunie 1983 privind conturile consolidate, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 193 din 18 iulie 1983, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 4. - (1) Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private este autoritatea competentă cu privire la reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a sistemului de pensii private.

(2) In exercitarea competenţelor sale prevăzute de lege, Comisia poate colecta şi procesa orice date şi informaţii relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal.

Art. 5. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a)  societate-mamă este entitatea care se află în oricare dintre următoarele situaţii:

(i) deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor într-o altă entitate, denumită în continuare filială;

(ii) este acţionar sau asociat al unei entităţi şi majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale entităţii în cauză (filială) care au îndeplinit aceste funcţii în cursul exerciţiului financiar, în cursul exerciţiului financiar precedent şi până în momentul întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate au fost numiţi doar ca rezultat al exercitării drepturilor lor de vot;

(iii) este acţionar sau asociat al unei filiale şi deţine singur controlul asupra majorităţii drepturilor de vot ale acţionarilor sau asociaţilor acelei filiale, ca urmare a unui acord încheiat cu alţi acţionari sau asociaţi;

(iv) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra acelei filiale, în temeiul unui contract încheiat cu entitatea în cauză sau al unei clauze din actul constitutiv sau statut, dacă legislaţia aplicabilă filialei permite astfel de contracte sau clauze;

(v) deţine puterea de a exercita sau exercită efectiv o influenţă dominantă sau controlul asupra unei filiale;

(vi) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are dreptul de a numi ori revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale acelei filiale;

(vii) societatea-mamă şi filiala sunt conduse pe o bază unificată de către societatea-mamă;

b)  filială - o entitate aflată sub controlul altei entităţi, denumită societate-mamă;

c)  entităţi afiliate - entităţile între care există relaţiile prevăzute la lit. a) pct. (i)-(vii), precum şi celelalte entităţi care au relaţii similare cu una dintre entităţile menţionate anterior.

Art. 6. - Referitor la drepturile aferente societăţilor-mamă, se aplică prevederile art. 7-9 şi art. 10 alin. (2).

Art. 7. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii), drepturile de vot şi drepturile de numire sau de revocare ale oricărei alte filiale, precum şi cele ale oricărei persoane care acţionează în nume propriu, dar în contul societăţii-mamă sau al altei filiale trebuie adăugate la cele ale societăţii-mamă.

Art. 8. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii), în scopul determinării drepturilor societăţii-mamă, drepturile sale vor fi reduse cu drepturile:

a)  atribuite acţiunilor deţinute în contul unei persoane care nu este nici societatea-mamă, nici o filială a acesteia; sau

b)  atribuite acţiunilor deţinute drept garanţii, cu condiţia ca drepturile în cauză să fie exercitate în conformitate cu instrucţiunile primite sau să fie deţinute, pentru acordarea unor împrumuturi, ca parte a activităţilor obişnuite, cu condiţia ca drepturile de vot să fie exercitate în contul persoanei care oferă garanţia.

Art. 9. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii) şi (iii), numărul total al drepturilor sale de vot în filială trebuie redus cu numărul drepturilor de vot aferente acţiunilor proprii deţinute de aceasta, de către o filială a acesteia sau de către o persoană care acţionează în nume propriu, dar în contul acelor entităţi.

Art. 10. - (1) Cu respectarea prevederilor art. 18-20 filialele trebuie consolidate, indiferent de locul unde sunt situate sediile lor sociale.

(2) In aplicarea alin. (1), orice filială a unei filiale se consideră filială a societăţii-mamă care este societatea-mamă a entităţii ce urmează să fie consolidată.

CAPITOLUL II

Condiţii pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate

Art. 11. - O entitate trebuie să întocmească situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor dacă această entitate, denumită societate-mamă, face parte dintr-un grup de entităţi şi îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i)-(vii).

Art. 12. - (1) O societate-mamă este scutită de la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate dacă la data bilanţului său, entităţile care urmează să fie consolidate nu depăşesc împreună, pe baza celor mai recente situaţii financiare anuale ale acestora, limitele a două dintre următoarele 3 criterii:

a) total active: 17.520.000 euro;

b) cifra de afaceri netă: 35.040.000 euro;

c) număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250. (2) Criteriile de mărime prevăzute la alin. (1) se determină înainte de compensarea prevăzută la art. 31 si eliminarea de la art. 39 alin. (2) lit. a) şi b).

Art. 13. - Excepţia prevăzută la art. 12 alin. (1) nu se aplică dacă una dintre filialele care urmează să fie consolidate este o entitate ale cărei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind piaţa de capital.

Art. 14. - Cu respectarea prevederilor art. 12 şi 13, o societate-mamă este exceptată de la obligaţia elaborării situaţiilor financiare anuale consolidate atunci când ea însăşi este o filială, iar propria sa societate-mamă este înfiinţată în conformitate cu legea română sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene, în unul dintre următoarele două cazuri:

a) societatea-mamă în cauză deţine toate acţiunile entităţii exceptate. In acest sens, nu se iau în considerare acţiunile la entitatea exceptată, deţinute de membrii organelor sale de administraţie, conducere sau de supraveghere, în temeiul unei obligaţii legale ori prevăzute în actul constitutiv sau statut; sau

b) dacă societatea-mamă în cauză deţine 90% sau mai mult din acţiunile entităţii exceptate, iar restul acţionarilor ori al asociaţilor entităţii în cauză a aprobat exceptarea.

Art. 15. - Exceptarea prevăzută la art. 14 este condiţionată de îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

a) entitatea exceptată şi, cu respectarea prevederilor art. 18-20, toate filialele sale trebuie consolidate în situaţiile financiare anuale ale unui grup mai mare de entităţi, a cărui societate-mamă este constituită în conformitate cu legea română sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene;

b) situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor ale grupului mai mare de entităţi trebuie întocmite de societatea-mamă a grupului în cauză şi auditate, în conformitate cu prevederile legale sub incidenţa cărora intră societatea-mamă a grupului mai mare de entităţi, potrivit prezentei norme;

c) situaţiile financiare anuale consolidate, raportul administratorilor şi raportul persoanei responsabile cu auditarea acelor situaţii financiare trebuie publicate pentru entitatea exceptată conform prevederilor legale în vigoare;

d) notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţii exceptate trebuie să prezinte:

(i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate; şi

(ii) exceptarea de la obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor.

Art. 16. - Excepţia prevăzută la art. 14 nu se aplică societăţilor-mamă ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată.

Art. 17. - Nu se va aplica exceptarea prevăzută la art. 14-16 în măsura în care elaborarea de situaţii financiare anuale consolidate este cerută de o instituţie a statului sau pentru informarea salariaţilor.

