HOTARARE Nr.
1083 din 5 septembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente
procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 942/2006
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 12 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Normele
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
942/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 1 august 2006, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Titlul anexei se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„NORME
de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii"
2. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor este organul de specialitate al administraţiei
publice centrale, responsabil pentru îndeplinirea funcţiei de verificare a
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice şi care
intră sub incidenţa legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Verificarea priveşte etapele procesului de
achiziţie publică, după publicarea anunţului de participare până la atribuirea
şi semnarea contractului. In cazul în care nu are loc semnarea contractului,
activitatea de verificare încetează la data expirării termenului legal de contestare
a comunicării rezultatului procedurii de atribuire.
(3) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (2), în
situaţiile reglementate de lege în care este permisă încheierea contractului
fără publicarea prealabilă a anunţului de participare, verificarea Unităţii
pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare U.C.V.A.P., priveşte etapele procesului
de achiziţie începând cu transmiterea invitaţiei de participare la negociere
până la atribuirea şi semnarea contractului. In cazul în care nu are loc
semnarea contractului, activitatea de verificare încetează la data expirării
termenului legal de contestare a comunicării rezultatului procedurii de
atribuire.
(4) Fac obiectul verificării, în sensul prevederilor
alin. (1), aspectele procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor cu valorile prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale
aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2007,
denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.
(5) Verificarea aspectelor procedurale în domeniul
achiziţiilor publice se exercită de către Ministerul Economiei şi Finanţelor
prin U.C.VA.P, care funcţionează la nivel de direcţie generală, şi prin
structurile subordonate, care funcţionează în cadrul direcţiilor generale ale
finanţelor publice judeţene, denumite în continuare compartimente
de verificare a achiziţiilor publice, şi în cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bucureşti,
Serviciul de verificare a achiziţiilor publice.
(6) Verificarea aspectelor procedurale se efectuează prin
urmărirea directă a modului de derulare a procedurii de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi de
concesiune de servicii, precum şi prin verificarea documentelor emise în
legătură cu procedura respectivă."
3. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) U.C.VA.P, prin aparatul central şi
teritorial, verifică procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, de concesiune de lucrări publice şi de concesiune de servicii
organizate de către autorităţile contractante."
4. La articolul 3,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) U.C.VA.P funcţionează în coordonarea directă a
ministrului economiei şi finanţelor, iar structurile subordonate funcţionează
în directa coordonare a directorului executiv al direcţiilor generale ale
finanţelor publice teritoriale."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Pentru îndeplinirea funcţiei de
verificare procedurală,
U.C.VA.P exercită următoarele atribuţii principale:
a) coordonează şi îndrumă
activitatea aparatului propriu privind aplicarea unitară a procedurilor de
verificare în domeniul achiziţiilor publice;
b) asigură stabilirea şi aplicarea unui cadru unitar de
elaborare şi implementare a procedurilor de verificare pentru atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
c) urmăreşte şi verifică respectarea legislaţiei în
domeniu privind derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii;
d) analizează documentaţia întocmită de autoritatea
contractantă în scopul atribuirii contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii;
e) întocmeşte note intermediare ori de câte ori, pe
parcursul unei proceduri de achiziţie publică, se constată neconformităţi în
aplicarea legislaţiei în domeniu;
f) emite avizul cu caracter
consultativ, pe baza notelor intermediare neînsuşite de către autorităţile
contractante cărora le-au fost transmise acestea, în situaţia în care sunt
neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în domeniu;
g) elaborează raportul de activitate pentru fiecare
procedură de atribuire a contractului de achiziţie publică, a contractului de
concesiune de lucrări publice şi a contractului de concesiune de servicii,
supusă verificării.
(2) U.C.VA.P. promovează comunicarea şi bunele relaţii
cu organizaţiile şi entităţile interesate în probleme de achiziţii publice, de
concesiuni de lucrări publice şi de concesiuni de servicii.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, U.C.VA.P
colaborează cu Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice, denumită în continuare A.N.R.M.A.P.,
operatorul Sistemului electronic de achiziţii
publice, Consiliul naţional de soluţionare a contestaţiilor, autorităţile de
management, cu alte structuri de control şi instituţii publice. In acest scop,
U.C.VA.P va încheia protocoale cu autorităţile şi cu instituţiile
implicate."
