HOTARARE Nr. 314 din 14 aprilie 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea
procedurilor pentru valorificarea bunurilor materiale aflate in administrarea
Serviciului de Informatii Externe
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 28 aprilie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 1 lit.
a) si al art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 28/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, si al art. 20^1 din Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind
acumularea, scoaterea si improspatarea produselor din rezervele proprii ale
fortelor destinate apararii nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea si desfasurarea procedurilor
pentru valorificarea bunurilor materiale aflate in administrarea Serviciului de
Informatii Externe, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 980/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea Serviciului de Informatii Externe, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 657 din 19 octombrie 2001.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Directorul Serviciului de Informatii Externe,
Gheorghe Fulga
p. Ministrul finantelor publice,
Sebastian Bodu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si desfasurarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor
materiale aflate in administrarea Serviciului de Informatii Externe
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Bunurile materiale aflate in administrarea Serviciului de Informatii
Externe, care nu mai sunt necesare, sunt excedentare in raport cu prevederile
normelor de inzestrare ori nu mai sunt prevazute de acestea, cele a caror
utilizare nu mai este oportuna sau nu se mai justifica din punct de vedere
economic, cele atipice, precum si cele pe care Serviciul de Informatii Externe
nu mai are dreptul sa le foloseasca, dar care pot fi utilizate in mod curent de
alte persoane juridice ori fizice, se scot din functiune in conditiile legii si
pot fi valorificate in starea fizica in care se afla sau ca materiale si piese
rezultate in urma casarii acestora, prin:
a) licitatie publica cu strigare;
b) valorificare directa fara organizare de licitatie;
c) selectie de oferte sau negociere directa;
d) transmitere fara plata la alte institutii publice.
(2) Bunurile materiale de natura armamentului, tehnicii de lupta,
mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita
caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare
de activitate se scot din functiune potrivit legii si pot fi valorificate in
starea fizica in care se afla sau sub forma rezultatelor obtinute din casarea
acestora, prin agenti economici romani acreditati in producerea si/sau
comercializarea acestora, prin:
a) negociere directa;
b) selectie de oferte;
c) transmitere fara plata la alte institutii publice din sistemul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala.
(3) Bunurile materiale care fac obiectul rezervelor proprii se scot din
rezerve in conditiile legii si se valorifica potrivit dispozitiilor alin. (1)
sau (2), in functie de natura acestora.
(4) Mijloacele destinate obtinerii, verificarii, prelucrarii si stocarii
informatiilor privitoare la siguranta nationala se valorifica numai sub forma
rezultatelor obtinute din casarea acestora, prin agenti economici specializati
in colectarea si/sau reciclarea deseurilor, pe baza de selectie de oferte; prin
exceptie, unele bunuri materiale de aceasta natura pot fi valorificate prin
procedurile prevazute la alin. (1), numai daca ordonatorul principal de credite
constata ca prin aceasta nu se aduce atingere metodelor si mijloacelor de munca
specifice Serviciului de Informatii Externe.
(5) Produsele, ansamblurile, subansamblurile, piesele de schimb si alte
materiale aflate in existent, care nu mai sunt necesare, sunt excedentare in
raport cu prevederile tabelelor de inzestrare, normelor si normativelor de
consum ori nu mai sunt prevazute de acestea, cele a caror utilizare nu mai este
oportuna sau nu se mai justifica din punct de vedere economic, cele atipice,
precum si cele pe care Serviciul de Informatii Externe nu mai are dreptul sa le
foloseasca, de natura celor care pot fi utilizate in mod curent de alte
persoane juridice sau fizice, a armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale ori a mijloacelor destinate obtinerii, verificarii,
prelucrarii si stocarii informatiilor privitoare la siguranta nationala, pot fi
valorificate potrivit dispozitiilor alin. (1), (2) sau (4), in functie de
natura acestora.
Art. 2
(1) Nu fac obiectul valorificarii:
a) aparatura, obiectele si materialele de secretizare, suportii de memorie
din tehnica de calcul sau alte componente speciale care, prin procedura de
valorificare, ar conduce la transmiterea de informatii si date cu caracter
secret. Acestea se scot din functiune sau se declaseaza, dupa caz, si se
caseaza potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al directorului Serviciului
de Informatii Externe;
b) deseurile nerefolosibile, care se distrug.