Art. 18. - O entitate poate fi exclusă de la consolidare în cazul în care includerea sa nu este semnificativă pentru scopul oferirii unei imagini fidele a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entităţilor incluse în aceste situaţii financiare, considerate ca un tot unitar.

Art. 19. - Dacă două sau mai multe entităţi îndeplinesc cerinţa prevăzută la art. 18, acestea trebuie totuşi să fie incluse în situaţiile financiare anuale consolidate, chiar dacă, considerate ca un tot unitar, acestea nu sunt semnificative pentru scopul furnizării unei imagini fidele în sensul prevederilor art. 23.

Art. 20. - In plus, o entitate poate să nu fie inclusă în situaţiile financiare consolidate, dacă:

a)  restricţii severe pe termen lung împiedică exercitarea de către societatea-mamă a drepturilor sale asupra activelor ori managementului acestei entităţi; sau

b) informaţiile necesare pentru elaborarea situaţiilor financiare anuale consolidate se pot obţine numai cu costuri ori întârzieri nejustificate; sau

c) acţiunile la entitatea în cauză sunt deţinute exclusiv în vederea vânzării ulterioare a acestora.

CAPITOLUL III

Intocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate

Art. 21. - Situaţiile financiare anuale consolidate cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat şi notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate. Aceste documente constituie un tot unitar.

Art. 22. - Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc în mod clar şi în concordanţă cu prevederile prezentei norme.

Art. 23. - Situaţiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entităţilor incluse în aceste situaţii financiare, considerate ca un tot unitar.

Art. 24. - Dacă aplicarea prevederilor prezentei norme nu este suficientă pentru a oferi o imagine fidelă în înţelesul art. 23, în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate trebuie prezentate informaţii suplimentare.

Art. 25. - (1) Dacă, în cazuri excepţionale, aplicarea uneia dintre prevederile prezentei norme nu corespunde cerinţei de furnizare a unei imagini fidele, în conformitate cu prevederile art. 23, se va face abatere de la aceste prevederi în vederea oferirii unei imagini fidele, în înţelesul art. 23.

(2) Orice astfel de abatere trebuie prezentată în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate împreună cu o explicaţie a motivelor sale şi o prezentare a efectelor abaterii asupra activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii.

Art. 26. - Comisia poate solicita prezentarea în situaţiile financiare anuale consolidate a unor informaţii suplimentare faţă de cele care trebuie să fie prezentate în concordanţă cu prezenta normă.

Art. 27. - Prevederile secţiunii a 4-a „Forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale" a cap. II din Norma nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 37/2007, se aplică în ceea ce priveşte formatul situaţiilor financiare anuale consolidate, cu respectarea prevederilor prezentei norme şi luând în considerare ajustările esenţiale care rezultă din caracteristicile proprii situaţiilor financiare anuale consolidate, în raport cu situaţiile financiare anuale.

Art. 28. - Formatul bilanţului consolidat şi al contului de profit şi pierdere consolidat este prevăzut la cap. VIII din prezenta normă.

Proceduri de consolidare

A. Bilanţ consolidat

Art. 29. -Activele şi datoriile entităţilor incluse în consolidare se încorporează în totalitate în bilanţul consolidat, prin însumarea elementelor similare.

Art. 30. - Stocurile pot fi prezentate ca un singur element în situaţiile financiare anuale consolidate, dacă există circumstanţe speciale care ar putea determina cheltuieli nejustificate.

Art. 31. - (1) Valorile contabile ale acţiunilor în capitalul entităţilor incluse în consolidare se compensează cu proporţia pe care o reprezintă în capitalul şi rezervele acestor entităţi, astfel:

a)  compensările se efectuează pe baza valorilor contabile ale activelor şi datoriilor identificabile la data achiziţiei acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia are loc în două ori mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o filială;

b) în înţelesul prezentei norme, data achiziţiei reprezintă data la care controlul asupra activelor nete sau a operaţiunilor entităţii achiziţionate este transferat efectiv către dobânditor;

c) în condiţiile în care nu se pot stabili valorile prevăzute la lit. a), compensarea se efectuează pe baza valorilor contabile existente la data la care entităţile în cauză sunt incluse în consolidare pentru prima dată. Diferenţele rezultate din asemenea compensări se înregistrează, în măsura în care este posibil, direct la acele elemente din bilanţul consolidat care au valori superioare sau inferioare valorilor lor contabile;

d)  orice diferenţă rezultată ca urmare a aplicării lit. a) sau rămasă după aplicarea lit. b) se prezintă ca un element separat în bilanţul consolidat, astfel:

(i) diferenţa pozitivă se prezintă la elementul „Fond comercial pozitiv";

(ii) diferenţa negativă se prezintă la elementul „Fond comercial negativ".

(2) Aceste elemente, metodele utilizate şi orice modificări semnificative faţă de exerciţiul financiar precedent trebuie explicate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.

Art. 32. - (1) Prevederile art. 31 nu se aplică acţiunilor în capitalul societăţii-mamă deţinute fie de entitatea în cauză, fie de o altă entitate inclusă în consolidare.

(2) In situaţiile financiare anuale consolidate aceste acţiuni se tratează ca acţiuni proprii, în concordanţă cu Norma nr. 14/2007.

Art. 33. - (1) Suma atribuibilă acţiunilor în filialele incluse în consolidare, deţinute de alte persoane decât entităţile incluse în consolidare, se prezintă separat în bilanţul consolidat, la elementul „Interese minoritare".

(2) Interesele minoritare trebuie prezentate în bilanţul consolidat în capitalurile proprii, separat de capitalurile proprii ale societăţii-mamă.

B. Contul de profit şi pierdere consolidat

Art. 34. - Veniturile şi cheltuielile entităţilor incluse în consolidare se încorporează în totalitate în contul de profit şi pierdere consolidat, prin însumarea elementelor similare.

Art. 35. - Suma oricărui profit sau oricărei pierderi atribuibilă acţiunilor în filialele incluse în consolidare, deţinute de alte persoane decât entităţile incluse în consolidare, se prezintă separat în contul de profit şi pierdere consolidat, la elementul „Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) intereselor minoritare".

C. Prevederi comune bilanţului consolidat şi contului de profit şi pierdere consolidat

Art. 36. - Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc în conformitate cu prezenta normă.

Art. 37. - Metodele de consolidare trebuie aplicate în mod consecvent de la un exerciţiu financiar la altul.

Art. 38. - (1) Abateri de la prevederile art. 37 se pot face în cazuri excepţionale.

(2) Orice asemenea abateri, precum şi motivele acestora trebuie prezentate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate, împreună cu o evaluare a efectelor abaterilor asupra activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.