6. La articolul 5,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Verificarea aspectelor procedurale
exercitată de U.C.VA.P. nu limitează în niciun fel atribuţiile autorităţilor de
management, ale A.N.R.M.A.P. sau ale Consiliului naţional de soluţionare a
contestaţiilor care decurg din aplicarea prevederilor legale în domeniul
achiziţiilor publice."
7. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. -Activitatea de
verificare procedurală în domeniul achiziţiilor publice se exercită de
U.C.V.A.R şi de structurile subordonate, pe bază de programe anuale,
trimestriale şi lunare, aprobate de ministrul economiei şi finanţelor."
8. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Proiectul programului de activitate
pentru întregul aparat al U.C.V.A.P. se întocmeşte,
într-o primă formă, până la sfârşitul anului curent pentru anul următor şi
cuprinde principalele direcţii de acţiuni pe care observatorii le vor
desfăşura.
(2) La întocmirea proiectului programului de activitate
se au în vedere: informaţiile din programele anuale de achiziţii publice,
transmise de autorităţile contractante către U.C.V.A.P., din anunţurile de
participare publicate sau din invitaţiile de participare, în cazul procedurilor
de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, precum şi
priorităţile convenite din cooperarea cu A.N.R.M.A.P. şi cu autorităţile de
management."
9. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Programele de activitate trimestriale şi
lunare pot fi actualizate periodic în situaţia modificării condiţiilor
prevăzute la art. 7 alin. (2), care au stat la baza elaborării acestora, şi vor
fi înscrise separat la «Alte acţiuni»."
10. După articolul
9 se introduce un nou articol, articolul 91, cu următorul cuprins:
„Art. 91. - (1)
Analiza de risc se realizează pentru toate procedurile de atribuire a
contractelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă şi pentru
care a fost înştiinţat U.C.V.A.P.
(2) Stabilirea baremului pe baza criteriilor prevăzute
la art. 9 va împărţi procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii în categorii de risc scăzut, mediu şi mare.
(3) Procedura de stabilire a baremului şi modul de
împărţire pe categorii de risc vor fi cuprinse în Manualul operaţional pentru
activitatea de observare şi verificare.
(4) Rezultatul analizei de risc se va comunica
autorităţilor contractante, numai pentru procedurile selectate în vederea
verificării procedurale.
(5) Selectarea procedurilor de atribuire a
contractelor de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi de
concesiune de servicii, ce urmează a fi supuse verificării procedurale, este
efectuată de către U.C.V.A.P, iar autorităţile contractante nu pot face
obiecţii cu privire la aceasta.
(6) Informaţiile din fişa de prezentare se referă la
criteriile prevăzute la art. 9 şi se utilizează pentru întocmirea analizei de
risc. Autoritatea contractantă este responsabilă pentru corectitudinea
informaţiilor înscrise în fişa de prezentare."
11. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Pentru procedura de achiziţie selectată
în vederea verificării,
conducătorul U.C.V.A.P. sau al structurilor subordonate din cadrul direcţiilor
generale ale finanţelor publice teritoriale are obligaţia de a emite decizia de verificare către
autoritatea contractantă şi de a o transmite de îndată acesteia, împreună cu
rezultatul analizei de risc.
(2) Decizia de verificare către autoritatea
contractantă conţine numele observatorilor desemnaţi şi solicitarea de
prezentare a documentaţiei aferente procedurii de achiziţie."
12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Verificarea conformităţii procedurii de
atribuire cu prevederile
legislaţiei în vigoare se realizează pe baza unor elemente-cheie ce trebuie
urmărite în fiecare etapă procedurală, în funcţie de calendarul şi tipul
procedurii. Toate verificările se efectuează de îndată, pe baza instrucţiunilor
cuprinse în Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi
verificare."