(2) Nu se valorifica la persoanele fizice si agentii economici neautorizati
bunurile materiale care, prin destinatia lor, ar putea fi utilizate in scopuri
care afecteaza siguranta nationala si individuala sau colectiva.
Art. 3
(1) In cazul in care cheltuielile de valorificare si/sau de pastrare a
bunurilor materiale nu se justifica din punct de vedere economic ori starea
tehnica nu permite valorificarea lor in starea in care se afla, bunurile
materiale vor fi scoase din functiune sau vor fi declasate, dupa caz, si apoi
casate cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
(2) Rezultatele obtinute in urma casarii se valorifica, prin selectie de
oferte, prin agentii economici specializati in colectarea si reciclarea
deseurilor.
Art. 4
Valorificarea bunurilor materiale in starea fizica in care se afla sau sub
forma rezultatelor obtinute din casarea acestora, precum si procedurile de
valorificare se aproba de ordonatorul principal de credite, la propunerea
structurilor stabilite prin norme metodologice aprobate prin ordin al
directorului Serviciului de Informatii Externe.
Art. 5
In sensul prezentului regulament, prin bunuri materiale se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte de orice fel si cu orice descriere, cu
exceptia cladirilor si terenurilor.
Art. 6
Pentru bunurile materiale scoase din functiune sau declasate, aprobate
pentru valorificare, se interzice efectuarea oricaror lucrari care determina
consumuri de materiale, de energie sau de manopera ori care urmaresc schimbarea
starii tehnice avute la data scoaterii din functiune, cu exceptia celor
destinate casarii ori dezafectarii de tehnica specific militara.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor materiale
Art. 7
Evaluarea bunurilor materiale care urmeaza a se valorifica in starea fizica
in care se afla se face de catre o comisie de evaluare numita prin ordin al
ordonatorului principal de credite, compusa din cel putin 3 membri, din care,
in mod obligatoriu, fac parte reprezentanti ai structurilor
financiar-contabila, de logistica si specialisti in domeniul de utilizare a
bunurilor materiale care se valorifica.
Art. 8
(1) Comisia de evaluare stabileste pretul minim de incepere a procedurii si
intocmeste un raport de evaluare care va fi supus aprobarii ordonatorului
principal de credite, in conformitate cu prevederile normelor metodologice
aprobate prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe.
(2) Prin raportul de evaluare, comisia va supune totodata spre aprobare
ordonatorului principal de credite salturile de supralicitare si eventualele
preturi diminuate, corespunzatoare situatiilor prevazute la art. 24 alin. (2)
si, respectiv, la art. 28 lit. b) si c).
Art. 9
La evaluarea bunurilor materiale se vor avea in vedere procedura si
criteriile stabilite prin ordin al directorului Serviciului de Informatii
Externe, precum si pretul pietei la bunuri materiale de acelasi fel.
Art. 10
Bunurile materiale care se valorifica prin transmitere fara plata la alte
institutii publice se evalueaza la valoarea cu care sunt inregistrate in
evidenta contabila.
CAP. 3
Valorificarea bunurilor materiale
SECTIUNEA 1
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare prin licitatie
publica cu strigare
Art. 11
(1) Licitatiile publice cu strigare se organizeaza de catre structura
stabilita prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe.
(2) Valorificarea bunurilor materiale aflate in administrarea Serviciului
de Informatii Externe se realizeaza, de regula, prin aplicarea procedurii de
licitatie.
Art. 12
(1) Seful structurii organizatoare numeste, cu cel putin 30 de zile inainte
de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie formata din minimum 3 membri
cu experienta profesionala si probitate morala, in urmatoarea componenta:
a) presedintele comisiei de licitatie;
b) membri:
(i) specialisti in domeniile logistic, financiar si juridic;
(ii) specialisti in domeniul de utilizare a bunurilor materiale care se
valorifica;
c) secretarul comisiei de licitatie.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie persoanele din componenta
comisiei de evaluare a bunurilor materiale care fac obiectul procedurii
respective.
Art. 13
In vederea asigurarii transparentei, structura organizatoare va publica un
anunt de vanzare cu cel putin 15 zile inainte de data tinerii licitatiei.