Art. 39. - (1) Situaţiile financiare anuale consolidate prezintă activele, datoriile, poziţia financiară şi profiturile sau pierderile entităţilor incluse în consolidare, ca şi cum acestea ar fi o singură entitate.

(2) In special:

a) datoriile şi creanţele dintre entităţile incluse în consolidare se elimină din situaţiile financiare anuale consolidate;

b) veniturile şi cheltuielile aferente tranzacţiilor dintre entităţile incluse în consolidare se elimină din situaţiile financiare anuale consolidate;

c)  dacă profiturile şi pierderile rezultate din tranzacţiile efectuate între entităţile incluse în consolidare sunt luate în calcul la determinarea valorii contabile a activelor, acestea se elimină din situaţiile financiare anuale consolidate.

(3)  De asemenea, dividendele interne sunt eliminate în totalitate.

Art. 40. - Derogări de la prevederile art. 39 sunt permise dacă sumele în cauză nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.

Art. 41. - Situaţiile financiare anuale consolidate se întocmesc la aceeaşi dată cu situaţiile financiare anuale ale societăţii-mamă.

Art. 42. - (1) Atunci când situaţiile financiare ale unei filiale, folosite la întocmirea situaţiilor financiare consolidate, sunt întocmite la o dată de raportare diferită de cea a societăţii-mamă, trebuie făcute ajustări datorită efectelor tranzacţiilor sau evenimentelor semnificative care au loc între acea dată şi data situaţiilor financiare ale societăţii-mamă.

(2)  Diferenţa dintre data de raportare a filialei şi data de raportare a societăţii-mamă nu trebuie să fie mai mare de 3 luni.

(3) Lungimea perioadelor de raportare şi orice diferenţe între datele de raportare trebuie să fie aceleaşi de la o perioadă la alta.

Art. 43. - Dacă data bilanţului entităţii de consolidat precedă data bilanţului consolidat cu mai mult de 3 luni, entitatea în cauză este consolidată pe baza unor situaţii financiare interimare întocmite la data bilanţului consolidat.

Art. 44. -In cazul în care componenţa entităţilor incluse în consolidare s-a modificat semnificativ în cursul exerciţiului financiar, situaţiile financiare anuale consolidate trebuie să cuprindă informaţii care să permită comparaţia seturilor succesive de situaţii financiare anuale consolidate.

Art. 45. -Activele şi datoriile care urmează să fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate se evaluează prin metode uniforme şi potrivit secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 3-a „Reguli de evaluare" a cap. II din Norma nr. 14/2007.

Art. 46. - O societate-mamă care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate trebuie să aplice aceleaşi metode de evaluare ca şi pentru situaţiile financiare anuale proprii.

Art. 47. - Dacă activele şi datoriile care urmează să fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entităţile incluse în consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu excepţia cazului în care rezultatele acestei noi evaluări nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.

Art. 48. - In bilanţul consolidat şi în contul de profit şi pierdere consolidat trebuie să se ţină seama de orice diferenţă care a avut loc cu ocazia consolidării între cheltuielile cu impozitul aferent exerciţiului financiar şi exerciţiilor financiare precedente şi suma impozitului plătit sau de plătit pentru aceste exerciţii, în măsura în care, în viitorul previzibil, este probabil să apară o cheltuială efectivă cu impozitul pentru una dintre entităţile incluse în consolidare.

Art. 49. - Dacă activele care urmează să fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au făcut obiectul unor ajustări excepţionale de valoare exclusiv în scop fiscal, acestea se încorporează în situaţiile financiare anuale consolidate numai după eliminarea ajustărilor respective.

Art. 50. - (1) Un element separat, aşa cum este definit la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial pozitiv, se tratează conform regulilor prevăzute în Norma nr. 14/2007, aplicabile pentru elementul „fond comercial".

(2)  Durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determină de la data achiziţiei acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia are loc în două sau mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o filială.

(3) In cazul situaţiei prevăzute la art. 31 lit. b), durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determină de la data primelor situaţii financiare anuale consolidate.

Art. 51. - O valoare prezentată ca un element separat, definit la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial negativ, poate fi transferată în contul de profit şi pierdere consolidat numai:

a)  dacă această diferenţă corespunde previziunii, la data achiziţiei, a unor rezultate viitoare nefavorabile ale entităţii în cauză sau previziunii unor costuri pe care entitatea respectivă urmează să le efectueze, în măsura în care o asemenea previziune se materializează; sau

b)  în măsura în care diferenţa corespunde unui câştig realizat.

Art. 52. - (1) Dacă o entitate inclusă în consolidare conduce o altă entitate împreună cu una sau mai multe entităţi neincluse în consolidare, entitatea respectivă trebuie inclusă în situaţiile financiare anuale consolidate, consolidarea efectuându-se proporţional cu drepturile în capitalul acesteia, deţinute de entitatea inclusă în consolidare.

(2)  O asemenea consolidare este denumită în continuare consolidare proporţională.

(3) Entitatea care exercită controlul comun este denumită în continuare asociat.

Art. 53. - Prevederile art. 18-51 se aplică mutatis mutandis consolidării proporţionale prevăzute la art. 52, cu menţiunea că operaţiunile implicate de operaţiunile de consolidare se efectuează proporţional cu drepturile în capitalul entităţii asupra căreia se exercită controlul comun.

Art. 54. -Aplicarea consolidării proporţionale presupune următoarele:

a)  bilanţul acţionarului/asociatului include partea lui din activele pe care le controlează în comun şi partea lui din datoriile pentru care răspunde solidar;

b) contul de profit şi pierdere al unui acţionar/asociat include partea lui din veniturile şi cheltuielile entităţii controlate în comun;

c) acţionarul/asociatul adună partea lui din fiecare dintre activele, datoriile, veniturile sau cheltuielile entităţii controlate în comun cu elementele similare din propriile situaţii financiare anuale, rând cu rând. De exemplu, poate aduna partea lui din stocurile entităţii controlate în comun cu stocurile sale şi partea lui din imobilizările corporale ale entităţii controlate în comun cu imobilizările sale.

Art. 55. - (1) Când un acţionar/asociat cumpără active de la o entitate controlată în comun, acesta nu va recunoaşte partea lui din profiturile acelei entităţi, rezultate din efectuarea tranzacţiei, până în momentul în care revinde activele unei terţe părţi.

(2) Un acţionar/asociat trebuie să recunoască partea lui din pierderile rezultate din aceste tranzacţii în acelaşi mod ca profiturile, cu excepţia cazului în care pierderile reprezintă o depreciere a activelor, situaţie în care trebuie recunoscute imediat.