13. Alineatele (1)
şi (3) ale articolului 13 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) In acţiunea de verificare a procedurii
de atribuire a contractului de achiziţie publică, a contractului de concesiune
de lucrări publice şi a contractului de concesiune de servicii, observatorii
prevăzuţi la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă urmăresc, prioritar,
următoarele elemente-cheie:
a) respectarea regulilor şi principiilor care stau la
baza atribuirii contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) modul în care se aplică şi se respectă procedura de
achiziţie;
c) acurateţea documentelor supuse verificării;
d) modul în care se aplică de către autorităţile
contractante criteriile de calificare şi selecţie a ofertanţilor şi criteriile
de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
e) semnarea de către autoritatea contractantă a
contractului cu ofertantul a cărui ofertă a fost declarată ca fiind
câştigătoare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Autorităţile contractante vor asigura accesul
neîngrădit al observatorilor la toate documentele şi informaţiile legate de
procedura de achiziţie publică supusă verificării şi vor informa de îndată
observatorii asupra oricăror modificări ulterioare aduse, în condiţiile legii,
a documentelor care au fost prezentate. Aceştia pot solicita, în scris,
preşedintelui comisiei de evaluare din cadrul autorităţii contractante, în
cazuri temeinic justificate, informaţii suplimentare scrise, de natură să
conducă la lămurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de
atribuire."
14. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. -In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
observatorii desemnaţi pentru efectuarea verificării aspectelor procedurale
întocmesc:
a) nota intermediară - imediat ce se constată abateri
în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice pe parcursul procedurii
de atribuire. Nota intermediară conţine şi recomandările pentru corectarea
abaterilor. Această notă se înregistrează
la autoritatea contractantă şi se anexează la raportul
de activitate;
b) raportul de activitate - pentru fiecare procedură de
achiziţie publică verificată, după finalizarea activităţii de observare, în
care consemnează principalele constatări, anexând toate notele intermediare,
precum şi avizul consultativ, dacă este cazul. Acest raport se întocmeşte şi în
cazul în care nu se ajunge la semnarea contractului. Raportul de activitate se
înregistrează la structura U.C.V.A.R din care fac parte observatorii şi se
transmite la autoritatea contractantă în termen de 5 zile lucrătoare de la
finalizarea activităţii de verificare."
15. După alineatul
(1) al articolului 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Data finalizării activităţii de verificare este:
a) data transmiterii de către autoritatea contractantă
a copiei contractului semnat de către părţi, dar nu mai târziu de 3 zile de la
semnarea acestuia;
b) data expirării termenului legal de contestare a
comunicării rezultatului procedurii, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, în cazul în
care nu are loc semnarea contractului."
16. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. -Avizul consultativ prevăzut la art. 5 alin.
(5) din ordonanţa de urgenţă
se emite de structura U.C.V.A.R când se constată neconcordanţe neremediate în
urma notelor intermediare emise de observatori şi se transmite autorităţii
contractante în cel mult 3 zile lucrătoare de la finalizarea activităţii de
verificare."
17. La articolul 17,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 17. - (1) Autoritatea contractantă, pe baza
notelor intermediare emise de observatori şi a avizului consultativ emis de
structura U.C.V.A.R, poate dispune:
a) modificarea, încetarea, revocarea şi anularea
actelor în legătură cu procedura verificată;
b) continuarea procesului de atribuire a contractului
de achiziţie publică, a contractului de concesiune de lucrări publice sau a
contractului de concesiune de servicii."
18. Articolul 18 se
modifica şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Funcţionarii
publici din U.C.V.A.R, denumiţi în continuare observatori,
răspund de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
în funcţiile publice pe care le deţin, precum şi a atribuţiilor ce le sunt
delegate, potrivit legii.
(2) Observatorii răspund de constatările înscrise în
notele intermediare, în avizul consultativ, precum şi în raportul de activitate
pentru fiecare procedură de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice
şi de concesiune de servicii verificată, potrivit Legii nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată.
(3) Observatorii nu sunt răspunzători pentru situaţia
în care constatările înscrise în documentele prevăzute la alin. (2) se dovedesc
a fi eronate ca urmare a furnizării de către autoritatea contractantă a unor
informaţii şi documente incorecte şi/sau incomplete."
19. La articolul 21,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Observatorii sunt obligaţi să urmeze
forme de perfecţionare profesională organizate de Şcoala de Finanţe Publice şi
Vamă din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la cererea
U.C.V.A.R"
20. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. -In scopul aplicării prezentelor norme,
U.C.V.A.R va elabora Manualul
operaţional pentru activitatea de observare şi verificare a atribuirii
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, care va fi aprobat prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor, în termen de 60 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri."
21. Articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - U.C.V.A.R va prezenta ministrului economiei
şi finanţelor raportul anual
asupra activităţii de verificare desfăşurate de aparatul central şi
teritorial."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Anna Horvath,
secretar de stat
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Marius Gogescu