Art. 14
Anuntul de vanzare se publica intr-un cotidian de circulatie la nivel
national si va contine cel putin urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa structurii organizatoare a licitatiei;
b) obiectul licitatiei;
c) locul si data pana la care se poate obtine documentatia licitatiei,
precum si pretul acesteia;
d) locul, data si ora tinerii licitatiei, precum si datele de desfasurare a
urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
e) numarul de telefon si/sau fax la care pot fi obtinute informatii
suplimentare.
Art. 15
(1) Organizatorul licitatiei intocmeste si pune la dispozitie persoanelor
juridice si fizice interesate, contra cost, cu cel putin 10 zile lucratoare
inainte de data desfasurarii licitatiei, documentatia licitatiei, care
cuprinde:
a) caietul de sarcini;
b) fisele tehnice ale bunurilor materiale scoase la licitatie, in care se
vor face si precizari referitoare la starea tehnica de functionare a acestora;
c) proiectul contractului de vanzare-cumparare si modelul declaratiei de
acceptare a acestuia;
d) liste, cataloage si altele asemenea, daca este cazul.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) locul unde pot fi vizionate bunurile materiale;
d) conditiile de admitere la licitatie, precum si clauzele privind
pierderea garantiei de participare;
e) valoarea taxei de participare si modalitatile de achitare;
f) cota garantiei de participare la licitatie si modul de constituire;
g) pretul de incepere a licitatiei si valoarea saltului de supralicitare;
h) termenul limita de prezentare a documentelor de catre participantii la
licitatie;
i) data, locul si ora de desfasurare a licitatiei;
j) modul de desfasurare a licitatiei;
k) modalitatile de plata;
l) adresa, numarul de telefon si numarul de fax ale departamentului care se
va ocupa de solutionarea contestatiilor;
m) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca
este necesar sa le introduca.
(3) Caietul de sarcini se aproba de ordonatorul principal de credite.
(4) Costul documentelor prevazute la alin. (1), numite "documentatia
licitatiei", reprezinta contravaloarea redactarii si multiplicarii
acestora.
Art. 16
(1) Orice persoana fizica sau juridica, denumita in continuare licitator,
care a obtinut un exemplar al documentatiei licitatiei elaborate de
organizatorul licitatiei, are dreptul de a solicita, in scris, clarificari.
(2) Organizatorul licitatiei are obligatia de a raspunde, in scris, inainte
de termenul de depunere a documentelor, la orice solicitare de clarificari
formulata de licitatori.
(3) Organizatorul licitatiei are obligatia de a comunica aceste clarificari
catre toti participantii la procedura.
Art. 17
Modificarea documentelor licitatiei, efectuata de organizator din proprie
initiativa sau la solicitarea justificata a licitatorilor, se notifica in scris
tuturor licitatorilor, cu cel putin 5 zile inainte de termenul limita de
depunere a documentelor de participare la licitatie.
Art. 18
(1) Taxa de participare la licitatie este stabilita de comisia de
licitatie, in functie de cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea
licitatiei.
(2) Taxa de participare la licitatie achitata nu se restituie.
Art. 19
(1) Garantia de participare la licitatie, stabilita de organizatorul
licitatiei, reprezinta 5 - 10% din pretul de pornire si se depune in contul
organizatorului licitatiei sau la casieria acestuia, in forma si pana la data
stabilita prin caietul de sarcini.
(2) Licitatorii pierd garantia de participare daca pe timpul desfasurarii
licitatiei nu ofera cel putin pretul de pornire.
(3) Garantia de participare se restituie, in termen de maximum 15 zile
lucratoare de la data desfasurarii licitatiei, licitatorilor carora, desi au
oferit cel putin pretul de pornire, nu li s-au adjudecat bunurile materiale sau
celor care nu s-au prezentat la licitatie.
Art. 20
(1) La licitatiile publice cu strigare poate participa orice persoana
juridica sau fizica care a cumparat caietul de sarcini si care prezinta
urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a taxei de participare la licitatie, eliberata de
casieria organizatorului licitatiei;
b) dovada depunerii garantiei de participare;
c) declaratia de acceptare a modelului contractului de vanzare-cumparare;
d) copie de pe codul unic de inregistrare la registrul comertului sau de pe
certificatul de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor, dupa caz,
si de pe codul de identificare fiscala, pentru persoanele juridice, iar pentru
persoanele fizice, copie de pe actul de identitate.
(2) Documentele de participare la licitatie se primesc de organizator pana
la data stabilita in caietul de sarcini.