Art. 56. - Un acţionar/asociat al unei entităţi controlate în comun întrerupe folosirea consolidării proporţionale de la data la care încetează să deţină acel control.

Art. 57. - Art. 52-56 referitoare la consolidarea proporţională nu se aplică dacă entitatea este o societate asociată în sensul art. 58.

Art. 58. - (1) Dacă o entitate inclusă în consolidare exercită o influenţă semnificativă asupra politicii operaţionale şi financiare a unei entităţi neincluse în consolidare, respectiv societatea asociată în care se deţine un interes de participare, acel interes de participare se prezintă în bilanţul consolidat la elementul „Titluri puse în echivalenţă".

(2)   Se presupune că o entitate exercită o influenţă semnificativă asupra altei entităţi, dacă deţine 20% sau mai mult din drepturile de vot ale acţionarilor sau asociaţilor în acea entitate. In acest caz, entitatea care exercită influenţa semnificativă este numită investitor.

(3)   Pentru calcularea drepturilor care asigură influenţă semnificativă se aplică prevederile art. 7-9.

Art. 59. - (1) In înţelesul prezentei norme, prin interese de participare se înţelege dreptul în capitalul altor entităţi, reprezentat sau nu prin certificate, care prin crearea unei legături durabile cu aceste entităţi sunt destinate să contribuie la activităţile entităţii.

(2) Deţinerea unei părţi din capitalul unei alte entităţi se presupune că reprezintă un interes de participare atunci când depăşeşte un procentaj de 20%.

Art. 60. -In înţelesul prezentei norme, o entitate la care un investitor exercită o influenţă semnificativă asupra politicii sale operaţionale şi financiare este o societate asociată.

Art. 61. - (1) Atunci când art. 58 se aplică pentru prima dată unui interes de participare prevăzut la art. 59, interesul de participare respectiv se prezintă în bilanţul consolidat la valoarea corespunzătoare proporţiei de capital şi rezerve a societăţii asociate, reprezentate de acel interes de participare.

(2)  Diferenţa dintre această sumă şi valoarea contabilă a participaţiei calculată conform regulilor de evaluare prevăzute în Norma nr. 14/2007 se prezintă distinct în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.

(3) Această diferenţă se calculează la data la care metoda se aplică pentru prima oară, respectiv la data achiziţiei acţiunilor sau, dacă acestea au fost achiziţionate în mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o întreprindere asociată.

Art. 62. - (1) Suma corespunzătoare proporţiei de capital şi rezerve a societăţii asociate, menţionate la art. 61, se majorează sau se reduce cu valoarea oricărei variaţii care a avut loc în cursul exerciţiului financiar, în proporţia de capital şi rezerve a societăţii asociate, reprezentată de acel interes de participare; aceasta se reduce, de asemenea, cu suma dividendelor aferente acelui interes de participare.

(2) Partea investitorului din profitul sau pierderea societăţii asociate, înregistrată după achiziţie, este ajustată pentru a lua în calcul, de exemplu, amortizarea activelor pe baza valorii juste la data achiziţiei. Similar, ajustări corespunzătoare se aduc părţii investitorului din profitul sau pierderea societăţii asociate, înregistrată după achiziţie, pentru pierderile din depreciere recunoscute de societatea asociată.

Art. 63. - (1) In scopul cuprinderii în consolidare, situaţiile financiare ale societăţii asociate vor fi întocmite utilizând politici contabile uniforme pentru tranzacţii şi evenimente similare în circumstanţe similare.

(2) Dacă o societate asociată utilizează alte politici contabile decât cele ale investitorului pentru tranzacţii şi evenimente similare în circumstanţe similare, se vor face ajustări pentru a asigura conformitatea politicilor contabile ale societăţii asociate cu cele ale investitorului, atunci când situaţiile financiare ale societăţii asociate sunt utilizate de investitor pentru aplicarea metodei punerii în echivalenţă.

(3)  Dacă activele şi datoriile unei societăţi asociate au fost evaluate prin alte metode decât cele utilizate pentru consolidare în conformitate cu art. 46, acestea vor fi evaluate din nou, în scopul calculării diferenţei menţionate la art. 61, prin metodele utilizate pentru consolidare.

Art. 64. -In măsura în care diferenţa pozitivă de consolidare menţionată la art. 61 nu poate fi asociată niciuneia dintre categoriile de active sau datorii, aceasta se tratează conform art. 50.

Art. 65. - Partea de profit sau pierdere a societăţilor asociate, care poate fi atribuită unor asemenea interese de participare, se prezintă în contul de profit şi pierdere consolidat la elementul „Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) societăţilor asociate".

Art. 66. - Partea grupului din societatea asociată reprezintă suma Participaţiilor la acea societate asociată, aparţinând societăţii-mamă şi filialelor. In acest scop sunt ignorate participaţiile celorlalte entităţi în societatea asociată.

Art. 67. - (1) Profiturile şi pierderile care rezultă din tranzacţiile „în amonte" şi „în aval" dintre investitor (inclusiv filialele sale consolidate) şi o societate asociată sunt recunoscute în situaţiile financiare ale investitorului doar corespunzător Participaţiilor în societatea asociată, aparţinând unor deţinători terţi investitorului.

(2) Tranzacţiile „în amonte" sunt, de exemplu, vânzările de active de la o societate asociată la un investitor.

(3) Tranzacţiile „în aval" sunt, de exemplu, vânzările de active de la un investitor către o societate asociată. Partea investitorului din profitul sau pierderea societăţii asociate rezultând din aceste tranzacţii este eliminată.

Art. 68. - Investiţia într-o societate asociată este contabilizată utilizând metoda punerii în echivalenţă de la data la care devine societate asociată.

Art. 69. - (1) Cele mai recente situaţii financiare anuale disponibile ale societăţii asociate sunt utilizate de investitor la aplicarea metodei punerii în echivalenţă.

(2) Dacă datele de raportare ale investitorului şi societăţii asociate sunt diferite, întreprinderea asociată întocmeşte, pentru uzul investitorului, situaţii financiare la aceeaşi dată ca situaţiile financiare ale investitorului, cu excepţia cazului în care acest lucru este imposibil.

Art. 70. - (1) Dacă situaţiile financiare anuale ale unei societăţi asociate utilizate la aplicarea metodei punerii în echivalenţă sunt întocmite la o dată de raportare diferită de cea a investitorului, se vor face ajustări aferente efectelor tranzacţiilor sau evenimentelor semnificative care au loc între acea dată şi data situaţiilor financiare ale investitorului.

(2) In orice caz, diferenţa dintre data de raportare a societăţii asociate şi cea a investitorului nu va putea fi mai mare de 3 luni.

(3) Durata perioadelor de raportare şi diferenţele dintre datele de raportare vor fi aceleaşi de la o perioadă la alta.

Art. 71. - (1) Eliminările menţionate la art. 39 alin. (2) lit. c) se efectuează în măsura în care informaţiile sunt cunoscute sau pot fi stabilite.

(2) Derogări de la alin. (1) sunt permise dacă sumele respective sunt nesemnificative în înţelesul art. 23.

Art. 72. - Dacă o societate asociată întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate, prevederile precedente se aplică capitalului şi rezervelor prezentate în aceste situaţii consolidate.

Art. 73. - Prevederile art. 58-72 pot să nu se aplice dacă interesul de participare în capitalul societăţii asociate nu este semnificativ în înţelesul art. 23.

CAPITOLUL IV

Conţinutul notelor explicative la situaţiile financiare anuale consolidate

4.1.  Politici contabile

Art. 74. - Politicile contabile reprezintă principiile, bazele, convenţiile, regulile şi practicile specifice aplicate de o societate-mamă la întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare anuale consolidate.

Art. 75. - Situaţiile financiare anuale consolidate trebuie să fie întocmite folosind politici contabile uniforme pentru tranzacţii asemănătoare şi alte evenimente în circumstanţe similare.

Art. 76. - Dacă un membru al grupului foloseşte alte politici contabile decât cele adoptate în situaţiile financiare anuale consolidate, pentru tranzacţii asemănătoare şi evenimente în circumstanţe similare, în scopul întocmirii situaţiilor financiare consolidate trebuie făcute ajustări corespunzătoare la situaţiile sale financiare.

Art. 77. - Trebuie prezentate politicile folosite pentru evaluarea fondului comercial şi a interesului minoritar.

4.2.  Notele explicative

4.2.1  Prevederi generale

Art. 78. - Pe lângă informaţiile cerute conform altor secţiuni din prezenta normă, notele la situaţiile financiare anuale consolidate trebuie să furnizeze informaţii referitoare la aspectele prevăzute de prezenta subsecţiune.

Art. 79. - (1) Notele explicative trebuie să cuprindă informaţii privind metodele de evaluare aplicate diferitelor elemente din situaţiile financiare anuale consolidate, precum şi metodele utilizate pentru calcularea ajustărilor de valoare.

(2) Pentru elementele incluse în situaţiile financiare anuale consolidate care sunt sau au fost iniţial exprimate în monedă străină, trebuie furnizate bazele de conversie utilizate pentru exprimarea acestora în moneda în care se întocmesc situaţiile financiare anuale consolidate.

Art. 80. - (1) In notele explicative trebuie cuprinse, de asemenea, următoarele informaţii:

a)  denumirile şi sediile sociale ale entităţilor incluse în consolidare;

b)   proporţia de capital deţinută în entităţile incluse în consolidare, altele decât societatea-mamă, de către entităţile incluse în consolidare sau de către persoanele care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi;

c) condiţiile care au determinat consolidarea, aşa cum sunt acestea prezentate la art. 3, cu respectarea prevederilor art. 7-9. Această ultimă menţiune poate fi totuşi omisă în cazul în care consolidarea a fost efectuată în temeiul art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i) şi dacă proporţia de capital este egală cu proporţia drepturilor de vot.

(2) Aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce priveşte entităţile excluse din consolidare conform prevederilor art. 18-20.

(3) De asemenea, trebuie furnizată o explicaţie referitoare la excluderea entităţilor menţionate la art. 18-20.

Art. 81. - In notele explicative se prezintă:

a)  denumirile şi sediile sociale ale societăţilor asociate cu entitatea inclusă în consolidare în sensul art. 58 şi proporţia de capital a acestora, deţinută de entitatea inclusă în consolidare sau de persoane care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi;

b)  aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce priveşte societăţile asociate menţionate la art. 73, împreună cu motivele pentru care s-a considerat că acele interese de participare nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.

Art. 82. -In notele explicative se prezintă:

a)  denumirea şi sediul social ale entităţilor consolidate proporţional în temeiul art. 52-57;

b)  factorii pe care se bazează conducerea comună şi proporţia capitalului acestora, deţinută de entităţile incluse în consolidare sau de persoanele care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi.

Art. 83. - Notele explicative prezintă:

a)  denumirea şi sediul social ale fiecăreia dintre entităţile, altele decât cele prevăzute la art. 80-82, în care entităţile incluse în consolidare deţin direct sau prin intermediul unor persoane care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi, un procentaj de capital de cel puţin 20%, menţionând proporţia de capital deţinută, suma de capital şi rezerve şi profitul sau pierderea ultimului exerciţiu financiar al entităţii în cauză, pentru care au fost aprobate situaţiile financiare;

b) aceste informaţii pot fi omise dacă nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.

Art. 84. - De asemenea, se prezintă numărul şi valoarea nominală a tuturor acţiunilor societăţii-mamă deţinute de entitatea însăşi, de filialele entităţii în cauză sau de o persoană care acţionează în nume propriu, dar în contul acelor entităţi.

Art. 85. - In notele explicative se prezintă: valoarea avansurilor şi creditelor acordate potrivit legii membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societăţii-mamă, de către acea entitate sau de către una dintre filialele sale, indicând ratele dobânzii, principalele condiţii şi orice sume restituite, precum şi a angajamentelor asumate în contul lor sub forma garanţiilor de orice fel, indicând totalul pe fiecare categorie.

Art. 86. - Trebuie să se menţioneze, totodată, dacă situaţiile financiare anuale consolidate au fost întocmite în conformitate cu prezenta normă.

Art. 87. - Următoarele informaţii trebuie prezentate cu claritate şi repetate ori de cate ori este necesar, pentru buna lor înţelegere:

a)  denumirea şi sediul social al societăţii-mamă care face raportarea;

b)  data la care s-au încheiat situaţiile financiare anuale consolidate sau perioada la care se referă;

c) moneda în care sunt întocmite situaţiile financiare anuale consolidate;

d) unitatea de măsură în care sunt exprimate cifrele incluse în raportare.

4.2.2 Informaţii în completarea bilanţului consolidat

Art. 88. - Notele explicative trebuie să prezinte pentru fiecare clasă de imobilizări corporale:

a)   bazele de evaluare folosite în determinarea valorii contabile brute;

b) metodele de amortizare folosite.