(3) Licitatorii pot participa la licitatie si prin reprezentanti desemnati
de acestia, prin procura autentificata de un notar public.
Art. 21
(1) Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a taxelor de
participare la licitatie li se permite sa examineze bunurile materiale, fara
punerea in functiune si fara efectuarea de probe.
(2) Cu ocazia examinarii bunurilor materiale, potrivit alin. (1), nu se
admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau de piese de schimb
si alte materiale.
Art. 22
(1) La licitatie nu pot participa, in calitate de licitator, persoanele din
componenta comisiei de evaluare, a comisiei de licitatie si nici sotul sau
rudele ori afinii acestora pana la gradul IV inclusiv.
(2) Inainte de inceperea licitatiei, persoanele care alcatuiesc comisia de
licitatie semneaza o declaratie pe propria raspundere, prin care se angajeaza
sa respecte prevederile alin. (1).
Art. 23
(1) Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate si intocmeste
lista cu licitatorii acceptati, cu doua zile inainte de data desfasurarii
licitatiei excluzandu-i de la participare pe cei care nu au prezentat, in
totalitate si pana la termenul stabilit, documentele de participare prevazute
in caietul de sarcini.
(2) Comisia de licitatie are obligatia de a incheia un proces-verbal in
care se va consemna rezultatul activitatilor prevazute la alin. (1).
Art. 24
(1) Desfasurarea procedurii de licitatie se realizeaza in prezenta tuturor
membrilor comisiei, sedintele fiind conduse de presedintele comisiei de
licitatie.
(2) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt cel putin 2 licitatori, presedintele comisiei de licitatie verifica
daca sunt indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea licitatiei,
inclusiv cele de publicitate, face prezenta licitatorilor prin completarea unui
tabel cu datele de identificare a acestora, citeste lista celor exclusi si
motivele excluderii, dupa care anunta obiectul licitatiei si pretul initial de
vanzare de la care se porneste strigarea, cu precizarea salturilor de
supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(3) Licitatorii prezinta oferta de pret prin strigare; oferta de pret
trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea licitatiei;
presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma oferita de
licitator.
(4) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se ofera o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea bunului licitat in
favoarea licitatorului care a oferit ultima suma.
(5) Dupa anuntarea verbala a castigatorului, presedintele comisiei de
licitatie declara inchisa licitatia, iar secretarul comisiei intocmeste un
proces-verbal care se semneaza de membrii comisiei de licitatie si de
licitatori.
(6) Dosarul licitatiei, care contine procesele-verbale si toate documentele
privind organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare, se arhiveaza la
sediul organizatorului licitatiei, constituind baza legala a incheierii
contractului de vanzare-cumparare.
Art. 25
(1) Orice persoana fizica sau juridica care sufera, risca sa sufere sau a
suferit un prejudiciu, ca o consecinta directa a unui act nelegal ori a unei
decizii nelegale a organizatorului licitatiei, are dreptul de a formula o
contestatie pe care o depune la sediul organizatorului licitatiei, in termen de
doua zile lucratoare de la incheierea procedurii.
(2) Organizatorul este obligat sa solutioneze contestatiile in termen de 5
zile lucratoare de la depunerea acestora si sa comunice hotararea in scris; in
acest sens se numeste o comisie formata din 3 - 5 persoane, altele decat cele
care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 26
(1) Castigatorul licitatiei are obligatia sa semneze contractul de
vanzare-cumparare si sa achite integral pretul bunului adjudecat, in termen de
10 zile lucratoare de la data licitatiei.
(2) Daca s-a formulat o contestatie la licitatie, contractul de
vanzare-cumparare se semneaza in termen de 5 zile lucratoare de la solutionarea
acesteia, in conditiile stabilite prin hotararea comisiei de solutionare a
contestatiilor.
Art. 27
(1) Castigatorul licitatiei, care nu se prezinta sau refuza sa semneze
contractul de vanzare-cumparare in conditiile stabilite la art. 26, pierde
garantia de participare la licitatie.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), organizatorul licitatiei
negociaza vanzarea bunurilor materiale cu ceilalti licitatori, in ordinea
descrescatoare a pretului licitat de acestia, pentru fiecare dintre bunurile
materiale in cauza si incheie contractul de vanzare-cumparare cu cel care a
oferit pretul cel mai mare.
(3) Pretul negociat nu poate fi mai mic decat pretul oferit cu ocazia
licitatiei.
Art. 28
In cazul in care la licitatie nu s-au prezentat minimum 2 licitatori, se
procedeaza dupa cum urmeaza:
a) daca s-a prezentat un singur licitator, a carui oferta este
corespunzatoare, comisia adjudeca bunurile materiale in favoarea acestuia, la
pretul initial; se intocmeste un proces-verbal de adjudecare semnat de ambele
parti, care va constitui temeiul legal al incheierii contractului de
vanzare-cumparare;
b) daca nu s-a prezentat nici un licitator, licitatia se repeta dupa
trecerea a cel putin 15 zile de la data organizarii precedentei licitatii, iar
pretul initial se diminueaza cu pana la 20%; daca la licitatia repetata s-a
prezentat un singur licitator, a carui oferta este corespunzatoare, se
procedeaza conform prevederilor lit. a), pretul de adjudecare fiind pretul
initial diminuat cu pana la 20%;
c) daca la a doua licitatie nu s-a prezentat nici un licitator, licitatia
se repeta dupa cel putin 5 zile, iar pretul initial se diminueaza cu pana la
40%; daca s-a prezentat un singur licitator, a carui oferta este
corespunzatoare, se procedeaza in conformitate cu prevederile lit. a), pretul de
adjudecare fiind pretul initial diminuat cu pana la 40%;
d) daca la licitatia repetata dupa 5 zile nu s-a prezentat cel putin un
licitator, comisia de licitatie informeaza in scris ordonatorul principal de
credite, care dispune masuri in vederea valorificarii bunurilor materiale.
Art. 29
(1) Organizatorul licitatiei poate sa anuleze licitatia pana la inchiderea
acesteia, in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu au fost intrunite conditiile de calificare de nici unul dintre
licitatori;
b) nici un licitator nu a oferit pretul de pornire.
(2) Decizia de anulare a licitatiei obliga organizatorul sa restituie
garantiile de participare, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (1) lit.
b).
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si desfasurarea procedurilor de valorificare prin selectie de
oferte si prin negociere directa
Art. 30
(1) Procedura selectiei de oferte de pret consta in solicitarea, prin
transmiterea unor invitatii de participare si fara obligatia publicarii unui
anunt, a unor oferte de pret de la cel putin 2 potentiali cumparatori, denumiti
in continuare ofertanti.
(2) Seful structurii organizatoare numeste, cu cel putin 10 zile inainte de
data desfasurarii selectiei de oferte, comisia de selectie formata din minimum 3
persoane cu experienta profesionala si probitate morala, in urmatoarea
componenta:
a) presedintele comisiei de licitatie;
b) membri:
(i) specialisti in domeniile logistic, financiar si juridic;
(ii) specialisti in domeniul de utilizare a bunurilor materiale care se
valorifica;
c) secretarul comisiei de selectie.
(3) Nu pot face parte din comisia de selectie persoanele din componenta
comisiei de evaluare a bunurilor materiale care fac obiectul procedurii
respective.
Art. 31
(1) Invitatiile de participare la aceasta procedura trebuie sa contina cel
putin urmatoarele elemente:
a) denumirea si adresa structurii organizatoare a licitatiei;
b) obiectul selectiei de oferte;
c) cantitatea oferita;
d) informatii privind starea bunurilor materiale ce fac obiectul selectiei
de oferte;
e) pretul minim de incepere a procedurii;
f) modalitatea de depunere sau de transmitere a ofertei;
g) locul si termenul limita de depunere sau de transmitere a ofertei;
h) data si locul deschiderii ofertelor;
i) modalitatile de plata;
j) adresa, numarul de telefon si numarul de fax ale departamentului care se
va ocupa de solutionarea contestatiilor;
k) alte conditii si precizari pe care comisia de selectie considera ca este
necesar sa le introduca.
(2) Structura organizatoare poate stabili drept conditie de admitere la
selectia de oferte depunerea unei garantii de participare in cuantum de 5 - 10%
din preturile minime de incepere a procedurii stabilite in urma evaluarii
bunurilor. In acest caz, cota garantiei de participare, modul de constituire si
clauzele privind pierderea acesteia vor fi precizate in invitatiile de
participare.
(3) Fiecare ofertant are voie sa prezinte o singura oferta de pret, pe care
nu o poate schimba.