Art. 89. - Dacă evaluarea la valoarea justă a instrumentelor financiare a fost efectuată conform secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de evaluare", lit. B.5.2 „Evaluarea la valoarea justă a instrumentelor financiare" din cap. II al Normei nr. 14/2007, se prezintă:

a)  ipotezele semnificative care stau la baza modelelor şi tehnicilor de evaluare, dacă valorile juste au fost determinate în concordanţă cu prevederile acelei subsecţiuni;

b)  pe fiecare categorie de instrumente financiare, valoarea justă, modificările de valoare înregistrate direct în contul de profit şi pierdere, precum şi modificările incluse în rezerva de valoare justă potrivit aceleiaşi subsecţiuni;

c)  pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate, informaţii despre aria şi natura instrumentelor, inclusiv termenii şi condiţiile semnificative care pot afecta valoarea, momentul şi certitudinea fluxurilor viitoare de numerar;

d)  un tabel care să prezinte mişcările rezervei de valoare justă în cursul exerciţiului financiar.

Art. 90. - Dacă evaluarea la valoarea justă a instrumentelor financiare nu a fost efectuată potrivit secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de evaluare", lit. B.5.2 „Evaluarea la valoarea justă a instrumentelor financiare" din cap. II al Normei nr. 14/2007, se prezintă următoarele:

a) pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate:

(i) valoarea justă a instrumentelor, dacă o astfel de valoare poate fi determinată prin oricare dintre metodele prevăzute la acea subsectiune din Norma nr. 14/2007;

(ii) informaţii privind aria şi natura instrumentelor financiare;

b) pentru imobilizările financiare înregistrate la o valoare mai mare decât valoarea lor justă şi pentru care nu s-a utilizat opţiunea de a se reflecta o ajustare pentru pierdere de valoare, potrivit secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de evaluare", lit. B.1 „Reguli de evaluare" de bază din cap. II al Normei nr. 14/2007:

(i) valoarea contabilă şi valoarea justă a activelor individuale sau a grupărilor corespunzătoare ale acelor active individuale;

(ii) motivele pentru care nu a fost redusă valoarea contabilă, inclusiv natura elementelor care furnizează dovada că valoarea contabilă va fi recuperată.

Art. 91. - Se prezintă valoarea totală a datoriilor înregistrate în bilanţul consolidat şi care sunt scadente după mai mult de 5 ani, precum şi valoarea totală a datoriilor înregistrate în bilanţul consolidat şi acoperite cu garanţii reale oferite de entităţile incluse în consolidare, menţionând natura şi forma garanţiilor.

Art. 92. - (1) Se prezintă valoarea totală a oricăror angajamente financiare neincluse în bilanţul consolidat, în măsura în care aceste informaţii sunt utile pentru evaluarea poziţiei financiare a entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.

(2) Orice angajamente privind pensiile şi entităţile afiliate neincluse în consolidare trebuie prezentate separat.

Art. 93. - Pentru fiecare categorie de rezerve inclusă în capitalurile proprii se descrie natura sa şi scopul pentru care a fost constituită.

4.2.3. Informaţii în completarea contului de profit şi pierdere consolidat

Art. 94. - Se prezintă defalcarea cifrei de afaceri consolidate din activitatea curentă consolidate în cazul societăţilor de pensii constituite prin act constitutiv definite în Norma nr. 14/2007, pe categorii de activităţi şi pe pieţe geografice, în măsura în care aceste categorii şi pieţe diferă substanţial una faţă de alta, ţinându-se seama de modul de organizare a vânzării produselor şi furnizării serviciilor rezultate din activităţile curente ale entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.

Art. 95. - Separat se prezintă totalul onorariilor percepute pentru exerciţiul financiar de auditorul statutar sau de firma de audit, pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate, precum şi onorariile totale percepute pentru alte servicii de asigurare, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii non-audit.

Art. 96. - (1) Se prezintă numărul mediu de persoane angajate în cursul exerciţiului financiar de entităţile incluse în consolidare, defalcat pe categorii şi, dacă nu sunt prezentate distinct în contul de profit şi pierdere consolidat, cheltuielile cu personalul aferente exerciţiului financiar.

(2) Se prezintă separat numărul mediu de persoane angajate în cursul exerciţiului financiar de entităţile asupra cărora se exercită control comun, conform prevederilor art. 52 si 53.

Art. 97. - (1) In notele explicative se prezintă valoarea indemnizaţiilor acordate în exerciţiul financiar membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societăţii-mamă pentru funcţiile deţinute de aceştia în societatea-mamă şi în filialele sale, precum şi orice angajamente care au luat naştere sau sunt încheiate în aceleaşi condiţii privind pensiile acordate foştilor membri ai acestor organe, indicând totalul pe fiecare categorie.

(2) Separat de informaţiile de la alin. (1), se prezintă indemnizaţiile acordate pentru funcţiile exercitate în entităţile controlate în comun şi societăţile asociate.

Art. 98. - (1) Se prezintă măsura în care calculul profitului sau pierderii consolidat(e) al/a exerciţiului financiar a fost afectat de evaluarea elementelor care, prin derogare de la principiile enunţate în secţiunea a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de evaluare" a cap. II din Norma nr. 14/2007 şi la art. 49 din prezenta normă, a fost efectuată în exerciţiul financiar în cauză sau într-un exerciţiu financiar precedent, în vederea obţinerii de facilităţi fiscale.

(2) Atunci când influenţa unei asemenea evaluări asupra cheltuielilor viitoare cu impozitul ale entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, este semnificativă, trebuie prezentate detalii.

Art. 99. - Se prezintă diferenţa dintre cheltuiala cu impozitul înregistrată în contul de profit şi pierdere consolidat al exerciţiului financiar şi al celor aferente exerciţiilor financiare precedente şi suma impozitului de plătit pentru aceste exerciţii, cu condiţia că această diferenţă să fie semnificativă pentru scopul impozitării viitoare.

CAPITOLUL V

Raportul consolidat al administratorilor

Art. 100. - Consiliul de administraţie al societăţii-mamă elaborează pentru fiecare exerciţiu financiar un raport, denumit în continuare raportul consolidat al administratorilor, care cuprinde cel puţin o revizuire fidelă a dezvoltării şi performanţei activităţilor şi a poziţiei entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, împreună cu o descriere a principalelor riscuri şi incertitudini cu care acestea se confruntă.

Art. 101. - (1) Revizuirea reprezintă o analiză echilibrată şi cuprinzătoare a dezvoltării şi performanţei activităţilor şi a poziţiei entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, adecvată dimensiunii şi complexităţii afacerilor.

(2) In măsura în care este necesar pentru a înţelege dezvoltarea, performanţa sau poziţia financiară, analiza cuprinde atât indicatori financiari, cât şi, dacă este cazul, indicatori nefinanciari - cheie de performanţă, relevanţi pentru activităţi specifice, inclusiv informaţii privind probleme de mediu înconjurător şi angajaţi.

Art. 102. -In furnizarea analizei sale, raportul consolidat al administratorilor prevede, atunci când este cazul, referiri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale consolidate.