(4) Ofertele de pret semnate de ofertant se depun sau se transmit la sediul
organizatorului selectiei de oferte.
Art. 32
(1) Ofertele se deschid la data si in locul indicate in invitatia de
participare.
(2) Dupa verificarea modului de respectare a regulilor formale de depunere
si prezentare a ofertelor si a documentelor care le insotesc, presedintele
comisiei de selectie va proceda la deschiderea plicurilor, avand obligatia de a
anunta urmatoarele:
a) denumirea (numele) ofertantilor;
b) retragerile de oferte;
c) existenta documentelor solicitate;
d) pretul oferit;
e) orice alte detalii si precizari pe care comisia de selectie le considera
necesare.
Art. 33
(1) Comisia de selectie are obligatia de a analiza ofertele depuse, de a le
evalua pe cele corespunzatoare si de a stabili oferta castigatoare.
(2) Evaluarea ofertelor se face pe baza criteriului "pretul cel mai
mare" si se realizeaza prin compararea preturilor ofertelor; clasamentul
se intocmeste in ordinea descrescatoare a preturilor, stabilindu-se astfel
oferta castigatoare.
(3) Rezultatele analizei si evaluarii se consemneaza intr-un proces-verbal.
Art. 34
Contractul de vanzare-cumparare se incheie cu ofertantul care a oferit pretul
cel mai mare.
Art. 35
(1) Eventualele contestatii formulate de ofertanti se depun la sediul
organizatorului procedurii, in termen de doua zile lucratoare de la data
comunicarii rezultatelor selectiei de oferte.
(2) Contestatiile depuse se solutioneaza, iar contractele, in astfel de
situatii, se incheie prin aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 25
alin. (2) si, respectiv, ale art. 26 alin. (2).
Art. 36
(1) Castigatorul selectiei de oferte este obligat sa semneze contractul de
vanzare-cumparare si sa achite integral pretul bunului adjudecat, in termen de
10 zile lucratoare de la data comunicarii rezultatelor selectiei de oferte.
(2) Castigatorul selectiei de oferte, care nu se prezinta sau refuza sa
semneze contractul de vanzare-cumparare in conditiile stabilite la alin. (1),
pierde garantia de participare la licitatie, in cazul in care a fost
solicitata.
(3) In situatia in care castigatorul selectiei de oferte nu se prezinta sau
refuza sa semneze contractul de vanzare-cumparare in conditiile stabilite la
alin. (1), structura organizatoare a selectiei de oferte negociaza vanzarea
bunurilor materiale cu ceilalti ofertanti, in ordinea descrescatoare a
preturilor oferite de acestia pentru fiecare dintre bunurile materiale in cauza
si incheie contractul de vanzare-cumparare cu cel care a oferit pretul cel mai
mare.
(4) Pretul negociat nu poate fi mai mic decat pretul oferit cu ocazia
selectiei de oferte.
Art. 37
(1) Structura organizatoare nu are obligatia de a repeta procedura de
valorificare prin selectie de oferte in cazul in care primeste o singura
oferta. In acest caz, bunurile materiale se pot adjudeca in favoarea singurului
ofertant, preturile de vanzare urmand a fi stabilite prin negociere directa.
(2) In cazul aplicarii procedurii selectiei de oferte, cand mai multi
ofertanti ofera acelasi pret, egal sau mai mare decat cel de evaluare a
bunului, se aplica procedura de valorificare prin negociere directa. In acest
caz, comisia de selectie organizeaza sedinta de negociere in cel mult 10 zile
de la organizarea selectiei.
(3) Negocierea directa se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) consultarea ofertantului, negocierea pretului si stabilirea prevederilor
finale privind continutul clauzelor contractuale, intocmindu-se in acest sens
un proces-verbal care se semneaza de catre ambele parti;
b) incheierea contractului de vanzare-cumparare.
Art. 38
De asemenea, procedura de valorificare prin negociere directa se poate
organiza, cu aprobarea ordonatorului principal de credite si in urmatoarele
cazuri:
a) valorificarea bunurilor materiale presupune luarea unor masuri speciale
de securitate;
b) organizarea unei alte proceduri de valorificare nu se justifica din
punct de vedere economic.
Art. 39
Selectia de oferte poate fi aprobata inainte de desfasurarea altei
proceduri, la propunerea motivata a structurii organizatoare, conform normelor
metodologice aprobate prin ordin al directorului Serviciului de Informatii
Externe.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare directa fara
organizare de licitatie
Art. 40
(1) Valorificarea directa fara organizare de licitatie consta in schimbarea
bunului material cu altul nou avand aceeasi destinatie si caracteristici
tehnico-functionale cel putin egale cu ale bunului schimbat, acceptata de
producator sau de alt ofertant.
(2) Eventualele diferente de pret, solicitate de producatorul bunului nou
sau de alt ofertant, se aproba de ordonatorul principal de credite, pe baza
propunerilor formulate de structura organizatoare, vizate pentru control
financiar preventiv propriu.
Art. 41
Valorificarea directa fara organizare de licitatie poate fi aprobata
inainte de desfasurarea altei proceduri, la propunerea motivata a structurii
organizatoare, conform normelor metodologice aprobate prin ordin al
directorului Serviciului de Informatii Externe.
SECTIUNEA a 4-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare prin transmitere
fara plata la alte institutii publice
Art. 42
(1) Bunurile materiale care se apreciaza ca prezinta interes pentru alte
institutii publice pot fi propuse pentru valorificare prin transmitere fara
plata.
(2) Listele cu bunurile materiale prevazute la alin. (1) se transmit
institutiilor publice potential interesate, carora li se comunica si termenul
pana la care pot formula raspunsul.
(3) In cazul in care raspunsul institutiilor publice nu este transmis in
termenul stabilit, structura organizatoare formuleaza propuneri de valorificare
prin celelalte proceduri prevazute de prezenta hotarare, cu respectarea
regulilor stabilite prin norme metodologice aprobate prin ordin al directorului
Serviciului de Informatii Externe.
Art. 43
Transmiterea fara plata la alta institutie publica se face prin ordin al
directorului Serviciului de Informatii Externe si prin proces-verbal de
predare-preluare, aprobat de ordonatorii principali de credite ai institutiilor
publice care predau si, respectiv, care preiau.
Art. 44
(1) La cererea expresa a unor institutii publice si cu aprobarea
ordonatorului principal de credite, bunurile materiale pot fi transmise fara
plata, inainte de organizarea oricarei alte proceduri de valorificare.
(2) Bunurile materiale culturale clasate sau susceptibile de a fi clasate,
care sunt scoase din functiune, pot fi valorificate numai prin transmitere fara
plata Ministerului Culturii si Cultelor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 45
(1) Bunurile materiale de natura celor care pot fi utilizate in mod curent
de alte persoane juridice sau fizice, care nu au putut fi valorificate in
starea fizica in care se afla prin organizarea uneia dintre procedurile
prevazute la art. 1 alin. (1), se caseaza cu aprobarea ordonatorului principal de
credite.
(2) Rezultatele obtinute in urma casarii se valorifica, prin selectie de
oferte, la agenti economici specializati in colectarea si reciclarea
deseurilor.
Art. 46
(1) Bunurile materiale de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor
si instalatiilor speciale care nu au putut fi valorificate in starea fizica in
care se afla, prin procedurile prevazute la art. 1 alin. (2), se caseaza cu
aprobarea ordonatorului principal de credite, conform normelor metodologice
aprobate prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe.
(2) Rezultatele obtinute in urma casarii armamentului, tehnicii de lupta,
mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si rezultatele casarii
mijloacelor prevazute la art. 1 alin. (4) se valorifica prin agenti economici
specializati, pe baza de selectie de oferte sau negociere directa, cu conditia
ca structura organizatoare sa asigure luarea tuturor masurilor astfel incat,
prin operatiile efectuate, deseurile sa nu poata fi utilizate in scopul reconstituirii
bunurilor materiale din care provin.
Art. 47
Veniturile realizate din valorificarea bunurilor materiale se inregistreaza
ca venituri bugetare si se vireaza la bugetul de stat.
Art. 48
Organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, precum
si inregistrarile contabile ale modificarilor patrimoniale determinate de
procesul valorificarii bunurilor materiale se efectueaza potrivit legii.
Art. 49
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament se emit si se aproba, prin ordin al directorului Serviciului de
Informatii Externe, norme metodologice care prevad atributiile si limitele de
competenta ale structurilor interne, modalitatea de calcul al pretului de
pornire pe categorii de bunuri, precum si alte detalii tehnice privind
organizarea si desfasurarea procedurilor de valorificare.