Art. 103. - Referitor la entităţile cuprinse in consolidare, raportul furnizează, de asemenea, o indicaţie despre:

a) orice evenimente importante apărute după sfârşitul exerciţiului financiar;

b) dezvoltarea previzibilă a entităţilor respective, considerate ca un tot unitar;

c)  activităţile entităţilor respective, considerate ca un tot unitar, din domeniul cercetării şi dezvoltării;

d)  utilizarea de către entităţile incluse în consolidare a instrumentelor financiare şi, dacă sunt semnificative pentru evaluarea activelor sale, a datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii, şi anume:

(i) obiectivele şi   politicile  entităţilor în   materie de gestiune a riscului financiar, inclusiv politicile lor de acoperire împotriva riscurilor pentru fiecare tip major de tranzacţie previzionată pentru care se utilizează contabilitatea de acoperire împotriva riscurilor; şi

(ii) expunerea la riscul de piaţă, riscul de credit, riscul de lichiditate şi la riscul fluxului de trezorerie, aşa cum acestea sunt prezentate in Norma nr. 14/2007.

Art. 104. -In cazul entităţilor ale căror valori mobiliare - în totalitate sau o parte din aceste valori mobiliare - sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi care fac obiectul unei oferte publice de preluare, astfel cum acestea sunt definite în legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, raportul consolidat al administratorilor trebuie să cuprindă următoarele informaţii detaliate despre:

a) structura capitalului lor, inclusiv valorile mobiliare care nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cu indicarea claselor de acţiuni şi, dacă este cazul, pentru fiecare clasă de acţiuni, drepturile şi obligaţiile ataşate clasei respective şi procentul din capitalul social total pe care îl reprezintă;

b) orice restricţii legate de transferul valorilor mobiliare, cum ar fi limitările privind deţinerea de valori mobiliare sau necesitatea de a obţine aprobarea entităţii sau a altor deţinători de valori mobiliare;

c)  deţinerile semnificative directe şi indirecte de acţiuni (inclusiv deţinerile indirecte prin structuri piramidale şi deţineri încrucişate de acţiuni, aşa cum sunt acestea definite în reglementările în vigoare privind piaţa de capital);

d) deţinătorii oricăror valori mobiliare cu drepturi speciale de control şi o descriere a acestor drepturi;

e)  sistemul de control al oricărei scheme de acordare de acţiuni salariaţilor, dacă drepturile de control nu se exercită direct de către salariaţi;

f) orice restricţii privind drepturile de vot, cum ar fi limitările drepturilor de vot ale deţinătorilor unui procent stabilit sau număr de voturi, termenele de exercitare a drepturilor de vot sau sistemele prin care, cooperând cu entitatea, drepturile financiare ataşate valorilor mobiliare sunt separate de deţinerea de valori mobiliare;

g) orice acorduri dintre acţionari care sunt cunoscute de către entitate şi care pot avea ca rezultat restricţii referitoare la transferul valorilor mobiliare şi/sau la drepturile de vot;

h) regulile care prevăd numirea sau înlocuirea membrilor consiliului de administraţie şi modificarea actelor constitutive ale entităţii;

i) puterile membrilor consiliului de administraţie şi, în special, cele referitoare la emiterea sau răscumpărarea de acţiuni;

j) orice acorduri semnificative la care entitatea este parte şi care intră în vigoare, se modifică sau încetează în funcţie de o modificare a controlului entităţii ca urmare a unei oferte publice de preluare şi efectele rezultate din aceasta, cu excepţia cazului în care prezentarea acestor informaţii ar prejudicia grav entitatea; această excepţie nu se aplică în cazul în care entitatea este obligată în mod special să prezinte asemenea informaţii conform altor cerinţe legale;

k) orice acorduri dintre entitate şi membrii consiliului său de administraţie sau salariaţi, prin care se oferă compensări dacă aceştia demisionează ori sunt concediaţi fără un motiv rezonabil sau dacă relaţia de angajare încetează din cauza unei oferte publice de preluare.

CAPITOLUL VI

Auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate

Art. 105. - Situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor se auditează de către una sau mai multe persoane fizice ori juridice autorizate în condiţiile legii.

Art. 106. - Persoana sau persoanele responsabile cu auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate (denumite în continuare auditori financiari) îşi exprimă, de asemenea, o opinie referitoare la gradul de conformitate a raportului consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale consolidate pentru acelaşi exerciţiu financiar.

Art. 107. - Raportul auditorilor financiari cuprinde:

a) menţionarea situaţiilor financiare anuale consolidate care fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;

b)   o descriere a ariei auditului financiar, respectiv a standardelor de audit conform cărora a fost efectuat auditul financiar;

c)  o opinie de audit care exprimă în mod clar opinia auditorilor financiari, potrivit căreia situaţiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă conform cadrului relevant de raportare financiară şi, după caz, dacă situaţiile financiare anuale consolidate respectă cerinţele legale; opinia de audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie contrară sau, dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit, se prezintă imposibilitatea exprimării unei opinii;

d) o referire la orice aspecte asupra cărora auditorii financiari atrag atenţia, printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve;

e)  o opinie privind gradul de conformitate a raportului consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale consolidate pentru acelaşi exerciţiu financiar.

Art. 108. - Raportul se semnează de către auditori financiari, persoane fizice, în numele acestora sau al auditorilor persoane juridice autorizate, după caz, şi se datează.

Art. 109. -In cazul în care situaţiile financiare anuale ale societăţii-mamă se ataşează la situaţiile financiare anuale consolidate, raportul auditorilor financiari cerut de prezenta secţiune poate fi combinat cu raportul auditorilor financiari asupra situaţiilor financiare anuale ale societăţii-mamă, prevăzut de Norma nr. 14/2007.

CAPITOLUL VII

Aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale consolidate

Art. 110. - (1) Situaţiile financiare anuale consolidate au înscrise numele şi prenumele persoanei care le-a întocmit, calitatea acesteia (director economic, contabil-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, expert contabil, contabil autorizat), precum şi numărul de înregistrare în organismul profesional, dacă este cazul.

(2) Situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate în mod corespunzător, şi raportul consolidat al administratorilor, împreună cu opinia exprimată de persoana responsabilă cu auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate, se publică de entitatea care a întocmit situaţiile anuale financiare consolidate, conform legislaţiei în materie.

(3) Trebuie să fie posibilă obţinerea, la cerere, a unei copii a întregului raport consolidat al administratorilor sau a oricărei părţi a raportului. Preţul unei astfel de copii nu trebuie să depăşească costul său administrativ.

(4) Aceste prevederi nu se aplică entităţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată.

Art. 111. - (1) Ori de câte ori situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor se publică în întregime, acestea trebuie să fie reproduse în forma şi conţinutul pe baza cărora auditorii financiari şi-au întocmit raportul.

(2) Acestea trebuie să fie însoţite de textul complet al raportului de audit.

Art. 112. - (1) Dacă situaţiile financiare anuale consolidate nu se publică în întregime, trebuie să se indice faptul că versiunea publicată este o formă prescurtată şi trebuie să se facă trimitere la oficiul registrului comerţului la care au fost depuse situaţiile financiare anuale consolidate.

(2) In cazul în care situaţiile financiare anuale consolidate nu au fost încă depuse, acest lucru trebuie prezentat. In acest caz, raportul de audit nu se publică, dar se menţionează dacă a fost exprimată o opinie de audit fără rezerve, cu rezerve sau contrară, ori dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit.

(3)  De asemenea, se menţionează dacă raportul de audit face vreo referire la orice aspecte asupra cărora auditorii financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve.

CAPITOLUL VIII

Formatul situaţiilor financiare anuale consolidate

SECŢIUNEA 1

Bilanţul consolidat

Art. 113. - Formatul bilanţului consolidat este următorul:

A. ACTIVE IMOBILIZATE

I.  Imobilizări necorporale

1.  Cheltuieli de constituire

2.  Cheltuieli de dezvoltare

3.  Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare, dacă acestea au fost achiziţionate cu titlu oneros, şi alte imobilizări necorporale

4.  Fond comercial pozitiv

5. Avansuri şi imobilizări necorporale în curs de execuţie

II.  Imobilizări corporale

1. Terenuri şi construcţii

2.  Instalaţii tehnice şi maşini

3. Alte instalaţii, utilaje şi mobilier

4. Avansuri şi imobilizări corporale în curs de execuţie

III.  Imobilizări financiare

1. Acţiuni deţinute la entităţi afiliate neincluse în consolidare

2. Imprumuturi acordate entităţilor afiliate neincluse în consolidare

3.  Interese de participare deţinute la entităţi neincluse în consolidare

4. Imprumuturi acordate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare

5.  Investiţii deţinute ca imobilizări

6. Alte împrumuturi

IV. Titluri puse în echivalenţă

B. ACTIVE CIRCULANTE

I.  Stocuri

1.  Materii prime şi materiale consumabile

2.  Producţia în curs de execuţie

3.  Produse finite şi mărfuri

4. Avansuri pentru cumpărări de stocuri

II.  Creanţe (Sumele care urmează a fi încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.)

1.  Creanţe comerciale

2.  Sume de încasat de la entităţile afiliate neincluse în consolidare

3.  Sume de încasat de la entităţile de care compania este legată în virtutea intereselor de participare

4. Alte creanţe

5.  Capital subscris şi nevărsat

III. Investiţii pe termen scurt

1. Acţiuni deţinute la entităţi afiliate neincluse în consolidare

2. Alte investiţii pe termen scurt

IV Casa şi conturi la bănci

C.  CHELTUIELI ÎN AVANS

D.  DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ DE PÂNĂ LA UN AN

1. Imprumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile

2.  Sume datorate instituţiilor de credit

3. Avansuri încasate în contul comenzilor

4.  Datorii comerciale -furnizori

5.  Efecte de comerţ de plătit

6.  Sume datorate entităţilor afiliate neincluse în consolidare

7.  Sume datorate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare

8.  Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurările sociale

E. ACTIVE CIRCULANTE NETE/DATORII CURENTE NETE

F.  TOTAL ACTIVE MINUS DATORII CURENTE

G.  DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ MAI MARE DE UN AN

1. Imprumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile

2.  Sume datorate instituţiilor de credit

3. Avansuri încasate în contul comenzilor

4.  Datorii comerciale -furnizori

5.  Efecte de comerţ de plătit

6.  Sume datorate entităţilor afiliate neincluse în consolidare

7.  Sume datorate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare

8.  Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurările sociale

H. PROVIZIOANE

1.  Provizioane pentru pensii şi obligaţii similare

2.  Provizioane pentru impozite

3. Alte provizioane

I. VENITURI ÎN AVANS

1.  Subvenţii pentru investiţii

2. Venituri înregistrate în avans

3.  Fond comercial negativ

J. CAPITAL ŞI REZERVE

I.  Capital subscris

1.  Capital subscris vărsat

2.  Capital subscris nevărsat

II.  Prime de capital

III.  Rezerve din reevaluare

IV  Rezerve

1.  Rezerve legale

2.  Rezerve statutare sau contractuale

3.  Rezerve de valoare justă

4.  Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare

5. Alte rezerve Acţiuni proprii

V  Profitul sau pierderea reportat(ă)

VI.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) societăţii-mamă

Repartizarea profitului

VII.  Interese minoritare

1.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) intereselor minoritare

2. Alte capitaluri proprii

SECŢIUNEA a 2-a

Contul de profit şi pierdere consolidat

Art. 114. - Formatul contului de profit şi pierdere consolidat este următorul:

1.  Cifra de afaceri netă

2. Variaţia stocurilor

3. Veniturile producţiei imobilizate

4. Alte venituri din exploatare

5.  a) Cheltuieli cu materialele

b) Alte cheltuieli din afară

6.  Cheltuieli cu personalul:

a) Salarii şi indemnizaţii

b)  Cheltuieli cu asigurările sociale, cu indicarea distinctă a celor referitoare la pensii

7.  a) Ajustări de valoare privind imobilizările corporale şi imobilizările necorporale

b) Ajustări de valoare privind activele circulante, în cazul care acestea depăşesc suma ajustărilor de valoare care sunt normale

8. Alte cheltuieli de exploatare

9.  Profitul sau pierderea din exploatare

10. Venituri din interese de participare

11. Venituri din alte investiţii şi împrumuturi care fac parte din activele imobilizate

12. Alte dobânzi de încasat şi venituri similare

13.  Ajustări de valoare privind imobilizările financiare şi investiţiile deţinute ca active circulante

14.  Dobânzi de plătit şi cheltuieli similare

15.  Profitul sau pierderea din activitatea curentă

16. Venituri extraordinare

17. Cheltuieli extraordinare

18.  Profitul sau pierderea din activitatea extraordinară

19.  Impozitul pe profit

20. Alte impozite neprezentate la elementele de mai sus

21.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) entităţilor integrate

22.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) societăţilor asociate

23.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) societăţii-mamă

24.  Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă) intereselor minoritare.

CAPITOLUL IX

Dispoziţii finale

Art. 115. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. k), art. 122 şi art. 1221 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi respectiv art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2)-(11) şi art. 142 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 34/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 34 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 34/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu